EiiAnoEn - niEuws
Kerliruiiioer in Vlissingen
Overdenking
Geref. Gemeente
wil pastorie aan
de Weststraat
De bouwmeester
en zijn bruid
uit de
Heilige Schrift
2e blad
Vrijdag 3 novemaber 1978
No. 4739
HET
KVENSTER
yyPraethuus'' nieuws!
Heropening
wereldwinkel
Sommelsdijk
ZEEUWSE WANDELINGEN
DE KERK DES HEEREN
IN DE WERELD
Uw huis verkopen 7
TAMBOER
Schaakvereniging
„De Zwarte Pion''
De 10.000ste op
Goeree's dom
HOCKEYCLUB
Sport voor
Gehandicapten
blik op kerk
en samenleving
31 oktober
Rome en wij
Wijzelf
Elk jaar opnieuw loop ik weer vast
aan de verschillende herdenkingen van
de Reformatie op en rondom 31 oktober.
We mogen er dankbaar voor zijn dat die
Heere na de duistfismis van de Mid
deleeuwen het licht van Zijn Woord
weer deed opgaan in Zijn Kerk, en dat
wij nog steeds in dat licht mogen leven.
En het is een goede zaak dat daaraan
ieder jaar weer in verschillende kerken
aandacht wordt geschonken, en dat ook
de verschillende kerken, ondanks alle
verwarring, twistl en tweedracht, nog ge
zamenlijke Reformatieherdenktngen op
touw zetten.
En toch heb ik alleen maar ziende
op de nuchtere feiten, weleens het be
klemmende gevoel: zijn we eigenlijk nog
geloofwaardig met al die herdenkingen?
Ik denk nu maar niet aan het feit dat
in de ogen van vele kerkelijke leiders
dat herdenken van de Reformatie een
achterhaalde zaak lijkt te zijn. De oecu
mene en ook de toenadering tot Rome
is in de kerken die uit de Reformatie
zijn voortgekomen al zó ver voortge
schreden dat men medelijdend zit te kij
ken naar de mensen ter rechterzijde van
de Gereformeerde Gezindte die zich nog
druk maken rondom 31 oktoberRo
me is immers Rome van de 16de eeuw
niet meer! Ook daar heeft men de bij
bel opengeslagen, en ook In de Rooms-
Katholieken herkennen we zoveel op
rechte broeders en zusters! Wie neemt
dat nog voor zijn rekening wat die oude
Heidelberger zegt, dat de Mis in de grond
niets anders is dan een vervloekte af
goderij? We hebben al zoveel oecumeni
sche huwelijken gehad, hier en daar
worden al oecumenische doopdiensten
gehouden en is er gemeenschappelijke
viering van de maaltijd des Heeren.
Ieder jaar weer de oude controverse op
halen, wat heeft dat voor nut? Dat kan
de oecumene alleen maar schade doen!
We kunnen natuurlijk wel wat stel
len tegenover al die optimistische ge
luiden. Als er sprake is van toenade
ring tussen Rome en de Reformatie, dan
komt dat zeker niet van de kant van
Rome. Hoe vriendedijfc m.en daar ook
tegen ons doet, er is in feite niets ver
anderd. En zolang de besluiten van het
Concilie van Trente niet herroepen zijn,
is er ook geen enkele noodzaak de
scherpe kantjes van ide Heidelbergse
Catechispius af te doen. Want de offi
ciële leer van de R.K. Kerk is nog altijd
dat, wie zegt rechtvaardig te zijn door
het geloof alléén, vervloekt is. De Room
se Kerk is niet veranderd, de kinderen
van de Reformatie zijn veranderd, he
laas
Dat Rome niet veranderd is is ook
duidelijk gebleken bij de ambtsaan
vaarding van de nieuwe paus, Johannes;
Paulus I. Hij zei zijn hoge ambt te aan
vaarden „in gehoorzaamheid aan de
Heer en in absoluut vertrouwen op onze
Moed.er, de allerheiligste Madonna".
We wisten wel dat dfe Rooms-Katho
lieken in het Oostblok nog erge Maria-
vereerders zijn. Maar dat het hoofd van
de Roonise Kerk dit metéén zo na
drukkelijk zegt, wijst erop dat Rome
niet van plan is ook maar enig water in
de wijn té doen. Het is maar dat we het
weten en ons geen zand In de ogen
laten strooien door mensen die zeggen
dat het allemaal best meevalt
Maar om terug te komen op het begin
van mijn verhaal: als ik zeg dat ik het
soms niet zo zie zitten met al die Re
formatie-herdenkingen, dan wil ik graag
de hand in eigen boeizem. steken. Wat
zijn we er nu aan de rechterzijde van
de Gereformeerde Gezindte mee gevor
derd, dat we nu al zovele jaren lang
gezamenlijk de Reformatie nog herden
ken? Ieder jaar weer is er blijkbaar
het een en ander dat verbindt, en dat is
dan nog wel de hoofdzaak: de belijde
nis van de rechtvaardiging door het ge
loof alleen, en het absolute gezag van
het Woord Gods. Maar heeft die erken
ning ons nu één voetstap dichter bij el
kaar gebracht?
Ik weet best hoe al die verschillende
kerken zijn ontstaan en dat we histo
risch de klok niet zomaar terug kunnen
draaien. Maar wiUen we dat eigenlijk
ook? Of vinden we het veel knusser
in onze eigen kerk of in ons eigen kerk
je? Ik heb weleens het idee dat na zo'n
Reformatie-herdenking die mensen bij
zichzelf zeggen: „Nou, die dominé is
wel goed, je kunt best naar hem luiste
ren. Maar als het nu helemaal in orde
was, dan behoorde hij toch tot ónze
kerk?" En dat zijn dan nog de mensen
die althans zo'n Reformatie-herdenking
bezoeken, want de categorie die zich
zelf en zijn gemeente beschouwt als de
alleen-zaügmakende kerk, die komt er
nieteens
Ik heb deze dingen in dit hoekje al
eens vaker neergeschreven, maar ze
mioesten me nógeens van hét hart. Ter-
wille van het ene EvangeUe dat naar
het woord van Luther de ware schat
der Kerk is
Waarnemer.
Hebt u zin in een gezellige babbel
bij een kopje koffie of wilt u iets krea-
tiefs doen?
Kom dan op dinsdag 7 november van
af half twee naar „ut Praethuus", St.
Joris Doelstraat 31 te Sommelsdijk.
U kunt eventueel een touwmasker met
ons gaan maken.
WUt u dan naalden, ijzergaren, een
schaar, wat restjes vilt en kralen mee
brengen?
Voor het touw vragen wij een klei
ne bijdrage.
Tot ziens in „Ut Praethuus"!
Na een verbouwing van meer dan een
half jaar zal a.s. vrijdag, 3 november,
de wereldwinkel heropend worden. In
beperkte mate zijn er nu ook boekjes
en folders over een aantal derde-wereld
problemen te krijgen, als ook produk-
ten uit verschillende landen.
Ieder die eens een kijkje wil komen
nemen wat de wereldwinkel nu precies
is, of is geworden, wordt hierbij uitge
nodigd om deze vrijdag om half acht
te komen, Oranjestraat 8 in Sommels
dijk.
ST. ANNALAND
Aardappelveïling van donderdag 26
oktober 1978. Doré gewone 14,50. Bint
jes bonken: 13.90. Aanvoer tachtig
kisten (50 kisten Doré en 30 kisten
bonken).
üienveiling van donderdag 26 okto
ber 1978. Uien, maat veertig opwaarts.
Klasse twee N.L.ƒ14,80 per honderd ki
logram. Aanvoer honderd ton.
Het was rumoerig op Walcheren in
de zomer van 1778, juist 200 jaar gele
den. Vooral op WestkapeUe, waar men
een paar jaar lang terug de nieuwe
psalmberijming en de verkorte zang-
wijze had ingevoerd. De meeste West-
kappelaars wilden er niet van weten en
dat heeft geleid tot verbanning en ge
vangenis. Dat is een hele geschiedenis,
waarover veel te vertellen is, misschien
bij heel wat lezers bekend.
Maar dit artikel gaat over heel wat
anders, er komen geen psalmen aan te
pas en ook geen arrestaties, enkel maar
protesten.
Roomsen vMlen een kerk
Toen ons land het Spaans-roomse be
wind had afgezworen, werd de roomse
godsdienst verboden. Tenminste in de
meeste plaatsen. In Middelburg, Goes
en Zierikzee werden de kerkdiensten
toegestaan, maar op bepaalde voor
waarden; De godsdienstoefening moest
in stilte plaats hebben en mocht niet
gelijk beginnen of eindigen met die in
de Geref. (Herv.) kerk, men zou elkaar
op straat kunnen tegenkomen! De kerk
mocht niet in het oog lopen, het gebouw
mocht geen toren hebben en klokluiden
was verboden.
Toch kwamen de roomsgezinden wel
samen, stilletjes in gewone huizen of
schuren, de zogenaamde schuilkerken.
Daar werd door rondreizende priesters
de mis bediend en gepredikt, werden
kinderen gedoopt. Het hing veel van de
verdraagzaamheid van de {magistraat
van een stad of dorp af hoe deze stie
keme godsdienstoefeningen verliepen.
Zo was het ook in Vlissingen. Vanaf
1757 was hun kerkdienst daar geoor
loofd en de r.k. kwamen in een gewoon
huis bij elkaar. Misschien werd dit wel
te klein, in ieder geval vragen ze aan
de stadsregering om een kerk. Er is
juist een geschikt gebouw beschikbaar,
namelijk het Taanhms aan de wal bij
de Rammekenspoort. Dat is altijd als
r.k. gebruikt door een bataljon Waalse
soldaten, dieh ier in bezetting lagen.
Deze zijn vertrokken, een mooie gele
genheid voor de roomse Vlissingers om
dit gebouw als kerk te gebruiken. Het
standsbestuur geeft toestemming, er
worden dan ook enkele kerkdiensten
gehouden. Maar vanwege de vele pro
testen die er komen wordt deze vergun
ning kort daarop weer ingetrokken
(1764). De rust is teruggekeerd, voor heel
wat jaren.
Maar in 1778 dienen de roomsen weer
een verzoek in om een kerk te mogen
stichten. Opnieuw geeft op 25 jiiU. de
stadsregering toestemming, ze stellen
zelfs grond beschikbaar voor de kerk^
bouw. Dat ging de meeste Vlissingers
te ver en van all© kanten wordt er ge
protesteerd tegen dit besluit.
Protesten
Van verschillende zijden komen de
bezwaren. Allereerst van de 3 kerkera
den, de Geref. Kerk, de Engelse en de
Franse kerk. Vooral de Engelse ds. Jus
tus Tjeenk en de Franse ds. Jean des
Fontaines zijn felle tegenstanders. Zelfs
de bekende schrijfster Betje Wolf gebo
ren Bakker, een VUssingse schrijft er
een vers tegen.
„Mijn brave Vlissingers, mijn oudste
en trouwste vrinden,
Is 't mogelijkduldt ge dit? Waar is
uw heldenmoed,
Die voor uw vaderland dorst alles
onderwinden,
Toen Phlips, die trotse Phlips, mij
schopte met de voet?
Mijn boezem klapt van toom, O
hoon, niet te verdragen!"
Ze was anders nogal verdraagzaam:
„'k Betwistte nooit het recht aan
iemand
Zijn God te dienen naar het licht
dat hij ontving
Zingt Rome ook niet Gods lof in
prachtige temipelkoren?
Geen zinnelozer haat dan een
religiehaat
Maar dit toestaan van een eigen kerk
ging haar op dat ogenbUk toch te ver.
Een deputatie van 13 voorname bur
gers ontwerpen en tekenen een rekest,
dat twee van hen, Leendert Lamoote en
Matthijs Bekker, aanbieden aan de bur
gemeester mr. Comelis Caeen (17 aug.)
Het is beleefd gesteld. Ze betuigen ge
hoorzaamheid en respekt te hebben voor
de magistraat, maar „vinden zich zeer
bezwaard in hun consciëntie en hun ge
moed". Ze belijden een afkeer te hebben
van de rooonste godsdienst uit respekt
voor de wet Gods, die nadrukkelijk af
goderij en beeldendienst verbiedt en
die de Overheid verplicht om dat kwaad
te weren. Dit adres werd uit de hoogte
geweigerd, de burgers konden het mee
terug nemen, de heren van het stadsbe
stuur moesten het niet hebben.
Toen werd het verzet nog erger. Niet
alleen de Vlissingers kwamen in op
stand, maar ook buiten de stad ontstond
rumier. De ontevredenen kwamen sa
men op de Grote Abeele tussen Mid
delburg en VUssüigen. En wie is er ook
bij? Lourens Ingelse, een fanatieke
boer uit de Oranjepolder, die ook bij de
psalmentroebelen te WestkapeUe een
belangrijke rol heeft gespeeld. Hij wordt
zelfs afgevaardigd om met nog twee
anderen met de regering van Vlissin
gen te gaan spreken (21 aug.). Ze praten
met de burgemeester en d© roomsge-
zinde pensionaris van Sonsbeek. Ze be
tuigen hun leedwezen over het toestaan
van de roomse eredienst en dringen aan
op het intrekken van dö vergunning.
VERVOLGVERHAAL
F. de Zeeuw J.Gzn.
Historisch verhaal uit de Middeleeuwen
Uitgever^ „De Banier"
9
Was dat nu een reden om trots te zijn
op Maarten?
Haar hart moest veeleer dankbaar ge
stemd zijn jegens God, Die Maarten de
bekwaamheid schonk om tot Zijn eer
zuUc een schoon werk te kunnen ver
richten.
Zo zat het meisje te dromen tot zij
door de harde stem van haar vader
daaruit werd wakker geschud.
„En wat wil jij daarmee nu zeggen?"
hoorde zij hem vragen.
„Wel Van Ath begon Maarten,
maar tegelijk wierp hij een smekende
blik op Maria, alsof hij hulp vidlde in
roepen wel Van Ath, nu ik een doel
voor ogen heb, wilde ik je vragen of ge
mij een openlijke verloving met Maria
wilde toestaan".
Hè, hè het hoge woord was er uit en
Maarten slaakte een zucht van verlich
ting.
Maria schrok hevig.
Maarten had al een keer zijn neus ge
stoten, moest dat nu nog een keer ge
beuren? Van de vijde van haar vader
vreesde zij een weigerend antwoord. Zij
kende Maartens driftige aard en zij was
bang voor de gevolgen als haar vader nu
weer weigerde. En stil verwijtend dacht
ze dat het dom was van Maarten, om zo
onverwacht en onbesuisd met zijn aan
zoek voor de dag te komen.
De smid intuss€n,w as niet weinig
verbaasd over de voorslag, die Maarten
Gevaerts hem had gedaan.
„Ben je onze afspraak al vergeten?
vroeg hij kort. Zodra jij in staat bent
een gezin te onderhouden, krijg jij Ma
ria. Dat hebben we afgesproken, maar
ik geef haar niet aan een man, die het
zout in zijn pap nog niet verdient en die
niet zeker is van zijn toekomst. Daar
voor is Maria mij veel te Hef. Jouw plan
nen zijn mooi genoeg, dat is waar, maar
van mooie plannen kun je niet eten!"
„Maar baas Van Ath, ik kom niet vra
gen om met Maria te mogen trouwen!
viel Maarten wat uw uit ik vraag je
alleen maar verlof voor een eerUjke
verkering. Ik zou haar zo graag mijn
bruid willen noemen".
„Kalm aan maar vrind, denk je soms,
dat ik dat niet begrijp? Maar op een
verkering volgt toch zeker altijd trou
wen, en hoe zul jij kunnen trouwen zon
der enig inkomen?"
De tranen sprongen Maria in de ogen,
toen zij de smid dit hoorde zeggen.
„Vader! zei ze val Maarten toch
niet zo hard!"
„Mijn beste kind, ik val Maarten niet
hard, maar wat ik zeg is de waarheid
en ik zeg die tot juUie beider geluk".
Maarten wist niet, wat hij nu nog
moest zeggen. Als hij zijn mond open
deed zou hij misschien veel te hard uit
vallen en dat zou zijn zaak alleen maar
kunnen bederven.
Hij wist zich te bedwingen, maar het
kostte hem geweldig veel moeite. Toen
hij zichzelf er eindelijk goed onder had,
vroeg hij zacht: „Blijf je daarbij Van
Ath?"
„Toe vader, stoot Maarten nu niet af",
smeekte Maria.
Maar de smid bleef onvermurwbaar.
„Gevaerts zei hij ik heb niets te
gen jou, geloof dat van me, maar ik
moet bUjven bij wat ik gezegd heb. Zo
als de zaken nu met je er voorstaan,
mag ik Maria niet aan jou geven".
„Hoe lang moet ik dan nog wachten?"
vroeg Maarten.
„Hoor eens hier jongeman, ik wil een
akkoord met je maken. Jij bent bezig
met een plan voor een Domtoren niet
waar? Jij doet daar je uiterste best op
en je probeert het zover te brengen, dat
jouw ontwerp gekozen wordt. Als je dat
gelukt is, wordt je bouwmeester. Drie
En wees een zegen. (Genesis 12 2b.)
Abraham is een zeer groot man ge
weest.
Hij is de stamvader van vele volken
maar in zonderheid van het Israëlitische
volk.
Abraham werd geboren in Ur der
Chaldeën, daar diende hij met zijn fa
milie de afgoden. De Heere ontfermde
zich over hem en schonk hem uit vrije
goedheid het leven der genade. Hij werd
van een afgodendienaar een aanbidder
van de levende God.
Het leven van Abraham werd vanaf
dat ogenblik geheel anders. Hij mocht
het door genade beleven: Het oude is
voorbij gegaan, zie het is alles nieuw
geworden.
Abraham mocht niet in Ur der Chal
deën blijven wonen. De Heere wilde
hem en zijn nageslacht afzonderen tot
Zijn dienst. God had wat groots voor
Abarahm en zijn kinderen weggelegd.
Hij werd in Gods vrijmacht en naar Zijn
soeverein welbehagen xiitverkoren omi
de drager te worden van de heilsbe
lofte.
De Christus Gods, de Zaligmaker van
zondaren zou uit zijn geslacht voortko
men.
De Heere schonk aan Abraham veel
tijdelijke weldaden, want hij was rijk
in zilver en goud. Wat waren de groot-
De heren van de gemeente zijn er ver
baasd over, dat sommigen zelfs ver van
VUssingen wonen. Hoe durven zulke
boerenkinkels zich bemoeien met de
stadszaken! Laat ieder liever bij het zij
ne blijven.
Er gaat zelfs een smeekschrift naar
de Prins, door 280 biirgers en burgeres
sen getekend. „Het is niet dan zeer on
gaarne en al schoorvoetende, dat wij
ondergeschreven, aUen burgers en inge
zetenen van de stad Vlissingen, ons dur
ven verstouten tot U te naderen om ons
te beklagen over Uw overheden, aan
welke wij altijd alle eer, liefde, trouw
en gehoorzaamheid hebben bewezen".
Drie van hen, waaronder twee ouder
lingen, reizen naar het Looen bieden
het de stadhouder aan.
De aangelegenheid wordt ook op de
classis besproken. Tenslotte komt er een
grote demonstratie op de Markt vóór
het stadhuis van Vlissingen, waar men
de onmiddellijke sluiting van het roomse
kerkhuis eist.
Nu durft de magistraat niet langer
weigeren en op 15 oktober 1778 wordt
de vergunning ingetrokken. Zelfs de
priester Hermanus Wijnants, die hier
al 3 jaar herderlijk werk verricht, wordt
overgeplaatst.
Als enkele jaren later (1795) de Fran
sen in ons land komen, zijn alle kerk
genootschappen voor de wet gelijk. De
roomse gemeente van 400 leden krijgt
in 1805 een eigen kerk. Als het ledental
toeneemt wordt het gebouw vergroot
en in 1857 vervangen door een nieuwe
kerk.
Middelburg. L. van WaUenburg.
Uitslagen van 3 oktober 1978
G.
de Jager W. Markwat
1—0
J.
Boeter C. J. Smit
afgebr.
J.
Doedens J. Smallegange
1—0
M
Verohne W. I. Peeman
1—0
E.
Verbeek H. K. Smit
1—0
A,
Stolk A. V. Maurik
V2—V2
C.
Bakelaar A. Roon
1-0
A.
de Vos N. V. Bracht
1-0
A.
Robijn J. de Neef
afgebr.
M
V. d. Waal W. Tieleman
1-0
E.
Sparreboom J. Noordijk
afgebr.
J.
Non J. Scheuder
0—1
J.
Albrechts J. Minnaar
Va—V2
J.
Troost E. Eggermont
0—1
P.
Lesuis A. Visser
0—1
jaar nadat je bouwplannen door de bis
schop zijn aangenomen, kun je bij me i
komen en Maria wordt je bruid. Ik wil 1
het ook nog wel anders met je maken, j
Luister dan: twee winters na het leggen 1
van de eerste steen, kom je terug en je
krijgt Maria. Zij wordt jouw bruid en 1
wij vieren een vrolijke bruiloft. Nou,
wat zeg je ervan? Maak ik het niet goed
met je?" c
Eerlijk gezegd kon Maarten niet erg
enthousiast zijn over deze voorslag en 1
hij zag aan het gezicht van Maria, dat
zij er nu ook niet bepaald weg van was.
„Is dit uw laatste woord?" vroeg hij
aarzelend. s
„Ja, in jullie eigen belang moet ik ja
zeggen, Maarten". c
Maarten wüde hierop nog iets ant- c
woorden, maar hij werd hierin verhin
derd door een geweldig rumoer, dat er i
opeens buiten werd gehoord. i
I
HOOFDSTUK 6 i
Maar zal hfl dat bereiken?
e
Er werd met kracht op de luiken ge- 1
bonsd en de smid haastte zich naar de t
deur.
„Hei daar! riep hij bars wie i
komt er in dit late avonduur de rust
van een eerzaam burgerman verstoren?"
„Ha baas Van Ath, ben je daar einde
lijk? Doe maar vlug de deur open, want r
ik heb dringend hulp nodig".
ste weldaden welke hij mocht ontvan
gen? De geestelijke zegeningen, Gods
gunst en liefde. De Heere gaf hem de be
lofte: „En in u zullen alle geslachten
der aarde gezegend worden".
Wat was Abraham blij met deze bij
zondere belofte Gods. Hoe rijk is deze
belofte voor zijn ziel geweest. Hij wist
dat hij een zondaar was en dat hij een
Middelaar nodig had. Zijn ziel is werk
zaam geweest met deze belofte, hij ver
langde naar de komst van Vorst Ema
nuel.
Abraham heeft met een biddend hart
uitgezien en verlangd om de dag van
- de Zoon des mensen te zien en hij heeft
hem gezien en is verblijd geweest. De
1 Heere beloofde aan Abraham, dat Hij
hem. op zeer bijzondere wijze zou be
schutten en beveihgen. Gods oog zal op
r hem zajn en HiJ zal hem bewaren over-
al waar hij zou wandelen.
i De Heere zedde tot hem: „En wees een
i zegen".
l Abraham is door God gesteld tot een
r zegen voor de ganse mensheid.
Wat zou er van deze wereld gewor-
E den zijn als Christus niet gekomen was.
t Dan zou onze aarde, die door onze zon-
3 de onder de vloek ligt, reeds lang in
T duisternis zijn ondergegaan.
Gods algemene goedheid is zeer
groot.
5 Welk een rijke zegen is Abraham voor
t Gods Kerk geweest. De Heere heeft zijn
geslacht om Sion te bouwen. Bijna alle
profeten des Heeren zijn uit Abrahams
1 geslacht voortgekomen. De twaalf apos-
i telen van Christus waren allen zonen
- uit Israël.
Wees een zegen.
i De Heere plaatst ons midden in de
wereld en ieder ontvangt een woon
plaats en arbeid die hem in Gods voor-
l zienigheid geschonken wordt. We moe-
ten werken in de plaats waar God ons
stelt.
„Maar ik wil eerst graag weten, met
wie ik te doen heb, wacht eens viel
hij zichzelf in de rede raad ik het
goed als ik zeg, dat Graaf Van der Marck
tot Bergendaele daar buitenstaat?
Waar zou die mij nu zo Iaat voor nodig
hebben?"
„Ja, dat heb je goed geraden, smid en
doe nu maar één, twee, drie de deur
open".
Dat behoefde de graaf werkelijk niet
te zeggen, want in een ogenblik was de
deur geopend en stond Van Ath in een
eerbiedige houding voor de graaf.
Deze was intussen van zijn paard ge
sprongen en op de deur toegelopen.
„Wat is er van uw believen, meneer
de graaf?" vroeg baas Van Ath heel on
derdanig.
„Dat moet een hoef smid wel kunnen
raden zei de graaf lachend mijn
paard heeft een ijzer verloren en ik zou
graag willen, dat jij het eens vlug een
nieuw gaf. Ik ben bang, dat het beest
anders kreupel is, voordat ik thuis ben".
En toen hij zag, dat de smid niet zo
erg happig was, om aan dit karwei te
beginnen, voegde hij er aan toe: „Toe
toe, je behoeft niet te aarzelen. Ik weet
wei dat dit extra werk betekent, maar
ik zal er ook extra voor betalen".
ViJf minuten later was de smid aan
't werk.
Intussen zaten Maarten en Maria sa
men in de kamer.
Vertrouwelijk sloeg Maarten zijn arm
ledereen moest een zegen zijn voor
s zijn omgeving. De mens was in de staat
- der rechtheid een zegen voor zijn omge-
1 ving.
Helaas, door de zondeval zijn we el-
- lendige schepselen geworden. Door Gods
e algemene goedheid is er nog een bur-
t gerlijk leven mogelijk anders was de
1 aarde een hel.
Vele mensen zijn geen zegen voor el-
- kaar maar een vloek voor hun omge-
- ving. De goddeloze zondaren verwoes
ten door hun handel en wandel zeer veel
t goeds. Gods Woord zegt ons: ,,Als de
1 goddelozen omkomen is er gejuich",
t Zeer veel ouders geven hun kinderen
a een slecht voorbeeld. Ze nemen hun
j kinderen niet mee naar het huis des
- Heeren maar laten het toe, dat ze de
3 plaatsen der ijdelheid bezoeken. Wat zal
- het voor deze ouders vreselijk zijn in
de oordeelsdag.
i We moeten in ons leven licht ver
spreiden en een voorbeeld zijn van god-
1 zaUgheid.
Duizenden mensen leven allen voor
- zich zelf, ze zijn egoïstisch en egocen-
I. trisch ingesteld.
Wees een zegen.
1 Wie zijn een zegen voor de kerk en
hun omgeving? Alle mensen? Neen, al-
p leen Gods oprechte volk, zij zijn de
kurken waarop de wereld drijft,
r Een wedergeboren zondaar verspreidt
1 licht in zijn omgeving. Wanneer er geen
licht en kracht van ons uitgaat zijn we
s geen kind des Heeren. Ons leven moet
- een getuigenis zijn van godzaligheid
1 Wees een zegen.
Zijn we een zegen voor onze naaste?
Zijn we een lichtend licht temidden van
3 een krom en verdraaid geslacht?
Wees een getuige des Heeren.
Wees een steun voor Gods kerk.
Wees een bidder voor land en volk.
5
Middelburg. Ds. G. A. Zijderveld.
om haar hals.
„Maria fluisterde hij droog je
tranen nu maar".
En nog zachter ging hij voort: „Zeg
Maria, zou je kunnen houden van een
man zonder toekomst?"
„Maar dat ben JiJ niet Maarten zei
ze opeens fel nee, dat ben jij beslist
niet. In mijn gedachten zie ik jou al een
groot man worden, weet je dat wel?
Nee, ik denk niet zo gering over je hoor"
„Da's fijn, Maria, wE je dan op me
wachten, je vader verandert niet van
gedachten. Dat weet ik wel zeker. Maar
zou je al die tijd op mij kunnen wachten,
Maria?"
„Heel beslist. Maarten".
„Ook als ik weg ben en er zouden
andere kapers op de kust komen?"
Het meisje schudde haar hoofd.
„Geloof me Maarten, er mag komen,
wie wil, nooit zal ik een ander verlan
gen dan jou. In het hart van een vrouw
is maar plaats voor één en voor mij ben
jij die ene, hoor Maarten".
Dankbaar sloot Maarten het meisje in
zijn armen.
„Maria, miJn bruid zei hij plechtig
ik zal waken en werken om mijn doel
te bereiken. Ik hoop me een grote naam
te verwerven en roem te behalen en jij
zvlt in die roem delen Maria, want jij
zult dan voor ons hele leven de mijne
ziJn".
„Van jou en van niemand anders",
mompelde het meisje.
Zaterdag werd de 10.000ste bezoeker
in het museum in de toren te Goede-
reede ontvangen.
Het was een van de 120 deelnemers
aan de excursie welke gehouden werd
door de „Round Table" waaraan zowel
Nederlanders, alsook Engelsen, Fransen,
Zweden en Duitsers deelnamen.
De voorzitter van de Stichting Goe-
reese Gemeenschap, welke Stichting
het meuseiim beheert, overhandigde deze
10.000ste bezoeker van dit seizoen, een
pentekening van de toren in lijst.
Het museum en de toren te Goederee-
de is nu gesloten tot het begin van het
a.s. zomerseizoen.
-----O-----
Enige tijd geleden werd melding ge
maakt van pogingen om een hockey
club op Goeree-Overflakkee op te rich
ten. Hierin is nu enige vooruitgang
geboekt. Daarom wordt voor de hockey-
liefhebbers op woensdag 8 november
a.s. een bijeenkomst gehouden in het
Diekhuus Zandpad Middelhamis.
Aanvang 8 uur 's avonds. Op deze
avond zal verslag worden gedaan van
de vorderingen tot nu toe, er wordt
informatie verstrekt en er zullen plan
nen besproken worden in het bijzonder
wat betreft de training.
Tevens zal de korte fikn „De weg
naar beter hockey" vertoond worden.
Laat dus een ieder, die graag wü gaan
hockeyen, deze avond aanwezig zijn, zo
dat er misschien snel gestart kan wor
den!
-----O------
Onder het motto „SPORTEN HELPT"
wordt een landelijke collecte gehouden
ten behoeve van het Nationale Fonds
Sport Gehandicapten en wel van 13 tot
en met 18 november a.s.
Het Nationaal Fonds heeft ten doel
het werven en verdelen van gelden voor
sportbeoefening door gehandicapten.
Dit houdt in zowel bewegingsrecreatie,
recreatie-, wedstrijd- en denksporten
door gehandicapten onderling en met
niet-gehandicapten.
Alle gehandicapten zijn vertegenwoor
digt in de Federatie zowel geestelijke-,
lichamelijke en zintuiglijke gehandicap
ten.
Voor dit zonodige doel zamelt de Stich
ting de nodige gelden in. Binnen de
Gemeente Goedereede wordt deze inza
meling gehouden in dte week van 13 tot
en met 18 november a.s.
Wilt u daadwerkelijk meewerken om
de inzameling te doen slagen geef dan
SINT ANNALAND
De Gereformeerde Gemeente van Sint
Annaland wil bij het vaststellen van
een bestemmingsplan voor de dorps-
kom daarin een bepaling opgenomen
zien, die de bebouwing door derden
naast haar kerkgebouw aan de West
straat onmogelijk maakt. Men wü deze
grond reserveren voor een in de toe
komst te bouwen pastorie. De nu ge
deeltelijk braak liggende en gedeelte
lijk als parkeerterrein ingerichte grond
is eigendom van de kerk van de Gere
formeerde Gemeente.
Dit gegeven wordt actueel, nu de ge
meente ernst gaat maken met de plan
nen om in St. Annaland dertig tot veer
tig woningen te gaan bouwen. Bouw
val zal daarvoor worden gesloopt en
open gaten opgevuld. In het ontwerp-
bestemmingsplan „Kom-St. Annaland"
gaat de stedebouwundige er van uit, dat
het gat naast de kerk van de Gerefor
meerde Gemeente ook ingevuld zal
worden.
Genoemd plan is door de commissie
voor ruimtelijke ordening gunstig ont-_
vangen, waarbij alleen de S.G.P.-er M.
P. van Dijke zijn bedenkingen kenbaar
gemaakt heeft met betrekking tot de
bouwplannen van een nieuwe pastorie.
Na het vaststellen van het bestemmings
plan zal de gemeenten in het ergste
geval tot onteigening van de grond
over kunnen gaan. Voor het vaststellen
van het plan krijgt de bevolking van
St. Annaland echter wel de gelegenheid
zijn bezwaren kenbaar te maken. Daar
toe zullen op nader vast te stellen da
tum hoorzittingen worden belegd.
iets van uw vrije tijd om een lijst bij
de burgerij aan te bieden.
U kunt U hiervoor opgeven bij:
mevr. Sperling, Venkelstraat 12, Goe
dereede. Tel. 01879 - 1849.
Mevr. Van Oostenbrugge, Kon. Julia-
nastraat 33, Stellendam. Tel. 01878-2139
Mevr. Van der Windt, Oude Nieuw-
landseweg 20b., Ouddorp, Tel. 0178-1733
Deze laatste heeft postgiro rek. 57.62.24
indien u wilt gireren.
De gehandicapten, die zoveel moeten
missen, hebben uw steun nodig. Ook
geldelijk. Geef een bijdrage. Geef naar
vermogen.