EiiAnoEn - niEuws Kerliruiiioer in Vlissingen Overdenking Geref. Gemeente wil pastorie aan de Weststraat De bouwmeester en zijn bruid uit de Heilige Schrift 2e blad Vrijdag 3 novemaber 1978 No. 4739 HET KVENSTER yyPraethuus'' nieuws! Heropening wereldwinkel Sommelsdijk ZEEUWSE WANDELINGEN DE KERK DES HEEREN IN DE WERELD Uw huis verkopen 7 TAMBOER Schaakvereniging „De Zwarte Pion'' De 10.000ste op Goeree's dom HOCKEYCLUB Sport voor Gehandicapten blik op kerk en samenleving 31 oktober Rome en wij Wijzelf Elk jaar opnieuw loop ik weer vast aan de verschillende herdenkingen van de Reformatie op en rondom 31 oktober. We mogen er dankbaar voor zijn dat die Heere na de duistfismis van de Mid deleeuwen het licht van Zijn Woord weer deed opgaan in Zijn Kerk, en dat wij nog steeds in dat licht mogen leven. En het is een goede zaak dat daaraan ieder jaar weer in verschillende kerken aandacht wordt geschonken, en dat ook de verschillende kerken, ondanks alle verwarring, twistl en tweedracht, nog ge zamenlijke Reformatieherdenktngen op touw zetten. En toch heb ik alleen maar ziende op de nuchtere feiten, weleens het be klemmende gevoel: zijn we eigenlijk nog geloofwaardig met al die herdenkingen? Ik denk nu maar niet aan het feit dat in de ogen van vele kerkelijke leiders dat herdenken van de Reformatie een achterhaalde zaak lijkt te zijn. De oecu mene en ook de toenadering tot Rome is in de kerken die uit de Reformatie zijn voortgekomen al zó ver voortge schreden dat men medelijdend zit te kij ken naar de mensen ter rechterzijde van de Gereformeerde Gezindte die zich nog druk maken rondom 31 oktoberRo me is immers Rome van de 16de eeuw niet meer! Ook daar heeft men de bij bel opengeslagen, en ook In de Rooms- Katholieken herkennen we zoveel op rechte broeders en zusters! Wie neemt dat nog voor zijn rekening wat die oude Heidelberger zegt, dat de Mis in de grond niets anders is dan een vervloekte af goderij? We hebben al zoveel oecumeni sche huwelijken gehad, hier en daar worden al oecumenische doopdiensten gehouden en is er gemeenschappelijke viering van de maaltijd des Heeren. Ieder jaar weer de oude controverse op halen, wat heeft dat voor nut? Dat kan de oecumene alleen maar schade doen! We kunnen natuurlijk wel wat stel len tegenover al die optimistische ge luiden. Als er sprake is van toenade ring tussen Rome en de Reformatie, dan komt dat zeker niet van de kant van Rome. Hoe vriendedijfc m.en daar ook tegen ons doet, er is in feite niets ver anderd. En zolang de besluiten van het Concilie van Trente niet herroepen zijn, is er ook geen enkele noodzaak de scherpe kantjes van ide Heidelbergse Catechispius af te doen. Want de offi ciële leer van de R.K. Kerk is nog altijd dat, wie zegt rechtvaardig te zijn door het geloof alléén, vervloekt is. De Room se Kerk is niet veranderd, de kinderen van de Reformatie zijn veranderd, he laas Dat Rome niet veranderd is is ook duidelijk gebleken bij de ambtsaan vaarding van de nieuwe paus, Johannes; Paulus I. Hij zei zijn hoge ambt te aan vaarden „in gehoorzaamheid aan de Heer en in absoluut vertrouwen op onze Moed.er, de allerheiligste Madonna". We wisten wel dat dfe Rooms-Katho lieken in het Oostblok nog erge Maria- vereerders zijn. Maar dat het hoofd van de Roonise Kerk dit metéén zo na drukkelijk zegt, wijst erop dat Rome niet van plan is ook maar enig water in de wijn té doen. Het is maar dat we het weten en ons geen zand In de ogen laten strooien door mensen die zeggen dat het allemaal best meevalt Maar om terug te komen op het begin van mijn verhaal: als ik zeg dat ik het soms niet zo zie zitten met al die Re formatie-herdenkingen, dan wil ik graag de hand in eigen boeizem. steken. Wat zijn we er nu aan de rechterzijde van de Gereformeerde Gezindte mee gevor derd, dat we nu al zovele jaren lang gezamenlijk de Reformatie nog herden ken? Ieder jaar weer is er blijkbaar het een en ander dat verbindt, en dat is dan nog wel de hoofdzaak: de belijde nis van de rechtvaardiging door het ge loof alleen, en het absolute gezag van het Woord Gods. Maar heeft die erken ning ons nu één voetstap dichter bij el kaar gebracht? Ik weet best hoe al die verschillende kerken zijn ontstaan en dat we histo risch de klok niet zomaar terug kunnen draaien. Maar wiUen we dat eigenlijk ook? Of vinden we het veel knusser in onze eigen kerk of in ons eigen kerk je? Ik heb weleens het idee dat na zo'n Reformatie-herdenking die mensen bij zichzelf zeggen: „Nou, die dominé is wel goed, je kunt best naar hem luiste ren. Maar als het nu helemaal in orde was, dan behoorde hij toch tot ónze kerk?" En dat zijn dan nog de mensen die althans zo'n Reformatie-herdenking bezoeken, want de categorie die zich zelf en zijn gemeente beschouwt als de alleen-zaügmakende kerk, die komt er nieteens Ik heb deze dingen in dit hoekje al eens vaker neergeschreven, maar ze mioesten me nógeens van hét hart. Ter- wille van het ene EvangeUe dat naar het woord van Luther de ware schat der Kerk is Waarnemer. Hebt u zin in een gezellige babbel bij een kopje koffie of wilt u iets krea- tiefs doen? Kom dan op dinsdag 7 november van af half twee naar „ut Praethuus", St. Joris Doelstraat 31 te Sommelsdijk. U kunt eventueel een touwmasker met ons gaan maken. WUt u dan naalden, ijzergaren, een schaar, wat restjes vilt en kralen mee brengen? Voor het touw vragen wij een klei ne bijdrage. Tot ziens in „Ut Praethuus"! Na een verbouwing van meer dan een half jaar zal a.s. vrijdag, 3 november, de wereldwinkel heropend worden. In beperkte mate zijn er nu ook boekjes en folders over een aantal derde-wereld problemen te krijgen, als ook produk- ten uit verschillende landen. Ieder die eens een kijkje wil komen nemen wat de wereldwinkel nu precies is, of is geworden, wordt hierbij uitge nodigd om deze vrijdag om half acht te komen, Oranjestraat 8 in Sommels dijk. ST. ANNALAND Aardappelveïling van donderdag 26 oktober 1978. Doré gewone 14,50. Bint jes bonken: 13.90. Aanvoer tachtig kisten (50 kisten Doré en 30 kisten bonken). üienveiling van donderdag 26 okto ber 1978. Uien, maat veertig opwaarts. Klasse twee N.L.ƒ14,80 per honderd ki logram. Aanvoer honderd ton. Het was rumoerig op Walcheren in de zomer van 1778, juist 200 jaar gele den. Vooral op WestkapeUe, waar men een paar jaar lang terug de nieuwe psalmberijming en de verkorte zang- wijze had ingevoerd. De meeste West- kappelaars wilden er niet van weten en dat heeft geleid tot verbanning en ge vangenis. Dat is een hele geschiedenis, waarover veel te vertellen is, misschien bij heel wat lezers bekend. Maar dit artikel gaat over heel wat anders, er komen geen psalmen aan te pas en ook geen arrestaties, enkel maar protesten. Roomsen vMlen een kerk Toen ons land het Spaans-roomse be wind had afgezworen, werd de roomse godsdienst verboden. Tenminste in de meeste plaatsen. In Middelburg, Goes en Zierikzee werden de kerkdiensten toegestaan, maar op bepaalde voor waarden; De godsdienstoefening moest in stilte plaats hebben en mocht niet gelijk beginnen of eindigen met die in de Geref. (Herv.) kerk, men zou elkaar op straat kunnen tegenkomen! De kerk mocht niet in het oog lopen, het gebouw mocht geen toren hebben en klokluiden was verboden. Toch kwamen de roomsgezinden wel samen, stilletjes in gewone huizen of schuren, de zogenaamde schuilkerken. Daar werd door rondreizende priesters de mis bediend en gepredikt, werden kinderen gedoopt. Het hing veel van de verdraagzaamheid van de {magistraat van een stad of dorp af hoe deze stie keme godsdienstoefeningen verliepen. Zo was het ook in Vlissingen. Vanaf 1757 was hun kerkdienst daar geoor loofd en de r.k. kwamen in een gewoon huis bij elkaar. Misschien werd dit wel te klein, in ieder geval vragen ze aan de stadsregering om een kerk. Er is juist een geschikt gebouw beschikbaar, namelijk het Taanhms aan de wal bij de Rammekenspoort. Dat is altijd als r.k. gebruikt door een bataljon Waalse soldaten, dieh ier in bezetting lagen. Deze zijn vertrokken, een mooie gele genheid voor de roomse Vlissingers om dit gebouw als kerk te gebruiken. Het standsbestuur geeft toestemming, er worden dan ook enkele kerkdiensten gehouden. Maar vanwege de vele pro testen die er komen wordt deze vergun ning kort daarop weer ingetrokken (1764). De rust is teruggekeerd, voor heel wat jaren. Maar in 1778 dienen de roomsen weer een verzoek in om een kerk te mogen stichten. Opnieuw geeft op 25 jiiU. de stadsregering toestemming, ze stellen zelfs grond beschikbaar voor de kerk^ bouw. Dat ging de meeste Vlissingers te ver en van all© kanten wordt er ge protesteerd tegen dit besluit. Protesten Van verschillende zijden komen de bezwaren. Allereerst van de 3 kerkera den, de Geref. Kerk, de Engelse en de Franse kerk. Vooral de Engelse ds. Jus tus Tjeenk en de Franse ds. Jean des Fontaines zijn felle tegenstanders. Zelfs de bekende schrijfster Betje Wolf gebo ren Bakker, een VUssingse schrijft er een vers tegen. „Mijn brave Vlissingers, mijn oudste en trouwste vrinden, Is 't mogelijkduldt ge dit? Waar is uw heldenmoed, Die voor uw vaderland dorst alles onderwinden, Toen Phlips, die trotse Phlips, mij schopte met de voet? Mijn boezem klapt van toom, O hoon, niet te verdragen!" Ze was anders nogal verdraagzaam: „'k Betwistte nooit het recht aan iemand Zijn God te dienen naar het licht dat hij ontving Zingt Rome ook niet Gods lof in prachtige temipelkoren? Geen zinnelozer haat dan een religiehaat Maar dit toestaan van een eigen kerk ging haar op dat ogenbUk toch te ver. Een deputatie van 13 voorname bur gers ontwerpen en tekenen een rekest, dat twee van hen, Leendert Lamoote en Matthijs Bekker, aanbieden aan de bur gemeester mr. Comelis Caeen (17 aug.) Het is beleefd gesteld. Ze betuigen ge hoorzaamheid en respekt te hebben voor de magistraat, maar „vinden zich zeer bezwaard in hun consciëntie en hun ge moed". Ze belijden een afkeer te hebben van de rooonste godsdienst uit respekt voor de wet Gods, die nadrukkelijk af goderij en beeldendienst verbiedt en die de Overheid verplicht om dat kwaad te weren. Dit adres werd uit de hoogte geweigerd, de burgers konden het mee terug nemen, de heren van het stadsbe stuur moesten het niet hebben. Toen werd het verzet nog erger. Niet alleen de Vlissingers kwamen in op stand, maar ook buiten de stad ontstond rumier. De ontevredenen kwamen sa men op de Grote Abeele tussen Mid delburg en VUssüigen. En wie is er ook bij? Lourens Ingelse, een fanatieke boer uit de Oranjepolder, die ook bij de psalmentroebelen te WestkapeUe een belangrijke rol heeft gespeeld. Hij wordt zelfs afgevaardigd om met nog twee anderen met de regering van Vlissin gen te gaan spreken (21 aug.). Ze praten met de burgemeester en d© roomsge- zinde pensionaris van Sonsbeek. Ze be tuigen hun leedwezen over het toestaan van de roomse eredienst en dringen aan op het intrekken van dö vergunning. VERVOLGVERHAAL F. de Zeeuw J.Gzn. Historisch verhaal uit de Middeleeuwen Uitgever^ „De Banier" 9 Was dat nu een reden om trots te zijn op Maarten? Haar hart moest veeleer dankbaar ge stemd zijn jegens God, Die Maarten de bekwaamheid schonk om tot Zijn eer zuUc een schoon werk te kunnen ver richten. Zo zat het meisje te dromen tot zij door de harde stem van haar vader daaruit werd wakker geschud. „En wat wil jij daarmee nu zeggen?" hoorde zij hem vragen. „Wel Van Ath begon Maarten, maar tegelijk wierp hij een smekende blik op Maria, alsof hij hulp vidlde in roepen wel Van Ath, nu ik een doel voor ogen heb, wilde ik je vragen of ge mij een openlijke verloving met Maria wilde toestaan". Hè, hè het hoge woord was er uit en Maarten slaakte een zucht van verlich ting. Maria schrok hevig. Maarten had al een keer zijn neus ge stoten, moest dat nu nog een keer ge beuren? Van de vijde van haar vader vreesde zij een weigerend antwoord. Zij kende Maartens driftige aard en zij was bang voor de gevolgen als haar vader nu weer weigerde. En stil verwijtend dacht ze dat het dom was van Maarten, om zo onverwacht en onbesuisd met zijn aan zoek voor de dag te komen. De smid intuss€n,w as niet weinig verbaasd over de voorslag, die Maarten Gevaerts hem had gedaan. „Ben je onze afspraak al vergeten? vroeg hij kort. Zodra jij in staat bent een gezin te onderhouden, krijg jij Ma ria. Dat hebben we afgesproken, maar ik geef haar niet aan een man, die het zout in zijn pap nog niet verdient en die niet zeker is van zijn toekomst. Daar voor is Maria mij veel te Hef. Jouw plan nen zijn mooi genoeg, dat is waar, maar van mooie plannen kun je niet eten!" „Maar baas Van Ath, ik kom niet vra gen om met Maria te mogen trouwen! viel Maarten wat uw uit ik vraag je alleen maar verlof voor een eerUjke verkering. Ik zou haar zo graag mijn bruid willen noemen". „Kalm aan maar vrind, denk je soms, dat ik dat niet begrijp? Maar op een verkering volgt toch zeker altijd trou wen, en hoe zul jij kunnen trouwen zon der enig inkomen?" De tranen sprongen Maria in de ogen, toen zij de smid dit hoorde zeggen. „Vader! zei ze val Maarten toch niet zo hard!" „Mijn beste kind, ik val Maarten niet hard, maar wat ik zeg is de waarheid en ik zeg die tot juUie beider geluk". Maarten wist niet, wat hij nu nog moest zeggen. Als hij zijn mond open deed zou hij misschien veel te hard uit vallen en dat zou zijn zaak alleen maar kunnen bederven. Hij wist zich te bedwingen, maar het kostte hem geweldig veel moeite. Toen hij zichzelf er eindelijk goed onder had, vroeg hij zacht: „Blijf je daarbij Van Ath?" „Toe vader, stoot Maarten nu niet af", smeekte Maria. Maar de smid bleef onvermurwbaar. „Gevaerts zei hij ik heb niets te gen jou, geloof dat van me, maar ik moet bUjven bij wat ik gezegd heb. Zo als de zaken nu met je er voorstaan, mag ik Maria niet aan jou geven". „Hoe lang moet ik dan nog wachten?" vroeg Maarten. „Hoor eens hier jongeman, ik wil een akkoord met je maken. Jij bent bezig met een plan voor een Domtoren niet waar? Jij doet daar je uiterste best op en je probeert het zover te brengen, dat jouw ontwerp gekozen wordt. Als je dat gelukt is, wordt je bouwmeester. Drie En wees een zegen. (Genesis 12 2b.) Abraham is een zeer groot man ge weest. Hij is de stamvader van vele volken maar in zonderheid van het Israëlitische volk. Abraham werd geboren in Ur der Chaldeën, daar diende hij met zijn fa milie de afgoden. De Heere ontfermde zich over hem en schonk hem uit vrije goedheid het leven der genade. Hij werd van een afgodendienaar een aanbidder van de levende God. Het leven van Abraham werd vanaf dat ogenblik geheel anders. Hij mocht het door genade beleven: Het oude is voorbij gegaan, zie het is alles nieuw geworden. Abraham mocht niet in Ur der Chal deën blijven wonen. De Heere wilde hem en zijn nageslacht afzonderen tot Zijn dienst. God had wat groots voor Abarahm en zijn kinderen weggelegd. Hij werd in Gods vrijmacht en naar Zijn soeverein welbehagen xiitverkoren omi de drager te worden van de heilsbe lofte. De Christus Gods, de Zaligmaker van zondaren zou uit zijn geslacht voortko men. De Heere schonk aan Abraham veel tijdelijke weldaden, want hij was rijk in zilver en goud. Wat waren de groot- De heren van de gemeente zijn er ver baasd over, dat sommigen zelfs ver van VUssingen wonen. Hoe durven zulke boerenkinkels zich bemoeien met de stadszaken! Laat ieder liever bij het zij ne blijven. Er gaat zelfs een smeekschrift naar de Prins, door 280 biirgers en burgeres sen getekend. „Het is niet dan zeer on gaarne en al schoorvoetende, dat wij ondergeschreven, aUen burgers en inge zetenen van de stad Vlissingen, ons dur ven verstouten tot U te naderen om ons te beklagen over Uw overheden, aan welke wij altijd alle eer, liefde, trouw en gehoorzaamheid hebben bewezen". Drie van hen, waaronder twee ouder lingen, reizen naar het Looen bieden het de stadhouder aan. De aangelegenheid wordt ook op de classis besproken. Tenslotte komt er een grote demonstratie op de Markt vóór het stadhuis van Vlissingen, waar men de onmiddellijke sluiting van het roomse kerkhuis eist. Nu durft de magistraat niet langer weigeren en op 15 oktober 1778 wordt de vergunning ingetrokken. Zelfs de priester Hermanus Wijnants, die hier al 3 jaar herderlijk werk verricht, wordt overgeplaatst. Als enkele jaren later (1795) de Fran sen in ons land komen, zijn alle kerk genootschappen voor de wet gelijk. De roomse gemeente van 400 leden krijgt in 1805 een eigen kerk. Als het ledental toeneemt wordt het gebouw vergroot en in 1857 vervangen door een nieuwe kerk. Middelburg. L. van WaUenburg. Uitslagen van 3 oktober 1978 G. de Jager W. Markwat 1—0 J. Boeter C. J. Smit afgebr. J. Doedens J. Smallegange 1—0 M Verohne W. I. Peeman 1—0 E. Verbeek H. K. Smit 1—0 A, Stolk A. V. Maurik V2—V2 C. Bakelaar A. Roon 1-0 A. de Vos N. V. Bracht 1-0 A. Robijn J. de Neef afgebr. M V. d. Waal W. Tieleman 1-0 E. Sparreboom J. Noordijk afgebr. J. Non J. Scheuder 0—1 J. Albrechts J. Minnaar Va—V2 J. Troost E. Eggermont 0—1 P. Lesuis A. Visser 0—1 jaar nadat je bouwplannen door de bis schop zijn aangenomen, kun je bij me i komen en Maria wordt je bruid. Ik wil 1 het ook nog wel anders met je maken, j Luister dan: twee winters na het leggen 1 van de eerste steen, kom je terug en je krijgt Maria. Zij wordt jouw bruid en 1 wij vieren een vrolijke bruiloft. Nou, wat zeg je ervan? Maak ik het niet goed met je?" c Eerlijk gezegd kon Maarten niet erg enthousiast zijn over deze voorslag en 1 hij zag aan het gezicht van Maria, dat zij er nu ook niet bepaald weg van was. „Is dit uw laatste woord?" vroeg hij aarzelend. s „Ja, in jullie eigen belang moet ik ja zeggen, Maarten". c Maarten wüde hierop nog iets ant- c woorden, maar hij werd hierin verhin derd door een geweldig rumoer, dat er i opeens buiten werd gehoord. i I HOOFDSTUK 6 i Maar zal hfl dat bereiken? e Er werd met kracht op de luiken ge- 1 bonsd en de smid haastte zich naar de t deur. „Hei daar! riep hij bars wie i komt er in dit late avonduur de rust van een eerzaam burgerman verstoren?" „Ha baas Van Ath, ben je daar einde lijk? Doe maar vlug de deur open, want r ik heb dringend hulp nodig". ste weldaden welke hij mocht ontvan gen? De geestelijke zegeningen, Gods gunst en liefde. De Heere gaf hem de be lofte: „En in u zullen alle geslachten der aarde gezegend worden". Wat was Abraham blij met deze bij zondere belofte Gods. Hoe rijk is deze belofte voor zijn ziel geweest. Hij wist dat hij een zondaar was en dat hij een Middelaar nodig had. Zijn ziel is werk zaam geweest met deze belofte, hij ver langde naar de komst van Vorst Ema nuel. Abraham heeft met een biddend hart uitgezien en verlangd om de dag van - de Zoon des mensen te zien en hij heeft hem gezien en is verblijd geweest. De 1 Heere beloofde aan Abraham, dat Hij hem. op zeer bijzondere wijze zou be schutten en beveihgen. Gods oog zal op r hem zajn en HiJ zal hem bewaren over- al waar hij zou wandelen. i De Heere zedde tot hem: „En wees een i zegen". l Abraham is door God gesteld tot een r zegen voor de ganse mensheid. Wat zou er van deze wereld gewor- E den zijn als Christus niet gekomen was. t Dan zou onze aarde, die door onze zon- 3 de onder de vloek ligt, reeds lang in T duisternis zijn ondergegaan. Gods algemene goedheid is zeer groot. 5 Welk een rijke zegen is Abraham voor t Gods Kerk geweest. De Heere heeft zijn geslacht om Sion te bouwen. Bijna alle profeten des Heeren zijn uit Abrahams 1 geslacht voortgekomen. De twaalf apos- i telen van Christus waren allen zonen - uit Israël. Wees een zegen. i De Heere plaatst ons midden in de wereld en ieder ontvangt een woon plaats en arbeid die hem in Gods voor- l zienigheid geschonken wordt. We moe- ten werken in de plaats waar God ons stelt. „Maar ik wil eerst graag weten, met wie ik te doen heb, wacht eens viel hij zichzelf in de rede raad ik het goed als ik zeg, dat Graaf Van der Marck tot Bergendaele daar buitenstaat? Waar zou die mij nu zo Iaat voor nodig hebben?" „Ja, dat heb je goed geraden, smid en doe nu maar één, twee, drie de deur open". Dat behoefde de graaf werkelijk niet te zeggen, want in een ogenblik was de deur geopend en stond Van Ath in een eerbiedige houding voor de graaf. Deze was intussen van zijn paard ge sprongen en op de deur toegelopen. „Wat is er van uw believen, meneer de graaf?" vroeg baas Van Ath heel on derdanig. „Dat moet een hoef smid wel kunnen raden zei de graaf lachend mijn paard heeft een ijzer verloren en ik zou graag willen, dat jij het eens vlug een nieuw gaf. Ik ben bang, dat het beest anders kreupel is, voordat ik thuis ben". En toen hij zag, dat de smid niet zo erg happig was, om aan dit karwei te beginnen, voegde hij er aan toe: „Toe toe, je behoeft niet te aarzelen. Ik weet wei dat dit extra werk betekent, maar ik zal er ook extra voor betalen". ViJf minuten later was de smid aan 't werk. Intussen zaten Maarten en Maria sa men in de kamer. Vertrouwelijk sloeg Maarten zijn arm ledereen moest een zegen zijn voor s zijn omgeving. De mens was in de staat - der rechtheid een zegen voor zijn omge- 1 ving. Helaas, door de zondeval zijn we el- - lendige schepselen geworden. Door Gods e algemene goedheid is er nog een bur- t gerlijk leven mogelijk anders was de 1 aarde een hel. Vele mensen zijn geen zegen voor el- - kaar maar een vloek voor hun omge- - ving. De goddeloze zondaren verwoes ten door hun handel en wandel zeer veel t goeds. Gods Woord zegt ons: ,,Als de 1 goddelozen omkomen is er gejuich", t Zeer veel ouders geven hun kinderen a een slecht voorbeeld. Ze nemen hun j kinderen niet mee naar het huis des - Heeren maar laten het toe, dat ze de 3 plaatsen der ijdelheid bezoeken. Wat zal - het voor deze ouders vreselijk zijn in de oordeelsdag. i We moeten in ons leven licht ver spreiden en een voorbeeld zijn van god- 1 zaUgheid. Duizenden mensen leven allen voor - zich zelf, ze zijn egoïstisch en egocen- I. trisch ingesteld. Wees een zegen. 1 Wie zijn een zegen voor de kerk en hun omgeving? Alle mensen? Neen, al- p leen Gods oprechte volk, zij zijn de kurken waarop de wereld drijft, r Een wedergeboren zondaar verspreidt 1 licht in zijn omgeving. Wanneer er geen licht en kracht van ons uitgaat zijn we s geen kind des Heeren. Ons leven moet - een getuigenis zijn van godzaligheid 1 Wees een zegen. Zijn we een zegen voor onze naaste? Zijn we een lichtend licht temidden van 3 een krom en verdraaid geslacht? Wees een getuige des Heeren. Wees een steun voor Gods kerk. Wees een bidder voor land en volk. 5 Middelburg. Ds. G. A. Zijderveld. om haar hals. „Maria fluisterde hij droog je tranen nu maar". En nog zachter ging hij voort: „Zeg Maria, zou je kunnen houden van een man zonder toekomst?" „Maar dat ben JiJ niet Maarten zei ze opeens fel nee, dat ben jij beslist niet. In mijn gedachten zie ik jou al een groot man worden, weet je dat wel? Nee, ik denk niet zo gering over je hoor" „Da's fijn, Maria, wE je dan op me wachten, je vader verandert niet van gedachten. Dat weet ik wel zeker. Maar zou je al die tijd op mij kunnen wachten, Maria?" „Heel beslist. Maarten". „Ook als ik weg ben en er zouden andere kapers op de kust komen?" Het meisje schudde haar hoofd. „Geloof me Maarten, er mag komen, wie wil, nooit zal ik een ander verlan gen dan jou. In het hart van een vrouw is maar plaats voor één en voor mij ben jij die ene, hoor Maarten". Dankbaar sloot Maarten het meisje in zijn armen. „Maria, miJn bruid zei hij plechtig ik zal waken en werken om mijn doel te bereiken. Ik hoop me een grote naam te verwerven en roem te behalen en jij zvlt in die roem delen Maria, want jij zult dan voor ons hele leven de mijne ziJn". „Van jou en van niemand anders", mompelde het meisje. Zaterdag werd de 10.000ste bezoeker in het museum in de toren te Goede- reede ontvangen. Het was een van de 120 deelnemers aan de excursie welke gehouden werd door de „Round Table" waaraan zowel Nederlanders, alsook Engelsen, Fransen, Zweden en Duitsers deelnamen. De voorzitter van de Stichting Goe- reese Gemeenschap, welke Stichting het meuseiim beheert, overhandigde deze 10.000ste bezoeker van dit seizoen, een pentekening van de toren in lijst. Het museum en de toren te Goederee- de is nu gesloten tot het begin van het a.s. zomerseizoen. -----O----- Enige tijd geleden werd melding ge maakt van pogingen om een hockey club op Goeree-Overflakkee op te rich ten. Hierin is nu enige vooruitgang geboekt. Daarom wordt voor de hockey- liefhebbers op woensdag 8 november a.s. een bijeenkomst gehouden in het Diekhuus Zandpad Middelhamis. Aanvang 8 uur 's avonds. Op deze avond zal verslag worden gedaan van de vorderingen tot nu toe, er wordt informatie verstrekt en er zullen plan nen besproken worden in het bijzonder wat betreft de training. Tevens zal de korte fikn „De weg naar beter hockey" vertoond worden. Laat dus een ieder, die graag wü gaan hockeyen, deze avond aanwezig zijn, zo dat er misschien snel gestart kan wor den! -----O------ Onder het motto „SPORTEN HELPT" wordt een landelijke collecte gehouden ten behoeve van het Nationale Fonds Sport Gehandicapten en wel van 13 tot en met 18 november a.s. Het Nationaal Fonds heeft ten doel het werven en verdelen van gelden voor sportbeoefening door gehandicapten. Dit houdt in zowel bewegingsrecreatie, recreatie-, wedstrijd- en denksporten door gehandicapten onderling en met niet-gehandicapten. Alle gehandicapten zijn vertegenwoor digt in de Federatie zowel geestelijke-, lichamelijke en zintuiglijke gehandicap ten. Voor dit zonodige doel zamelt de Stich ting de nodige gelden in. Binnen de Gemeente Goedereede wordt deze inza meling gehouden in dte week van 13 tot en met 18 november a.s. Wilt u daadwerkelijk meewerken om de inzameling te doen slagen geef dan SINT ANNALAND De Gereformeerde Gemeente van Sint Annaland wil bij het vaststellen van een bestemmingsplan voor de dorps- kom daarin een bepaling opgenomen zien, die de bebouwing door derden naast haar kerkgebouw aan de West straat onmogelijk maakt. Men wü deze grond reserveren voor een in de toe komst te bouwen pastorie. De nu ge deeltelijk braak liggende en gedeelte lijk als parkeerterrein ingerichte grond is eigendom van de kerk van de Gere formeerde Gemeente. Dit gegeven wordt actueel, nu de ge meente ernst gaat maken met de plan nen om in St. Annaland dertig tot veer tig woningen te gaan bouwen. Bouw val zal daarvoor worden gesloopt en open gaten opgevuld. In het ontwerp- bestemmingsplan „Kom-St. Annaland" gaat de stedebouwundige er van uit, dat het gat naast de kerk van de Gerefor meerde Gemeente ook ingevuld zal worden. Genoemd plan is door de commissie voor ruimtelijke ordening gunstig ont-_ vangen, waarbij alleen de S.G.P.-er M. P. van Dijke zijn bedenkingen kenbaar gemaakt heeft met betrekking tot de bouwplannen van een nieuwe pastorie. Na het vaststellen van het bestemmings plan zal de gemeenten in het ergste geval tot onteigening van de grond over kunnen gaan. Voor het vaststellen van het plan krijgt de bevolking van St. Annaland echter wel de gelegenheid zijn bezwaren kenbaar te maken. Daar toe zullen op nader vast te stellen da tum hoorzittingen worden belegd. iets van uw vrije tijd om een lijst bij de burgerij aan te bieden. U kunt U hiervoor opgeven bij: mevr. Sperling, Venkelstraat 12, Goe dereede. Tel. 01879 - 1849. Mevr. Van Oostenbrugge, Kon. Julia- nastraat 33, Stellendam. Tel. 01878-2139 Mevr. Van der Windt, Oude Nieuw- landseweg 20b., Ouddorp, Tel. 0178-1733 Deze laatste heeft postgiro rek. 57.62.24 indien u wilt gireren. De gehandicapten, die zoveel moeten missen, hebben uw steun nodig. Ook geldelijk. Geef een bijdrage. Geef naar vermogen.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1978 | | pagina 9