EIIAriDEII niEUWS Overdenking GRAAF WILLEM II LUCRATO De bouwmeester en zijn bruid Uw huls verkopen? TAMBOER uit de Heilige Schrift yyDoelen" te Hockeyclub opgericht 2e blad Vrijdag 1 december 1978 No. 4747 HET KVENSTER blik op ker en eamenlevling ir ir if ir ir ir ir Landbouwschap wil meer kerstboter Woord en Daad ZEEUWSE WANDELINGEN r Rijnsburger: iS voor de PRIMEURTEEIJ fe met zeer VASTE HUID ROYAL SLUIS Kerstzang in de Rotterdam Nationaal Fonds Sport Gehandicapten De Hervormde Synode De Gereformeerde Synode De Combi-Synode De mensen van de kerkelijke pers hebben het vorige week razend druk gehad. Ze moesten hun tijd en hun aan dacht verdelen tussen Driebergen en Lunteren, nader, tussen de vergadering van de Hervormde en de Gereformeer de Synode. Eerst hebben beide Synoden afzonderlijk vergaderd, toen anderhalve dag gezamenlijk, en tenslotte zijn de Ge reformeerden, die er blijkbaar niet ge noeg van konden krijgen, nog even al leen doorgegaan. Het is natuurlijk niet mogelijk in zo'n kort bestek ook maar enigszins een verslag te geven vEin deze beide vergaderingen, het zullen dus al leen wat vluchtige indruidcen en wat losse opmerkingen zijn. Eerst dan naar de Hervormde Sjmode, die merkwaardigerwijze soms geken merkt werd door een grote eensgezind heid en waar men anderzijds soms als blokken tegenover elkaar stond. Meer malen is het gebeurd dat een voorstel van het moderamen er met algemene of bijna algemene stemmen doorging. Dat was voomamehjk het geval wanneer het minder controversiële zaken betrof. Zo was er een rapport waarin gezocht wordt naar een nieuwe en betere vorm van visitatie en een voorstel tot nauwe re contacten met de Vrij-EvangeUsche Gemeenten, alsook het jaarverslag van de Raad voor de Zending. Nadat deze en gene daarover zijn of haar zegje had gedaan werd zo'n rapport meestal goed gekeurd of kreeg de commissie het ver zoek om een en ander nader te onder zoeken. Men zou dan werkelijk de in druk krijgen dat de Hervormde Kerk een grote homogeniteit vertoont. Maar dat wordt ineens anders, wan neer er meer principiële zaken aan de orde komen, en die waren er deze keer ook! Hoewel de Synode er niet in had toe gestemd opnieuw de zaak - Ter Scheg- get te bespreken, heeft zij er toch een hele avond over moeten vergaderen. Men kent de voorgeschiedenis: het gaat om de vakature-Strijd aan de Universi teit van Amsterdam. Van bepaalde zijde is men al een hele tijd aan het dram men' om daarin Dr. G. H. ter Schegget benoemd te krijgen, die een marxisti sche maatschappij-visie huldigt. De Commissie voor het TWO (Theologisch WetenschappeUjk Onderwijs) wil deze candidaat niet, en het moderamen van de Synode evenmin. Het werd deze keer dus eigenlijk geen agendapunt, omdat er in dit stadium niet over gediscussi eerd kan worden, maar de informatie nota gaf de voorstanders toch ruim schoots gelegenheid hun grieven tegen de procedure te spuien. Het probleem is nu weer een eind vooruitgeschoven. Ik ben weleens bang dat er toch net zo lang zal worden gedramd tot de Am sterdammers hun zin krijgen Een ander controversieel puht was de gift van de Wereldraad aan het Patriot tisch Front in Rhodedië. De kerk (en de kerken!) zijn daarover in beroering ge komen, en terecht. Een enquête heeft uitgewezen dat twee-derde van de kerkleden grote bezwaren heeft tegen deze gift, waarmee revolutie en terreur worden gesteund. Maar desondanks keurde de Herv. Synode met 34 tegen 14 stemmen het beleid van de Wereld raad goed. Wel een bewijs hoe ver de top van de basis is verwijderd De Generale Synode van de Gerefor meerde Kerken heeft zich opnieuw langdurig bezig gehouden met de zaak- Kuitert. Deze Amsterdamse hoogleraar, met wiens leer velen in de kerk van de Doleantie het zo moeilijk hebben, zal niet verder worden lastig gevallen. In dertijd waren er nogal wat bezwaar schriften tegen hem ingediend en dat heeft geleid tot de samenstelling van een stuk (door de hoogleraren Berkou= wer en Ridderbos), waarin de hoofdza ken van het kerkelijk belijden nogeens op een rijtje werden gezet. De Synode had nu tot taak over dit „Geloofsgetui genis" te oordelen. Zij deed dit door het te verklaren tot „een handreiking tot het belijden". In feite wordt het dus een stuk waarmee men alle kanten uit kan. Het wordt straks aan de kerkeraden toegezonden, men kan er kennis van ne men, men kan het ook naast zich neer leggen. En de „leervrijheid"; waartegen men in de Gereformeerde Kerken zo vaak stelling nam, is daarmee ook in die kerken een feit, of men het wil er kennen of niet. Van woensdagmiddag tot donderdag middag vergaderden de beide Synoden samen, met als thema: „Zending in Ne derland". Deze Combi-Synode de der de in de geschiedenis is op een mis lukking uitgelopen. De Engelsman Les lie Newbegin hield in het begin een le zing over zending, waarin hij een po ging deed, de uitersten bij elkaar te krij gen. Zending is niet gericht op het be houd van de enkele ziel, zending is ook niet primair aktie voor gerechtigheid in de samenleving. Daarop volgde een uit gebreide discussie in groepen, maar deze mondde uit in een totale spraakverwar ring. De Synode heeft toen donderdagmor gen besloten een brief te sturen aan de kerken gemeenten waarin een ver slag wordt gegeven van de nogal chaoti sche vergadering, waarin, naar haar eigen woorden, „bewogenheid en verle genheid" zo (duidelijk waarneembaar waren. Het is alsof de hoogste vergaderingen van de beide grote Reformatorische ker ken in ons land tot machteloosheid zijn gedoemd. Men wil een eenheid forceren waar in wezen geen eenheid is. De ver schillende opvattingen staan diametraal tegenover elkaar. De kerken zijn dan ook niet gezond te maken door van bo venaf allerlei te organiseren, maar door de rechte prediking van het Woord. Als dat woord weer heerschappij krijgt komt de eenheid vanzelf tot stand. WAARNEMER. De vraag naar zogenaamde kerstbo ter is groter dan de hoeveelheid waar voor is ingeschreven. De Europese Ge meenschap heeft aan Nederland een hoeveelheid van 3400 ton kerstboter toe gewezen. Het is boter die gedurende een vastgestelde periode wordt verkocht tegen een maximum-prijs van 1,79 per pakje. Het Landbouwschap heeft de minis ter van Landbouw gevraagd in Brussel aan te dringen op een grotere hoeveel heid kerstboter. Daartoe dient de EG- Raad van Landbouwministers een voor stel te doen. Het vearaoek om op korte termijn de hoeveelheid kerstboter te vergroten is door het Landbouwschap op 22 november 1978 gedaan. INGEZONDEN Naar aanleiding van het artikel van j.l. vrijdag betreffende Woord en Daad het volgende: De Spreuken dichter geeft ons hierbij een wijze les. In Spreuken 24 vers 11 staat, Redt degenen die ter dood gegre pen zijn. Hij spreekt hierover mensen in nood, geestelijk als lichamelijk, hier aan kunt u die in weelde leeft helpen, niet alleen helpen neen zelfs helpen te redden van de dood, door een gramma- foonplaat te kopen van Woord en Daad getiteld Van hart tot hart, ^zongen door meisjeskoren van de Chr. School gemeenschap „De Driestar", Gouda, Chr. school gem. „Guidb de Bres Rot terdam, Chr. meisjeskoor Middeüiamis e.a., ook de inhoud is verantwoord. Psalmen en geestelijke liederen, de prijs is 17,50 per plaat, verkrijgbaar bij S. Keijzer, Eendrachtsweg 23, Stel- lendam. CHRISTUS DE GROTE DOORBREKEK De doorbreker zal voor hun aangezicht optrekken. Micha 2 3A. Micha was een profeet des Heeren, die aan het volk van Juda het woord des levens verkondigde. Het volk van Juda was ver afgeweken van de wegen des Heeren. Micha moest in Gods naam aan het zondige volk van Juda mededelen, dat de Heere hen om hun goddeloos le ven in ballingschap zou zenden. En Gods oordeel is gekomen, want de Chaldeeën hebben Jeruzalem ingeno men en het volk weggevoerd naar het Oosten. Micha was een prediker van Gods ge rechtigheid maar ook van 's Heeren liefde en goedheid. De profeet heeft in naam van zijn Zender aan het volk van Juda de komst van de Messias voorspeld. Er was in Jeruzalem en omgeving nog een overblijfsel naar de verkiezing van Gods genade. Dit volk zag met heilbe- gerige harten uit naar de beloofde der vaderen, de Christus Gods. Micha ver kondigt hen dat de Zone Gods in Beth lehem geboren zal worden om Zijn volk te verlossen van de zonden. Hoe schoon is zijn profetie over het werk van Chris tus voor Zijn uitverkoren Kerk. Hij tekent de Christus als de Held Gods, de grote Doorbreker Israels. Jesa- ja en veel andere profeten kondigden de Messias aan als de lijdende knecht, die zou sterven voor de zonden van het volk. Micha spreekt over Hem als de krach tige hemelse Held, die de strijd aan bindt met de vijanden. Eerst heeft Micha tot het volk van Juda geprofeteerd over de ballingschap. God zal ze om hun zonden laten weg voeren in slavernij en gevangenschap en dan zullen ze wenen over hun afgoderij. In het verre Babyion zullen ze hun schuld belijden voor Gods aangezicht. De Heere zal hét smeekbed horen en hun verlossen uit de hand van hun vij anden en daarna hen terugbrengen in het land Kanaan. God zal hen doorbrekers geven, die hen zullen terugleiden naar het land hunner vaderen. De Heere heeft deze profetie heerlijk vervuld, Hij schonk aan het volk de godvrezende Zerubbabel. Deze vorst uit Juda is tot grote zegen voor het volk ge weest, hij heeft als een andere Mozes en Jozua hen teruggebracht in het beloof de land. Zerubbabel was een doorbre ker, een held, een verlosser voor zijn volk. Christus is de grote held Gods, die de weg geopend heeft naar het hemels Ka naan. Er is hier een schone gelijkenis tussen de uitverkoren zondaren en het schuldige Juda. Het zondig volk van Juda was om eigen schuld in ballingschap gekomen. De Heere gaf hen uit vrije gunst en liefde een doorbreker, zodat ze verlost werden uit de ballingschap. De mens is door eigen schuld uit het paradijs ver dreven en in ballingschap gekomen. De toestand van de natuurlijke mens is vreselijk, want hij is in de macht van de duivel. De Heere heeft zich ontfermd over schuldige zondaren, Hij heeft een Held gegeven, een Doorbreker om hen te ver lossen van dood en oordeel. God heeft Zijn Zoon gegeven om een 'schuldig volk te verlossen uit de slavernij en balling schap. Het volk van Juda was in de macht van de Chaldeën, die hen gevan gen hielden in Babel. Gods uitverkoren volk was in de macht van de duivel, die hen in zijn gevangenis had opgesloten. Wat is nodig om de mens te verlossen uit de macht van de vorst der duister nis? Een sterke Held, een Doorbreker, Christus! De Zone Gods heeft de macht en de kracht om zondaren te redden van het eeuwig verderf. Christus is op aarde gekomen om de werken des duivels te verbreken. We kunnen het werk van Christus, de grote Doorbreker, onderscheiden in Zijn werk in de volheid des tij ds en Zijn werk in de harten van Zijn gunstgenoten. Christus' werk in de volheid des tij ds was Zijn strijd met de duivel en de dood. Aan Gods gerechtigheid moest worden voldaan en de schuld der zonde betaald. Hoe groot was de strijd van Christus op aarde om Zijn Kerk te verlossen en te zaligen. Wat een Filistijnen moest Christus doden, voordat Hij de bron van levend water voor Zijn volk verworven had. Christus heeft Zijn ganse leven op aarde gestreden met de duivel en zijn trawanten. De grootste strijd, de laatste strijd heeft Hij gestreden in Gethsemane en op Golgotha. De duivel dacht de strijd gewonnen te hebben toen Christus de geest gaf. Maar de Zone Gods stond op uit de doden, het graf en de dood moes ten hun prooi loslaten. Hoe heerlijk heeft Christus geschit terd in de opstandingsmorgen, Hij blonk in majesteit en kracht Christus, de grote Held Gods, de machtige Doorbreker heeft de hemel ge opend en de hel gesloten voor al Zijn kinderen. Is er in ons hart plaats gekomen voor Christus en Zijn gemeenschap? Van na ture staat ons haii; open voor de zonde en niet voor Christus. Christus moet zelf als de grote Door- breker ons hart ontsluiten voor Zijn persoon en zalige gemeenschap. Het is een goddelijke weldaad als Je zus doorgebroken is in onze ziel en wo ning bij ons heeft gemaakt. Christus is altijd de eerste, Hij ver overt door Zijn grote liefde ons hart. Christus is voor Zijn volk de grote Door breker, de hemelse Verlosser. U die gelooft is Hij dierbaar. Middelburg Ds. G. A. Zijderveld Deze bekende graaf is 4 keer begra ven. Voor de laatste keer was dat in 1928, dat is juist 50 jaar geleden en daarom wü ik een paar artikelen over hem schrijven; Deze graaf van Holland en Zeeland sneuvelde op 28 januari 1256 in zijn strijd tegen de West-Friezen. Dit volk wilde zich niet aan hem onderwerpen, ze hadden hun vrijheid te lief. Hij had al enkele keren geprobeerd hen op de knieën te Icrijgen, maar steeds zonder succes. Eerst aan zijn zoon Floris V zou het gelukken. WUlem II is niet oud geworden, maar 28 jaar. De meeste middeleeuwse gra ven bereikten geen hoge leeftijd. De voortdurende oorlogen waarin ze ge wikkeld waren, maakten meestal een vroeg einde aan hun leven. Zijn vader Floris VI was nog maar 25 jaar, toen hij bij een toernooi (steekspel) in Frank rijk uit jaloezie vermoord werd. De 7- jarige 'Willem was de oudste van de vier jonge kinderen, die bij de weduwe ach terbleven. Hij moest dus in 1235 zijn overleden vader opvolgen. Te jong om te regeren kwam hij onder voogdij van zijn oom, bisschop van Utrecht. Dat heeft niet lang geduurd. Reeds-in 1241 werd hij meerderjarig verklaard: een jongetje van 13 jaar! Maar volgens een kroniek schrijver „verkoos hij het harde staal boven het schitterend goud". Liever vechten en möt wapens omgaan dan een lui en weelderig leven leiden. Dat waren toen trouwens de voornaam ste deugden van edelen en ridders. Grote macht. In 1247 werd hij door de Duitse keur vorsten tot Rooms-koning gekozen. Dat was een waardigheid, die na de kroning door de paus meestal eindigde als Duits keizer. Door zijn vroegtijdige dood heeft hij deze titel niet kunnen behalen. De nieuwe koningstitel heeft hem veel strijd en moeite veroorzaakt, want het was verre van rustig in Duitsland. Zijn koningskroon was er een met door nen omvlechten. De bijna 20-jarige koning wordt ons aldus beschreven: „Hij was lang en ongemeen wel ge maakt van lichaam, van een verwon derlijke sterkte, schoon en achtbaar van gelaat, zijn vel blonk, zijn haar was zwart als git, maar hij was om deze tijd nog baardeloos. Een bevallige jongeling, wiens oprechte en edelmoedige inborst, wiens goed gedrag, kundigheid in rege ringszaken en beleid, wiens dapperheid en zucht naar heldenroem, met de in nemendste zedigheid gepaard, hem de genegenheid en hoogachting zijner tijd genoten verworven heeft". Dat is nogal wat, dat üjkt wel een ideaal-mens. Het is misschien wel erg mooi gemaakt, maar als we de over drijving er af trekken, mocht hij er toch best zijn, Willem II wordt ook genoemd als de stichter van Den Haag, waar hij in 1250 het hof vestigde (Des graven hage, het hof van de graaf). De oude Ridderzaal moet door hem gebouwd zijn. Dat is de plaats waar onze Koningin ieder jaar in 'september de troonrede uitspreekt. Na deze enkele momenten uit het le ven van Willem II ■willen we eens na gaan hoe zijn verhouding was tot de provincie Zeeland. In Zeeland. Hij was dit deel van zijn graafschap zeer gunstig gezind, tal van keren is hij hier geweest. Als hij door zijn bezig heden in Duitsland niet zelf kon komen, behartigde zijn broer Floris de Zeeuwse belangen. Vooral voor de Middelburgse Abdij heeft hij bijzonder goed gezorgd. Geen wonder dan ook dat hij in de Ab dijkerk begraven werd. De Abdij had nogal eens verschil van mening over bezittingen en tienden. Willem II onderzocht de kwestie en bij na altijd kreeg de Abdij gelijk. Zo was er b.v. in 1240 twist tussen de Abdij en 2 Zeeuwse edelen over wie recht had op de tienden van Meliskerke. In 1247 vroeg de Abdij zijn hulp tegen de erfgenamen van Slmon van Zandijk. Deze Simon had tiendgronden van de Abdij in leen ontvangen. Nu was deze Simon kinderloos gestorven en behoor den de landerijen weer aan de Abdij te vervallen. Maar Simons erfgenamen be twistten dat. De Abdij kreeg echter ge lijk. In 1250 was er weer verschil van mening met een zekere Simon van Sou burg over 114 gemeten land. In 1255 liet graaf Willem II de Abdij gebouwen zo grondig restaureren, dat er bijna een nieuw complex te voor schijn kwam. Net op tijd: het volgend jaar januari sneuvelde hij. Ook de Zeeuwse hoofdstad had het goed onder Wülem II. Wanneer hij hier vertoefde, hield hij zijn hof in de Gra venstraat (straat waar de graaf zijn wo ning had). Op 11 maart 1254 gaf hij de stad nieu we keuren, rechten en vrijheden. Eigenlijk was het een vernieuwing en uitbreiding van de stadsrechten, die Middelburg in 1217 gekregen had. Hierbij werd de veiligheid der Middel burgers buiten de stad en het graafschap beter gewaarborgd, ook door verbete ring van de muren en vestingwerken. Ook op Schouwen is hü meermalen geweest. In 1248 vernieuwde en verbe terde hij de keuren van Zierikzee en be gunstigde het klooster Bethlehem met vrijstelling van sommige belastingen. Twee jaar later was hij weer In Zie rikzee, nu voor een minder prettige aan gelegenheid. Hij was namelijk aan heer Nicolaas van Zierikzee geld schuldig. De onrust in Duitsland, zijn oorlogen en belegeringen vorderden veel van zijn financiën. Daar hij slecht in de contan ten zat, verkocht hij op Schouwen en kele domeingoederen. Willems vrouw Elisabeth is ook in de Abdijkerk begraven. Ze schonk hem twee kinderen: Floris, de zo bekend ge worden Floris V en Mathilde, die vroeg gestorven is. Floris was nog maar een klein jongetje van iVz jaar, toen in 1256 zijn vader stierf. Hij kwam onder voog dij van zijn oom Floris, een broer van zijn vader. Vanwege zijn voogdij schap staat hij in de geschiedenis bekend als Floris de Voogd, hij is eveneens in de Abdijkerk te Middelburg begraven. Willem II heeft ook strijd gevoerd met de graaf van Vlaanderen over het bezit van Zeeland bewester Schelde, dat zijn de eilanden Walcheren, Noord- en Zuid- Beveland. In 1253 had bij WestkapeUe een grote slag plaats, waarin de Vla mingen totaal verslagen werden. Middelburg. L. van Wallenburg. SINT MAARTENSDIJK Luitenant commandotroepen De heer L. Vroegop werd dezer dagen in de Engelbrecht-kazeme in Roozen- daal beëdigd tot tweede luitenant bij de commandotroepen. Dit werd voorafge gaan met de uitreiking van de groene baret. Op 18-jarige leeftijd is de heer Vroegop in militaire dienst gegaan om na 4 jaar diensttijd te worden bevorderd tot officier. POSTBUS 22-ENKHUIZÉN Ook dit jaar kunnen de 60-plussers mee naar „DE DOELEN" in Rotterdam waar traditiegetrouw een Kerstconcert gegeven wordt met medewerking van de Chr, Gemengde Koren „The Credo Sin gers" en „Deo Cantemus", onder leiding van Arie Pronk. U kunt mee op maandag 18 december a.s. De reis kost u 10,voor het toe gangsbewijs en 6,voor de bus. U kunt u opgeven bij het Diensten centrum Middelhamis, telef. 3366 en bij het „Trefpimt" te Stad aan 't Haring vliet. Het aantal kaarten is beperkt, dus wie het eerst komt het eerst maalt. EindeUjk is het dan zover! Goeree- Overflakkee heeft een hockeyclub, zij het dan nog zonder naam. Woensdag 8 november j.l. is de club officieel opge richt. Het bestuur bestaat uit: dhr. O. de Goey (voorz.), Mevr. E. Baarsma (secr.), dhr. Ph. V. d. Berg (penningm.), Mevr. M. Visser, dhr. W. Coepijn en dhr. M. Jones (leden). Met de Gemeente MiddeUiamis is men in onderhandeling over een veld. In af wachting daarvan kan er, door spontane medewerking van de voetbalclub „Flak- kee", voorlopig op één van de Concordia -velden getraind worden. Wie inlichtin gen wil hebben of wie zich als lid van de hockeyclub wil aanmelden, kan zich wenden tot Ph. v. d. Berg, Voorstraat 28 Sommelsdijk, tel. 01870 - 3157. Training 's zaterdags van 2 tot half vier. OOSTFLAKKEE Ondanks het feit dat in de week van 6 t.m. 10 november 1978 een collecte werd gehouden ten bate van Nationale Kollefcte geestelijk gehandicapten en dat door slechts één sportvereniging is gecollecteerd kan gesteld worden dat de opbrengst zeer goed is geweest. DBGC (voet- en korfbal) heeft in Oude Tonge 2814,45 en enkele vrijwil ligers in Achthuizen-Langstraat 1200,- (totaal 4014,45) opgehaald. Allen hartelijk dank. DEN BOIUMEL: PRIJZEN VOOR KAPSTER MARJAN Marjan Bakelaar kan weer ettelijke tro feeën aan haar prijzenkast toevoegen. Enige weken geleden won ze de Ie en 3e prijs resp. voor haar dagkapsel en knippen en föhnen tijdens „de dag van het Oosten" te Hengelo, nu won ze de 3e prijs voor haar dameskapsel op een Nat. concours te Amsterdam. VERVOLGVERHAAL P. de Zeeuw J.Gzn. Historisch verhaal uit de Middeleeuwen Uitgeverij „De Banier" 'W*;»ÖvK»Ssai2>öSW9»,!SP^'3<S^aWs-*SSs: 17 „Bid maar voor jezelf, eerwaarde dik- buik, dat is heel wat beter", zei de vee- koper grof. Misschien zou de twist veel hoger zijn gelopen en veel langer hebben geduurd, als de reiswagen niet juist een pleister plaats had bereikt, waar de paarden moesten verwisseld worden, terwijl de reizigers zich in de herberg konden verkwikken. Alle reizigers verlieten dus de reiswagen. Maarten, die door die ongelukkige ru zie juist het antwoord had gemist, waar naar hij zo brandend nieuwsgierig was, bleef dicht bij de reiziger, waarmee hij in gesprek was geweest en die had ver teld, dat hij naar Utrecht moest. Hij ging bij hem a^n hetzelfde tafel tje zitten. Dat tafeltje stond in de uiter ste hoek van de gelagkamer. De beide reizigers zaten dus geheel afgezonderd van het overige gezelschap en hadden dus volop gelegenheid hiin in de wa gen afgebroken gesprek voort te zetten. „Mag ik u de St. Geertensdronk aan bieden?" ■vroeg Maarten. De St. Geertensdronk was het teken van vrede en vriendschap. De oudere man stemde hierin toe en weldra zaten ze in een vertrouwelijk gesprek gewikkeld. Op het onverwachtst viel Maarten toen in het gesprek met de vraag: „Dat is waar ook, nu heb je mij nog steeds niet verteld, wat het doel is van de grote reis, die ge hebt ondernomen. Mag ik dat doel ook weten?" De ander kwam niet dadelijk met zijn antwoord voor de dag. Toen begon hij enigszins aarzelend: „Ik hang het doel van mijn reis ook liever niet aan de grote klok, jonge vriend. Maar met jou maak ik een uitzondering. Jij hebt me op zo'n hoffelijke manier de St. Geer tensdronk aangeboden, dat ik jou op deze vraag het antwoord niet mag schul dig blijven. Ik heb je al verteld, dat ik naar Utrecht reis en ik doe dat om daar een ontwerp voor de te bouwen Dom toren in te leveren". Als op dat moment de oudere reisge noot voor Maartens ogen in de grond was verzonken, had de jongen niet meer kunnen schrüdien, dan hij nu deed. Wat hij vaag had vermoed was dus werkelijkheid. Ongedacht zat hij hier dus tegenover een mededinger in de bouw van de Domtoren te Utrecht. En welk een mededinger! De grijze bouwmeester had een deftig voorkomen. Zijn scherpzinnig gelaat en zijn hel dere ogen toonden duidelijk, dat hij zijn taak niet licht opvatte en dat hij ook voledig berekend was voor de grote taak, die hij op zich 'wüde nemen. „Een p-plan voor de ,to-torenbouw?" hakkelde hij ontsteld. Vragend keek de ander hem aan. Hij scheen iets van Maartens ontstel tenis te bemerken. „Kijk je daar vreemd van op? vroeg hij. Je hebt toch zeker wel ge hoord van het grote plan, dat bisschop Frederik van Utrecht heeft opgevat om ter ere Gods in zijn residentie een Dom toren te bouwen? De monnik en de vee koper hadden er in de wagen nog ruzie over. Ik heb me daar natuurlijk niet in gemengd, want ik wil mij in zo'n wagen vol volk niet bloot geven. Er kan soms een mededinger tusSen zitten". „O zeker, zeker haastte Maarten zich te antwoorden. Zeker, het plan van de bisschop is ook in onze parochie bekend gemaakt, maar iemand, die daar geen belang bij heeft, is zo'n medede ling zo weer vergeten". De oudere bouwmeester keek Maar ten enigszins vragend aan. „O, ge be^ grijpt niet waarom ik zoeven een beetje hakkelde. Ik zal het u zeggen. Ik was met mijn gedachten bij een droevig voorval in mijn familie, vandaar mijn ontroering. Een lichte ontroering greep mij aan, maar dat is nu weer voorbij. Maar vertel mij eens sinjeur, zo'n bouwplan in elkaar zetten is zeker een geweldig werk? Dat zal je heel veel in spanning hebben gekost?" vroeg hij schijnbaar onnozel. „Dat zou ik denken! Sprak de an der ik heb er meer dan drie maan den aan gewerkt. Ik kan wel zeggen, dat ik er in die tijd dag en nacht aan heb gewerkt. Gelukkig heb ik het met Gods hulp tot een goed einde weten te brengen. Ik weet zeker, dat mijn leer meester eer zal inleggen met mijn ont werp". „Wie was je leermeester?" waagde Maarten te vragen. „De grote ontwerper van de Dom te Straatsburg zei de,bouwmeester, niet zonder enige trots. Hij heeft mij ter dege in de bouwkunst onderwezen, zo dat ik nu met enige zekerheid mag ho pen, dat mijn ontwerp in Utrecht aan genomen zal worden". Van deze mededeling schrok Maarten hevig. Hij besefte goed, dat hij hier te genover een geduchte mededinger zat, die zeker met eersteklas werk naar Utrecht was gegaan. Maar de hevige schrik, die hem bevangen had, wist hij meesterlijk te verbergen. Gelukkig werd er juist geroepen, dat de reizigers moes^ ten instappen, omdat de wagen gereed was om te vertrekken. Bij het instappen ■wist Maarten het zo te versieren, dat hij weer tegenover de oudere bouwmeester kwam te zitten. De mededelingen, die deze man hem had gedaan, hadden hem erg nieuwsgierig gemaakt. Hij ■wilde er beslist meer van weten. Het ging bij hem immers om het ver werven van Maria van Ath als zijn bruid. Wie weet had deze man wel een ont werp bij zich, dat het zijne ver o^vertrof Nou, dan kon hij beter dlrekt naar He negouwen terugreizen, of Terwijl de wagen over de weg voort- hotste, knoopte Maarten weer een ge sprek aan met de bou'wmeester. Hij in formeerde zo pratende weg naar aller lei zaken, die met het bouwen van de Domtoren in verbsind stonden en daar bij wist hij zo innemend en waarderend te 'spreken, dat hij de oudere bouw meester geheel voor zich innam. Einde lijk waagde hij het aan hem te vragen of hij zijn ontwerp misschien eens zou mogen zien. Hij zei, dat hij zich er totaal geen voorstelling van kon maken, hoe zo'n ontwerp in elkaar zat en daarom waagde hij het maar, de bou^wmeester er naar te vragen. Hij was er toch zo vreselijk nieuwsgierig naar. Op deze vraag gaf de bouwmeester niet dadelijk een toestemmend ant woord. Blijkbaar overviel die vraag hem en moest hij er eerst eens over na denken. Maarten was al bang, dat hij te veel had gevraagd en dat hij de teke ningen heel niet te zien zou krijgen. Maar dat pakte anders uit. „Aan de vragen, die je me stelt, merk Ik wel, dat je een vreemdeling bent in de bouwwereld zei hij ■vriendeUjk En dat blijlit helemaal duidelijk, nu je me ■vraagt of je mjjn tekening eens zien mag. Als je iets van de bou^wwereld afwist, zou je weten, dat het een plan van een bouwmeester altijd een ge heim is, althans voordat zijn plan is in gediend en aangenomen". „O, maar wat ge daar zegt, geldt toch alleen maar voor ide mededingers van de bou^wmeester", zei Maarten gevat. „Daaraan heb je volkomen gelijk zei de bouwmeester vrieiidelijk en omdat ik in jou in het minst geen mede dinger zie en jij toch veel belang stelt in. mijn ■werk, zal ik je mijn ontwerp voor een Domtoren laten zien". Maarten was verrukt over dit onver wachte antwoord. Zijn hart sprong op van blijdschap. Hij mocht de tekeningen van de bouwmeester zien. En als hij ze zag, zou hij dadelijk weten of dat plan mooier was dan het zijne. Hij zou dan ook weten of hij van deze mededinger last zou hebben of niet. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1978 | | pagina 5