Vervoer per tram, postkar en fiets Lokale krant wint aan waarde We zeiden de boot vaarwel! Tenslotteeen gelukwens van net personeel Late fouslichting en drie bestellingen per dag Een abonnee in Roodeschool In dit nederige hoeik je tenslotte nog een hiartelijke gelukwens en wat kant tekeningen van het personeel. Met al die anderen die in deze bijlage hun blijdschap over het 50-jarig bestaan van onze krant neerschreven zijn ook wij verheugd over het feit dat „Eüanden-^nleuws" deze igouden mijlpaal heeft mogen bereiken. De herdenking van het jubileum zal een kort intermezzo betekenen in heit ritme van het dagelijks bezig zijn. Voor ons drieën, die het kantoor bemannen, A. J. Grinwis als redacteur, B. Both als admini strateur en P. Brinkman als aidvertentie aquisiteur is het werken aan „Eülanden-nieuws" een boeiende maar hoogst inspannende bezigheid. Wij kennen echter de voorgeschiedenis van ons blad en dat geeft ons een extra bezieling ons werk zo goed mogeUjk te doen. EHk van ons heeft zijn eigen levensbeschouwing diie slechts in nuances verschilt. Dat hebben we gemeen dat we vanuit die levensbeschouwing niet trots- maar dankbaar zijn dit mooie werk tot dusver te hebben mogen doen. Vrijdag 2 juni 1978. „KILANDEN-NIEUWS^ Bladz. 4 De P.T.T. in 1928 Een krant als „Eilanden-nieuws", die het bestaan van een halve eeuw her denkt heeft in die tijd met vele vormen van vervoer te maken gehad. Naast be steldienst van tram en bode komt de dienstverlening van P.T.T. wel op de eerste rij. De post heeft die 50 jaar ge zorgd voor de ontvangst van de copy en de verzending van „Eilanden-nieuws" naar die plaatsen w^aar geen bezorger was en naar de adressen buiten de be bouwde kom en naar de vele abonné's buiten Goeree-Overflakkee, door geheel Nederland en zelfs naar de lezers die in alle werelddelen woonachtig zijn. Contrast. De vorm van verzending nu is wel een groot contrast met die van toen. Alleen de tijdsduur van verzending maakt nog niet zo'n groot verschil met de uitvoe ring omstreeks de dertiger jaren. Moge lijk ging het toen nog vlugger met de primitieve vervoersmiddelen die men ter beschikking had. Nu gaat alles van Flakkee practisch per auto en dan rechtstreeks naar Rotterdam. In 1928 bestond het vervoer uit tram, boot, postkar en fiets. De buslichtingen voor aansluiting op de posttreinen had den meer dan een uur later plaats dan nu, ener werden toen per dag zelfs drie bestellingen uitgevoerd. Vraagt dan maar niet hoe, want de laatste bestelling was dikwijls nacht werk. Vooral in de winter een onver antwoorde en een bijna niet uit te voe ren bezigheid die voor de bestellers soms weleens kon uitlopen tot bijna de andere dag. Postconducteur. Drie bestellingen per dag, hoe ging dat in zijn werk? 's Morgens kwam de post per tram uit Rotterdam, werd overgeladen op de veerboot Hellevoet- sluis - Middelhamis waar te Middelhar- nis op het Havenhoofd de zakken weer in de tram werden gedeponeerd met richting Ouddorp en Ooltgensplaat. De conducteur van de tram had dan de taak om bij ieder station de juiste zak ken aan de aldaar wachtende bestellers over te dragen. Tussen zeven en acht uur was de tram dan te Ouddorp en Ooltgensplaat en na sortering op de kantoren ging de bestelling beginnen. In het dorp lopend en buitendorp per fiets (heel vroeger ook met de benen- wagen). Omstreeks vier uur 's middags was er dan weer een bestelling, maar dan wel in een beperkte hoeveelheid. De uit gaande post werd 's morgens vroeg naar de tram gebracht. De uitgaande post 's avonds werd begeleid door een z.g.n. postconducteur. Ooltgensplaat - Middelharnis. We maken nu een rit mee met de tram Ooltgensplaat - Middelhamis. Na lichting van de bussen en het sorte ren op het kantoor werden de zakken met pakketten en brieven in de postkar (vorm van een broodbestelkar) geladen en werd de veelal zware vracht naar de tram gebracht en daar in de postwagen overgeladen. Op het traject was bij de opritten dikwijls de hulp nodig van burgers die de „post" wel even een handje hielpen. Met de postkar werd ook de blikken trommel vervoerd, waar in zich de stempels, touw, labels, lak en wat meer nodig was bevonden. Dit werk is toen veel gedaan door de bestellers C. Paasse, P. van der Griend en B. van den Nieuwendijk. Later door de bestellers Anth. Hokke, H. Hartman, Wijlen dhr. P. van der Griend (in 1957 op 80-jarige leeftijd overleden) mét de postkar op de Tram- of Dorpsdijk. Boven op de kar de blik ken trommel met nog enkele zakken post. Op de achtergrond ziet men de huizen van de Slikdijk. P. Jordaan en T. Remus om er maar enkele te noemen. Vooral de eerst ge noemde drie hebben heel wat afge- zwoegd in die tijd, waarbij de maanden januari, februari en maart de topdrukte brachten door de zaad verzending van de Firma's Hobbel. De heren Hokke, Hart man en Jordaan zouden u daar veel over kunnen vertellen. De andere ge noemde bestellers zijn al veel jaren ge leden overleden. Vierkant stempel. Met deze tram, die 's avonds om 7.25 uur van Ooltgensplaat vertrok ging de besteller als postconducteur mee. In de postwagen zat een brievenbus. De post hierin gedeponeerd of aan de deur afge geven kreeg In tegenstelling met het kantoor, waar een rond stempel werd gebruikt, een vierkant stempel. Oolt gensplaat - Middelhamis stond daarop met er tussen de datum en uur van ver zending. Als de tram terug kwam van Middelhamis - Ooltgensplaat gebruikt. De om 7.25 uur op de tram gebrachte post werd in de postwagen gesorteerd en gebundeld op de diverse uitgangen. Deze post was ook de andere morgen overal op z'n bestemming. Tegenwoordig is de laatste buslich- tmg 's avonds om 6 uur. Sortering. Naar richting Ouddorp was de post wagen meest bemand door een postcon ducteur uit Rotterdam die de zending begeleidde en later weer terugging naar de Maasstad, waar de post van Flakkee op de nachtposttremen werd gebracht. Op de terugrit naar Ooltgensplaat probeerde de besteller de post te sorte ren op straat en huisnummer, zodat hij direct na aankomst op het kantoor te Ooltgensplaat met de bestelling kon gaan beginnen. De waardepapieren gin gen dan In de kast. De „postmeester" van toen dhr. C. Verschoor (later dhr. P. V. d. Wouden) stond de besteller dan al op te wachten. In de zomer was het nog doenbaar, maar in de winter als de tram dikwijls nog een kwartier of zelfs een half uur of meer overtijd was, liep daar de be steller eenzaam door De Plaat met een slechte straatverlichting. Aan een knoop van het uniform hing een zaklantaarn om de adressen te kunnen lezen. Hoor den de bew^oners, die bijna allemaal te ruste lagen, de brievenbus dan werd de nieuwsgierigheid toch te veel en stapte men uit de wol om te zien wat de post had gebracht. Soms voor een onnozel drukwerkje De laatste tram was omstreeks half tien of tegen tienen weer terug. Bij te genslag van het weer: sneeuw, IJzel, regen en storm was het dikwijls de an dere dag dat ook de besteller „de kooi" op kon zoeken. Wat een tijd, nu niet meer denkbaar. Veel veranderd.' Met de oorlog ging dit nachtwerk er af. Een tweede bestelling bleef, maar dan om vijf uur n.m. Nu slechts één be stelling meer. De oude postkar werd later vervangen voor een open kar op banden, de blikken trommel mocht in het wachtlokaal van de Fam. W. Korte weg blijven staan en worden opgehaald als de tram vertrok. Voor de fietsen kwamen brommers en nu is heel het postvervoer gemoderniseerd. Bijna alles maakte plaats voor de „rode postwagens". Het oude is voorbij, geen drie bestellingen meer of late bus- lichtingen voor de nachtposttreinen, maar wel een enorm groter aanbod van poststukken dan in 1928. Miljoenen meerwaaronder ook „Eilanden- nieuws". Dit streekblad heeft de halve eeuw getrotseerd. Het werd vervoerd en besteld bij de mensen van buiten: lopend, per fiets en nu per auto. Wij danken alle P.T.T.-ers die hiertoe het hunne hebben bijgedragen!! Besteller P. van der Griend in het oude uniform met op de pet de posthoorn. Op zijn voertuig, de fiets, heeft hij heel wat kilometers afgelegd. Det ketting was niet beschermd en daarom de broekveer aan het rechterbeen. De heer J. H. Boom, voorz. v. d. Ned. Nieuwsblad Pers zorgde er voor dat we in deze bijlage een plezierig geluid kun nen laten horen over de toekomstper spectieven voor het Nieuwsblad, waar van Eilanden-nieuws er één is. In zijn jaarrede tijdens de algemene ledenvergadering van de Nederlandse Nieuwsblad Pers, liet dhr. Boom zich optimistisch uit over de resultaten van het afgelopen jaar. Ook de nabije toe komst laat zich nog niet ongunstig aan zien voor wat de nieuwsbladen betreft. De heer Boom wees erop, dat de tech nische veranderingen door het fotogra fisch zetten, die zich in de meeste gra fische bedrijven voltrekken, een verbre ding van de mogelijkheden geven en daarmee uiteindelijk een versterking van de werkgelegenheid in deze indu strietak. „Met goede sociale zorg omgeven moe ten wij deze technische vooruitgang niet vrezen, doch haar in dank aanvaarden. Want evenals destijds de zetmachine zal zij op langere termijn gerekend min der w^erkvernietigend, doch meer pro- duktieverbeterend werken en daarmee de werkgelegenheid zij het ook met funktieverschuivingen voor langere tijd veilig kunnen stellen. De heer Boom vreesde, dat mogelijk de krantenabonnementen ook aan een B.T.W.-tarief zullen worden onderwor pen, hetgeen hij ten zeerste betreurde, omdat daardoor het krantenlezen al weer duurder wordt zonder dat dit me dewerkt om de kostenstijging te bestrij den. Hij deelde voorts mede, dat juist de nieuwsbladpers zich m toenemende mate bewust wordt van haar specifieke funk- tle als communicatie-orgaan in de loka le gemeenschappen. De trend naar her stel van de eigen indentiteit, van de vermenselijking der verhoudingen en afmetingen in de gemeenschap, werkt duidelijk in de richting van de typische funktie van de plaatselijke krant. Ook de adverteerders beginnen dit persoon lijke aspekt van de krant als gebruiks voorwerp steeds meer te herkennen. De rol van de lokale krant is niet uit gespeeld, zoals sommige onheilsprofe ten in het verleden voorspelden. Inte gendeel, zij wint aan waarde omdat de behoefte aan het herkenbare In deze ge computeriseerde wereld steeds meer toeneemt. Eilanden-nieuws wordt welis waar overwegend op Flakkee ge lezen, maar ook aan de „over kant" tellen we heel wat abon nees. We hebben eens nagezien waar de in Nederland verst wo nende abormee zich bevindt. Het bleek de fam. L. Maring-Fokker uit Roodeschool te zijn. Mevr. Ma ring, Bommelse van kom-af eva cueerde in 1944 naar het Gro ningse waar ze haar man leerde kennen. Smds 1945 zijn ze al op „Eilanden-nieuws" geabonneerd en blijft vooral mevr. Maring op de hoogte van het nieuws uit haar geboortestreek. We hadden hen graag een bezoekje gebracht voor een vraaggesprekje maar de tijd heeft ons daartoe ontbroken. Roo deschool ligt ook maar liefst 325 km van Middelhamis verwijderd. We danken de Fam. Maring niettemin voor het toegezegde welkom waarvan we helaas geen gebruik konden maken en we spreken de hoop uit dat wij tot m lengte van dagen hun Flak- keese nieuwsbron mogen zijn. 't Ja, we zeiden de boot vaarwel! Het was één van de voor Flakkee spectaculaire ontwikkelingen in de voorbije periode. Er kwamen dammen en er kwam een brug waardoor het eiland uit haar isolement werd ver lost. Vele nieuwe mogelijkheden lagen er open, goede en kwade en in middels zijn we geheel met die nieuwe situatie vertrouwd geraakt. We gaan nu „even" naar Rotterdam en we denken er nauwelijks meer aan hoe het is geweest tot in het begin van de zestiger jaren. Toen nog was het traditionele Flakkeese volkslied van kracht: Flakkee is een eUand en 'f waeter is tateèd, Wie d'r weunt kan daer over praete, Jae 't is ongelokkig mar zonder de boat Kan j' ons eiland onmeuglijk verlaete Mar 'k gloave dat juust deur dat waeter zO' wied, Waer j' op plekken niet over kan kieken. Hier een volkje weijnt met eige Idee Tussen gorzen en slikken en dieken. Refrein: Kom saem gezongen van 't mooie Flakkee, Waer m'n wete van zweèten en zwoegen, En al motte m'n sjouwen, m'n binne tevreè Bie 't wiejen bie 't oesten en ploegen Want van ons kan je leèren hoe deur aerbeid en kracht 2 x De bester vrucht as een zegen je wacht. 2 As de zunne in 't Oasten de wolken kleurt Dan staen m'n hier klaer op den akker, M'n hao al een schoft in de kluten gesjouwd En dan wordt een stadsmens pas wakker. Mar komt in de zeumer is an op Flakkee En kuiert is over de velden Dan zie je pas goed, wat een boer hier bereikt. Hie wint vruchten, zoa zie je zelden. Refrein. 3 En as op d'n aevond het werk is gedaen. Dan gaen m'n gezellig staen praete Mit een dampende pupe en een doaze tabak Op de kaoie, de heule of de straete. Daer wordt wat verhandeld, daer hoar je wat an, Daer stea je recht voor je genoegen. Dan lache m'n smaekelijk en verzaemle weer moed. Voor den aören dag om te zwoegen. Refrein. Later, nadat de boot verdween schreef mevr. J. B. Tanis-v. d. Wekke, af komstig uit Dirksland een nieuwe versie van het lied. Beide versies zijn overigens een ode aan het plekje grond dat ons lief is: Flakkee was een eiland en 't waeter was diep Wie der weunde kan daer over praete De boat en den trem die zurgden ervoor Dat je 't eiland, as 't most, kon verlaete Mar noe hao men een brugge, een pracht van een dleng Z' is gebouwd in mar ienfcele jaeren Ze bewiest hier: Mit durf en met aarbeid en kracht Overwin je de groatste bezwaeren. Refrein Kom, saemen gezonge van 't mooie Flakkee Mit z'n durpen en polders en dieken Mit z'n vruchtbaere akkers, z'n weien zo groen Nergens vin je toch zo d'r gelieke Op Flakkee kan je leêren hoe deur aarbeid en kracht De beste vrucht als een zegen je wacht. 2 Want al hao men meschines, toch bluuve men boer We stae altied nog graeg in de kluten En 's ochends al vroeg, dan stae men gereed Onze plicht en ons waark dat leit buuten. We ruuke de geur van 't geploegde land Voor ons gaet daer toch mar niks boven Men bin groas op den opbrengst, op 't waark onzer hand. Op de aerpels, de juun en de schoven. Refrein. 3 En as in den aevend het waark is gedaen Dan stae men nog even te praeten Op de kaoie of de heule, we bekieke de locht Want dat kan hier een boer toch nooit laete. Dan bin men te vree mit dat klein stik je land Waer de rust nog bewaerd is gebleve. En we weten het zeker, al zégge we 't niet, Hier bie ons is het goed om te leven. Refrein.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1978 | | pagina 16