EiiArtDErt niEuws Varen tussen overkanten Overdenking RIVATO\ De bouwmeester en zijn bruid m,^ uit de Heilige Schrift 2e blad Vrijdag 15 december 1978 No. 4751 ZEEUWSE WANDELINGEN r^'///Uien ^^-^f^ Rijnsburger \N>.;^^^ i\\\' Hethoogste% iil):^ GEZONDE UIEN na/ BEWARING RÖYAL SLUIS Kerstconcert door Herman van Vliet Goed jaar voor Z.C.„de Stelle" Uw huis verkopen? TAMBOER KORFBAL Moderne veerboot Vlissingen Breskens v.v. Zo heet het boek, dat de journalist Rinus Antonisse geschreven heeft, een boekwerk van bijna 00 bladzijden. U zult w elbegrijpen waar het over gaat: over de veerdiensten in Zeeland. Nu zijn er maar twee meer, maar om streeks 1800 waren er meer dan hon derd. Wel te begrijpen in een provincie met zoveel eUanden. Soms kleine veren door middel van een roeiboot, later met een motor erin. Zo heb ik ook eens ge varen in een kleine boot van Yerseke naar Gorishoek op het eiland Tholen. Met mijn bromfiets en nog een paar reizigers was het bootje vol. Vaste dienst. In 1828, dus 150 jaar geleden, begon men met een geregelde dienst over de Westerschelde tussen Vlissingen en Breskens, een paar keer per dag. Er was al een dienst met zeilschepen, steigerschuiten genoemd. Erg primitief, met niet veel comfort voor de reizigers. Nu werd de dienst uitgevoerd met hou ten raderboten, aan weerskanten van het schip zat een groot rad dat de boot in beweging bracht. Deze ee;"ste raderboot was van hout en kostte 48.000,„De Schelde" was een passende naam. Men wilde de provincie nog opsche pen met een afgekeurde boot van het veer bij de Moerdijk, maar dat ging niet door. Nadat nog een houten raderboot dienst gedaan had, kwamen de stalen raderboten en daarna de stoomschepen en motorschepen met een schroef.. Eerst met zijlading en toen er steeds meer auto's moesten overgezet worden, met koplading. U ziet dat ik meer dan een eeuw door de scheepvaart ben ge jaagd, want die laatste soort boten be staan nog niet zo lang. Daartoe moesten ook de aanlegplaatsen veranderd wor den, de nieuwe veerboten varen in een fuik. Om nog even met het verhaal over de boten verder te gaan: tussen Vlissin gen en Breskens varen de grote en mooie „prinsesseboten", genoemd naar de dochters van koningin Juliana. In 1958 de prinses Beatrix, in 1960 de prinses Irene en in 1964 de prinses Margriet. Grote boten, die ongeveer 1000 passa giers kunnen bergen en 80 auto's. Prinses Christina heeft het nog mooi er gekregen: een dubbeldekker tussen Kruiningen en Perkpiolder, het veer dat in de plaats is gekomen van de dienst Hansweert - Walsoorden. Dit schip heeft 20 millioen gulden gekost en is in 1967 in gebruik genomen. Op het benedendek worden de vracht auto's geplaatst, ongeveer 80, terwijl 100 gewone auto's een plaats vinden op het bovendek. Het aantal passagiers kan tot 1000 oplopen. In 1970 is hier een dergeUjke dubbel dekker in gebruik genomen, de prins Willem Alexander. We gaan nu nog even terug naar de eerste veerdiensten van 150 jaar geleden. Dat was een dienst in handen van par ticulieren, die niet altijd even vlot ver liep. Zo werd eens de dienst van VUs- singen naar Temeuzen een paar jaren stilgelegd. Altijd waren er tekorten. In 1866 heeft de provincie de zaak overgenomen. Een ongelukkig jaar was dat. De houten raderboot die men van de aktieve Dirk Dronkers had overge nomen voor 8.000,(herstelkosten 29.000,liep na enkele maanden ge bruik in de mist op de wal bij Borssele en was verloren. Mist is funest voor de scheepvaart, ook nu nog, ondanks de ra dar, die op een scherm alle schepen die er varen aanwijst. Telkens lees je nog van aanvaringen. Als het al te erg wordt, wordt de dienst stilgelegd. Vooral tijdens de eerste wereldoorlog waren er veel passagiers: vluchtelingen De verwoeste havenwerken te Vlissingen. HET GEBOREN KIND IS KONING Jesaja 9:5... „en de heerschappij is op Zijn schouder Als de profeet Jesaja, door Geestes- licht geleid, profeteert over het geboren Kind en de gegeven Zoon, over de lang verwachte Messias, dan zegt hij ook, wat dat Kind doet „en de heer schappij is op zijn schouder". Dit Kind zal dus Koning zijn. 'Dit Kind zal regeren. Zó, als Koning, heeft Israël de Mes sias verwacht. Zó is Hij door de profeten aangekon digd. Als vanzelf denken vrij aan Micha's woord: En gij Bethlehem, Efratha, zijt gij klein om te wezen onder de duizen den van Juda; uit u zal Mij voortkomen, die een Heerser zal zijn in Israël". En Jeremia profeteert: „Zie de dagen komen, spreekt de Heere, dat Ik David een rechtvaardige Spruit verwekken zal; die zal. Koning zijnde, regeren". Maarworden die beloften ver vuld in dit Kind? In dit Kind, dat geboren wordt in een beestenstal, omdat er in de herberg geen plaats is? Niet heerlijkheid omgeeft Hem, maar armoede, schamelheid, nederigheid! Als straks uit het verre Oosten de wij zen komen, om de geboren koning der joden hulde te brengen, dan is hun zoe ken in de koningsstad Jeruzalem vruchteloos. Hij is geen KoningHij is een Man van smarten! Geen glorie is zijn deel, maar smaad! Straks is zijn kroon een doornen kroon en zijn troon een kruis. „Is dat, is dat mijn Koning? Dat, aller vaad'ren wens?" En tochJesaja, zing uw kerst zang maar! Roep het maar uit„Een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op zijn schouder". Het natuurlijk oog moge geen heer lijkheid zien, het oog des geloofs mag deze wel zien. Van nature zien we niet de heerlijk heid van deze Koning. Maar door het geloof mag men Hem zien, met de scepter op de schouder, als de van God gegeven Koning. God de Vader heeft Hem beloofd: „Ik zal U geven de heidenen tot uw erfdeel en de einden der aarde tot uw bezitting". Hij formeert zich een Rijk, het gees telijk Koninkrijk van genade en vrede, samen gebracht uit alle talen en volken. Zekerde last van zijn heerschap pij is zeer zwaar! Grote macht is er toe nodig! Want de mens, geroepen als koning te heersen over de schepping, is nu ko ning-af. Toen hij de heerschappij van zijn Schepper verwierp kwam hij onder de heerschappij van satan. Hij werd slaaf van de vorst der duisternis. Hij kan de banden, die hem binden, niet losmaken, hij kan zich uit de macht van die sterke niet bevrijden. Hij begCjert dat ook niet, omdat hij van nature zich niet gebonden weet. Uit zulk een macht moet de van God gegeven Koning zijn onderdanen be vrijden. MaarHij kan het! Hij is Koning! Hij neemt satan de zegekroon af. Door zijn kracht herschept Hij vijanden in vrienden. Hoeveel verzet er is tegen zijn heerschappijHij neemt het hart in. Elk koningskind getuigt: „Heere, Gij zijt mij te sterk geworden. Gij hebt overmacht". Zó sterk is deze Koning, dat de krachtsconcentratie van de duivel tegen de gemeente van Christus er op stuk breekt. Wie is een heerlijk Koning als Hij? En, „welke vorsten ooit het aardrijk moog' bevatten, wie hunner is met Hem gelijk te schatten?" Zijn regering is zo rechtvaardig, wijs en zacht. Zijn juk is zo zacht... zijn last zo licht. Alleen het rijk van Koning Jezus heeft perspectief, want het zal eeuwig bestaan AUe aardse rijken hoe machtig en ge weldig ook, zullen straks vergaan. „De wereld breekt" riep eenmaal ze ker staatsman op een hachelijk ogenblik in de geschiedenis. Welnu, op de jongste dag zal de we reld breken en krakend ineenstorten. Maar op de puinhopen van de wereld zal het Rijk van Christus zich ontplooien in volle glorie. De volle heerlijkheid van zijn Konink rijk breekt aan. Dan wordt werkelijkheid: „Van zee tot zee, zal Hij regeren". In die toekomst zal het ons alleen goed zijn, als wij in dit leven voor Hem de knie leerden buigen. Als we dit niet doen, maar nog die andere koning, de vorst der duisternis dienen, dan is er reden voor grote vrees. Dan wacht een wis verderf. Geef dan toch uw verzej; tegen Ko ning Jezus op. Kies dan nog heden wie gij dienen zult. Het is nog het heden van de ge nadege kunt nog van koning ver anderen. Het zal echt niet aan deze Ko ning liggen, want Hij is een zeer gena dige Koning. Deze Koning wil met zondaren te doen hebben. Hij heeft het kleine, het gebrokene en verslagene lief. Maria zingt ervan in haar lofzang: „Hij heeft machtigen van de tronen af getrokken, en nederigen heeft Hij ver hoogd; hongerigen heeft Hij met goede ren vervuld, en rijken heeft Hij ledig weggezonden". Allen die in waarheid koning-af zijn die hun wapens ingeleverd hebben... allen die voor Hem moesten capituleren kiest Hij tot zijn onderdanen. In de nederigheid van kribbe en stal verhult zich zijn majesteit, opdat on- waardigen vrijmoedigheid hebben tot Hem te komen. Zalig de mens, die burger werd van Christus' Koninkrijk. Koningskinderen bij de gratie Gods, mogen zij in Hem roemen: „Mijn hart vervuld met heilbespiegelingen, Zal 't schoonste lied van enen Koning zingen". B. H.H. 4;»..\\«5rV py.'i ,',iv "■■'■-.'Js»^ ï^Siw POSTBUS 22-ENKHUIZEN uit België, dat door de Duitsers bezet was, verplaatsing van .Nederlandse troe pen en veel overtocht van burgers, die naar het noorden trokken, nu de grens met België was gesloten. WUt U een paar getallen, in ronde cijfers en over de Westerschelde; 1913 - 274.000 passa giers, 1914 - 447.000 en 1916 - 650.000 die de overtocht maakten. Van 1945 tot 1950 mocht men gratis overvaren. Zeeuws-Vlaanderen had in de tweede wereldoorlog veel geleden en daarom kreeg men dat voorrecht. De veerboot werd beschouwd als een ver lengstuk van de weg. Vanwege de hoge kosten werd er later een tarief vastge steld, tot grote ontevredenheid van de Zeeuws-Vlamingen. Er werden een paar demonstraties in Den Haag ge houden onder leiding van de verzets strijder Colsen. Eens werd de haven van Breskens twee uur geblokkeerd door ontevreden veergebruikers. Zonder resultaat, de tarieven blijven en worden nu en dan verhoogd. Nu legt men zich er bij neer. Overig Zeeland. Wat ik hier boven geschreven heb be treft de veerdienst over de Westerschel de. Maar er is ook nog een Oosterschel- de, die overgestoken moet worden en nog enkele kleine oversteekplaatsen. In 1912 heeft de provincie ook deze diens ten overgenomen. Er is een tijd geweest, dat men van Middelburg naar Zierikzee kon varen, het duurde nogal lang. Hier zijn nooit zulke grote boten in gezet als op de Westerschelde, het was trouwens overal zijlading. Maar het ging er wel gemoedelijker toe. Al enkele jaren bestaat hier geen en kele veerdienst meer. Het veer tussen Kortgene en Wolphaartsdijk behoefde geen dienst meer te doen, toen in okt. 1960 de dam over de Zandkreeg klaar was. Noord-Beveland was nu geen echt eiland meer, het was verlost uit zijn isolement. Vóór de jongste oorlog was dit bijna het geval door het bouwen van een brug, maar dat kon toen niet doorgaan, er waren belangrijker dingen te doen. Een jaar later werd er een dam in het Veerse gat gelegd met grote caissons, ik heb er nog boven op gestaan. Toen was het veer van Veere naar Kamperland overbodig. In 1965 kwam de Zeelandbrug klaar, 5 km lang, de langste brug op één na van Europa. Toen hoefden er geen boten meer over de Oosterschelde te varen. De laatste oorlog heeft zowat alle boten vernield, de meeste werden tot zinken gebracht. Een paar ervan kon den boven water gehaald worden en na reparatie weer gebruikt. Ook hebben de Duitsers er enkele meegenomen toen ze vluchtend ons land moesten verlaten. Daarvan zijn er ook een paar terugge vonden. De meeste aanlegplaatsen wa ren vernield. Toen Walcheren 1944/'45 onder water stond, werd er een dienst ingesteld over het ondergelopen land; met roeiboten- met-motor en met Dukw's, de gevaarten die op het land en in het water gebruikt kunnen worden. Ik heb er ook wel eens een tocht meegemaakt van hier naar Domburg. Ook de watersnood van 1 febr. 1935 heeft moeilijkheden veroorzaakt, vooral op de Oosterschelde en op het veer Kruiningen - Perkpolder. Nu wachten we op de tunnel met brug op de Westerschelde. Dat zal nog vele jaren duren. Middelburg. L. van Wallenburg. Op zaterdag 16 december a.s. heeft Koncertcommissi e „Organum", geves tigd te Hardanxveld-Giessendam, weer een koncert georganiseerd in de Ned. Herv. Kerk van Tholen. Dit concert zal geheel in het teken van het kerst gebeuren staan, en zal worden afge wisseld met samenzang van hekende kerstliederen. De organist die deze avond achter de klavieren zal plaatsne- m.en is de hekendte organist uit Bode graven, Herman Vliet. Het programma vermeldt o.a. werken „De Stellendamse zwemclub heeft een goed jaar achteir de rug", dat consta teerde de (herkozen) voorzitter van Z.C. „de Stelle", dhr. W. Hansen, op de jaar vergadering van vrijdag j.l. in het Haegse Huus te Stellendam. Ondanks dat het een duur jaar voor de Stelle is geweest, mede door het 10- jarig bestaan, staat de clubkas er nog goed voor, zodat contributieverhoging ook dit jaar niet nodig is. Door o.a. de medewerking van spon sors en verkregen giften in het afgelo pen jaar, heeft de zwemclub aan z'n bezit toe kunnen voegen: 6 startblok ken, een stencinlmachine en 4 electro- nische stopwatches. Dit jaar is' voor het eerst begonnen met een wintertraüiing in het water van het zwembad in Dirksland door de Stellendammers. Hierdoor krijgen de leden in de win ter niet zo'n grote achterstand op de verenigingen, die wél kunnen beschik ken over een overdekt bad. Wekelijks zwemmen in Dirksland kon tot stand komen, doordat een van de ouders dit financieel steunt en div. ouders voor vervoer zorgen. Node werd er afscheid genomen van drie bestuursleden, die al vele jaren in het bestuur een functie hadden be kleed. Dat waren: mevr. H. Redert-van Seters, mevr. J. Nagtegaal-Klink en dhr P. V. Soest. De voorzitter bedankte hen, verge zeld met bloemen. Ook bloemen waren er voor mevr. v. d'. Nieuwendijk en mevr. Grootenboer, die voor véél donateurs gezorgd hadden. Het donateurschap kost bij „de Stelle" 10,per jaar. Op deze avond werd het jeugdbestuur officieel geïnstalleerd. Dit jeugdbestuur, dat al enige maanden functioneert, is nu met algemene stemmen door de le den goedgekeurd. Dhr. Snoey gaf tot slot een vóór en na beschouwing over het zwemjaar 1978 en 1979 en concludeerde dat de zwemclub nog steeds als nr. 1 op haar verlanglijst een kap over het bad heeft staan. Na del pauze vertoonde dhr. Snoey een serie dia's, die hij het afgelopen jaar van Z.C. „de Stelle" heelt gemaakt, waarna de resterende tijd van de avond werd verzorgd door Disco Utopia uit Stellendam, Het secretariaat van Z.C. „de Stelle" is thans bij dhr. J. v. Seters, Mei doornstraat 9 en penningmeesteres: mevr. M. Hansen-Koese, Dahliapad 44, beide te Stellendam. van: Jan Zwart, (Kerstsuiten), Bach, Vi valdi (concerto in G), Bach (koraal- voorspelen), Mozart (Kerksonate), Di- dor (serenade), Guilmant (variaties over een kerstlied). Aanvang 20.00 uur. Kerk open 19.30 uur. Programma's aan de kerk ver-' krijgbaar. Allen hartelijk welkom! A-SELECTIE GOOD-LUCK AAN DE KOP In Zierikzee trad de Jeugd-selectie aan tegen OWK, de Rood-Witten speelden in de beginfase erg gehaast en misten enkele kansen. Ko Tanis opende de score door een doorloper te benutten. 0-1. De ploeg uit Middelhamis speelde dui delijk sterker en via Wim Huizer werd het 0-2. In de eerst helft werd het door doel punten van Henny v. d. Laan, Bennie Vis en Wim Huizer 0-5. Na de thee speelde Good-Luck op nieuw sterk en wisten via Wim Huizer en Bennie Vis uit te lopen naar 0-7. De verdediging speelde nu iets te ge makkelijk en maakte teveel fouten, dit leverde een tegendoelpunt op. 1-7. In deze fase van de strijd werd Ko Tanis vervangen door Herbert Robijn en Diana Blok door Petra Sprong. De concentratie was weer terug en de schotvaardige Wim Huizer bracht 1-8 op het scorebord. In de laatste minuten schoten Bennie Vis, Dick Boeter en Danielle Vermeulen nog raak, waarna OWK de eindstand op 2-11 bracht. Door deze overwinning gaat de jeugd- selectie ongeslagen aan kop. Good-Luck 2 speelde onder leiding van scheidsrechter Hartog tegen All- Ready 3 en wonnen met 3-5. Good-Luck 1 gaat zaterdag a.s. naar Oranje-Zwart en zal het tegen deze harde ploeg erg moeUijk krijgen, ook Good-Luck 4 speelt uit, terwijl de junio ren in 's-Gravendeel uit komen tegen ADO. Programma Sporthal Middelhamis: Senioren: Good-Luck 2 VIOS 2 21.00 u. Good-Luck 3 Vent. Sport 20.00 u. Aspiranten: Good-Luck 2 Or. Zwart 1 19.20 u. Good-Luck 3 Or. Wit 7 18.35 u. Pupillen: Good-Luck Vent. Sport 18.00 u. OOLTGENSPLAAT Ruilbeurs schaatsen/schoenen. Er blijkt een behoefte te bestaan om onderlipg schaatsen met/of zonder schoenen te ruilen. Deze ruilbeurs wordt gehouden zaterdag 16 december van 1.20 tot 2.30 uur in „'t Centrum". Met nadruk wordt er op gewezen dat het bestuur van de IJsclub zich beslist NIET aansprakelijk stelt voor deze transactie. Een en ander valt geheel buiten de verantwoording van het bestuur. VERVOLGVERHAAL F. de Zeeuw J.Gzn. Historisch verhaal uit de IVIiddeleeuwen Uitgever^ ,J)e Banier" Sl ik heb het toen in mijn tobbe gelezen en ook de sterren hebben het mij verteld: De bouwmeester van de Domtoren kan nooit jouw man worden!" Met verheffing van stem had zij deze laatste woorden gesproken. Bij de deur bleef zij nog even staan. „Mijn bezoek en de boodschap,.die ik je gebracht heb, moeten een geheim blijven tussen öns beiden, hoor poesje! en met een grimmige stem voegde zij er aan toe: Als jij ooit dat geheim schendt, zal de wraak van Sanne de heks jou treffen. Den daar om!" Daarmee verdween de oude toverkol. Toen de smid een half uur later thuis kwam, lag Maria bewusteloos in haar stoel. HOOFDSTUK 11 Maarten mag de Domtoren bouwen Maarten had de lange reis naar Utrecht eindelijk volbracht. Maar hij be reikte de oude bisschopsstad in een al- desbehalve vrolijke stemming. Het leek soms zelfs alsof hij het doel waarmee hij naar Utrecht was gereisd, geheel was vergeten. Het was goed aan hem te zien, dat hem iets kwelde. Doch in Utrecht was hij een totaal onbekende en wie hem ontmoette schreef zijn af wezigheid toe aan de spanning, waarin hij leefde over de bouw van de Domto ren. Zijn sombere stemming wist hij nu en dan te verdringen en dan gelukte het hem al zijn aandacht te concentreren op het schone doel, dat hij zich had gesteld. Het was hem immers te doen om Ma ria, de knappe smidsdochter. En om haar te bemachtigen, moest hij de bouw meester worden van de Domtoren te Utrecht. Als hij dat maar goed voor ogen hield, dan verdween de sombere stem ming wel weer. Hij moest en. hij zou de bouwmeester van de Domtoren worden. Was dat doel eenmaal bereikt en had men zijn plannen aanvaard, dan zou hij twee jaar later naar Henegouwen te rugreizen om zijn bruid te halen. Daar op had hij dan recht, want dat was het akkoord^ dat hij had gemaakt met smid Van Aath. En de smid was er de man niet naar om zijn woord te breken. Hij had Maarten indertijd wel hard aange pakt, maar als Maarten terugkwam als de beroemde bouwmeester zou hij zijn woord houden en hem zijn dochter Ma ria geven. Dat geloofde Maarten beslist. En dan zou zijn geluk volmaakt zijn. Van Maria's trouw was hij overtuigd. Daaraan twijfelde hij geen ogenblik. Zij zou van hem blijven houden, ook al woonden er tien Joost den Bakkers in het dorp. Wanneer hij eenmaal Maria kwam halen zou zij als de gelukkige bruid met hem meegaan. Zij zouden zich dan in Utrecht vestigen en dan zouden al zijn idealen verwezenlijkt zijn. Hij zou Maria zijn vrouw mogen noemen en hij zou beroemd en geëerd door het le ven gaan, als de grote bouwmeester van de Domtoren te Utrecht. Doch zover was het nu nog niet en er zou nog heel wat water door de Oude Rijn stromen, voordat hij was waar hij wUde zijn. Zodra hij in Utrecht was aangekomen had hij zijn plannen en tekening ter be oordeling ingediend bij het Domkapittel en nu was het maar afwachten of hij zou worden opgeroepen. De gewichtige vergadering, waarin de verschillende ingekomen ontwerpen zouden worden bestudeerd, naderde nu snel. Op die belangrijke vergadering zou de beslissing vallen. De dagen, die aan deze gewichtige vergadering voorafgingen, werden door Maarten in de grootste spanning door gebracht. Ergens in een afgelegen straatje van Utrecht had hij een herberg gevonden, waar hij zijn intrek had ge nomen. Het was er heel stU en dat was juist wat Maarten zocht. Zodoende bleef Maarten gevrijwaard van het gezelschap van andere bouw meesters. Er waren er in die dagen heel wat in Utrecht. Maar ze hadden hun verblijf gekozen in het centrum van de stad. Daar zagen ze elkaar bijna dage- hjks en spraken ze samen over de bouw plannen en over de komende beslissing. Maar dat was nu juist iets wat Maar ten wilde vermijden. Met niemand wUde hij praten over de toekomstige toren bouw. Het was net alsof hij er zich voor schaamde, dat ook hij een ontwerp had ingediend, dat ook hij meedong naar de eer van te zijir de bouwmeester van de Domtoren te Utrecht. Waar was dat nu goed voor? Mee dingen was toch een eerlijke zaak, waar niemand zich voor behoefde te schamen. Diep in zijn hart knaagde er iets en dat was de oorzaak voor zijn vreemd ge drag. Maar telkens als hij daarvan last kreeg, dacht hij aan Maria. Zij was de oorzaak van alles. Haar wilde hij heb ben, al zou de onderste steen van de Domtoren boven komen. De dagen, die aan de beslissende ver gadering voorafgingen, waren alzo ver velende dagen voor Maarten. Maar eindelijk brak die gewichtige dag toch aan. In het Domkapittel kwam een verga dering bijeen van een uitgezochte scha re van kerkehjke hoogwaardigheidsbe kleders. De president van de vergadering sprak een openingswoord, waarin hij op het gewicht van deze vergadering wees. De komende eeuwen zouden gewagen van de beslissing, die zij hier op deze dag zouden nemen. Daarom was het ook van het grootste belang, dat zij vandaag de juiste keuze deden uit de ingeleverde ontwerpen. „De Heere zo zei hij had het de hoogeerwaarde bisschop Frederik van Synik, de 43ste bisschop van Utrecht, in het hart gegeven om tot eer van God aan de schone Domkerk een toren toe te voegen, die wat schoonheid betreft geheel bij de kerk zal aansluiten. Wij hebben de bouwmeesters uit de chris tenheid uitgenodigd om him plannen en ontwerpen voor de bouw van zo'n toren bij ons in te zenden. Heel veel architek- ten hebben aan die vdtnodiging gehoor gegeven en vele ontwerpen zijn bij ons ingediend en de heren zijn nu bijeenge roepen om uit die ontwerpen een keuze te doen. En bij dit gewichtige werk mo ge u gedurig voor ogen staan, dat het hier gaat om een bouwwerk, dat tot meerdere ere van God wordt gesticht". Op deze wijze had de president de vergadering geopend. Nu konden de he ren met hun werk beginnen. Voor hen op de diverse tafels lagen de zware perkamenten rollen met de te keningen van de te bouwen toren uit gespreid. Ook Maartens ontwerpen lagen er bij. Maar het plan van de oude grijze reis genoot van Maarten, met wie hij in de herberg „Het IJ" te Antwerpen had ge logeerd, ontbrak aan de koUektie Al deze plannen werden nu aan een nauwkeurig onderzoek onderworpen. Wie de ontwerpen bekeek, zag dade lijk dat hij hier met zeer singulier werk te doen had. Doch aan bijna alle ont werpen kleefden één of meer fouten of gebreken, die het de jury onmogelijk maakte zo'n plan te aanvaarden. Er was echter een plan bij, dat in alle opzichten aan de hoogste eisen voldeed. De toren zelf was niet alleen sierlijk en fraai, maar hij paste ook geheel bij de kerk. Eenparig werd dan ook besloten, de bouw van de Domtoren op te dragen aan Maarten Gevaerts, omdat zijn ont werp het verreweg won van alle andere ontwerpen. De toren zou vierhonderd voet hoog worden, dat is honderd en tien meter en vijftig voet breed en het geheel zou in overeenstemming zijn met de bouwstijl van de kerk. Reeds de volgende dag werd het be sluit van de vergadering aan de jonge bouwmeester meegedeeld. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1978 | | pagina 5