EilAilDEÜ niEUWS Zo ging hei ioen in Ê/iiddeiitarnis WehMibai ineilei vrat vxodkl; vondcfiwijclen ZOEKT EEN AUTO-PESCH X 3e blad Vrijdag 3 novcanber 1978 No. 4739 it: Herinneringen van oud mandemalcer H. Dubbeid Bejaardencentrum yyMIddeiiiarnis'' Uw huis verkapen? TAMBOER Brusselse Eeuwfeestpaieizen wederom in het teken van het meubel BRUSSEL Voor d© 41e maal in successie zijn in zowel de 11 Eeuw feestpaleizen als in het Trade Mart- complex in Brussel de schijnwer pers gericht op de door 550 deel nemers uit binnen- en buitenland geëxposeerde meubelen en de res pectieve bekledingsstoffen. Concert door Jaap Kroonenburg op het orgel van de Grote Kerk in IVIaassluis Hoe zorgt u het beste voor uw meubels? E}^ikehout vraagt speciaal onderhoud Bijenwas aanbevolen Kies prijsbewust PREDIKBEURTEN ZEELAND BMWmaaIct rijden geweldig. AUTOBEDRIJF A. J. VANRUMPT molendijk 85/postbus 4, stad aan 't haringvliet tel:OI87l-1553,dealervoorgoereeoverflakkee Hiervan wordt verwacht dat hij zelfstandig kan werken in heit installeren en onderhouden van ücht- en krachit- strioominstallaties. Wij stellen als minimale eis dat hij in het bezit is van het diploma installateur V.E.V. en beschikt over voldoende praktijkervaring. Hiertegenover staat een goed salaris van d: 35.000 br. p. jaar. 8 vakantietoeslag. 21 vakantiedagen. Opname in het bedrijfs pensioenfoinds. Schriftelijke sollicitaties te richten aan posibue 43 Dinksla^. Telefoon 01877-1236 Schelpenpad 26 Dirksland Betrouwbare gebruikte auto's van met Renault BOVAG-garantie stand 47.000 Km. stand 2.800 km. stand 47.000 km. stand 11.000 km. stand 32.000 km. stand 49.000 stand 63.000 16.400,— Renault 20 TL, goud met. km 12.800,— Renault 5 GTL, rood 12.700,— Renault 16 TL, groen 11.500,— Renault 5 GTL, rood 10.200,— Renault 6 TL, rood 9.800,— Renault 12 TL, oranje 8.200,— Renault 5 TL, groen 6.900,— Renault 16 TL, groen met. km. stand 68.000 6.500,— Peugeot 204, oranje met L.P.G. install. 6.500,— Toyota Corolla 30, geel 6.300,— Renault 6 L, geel 5.500,— Simca 1100 GLS, goud met. km. stand 55.000 3.750,— Simca 1100, wit km. stand 64.000 3.400,— Renault 16 TL, groen met. km. stand 49.000 VW 1200, oranje km. stand 59.000 Renault 12 TL, groen met. km. stand 104.000 1976 1978 1976 1977 1977 km. km. stand 67000 km. stand 71.000 km. stand 51.000 1976 1976 X 1974 1975 1975 1975 1975 X 1975 X 1972 I 3.200,— VW 1200, oranje km. stand 59.000 1974 X S 2.300,— Renault 12 TL, groen met. X X km. stand 104.000 1972 Inruil en financiering mogelijk. Informatie van 8.00 tot 20.00 nor Showroom Broekweg 8 - Ouddorp Telef. 01878-1295 of 2011 5 Ook werden er tot kort voor de oorlog van 1940 weinig kisten voor aardappelen gebruikt, het werd alles van het land geraapt in manden en zo in de zakken, of de winteraardappelen en peeën, met manden asm de pitten gebracht, waar het voor bevriezen flink met strooi en klei werd af gedekt. Die aardappelmanden en hengselmanden die veel gebruikt wer den om in het voorjaar de poters in de grond te leggen en om groente uit de hoof jes te halen, was hoofdzakelijk het zomerwerk, natuurlijk werd er ook ander werk gemaakt, ik zal dat allemaal niet gaan noemen, aUeen wü ik dat nog noemen, ieder huisgezin, of althans de meesten gebruikten voor het wasgoed een mand. De manden waren natuurlijk wat fijner gemaakt dan de aardappelmanden. Ze waren half van gewone teen, en half van witte teen, d.w.z. een paar sleuven gebreid met witte teen, en weer een paar sleuven met gewone teen, en ook witte oren en witte bandjes (teen tjes) ,om de rand, men noemde dat, een bonte wasmand, de prijs er van was in die tijd 12 stuivers; voor vele werkmensen uit die tijd nog te duur, die gebruikten dan maar een aardappelmand, die kostte toepj 25 of 30 cent. Toen ik op het werk kwam in 1908 was er in Middelhamis nog een bloeiende visserij, de houten sloepen waren toen bijna verdwenen. Mijn bedoeling is nu niet om over de visserij te schrijven, dat is een oud-vlsser- man beter toevertrouwd dan mij, maar ik wil wel even schrijven, wat de mandenmakers in die tijd zoal aan manden maakten voor de visserij. Ik zal eens opnoemen wat een sloep aan manden voor een seizoen mee nam: 10 of 12 draagmanden om de vis van boord te dragen, die werden niet van tenen maar van rotting gemaakt; 12 roggestukjes, ze waren van ovaal model en nog al hoog, oorspronkelijk gebruikt voor roggen die ge sneden en gezouten werden. Die manden werden niet gebruikt voor vis, maar iedere matroos had zulk een mand, om. zijn kleren, of ook wel andere dingen in te bewaren. 10 pensbennen, dat waren grote ronde manden, van binnen onder de rand een stevige houten hoepel, en 4 sterke oren er aan, ze werden naar mijn beste weten gebruikt om er bij het schoonmaken van vis, die pensen (afval) in te gooien, ook om het viswant in te doen. Dan een paar rissen scheUevisbennetjes, 1 ris was 12 stuks, die bennen waren niet hoog, ze waren wat groter als de bennetjes die vroeger de visboeren op hun viskar hadden, als ze met de vis langs de deuren gingen. Ze deden er de schoongemaakte vis in, om ze aan hun klanten over te geven. De grootste manden die de vissers meenamen waren de bakwiegen en schiebennen. Een bakwieg was een hoge mand, bijna 1 mtr. hoog, ovaal model, ze werden gebruikt om een grote platte houten bak op te leggen (de aasbak). In die aasbak lag het want, speciaal touw, de naam was bendel.aan dat bendel werden in de aasbak de hoekhaken met het aas er aan vastgemaakt, ook met speciale touwtjes, sneutjes genoemd. Ze waren 75 cm. lang en heel sterk, als je ze uit elkaar rafelde had je twee sterke touwtjes. Dan de schieben, ovaal model van boven scheef aflopend, ruim zo hoog als de reling van een sloep was. Op deze mand werd de klaargemaakte aasbak gelegd, en het want met aas aan de hoeken in zee gevierd. Men noemde dat: want schieten, vandaar de naam schie- of beter gezegd schietben. Over het vissen zelf zal ik niet schrijven. Ik ben geen uur van mijn leven op zee geweest, maar het mandenwerk dat in die tijd op de sloepen gebruikt werd heb ik wel nog ongeveer 10 jaar helpen maken. Nog drie soorten manden zal ik noemen. De zoo-bennen, ze deden dienst bij het middagmaal. Wij hebben allen wel eens bakkersbroodben- nen gezien (ze zijn nu ook bijna niet meer te zien), zo waren ongeveer die zoo-bennen, imaar dian nogal groot, maar niet hoger dan 5 of 6 cm. Ze waren heel fijn gemaakt, van witte teentjes. Ik heb wel gelezen in het boek van Arjanus Faasse, die zoo-bennen waren gemaakt van pitriet. Ik heb ze nooit anders gemaakt als van witte teen, pitriet is de pit, het t,-) binnenste uit rotting, en dit materiaal is voor zulk werk te slap. Er leven nu nog wel oude vissers die op de sloepen uit zulk een zoo-ben gegeten hebben. In dé ene helft, heb ik gehoord, lag de gebakken vis, en in de andere helft de gekookte aardappels, en in het midden de saus. Nu noem ik nog twee soorten manden, en die behoorden tot de moei lijkste modellen om te maken. Het waren de tormanden en de roepermand. De tormanden waren grote ronde manden, niet hoger dan 10 of 12 cm. Ze werden gemaakt van rotting, de bodem was nog groter als het blad van een ouderwetse ronde tafel, er waren 4 sterke rotting oren aan. Als de tormand dan gemaakt was, dan was het de taak van de ouwe man om de tormand klaar te maken voor het gebruik. Aan de 4 oren werd een sterk kabeltouw vastgemaakt, ze liepen uit op een middelpunt met een lange kabel. Ik kan het wel vergelijken met de mand die aan een lucht ballon hangt, met dat verschil, die is vierkant en daar moeten de touwen aan de vier hoeken vast zijn; zo'n luchtballon-mand zweeft door de lucht, maar een tormand moest door het water zweven. De tormand werd nl. gebruikt als de sloep wat vaart moest minderen. Als het niet nodig was een zeU te strijken, dan werd aan beide zijkanten van de sloep de tormand neergelaten, natuurlijk goed vastgesjord aan de reling. Die mand met zijn grote bodem ving zoveel water op, dat de vaart van de sloep aanmerkelijk minderde. Als de mand weer opgehaald werd, heb ik gehoord, zat er ook wel eens een visje in, maar ze wisten meestal te ontsnappen voordat de tormand aan boord was. Wat was een roepermand? De oude vissers die nog leven weten dat na tuurlijk wel. De scheepsroeper was, laat ik zeggen, een lange grote hoorn. Het smalle gedeelte kon geschoven worden in het bredere gedeelte, dus de smalle helft in de brede helft. U begrijpt het al: die hoorn of roeper werd gebruikt om andere sloepen te praaien. Dat kon natuurlijk alleen als het weer het toeliet, dat de schepen kort langszij konden komen. Als dan de schipper een heldere stem had, dan kon men op verre afstand elkander praaien. Dat was in die tijd, zou men kunnen zeggen de draad loze telefoon (dat is verspreken). Zo'n roepermand nu moest dienen om dat ding in te bewaren, want de roeper «locht niet roesten, er mochten ook geen deuken in komen, hij werd dan ook elk seizoen bij de verver (schilder) geverfd, van binnen met menie, de buitenkant met groene verf. Die roepermand, begrijpt u wel, had de vorm van de roeper, van fijne teen gemaakt. Daar moest de roeper netjes inpassen, niet te ruim, maar vooral niet te nauw. Nu heb ik zowat verteld wat in die tijd een sloep aan mandenwerk aan boord had. Als ik denk wat zo'n sloep zoal meenam aan manden, tonnen, kolen, vistuig, aas, water, proviand, en dan met 13 mensen aan boord, dan kan men wel begrijpen, want ik heb aUes niet eens genoemd, hoe elke ruimte voor dat alles benut moest worden. Men moest wel aan zulk een leven kunnen wennen, maar men begon al als 12-jarig koffiekokertje. Het schijnt dat de zee toch iets aantrekkehjks heeft, want ik heb nog nooit gehoord, dat een sloep niet naar zee kon, omdat er geen mensen voor waren, althans in dié tijd dat het nog lonend was. Met al het onaangename dat men er van zeggen kan, hadden de vissers het heel wat beter dan de landarbeiders in die tijd. Vandaar ook dat de arbeidersmeisjes graag een vissersjongen hadden; om daar over te schrijven, dat zou een kleine geschiedenis op zichzelf zijn. Daar echter de opzet was om iets over een oud vak te schrijven, en ik al veel uitgebreider geworden ben als mijn voornemen was, wil ik daar over niet uitweiden. Ik wil nu nog wat herinneringen schrijven uit de tijd toen ik nog een schooljongen was. Al is het al 65 jaar en ook nog wel langer geleden, ik heb het nog in nujn geheugen alsof het nog geen jaar geleden is. U kunt dan ook zien hoe het vervoer van de manden, en dat betrof natuurlijk ook veel andere goederen, in die tijd was. Ieder dorp op het eiland had een bodedienst, meestal was dat iemand die voor zichzelf een stukje land bearbeidde want die bodedienst was zo genaamd maar een bijverdienste. Hij moest ook een wagen en paard of hit hebben; dat was toen geen dagelijkse dienst, daar was het goederenvervoer te weinig voor. Ik zal er enkele uit die tijd opnoemen waarmee wij in relatie stonden, omdat ze de manden meenamen voor de wederverkopers in andere dorpen op het eiland. Voor Oostflakkee was dat J. de Gans. Hij deed dat met een kar op 2 wielen met 2 of 3 trekhonden er voor. De Gans had aan huis een kleine vis- en kaashandel en nam dan ook vis en kaas mee om in andere dorpen te verkopen, er waren meer vishandelaars, die met de hoïidenkar in andere dorpen hun vis en kaas verkochten. Voor onze oude mensen zijn het nog wel bekende namen als ik noem L. Jordaan - K. Jordaan - T. Jordaan en anderen. Voor trekhonden was het toen ook al geen beste tyd, daar zou ook nog al wat van gezegd kunnen worden. Nog even over een, nu onder ons nog bekende naam. De Gans die toen nog zijn handel en bode-schappen met een hondenkar deed, was een voortvarende negotieman, hij was van de eerste die de honden met hon denkar verwisselde, voor een wagen met sterke hit ervoor. Te midden van zijn werk werd De Gans door de dood weggenomen. Zijn oudste zoon, toen nog maar 17 jaar moest het bedrijf voortzetten. Uit dat toen kleine bedrijf is gegroeid het bekende bodebedrijf voor Oostflakkee Gebr. de Gans, bodedienst en verhuizingen door Nederland. Nog een paar boden die ook een paar keer in een week bodedienst deden zal ik noemen. (Wordt vervolgd) Doetinchemsestraat 27 Middelhamis Spreekuren funktionaris Z.N.L. Boe len. Middelhamis: elke Ie woensdagmid- dig van de maand van 15.30 17.00 uur in het centrum. Nieuwe Tonge: elke 2e woensdagmid dag van de maand van 16.00 17.00 uur in „Ons Dorpshuis" Stad a.t. Haringvliet: elke 3e woens dagmiddag van de maand van 16.00 17.00 uur in het „Trefpunt". Sommelsdijk: elke 4e woensdagmid dag van de maand van 15.30 17.00 uur in het „Kraamcentrum" Langeweg 41. Woensdag-, donderdag- én vrijdag ochtend in het bejaardencentrum Doe tinchemsestraat 27 Middelhamis van 10.00 12.00 uwc. SOOSmiddagen, maandag, woensdag en vrijdag van 13.30 17.00 uur. sBejaardenzang „Avondklanken" dins dagmiddag van 14.00 15.45. Biljarten ook dinsdagmiddag na 16.00 uur. Handenarbeid woensdagavond van 19.30 21.30 uur. Volksdansen en bejaardtengymnastiek donderdagmiddag resp. van 14.00 14.45 en 15.00 15.30 uur. PEDICURE dhr. J. T. v. d. Meijden, elke Ie maandag van de maand van 14.00 17.00'uur in het bejaardencen trum. MELISSANT Inleveren vakantiebonnen Bouwers en Schüders voor de a.s. feest dagen kunt u uw vakantiebonnen inle veren op dinsdag 7 nov. a.s. bij J. P. Breen, Pieterstraat 29, MeUssant. OUDDORP Verkoping bejaarden-handwerkclub. De handwerkclub van de bejaarden van de Woongemeenschap „de VUed- berg" te Ouddorp houdt D.V. dinsdag 7 november 1978 haar jaarlijkse verkoping van gemaakte handwerken. De verko ping wordt gehouden in de recreatiezaal van de Vliedberg van 14.00 tot 20.00 uur Van de opbrengst zal een bijdrage wor den geschonken ten bate van de Kin derboerderij van Hemesseroord te Mid delhamis. THOLEN Bestuur Dameskrans. In de vacature van mevr. T. Blaas van Luijk werd maandagavond de vice^presidente, me vrouw J. V. d. Velde-Perestam, tot pre sidente gekozen van de Hervormde Da meskrans. De secretaresse mevr. C. Praat-Franken, werd nu vice-presidente en het nieuwe gekozen bestuurslid me vr. E. Bos-Kegge, werd benoemd tot se cretaresse, mevr. E. Schot-Quist blijft penningmeesteresse en mevr. J. v. d. Ha ve algemeen adjunct. Wederom, een aanbod dat er niet om liegt, maar waarvan toch verondersteld mag worden, dat de vraag groter zal zijn dan een jaar geleden, mede als ge volg van de promotiecampagne welke tot doel had de loyaliteit van de Bel gische consument te winnen met betrek king tot de aankoop van Belgische meu belen. Overigens werd door 270 buiten landse fabrikanten ruimte gereserveerd op deze „Internationale Vakbeurs van het Meubel", zoals de jaarlijkse mani festatie thans officieel genoemd wordt. In feite maakt de buitenlandse deelna me dus al 49 "k van het totaal uit, al dan niet met eiken meubelen want de ze staan nog steeds hoog genoteerd, evenals de uitgesproken stijlmeubelen. Desalniettemin wordt meer aandacht geschonken aan Uchte houtsoorten voor moderne meubelen, hetgeen trouwens afgeleid kan worden aan de kwaliteits- heubelstoffen waarmee men ter gele genheid van deze beurs is uitgekomen. De Trade Mart heeft zelfs 2 vóórver- koopdagen aan haar „Meubelweek" toe gevoegd, zodat fabrikant en detaillist daar al vanaf 7-13 november terecht 'kunnen om hun eerste keus te bepalen. Opvallend is dat kortgeleden in Utrecht vooral de betere stoffen gretig aftrek vonden de verwachting is der halve, dat de trend naar upgrading zal doorzetten, waarvan uiteindelijk de ge hele meubelhandel zal kunnen profite ren. Dehnert Jansen B.V. uit Rotter dam heeft althans speciaal voor het modem-georiënteerde meubel heel bij zondere stoffen in de collectie. Fijnge- dessineerde bedrukte katoenen velours voor gezellige rotanzitjes („Aspora en „Gobi") enerzijds en all over gedessi neerde acrylvelours voor o.a. eiken meu belen („Armenië") anderzijds. Verder mooie berber weefstoffen, waaronder nieuwe kleuren in de chique structuur kwaliteit „Helsingfors", die door de ver sterkte rug vrijwel niet rafelt. Inder tijd werd deze stof door de vakpers een van de mooiste aanwinsten van Deja genoemd! Het „neusje van de zalm op dit mo ment is evenwel de „Bolzano", een schitterende softlook met brede kabel voor houtrijke en overgestoffeerde meu belen. Met deze zeer fraaie draion be- kleddngsstof in maar liefst 10 pastel tinten heeft Deja Fabrics inderdaad gezorgd voor een bovenste beste novi teit op Brussels' Trade Mart; een reve latie waarover nog lang kon worden na gepraat Zaterdagavond 11 november 1978. Aanvang: kwart over acht. De naam van de organist JAAP KROONENBURG is al een zeer bekende klank in de orgelwereld rondom Maas sluis en ook wel elders in den lande. JAAP KROOiSTENBURG was namelijk de organist die gedurende de restauratie van het grote orgel die elke zondag het ogel, voor zover het mogeUjk was, be speelde en dus steeds de vorderingen die men met het restaureren maakte direct wist te benutten. Zodoende heeft hy geen moeite met dit grote orgel en de registratie-mogelijkheden die hem ten dienste staan. Daar komt nog bij dat hij een zeer goede techniek heeft en ook het pro gramma voor deze avond met veel zorg heeft weten samen te stellen. Op het programma komen de namen voor van dt komponisten Krebs-van Bach diens Trio sonate II - van Rreinberger Sona te IV op 98 van Marcel Dupré de klaag zang Lamento, van Vieme Toccata in bes klein. Verder kunt u op deze avond beluis teren van Hendrik de Vries Preludium: Dankt, dankt nu allen God en twee cano- nische bewerkingen van J. J. van den Berg over Morgenglans der eeuwigheid. Jaap Krooneburg besluit het concert met de HYMNE van Jan Zwart over Psalm 75, U alleen U loven wij. Wij weten dat deze organist niet gauw tevreden is over zijn spel en zich terde ge steeds voorbereid op elk concert dat hij geeft. Wij hopen dat velen de weg zullen we ten te vinden naar de Grote Kerk van Maassluis zodat hij voor een talrijk pu bliek mag concerteren. De toegang is zoals gebruikelijk 4, p.p. en houders van een CJP en 65+ 2,50. De kerk is geopend vanaf half acht. Misschien bent u in het bezit van eerlijke meubelen van geloogd massief eiken. U bent niet de enige, want eiken is de laatste jaren erg gewild. Daarom willen wij u graag vertellen hoe u het 't beste kunt onderhouden. De eerste zes maanden hoeft u niets anders te doen dan afstoffen: bijna elk geloogd eiken meubel heeft in de fabriek een bijzondere beschermlaag gekregen, die ongeveer een half jaar stand houdt. Daarna moet u uw meubels regelmatig in de was zetten, ongeveer drie of vier maal per jaar. Net als voor meubels van andere loofhoutsoorten mahoni, wen- gé, teak en noten kunt u ook voor massief eiken het beste bijenwas ne men. Al in de vroegste tijden werd bijen was gebruikt voor de bescherming van eikehout, al weten we uit soms nog zichtbare sporen dat meubels ook toen al wel werden beschilderd. Bijenwas is een natuurprodukt, dat wordt ge wonnen uit honingraten.Vaak worden er andere stoffen aan toegevoegd om de was beter te kunnen verwerken. Hoe dunner de was, des te riiakkelij- ker kunt u die aanbrengen en uitwrij ven. Let u erop dat u niet te veel ge bruikt: liever twee maal een dunne laag, dan eenmaal een dikke! Denkt u er ook om dat u niet meteen mag uit wrijven. De was moet eerst goedl droog zijn. U kunt originele bijenwas in diverse zaken vinden, al lopen de prijzen vaak sterk uiteen. Bij een antiekzaak betaalt u al gauw twee maal zo veel als bij uw drogist of kruidenier. Een goede keus is de nieuwe Peli bij en was volgens een beproefde recep tuur van vele tientallen jaren geleden. In deze vloeibare was zitten uitsluitend natutirlijke bestanddelen. Allereerst de eigenlijke bijenwas. Dan de echte car- naubawas, die daarop een uitstekende aanvulling vormt: een kostbaar natuur produkt dat alleen in Brazilië wordt gewonnen. Camaubawas beschermt het blad van de camaubapahn tegen de fel le tropenzon, en geeft uw meubelen de hoogste glans en de hardste bescherm laag. Beide wassoorten zijn verdund met echte terpentijn in plaats van de veel goedkopere, kunstmatige terpentine. Terpentine is gomhars, gewonnen door inkerving van pijnbomen. De adviesprijs van deze vloeibare Peli bijenwas: 4,75 voor een flacon van 300 ml. Ver krijgbaar bij uw kruidenier en drogist. ZONDAG 5 NOVEMBER NIEUWERKERK Herv. Kerk 10 uur ds. W. J. Kolkert Ger. Kerk (N'kerk Oland) 10 uur ds. P. J. Moet en 5 uur ds. P. Hekstra, Nieuwdbrp Geref. Gem. 10 en 3 uur lezen Ger. Gem. in Ned. 9.45 en 3 uur lezen. OOSTERLAND Herv. Kerk 10 uur ds. D. Goudzwaard uit Dirksland, 6 uur ds. G. J. Rtjks uit Santpoort Geref. Kerk: Gez. diensten met de kerk van Nieuwerkerk, in het kerk gebouw aldaar Geref. Gemeente 10, 2.30 en 6.30 uur lezen Oud Geref. Gem. 9.30, 2.30 en 6.30 uur lezen. SINT ANNALAND Herv, Kerk 10.00 uur ds. A. B. Cysouw van St. Philips- land en 6 uur ds. M. D. Geuze Ger. Gem. 9.30, 2 en 6 uur lezen Ger. Gem. in Ned. 9.45, 2.15 en 6.15 uur lezen. SCHERPENISSE Verkoping „Wees een Zegen" De in de oude school aan de School straat gehouden verkoping van eigen gemaakte handwerken van de vrouwen vereniging „Wees een 2fegen" heeft 6838,— opgebracht. Ds. D. Budding opende en sloot deze verkoping. Of u nu op zoek bent naar een 2-deurs of een 4-deurs, naar 90 paardekrachten of naar 197 paardekrachten: BMW heeft precies wat u zoekt. Ondanks alle interessante verschillen, hebben alle BMW automobielen een aantal eigen schappen gemeen: prestatje- vermogen, komf ort en veiligheid. De beste manier om u zelf daarvan te overtuigen is een proefrit. vakbekwame electricien

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1978 | | pagina 5