EIIAI1DEI1 I1IEUWS Ooitgensplaat kende geen pardon voor vreemdelingen De klok heit twaalf Kalm aan bij kruispunten Dat kan alleen Toyota: zó veel auto voor Dctie van Veilig Veriteer Nederland -k Zandloper en zonnewijzer zwegen 3e 1}lad Vrijdiag 13 januari 1978 No. 4657 Scriptie over vroeger bestuur: GERO alt^d voor iedereen 20% korting X op alle komplete cassettes X A. Vroegindeweij Westdijk 46 Middelharnis KAT- EN HONDSPEL TOERISTISCH KORT Uw huis verkopen? TAIVIBOER Praetliuus-nleuws GOEDEREEDE cockpit-dashboard - druktoetsradro - automatische 3-punts veiligheidsgordeis in kleur interieur bekleding - volledig verstelbare bucketseats met afneembare, verstelbare hoofdsteunen - zonwerend glas - intervalschakelaar ruitewissers - inhaalstand op richtingaanwijzerschakelaar - veiligheids- binnenspiegel dag/nacht - achterruitverwarming - achteruitrijlampen - alarmknipperlichten - waar- schuwingslichten handrem en remwerking - spoiler voor - sportvelgen met staalgordel-radiaalbanden - matzwarte "boemerang" buitenspiegel - matzwarte ruitewissers - zijclignoteurs - kooikonstruktie - PVC-schilden in voorspatborden - schijf remmen voor - rémbekrachtiger.- remdrukbegrenzer - probleemloze 1200-motor - wisselstroomdynamo Kom eens kijken in de siiowroom bij DORPSWEG 38-34 SOMMELSDIJK TEL. 01870 - 4436 Voortaan, op iedere nieuwe Toyota 3 jaar garantie ongeacht aantal gereden km. Het abonnement 1978 I Dankbaarfieid Uw iiuis verkopen? TAIVIBOER Om de inhoud van de scriptie, geti teld „Ooitgensplaat, een ambachtsheer- lijkheid tijdens de republiek" wat appe- tijtelijker voor te schotelen, hebben we naarstig gezocht naar wat passages die op z'n minst een glimlach moeten ont lokken. Overigens is dat niet de preten tie van het werkstuk, gemaakt door dhr. Hovy, verbonden aan het historisch se minarium van de Universiteit te Am sterdam, maar we hebben die passages wel gevonden. Dat maakt de scriptie in teressant voor meerderen dan alleen maar de snuffelaars naar historische wetenswaardigheden die desnoods gort- droog mogen zijn. De scriptie bevindt zich daar keurig tussenin, niet dor maar het is anderzflds ook geen streekroman, zü het dan ook dat die zich wel erg lang geleden zou hebben afgespeeld Materiaal voor zijn scriptie vond dhr. Hovy goeddeels in het keurig gerubri ceerde gemeentearchief van Ooltgens- plat, toen nog geheten de Ambachts- heerlijkheid St. Adolfsland. Dat geeft een vrij nauwkeurig beeld vanaf het eind van de 16e eeuw en uit dat beeld distilleeort hij vnl. die informatie die be trekking heeft op de inrichtiag en wer king van het bestuur van Ooitgens plaat. Daarin gaat het over de recht spraak, de positie van de schout in heit dorpsbestel, de betrekkingen met de ambachtsheer, de landsoverheid en de ruwaard en de samensteller heeft zich ook verdiept in de vraag hoe het stond met de autonomie van de ambachts- heerlijkheid. „De scriptie wil een bij drage leveren aan onze kennis van het bestuur op het platteland tijdens de re publiek" aldus dhr. Hovy. Zijn werk stuk is 8,25 te verkrijgen via Post- giro 13500 t.g.v. H 13873 van de Ge meentegiro Amsterdam, t.n.v. Historisch Seminarium, Herengracht 286 te Am sterdam. De samensteller heeft teruggezien op de moemering (1380-1420) op de gorzen, het darink-delven, de weervisserij die toen al verboden werd om de visstand te sparen en de bedijkingen waarvan de eerste in 1483 gereed moeten zijn ge weest. Wie dat allemaal interessant vindt kan zich naar hartelust in deze materie verdiepen, want dhr. Hovy heeft er heel serieus werk van gemaakt een zo getrouw mogelijk beeld te geven. Interessant is het te lezen over o.m. de werkzaamheden van de vroedvrouw, maar denk niet dat dat van die lieverd jes waren, „want", zegt de scriptie: „meer dan eens wordt de vroedvrouw wegens mishandeling of doodslag door haar clientèle aangeklaagd. Het mens had ook nog te waken tegen onderkrui pers die haar vak wilden binnendringen. Daar had trouwens ook de schoolmees ter mee te kampen want sommige par ticulieren hielden er een bij-schooltje op na. Schout en schepenen bleken het veelal roerend met elkaar eens te zijn. Ze kwamen weinig tegenover elkaar te staan wat de schrijver doet vermoe den dat bij de schepenen het besef ver tegenwoordiger van de ingezetenen te zijn veelal moet hebben ontbroken. Trouwens, de Schout kon altijd de hulp van de Ambachtsheer inroepen en daar stuurden de schepenen het kennelijk liever niet op aan. Ze moeten nogal vreedzaam zijn ge weest, die van de Plaat. Belastingbeta- len deden ze niet zo van harte en dat kostte wel eens een ruit van een pach- terhuis of de vrouw van de impostmees- fer werd gedreigd in de haven te ver- zeüen, maar daar bleef het dan ook bij. Nadat het is gegaan over de armen zorg en Kerkelijke Zaken voor lief hebbers interessant om te lezen geeft de samensteller een kijk op de Open bare orde en veiligheid. De nachtwaker komt daarin meermalen naar voren. Er waren periodes dat de man zijn leven niet zeker was en best eens kon worden overvallen door het vijandeUjk gespuis dat ook op de binnenwateren rond zwierf en zich ook al voor Ooitgens plaat had vertoond. De man had zijn overbekende toon en dat moest hem helpen als hij eens gepakt zou worden. De belager zou dan van hem verlsingen dat hij zijn roep zou vervolgen maar de nachtwaker zou dan letterlijk een heel andere toon aan moeten slaan. Zijn col lega of de burgers zouden dan merken dat er iets aan de hand was en zouden maatregelen kunnen nemen om hem te ontzetten Van vreemdelingen in het dorp vond men dat die de sociale rust zouden kun nen verstoren. De landarbeiders klaag den ook over de concurrentie die ze van vreemdelingen hadden en er was een radicale groep die verlangde dat de boeren of de koppelbazen geen vreem delingen meer in dienst zouden nemen zolang er nog volk uit eigen gemeente zonder werk zat. De burgers die 's zo mers zonder werk zaten zouden 's win ters ten laste van de armenkas komen, zo werd gewaarschuwd. De magistraat had overigens zo zegt de scripitie een overduideUjke voorkeiu- voor alleenstaande' seizoenar beiders. Men was niet erg gebrand op vreemdelingen, bedelaars ende landlo pers die zich onder pretext en voorgeven dat deselve comen omme des somers te werken en tegens de winter oft wel met het uytgaan van den ougst haer vertrekt te nemen, met vrouw en kinderen in Ooitgensplaat vestigden. In 1723 werd het zelfs verboden om „van buyten incomende" gezinnen te huisvesten. Schout en 2 schepenen gin gen periodiek de huizen langs om te controleren of dat verbod niet overtre den werd. Vreemde gezinnen die wer den aangetroffen moesten binnen twee a drie dagen de jurisdictie verlaten, of wel bij de Kerk aankloppen om een ga rantieverklaring dat ze zo nodig op ker- keUjke ondersteuning mochten rekenen. Die laatste mogeiykheld stond overi gens alleen open voor die gezinnen waarvan de vader nog in leven was. Vrouwen met kinderen werden zonder pardon uit de jurisdictie gezet. Hetzelf de gebeurde ook met alleenstaande vrouwen en zeker als zij zwanger wa ren. Vry gezellen zelfs als zfl een kind bij een getrouwde inwoonster hadden verwekt hadden meer kansen Vergissen we ons erin dat het er in het Ooitgensplaat van nu wat beschaaf der toegaat? In „Elseviers Weekblad" lazen we een vermakelijk stukje over de altijd du rende strijd tussen kat en hond of hond en kat zo u het noemen wil. Voor honden- en kattenliefhebbers onder onze lezers(essen) is de uitspraak van de kantonrechter misschien leer zaam. RECHTEN VAN HET DIER Kattenliefhebbers opgelet! In de strijd tussen uw poezelige huisdier en zijn be lager, de moordlustige hond, geldt niet meer onverkort het recht van de sterk ste. Het gebeurde in een buitenwijk van het anders zo rustige plaatsje Emmen. Een hond belaagde een kat, de kat vluchtte, maar werd dan toch door het ondier gegrepen. En flink ook, zoals bleek uit de rekening van de dierenarts: „Voor het oplappen van uw kat 505, Over te maken op rekening..." De eigenaar van de kat, hoezeer ook met zijn huisgenoot verknocht, vond dat te gek worden, en diende bij de kanton rechter een schadevordering in tegen de eigenaar van de bijtgrage hond. Argument van de bezitter van de hapklare kat: Mijn lieveUng moet vrij en ongestoord kunnen rondlopen in de plantsoentjes van de gemeente die be horen tot het woonerf van mijn woning; dat ze ook behoren tot heït woonerf van de eigenaar van de hond, doet er niet toe. De kantonrechter overwoog echter in zijn vonnis, dat die vrijheid niet bestaat, als de kat zich begeeft op het territoir van een hond. Dan krijgt de kat moei lijkheden met de hond, die zijn territoir bewaakt, aldus de dierpsychologisch kennelijk goed onderlegde rechter. Om te weten te komen hoe alles pre cies in zijn werk was gegaan, bezocht hij in hoogst eigen persoon de plek van het onheil. En wat bleek? De moordpoging had zich afgespeeld in een plantsoen aan de overzijde van de weg, een plantsoen waar volgens de Emmense politiever ordening honden aUeen maar aange- hjnd mogen komen. De baas van de hond, aldus de kan tonrechter in naam van de Koningin, had ervoor moeten zorgen dat zijn beest op eigen erf bleef. Maar, zo voegde hij eraan toe, daar staat tegenover dat het algemeen bekend is, dat zeer veel hon den zich zodanig plegen te gedragen, dat geen kat voor hen veilig is. En als een kat zich In een openbaar plantsoen be geeft, loopt hij het risico, dat hij of zij een ongewenste confrontatie met een hond beleeft. En dat betekent in dit geval, dat de kat het risico toch zelf een beetje heeft gezocht. Daarom dient de schuld gelij kelijk over de eigenaren van kat en hond verdeeld te worden. De honde- baas moest dus de helft van de nota van de dierenarts betalen. Hij zal wel ge dacht hebben: „Had mijn hond die rot- kat maar helemaal doodgebeten, dat waa een stuk goedkoper geweest". (E.W.) DeUSA-Railpas is wat duurder ge worden. Een netkaart voor 14 dagen (alleen verkrijgbaar voor niet-Ameri- kanen) kost nu 185, een abonnement voor 21 dagen kost 250 en voor 30 da gen 295. De USA-Railpas in Neder land te koop bij Holland International en de reisbureaus is geldig op aUe treinen van de Amtrak en de Southern Lines. De Poolse toeristenorganisatie Orbis wil tot 1980 10 nieuwe hotels in ge bruik nemen. Nu beheert deze staats onderneming 42 hotels. In juni a.s. wordt ter gelegenheid van de grote beurs in Poznan het eerste hotel van de nieuwe reeks geopend. Het Orbis-hotel in Poz nan telt 870 bedden in 425 kamers en appartementen. Het vakantiecentrum Holm in de Oostzeebadplaats Schönberg (ten oos- en van Kiel) heeft de primeur van een vakantie-autorijschool. Tijdens een va kantie van 14 dagen' kan onder leiding van erkende instructeurs het auto-rij bewijs worden gehaald. Dat kost DM 910,inclusief onderdak in apparte menten met keuken, bad, toilet, televi sie en gratis gebruik van het zwembad. De snelste oversteek met een ver keersvliegtuig over de Atlantische Oceaan is onlangs gemaakt door een „Concorde" van British Airways. De af stand Barbados - Londen werd afgelegd in 3 uur en 42 minuten. Dat was een re- cordverbetering met 17 minuten. Een „Boeing 747" heeft voor dezelfde afstand 7 uur en 55 minuten nodig. SOMMELSDIJK: Dinsdag 17 januari gaan we praten over „opvoeding", onder leiding van Annemarie Noordzij en Dita Vermeulen, die zich met opvoedkunde bezig houden. Onder andere de volgende onderwerpen zuUen aan de orde komen: Waarom voeden we kinderen op? Wat willen we met opvoeding bereiken? Hoelang gaan wij door m. opvoeden? Hoe en wanneer leren wij onze kinderen bepaalde dingen? Iedereen is van harte welkom in „iit Praethuus" in de Doelen, St. Jorisdoel- straat 32, Sommelsdijk. Het begint om haU twee, de toegang is gratis en de prijs van de koffie is 75 cent. Spreekuren Gezinsverzorging Elke dag, van maandag t.m. vrijdag wordt door de leidster van de Gezins verzorging, Mevr. J. W. Ravenek-Lub- berding .spreekuur gehouden, in het kantoor Hoge Pad 2, 's morgens van 9 tot 10 uur. Lies van der Velde Prijzen incl. BTW af depot Spijkenisse. Wijzigingen in prijs en uitvoering voorbelnouden Er is een periode geweest, waarin men de tijd niet zo nauwkeurig kon aflezen als vijf, vier, drie, twee, één seconde van nu. Er was toen ook nog niet zo'n behoefte aan om de tijd met preci sie te meten. Omdat er voldoende van was, nam men het niet zo nauw. Het begrip tijd is geld kende men nog niet. Toch hadden de oude Egyptenaren al een tijdmeting, die zij met een groot woord „wateruurwerk" noemden. Het bestond uit een kom met een gaatje in de bodem. Hierdoor liep het water, waar mee de kom was gevuld, weg. Dat duur de dus een bepaalde tijd, maar erg zui ver was het niet. Er w^aren ook olielam pen bekend, die als tijdaanwijzer dien den. Op het glazen oliereservoir was een schaalverdeling aangebracht, die het mogelijk maakte de tijd af te lezen naar de hoeveelheid olie, die was verbrand. Nauwkeuriger was de tijdmeting met de zandloper, maar een nadeel was, dat men hem al weer zo gauw moet om draaien. Bijvoorbeeld om het hall uur werd het glas gekeerd. Drie maal acht glazen. Dat geldt nu nog bij het wacht lopen op schepen. Eveneens uit de scheepvaart stammen de koperen tijd- ringen. Het aflezen van de tijd daarvan was lang niet gemakkelijk. Dat ging door middel van een bepaalde lichtin val door drie gaatjes. De zonnewijzer echter werd met zeer grote nauwkeurigheid ontwikkeld en op den duur was het niet aUeen mogelijk de tijd bij zonUcbt af te lezen via schaduwlijn op een tijdschaal werd het draaien van de aarde om de zon aan gegeven maar kon men ook aan de stand van de sterren de datum aflezen. Er zijn zakzonnewijzers van prachtig bewerkt ivoor, met kompas en datum aanwijzing bewaard gebleven. Zeer lang heeft de zonnewijzer stand gehouden, zelfs nog toen de klokken al waren uit gevonden. De opmars van de tandwie- len en gewichten was echter niet te stuiten. Het probleem bij die eerste klokken was, dat men nog niet wist hoe de spanning van de veer te regelen. Er was nog geen bert^rouwbare gangregulator van het échappement. In een slingeruurwerk is het échappe ment het gedeelte van het werk dat de beweging van de veer regelt en op de slinger overbrengt. De tik van dit in ge lijke momenten verdelen wordt veroor zaakt door het stuiten van de lepels van de spil op de tanden van het schakelrad. Het was Christiaan Huygens, die in 1657 de toepassing van de slinger als gang- regulator had uitgevonden. ZeLE ver vaardigde hij geen klokken, maar hij gaf uurwerkmakers het recht van zijn vinding gebruik te maken. Een beroem de uurwerkmaker was Samuel Coster uit Haarlem. In twee van zijn Haagse klokjes is onder de signatuur van de maker dit privilege gegraveerd. Die Haagse klokjes waren de allereerste met een slinger. In een rijtuighorloge, gevat in een zilveren kast, met een zil veren wijzerplaat, één enkel uurwijzer en spillegang, staan in de kast en het deksel de portretten van Coster en zoon met de signatuur. Door de technische verbeteringen van de metaalbewerking kon de klokken- makerij tot grote bloei komen. Maar reeds in de tweede helft van de lede eeuw waren er in Friesland al „groot uurwerckmaeckers". Het ging hier om de torenklokken, die overal trouwens de oudste uurwerken waren, waaraan de smid nog te pas was gekomen. Zo'n in een toren aangebrachte klok noemde men „oerlament" of ook wel „hoerloy", verbasteringen van het woord horloge. Zodra het donker was, had men echter niet veel meer aan de wijzerplaat met bovendien nog maar één wijzer. Zolang er nog geen slagwerk was, riep de nacht waker van de torentrans de tijd af. Het principe van tandraderen en ge wichten werd toegepast op de kamer- klokken. Zij waren nog kostbaar speel goed voor koningen en prinsen, ver vaardigd van edele houtsoorten, inge legd met schildpad, met speelwerk, da tum en maanstand. En al die klokken tikten: de oudste Zaanse stoeltjesklok met de koperen uurwerken, wijzerplaat van zwart fluweel met zilveren cijfer- ring, de spreuk „Nu elck sijn sin", of „Pas je niet op mij. So pas ik niet op dij"; de klokken uit de Friese uurwerk industrie, die eveneens een grote bloei heeft gekend; de Friese staartklokken, de kostbare schippertjes, bruikbaar in roefjes van schepen. Het gaande werk van dit klokje had een rad meer, waar door het mogelijk was de slinger sterk in te korten. ledere klok, of het nu een Limburgse, Luikse of Larense was, had zijn eigen karakteristiek. Zoveel stre ken, zoveel stijlen, zoveel verschillen als tussen een marmeren Franse pen dule uit de romantische tijd en een con- soleklok in BouUe stijl, maar één ding hadden ze gemeen: ze gaven de tijd aan. Zoals wij reeds hebben medege- g deeld, is het abonnementsgeld s voor het jaar 1978 vastgesteld op 32,—. I U kunt dit bedrag overschrijven g op onze postrekening nr. 16 79 30 g of overmaken via de RABO bank s te ]\ïiddelhamis (nr. 3420.01.108). M Dit bespaart U 1,20 incasso- s kosten en geloop aan uw deur! Vriendelijk dank voor uw mede- g werking. 3 EILANDEN - NIEUWS afd. abonnementen. Matthew Henry, de bekende bjjbel- kommentator, was niet alleen een groot geleerde maar ook een oprecht gelovige. Op een dag werd hij beroofd van zijn beurs. Die avond schreef hij in zijn dag boek: Laat ik dankbaar wezen. Ten eerste: omdat ik nooit eerder bestolen ben. Ten tweede: omdat hij mijn beurs pakte, maar me niet het leven beneim. Ten derde: ofschoon hij alles nam wat ik bezat, het niet veel was. Ten vierde: dat ik de bestolene was en niet de steler. Kruispunten vormen nog steeds de ernstigste black spots iti het verkeer. Vandaar dat Veilig Verkeer Nederland woensdag 11 januari, opnieuw is ge start met een voorlichtingsactie, die on-, der het moto „Hoe hard rijdt u nu?" de weggebruikers er vooral op wijst dat het met te hoge snelheid naderen van een kruispunt een uiterst riskante zaak is. Samen met het geen voorrang geven is het te snel naderen een belangrijke oorzaak van de vele ongevallen op kruispimten. Uit de ongevalsstatistieken blijkt, dat bijna de helft van alle verkeersonge lukken in ons land gebeurt op kruis pimten. In 1975 was het 22.805 keer raak op kruispimten. Van die aanrijdingen wa ren er 684 met dodelijke afloop. „AFSTORMEN" In het kader van de VVN-actie, die tot half maart duurt, worden overal in het land en natuurlijk vooral langs de wegen met Isruispunten zo'n 30.000 affiches en raambiljetten met de tekst „Hoe hard rijdt u nu?" en „Rijdt u wel eens te hard?" opgehangen. Spots op radio en televisie wijzen er in de campagneperiode indringend op dat het op kruispunten „afstormen", waardoor vaak niet meer bijtijds kan worden gestopt, een levensgevaarlijke zaak is voor de bestuurder zelf en voor zijn medeweggebruikers. Te hard rijden hoeft bepaald niet per se boven de toegestane maximumsnel heid van 50 km per uur te liggen. Er zijn omstandigheden dat aanpassing van de snelheid onder de 50 km noodzake lijk is. Op een kruispunt bijv. bepaalt niet de wet de exacte snelheid, maar de situatie ter plaatse, die vaak onover zichtelijk is. ONDERSCHAT Overigens zal men het niet alleen op een smal, door de bebouwing weinig uit zicht biedend kruispunt kahn aan moe ten doen, ook bij ruimere kruisingen zal gas teruggenomen dienen te worden. Uit de praktijk blijkt dat daar vaak beoordelingsfouten worden gemaakt. Vooral op deze plaatsen worden af standen en eigen en andermans snelheid onderschat. Als er dan moet worden ge remd redt men 't niet meer OVERAL Gedurende de eerste drie maanden van dit jaar wijst Veilig Verkeer Ne derland automobilisten, motoirijders en bromfietsers er op overal de snelheids meter goed in de gaten te houden. De WN-actie „Hoe hard rijdt u nu?" wordt gevoerd in samenwerking met de Centrale Politie Verkeerscommissie (CPVC) en de Verkeerscommissie Open baar Ministerie (VCOM).

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1978 | | pagina 9