EIIAtlDEII lilEUWS Ds. Qargon en de Walcherse Arcadia DenieinroPengeotSOS. Jehoortlnb^iiiaL Bnnqitstad bx nodigt u nit voor een proefrit Zeeuwse wandelingen iNiindeflieijcleA „Herr Kantor" 15% icorting nUMPTSTAB 2e blad Vrijdjag 5 mei 1978 No. 4688 Uw huis verkopen? TAIVIBOER GERO altijd voor iedereen X op alle komplete cassettes X A. Vroegindeweij Westdijk 46 - Middelharnis uit de leer leen Piaatselijlc nieuws WASAUTOMAAT DE3FXCT? voor snelle reparatie I 01877-1236 I Oude Stad IA Stad oen 't Haringvliet Tel. 01871-12 02 Vert. N. de Jong Na 17.00 uur: 01871-14 91 VERVOLGVERHAAU Op 14 april was het 250 jaar geleden (1728), dat ds. Mattheus Gargon over leed. Hij werd in 1661 te Haarlem ge boren en vier dagen later in de Fran se (Waalse) kerk gedoopt. Geen oor spronkelijke Nederlander, dat blijkt wel uit de namen van zijn vader Pierre Gargon en zijn moeder Jeanne Lubbé. De familie was afkomstig uit Doornik en in de tijd van geloofsvervolgingen naar het noorden uitgeweken. De jonge Mattheus had een goed ver stand en kon uitstekend studeren. Aan de universiteit van Leiden had hij the ologie gestudeerd. Op 19-jarige leef tijd was hij in 1680 hiermee klaar en kon beroepen worden. Hij kon zowel in het Nederlands als in het Frans preken en koos de Franse kerk. Gedurende 6 jaar was hij hulpprediker te Leeuwarden, tegelijk wachtend op een beroep als zelfstandig predikant, dat echter niet kwam. Toen ging hij over naar de Her vormde (Gereformeerde) kerk en werd beroepen te Geffen en Nuland, een on betekenend plaatsje in de Meierij van Dien Bosch. Hier trouwde hij in 1690 met Geertruida van Velsen. In dit kleine plaatsje heeft de onge twijfeld geleerde predikant 14 jaar lang gestaan zonder een beroep te ontvan gen. Had hij missichen geen grote preek- gaven en redenaarstalenten? Naar Zeeland Toevallig werd ds. Gargon hier ge hoord door Herman van de Putte, bur gemeester van Middelburg. Deze was met zijn vrouw naar 's Hertogenbosch gekomen om voor haar ziekte een be roemd geneesheer te raadplegen. Hij kon het niet begrijpen dat een zo be gaafd man zijn leven versleet in dit vergeten dorpje. Door zijn toedoen werd ds. Gargon in 1702 beroepen te Se- rooskerke. Burgemeester Van de Putte was na melijk rentmeester van de 5 ambachten van Walcheren, waartoe ook Seroosker- ke behoorde. In die kwaliteit kon hij wel enige invloed uitoefenen. De intree- tekst was Psalm 116 6 „De Heere be waart de eenvoudigen, ik was uitgeteerd doch Hij heeft mij verlost". Deze tekst keuze bewijst wel hoe blij hij was met dit beroep, dat hem uit zijn jarenlange vergetelheid verloste. In 1707 werd hij predikant te Vlis- singen, het volgend jaar werd hij tevens benoemd tot rector van de Latijnse school aldaar. Hij is hier gebleven tot zijn dood in 1728, een beroep naar Alk maar heeft hij afgeslagen. Uit zijn huwelijk zijn 3 zoons en 2 dochters geboren. Zijn zoons zijn alle drie predikant in Zeeland geworden. De oudste Nicolaas was eerst dokter, maar ds. G. Vrolikhert schrijft in zijn boek Vlissingse kerkhemed „zich niet hardvochtig genoeg tot dat werk bevin dende" werd hij later predikant in Sas van Gent. De tweede zoon Petrus Mat theus stond in Gaplnge, Hulst en Vlis- singen. De jongste zoon Franciscus Hen- ricus is predikant te Zuidzande en Kats geweest. Een van de dochters is jong gestor ven. De andere Agneta was zeer be gaafd en schreef gedichten voor de boe ken van haar vader. Ze trouwde met luitenant Muratel, een van hun kinde ren werd predikant in Burgh. Tijdens zijn verblijf in Vlissingen stierf de vrouw van ds. Gargon. Hij hertrouwde miet Catharina Maria de Visser, uit welk huwelijk geen kinderen zijn ge boren. Ze overleefde hem. Walcherse Arcadia Ds. Gargon heeft veel geschreven. Hij heeft de Psalmen berijmd evenals het Hooglied, een verklaring van de Hei- delbergse Catechismus gegeven en ook enkele theologische werken vertaald. Maar het meest is hij bekend gewor den door de Walcherse Arcadia, dat door oudere mensen misschien nog wel gele zen wordt. Arcadia is een landschap in Grieken land, waar herders en herderinnen zich niet alleen bezig houden met de zorg voor het vee, maar ook met zang en liefde. In zijn voorbericht zegt hij, dat hij zijn boek uit tijdverblijf heeft geschre ven met de bedoeling zijn lezers „op vermakelijke wijze" bezig te houden. Een gezelschap van 6 personen maakt met de speelwagen een tocht door Wal cheren. De gastheer is Heerman, die zijn vriend Ewoud uit 's Hertogenbosch op bezoek heeft en hem op deze manier de schoonheid van Walcheren wil laten zien. Beiden zijn oudheidminnaars. Geen wonder dus dat het grootste deel van het boek wordt ingenomen door oud heidkundige beschrijvingen en verkla ringen van alles wat ze onderweg ont moeten: kerken, buitenplaatsen, ruïnes, vluchtbergen, Nehalenniastenen, enz. Verder zitten op de wagen Floris en IzabeUa, een verliefd stel. Floris heeft het tenminste aardig te pakken, Iza beUa wil eerst niet veel van zijn lie- verigheden weten, ze doet tenminste alsof. Als ze bij het kasteel Popkens- burg (Sint Laudens) uitstappen en door de lanen wandelen, leest hij haar een gedicht voor, maar het laat haar schijnbaar koud. Op het strand van Domburg wil hij met haar wandelen, maar ze voelt er weinig voor. Als ze over een heul rij den, springt Floris olp en roept: „Heu len!" Naar oud gebruik vliegt hij haar om de hals om haar te kussen, maar IzabeUa begrijpt niets van deze onbe suisdheid en is zelfs verontwaardigd over zoveel vrijpostigheid. In de speelwagen treffen we nog twee jongelui aan: Adolf en Hillegonde. Het eerste deel van de Walcherse Arcadia verscheen in 1715. Het be schrijft de tocht in de speelwagen langs de Noordweg naar Domburg, daarna over Westkap.eUe en langs de Seisweg terug. Het eindpunt 's avonds is de bui tenplaats „De Griffioen" aan de Seis- singel (bestaat nog). Hier woont de gast heer Heerman. Nu blijkt dus dat dit dezelfde persoon is als burgemeester Herman van de Putte, die hier woont, de vriend van ds. Gargon. Wanneer ze door de tuinen van de buitenplaats wandelen vóór ze aan ta fel gaan, treffen we Floris en Izabel- la in een prieeltje aan. Blijkbaar is haar koelheid maar schijn geweest, want ze heeft Floris haar jawoord ge geven, mits ze toestemming krijgt van haar voogden. Reeds in 1717 verscheen er een twee de druk van het reisverhaal. Dat moe digde de schrijver aan om er een ver volg op te geven. In hetzelfde jaar ver scheen het tweede deel, dat een toch met dezelfde personen beschrijft. Nu gaat de tocht óver Souburg, Vlissingen, Amemuiden, Veere en Vrouwenpolder. Het is weer één brok geschiedenis en oudheidkunde, afgewisseld met vrolij ke gesprekken, scherts en gelach van de zes reisgenoten. Nu Floris het ja woord van IzabeUa heeft gekregen, doet hij dapper mee en heeft het beter naar zijn zin dan op de eerste tocht, toen hij haar nog veroveren moest. Ds. Gargon was niet origineel in zijn manier van schrijven. Keeds driekwart eeuw tevoren (1637) had Johan van Heemskerk zijn „Batavische Arcadia" geschreven in dezelfde geest. Hierop zijn nog andere herdersromannetjes ge schreven, zoals de Zaanlandse en Dord- rechtes Arcadia. Middelburg. L. van Wallenburg. THOLEN Aardappelen telen. Het telen van aardappelplanten op een perceel waar op in 1975 ook aardappelen waren ge teeld kwam de 69 jarige C. J. van der S. te staan op een geldboete van 75,- zo was de uitspraak van de economische politierechter te Middelburg. Wielertourclub De Fuik. Op 9, 10, 11 en 12 mei houdt de wielertourclub De Fuik een rijwielavonddriedaagse. De deelnemers kunnen alle vier de avon den meerijden maar ook een avond naar keuze laten vervallen. De afstanden zijn 25 en 40 km. NED. HERV. KERK Beroepen te Goedereede kand. J. Nap te Ede. Nijkerkerveen A. v. d. Vlist te Genemuiden. Ede J. Vroegindeweij te Emmeloord. Monster J. v. Wier te Kam pen. Zegveld Th. v. d. Heyden te Zalk. Aangenomen de benoeming tot zen dingspredikant J. Kommers te Neer langbroek. Sprang W. v. Rennes te Onst- wedde. Bedankt voor Werkendam C. den Boer te Wageningen. Nieuwerkerk a.d. IJssel D. V. d. Berg te Ede. Oude Tonge en IJsselmuiden L. Schaap te Eemnes. Wierden: In een dienst, waarbij voorging ds. J. de Lange, voorzitter der G.Z.B., werd ds. B. v. Donkersgoed uit gezonden naar Peru. Randwijk: Ds. G. Veldjesgraaf, geko men van Harskamp, deed intrede alhier met een prediking over Lukas 24 47. Ds. B. Meyndert te Voorthuizen, die onlangs in het ziekenhuis moest worden opgenomen, wegens een maagbloeding, is in zoverre hersteld, dat hij weer eenmaal per zondag mag voorgaan. Het nadere werk kan echter nog niet hervat worden. Ds. J. V. Amstel, em. pred. te Huizen mag herdenken, dat hij 55 jaar in het ambt staat. Hij werd in 1885 geboren en in 1923 predikant te Oosterwolde. Ver volgens diende hij de gemeenten van Putten; Groot Ammers; Voorthuizen; Lage Vuurse; Linschoten; Hierden; Hoe velaken en Eemnes, waar hem in 1951 emeritaat werd verleend. Ds. H. Witvliet, afkomstig uit Her- kingen, wordt 65 jaar en gaat met eme ritaat. Hij werd in 1938 predikant te Ommelanderwijk en diende vervolgens de gemeenten van Groningen; Uithui zen en Amsterdam, in welke laatste plaats hij verbonden was aan het zie- kenhuiswerk. Ds. W. Glashouwer, de bekende voor zitter de Evangelische Omroep, wordt 65 jaar. Wegens een ooggebrek werd hem reeds enkele jaren geleden, emeri taat verleend. Hij is predikant geweest in Muiderberg; Nijverdal; Vlaardingen; Amsterdam en Driebergen. GEREF. KERKEN Beroepen te Hardenberg A. Rienstra te Anjum. Veldhoven J. SpUnter te Overveen. Mechelen E. Rooze te 's Gra- venmoer. Grijpskerk C. Zeeman te Birdaard. Ferwerd P. Schravendeel te Middelharnis. Amsterdam F. Fokkema te Laren. Leusden J. Ridderbos te Goes. St. Jacobaparochie A. Medema te Nijensleek. Aangenomen naar: Utrecht C. Kampe- naar te Drachten. Hoofddorp T. de Boer te Winschoten. Woerden H. Bijleveld te IJlst. Zevenhuizen A. Medema te Nijensleek. Amsterdam B. Rootmensen te Valkenswaard. Borger D. de Lange te Hardinxveld. Bedankt voor: Honselaarsdijk H. Bij leveld te IJlst. Waarder en St. Jacoba parochie A. Medema te Nijensleek. Middelburg; Deventer en Zuidlaren T. de Boer te Winschoten. Hilversum C. Kempenaar te Drachten. Overleden: Op 82-jarige leeftijd over leed ds. K. V. d. Meulen, em. pred. te Ede. Hij werd in 1924 predikant te Kom merzijl en diende tot 1959 verder de kerk van Landsmeer. Op 76-jarige leeftijd overleed ds. J. V. d. Sijs, em. pred. te Doorn. Hij dien de van 1927-1957 de kerken van Kol- lummerpomp. Steenwijk; Amsterdam en Bredevoort. GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt) Beroepen te Hoogezand H. Begemann te Assen. Bedankt voor Apeldoorn S. Cnossen te Hoogkerk. Haulerwijk J. Lutten te Hou werzijl. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Rotterdam-Z. H. v. d. Schaaf te Dordrecht. Drogeham P. den Hertog te Veenendaal. Aangenomen naar Hilversum-O. A. Hilbers te Hoogeveen. Rotterdam-Z. J- Compagner te Biezelinge. Bedankt voor Leiden G. Bijkerk te Enschede. Rotterdam-W. A. Baars te Urk. Ds. P. Seggelink, em. pred. te Mij drecht, hoopt dezer dagen de leeftijd van 80 jaar te bereiken. Hij werd in 1938 predikant van de Vrije Geref. Ge meente te Rotterdam en sloot zich in 1945 aan bij de Chr. Geref. Kerken. Daarna diende hij nog de kerken van Zaandam; Maarssen en Woerden, waar hem in 1969 emeritaat werd verleend. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Melissant A. Hofman te Scheveningen. Nieuwerkerk (Z.) B. Reinders te Hardinxveld. Terwolde P. Honkoop te Kampen. Groningen M. van Gelder te Gouda. Sunnyside J, v. Haa ren te Amersfoort. Leerdam J. Mijn- ders te Ridderkerk. Tricht C. v. d. Poel te Yerseke. Bedankt voor Amsterdam E. Venema te Drachten. Borssele en Kalamazoo D. Hakkenberg te Lisse. Union Ville M. v. Gelder te Gouda. Veenendaal A. Moer kerken te Nieuw Beijerland. Gift: Ds. J. V. Ravenzwaay te Ter- neuzen ^ntving dezer dagen een gift van 33000,—. Hiervan was 20000,— be stemd voor de Zending 5000,voor de Theol. School, 5000,voor de Ref. School te Drachten en 3000,voor de arbeid in Nieuw Zeeland. OUD VOSSEMEER Kerknieuws. De kerkeraad der Ned. Herv. Gemeente heeft een beroep uit gebracht op ds. T. W. H. v. d. Heijden uit Zalk bij Zwolle. STAVENISSE Diamanten bruiloft. Het echtpaar W. C. Quaak-J. A. v. Vossen waren 2 mei 60 jaar getrouwd. MIDDELHARNIS - SOMMELSDIJK Uitslag P.V. de Reisduif. Wedvlucht van Strombeek d.d. 29-4-'78. In concoiirs 325 duiven, gelost om 10.15 uur. Eer ste duif 11.25.23 uur met een snelheid van 1362.03 mtrs per minuut. Afstand 95 km. B. v. d. Doel 1, 9, 38. H. de Vos 2, 5, 14, 21, 22, 26, 28, 31, 32, 34, 37, 34, 41, 4S, 53, 55, 58. W. de Vos 3, 15, 17, 42, 43, 47, 61, 63, 71. L. Wielaard 4, 40, 54, 66. Comb Polder 6, 7, 13, 16, 24, 25, 68, 72. J. Groenendijk 8, 12, 49, 69. A. de Gans 10, 18, 19, 35, 36, 50, 52, 73, 78, 80. K. Kieviet 11, 20, 23, 30, 51, 56, 57, 65, 74. C. Looij 27, 48. P. W. Kievit 29. J. Springvloet D.Jr. 33, 77. R. v. Nimwe gen 44. J. Jongejan 46, 62. J. Spring vloed D.Sr. 59, 81, 82. C. Vroeguideweij 60, 70, 75. B. Schellevis 64. C. D. Hu- man 67. Gebr. Groenendijk 74, 76. Zomer inlevering vakantiebonnen. Het inleveren van de zegelboekjes voor bouwvakkers is op dinsdag en woens dag 9 en 10 mei, 's avonds na 6.30 uur bij dhr. G. Overweel, Pr. Marijkestraat 11, Middelharnis, tel. 3215. Bouwvakkers: Het vakantiebonboek je met de daarin geplakte zegels kunt u inleveren dinsdag 9 mei en woensdag THOLEN Opbrengst collecte. De te Tholen ge houden collecte voor Simavi heeft 2328,88 opgebracht. Gouden jubilea. De echtparen C. Quist-N. J. V. d. Velde en L. P. Deur- loo-T. Duine waren woensdag 3 mei 55 jaar getrouwd. De familie Quist hield receptie in de zaal van rusthuis Ten Anker en de familie Deurloo in Herv. Verenigingsgebouw De Wingerd. 10 mei 's avonds van 6.30 tot 9 uur bij M. Driesse 3252, Prinsesselaan 5, Som- melsdijk, tel. 01870-3065. MELISSANT Laatste inlevering van vakantiebon nen Bouw en Schilders '78 op 8 en 9 mei a.s. vanaf 6 uur nam. bij L. Ouden aren, Binnenweg 52, MeUssant. OUDDORP Bouwvakkers: Zomerinwisseling. U kunt uw boekje met bonnen inleveren vanaf zaterdag 6 mei van 2 t.m. 6 uur en maandag, dinsdag en woensdag van 6 t.m. 9 uur bij uw P.V. Joh. Hameete- man, Hoge Pad 41, Ouddorp (Z.H.). NIEUWE TONGE Zomerinwisseling vakantiezegels voor de bouwvakken op 8 en 9 mei a.s. van 6 tot 9 uur nam. bij de P.V. A. K. V. d. Doel, Westdijk 15a, tel. 01875- 679. DEN BOMMEL Imvisselien vakantiebonnen. Het in wisselen van bouw-vakantiebonnen kan plaats vinden op vrijdag 12 mei van 7 tot 7.30 uur nam. bij Joh. van Dam, Prinsessestraat 35 te Den Bommel. udev$. Zonderveel drnlste. door Barend de Graaff Uitgeverq B.V. „De Banier" - Utrecht 11 Dat was dat! Heus geen pretje voor Rudolf. Vooral omdat hij heteigenlijk helemaal met zijn vader eens was. Meer dan een maand had het geduurd voor hij weer viool kon spelen en de verlo ren gulden had hij ook niet gevonden. Vechten was geen goed bedrijf. Vooral ook niet omdat het geheel en al buiten de sfeer van hun leven viel. Zij dienden God. O, dat deden meer mensen. De roomse kerk was ter gele genheid van de mis ook vol met hen, die door meneer pastoor „geliefde ge lovigen" werden genoemd. En de kleine, witte Lutherse kerk, nabij de water molen van oom Günther, de vader van Otto, werd ook trouw bezocht. Zo uiter lijk dienden veel mensen in het dorp de Heere. Maar onder leiding van vader werd het dienen van God in het schoen makersgezin op een bijzondere manier in praktijk gebracht. „Alles wat we doen en laten, moet er van getuigen, dat wij van Hem zijn en in Zijn wegen trachten te wandelen". Vaders vinger kwam dan eerbiedig omhoog. Een keer preekte de dominee over wereldgelijkvorming. „Dat is maar net goed zei moeder Schneider. Zoals de mensen ook van onze kerk ge kleed gaan! Vooral de meisjes en vrou wen. Zag je Klara wel, van de burge meester?" Of Rudolf die gezien had. Bijna heel de kerktijd had hij juist naar haar zit ten kijken. Wat was dat toch een mooi en lief meisje! En zo'n prachtige wijn- rode mantel en een kwiek mutsje op de blonde lokken! En „Toen het wat warm werd in de kerk onderbrak moeder zijn gedachten sloeg ze haar mantel naar achter en heel haar schouders waren bloot. Schande!" Ze zaten, na kerktijd gezellig koffie te drinken. Vader rookte zijn zondagse si gaar. Vaders gezicht stond een beetje guitig. Zijn ogen tintelden dan zo en om zijn mond was een glimlach. Je voelde het aankomen, dat hij wat zou gaan zeggen. En dat gebeurde prompt. „Ja, ja, moedertje, je hebt wel gelijk". Ze keek een beetje onthutst op, want ineens begreep ze, dat vader wel kon zeggen: maar we gaan toch niet naar de kerk om andere mensen te bekijken. Vader zei heel iets anders. „De do minee had een mooie preek. Maar één ding had ik er nog graag bij gehad. Misschien zegt hij dat een volgende keer. Zo'n man kan ook alles niet in één preek naar voren brengen". „Wat dan?" vroeg moeder, die blij was dat ze er zo goed af kwam. „Nou vader nam een flinke trek aan zijn sigaar ik geloof dat gelijk zijn aan de wereld niet in een paar kou sen of in de kleur van de mantel zit, maar vooral in je binnenste. Hoe sta je tegenover hetgeen in je leven gebeurt, tegenover het geluk en tegenover de smart, tegenover voorspoed en tegen spoed. Aanvaard je dat alles uit de hand des Heeren, kun je berusten in Zijn weg, die Hij met je gaat? De wereldling moppert bij tegenspoed en geeft daar vaak een ander de schuld van. Hij kent niet de echte dankbaarheid in voor spoed, maar vindt dat hij zo'n knappe zakenman is, of zo'n groot musicus, of wat dan ook. WereldgeUjkvorming zit in je hart. Het is heel gemakkelijk een grijze mantel aan te trekken of een paar zwarte kousen. Maar dan kun je toch nog volkomen wereldgelijkvormig zijn, als het er op aankoiht niet te roddelen, niet te liegen, niet te vechten, niet kleine of grote gemene dingen doen. Wij mensen zien aan wat voor ogen is, maar Hij ziet het hart aan. Kom. Laten we de snaren maar eens stemmen, Rudolf, en zoeken jullie vrouwen je gezangboek maar op". Ze deden dat maar wat graag, want het zondags muziekuurtje zouden ze niet graag missen, evenmin als de bu ren, die zeiden: „Nou stil zijn, ze gaan bij de schoenmaker zingen!" Ja, die Klara Böhm! Dat was wat voor Rudolf. Hij begreep zelf niet, wat er al lemaal in hem omging als hij zijn buur meisje zag. Buren waren ze. Eigenlijk was er maar een smalle straat tussen hun huizen, maar in werkelijkheid was er een verschil van dag en nacht tussen het schoenmakersgezin en de familie Böhm. Burgemeester Böhm was een groot en rijk man, vader Schneider maar een mager kereltje, al was hij nu niet bepaald klein. Het burgemeestershuis was hoog en wit. Er hoorde een hotel bij, dat tot in verre landen bekend was en waar in de zomer wel veertien bedienden werkten om het de buitenlandse gasten naar de zin te maken. Ook hoorde er het café bij, waar de dorpelingen hun geld kwa men verteren. Men zei, dat burgemees ter Böhm de rijkste man uit de omge ving was. En schoenmaker Schneider moest iedere cent verdienen met zijn els, zijn pekdraad, zijn leest en zijn schoenmakershamer. Dat was nogal een verschil. En toch was dat niet het groot ste. Want dat was de totaal andere sfeer in de beide gezinnen. Ja, de burge meester was ook Luthers. Maar in de kerk kwam hij zelden. Daar had hij geen tijd voor. Zeker niet in de zomer. Wel gaf hij met gulle hand zijn kerke lijke bijdragen, want van huis uit kwam hij uit een goed Lutherse kring. Zijn vader was zelfs dominee geweest. Dat wisten de oudere mensen uit het dorp nog heel goed. Schneider wist het ook. Hij had zelfs bij de oude dominee Böhm op de katechisatie gegaan en deed als jongen van een jaar of zeven tien nog bij hem belijdenis. Gelijk met de burgemeester, want ze waren even oud. Hij noemde de burgemeester toen Heinrich. Het domineeszoontje wilde niet studeren. Dat had zijn vader graag gewild. Maar Heinrich zwierf de bergen en de bossen in. Eigenlijk op dezelfde manier als zijn zoon Filip het nu deed. Op een keer was Heinrich verdwenen. Niemand wist waar hij uithing. Het gro te huis, waarin hij nu woont, was toen een klein hotelletje waar alleen rijke fa milies uit het buitenland de zomer maanden doorbrachten. Dat werd be stuurd door de oude mevrouw Richers, die een lieve dochter had, Trudel. En die Trudel is nu mevrouw Böhm, de moeder van Filip en Klara. Want toen de oude dominee Böhm al gestorven was en het hele gezin, op Heinrich na, die wie weet waar op de wereld rond zwierf, naar de stad was verhuisd, kwam Heinrich terug. Hij had vanuit Hamburg, de grote Duitse havenstad, heel de wereld rondgezworven. Niet als gewoon matroos, maar als kok op de passagierschepen, die naar Amerika en Afrika voeren. Het bericht van de dood van zijn vader ontving hij in New York. Dat greep hem wel heel erg aan en mis schien heeft het hem wel erg doen ver langen naar het dorpje in de bergen, naar zijn moeder, zijn broers en zusters. In ieder geval besloot hij om, toen zijn kontrakt metd e Hamburg-Amerika Lijn beëindigd kon worden, naar zijn geboortestreek terug te keren. Hij werd toen kok in het hotel van de oude me vrouw Richers en hij is nooit meer naar zee terug gegaan, want hij vond Trudel zo'n aardig meisje, dat hij haar ten hu welijk vroeg. Trudel vond het uitste kend om met de knappe zeeman te trou wen. „Maar zei ze je moet me be loven nooit meer te gaan varen. Je moet me helpen om ons hotel te besturen". Nu, dat heeft hij gedaan. En goed ook. Alle gerechten, tot de fijnste toe, kon hij zijn gasten voorzetten. Dat had hij heus wel geleerd op de schepen. Ook kon hij de vreemde talen spreken en ook was hij een goed zakenman. Van het kleine hotelletje is niet veel meer over. Hij is nu een gezeten man, machtig en rijk. Toen hij tot burgemeester benoemd werd, stak het dorp de vlag uit. Ze wil den hem wel als hoogste gezagdrager erkennen en sommige oude mensen, die de dominee nog hadden gekend, herin nerden zich, dat de Heere beloofd had de nakomelingen van Zijn kinderen te zegenen. En de oude dominee Böhm was toch wel een kind van God ge weest. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1978 | | pagina 5