EilAilDEÜ niEUWS
Zo ging hei ioen
in Ê/iiddeiitarnis
WehMibai ineilei vrat vxodkl;
vondcfiwijclen
ZOEKT EEN
AUTO-PESCH
X
3e blad
Vrijdag 3 novcanber 1978
No. 4739
it: Herinneringen van oud
mandemalcer H. Dubbeid
Bejaardencentrum
yyMIddeiiiarnis''
Uw huis verkapen?
TAMBOER
Brusselse
Eeuwfeestpaieizen
wederom in het teken
van het meubel
BRUSSEL Voor d© 41e maal in
successie zijn in zowel de 11 Eeuw
feestpaleizen als in het Trade Mart-
complex in Brussel de schijnwer
pers gericht op de door 550 deel
nemers uit binnen- en buitenland
geëxposeerde meubelen en de res
pectieve bekledingsstoffen.
Concert door
Jaap Kroonenburg
op het orgel van de
Grote Kerk
in IVIaassluis
Hoe zorgt u het beste
voor uw meubels?
E}^ikehout vraagt
speciaal onderhoud
Bijenwas aanbevolen
Kies prijsbewust
PREDIKBEURTEN
ZEELAND
BMWmaaIct rijden geweldig.
AUTOBEDRIJF A. J. VANRUMPT
molendijk 85/postbus 4, stad aan 't haringvliet
tel:OI87l-1553,dealervoorgoereeoverflakkee
Hiervan wordt verwacht dat hij zelfstandig kan werken
in heit installeren en onderhouden van ücht- en krachit-
strioominstallaties.
Wij stellen als minimale eis dat hij in het bezit is van het
diploma installateur V.E.V. en beschikt over voldoende
praktijkervaring.
Hiertegenover staat een goed salaris van d: 35.000 br. p.
jaar.
8 vakantietoeslag.
21 vakantiedagen.
Opname in het bedrijfs pensioenfoinds.
Schriftelijke sollicitaties te richten aan posibue 43
Dinksla^.
Telefoon 01877-1236
Schelpenpad 26 Dirksland
Betrouwbare gebruikte auto's van
met Renault BOVAG-garantie
stand 47.000
Km. stand 2.800
km. stand 47.000
km. stand 11.000
km. stand 32.000
km. stand 49.000
stand 63.000
16.400,— Renault 20 TL, goud met. km
12.800,— Renault 5 GTL, rood
12.700,— Renault 16 TL, groen
11.500,— Renault 5 GTL, rood
10.200,— Renault 6 TL, rood
9.800,— Renault 12 TL, oranje
8.200,— Renault 5 TL, groen
6.900,— Renault 16 TL, groen met.
km. stand 68.000
6.500,— Peugeot 204, oranje
met L.P.G. install.
6.500,— Toyota Corolla 30, geel
6.300,— Renault 6 L, geel
5.500,— Simca 1100 GLS, goud met.
km. stand 55.000
3.750,— Simca 1100, wit km. stand 64.000
3.400,— Renault 16 TL, groen met.
km. stand 49.000
VW 1200, oranje km. stand 59.000
Renault 12 TL, groen met.
km. stand 104.000
1976
1978
1976
1977
1977
km.
km. stand 67000
km. stand 71.000
km. stand 51.000
1976
1976 X
1974
1975
1975
1975
1975 X
1975 X
1972
I 3.200,— VW 1200, oranje km. stand 59.000 1974
X S 2.300,— Renault 12 TL, groen met. X
X km. stand 104.000 1972
Inruil en financiering mogelijk.
Informatie van 8.00 tot 20.00 nor
Showroom Broekweg 8 - Ouddorp
Telef. 01878-1295 of 2011
5
Ook werden er tot kort voor de oorlog van 1940 weinig kisten voor
aardappelen gebruikt, het werd alles van het land geraapt in manden en
zo in de zakken, of de winteraardappelen en peeën, met manden asm de
pitten gebracht, waar het voor bevriezen flink met strooi en klei werd af
gedekt. Die aardappelmanden en hengselmanden die veel gebruikt wer
den om in het voorjaar de poters in de grond te leggen en om groente uit
de hoof jes te halen, was hoofdzakelijk het zomerwerk, natuurlijk werd er
ook ander werk gemaakt, ik zal dat allemaal niet gaan noemen, aUeen wü
ik dat nog noemen, ieder huisgezin, of althans de meesten gebruikten voor
het wasgoed een mand. De manden waren natuurlijk wat fijner gemaakt
dan de aardappelmanden. Ze waren half van gewone teen, en half van
witte teen, d.w.z. een paar sleuven gebreid met witte teen, en weer een
paar sleuven met gewone teen, en ook witte oren en witte bandjes (teen
tjes) ,om de rand, men noemde dat, een bonte wasmand, de prijs er van
was in die tijd 12 stuivers; voor vele werkmensen uit die tijd nog te duur,
die gebruikten dan maar een aardappelmand, die kostte toepj 25 of 30 cent.
Toen ik op het werk kwam in 1908 was er in Middelhamis nog een
bloeiende visserij, de houten sloepen waren toen bijna verdwenen. Mijn
bedoeling is nu niet om over de visserij te schrijven, dat is een oud-vlsser-
man beter toevertrouwd dan mij, maar ik wil wel even schrijven, wat de
mandenmakers in die tijd zoal aan manden maakten voor de visserij.
Ik zal eens opnoemen wat een sloep aan manden voor een seizoen mee
nam: 10 of 12 draagmanden om de vis van boord te dragen, die werden
niet van tenen maar van rotting gemaakt; 12 roggestukjes, ze waren van
ovaal model en nog al hoog, oorspronkelijk gebruikt voor roggen die ge
sneden en gezouten werden. Die manden werden niet gebruikt voor vis,
maar iedere matroos had zulk een mand, om. zijn kleren, of ook wel
andere dingen in te bewaren. 10 pensbennen, dat waren grote ronde
manden, van binnen onder de rand een stevige houten hoepel, en 4 sterke
oren er aan, ze werden naar mijn beste weten gebruikt om er bij het
schoonmaken van vis, die pensen (afval) in te gooien, ook om het viswant
in te doen. Dan een paar rissen scheUevisbennetjes, 1 ris was 12 stuks,
die bennen waren niet hoog, ze waren wat groter als de bennetjes die
vroeger de visboeren op hun viskar hadden, als ze met de vis langs de
deuren gingen. Ze deden er de schoongemaakte vis in, om ze aan hun
klanten over te geven.
De grootste manden die de vissers meenamen waren de bakwiegen en
schiebennen. Een bakwieg was een hoge mand, bijna 1 mtr. hoog, ovaal
model, ze werden gebruikt om een grote platte houten bak op te leggen
(de aasbak). In die aasbak lag het want, speciaal touw, de naam was
bendel.aan dat bendel werden in de aasbak de hoekhaken met het aas
er aan vastgemaakt, ook met speciale touwtjes, sneutjes genoemd. Ze
waren 75 cm. lang en heel sterk, als je ze uit elkaar rafelde had je twee
sterke touwtjes. Dan de schieben, ovaal model van boven scheef aflopend,
ruim zo hoog als de reling van een sloep was. Op deze mand werd de
klaargemaakte aasbak gelegd, en het want met aas aan de hoeken in zee
gevierd. Men noemde dat: want schieten, vandaar de naam schie- of beter
gezegd schietben. Over het vissen zelf zal ik niet schrijven. Ik ben geen
uur van mijn leven op zee geweest, maar het mandenwerk dat in die tijd
op de sloepen gebruikt werd heb ik wel nog ongeveer 10 jaar helpen
maken. Nog drie soorten manden zal ik noemen. De zoo-bennen, ze deden
dienst bij het middagmaal. Wij hebben allen wel eens bakkersbroodben-
nen gezien (ze zijn nu ook bijna niet meer te zien), zo waren ongeveer die
zoo-bennen, imaar dian nogal groot, maar niet hoger dan 5 of 6 cm.
Ze waren heel fijn gemaakt, van witte teentjes. Ik heb wel gelezen in
het boek van Arjanus Faasse, die zoo-bennen waren gemaakt van pitriet.
Ik heb ze nooit anders gemaakt als van witte teen, pitriet is de pit, het t,-)
binnenste uit rotting, en dit materiaal is voor zulk werk te slap. Er leven
nu nog wel oude vissers die op de sloepen uit zulk een zoo-ben gegeten
hebben. In dé ene helft, heb ik gehoord, lag de gebakken vis, en in de
andere helft de gekookte aardappels, en in het midden de saus.
Nu noem ik nog twee soorten manden, en die behoorden tot de moei
lijkste modellen om te maken. Het waren de tormanden en de roepermand.
De tormanden waren grote ronde manden, niet hoger dan 10 of 12 cm.
Ze werden gemaakt van rotting, de bodem was nog groter als het blad
van een ouderwetse ronde tafel, er waren 4 sterke rotting oren aan. Als
de tormand dan gemaakt was, dan was het de taak van de ouwe man om
de tormand klaar te maken voor het gebruik. Aan de 4 oren werd een
sterk kabeltouw vastgemaakt, ze liepen uit op een middelpunt met een
lange kabel. Ik kan het wel vergelijken met de mand die aan een lucht
ballon hangt, met dat verschil, die is vierkant en daar moeten de touwen
aan de vier hoeken vast zijn; zo'n luchtballon-mand zweeft door de lucht,
maar een tormand moest door het water zweven. De tormand werd nl.
gebruikt als de sloep wat vaart moest minderen. Als het niet nodig was
een zeU te strijken, dan werd aan beide zijkanten van de sloep de tormand
neergelaten, natuurlijk goed vastgesjord aan de reling. Die mand met zijn
grote bodem ving zoveel water op, dat de vaart van de sloep aanmerkelijk
minderde. Als de mand weer opgehaald werd, heb ik gehoord, zat er ook
wel eens een visje in, maar ze wisten meestal te ontsnappen voordat de
tormand aan boord was.
Wat was een roepermand? De oude vissers die nog leven weten dat na
tuurlijk wel. De scheepsroeper was, laat ik zeggen, een lange grote hoorn.
Het smalle gedeelte kon geschoven worden in het bredere gedeelte, dus
de smalle helft in de brede helft. U begrijpt het al: die hoorn of roeper
werd gebruikt om andere sloepen te praaien. Dat kon natuurlijk alleen
als het weer het toeliet, dat de schepen kort langszij konden komen. Als
dan de schipper een heldere stem had, dan kon men op verre afstand
elkander praaien. Dat was in die tijd, zou men kunnen zeggen de draad
loze telefoon (dat is verspreken).
Zo'n roepermand nu moest dienen om dat ding in te bewaren, want de
roeper «locht niet roesten, er mochten ook geen deuken in komen, hij
werd dan ook elk seizoen bij de verver (schilder) geverfd, van binnen
met menie, de buitenkant met groene verf. Die roepermand, begrijpt u
wel, had de vorm van de roeper, van fijne teen gemaakt. Daar moest de
roeper netjes inpassen, niet te ruim, maar vooral niet te nauw.
Nu heb ik zowat verteld wat in die tijd een sloep aan mandenwerk aan
boord had. Als ik denk wat zo'n sloep zoal meenam aan manden, tonnen,
kolen, vistuig, aas, water, proviand, en dan met 13 mensen aan boord,
dan kan men wel begrijpen, want ik heb aUes niet eens genoemd, hoe elke
ruimte voor dat alles benut moest worden.
Men moest wel aan zulk een leven kunnen wennen, maar men begon al
als 12-jarig koffiekokertje. Het schijnt dat de zee toch iets aantrekkehjks
heeft, want ik heb nog nooit gehoord, dat een sloep niet naar zee kon,
omdat er geen mensen voor waren, althans in dié tijd dat het nog lonend
was. Met al het onaangename dat men er van zeggen kan, hadden de
vissers het heel wat beter dan de landarbeiders in die tijd. Vandaar ook
dat de arbeidersmeisjes graag een vissersjongen hadden; om daar over
te schrijven, dat zou een kleine geschiedenis op zichzelf zijn.
Daar echter de opzet was om iets over een oud vak te schrijven, en ik
al veel uitgebreider geworden ben als mijn voornemen was, wil ik daar
over niet uitweiden. Ik wil nu nog wat herinneringen schrijven uit de tijd
toen ik nog een schooljongen was. Al is het al 65 jaar en ook nog wel
langer geleden, ik heb het nog in nujn geheugen alsof het nog geen jaar
geleden is. U kunt dan ook zien hoe het vervoer van de manden, en dat
betrof natuurlijk ook veel andere goederen, in die tijd was.
Ieder dorp op het eiland had een bodedienst, meestal was dat iemand
die voor zichzelf een stukje land bearbeidde want die bodedienst was zo
genaamd maar een bijverdienste. Hij moest ook een wagen en paard of hit
hebben; dat was toen geen dagelijkse dienst, daar was het goederenvervoer
te weinig voor. Ik zal er enkele uit die tijd opnoemen waarmee wij in
relatie stonden, omdat ze de manden meenamen voor de wederverkopers
in andere dorpen op het eiland. Voor Oostflakkee was dat J. de Gans. Hij
deed dat met een kar op 2 wielen met 2 of 3 trekhonden er voor. De Gans
had aan huis een kleine vis- en kaashandel en nam dan ook vis en kaas
mee om in andere dorpen te verkopen, er waren meer vishandelaars, die
met de hoïidenkar in andere dorpen hun vis en kaas verkochten. Voor
onze oude mensen zijn het nog wel bekende namen als ik noem L. Jordaan
- K. Jordaan - T. Jordaan en anderen. Voor trekhonden was het toen ook
al geen beste tyd, daar zou ook nog al wat van gezegd kunnen worden.
Nog even over een, nu onder ons nog bekende naam. De Gans die toen
nog zijn handel en bode-schappen met een hondenkar deed, was een
voortvarende negotieman, hij was van de eerste die de honden met hon
denkar verwisselde, voor een wagen met sterke hit ervoor.
Te midden van zijn werk werd De Gans door de dood weggenomen. Zijn
oudste zoon, toen nog maar 17 jaar moest het bedrijf voortzetten. Uit dat
toen kleine bedrijf is gegroeid het bekende bodebedrijf voor Oostflakkee
Gebr. de Gans, bodedienst en verhuizingen door Nederland. Nog een paar
boden die ook een paar keer in een week bodedienst deden zal ik noemen.
(Wordt vervolgd)
Doetinchemsestraat 27 Middelhamis
Spreekuren funktionaris Z.N.L. Boe
len.
Middelhamis: elke Ie woensdagmid-
dig van de maand van 15.30 17.00 uur
in het centrum.
Nieuwe Tonge: elke 2e woensdagmid
dag van de maand van 16.00 17.00
uur in „Ons Dorpshuis"
Stad a.t. Haringvliet: elke 3e woens
dagmiddag van de maand van 16.00
17.00 uur in het „Trefpunt".
Sommelsdijk: elke 4e woensdagmid
dag van de maand van 15.30 17.00
uur in het „Kraamcentrum" Langeweg
41.
Woensdag-, donderdag- én vrijdag
ochtend in het bejaardencentrum Doe
tinchemsestraat 27 Middelhamis van
10.00 12.00 uwc.
SOOSmiddagen, maandag, woensdag
en vrijdag van 13.30 17.00 uur.
sBejaardenzang „Avondklanken" dins
dagmiddag van 14.00 15.45.
Biljarten ook dinsdagmiddag na 16.00
uur.
Handenarbeid woensdagavond van
19.30 21.30 uur.
Volksdansen en bejaardtengymnastiek
donderdagmiddag resp. van 14.00
14.45 en 15.00 15.30 uur.
PEDICURE dhr. J. T. v. d. Meijden,
elke Ie maandag van de maand van
14.00 17.00'uur in het bejaardencen
trum.
MELISSANT
Inleveren vakantiebonnen
Bouwers en Schüders voor de a.s. feest
dagen kunt u uw vakantiebonnen inle
veren op dinsdag 7 nov. a.s. bij J. P.
Breen, Pieterstraat 29, MeUssant.
OUDDORP
Verkoping bejaarden-handwerkclub.
De handwerkclub van de bejaarden
van de Woongemeenschap „de VUed-
berg" te Ouddorp houdt D.V. dinsdag 7
november 1978 haar jaarlijkse verkoping
van gemaakte handwerken. De verko
ping wordt gehouden in de recreatiezaal
van de Vliedberg van 14.00 tot 20.00 uur
Van de opbrengst zal een bijdrage wor
den geschonken ten bate van de Kin
derboerderij van Hemesseroord te Mid
delhamis.
THOLEN
Bestuur Dameskrans. In de vacature
van mevr. T. Blaas van Luijk werd
maandagavond de vice^presidente, me
vrouw J. V. d. Velde-Perestam, tot pre
sidente gekozen van de Hervormde Da
meskrans. De secretaresse mevr. C.
Praat-Franken, werd nu vice-presidente
en het nieuwe gekozen bestuurslid me
vr. E. Bos-Kegge, werd benoemd tot se
cretaresse, mevr. E. Schot-Quist blijft
penningmeesteresse en mevr. J. v. d. Ha
ve algemeen adjunct.
Wederom, een aanbod dat er niet om
liegt, maar waarvan toch verondersteld
mag worden, dat de vraag groter zal
zijn dan een jaar geleden, mede als ge
volg van de promotiecampagne welke
tot doel had de loyaliteit van de Bel
gische consument te winnen met betrek
king tot de aankoop van Belgische meu
belen. Overigens werd door 270 buiten
landse fabrikanten ruimte gereserveerd
op deze „Internationale Vakbeurs van
het Meubel", zoals de jaarlijkse mani
festatie thans officieel genoemd wordt.
In feite maakt de buitenlandse deelna
me dus al 49 "k van het totaal uit, al
dan niet met eiken meubelen want de
ze staan nog steeds hoog genoteerd,
evenals de uitgesproken stijlmeubelen.
Desalniettemin wordt meer aandacht
geschonken aan Uchte houtsoorten voor
moderne meubelen, hetgeen trouwens
afgeleid kan worden aan de kwaliteits-
heubelstoffen waarmee men ter gele
genheid van deze beurs is uitgekomen.
De Trade Mart heeft zelfs 2 vóórver-
koopdagen aan haar „Meubelweek" toe
gevoegd, zodat fabrikant en detaillist
daar al vanaf 7-13 november terecht
'kunnen om hun eerste keus te bepalen.
Opvallend is dat kortgeleden in
Utrecht vooral de betere stoffen gretig
aftrek vonden de verwachting is der
halve, dat de trend naar upgrading zal
doorzetten, waarvan uiteindelijk de ge
hele meubelhandel zal kunnen profite
ren. Dehnert Jansen B.V. uit Rotter
dam heeft althans speciaal voor het
modem-georiënteerde meubel heel bij
zondere stoffen in de collectie. Fijnge-
dessineerde bedrukte katoenen velours
voor gezellige rotanzitjes („Aspora en
„Gobi") enerzijds en all over gedessi
neerde acrylvelours voor o.a. eiken meu
belen („Armenië") anderzijds. Verder
mooie berber weefstoffen, waaronder
nieuwe kleuren in de chique structuur
kwaliteit „Helsingfors", die door de ver
sterkte rug vrijwel niet rafelt. Inder
tijd werd deze stof door de vakpers een
van de mooiste aanwinsten van Deja
genoemd!
Het „neusje van de zalm op dit mo
ment is evenwel de „Bolzano", een
schitterende softlook met brede kabel
voor houtrijke en overgestoffeerde meu
belen. Met deze zeer fraaie draion be-
kleddngsstof in maar liefst 10 pastel
tinten heeft Deja Fabrics inderdaad
gezorgd voor een bovenste beste novi
teit op Brussels' Trade Mart; een reve
latie waarover nog lang kon worden na
gepraat
Zaterdagavond 11 november 1978.
Aanvang: kwart over acht.
De naam van de organist JAAP
KROONENBURG is al een zeer bekende
klank in de orgelwereld rondom Maas
sluis en ook wel elders in den lande.
JAAP KROOiSTENBURG was namelijk
de organist die gedurende de restauratie
van het grote orgel die elke zondag het
ogel, voor zover het mogeUjk was, be
speelde en dus steeds de vorderingen
die men met het restaureren maakte
direct wist te benutten. Zodoende heeft
hy geen moeite met dit grote orgel en
de registratie-mogelijkheden die hem
ten dienste staan.
Daar komt nog bij dat hij een zeer
goede techniek heeft en ook het pro
gramma voor deze avond met veel zorg
heeft weten samen te stellen. Op het
programma komen de namen voor van
dt komponisten Krebs-van Bach diens
Trio sonate II - van Rreinberger Sona
te IV op 98 van Marcel Dupré de klaag
zang Lamento, van Vieme Toccata in
bes klein.
Verder kunt u op deze avond beluis
teren van Hendrik de Vries Preludium:
Dankt, dankt nu allen God en twee cano-
nische bewerkingen van J. J. van den
Berg over Morgenglans der eeuwigheid.
Jaap Krooneburg besluit het concert
met de HYMNE van Jan Zwart over
Psalm 75, U alleen U loven wij.
Wij weten dat deze organist niet gauw
tevreden is over zijn spel en zich terde
ge steeds voorbereid op elk concert dat
hij geeft.
Wij hopen dat velen de weg zullen we
ten te vinden naar de Grote Kerk van
Maassluis zodat hij voor een talrijk pu
bliek mag concerteren.
De toegang is zoals gebruikelijk 4,
p.p. en houders van een CJP en 65+
2,50. De kerk is geopend vanaf half acht.
Misschien bent u in het bezit van
eerlijke meubelen van geloogd massief
eiken. U bent niet de enige, want eiken
is de laatste jaren erg gewild. Daarom
willen wij u graag vertellen hoe u het
't beste kunt onderhouden.
De eerste zes maanden hoeft u niets
anders te doen dan afstoffen: bijna elk
geloogd eiken meubel heeft in de fabriek
een bijzondere beschermlaag gekregen,
die ongeveer een half jaar stand houdt.
Daarna moet u uw meubels regelmatig
in de was zetten, ongeveer drie of vier
maal per jaar. Net als voor meubels van
andere loofhoutsoorten mahoni, wen-
gé, teak en noten kunt u ook voor
massief eiken het beste bijenwas ne
men.
Al in de vroegste tijden werd bijen
was gebruikt voor de bescherming van
eikehout, al weten we uit soms nog
zichtbare sporen dat meubels ook toen
al wel werden beschilderd. Bijenwas
is een natuurprodukt, dat wordt ge
wonnen uit honingraten.Vaak worden
er andere stoffen aan toegevoegd om de
was beter te kunnen verwerken.
Hoe dunner de was, des te riiakkelij-
ker kunt u die aanbrengen en uitwrij
ven. Let u erop dat u niet te veel ge
bruikt: liever twee maal een dunne
laag, dan eenmaal een dikke! Denkt u
er ook om dat u niet meteen mag uit
wrijven. De was moet eerst goedl droog
zijn.
U kunt originele bijenwas in diverse
zaken vinden, al lopen de prijzen vaak
sterk uiteen. Bij een antiekzaak betaalt
u al gauw twee maal zo veel als bij uw
drogist of kruidenier.
Een goede keus is de nieuwe Peli
bij en was volgens een beproefde recep
tuur van vele tientallen jaren geleden.
In deze vloeibare was zitten uitsluitend
natutirlijke bestanddelen. Allereerst de
eigenlijke bijenwas. Dan de echte car-
naubawas, die daarop een uitstekende
aanvulling vormt: een kostbaar natuur
produkt dat alleen in Brazilië wordt
gewonnen. Camaubawas beschermt het
blad van de camaubapahn tegen de fel
le tropenzon, en geeft uw meubelen de
hoogste glans en de hardste bescherm
laag. Beide wassoorten zijn verdund met
echte terpentijn in plaats van de veel
goedkopere, kunstmatige terpentine.
Terpentine is gomhars, gewonnen door
inkerving van pijnbomen. De adviesprijs
van deze vloeibare Peli bijenwas:
4,75 voor een flacon van 300 ml. Ver
krijgbaar bij uw kruidenier en drogist.
ZONDAG 5 NOVEMBER
NIEUWERKERK Herv. Kerk 10 uur ds.
W. J. Kolkert Ger. Kerk (N'kerk
Oland) 10 uur ds. P. J. Moet en 5 uur
ds. P. Hekstra, Nieuwdbrp Geref.
Gem. 10 en 3 uur lezen Ger. Gem.
in Ned. 9.45 en 3 uur lezen.
OOSTERLAND Herv. Kerk 10 uur
ds. D. Goudzwaard uit Dirksland, 6
uur ds. G. J. Rtjks uit Santpoort
Geref. Kerk: Gez. diensten met de
kerk van Nieuwerkerk, in het kerk
gebouw aldaar Geref. Gemeente 10,
2.30 en 6.30 uur lezen Oud Geref.
Gem. 9.30, 2.30 en 6.30 uur lezen.
SINT ANNALAND Herv, Kerk 10.00
uur ds. A. B. Cysouw van St. Philips-
land en 6 uur ds. M. D. Geuze Ger.
Gem. 9.30, 2 en 6 uur lezen Ger.
Gem. in Ned. 9.45, 2.15 en 6.15 uur
lezen.
SCHERPENISSE
Verkoping „Wees een Zegen"
De in de oude school aan de School
straat gehouden verkoping van eigen
gemaakte handwerken van de vrouwen
vereniging „Wees een 2fegen" heeft
6838,— opgebracht. Ds. D. Budding
opende en sloot deze verkoping.
Of u nu op zoek bent naar
een 2-deurs of een 4-deurs, naar
90 paardekrachten of naar 197
paardekrachten: BMW heeft
precies wat u zoekt.
Ondanks alle interessante
verschillen, hebben alle BMW
automobielen een aantal eigen
schappen gemeen: prestatje-
vermogen, komf ort en
veiligheid. De beste
manier om u zelf
daarvan te overtuigen
is een proefrit.
vakbekwame
electricien