Raad Middelharnis wil huidig
woonwagenkamp als voltooid zien
Plan Wildeman
Sommelsdijk nu geheel
van de baan
Auto-Service B.V.
lAr S.G.P. fractie tegen medewerking aan
tennisvereniging en scliooi-t.v.
Nederlanders:
een fietsgraag volk
RAAD MIDDELHARNIS:
-k Voorz. gekapitteld over uitspraken
in Nieuwjaarsrede
Ds. L. Blok zondag
45 jaar predikant
De eigenwijze Chrysler Simca Horizon is sinds kort in
ons land. U hebt er vast al over gelezen en gehoord.
Waarschijnlijk hebt u 'm ook al zien rijden. Maar als u
écht alles te weten wilt komen over de nieuwe Horizon
-en waarom 't zo'n eigenwijze auto is- dan moet u er
toch zelf in rijden. Da's de beste manier om hem te leren
kennen.
U bent welkom in ons bedrijf èn voor een
proefrit met de Horizon op
donderdag 9 maart van 14.00—20.00 uur
vrijdag 10 maart van 14.0031.00 uur
zaterdag 11 maart van 10.00—18.00 uur
De nieuwe Chrysler Simca Horizon staat daarom
voor u klaar bij:
Kastanjelaan 41-43, Tel. 01870-3094
Middelharnis
Blatlx. 2
„KILANDEN-NIEUWS"
Dinsdag 7 maart 1978
De raad van Middelharnis vindt de
aanwezigheid van 15 woonwagens op
het kamp in Middelharnis voldoende en
voelt er totaal niets voor de accomoda-
tie uit te breiden voor de opvang van
nog eens 7 wagens, zoals het pas ver
schenen ontwerp-woonwagenplan zou
willen. Het terrein biedt die uitbrei-
dingsmogelijkheid niet en om nog meer
plaats te bieden zou de gemeente bui
ten de grenzen van het huidige kamp
moeten treden. Nee, er gaat een drin
gend verzoek naar G.S. om de gemeen
te Middelharnis niet met zo'n uitbrei
ding te belasten, een blauwe Maandag
nadat het kamp in de huidige omvang,
ten koste van een kapitale investering,
gereed is gekomen.
Het was dhr. G. C. Joppe die speels
reageerde op het bericht dat de raad
van Goedereede minder moeite heeft
met de uitbreiding van de standplaatsen
in Stellendam. „Als Goedereede dan
van ons wat woonwagens over wil ne
men, dan nemen wij als tegenprestatie
de „Delta Flora" wel weer terug, een
goeie buur is tenslotte beter dan een
verre vriend", vond dhr. Joppe.
Ook de heren Krijgsman en Jacobs
voelden niets voor uitbreiding, zomin
als dhr. Kievit die constateerde dat bij
een uitbouw van 7 wagens het woonwa
genkamp verhoudingsgewijs aanzienlijk
meer zou groeien dan aan de gemeen
te is toegestaan. Ieder schaarde zich
voorts achter het argument van het
College dat er voor nog meer woonwa
genbewoners zeker geen werkgelegen
heid aanwezig is.
„De huidige bewoners zijn dik tevre
den met hun standplaatsen en ze heb
ben zo'n woonweelde nooit gekend",
voegde weth. Hoogzand eraan toe, daar
mee duidelijk makend dat hij dat graag
zo wil houden. „We moeten het kamp
nu echt voltooid achten, er is trouwens
geen enkele uitbreidingsmogelijkheid
meer" stelde dhr. Hoogzand vast. Hij
zegde toe erop toe te zien dat alle wrak
ken die zich lang de Dwarsweg bevinden
van daar verwijderd zullen worden.
Subsidies.
De raad kreeg ook een aantal subsi-
dievoorstellen te behandelen. De raad
had er geen moeite mee de subsidies
aan de muziekkorpsen te verhogen. Het
was het bestuur van „Apollo" uit Nieu
we Tonge dat erom had gevraagd. Elk
van de korpsen krijgt voortaan 4000,-
per jaar plus 400,- per te geven con
cert met een maximum van 3.
Ook het bestuur van het Streekmu
seum had om verhoging van de subsidie
gevraagd. De geldende subsidie van 30
et. per inwoner zou dan tot 50 et. moe
ten worden opgetrokken. B. en W. stem
den ermee in, maar deze en gene uit de
raad vond het nogal pittig, met name
ook dhr. P. Tiggelman (PvdA) in wiens
fractie deze verhoging een heet hang
ijzer was geweest. Niettemin stemde ook
de PvdA fractie ermee in maar dhr.
Tiggelman vertolkte wel het gevoelen
dat er van de zijde van het bestuur
wat meer eigen inbreng mag worden
geleverd. De aantrekkelijkheid van het
museum zou z.i. wat beter „verkocht"
moeten worden dan alleen maar door
een klein bordje hier en eens een ad
vertentie daar.
Burg. van Es kon evenwel heel wat
activiteiten van het bestuur opnoemen,
maar er blijft de handicap dat de be
langstelling van de burgers voor het
museum vrij gering is.
Uitbreiding tennispark.
Aan de tennisver. Middelhamis-Som-
melsdijk was al eerder, voor de bouw
van een verenigingsruimte een crediet
van 65.000,toegezegd. Nu de kosten
van de bouw zijn begroot op 106.000,
betekende dan dat er een meeruitgaaf
van 41.000,werd gevraagd. De meer
derheid van het College stelde voor al
dus te handelen.
Het voorstel kreeg niet de instem
ming van de SGP fractie waarin er gro
te bezwaren bestaan tegen het spelen
op zondag. „De dag des Heeren wordt
er met voeten getreden", signaleerde
dhr. KL v. d. Ketterij, daarbij aanvoe
rend dat de Overheid als Gods dienares
se alles heeft te weren dat de viering
van Gods dag in de weg zou staan.
„Het is nooit de taak geweest van de
Overheid om de zondagsheiliging te be
vorderen" ontkende de voorz. ook doe
lend op de Zondagsw^et krachtens wel
ke een gemeenteraad geen bevoegdhe
den meer heeft o.a. sportactiviteiten op
zondag te verbieden. „U hebt gezworen
de Wet te eerbiedigen, onverschillig
door wie die wet is gemaakt" benadruk
te de voorz. speciaal aan het adres van
dhr. Grinwis (SGP) die had betoogd
dat de zondagswet gemaakt is door een
regering die met God en Zijn Wet geen
rekening houdt.
„Ik heb Gods Wet te eerbiedigen"
hield dhr. Grinwis vol.
De gevraagde subsidie kreeg wel de
instemming van dhr. P. Krijgsman (cda)
alhoewel dhr. Krijgsman zich zeker
geen voorstander van zondagsport ver
klaarde. Hij vond echter dat de tennis
club niet verweten kan worden dat ze
de zondagsrust verstoort. Op dat punt
had dhr. Krijgsman wel wat anders
op het hart:
Als ik in het RD lees hoeveel do
minees zondags onvoorstelbare afstan
den afleggen om overal te gaan preken
en daar de Wet voor te lezen, dan zou
ik er maar voorzichtig mee zijn een an
der verstoring van de zondagswet in de
schoenen te schuiven" betoogde dhr.
Krijgsman.
Het subsidievoorstel werd aangeno
men met de stemmen van de SGP ver-
.tegenwoordigers tegen.
Industrie-grond.
Aan de fa. Esselink en Zn. b.v. werd
10.000 m2 industriegrond verkocht, ge
legen in het bestemmingsplan „Oost
plaat". Het is de laatste industriegrond
die beschikbaar was. Desgevraagd ver
zekerde weth. Koppelaar dat er hard
aan gewerkt wordt nieuwe grondaanko
pen te doen. Op dat aankoopbeleid was
geruime tijd geleden al de rem gezet
omdat er toen veel grond beschikbaar
was waarvoor lange tijd geen belang
stelling heeft bestaan. Die is vrij plot
seling wel gekomen waarom met spoed
aan nieuwe aankopen wordt gewerkt.
Bouwgrond.
Aan de Stichting Eigen Woning 1977
(onderdeel van de Woningbouwver.
Sommelsdijk) werd bouwgrond verkocht
gelegen in Sommelsdijk ZuidI voor de
Al onze landgenoten samen hebben de
beschikking over ruim 9,5 miljoen fiet
sen. Dat dit cijfer niet uit de lucht ge
grepen is, wordt bewezen door een in
1976 gehouden onderzoek waarvan de
uitkomsten zojuist door het Instituut
voor Toegepaste Sociologie in Nijmegen
in rapportvorm zijn gepubliceerd. Hier
uit blijkt dat SD'/o van de Nederlandse
bevolking in de leeftijd 15 tot en met
74 jaar over een fiets kan beschikken,
terwijl 78''/o eigenaar is van tenminste
één fiets. Het fietsbezit is niet overal
even groot. Zo werd voor de provincies
Groningen, Friesland, Drente en Over
ijssel 89°/o genoteerd en voor Noord-
Brabant en Limburg 77°/o.
In een dorp of op het platteland is het
fietsbezit dichter dan in een stad: 84''/o
tegenover 70»/o. Ook bij bepaalde be
volkingsgroepen komen aanzienlijk min
der fietsen voor, zoals bijvoorbeeld bij
alleenstaanden, oudere echtparen en
flatbewoners, maar het percentage
schommelt toch altijd nog tussen 63 en
67 procent. Hieruit blijkt wel dat wij
een fietsgraag volk zijn en dat de in het
buitenland levende gedachte dat wij een
volk V. fietsers zijn echt geen fabeltjes.
Het degelijke onderzoek, dat zich
richtte op het gebruik van de fiets in
Nederland, heeft hoogst interessante
gegevens opgeleverd en bewijzen aan
gedragen voor een aantal reeds eerder
geuite veronderstellingen. igVo van de
Nederlanders fietst nooit en dat om ver
schillende redenen (bijvoorbeeld fysiek
niet of niet meer in staat om te fietsen),
maar het aantal fiets-haters hieronder
moet heel klein zijn. 81"/o maakt dus ge
bruik van de fiets en 42"/o doet dit dage
lijks. Als men deze cijfers nader bekijkt
dan zien wij dat bijna de helft van pe
beroepsbevolking wel eens op de fiets
naar het werk gaat; 36"/» doet dit vrij
wel dagelijks. Ruim drie-kwart van de
scholieren en studenten verplaatst zich
per fiets; 69"/o doet dit vrijwel dagelijks.
Men wil vaker fietsen.
Opmerkelijk is dat er nog heel wat
mensen zijn die vaker van de fiets ge
bruik zouden willen maken als bepaal
de belemmeringen zouden ■worden weg
genomen. Van de mensen die nu niet
fietsen zou 32% best van de fiets ge
bruik willen maken en van de mensen
die wel fietsen zou 9°/o dit vaker willen
doen. Dat men niet of niet in sterke ma
te gaat fietsen heeft verschillende re
denen. Dat is vooral de kwetsbaarheid
of onveiligheid in het verkeer: ook wel
de overlast door stank op de wegen en
de geringe snelheid van de fiets. Deze
laatste motieven leggen echter aanzien
lijk minder gewicht in de schaal. Van
betekenis is ook dat de afstand die men
moet overbruggen niet te groot mag
zijn. Zo wordt voor het dagelijkse woon
werkverkeer een afstandsgrens van zes
kilometer als goed aanvaardbaar ge
noemd. Bij het recreatieve fietsen ligt
dit natuurlijk anders, zoals bij mensen
die meer willen gaan fietsen dit vooral
op deze vorm van vrijetijdsbesteding is
gericht.
De voorkeur die zovelen voor de fiets
aan de dag leggen, wordt voor een be
langrijk deel ingegeven door een paar
veel voorkomende motieven: 35% fietst
omdat dit gezond is (de dokter zegt het
ook), 45% doet het voor de ontspanning
en om van de natuur te kunnen genie
ten en 24% vindt de fiets nu eenmaal
een praktisch vervoermiddel.
Fietsers hebben nog wensen.
Het grote aantal fietsers wettigt niet
de conclusie dat het gebruiksklimaat
voor de fietsers in ons land ideaal kan
worden genoemd. Er zijn wel degelijk
wensen, zo niet eisen. Dat is iedereen
bekend die kennis neemt van de con
stante klachtenstroom. Ook actiegroe
pen wijzen op de voor fietsers vaak zeer
onbevredigende verkeerssituaties. Al
die klachten hebben vooral te maken
met de veiligheid en voor 33% van de
bevolking is dit een reden om minder
vaak te fietsen dan men zou willen. Zo
vindt men, om enkele voorbeelden te
noemen, dat fietspaden vaak te smal
zijn om door fietsers en bromfietsers en/
of in twee richtingen tegelijk te worden
bereden. Er zijn teveel voor fietsers ge
vaarlijke kruisingen. In bepaalde gebie
den zijn er weinig fietspaden, sommige
fietspaden kunnen het aanbod niet ver
werken.
Fietsbevorderend beleid gevraagd.
Wie de positie van de fiets in het Ne
derlandse verkeer beziet en rekening
houdt metd e in dit en andere onderzoe
ken naar voren gekomen wensen van de
bevolking, moet concluderen dat een
fietsbevorderend beleid van de overheid
noodzakelijk is. In het door drs. H. A.
Katteler, drs. W. F. de Heer en drs. J.
A. Kropman samengestelde rapport ,Het
gebruik van de fiets in Nederland" wor
den de volgende suggesties gedaan: Het
inspelen op de diskrepantie tussen fei
telijk en gewenst fietsgebruik, dat wil
zeggen het voldoen aan de behoefte die
er bestaat om vaker te fietsen. Het ver
beteren van de omstandigheden waar
onder het fietsgebruik moet plaats vin
den, met name ten aanzien van veilig
heid, doorstroming en overlast van an
dere weggebruikers. Het stimuleren
van het gebruik van de fiets. De fietsers
hebben recht op meer aandacht.
bouw van 8 koopwoningen en 22 pre
miewoningen.
Schooltelevisie.
Een crediet van 900,werd ge
vraagd voor de aanschaf van een tele
visie met video-aansluiting, voor de
J. C. van Gent school waar de oude tv
aan vervanging toe is. De daarbij be
horende video-cassetterecorder wordt
door de oudercommissie van de school
bekostigd. Het voorstel werd evenwel
niet gesteund door de weth. van Onder
wijs, dhr. Koppelaar (SGP), om princi
piële redenen.
Die werden door dhr. Koppelaar nog
eens extra onderstreept toen bleek dat
meerdere raadsleden daar hun vragen
over hadden en dat waren er nogal wat.
Overigens was er ook instemming met
het standpunt van dhr. Koppelaar, met
name van zijn fractiegenoot dhr. P.
Grinwis:
„Het is geen verzinsel van mij, maar
45% van de kinderen blijkt angstgevoe
lens te hebben bij het zien van sommige
t.v. prograrmma's", gaf dhr. Grinwis
weer. Ook reproduceerde hij het door
hem gelezen gegeven dat londeren die
school^t.v. zien minder taalkennis heb
ben en met het rekenen ten achter ko
men. „Ik ben ervan overtuigd dat er
heel wat minder mensen neurotisch zou
den zijn als er geen t.v. was of als er
minder naar t.v. gekeken werd", gaf
dhr. Grinwis te kennen, „t.v. doet de
moraal weinig goed."
Dhr. J. Huijsen nam stelling tegen
het standpunt van dhr. Koppelaar van
wie hij meende niet aldus het
Openbaar Onderwijs te mogen bejege-
enen. Overigens gaf dhr. Huijsen het
hem graag toe dat er heel wat t.v. ma
kers een bedenkelijk laag normbesef
hebben.
Ook dhr. v. d. Ketterij (SGP) gaf te
kennen bezwaren en zorgen te hebben
over bepaalde programma's, zoals het
program; „wereldoriëntatie" dat de kin
deren in een bepaalde richting wil 'wij
zen."
„Ik kan voor de school-t.v. geen ver-
antwoordelijliheid dragen" gaf de heer
Koppelaar dan ook te kennen. „Ik wil
alles doen wat het onderwijs vraagt,
maar in dezen heb ik mijn zorg over de
programma's, het is ontoelaatbaar de
kinderen te laten slokken wat de pro
gramma's voorschotelen."
De velen die bezwaar hebben gemaakt
tegen het ontwerp-.bestemmingsplan
„Wildeman" te Sommelsdijk kunnen ge
rust zijn, het plan is helemaal van de
baan. De raad van Middelharnis besloot
daartoe tijdens de raadsvergadering van
donderdagavond.
Enerzijds werd deze beslissing geno
men onder druk van de vele protesten,
maar anderzijds wordt ervaren, dat de
noodzaak van scholenbouw, zoals die
aldaar was gepland, niet zo overtuigend
aanwezig is. Ook aan woningbouw valt
nauwelijks te denken, al draagt het ge
bied nu wel weer die bestemming om
dat met verwerping van het nieuwe-
het oude plan weer van kracht is ge
worden.
De raadvoorzitter zag daarin weinig
perspectief, omdat woningbouw slechts
gepleegd mag worden langs de openbare
weg en dat weinige perspectief stond de
raad wel aan omdat men de bestaande
situatie, die van tuingrond, graag vwl
handhaven. Dhr. Kersbergen deed de
suggestie dat in een nieuw bestemmings
plan vast te leggen, maar dat werd
niet noodzakelijk geacht, waarom een
„intentieverklaring" dan ook alleen
maar de steun kreeg van dhr. Huijsen
en de Jacobs.
Overigens vond dhr. Huijsen dat er
aan de bestaande situatie hier en daar
best wat opgeknapt zou mogen worden.
„Als het in 't groen staat is het wel een
aardig gezicht, maar er is veel minder
fraais te zien als de blaadjes van de
bomen vallen", vond dhr. Huijsen.
Weth. Hoogzand werd door dhr. P.
Tiggelman nog even verdacht gemaakt
omdat hij over het plan contact gehad
had, maar dhr. Hoogzand verzekerde dat
hij er zich althans niet in het open
baar niet over had uitgelaten.
Het konden voorlopig de laatste woor
den zijn die over „de Wildeman" ge
sproken werden. „Ik ben de Wildeman
goed moe" zei dhr. Krijgsman nog ten
besluite.
„Raad werd gekrenkt".
Via een interpellatie van de PvdA
fractie werd de raadsvoorz. burg. van
Es gekapitteld voor enkele uitspraken
gedaan in zijn Nieuwjaarsrede. Hij had
daarin termen gebruikt als „bestuurlij
ke nulliteiten (als het bij stemmingen
wéér 77 blijkt te zijn), over „over
dreven gewichtingdoenerij" en over het
„parlementje spelen". Dhr. L. C. Kievit
(PvdA) bleek er knap gepikeerd over te
zijn, maar bijna echt boos werd hij
toen dhr. Kersbergen veronderstelde dat
hij zich door zijn achterban had laten
opjutten en dat het best eens een ver
kiezingsstunt] e kon zijn.
„Die opmerking is beneden peil"
foeterde dhr. Kievit terug. Overigens
bleek de sop de kool niet waard want
burg. van Es kon vrij gemakkelijk
weerleggen dat hij zijn opmerkingen
niet persoonlijk had bedoeld maar wel
een ontwikkeling gesignaleerd had
waaruit de raad lering kan putten. De
voorz. behield zich het recht voor dat
te mogen doen.
Er waren er trouwens meer uit de
raad die over 's voorzitters rede waren
gestruikeld, o.m. dhr. v. d. Ketterij
(SGP) die „enige bezorgdheid over de
woordkeus" had gehad en dhr. Grinwis
(SGP) op wie het ook wel wat beledi
gend was overgekomen.
„U schoot wel grof in op de raad"
vond dhr. Huijsen en hij vond dat niet
bevorderlijk voor het vertrouwen dat
de raad geniet
Dagverblijf.
Enkele vragen waren er naar de mo
gelijkheid een dagverblijf te stichten.
Weth. D. Hoogzand wees erop dat
dienomtrent een studie aan de gang is,
waaruit inmiddels vast is komen te
staan dat de Prov. Commissie een evt.
dagverblijf wil zien als een verblijf zo
wel voor ouderen als voor jongeren.
Over dat standpunt is tussen „Hemes-
seroord" en de Gezinsvervangende te
huizen nog geen eenstemmigheid", wist
dhr. Hoogzand.
Ook dhr. G. C. Joppe droeg dienom
trent enige informatie met zich. „Het
vervelende is zo zei hij dat we in
dezen met twee departementen te ma
ken hebben die elkaar uit lijken te spe
len. De één gunt de ander de eer niet."
Overigens kon dhr. Joppe toezeggen
dat een en ander momenteel de voUe
aandacht heeft en dat er —vanavond,
dinsdag weer over vergaderd zal
worden.
„Zeer gunstige perspectieven" zag de
heer Joppe voor het stichten van een
dependance van de Eleos-school op het
terrein van „Hernesseroord".
Is het blad voor uw
Ds. L. Blok, Hervormd emeritus-pre-
dikant te Harderwijk, was zondag 5
maart 45 jaar predikant.
De blok werd op 25 febr. 1907 te Wil-
nis geboren en studeerde theologie te
Utrecht. Hij werd in 1933 predikant te
Brandwijk waar hij stond tot 1937,
toen hij naar Middelharnis ging. Van
1946 tot 1955 was hij predikant te Kam
pen, vandaar ging hij naar Capelle aan
de IJssel.
In 1962 ging hij naar Ridderkerk en
van 1970 tot aan zijn emeritaat op 1
mei 1972 stond hij te Aalburg. Daarna
verleende hij nog bijstand in het pas
toraat te Heesbeen.
Ds. Blok was o.a. lid van het hoofd
bestuur van de Geref. Zendingsbond.
(R. D.)
DeiüeuweHorizon is er.