De Zeeuwse
vissersplaatsen
sieclits 6,95
medewerkster
Pers" bericht
Zeeuwse wandelingen
I
Haar taak zal bestaan uit eenvoudige administratieve werkzaam-
heden, bedienen van de telefooncentrale, het bedienen van de 1
telex enz.
^ILANDBIf^NIEUWS"
Nieuws uit Zeeiand
Wie is er ziende biind
en liorende doof?
VOLLEYBAL
Uitverkoop laatste partijtjes
U kunt de pakketten komen bezichtigen in ons nieuWe pand aan
id© Oosthavendijk te Dirksland. Geopend van 8 uur 's morgens
tot 9 uur 's avonds.
Wat U voor de icomende Feestdagen
ooic zoeict.... DEN HERTOG Co.
biedt liet meest
We hebben een BOUTASSORTIMBNT om van te watertanden
Verse mesthaantjes 1000 gram, kippepoten, kipsctoitzel en
kiprollade. Verse kalkoenen van 2-31/2 kg., kalkoendijen, kal
koenborst en kalkoenrollade en verse konijnen, en bij de bout
horen natuurlijk verse CSramberries!
Verder kant en klare garnalencoctotails, verse garnalen, gesneden
zalm en paling enz.
Ook liggen in onze vitrines een keur van salades, paté's, binnen-
en buitenlandse kaassoorten op U te wachten. We hebben ook
een igrote sorteiriiiig noten en bonbons en niet te vergeten de
VERMAARDE SCHEFFERS TAARTEN
Speciaal geïmporteerd een schitterende opgemaakte ijstaart,
roomijs-mokka voor 16-30 personen van 19,95 voor de Feest
dagen sleehts 14,95.
Zelf hebben we voor de Fe^tdagen vervaardigd Amerenen ijs
roomijs met daardoor amerenen (een speciale kers) en zware
siroop: absoluut onverbeiterUjk en ter kennismaking voor slechts
3,95 per üter!
Ook onze slijterij is een bezoek waard.
Speciaal voor de Feestdagen
CHAMPAGNE „ROTHSCHILD", in één woord geweldig,
demi sec en brut 23,95
Reklame Slijterij:
Jonge jenever Nieboer,
2 liter 25,—
Jonge jenever
de Keizer 12,95
Vieux Cooymians 12,75
Besisen jenever
De Korenaer 7,95
3 flessen heerlijke
mousserende
appelcider 10,
3 flessen rosé de la
Taverne of
Siiver Perlant 10,
3 flessen KeUertrepchen
Moezelwijn 13,95
Verder een enorme sortering binnen- en buitenlandse gedisitil-
leer en likeuren, teveel om op te noemen.
Meer dan de moeite waard
TeL 01877 - 1968
Vrijdagavond koopavond tot 9 uur, zaterdag tot 6 uur geopend.
s Wegens vertrek van de tegenwoordige zoeken wij z.s.m. een i
i
Vaardigheid in het spreken en schrijven van de moderne talen
is venedat.
Sollicditaties schriftelijk te richten aan
IViaaskant IViacliinefabrieken en Dokmij.
Meester Snijderweg 40 Postbus 12 Stellendam
i
iiiiiii
ff
Perzië onder de kalief
van Bagdad (661-861)
MaSii, 2
Dinsdag 20 december 1977.
De laatste tijd wordt er in de kran
ten veel over de visserij geschreven. Er
is zelfs eens een „visserij-oorlog" ge
weest tussen Engeland en IJsland. De
Engelse vissersschepen mochten niet te
dicht bij de IJslandse kust vissen, dat
was te onvoordelig voor de eigen vis
sersbevolking.
Later kwam de overbevissing ter
sprake. Men was bang dat men de zee
leeg zou vissen, tenminste zo leeg dat er
te weinig vis overbleef. De schepen
zouden met een halve lading of nog
minder thuis komen en dat was natuur
lijk niet economisch. Toen heeft men
voor verschillende soorten vis de quo
tering ingesteld, d.w.z. men mocht maar
een bepaalde hoeveelheid van elke
soort vangen. Een regeling die moeilijk
is te controleren en waartegen de vis
sers meermalen in overtreding zijn ge
weest. Met het betalen van boete als
gevolg.
Ik las ergens deze mooie zin: voor
landrotten is de kust het einde van
het land, voor een visser is de zee het
begin van zijn werkterrein.
Vroeger hielden de vissers zich in
hoofdzaak bezig met de kustvisserij. Dat
waren in Zeeland de mondingen van
de beide Schelde-armen. Het was dag-
visserij: 's morgens vroeg voeren ze
weg en in de namiddag kwamen ze te
rug. Dat ging met zeilschepen. Maar in
de visserij ging het net als bij de land
bouw: er werd gemechaniseerd, de mo
tor kwam. aan boord om de zeilen te
vervangen, eerst een klein motortje, la
ter steeds zwaardere. Ook de schepen
werden groter en sterker. Er werd voor
grote bedragen geïnvesteerd, veel ster
ker nog dan bij de landbouw met de
vele machines. Door die quotering, het
verbod om zoveel mogelijk te vangen
komen er tal van vissers in financiële
moeilijkheden.
Ook aan de netten is veel veranderd,
met grote sleepnetten probeert men zo
veel mogelijk te vangen. Men nam ijs
mee aan boord: de kustvisserij werd
zeevisserij. De schepen voeren maan
dags uit en kwamen donderdag of vrij
dag terug. Op zondag werd niet ge
vist, de in hoofdzaak orthodoxe vissers
houden de rust van die dag in ere.
Arnemuiden
Een eeuw geleden was Arnemuiden
de enige vissersplaats van Zeeland. De
scheepjes konden door het Sloe tot in
het dorp komen. Eigenlijk moet ik zeg
gen: in de stad, want in 1574 heeft het
van prins Willem stadsrechten gekre
gen. Maar in de volksmond wordt het
een dorp genoemd.
Om de Zeeuwse spoorlijn aan te kun
nen leggen, werd het Sloe afgedamd
(1871), en toen werd het al moeilijker
om binnen te zeilen, ook daardoor dat
het Sloe steeds erger ging verzanden.
Het is nu helemaal ingepolderd, zowel
ten noorden als ten zuiden van de
spoorlijn. In de Gouden Eeuw was Ar
nemuiden aan de mond van de Ame een
belangrijke handelsplaats, een concur
rent van Middelburg.
Nu heeft het nog het Amekanaal, dat
van de plaats naar het Kanaal door
Walcheren is gegraven. De scheepjes
zouden dus ook nu nog via de sluizen
bij AHissingen en Veere en de beide
kanalen in het haventje van Arnemui
den kunnen komen. Maar dat is een
nogal ingewikkelde en langdurige ge
schiedenis. Het gebeurde wel eens, als
een scheepje op de werf van Meerman
opgekalefaterd moest worden. Of als
er op die werf een nieuwe hoogaars
werd gebouwd.
Toen gingen de schepen naar Vlissin-
gen en Veere, geen echte vissersplaat
sen. Die hadden maar een paar scheep
jes in de vaart.. Soms verhuisde het
hele gezin naar deze twee plaatsen.
Maar de bevolking van Arnemuiden is
erg gehecht aan haar woonplaats en
de meeste vrouwen en kinderen bleven
er liever wonen. Dan bleven de man
nen in de thuishaven Vlissingen of Vee
re meestal aan boord slapen en kwamen
alleen het weekend naar huis. Met het
toenemend gebruik van bromfietsen en
auto's behoeft dat tegenwoordig niet
meer, de afstand is nu gemakkelijker
te nemen.
Veere is trouwens uitgeschakeld sinds
in 1961 de dam in het Veerse Gat is
aangelegd. Inplaats hiervan is Colijns-
plaat de thuishaven geworden. Dit dorp
op Noord-Beveland heeft een moderne
haven gekregen, waar het vooral in de
zomer aardig druk is met de toeristen.
Het binnenvaren van de schepen, het
verkopen op de vismijn trekt altijd be
langstelling. De handelaars maken er
goede zaken. Vroeger kon men wel eens
een emmertje vis aan boord van een
scheepje te pakken krijgen of een portie
garnalen, maar dat mag tegenwoordig
niet meer, alles moet via de vism.ijn
gaan.
In vroeger jaren visten de Amemui-
denaars („Erremunaers") enkel garna
len. Deze grijs-grauwe beestjes werden
aan boord in een grote ketel gekookt.
Roodachtig-bruin kwamen ze uit de
kookpot. Garnalen („gorrinet") worden
nog wel gevangen, maar ook veel plat-
vis: tong, schol, scharretjes. Vooral tong
is erg duur: f 12,de kilo.
Ik noemde zoeven het woord hoog
aars. Dat was het eenvoudige zeil-
scheepje, dat vroeger gebruikt werd.
Op de romp en op het grote zeil stond
ARM. geschilderd. Vóór de oorlog wa
ren er ongeveer 50 ziüke hoogaarzen,
ieder met zijn eigen nummer. Een eeuw
geleden kostte zo'n schip 1100,
1200,Nu zijn ze vervangen door
motorkotters.
De visserij is nooit een vetpot ge
weest, de vissers in Amemmden woon
den dan ook in kleine primitieve huis
jes, vaak met een groot gezin. De laat
ste jaren zijn er een paar heel oude
straten weggebroken en sommige wo
ningen gemoderniseerd. Om de kosten
van personeel te sparen nam de visser
soms alleen maar een paar zoons mee
op de vangst.
Vooral in de dertiger jaren van cri
sis op allerlei gebied gingen er veel
vissers naar „De Schelde" in Vlissingen
werken of verhuurden zich op de ha-
ringloggers van Scheveningen.
Tijdens de oorlog zijn er veel sche
pen door de Duitsers gevorderd, de
brandstof was schaars en duur en men
kreeg maar een klein stukje zee, waar
het vergund was te vissen. Daarna
m.oest een groot deel van de vloot aan
gevuld en vernieuwd worden.
Ik zou bijna vergeten als Zeeuwse
vissersplaats Breskens te noemen. Het
heeft een eigen aanvoerhaven en in Bel
gië een gunstig achterland voor de uit
voer van de vangst.
Middelburg.
L. van Wallenburg.
P.S. Dit artikel was al geschreven toen
ik in Eilandennieuws van 9 de
cember las dat er uitgegeven is
„De Nederl. Noordzeevisserij" in
oude ansichten.
GEMEENTE DUIVELAND
Op woensdagavond 21 december a.s.
hoopt de gemeenteraad van Duiveland
in een openbare vergadering bijéén te
komen in het gemeentehuis te Nieuwer-
kerk, onder voorzitterschap van burge
meester J. D. de Kam, aanvangende half
acht. De raadsagenda bestaat uit 16 pun
ten en na de opening door de voorzitter
komen de notulen en de ingekomen
stukken. Verder een verzoek om garan
tie voor een geldlening voor woning
bouw te Ouwerkerk, door W. N. Pan-
kow, aan de Zuidstraat aldaar. Dan een
voorstel tot verkoop van de woning Mo
lenweg 59 te Oosterland, aan dhr. Fr.
Kik aldaar en verkoop van de opstallen
van de voormalige Chr. Kleuterschool:
„Radda Bamen" aan de Sint Joostdijk
te Oosterland, voor de sloop. Vervolgens
vaststelUng voorbereidingsbesluit: A.
Bestemmingsplan; wederopbouw Nieu-
werkerk. B. Bestemmingsplan Buiten
gebied; C. Bestemmingsplan Oosterland
Punt 8 behelst een bezwaar ontwerp
herziening streekplan Schouwen Dui
veland en vervolgens deelneming stich
ting Samenlevingsopbouw Schouwen-
Duiveland. Verder gebruiksverordening
gebouwen Duiveland en verder een wij
zigingsvoorstel vergoedingsregeling
brandweerpersoneel. Dan wijziging be
zoldigingsverordening: a. 1976 met wij
ziging, b. 1977 met wijziging. Vervol
gens subsidie bouw zorgwoningen Brui-
nisse en tot slot aanbieding van de be
groting van de gemeente voor 1978. Ge
volgd door de Rondvraag en sluiting van
de vergadering.
OOSTERLAND
Ned. Herv. Gemeente. In de a.s. pre
dikantsvacature door het vertrek van
Ds. M. C. van der Meer naar de Herv.
Gemeente van Sassenheim, besloot de
kerkeraad een toezegging van beroep
uit te brengen op kandidaat Molenaar
uit Scheveningen. Deze heeft zich pas
op 15 december beroepbaar gesteld.
Verder nog de mededeling dat de mor-
gendienst op zondag 17 december a.s.,
waarin voorgaat de pastor loei: Ds. M. C.
van der Meer en aanvang om ten uur
een jeugddienst zal zijn.
INGEZONDEN:
Gaarne zou ik onderstaande als inge
zonden stuk geplaatst willen zien in het
Eilanden-nieuws, als reactie op de pu
blicaties in uw blad van de laatste we
ken: „Horende doof en ziende bUnd".
Telkens wanneer ik als abonné het
blad lees, valt het me op dat er steeds
kritiek is op den Uyl, wat ik van uw be
ginselen u niet kwalijk kan nemen,
maar wel dat U met lof het C.D.A. -
V.V.D. kabinet verdedigt. Wanneer men
met een goede bril leest en ziet wie er
in het babinet de lakens gaat uitdelen,
dan is deze uitdrukking geheel anders,
n.l. Rooms - Conservatief kabinet. Dit
is de juiste opstelling dat zullen wij
Christenen, zowel geestelijk als licha
melijk aan den lijve gaan ondervinden
nu het kabinet gevormd is. Het ergste
is wel dat de V.V.D. een minister gaat
leveren voor onderwijs. De V.V.D. wil
200 millioen gaan besparen op het on
derwijs, doch daar deze partij aUeen
maar voor het openbaar onderwijs op
komt, zuUen deze bezuinigingen alleen
het Christelijk onderwijs treffen. We
zijn hard op weg onze Herv. Reformato
rische beginselen te verkwanselen aan
Rome. Zijn we de duizenden strijders
voor de Hervorming al vergeten, hoe
deze gelovigen met vastberadenheid en
zingend in de arena de dood tegemoet
traden? Zie nog steeds wat er in Ierland
gebeurt. Die sitrijd daar is nog net 2» als
in het verleden, alleen wat modemer,
maar nog net zo barbaars wat de doel
stelling betreft en hoe weinig wordt er
in onze kerken voor vrede in Ierland
gebeden?
Zijn we bezig de beginselen van onze
voorgangers Luther en Calvijn met voe
ten te vertreden?
De man die eens een opdracht van het
staatshoofd met opzet weigerde om als
formateur een C.D.A.-P.v.d.A. kabinet
te vormen, daar voelde hij zich niet sterk
genoeg en niet geschikt voor om dit te
aanvaarden. Hij had immers liever Jus
titie daar kon hij zich in uitleven. Maar
nu met de V.V.D. promoveert hij zich
zelf als Vaandrager van zo'n kabinet.
Hij zou geen Ijdeltuiten in zijn rege
ring dulden, maar hij vergat hiermee
zichzelf. Op het C.D.A.-congres liet hij
dat duidelijk blijken, hoe hij als een
triomfater juichend en jubelend met
beide handen omhoog voor de T.V. en
partijgenoten zich als overwinnaar op
stelde. Wat een ijdelheid. Wat een zon
den! Hij verheft zich hierdoor wel sa
men met Andriessen als goede ambas
sadeurs van Rome. Nog maar kort ge
leden was het de Paus die de Neder
landse kardinalen en bisschoppen naar
zich ontbood. Hij wees hen er op, hoe
het katholieke volk in Nederland diep
in de afgrond was beland. De werken
waren leeg en worden vooral in de ste
den afgebroken. Daar moest men maar
eens wat aan gaan doen. Geen wonder,
vroeger moesten de katholieken grote
gezinnen hebben, deze moesten in ar
moede blijven,da n zouden ze wel aan
de kerk gebonden blijven. Doch hun
ogen zijn de laatste jaren geopend, door
deze kerkelijke verdrukking. Zie maar
eens naar het katholieke zuiden met
steden met voor 90°/o katholiekenj
waar de P.v.d.A^ 35 tot 40°/» stemmen
verwierf. Als men maar grote gelde
lijke offers aan de kerk schonk, dan
zou men wel in de hemed komen.
Zie eens hoe het Vaticaan in de laat
ste oorlog het fascisme van Mussolini
de handen boven het hoofd hield en
nu het communisme gedoogt, allen
door henzelf gekweekt. Ja zelfs kort
geleden nog de communistische pre
sident van Polen op audiëntie ontvan
gen. Italië met zijn 92»/o katholieken
en daarvan 45°/o communisten. Deze
opdracht van de Paus aan de kardina
len is ook wel doorgedrongen tot deze
K.V.P. leiders. Ze zullen het C.D.A. nu
wel eens gaan regeren. Daarom ver
baast het me dat de A.R. zich zo ge
makkelijk in de hoek laat drukken.
Aantjes de leider van de A.R. kon zich
in principe en geweten niet met van
Agt verenigen. Letterlijk zei hij, wij
zullen het C.D.A. - V.V.D. kabinets-
accoord naar zijn daden beoordelen en
het loyaal tegemoet treden, maar men
zou geen parlementaire binding aan
gaan met dit kabinet. Geen binding
betekent ook geen ministersposten.
Na het néén van mevr. van Leeuwen,
de Gaai-Fortman, Boersma, Gouds
waard en anderen zei deze zelfde Aan
tjes voor de T.V. dat er nog genoeg ge-
schikten zijn in de A.R. voor een mi
nisterspost, dus tegen zijn geweten in,
tóch wel binding. Voor de T.V. kan je
nogal eens iemand op een leugen be
trappen, de kranten verdoezelen maar
wat. Ook liet hij zich tot fractievoor
zitter van het C.D.A. overhalen, wat
hij eerst ook al niet had zien zitten.
Deze plaats was eigenlijk bestemd
voor Andriessen, maar deze is tot Min.
van Financiën gebombardeerd.
Daar kan hij
met medewerking van de V.V.D. leren
hoe straks de minder draagkrachtigen
met geld moeten omgaan. De rijken en
industrieëlen zullen er wel bij varen.
Waarom had van Agt zo graag Aantjes
als fractievoorzitter. Ten eerste, dan
kon hij hem als gedoger niet meer in
de weg staan. Ten tweede, als de leider
van de A.R. eenmaal fractievoorzitter
zou zijn, dan zouden de 7 andere A.R.-
desidenten vanzelf wel meedoen.
Als er één schaap over de dam is
volgen er meer. Maar hij kwam be
drogen uit, de echte geleerde schapen
volgden hun herder niet en zeiden
néén tegen van Agt. Hij zal het nu met
de lammetjes moeten doen. Zo ook bij
de V.V.D. De echte goede liberalen
zoals Toxopeus en Geertsema lieten
het ten spijt van Wiegel afweten. Ze
staan niet zo achter dit conservatief
mannetje, ze geloven niet in het
sprookje van Hans en Driesja
Door dit schrijven van de laatste
weken in uw blad te lezen en dit eens
diep in mijn hart te overpeinzen, ging
er een schok door mijn zondige ziel.
Wie was er nu eigenlijk horende doof
en ziende blind? Ikzelf om dit maar te
laten rusten? of de A.R. en niet min
der de S.G.P.-racties die met de per
soon van Abma accoord ging met dit
Rooms-Kapitalistische gedoe. Hoe be
staat het! Wat een zelfverloochening
een kabinet te steunen dat dwars tegen
het Evangelie en de Reformatie in
druist.
Maar al wat ik hierboven schrijf zijn
maar menselijke doelstellingen en al
wat menselijk is, is van boorbijgaande
aard. Maar verder eens geen politiek
maar de werkelijkheid, zoals wij straks
het Kerstfeest gaan vieren.
Het Kerstfeest: Het feest van de ge
boorte van onze zaligmaker Jezus
Christus, Gods zx>on.
Maar hoe deze geboorte?
Maria en Jozef trokken op naar Ju-
dea, vanuit GalUea naar Bethlehem
om zich daar te vestigen en haar zoon
te baren. Maar waar?
God leidde hen naar die stad. Maar
ziet ze kwamen aan een herberg. Ze
Idopten aan, de herbergier deed open
en toen ze om een plaats vroegen, was
het antwoord, er is geen plaats meer
in de herberg, deze was overvol. De
herbergier zag dat dit maar gewone
arme mensen waren. Jozef was maar
een arbeider een timmerman en nog
wel met een zwangere vrouw.
Hij verwees hun naar de stal met de
ezel, daar moesten ze maar een plaats
je zoeken. Wat voor lieden zaten er
dan wel in die herberg dat deze zo vol
was. Waren het ongelovigen, dronk
aards of tollenaars die daar hun geld
kwamen verkwisten of soms ook men
sen die er allemaal financieel goed
voorzaten?
Voor zulke lieden moest het kinde-
ke Gods naar een stal om daar gebo
ren te worden, met de schamele be
zittingen van een kribbe en wat stro
voor de dieren, uitwijken. Geen bed en
zonder hulp. Wat een vernedering, als
men als Gods zoon zo op de wereld
moet verschijnen. Maar God had het
zo gewild. Een voorbeeld van rang en
stand zelfs bij de geboorte van Gods
zoon. Maar men was in de stal niet
alleen en niet zonder hulp. God stuur
de zijn engelen om Maria en Jozef bij
te staan.
En toen het kindeke eenmaal gebo
ren was, ziet van allom kwamen van
verre de herders (arbeiders). Ze volg
den Gods Ucht, de ster die hen voor
ging en kwamen te Bethlehem in de
stal om het kindeke Gods te aanschou
wen. Hem te loven, te prijzen en te
dienen. God gaf ons hierbij het voor
beeld, niet alleen dat zijn zoon zou
voortkomen uit een arbeidersgezin,
maar dat juist de herders (arbeiders)
de eersten zouden zijn, die dit won
der mochten aanschouwen. Dit nede
rige arbeidersvolk was zijn volk. Niet
de rijkaards en tollenaars, deze zou
den het toch nooit geloven dat dit Gods
zoon was. Daar zijn ze te hoogmoedig
en te ijdel voor. Zij waren het die het
lam Gods later aan het kruis zouden
nagelen en alle eerstgeborenen lieten
doden. Moge dit bij alle gelovigen van
het EvangeUe eens diep in hun ziel ge
worteld worden en moge het kerstfeest
een feest zijn voor allen die meevoe
len wat het kindeke Gods voor ons
betekent
Moge alle hoogmoed en ijdelheid
van ons worden afgewenteld en ons
hart met naastenliefde en ootmoed
vervuld worden.
Dirksland, C. Beijer.
Winst Intermezzo Dames 1
Na vier nederlagen op een rij, heeft
het eerste damesteam van Intermezzo
j.l. zaterdag weer eens fors uitgehaald.
Slachtoffer van de dadendrang was M.
V.C. uit Maassluis. Coach Huib v. d.
Valk voor de wedstrijd: „Theoretisch
moeten we vanmiddag 3 punten kun
nen pakken. De vechtlust en het ent
housiasme zijn er de afgelopen weken,
mede door de blessures niet zo uitgeko
men, maar we zijn nu op voUe oorlogs
sterkte en zijn tegenover het publiek
verplicht voor een spektakelstuk te
zorgen". Na een trage start kwam In
termezzo achter en dat kostte de Ie set.
Bekwaam pakte M.V.C, deze set met 11-
15. In de 2e set verhoogde Intermezzo
het tempo aanzienlijk en drukte de gas
ten volledig in de verdediging. Goed ge
plaatste taktische ballen zorgden voor
de 15-6 winst. Op het blok na, dat nogal
eens een bal doorliet, liep de aanvals-
machine van Intermezzo uitstekend, zo
dat in hoog tempo de 3e set eveneens in
winst werd omgezet: 15-10. „De set-ups
haarscherp en verder van het net.
Schijnaanvallen uitvoeren om de vijan
delijke verdediging te misleiden en
maak er een show van". De opdracht
van Huib v. d. Valk was dus duidelijk
genoeg. Na een kleine achterstand, 1-4,
maakte M.V.C, geen punt meer en met
uitstekend spel, werd het via 8-4 en 11-4,
toen de coach van M.V.C, zijn time-outs
gebruikte, gemakkelijk 15-4. Na lange
tljd werden dus weer de broodnodige 3
punten in eigen huis gehouden. Het is
duidelijk dat Intermezzo op dit moment
nogs teeds in de lift zit.
Krappe overwinning
Intermezzo heren
Het Keurkorps van de herenaf deling,
heeft zaterdag tegen Spirit alle zeilen
bij moeten zetten om het Barendrechtse
Spirit te bedwingen. Zonder Piet Bal,
die wegens ziekte verstek moest laten
gaan, maar met Koos Arensman, Joop
van Rumpt en Eddie v. d. Sluijs, die al
len nog niet geheel hersteld waren,
werden de eerste twee sets verloren
met resp. 12-15 en 15-17. In de reste
rende sets gaf coach Bisschop Wimco
Driesse en Herbert Nieuwland ruim
schoots de kans zich waar te maken.
Dit leverde het gewenste resioltaat op en
met 15-13, 15-7 en 16-14 werd het toch
nog 3-2 voor de blauw-witte formatie.
^^^.^■<fc.'^^^/^^tt^^/^^%/%<^.-^^%/^^»'^^^''^'*'^''*''^''
OOSTERLAND
Het komt maar zelden voor dat de
hier gestationeerde brandweer van Dui
veland op één avond tweemaal wordt
gealarmeerd. Dit was woensdagavond
14 december j.l. het geval. Al vroeg in
de avond kreeg men alarm uit Nieu-
werkerk, waar langs de rijksweg door
vuil-verbranding de boel wat uit de
hand gelopen was. Het was tussen de
woningen van dhr. Jac. Kooiman en A.
S. FUkweert. Hier was men het vuur
spoedig meester. Omstreeks half tien
kwam weer brandalarm van een cam
ping in Sirjansland waar voor de zoveel
ste keer maar weer eens een caravan in
brand was geraakt. Toen de brandweer
arriveerde was de wagen al een heel
eind verbrand, en kon men zich nog
bezighouden met nablussen.
Kerstpakketten
Den Hertog Co.
st
ga
De Sassanid-dynastie werd gevolgd
door een lange periode waarin Perzië
onderi nvloed stond van Arabische ka-
Uefs.
Gedurende de overheersing van de
kaliefs van Bagd.ad (661 - 861) bezochten
verscheidene Ai'abische geschiedschrij
vers Perzië en noemden bij de produk-
ten van dat gebied ook tapijten.
Dit is echter niet een voldoende be
wijs dat tapijten uit die tijd in Perzië
gemaakt werden. Aangezien er geen
krachtige plaatselijke dynastie bestond
is het niet waarschijnlijk dat er tapijten
van hoge kwaliteit werden gemaakt,
aangezien deze tot de achttiende eeuw
alleen aan de hoven werden gebruikt
als versiering. Aande andere kant be
vestigt de getuigenis van Arabische ge
schiedschrijvers wel dat het handwerk
niet was verdwenen en dat naast de ta
pijten die door de nomaden werden ge
maakt van werkelijk artistieke waarde.
Het is interessant te zien dat de Gai-
nat-zone in het gebied Ktorassan ai be
kend was als een centrum van tapijt
makers. Deze opmerking geeft meer
waarde aan de veronderstelling die
Oralnat uitroept tot één van de oudste
centra van tapijtmakers en waarschijn
lijk de bron van het meest verspreide
motief in Perzische tapijtpatronen de
herati.
VISSER.
OXnïDORP
Beroepen Geref. Gemeente
Uit het gestelde dubbeltal ter beroeping
van een predikant, ds. P. Blok van
Dirksland en ds. A. Hoogerland van
Krabbendijke, werd eerstgenoemde be
roepen.