Idee voor oplossing ochtend
spits bij Heinenoord
„Wij bemiddelen beter"
Boomfeestdag; ook meer
groen voor Herkingen
L.P.G.-TIP
Wilt U Uw pand
verkopen?
Pied de poule
metallure
Drimmo
Groep
.y
50e jaargang
Vrijdag 24 maart 1978
No. 4677
CHR. STREEKBLAD OP GEIREFORMEERDB ORONDSLAfs
VOOR DE ZtJID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
ER IS MEER
VOOR MOOIERE
bloemstukjes
Fa. KORTEWEG
Zandpad Middelharnis
Het was woensdagmorgen wel
iswaar de tweede lentedag, maar
voor de kinderen van de J. W. Fri-
soschool was het nog koukleumen
teen ze bij de entree van de „bui
tenplaats Herkingen" metterdaad
I deelnamen aan de Nat. Boomfeest-
i dag. Desondanks deden ze het van
harte en na de gerichte les op
school en de animerende woorden
van bittg. H. Bos deden ze het ook
wel gemotiveerd.
ERKEND
L.P.G.-GAS
INBOUW-
STATION
LIES VAN DER VELDE
Grevelïngen vrij van
Ouddorps riolering
Volgende week
één krant
Reünie IVIachinisten-
school Brielle
Rijksweg 39, de weg van Nu-
mansdorp naar Rotterdam, kent
ter hoogte van Heinenoord een
kwalijke ochtendspits waarin dage-
Ujks heel wat automobilisten ver-
strilit raken. Onder hen ook veel
flakkeeërs op weg om elders de
boterham te gaan verdienen. De
vaart die ze er vanaf de Haring-
vlietbrug in konden zetten loopt
daar aanzienlijk terug omdat kort
voor de Heinenoordtunnel een
plaatsje ingeruimd moet worden
voor het verkeer dat vanuit Oud
Beijerland richting Rotterdam wU.
Soms is van enige vaart helemaal
geen sprake meer als het verkeer
voetje voor voetje door de tunnel
schuifelt. Er hjkt geen instantie te
zijn die op korte termijn enige ver
betering in het vooruitzicht kan
stellen, maar voor hen heeft dhr.
J. A. Mijs uit Dirksland een idee...!
Candidatenlijst S.G.P.
Dhr. Mijs beseft dat het een re
volutionaire maatregel zou zijn
maar z.i. zou die veel effect sorte
ren. Uiteraard zullen er d.m.v.
waarschuwings-Iichten en geleide
borden veihgheidsmaatregelen
moeten worden genomen. Volgens
dhr. Mijs moet dat met wat in
spanning te realiseren zijn, in elk
geval kan het verkeer vanuit rich
ting Rotterdam die ene tunnelbaan
best een uur missen.
OPSTANDING
De dood is voor Gods volk geen dood,
Ben tunnel, waardoor 't morgenrood
reeds gloort van d' eeuw'ge dageraad,
als God Zijn Mnd'ren binnenlaat,
Zij allen die van Christus zijn
in 't land van licht en zonneschijn.
Ons hart is vaak bevreesd en bang,
We huiv'ren voor die tunnelgang.
HJet leven dat uit Christus is,
het kampt met dood en duisternis.
Maar opgewekt door Christus' kracht
trotseert het dood en zondemacht.
Wie door 't geloof uit Christus leeft,
Ook als het hart soms angstig beeft
voor alles wat zo donker is
mag weten dat hij veilig is.
Wie hier vernieuwd is door Gods Geest,
Hem wacht het eeuwig vreugdefeest.
Lanerta.
Leenwenstraat 18
Rotterdam-C
Telefoon: 010-330288.
FLAKKEE: 01875-513.
ZEELAND: 01102 - 2610 b.g.g.
01192 -1624/1954.
POSTBOX 8 H-i MIDDELHAKNiS
Kedactle en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk
Tel, (01870) 26 2» Na 8 uur (01870) 33 92 Giro 167930
BankBato IVUddelitiarQis no. 3420.01.108
ABONNEMENTSPRIJS 8,00 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 28 cent per mm.
Bij contract Bpedaal tarleta
Het college van B. en W. van Dirks-
land wil het dankgebed na de raadsver
gadering weer invoeren. Zo berichtte
deze week onze krant. Toen wij dat la
zen werd een ogenblik onze sombere
stemming verdreven. Een stemming die
veroorzaakt was door een bericht in die
zelfde krant. Zij bracht namelijk ook een
verslag van een verkiezingsbijeenkomst
van het CDA. Uitvoerig heeft staats
secretaris drs. J. de Jong, althans als
het verslag in het E.N. juist is en
wie mag daaraan twijfelen ^til ge
staan bij de positie van het CDA. Bij
het bepalen van die positie wil het be
slist geen middenpartij zijn tussen
PvdA en WD. Het CDA ziet voor zich
een eigen taak en een eigen opdracht.
„Gerechtigheid zoeken en de lasten zo
rechtvaardig mogeUjk verdelen." aldus
drs. de Jong. Vooral vandaag gaat dat
dringen, nu wij in Nederland moeilijke
tijden tegemoet gaan, zo vinden wij in
datzelfde verslag en er overal bezui
nigd moet worden. Het einde van de
economische groei is bereikt en we m.oe-
ten met elkaar trachten de hieruit voort
vloeiende lasten eerlijk te verdelen.
Op zich allemaal waar, daar is niets
tegen in te brengen. Maar is dat alles?
Is dat de gehele waarheid? Daar zijn
wij nog steeds niet van overtuigd. Het
zijn veeleer de symptomen van de
kwaal. Velen maken zich vandaag bij
zonder druk hoe wij onze inzakkende
economie weer wat op kunnen vijzelen.
In de verkiezingsstrijd nu het naar de
verkiezingen van de Provinciale Staten
gaat, heeft iedere partij volop de gele
genheid zijn licht daarover te laten
schijnen. De Tweede Kamer moet zelfs
vanuit haar Paasreces worden terugge
roepen omdat den Uyl c.s. zonodig
daarover wil debatteren. Hij ruikt ver
kiezingswinst.
Ondertussen vergeten wij echter dat
slechts dan een gezonde oplossing ge
vonden wordt, wanneer wij de oorzaak
V. de kwaal weten. Die oorzaak van die
kwaal ligt niet in de voortdurende
waardedaling v. d. dollar. Ze ligt niet in
de hoge defensie lasten, of in de ver
stoorde wereldeconomie. Zij zijn slechts
middelijkerwijze er de oorzaak van dat
het in ons land steeds slechter gaat.
In ons land maakt God vandaag Zijn
Woord waar. Op allerlei m^anieren. Ter
bevrediging van onze behoeften (wel
ke?) hebhen wij ons loonpeil zo hoog
opgeschroefd dat wij internationaal ge
zien niet mieer kunnen concurreren. En
wat hebben wij daarm.ede bereikt? Een
welvaartsstaat, waarin wij het begrip
armoede uitgebannen hebben, maar
waarin we een doorboorde hand hebben
gekregen. Is het niet de klacht van ve
len, dat wij ons ontvangen loon als zand
door onze vingers zien glijden?
Maar ook in ons samenleven gaat het
mis. Wij kennen geen respect meer voor
elkaar en hebben ternauwernood nog
meer oog voor de belangen van onze
buurman. De verkilling onder ons volk
neemt steeds meer toe. En nu trach
ten we wel onze welvaartsstaat om te
buigen naar een welzijnsstaat, dat lukt
echter maar slechts. Dat bewijst het on
der ons toenemende geweld. Van een
bezetting door de Molukkers van het
Provincie huis in Assen schrikt nog ge
heel ons volk, maar het toenemende
aantal verkeersdoden en geweldmis
drijven zegt ons zo langzamerhand wei
nig meer. Neem de proef maar bij U-
zelf. Kunt U als U dit leest direct zeg
gen hoeveel mensen en kinderen vorig
jaar door verkeersongevallen om het le
ven zijn gekomen? De meesten Uwer
zullen dit niet weten. Toch zijn het in
vele gevallen, mensen die net als U en
ik 's morgens welgemoed de deur uit
gaan en er geen ogenblik aan denken,
dat zij daarin niet weer levend in zullen
komen. Dat het moment in hun bestaan
is aangebroken, dat zij voor Gods aan
gezicht geroepen worden om rekenschap
af te leggen van hun leven.
Juist nu de verkiezingen naderen,
wordt deze werkelijkheid actueel. Van
alles dat wij in dit leven doen, zullen
we rekenschap moeten afleggen. Ook
van onze gang naar de stembus. Ook
wanneer wij al zo verdwaald zijn, dat
wij niet gaan, omdat ,.het toch allemaal
maar één pot nat is!". Daar zullen we
ons ook voor moeten verantwoorden.
Kunnen we dan mensen kiezen, die
slechts de gevolgen van de kwaal wil
len genezen en die niet spreken over de
oorzaken daarvan? Dan doen wij toch
half werk? Neen, dan is er slechts voor
de donkere toestand waarin ons land en
volk verkeert reden te over om te on
derzoeken naar de oorzaken daarvan.
Het voorgestelde dankgebed in de ge
meten Dirksland vraagt^ om het verkeer
de en onvolkomene uit ons werk weg
te nemen en Jiet goede te doen strekken
tot heil van de gemeente welker be
langen aan onze zorgen zijn toever
trouwd.
Wie dat weegt, komt vanzelf bij de
Wet en het Getuigenis uit, als het enige
en volmaakte richtsnoer van al ons han
delen. Juist in dagen die wij vandaag
beleven, waar kennelijk God Zijn on
genoegen over ons openbaart. Dan kun
nen we zoveel eerlijk delen als we wil-
Dhr. Bos vertelde de schooljeugd
O'er het mooie van de schepping waar-
ni»e de mens zorgvuldig om moet gaan.
i.Ei;n boom heeft ook een leven en als
er een boom geplant wordt is dat net of
De jeugd maakte er ingespannen
werk van.
er nieuw leven geboren wordt", verge
leek burg. Bos. Wie de toehoordertjes
zag zou durven geloven dat het groen
en de plantsoenen van hen nooit enig
kwaad meer te duchten hebben.
Dat is trouwens de doelstelling van de
Nat. boomieestdag die sinds 1957 elk
jaar gehouden wordt. Ook in Melissant
en Dirksland werd er aandacht aan be
steed en gingen er jonge boompjes de
grond in.
„Leuk om die later aan jullie kinder
tjes te laten zien", zei de burgemeester
tot het nog prille kroost, wijzend op de
bomen in de omgeving die al een eer
biedwaardige leeftijd hebben bereikt.
Een gasinstallatie in
bouwen door
specialisten
Een nieuwe sen/ice
yanuw
AUTOBEDRIJF
Tel. 01870-4436
Porpsweg 28-34 Sommelsdijk
len, dan kunnen we nog zoveel nadruk
leggen op de te brengen grote offers,
maar wanneer wij niet tot Hem terug
keren, dan zal het ons alles niet baten.
Volgende week woensdag als God het
geeft, mag U aan de stembus daar uw
antwoord opgeven.
De riolering van Ouddorp mondt niet
langer uit in de Grevelingen, zoals tot
dusver het geval was. De gemeente Goe-
dereede is zover gevorderd met het in-
gebruik nemen van de rioolwaterzui
veringsinstallatie in de Rooklaasplaat-
polder dat Ouddorp erop kon worden
aangesloten. De aansluiting van de kern
Goedereede is ook aanstaande en na
een maand zal ook de aansluiting van
Stellendam plaats k\mnen vinden.
I.v.m. de Tweede Paasdag zal
het ons volgende week niet mo
gelijk zijn tijdig een dinsdagnum-
mer te vervaardigen. Dat zal dan
ook noodzakelijkerwijs komen te
vervallen zodat het eerstvolgende
nummer verschijnt op vrijdag 31
maart a.s.
Redactie.
Door een aantal oud-leerlingen van
de Machinistenschool „Maarten Tromp"
te Brielle is de idee geopperd in de
maand oktober van dit jaar voor de
plm. 700 oud-leerling een reunie te hou
den. Het comité doet een dringend be
roep op de oud-leerlingen hun adressen
bekend te maken (zo mogelijk ook van
anderen) opdat ze t.z.t. van de nodige
informatie kunnen worden voorzien.
Adres-opgaven kunnen w^orden gedaan
aan het adres: Reunie Machinisten-
school, Postbus 64, Brielle.
Modern kostuum in
pied de poule dessin. Met
leren knopen op de zakken.
350,-
Fortex - Selektieve Groep
van Mode-Adviseurs
modehuis
Mldclelharnis-tel.:2596
En van een goed idee lijkt het te
moeten komen. Enige weken geleden
nog kwam er van de zijde van Rijks
waterstaat, hij monde van ir. K. P. J.
Cappendijk, de verwachting dat de „el
lende rond de klok van acht" nog wel
enige jaren voort zal duren, omdat
Rijkswaterstaat ook geen pasklare op
lossing voorhanden heeft. Enige ver
lichting zou het betekenen wanneer
meer mensen kozen voor het openbaar
vervoer dat via de parellelweg wel een
ongehinderde doortocht door de tunnel
heeft. De misère zou wellicht helemaal
opgelost zijn wanneer de nieuwe Rijks
weg 19 van Klaaswaal naar de Bene-
luxtunnel er zou liggen, maar de aan
leg daarvan mag pas in de negentiger
jaren worden verwacht. Het Overleg
orgaan Hoekse Waard, waarin de bur
gemeesters uit de Hoekse Waard zitting
hebben, kijken mistroostig tegen deze
informatie aan.
Het biedt weinig perspectief. Dat
wordt evenmin geboden door de sug
gestie van Ir. Cappendijk dat het mis
schien goed zou zijn wanneer vanaf
de tunnel naar het Vaanplein een derde
baan zou worden getrokken. Echter ver
andert de capaciteit van de tunnel daar
niet mee. Er is ook een driebaansplan
voor de tunnel in ontwikkeling, met ge-
MIDDELHARNIS
De kiesvereniging van de Staatkun
dig Geref. Partij heeft in haar laatst
gehouden ledenvergadering de volgende
kandidatenlijst voor de a.s. gemeente
raadsverkiezing vastgesteld:
1. J. H. Koppelaar, Middelharnis
2. K. V. d. Ketterij, Middelharnis
3. W. Villerius, Sommelsdijk
4. Chr. Brooshoofd, Nieuwe Tonge
5. C. Lodder, Middelharnis
6. W. P. Jelier, Stad aan 't Haringvliet
7. P. Grinwis, Sommelsdijk
8. P. Vreeswijk, Nieuwe Tonge
9. J. P. Wiegel. Middelharnis
10. p. Boeter, Middelharnis
11. J. C. Troost, Soinmelsdijk
12. p, V. Loon, Nieuwe Tonge
13. M. Buskoop, Sommelsdijk
14. L. Drooger, Stad aan 't Haringvliet
15. G. J. Rook, MiddeUiamis
16. C. Kabos, Nieuwe Tonge
17. C. M. Visser, Sommelsdijk
18. A. V. Wezel, Middelharnis
19. A. de Visser, Middelharnis
20. C. Kieviet, Sommelsdijk
Op uitdriikkelijk verzoek van het
raadsüd P. Grinwis, werd hij niet meer
op een verkiesbare plaats gesteld. De
vergadering wees hem toch nog een ze
vende plaats toe.
Het bestuur.
Rechts de drukbereden baan naar
Rotterdam, links de lege baan
vanuit Rotterdam.
bruikmaking van de parellelweg. De
fietsers zullen dan wisselend van de
linker-of rechterparallelweg gebruik
maken.
Dhr. Mijs hij maakte kortgeleden
de ochtendspits dertig maal achter el
kaar mee kwam echter op een toch
weer ander idee;
Wat dhr. Mijs zou willen is, naar hij
zegt, naar Amerikaans voorbeeld.
Woensdagmorgen, kort na achten con
stateerden we met eigen ogen, vanaf een
van de viaducten dat de baan vanuit
Rotterdam verhoudingsgewijs maar
weinig verkeer te verwerken heeft. Er
vallen gaten van honderden meters
waarin zelfs geen auto te bespeuren is.
Dat gegeven neemt dhr. Mijs te baat,
hij zou één van de banen uit Rotter
dam willen benutten voor het verkeer
naar Rotterdam. Via een doorgang door
de middenberm zou het richting Rotter
dam gaande verkeer op die baan moe
ten kunnen komen waarop dan (uiter
aard!!) een inhaal verbod van kracht
zou moeten zijn. Eenmaal door de tun
nel heen zou het richting Rotterdam
gaande verkeer weer naar de eigen
banen gaan die dan al enigermate ont
last zijn door het afslaande verkeer
naar Barendrecht en later de Brienoord-
hrug.
ï9S^^£^£^S^A:5vS;5!£^;5^c^c^Qc^c^c^c^c^^^
^nds3s;>.;>s3s3<^n:>.:>SvSvS>SosSï^5ï5^5^
oc