Raad Middelharnis wil huidig woonwagenkamp als voltooid zien Plan Wildeman Sommelsdijk nu geheel van de baan Auto-Service B.V. lAr S.G.P. fractie tegen medewerking aan tennisvereniging en scliooi-t.v. Nederlanders: een fietsgraag volk RAAD MIDDELHARNIS: -k Voorz. gekapitteld over uitspraken in Nieuwjaarsrede Ds. L. Blok zondag 45 jaar predikant De eigenwijze Chrysler Simca Horizon is sinds kort in ons land. U hebt er vast al over gelezen en gehoord. Waarschijnlijk hebt u 'm ook al zien rijden. Maar als u écht alles te weten wilt komen over de nieuwe Horizon -en waarom 't zo'n eigenwijze auto is- dan moet u er toch zelf in rijden. Da's de beste manier om hem te leren kennen. U bent welkom in ons bedrijf èn voor een proefrit met de Horizon op donderdag 9 maart van 14.00—20.00 uur vrijdag 10 maart van 14.0031.00 uur zaterdag 11 maart van 10.00—18.00 uur De nieuwe Chrysler Simca Horizon staat daarom voor u klaar bij: Kastanjelaan 41-43, Tel. 01870-3094 Middelharnis Blatlx. 2 „KILANDEN-NIEUWS" Dinsdag 7 maart 1978 De raad van Middelharnis vindt de aanwezigheid van 15 woonwagens op het kamp in Middelharnis voldoende en voelt er totaal niets voor de accomoda- tie uit te breiden voor de opvang van nog eens 7 wagens, zoals het pas ver schenen ontwerp-woonwagenplan zou willen. Het terrein biedt die uitbrei- dingsmogelijkheid niet en om nog meer plaats te bieden zou de gemeente bui ten de grenzen van het huidige kamp moeten treden. Nee, er gaat een drin gend verzoek naar G.S. om de gemeen te Middelharnis niet met zo'n uitbrei ding te belasten, een blauwe Maandag nadat het kamp in de huidige omvang, ten koste van een kapitale investering, gereed is gekomen. Het was dhr. G. C. Joppe die speels reageerde op het bericht dat de raad van Goedereede minder moeite heeft met de uitbreiding van de standplaatsen in Stellendam. „Als Goedereede dan van ons wat woonwagens over wil ne men, dan nemen wij als tegenprestatie de „Delta Flora" wel weer terug, een goeie buur is tenslotte beter dan een verre vriend", vond dhr. Joppe. Ook de heren Krijgsman en Jacobs voelden niets voor uitbreiding, zomin als dhr. Kievit die constateerde dat bij een uitbouw van 7 wagens het woonwa genkamp verhoudingsgewijs aanzienlijk meer zou groeien dan aan de gemeen te is toegestaan. Ieder schaarde zich voorts achter het argument van het College dat er voor nog meer woonwa genbewoners zeker geen werkgelegen heid aanwezig is. „De huidige bewoners zijn dik tevre den met hun standplaatsen en ze heb ben zo'n woonweelde nooit gekend", voegde weth. Hoogzand eraan toe, daar mee duidelijk makend dat hij dat graag zo wil houden. „We moeten het kamp nu echt voltooid achten, er is trouwens geen enkele uitbreidingsmogelijkheid meer" stelde dhr. Hoogzand vast. Hij zegde toe erop toe te zien dat alle wrak ken die zich lang de Dwarsweg bevinden van daar verwijderd zullen worden. Subsidies. De raad kreeg ook een aantal subsi- dievoorstellen te behandelen. De raad had er geen moeite mee de subsidies aan de muziekkorpsen te verhogen. Het was het bestuur van „Apollo" uit Nieu we Tonge dat erom had gevraagd. Elk van de korpsen krijgt voortaan 4000,- per jaar plus 400,- per te geven con cert met een maximum van 3. Ook het bestuur van het Streekmu seum had om verhoging van de subsidie gevraagd. De geldende subsidie van 30 et. per inwoner zou dan tot 50 et. moe ten worden opgetrokken. B. en W. stem den ermee in, maar deze en gene uit de raad vond het nogal pittig, met name ook dhr. P. Tiggelman (PvdA) in wiens fractie deze verhoging een heet hang ijzer was geweest. Niettemin stemde ook de PvdA fractie ermee in maar dhr. Tiggelman vertolkte wel het gevoelen dat er van de zijde van het bestuur wat meer eigen inbreng mag worden geleverd. De aantrekkelijkheid van het museum zou z.i. wat beter „verkocht" moeten worden dan alleen maar door een klein bordje hier en eens een ad vertentie daar. Burg. van Es kon evenwel heel wat activiteiten van het bestuur opnoemen, maar er blijft de handicap dat de be langstelling van de burgers voor het museum vrij gering is. Uitbreiding tennispark. Aan de tennisver. Middelhamis-Som- melsdijk was al eerder, voor de bouw van een verenigingsruimte een crediet van 65.000,toegezegd. Nu de kosten van de bouw zijn begroot op 106.000, betekende dan dat er een meeruitgaaf van 41.000,werd gevraagd. De meer derheid van het College stelde voor al dus te handelen. Het voorstel kreeg niet de instem ming van de SGP fractie waarin er gro te bezwaren bestaan tegen het spelen op zondag. „De dag des Heeren wordt er met voeten getreden", signaleerde dhr. KL v. d. Ketterij, daarbij aanvoe rend dat de Overheid als Gods dienares se alles heeft te weren dat de viering van Gods dag in de weg zou staan. „Het is nooit de taak geweest van de Overheid om de zondagsheiliging te be vorderen" ontkende de voorz. ook doe lend op de Zondagsw^et krachtens wel ke een gemeenteraad geen bevoegdhe den meer heeft o.a. sportactiviteiten op zondag te verbieden. „U hebt gezworen de Wet te eerbiedigen, onverschillig door wie die wet is gemaakt" benadruk te de voorz. speciaal aan het adres van dhr. Grinwis (SGP) die had betoogd dat de zondagswet gemaakt is door een regering die met God en Zijn Wet geen rekening houdt. „Ik heb Gods Wet te eerbiedigen" hield dhr. Grinwis vol. De gevraagde subsidie kreeg wel de instemming van dhr. P. Krijgsman (cda) alhoewel dhr. Krijgsman zich zeker geen voorstander van zondagsport ver klaarde. Hij vond echter dat de tennis club niet verweten kan worden dat ze de zondagsrust verstoort. Op dat punt had dhr. Krijgsman wel wat anders op het hart: Als ik in het RD lees hoeveel do minees zondags onvoorstelbare afstan den afleggen om overal te gaan preken en daar de Wet voor te lezen, dan zou ik er maar voorzichtig mee zijn een an der verstoring van de zondagswet in de schoenen te schuiven" betoogde dhr. Krijgsman. Het subsidievoorstel werd aangeno men met de stemmen van de SGP ver- .tegenwoordigers tegen. Industrie-grond. Aan de fa. Esselink en Zn. b.v. werd 10.000 m2 industriegrond verkocht, ge legen in het bestemmingsplan „Oost plaat". Het is de laatste industriegrond die beschikbaar was. Desgevraagd ver zekerde weth. Koppelaar dat er hard aan gewerkt wordt nieuwe grondaanko pen te doen. Op dat aankoopbeleid was geruime tijd geleden al de rem gezet omdat er toen veel grond beschikbaar was waarvoor lange tijd geen belang stelling heeft bestaan. Die is vrij plot seling wel gekomen waarom met spoed aan nieuwe aankopen wordt gewerkt. Bouwgrond. Aan de Stichting Eigen Woning 1977 (onderdeel van de Woningbouwver. Sommelsdijk) werd bouwgrond verkocht gelegen in Sommelsdijk ZuidI voor de Al onze landgenoten samen hebben de beschikking over ruim 9,5 miljoen fiet sen. Dat dit cijfer niet uit de lucht ge grepen is, wordt bewezen door een in 1976 gehouden onderzoek waarvan de uitkomsten zojuist door het Instituut voor Toegepaste Sociologie in Nijmegen in rapportvorm zijn gepubliceerd. Hier uit blijkt dat SD'/o van de Nederlandse bevolking in de leeftijd 15 tot en met 74 jaar over een fiets kan beschikken, terwijl 78''/o eigenaar is van tenminste één fiets. Het fietsbezit is niet overal even groot. Zo werd voor de provincies Groningen, Friesland, Drente en Over ijssel 89°/o genoteerd en voor Noord- Brabant en Limburg 77°/o. In een dorp of op het platteland is het fietsbezit dichter dan in een stad: 84''/o tegenover 70»/o. Ook bij bepaalde be volkingsgroepen komen aanzienlijk min der fietsen voor, zoals bijvoorbeeld bij alleenstaanden, oudere echtparen en flatbewoners, maar het percentage schommelt toch altijd nog tussen 63 en 67 procent. Hieruit blijkt wel dat wij een fietsgraag volk zijn en dat de in het buitenland levende gedachte dat wij een volk V. fietsers zijn echt geen fabeltjes. Het degelijke onderzoek, dat zich richtte op het gebruik van de fiets in Nederland, heeft hoogst interessante gegevens opgeleverd en bewijzen aan gedragen voor een aantal reeds eerder geuite veronderstellingen. igVo van de Nederlanders fietst nooit en dat om ver schillende redenen (bijvoorbeeld fysiek niet of niet meer in staat om te fietsen), maar het aantal fiets-haters hieronder moet heel klein zijn. 81"/o maakt dus ge bruik van de fiets en 42"/o doet dit dage lijks. Als men deze cijfers nader bekijkt dan zien wij dat bijna de helft van pe beroepsbevolking wel eens op de fiets naar het werk gaat; 36"/» doet dit vrij wel dagelijks. Ruim drie-kwart van de scholieren en studenten verplaatst zich per fiets; 69"/o doet dit vrijwel dagelijks. Men wil vaker fietsen. Opmerkelijk is dat er nog heel wat mensen zijn die vaker van de fiets ge bruik zouden willen maken als bepaal de belemmeringen zouden ■worden weg genomen. Van de mensen die nu niet fietsen zou 32% best van de fiets ge bruik willen maken en van de mensen die wel fietsen zou 9°/o dit vaker willen doen. Dat men niet of niet in sterke ma te gaat fietsen heeft verschillende re denen. Dat is vooral de kwetsbaarheid of onveiligheid in het verkeer: ook wel de overlast door stank op de wegen en de geringe snelheid van de fiets. Deze laatste motieven leggen echter aanzien lijk minder gewicht in de schaal. Van betekenis is ook dat de afstand die men moet overbruggen niet te groot mag zijn. Zo wordt voor het dagelijkse woon werkverkeer een afstandsgrens van zes kilometer als goed aanvaardbaar ge noemd. Bij het recreatieve fietsen ligt dit natuurlijk anders, zoals bij mensen die meer willen gaan fietsen dit vooral op deze vorm van vrijetijdsbesteding is gericht. De voorkeur die zovelen voor de fiets aan de dag leggen, wordt voor een be langrijk deel ingegeven door een paar veel voorkomende motieven: 35% fietst omdat dit gezond is (de dokter zegt het ook), 45% doet het voor de ontspanning en om van de natuur te kunnen genie ten en 24% vindt de fiets nu eenmaal een praktisch vervoermiddel. Fietsers hebben nog wensen. Het grote aantal fietsers wettigt niet de conclusie dat het gebruiksklimaat voor de fietsers in ons land ideaal kan worden genoemd. Er zijn wel degelijk wensen, zo niet eisen. Dat is iedereen bekend die kennis neemt van de con stante klachtenstroom. Ook actiegroe pen wijzen op de voor fietsers vaak zeer onbevredigende verkeerssituaties. Al die klachten hebben vooral te maken met de veiligheid en voor 33% van de bevolking is dit een reden om minder vaak te fietsen dan men zou willen. Zo vindt men, om enkele voorbeelden te noemen, dat fietspaden vaak te smal zijn om door fietsers en bromfietsers en/ of in twee richtingen tegelijk te worden bereden. Er zijn teveel voor fietsers ge vaarlijke kruisingen. In bepaalde gebie den zijn er weinig fietspaden, sommige fietspaden kunnen het aanbod niet ver werken. Fietsbevorderend beleid gevraagd. Wie de positie van de fiets in het Ne derlandse verkeer beziet en rekening houdt metd e in dit en andere onderzoe ken naar voren gekomen wensen van de bevolking, moet concluderen dat een fietsbevorderend beleid van de overheid noodzakelijk is. In het door drs. H. A. Katteler, drs. W. F. de Heer en drs. J. A. Kropman samengestelde rapport ,Het gebruik van de fiets in Nederland" wor den de volgende suggesties gedaan: Het inspelen op de diskrepantie tussen fei telijk en gewenst fietsgebruik, dat wil zeggen het voldoen aan de behoefte die er bestaat om vaker te fietsen. Het ver beteren van de omstandigheden waar onder het fietsgebruik moet plaats vin den, met name ten aanzien van veilig heid, doorstroming en overlast van an dere weggebruikers. Het stimuleren van het gebruik van de fiets. De fietsers hebben recht op meer aandacht. bouw van 8 koopwoningen en 22 pre miewoningen. Schooltelevisie. Een crediet van 900,werd ge vraagd voor de aanschaf van een tele visie met video-aansluiting, voor de J. C. van Gent school waar de oude tv aan vervanging toe is. De daarbij be horende video-cassetterecorder wordt door de oudercommissie van de school bekostigd. Het voorstel werd evenwel niet gesteund door de weth. van Onder wijs, dhr. Koppelaar (SGP), om princi piële redenen. Die werden door dhr. Koppelaar nog eens extra onderstreept toen bleek dat meerdere raadsleden daar hun vragen over hadden en dat waren er nogal wat. Overigens was er ook instemming met het standpunt van dhr. Koppelaar, met name van zijn fractiegenoot dhr. P. Grinwis: „Het is geen verzinsel van mij, maar 45% van de kinderen blijkt angstgevoe lens te hebben bij het zien van sommige t.v. prograrmma's", gaf dhr. Grinwis weer. Ook reproduceerde hij het door hem gelezen gegeven dat londeren die school^t.v. zien minder taalkennis heb ben en met het rekenen ten achter ko men. „Ik ben ervan overtuigd dat er heel wat minder mensen neurotisch zou den zijn als er geen t.v. was of als er minder naar t.v. gekeken werd", gaf dhr. Grinwis te kennen, „t.v. doet de moraal weinig goed." Dhr. J. Huijsen nam stelling tegen het standpunt van dhr. Koppelaar van wie hij meende niet aldus het Openbaar Onderwijs te mogen bejege- enen. Overigens gaf dhr. Huijsen het hem graag toe dat er heel wat t.v. ma kers een bedenkelijk laag normbesef hebben. Ook dhr. v. d. Ketterij (SGP) gaf te kennen bezwaren en zorgen te hebben over bepaalde programma's, zoals het program; „wereldoriëntatie" dat de kin deren in een bepaalde richting wil 'wij zen." „Ik kan voor de school-t.v. geen ver- antwoordelijliheid dragen" gaf de heer Koppelaar dan ook te kennen. „Ik wil alles doen wat het onderwijs vraagt, maar in dezen heb ik mijn zorg over de programma's, het is ontoelaatbaar de kinderen te laten slokken wat de pro gramma's voorschotelen." De velen die bezwaar hebben gemaakt tegen het ontwerp-.bestemmingsplan „Wildeman" te Sommelsdijk kunnen ge rust zijn, het plan is helemaal van de baan. De raad van Middelharnis besloot daartoe tijdens de raadsvergadering van donderdagavond. Enerzijds werd deze beslissing geno men onder druk van de vele protesten, maar anderzijds wordt ervaren, dat de noodzaak van scholenbouw, zoals die aldaar was gepland, niet zo overtuigend aanwezig is. Ook aan woningbouw valt nauwelijks te denken, al draagt het ge bied nu wel weer die bestemming om dat met verwerping van het nieuwe- het oude plan weer van kracht is ge worden. De raadvoorzitter zag daarin weinig perspectief, omdat woningbouw slechts gepleegd mag worden langs de openbare weg en dat weinige perspectief stond de raad wel aan omdat men de bestaande situatie, die van tuingrond, graag vwl handhaven. Dhr. Kersbergen deed de suggestie dat in een nieuw bestemmings plan vast te leggen, maar dat werd niet noodzakelijk geacht, waarom een „intentieverklaring" dan ook alleen maar de steun kreeg van dhr. Huijsen en de Jacobs. Overigens vond dhr. Huijsen dat er aan de bestaande situatie hier en daar best wat opgeknapt zou mogen worden. „Als het in 't groen staat is het wel een aardig gezicht, maar er is veel minder fraais te zien als de blaadjes van de bomen vallen", vond dhr. Huijsen. Weth. Hoogzand werd door dhr. P. Tiggelman nog even verdacht gemaakt omdat hij over het plan contact gehad had, maar dhr. Hoogzand verzekerde dat hij er zich althans niet in het open baar niet over had uitgelaten. Het konden voorlopig de laatste woor den zijn die over „de Wildeman" ge sproken werden. „Ik ben de Wildeman goed moe" zei dhr. Krijgsman nog ten besluite. „Raad werd gekrenkt". Via een interpellatie van de PvdA fractie werd de raadsvoorz. burg. van Es gekapitteld voor enkele uitspraken gedaan in zijn Nieuwjaarsrede. Hij had daarin termen gebruikt als „bestuurlij ke nulliteiten (als het bij stemmingen wéér 77 blijkt te zijn), over „over dreven gewichtingdoenerij" en over het „parlementje spelen". Dhr. L. C. Kievit (PvdA) bleek er knap gepikeerd over te zijn, maar bijna echt boos werd hij toen dhr. Kersbergen veronderstelde dat hij zich door zijn achterban had laten opjutten en dat het best eens een ver kiezingsstunt] e kon zijn. „Die opmerking is beneden peil" foeterde dhr. Kievit terug. Overigens bleek de sop de kool niet waard want burg. van Es kon vrij gemakkelijk weerleggen dat hij zijn opmerkingen niet persoonlijk had bedoeld maar wel een ontwikkeling gesignaleerd had waaruit de raad lering kan putten. De voorz. behield zich het recht voor dat te mogen doen. Er waren er trouwens meer uit de raad die over 's voorzitters rede waren gestruikeld, o.m. dhr. v. d. Ketterij (SGP) die „enige bezorgdheid over de woordkeus" had gehad en dhr. Grinwis (SGP) op wie het ook wel wat beledi gend was overgekomen. „U schoot wel grof in op de raad" vond dhr. Huijsen en hij vond dat niet bevorderlijk voor het vertrouwen dat de raad geniet Dagverblijf. Enkele vragen waren er naar de mo gelijkheid een dagverblijf te stichten. Weth. D. Hoogzand wees erop dat dienomtrent een studie aan de gang is, waaruit inmiddels vast is komen te staan dat de Prov. Commissie een evt. dagverblijf wil zien als een verblijf zo wel voor ouderen als voor jongeren. Over dat standpunt is tussen „Hemes- seroord" en de Gezinsvervangende te huizen nog geen eenstemmigheid", wist dhr. Hoogzand. Ook dhr. G. C. Joppe droeg dienom trent enige informatie met zich. „Het vervelende is zo zei hij dat we in dezen met twee departementen te ma ken hebben die elkaar uit lijken te spe len. De één gunt de ander de eer niet." Overigens kon dhr. Joppe toezeggen dat een en ander momenteel de voUe aandacht heeft en dat er —vanavond, dinsdag weer over vergaderd zal worden. „Zeer gunstige perspectieven" zag de heer Joppe voor het stichten van een dependance van de Eleos-school op het terrein van „Hernesseroord". Is het blad voor uw Ds. L. Blok, Hervormd emeritus-pre- dikant te Harderwijk, was zondag 5 maart 45 jaar predikant. De blok werd op 25 febr. 1907 te Wil- nis geboren en studeerde theologie te Utrecht. Hij werd in 1933 predikant te Brandwijk waar hij stond tot 1937, toen hij naar Middelharnis ging. Van 1946 tot 1955 was hij predikant te Kam pen, vandaar ging hij naar Capelle aan de IJssel. In 1962 ging hij naar Ridderkerk en van 1970 tot aan zijn emeritaat op 1 mei 1972 stond hij te Aalburg. Daarna verleende hij nog bijstand in het pas toraat te Heesbeen. Ds. Blok was o.a. lid van het hoofd bestuur van de Geref. Zendingsbond. (R. D.) DeiüeuweHorizon is er.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1978 | | pagina 2