Overtrouwen in de kerk een terugblik Westhoeve's Supermarkt Zeeuwse wandelingen ZIENDE BLIND - KORFBAL NIEUWS Kooiweg 11 Ouddorp T0I. 1384 1 krat AiVSSTEL 14,SS nu 11^98 1 iit@r Severn Up 2 literkruik ^osé 9,9i nu 7,98 FLANELLEN LAICENS ^-pers^^ns 180 x 2S0 14^95 1-persoons ISO x 250 13,95 K®ffer Om o 8,30 nu 5,98 1 fl. Rdbijn met gratis Robijn waspoeder 3,34 nu 2,98 En ka Zeem 3,95 nu 2,95 1 pak a 2 Keukenroiien 3,65 nu 2,75 gram Jonge Kaas 4,69 X KIP 900 gram 3,98 X Blue Band Halvarine X 500 gram 1,19 X 20® gram Boter ham worst 1,69 VERS VLEES WOENSDAG 500 gram GEHAKT3,69 500 gram BRAADLAPPEN 5,49 500 gram HAMLAPPEN 5,49 500 gram VERSE WORST 3,49 20 MANDARIJNTJES 2 Idlo GOLDEN DELICIOUS Iblik SPERZIEBONEN 2,98 2,50 1,10 1 pakje NOOTKRANSJES 0,98 0,89 2,39 0,98 1,69 1,69 1 KLOP KLOP0,98 1 pak HONIG GROENTESOEP 0,89 1 pakje SUIKERKRANSJES CHOCOLADE KRANSJES 150 gram MERGPIJPJES (5 stuks) Chocolade Spritskoeken 1.88 nu CALVé BORRELNOOTJES 1.89 nu VOLLEYBAL Plaatselijk nieuws MMte. 2 ^ILANDniT-WIBUWS" Dinsdag 6 december 1977. Zo luidt de gangbare uitdrukking, zo zegt men dat hier. Het voorvoegsel over heeft de betekenis van: nog eens. Men is getrouwd op het stadhuis (gemeente huis) en nu gebeurt het nog eens op een heel andere manier in de kerk, om het eens heel eenvoudig te zeggen. Hierover heb ik een nieuw boek ge lezen, een proefschrift nogal, waarop ds. Leendert Brink deze zomer is gepromo veerd. Het heet „De taak van de kerk bij de huwelijkssluiting". Ds. Brink is volgens het Kerkelijk Handboek van Van Alphen predikant te Velsen en reeds ongeveer 60 jaar oud. Omdat er veel geschiedenis in staat en de kerkelijke inzegening van het hu welijk geregeld voorkomt en iedere le- zer(es) het wel eens heeft meegemaakt, vond ik het wel interessant om hierover iets te schrijven. Natuurlijk m.aar en kele bijzonderheden, uit een boek van ruim 300 bladzijden moet je schiften, de hoofdzaken er uitgraven. Nu zijn proefschriften in het algemeen droog en taai, soms moeilijk te begrijpen voor eenvoudige mensen. Dit geschrift heb ik echter met genoegen gelezen, het is niet zo erg moeilijk. Grote bewonde ring heb ik voor de schrijver, die zoveel lectuur heeft doorgenomen en dit in honderden noten heeft aangeduid. Voorheen. Als we de bijbel lezen, merken we niet veel van een officiële huwelijksvol trekking. Het was een familie-aangele- genheid en de vader gaf het jonge paar zijn zegen. Er waren feesten, soms wel een week lang, denk maar aan de brui loft van Simson. De bruid was gesluierd om zich te vrijwaren voor onbescheiden blikken van mannen. Zodoende was Jacob met Lea getrouwd, terwijl Rachel zijn bedoeling was. Tot in onze tijd wordt in sommige Oosterse landen deze sluier nog gedragen, het wordt echter de laatste tijd meer en meer afgeschaft. Toch komt er de overheid soms aan te pas, in de vorm van de oudsten der stad, zoals we dat lezen als Boaz met Ruth wU trouwen (Ruth 4). De oude kerkvaders Augustinus, Ori- genes, Tertullianus hebben ook over het huwelijk geschreven. Op bijbelse grondslag zoals: het hu welijk is niet ontbindbaar, het is vóór de zondeval in het paradijs ingesteld door God zeU. Augustinus zegt dat echtschei ding uit de duivel is. Volgens Genesis 1 28 was het doel van de voortplanting, het krijgen van kinderen, die de ouders weer moeten opvolgen, sinds de dood de mensen weg neemt. Maar Tertulüanus zegt: Het ein de van de wereld is nabij, waarom zou den we kinderen willen hebben? En Origenes zegt dat het beter is niet te trouwen, daarom heeft hij zich al jong laten ontmannen. Misschien beroept hij zich op Paulus (1 Cor. 7). Deze gedachte, dat zich onthouden beter is dan trouwen, is in beginsel in de kerk ingeslopen. De enige kerk in West- Europa is honderden jaren lang de rooms-kathoUeke geweest. De virgini teit maagdelijkheid, ongetrouwd blijven) werd hoger geschat dan het hu welijk. Vandaar de kloosterorden van monniken en nonnen. In onze tijd staan .heel wat kloosters leeg. U weet dat in deze kerk het huwe lijk als een sacrament wordt beschou'wd en daarom had vroeger alleen een ker kelijke huwelijkssluiting plaats. In 1795 werd het verplichte burgerlijke huwe lijk ingevoerd en daaraan moet zich iedere Nederlander houden. In de Middeleeuwen moest men eerst de bisschop of de priester raadplegen om de kerkelijke goedkeuring te kun nen Icrijgen. Dan kwam deze naar het huis van de bruid om de verbintenis in te zegenen. Later ging men een stapje verder tot aan de kerkdeur of in het kerkportaal, waar de pastoor vroeg of er geen beletsel was. Daar hier de weers omstandigheden niet altijd geriefehjk waren, kwam men tenslotte in de kerk terecht. De priester leidde hen aan de hand in de kerk, verwisselde de ringen, legde de rechterhanden van bruid en bruidegom in elkaar en beide handen in de handen van God. Daarna volgde de eucharistie, de viering van de mis, als de Christelijke beleving van het huwelijk. In onze tijd is er veel in de roomse kerk veranderd, vooral in Nederland. Het burgerlijk huwelijk wordt nu hoger gewaardeerd dan vroeger. Men is veel milder tegenover gemengde huwelijken en echtscheiding. Ook het zoveel moge lijk kinderen verweldcen is in veel room se gezinnen niet meer het doel van het huwelijk. Ondanks het verbod van de paus hebben ze hun voorbehoedmidde len. Ook het celibaat, de ongehuwde staat der priesters, wordt in twijfel ge trokken. In het Oude Testament waren de hogepriester en de priesters getrouwd en in de Grieks-katholieke kerk mogen ze wel trouwen. In ons land zijn er al heel wat getrouwde pastoors, die dan echter geen dienst in de kerk meer mo gen doen. Na de reformatie. Luther en Calvijn beschouwen het hu welijk niet als een sacrament. Het is wel een goddelijke instelling vanuit het pa radijs, maar na de zondeval een wereld lijke aangelegenheid. De sluiting ervan is aan het ambt van de priester ont trokken. Ze leggen de nadruk op de ouderlijke toestemming en op liefde en geloof van het bruidspaar. Wel verzetten ze zich tegen echtschei ding, maar niet tegen een tweede of der de huwelijk, zoals sommige kerkvaders, die dat verboden. Toen ons land vrij werd van de Spaan se overheersing is er op tal van syno den over huweUjksaangelegenheden ge sproken. Men kon er niet altijd uitko men. In die tijd waren kerk en staat nauw verbonden, we hadden zo goed als een staatskerk. Toen werd besloten, dat een huwelijksvoltrekking zou plaats hebben door de magistraat of door de kerk. De kerk heeft dikwijls pogingen aangewend om de overheid hiervoor te interesseren, maar meestal bleek dat deze „sich in gheenen manieren metten saecken des Huwelicken State aengaen- de bemoeyen wil". In de meeste plaat sen geschiedde het dus door de kerk. Soms op zondag, liefst niet voormid- dags als er het H. Avondmaal gevierd werd, maar dan in de namiddag. Een enkele keer gebeurt het nu nog wel eens op een zondag, in Zeeland altijd op een dag in de week. Voor deze bijzondere kerkdienst heeft de psalmdichter Petrus Datheen een formidier samengesteld, dat in sommige kerken nog altijd gebruikt wordt. Op de bekende synode van Dordrecht (1618-'19) zou het besproken worden, maar dat is niet gebeurd. Andere kerlcen hebben een modemer verkort formulier of een eigen liturgie samengesteld. Volgens het nieuw Burgerlijk Wetboek moet de jongen minstens 18 jaar zijn en het meisje 16 jaar om te kunnen trou wen. De afkondiging aan het gemeente huis moet 10 dagen aangeplakt zijn. Ook in de kerk heeft de afkondiging plaats met de toevoeging erbij dat men gegronde bezwaren kan indienen (wat wel zelden of nooit zal gebeuren!). Ik heb wel eens een kerkelijke huwe lijksinzegening bijgewoond tussen een roomse jongen en een protestants meisje waarbij een pastoor en een dominee samenwerkten. Middelburg. L. van Wallenburg. Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-nieuws, postbus 8, Middelhamis, met in de linkerboven hoek „Vragen-rubriek" vermeld. De vragen worden door deskundigen be antwoord en zullen binnen enkele we ken na de inzending compleet met ant woord in deze rubriek worden gepubli ceerd. UIT EN DAN? Ik heb het uitgemaakt met een buur jongen, maar hoe moet ik nu aan met verjaardagen en feestjes bij die buren? Thuisblijven? Of hem straal negeren? Antwoord: Maak het vooral niet moeilijker of dramatischer dan het in werkelijkheid is. Als die jongen zich schikt in zijn lot, kun je rustig bij de buren aan huis blijven komen. Je moet hem ook niet opvallend negeren, want dan wordt het voor alle partijen (ook de wederzijdse ouders) erg pijnlijk. Hoe gewoner je doet, hoe beter. Blijf hem ook op straat gewoon groeten. Maar blijft hij je achterna lopen en zich op dringen, kies dan de wijste partij en mijd enige tijd zijn gezelschap. DURE KIEREN Er waren zidke brede kieren onder of boven onze buitendeuren gekomen, dat ik er tochtstrippen en houten delen tus sen moest lat enmaken. De huisbaas wU deze rekening niet betalen. Wat moet ik daar nou mee aan? Antwoord: Als u zelf werkzaamheden laat uitvoeren, bent u ook gehouden zelf de rekening te betalen. Deugt er iets niet aan het gehuurde pand, dan moet u beginnen de huiseigenaar daarvan in kennis te stellen. Indien er iets voor zijn rekening te repareren valt, heeft hij daarvoor zijn eigen mensen, met heel vaak zijn eigen afspraken en tarieven. Tochtstrippen behoeft een huisbaas nooit te betalen, want die wüt u aan brengen in uw eigen belang. Dergelijke kleine voorzieningen komen in de regel ten laste van de huurder, tenzij het huurcontract anders vermeldt. Anders ligt het, wanneer er kieren en scheuren ontstaan door verzakking van het huis of dgl. In dat geval moet u beslist de eigenaar waarschuwen. SCHELPEN RIJGEN Kan ik schelpen aaneen rijgen tot een halssnoer als ik er gaten in boor en hoe moet dat dan? Antwoord: Het lastigste is het boren. U hebt er een goede boormachine voor nodig. Maak de schelpen tevoren goed nat. Elke schelp moet precies „dragen" op de plaats waar u boort. Leg hem met de juiste bolle plaats naar onderen op het steunvlak en zorg ervoor, dat hij daar zodanig wordt vastgehouden of ge klemd, dat hij niet van stand kan ver anderen. Gebruik geen versleten boren, maar koop zonodig nieuwe, hardstalen exemplaren in een speciale gereed schapswinkel en dan de beste die u krij gen kunt. Bij het rijgen moet u het snoer knopen tussen de schelpen, zodat die niet voortdurend tegen elkaar stoten en be schadigen. Z - BORD Wat betekent in andere landen een witte Z op blauw veld in ronde rode rand? En wat een zwart doorgestreepte Z op rond wit verkeersbord? Antwoord: Dit is geen waarschuwing Het is met veel genoegen dat de rota- ryclub Goeree-Overflakkee de afron ding heeft gemaakt van de manifestatie ZIENDE BLIND, die nu een maand ge leden vrerd gesloten. Talrijke bezoekers/sters, kinderen en volwassenen, 3500 hebben deze ma nifestatie bezocht en zodoende kennis gemaakt met de wereld van de blinde/ slechtziende mens én met de zeer vele, vaak vernuftige hulpmiddelen t.d.v. de ze medemensen. Organisatoren hebben het gevoel dat deze manifestatie-tentoonstelling een sukses is ge'worden in tweeërlei opzicht vooral: ten eerste: de aandacht die ge vraagd is voor deze medemens in onze maatschappij, van wiens problemen we ons nauwelijks/niet bewust zijn óf om wiens problemen we dikwijls met een boog heenlopen deze aandacht die gevraagd en blijkbaar gegeven is, zou een bijdrage kunnen leveren aan de „normale" konfrontatie en omgang met deze medemensen; wellicht dat daarmee ook een stuk integratie op gang ge bracht wordt, ten tweede van de op brengst a 4.200,kan weer een aan tal mensen d.b.v. het Ned. BUnden- wezen voorzien worden van hulpmid delen, waaraan zo grote behoefte be staat. Dankzij de hulp van velen in aller lei vorm van ons eiland en van daar buiten is deze manifestatie geslaagd te noemen. Waard om ook aan de lezers te worden doorgegeven is: dat men elders in het land dit initiatief heeft overgeno men, om ook daar op eigen wijze een dergelijke manifestatie op touw te zetten. Rotaryclub Goeree-Overflakkee. OUDE TONGE KERSTZANG- EN DECLAMATIEAVOND Op D.V. 17 december gaan de zang verenigingen Canto Voluntas van Her kingen en Com nu met Sangh van Oude Tonge voor u zingen in de Ned. Herv. kerk van Oude Tonge 's avond om haU acht. Medewerking aan deze avond wordt ook verleend door de Herv. jeugd- ver. „Ruben" van Oude Tonge, die de liederen zullen aankondigen met decla matie. Dhr. van 't Geloof geeft een or gelsolo op het prachtige orgel van de kerk. Ook samenzang met de luisteraars zal deze avond op het programma staan. Deze kerstzangavond w^ordt voor de kerktelefoon uitgezonden. RHEUM - cpl. goed voor spieren en gewrichten 23,70 NUPHAR - cpl. zeer goed voor het zenuwstelsel 21,90 GALIUM - cpl. goed voor gal en lever 22,70 BOVISTA - forte voor borst en adem halingsorganen 22,40 ADIANTUM - cpl. voor hart, bloedvaten bloeddruk 24,90 Duidelijke gebruiksaan wijzing op de flacons. Bestellingen aan: Lab. ROTAL, Postbus 200, Leiden Giro 341224 VERDIENDE ZEGE GOOD-LUCK 2 In de beginfase zag het er naar uit dat Good-Luck het erg moeUJjk zou krijgen, echter na 3 minuten speelde aanvoerder Jan van Wezel zijn tegenstandeA uit en wist 0-1 te scoren. Na enige tijd Itreeg ADO iets meer vat op het spel en maakten 1-1 geUjk. Het betere spel van Good-Luck werd pas na een kwartier tot uiting gebracht, toen Wim Hobbel van afstand 1-2 In schoot. Na de rust een sterk aanvallend Good- Luck en het was opnieuw een afstand schot van Wim Hobbel dat doel trof 1-3. De Rood-Witten schoten vaak en het was Jan van Wezel die opnieuw van dichtbij vrij kwam en beheerst 1-4 in schoot. ADO gaf de moed op, waarvan uit blinker Jan van Wezel profiteerde en z'n derde treffer aantekende. In de slotfase speelde de ploeg uit Middelhamis op zekerheid en via een schot van Marjo de Zout werd het 1-6, waarna ADO in de laatste minuten met een strafworp de eindstand bepaalde, 2-6. PROGRAMMA 10-12-1977 Olymplahal, Middelhamis Pup. Good-Luck 2 - ADO 3 10.00 u. Asp. Good-Luck 3 Korbatjo 2 10.35 u. Good-Luck 2 O WK 1 11.20 u. Good-Luck 1 Merwic 1 12.10 u. Jun. Good-Luck ODO 18.00 u. Sen. Good-Luck 3 Or. Zw. 2 19.00 u. Good-Luck 1 Kinderdijk 4 20.00 u. voor een Z-bocht (want die borden zijn driehoekig als waarschuwingsteken uit gevoerd). Het eerste betekent het begin van een blauwe zone, waarin uitslui tend met goed afgestelde daór geldige parkeerschijf mag worden geparkeerd of stil gestaan. De doorgestreepte Z geeft aan, waar u het einde van die blauwe zone bereikt en weer vrij mag parkeren zonder schijf. Bedoelde borden treft u aan in België. ALEXANDER POLA Hoe heet en hoe oud is Alexander Pola? Antwoord: Dit is de artiestennaam van Abraham Polak en die is in 1914 te Haarlem geboren. RUIME OVERWINNING INTERMEZZO Het eerste herenteam van Intermez zo behaalde j.l. zaterdag een ruime 3-1 zege op VoUido uit Hendrik Ido Am bacht. Intermezzo, waarin André Driesse ontbrak wegens werkzaamhe den, begon uitstekend met een snelle en goede aanval en dat resulteerde in een 6-0 voorsprong. Na de time-out van Vol- lido kregen de gasten gaandeweg meer greep op het spel en naderden Inter mezzo tot op één punt: 10-9. Nadat coach Bisschop Herbert Nieuw- land, die verdienstelijk debuteerde, in de ploeg gebracht had ten koste van Piet Bal, greep Intermezzo met 15-13 de Ie set. In de 2e set Hep Intermezzo vlot naar een 5-1 voorsprong, die geruime tijd op het scorebord bleef prijken. Na dat VoUido bij 8-3 haar tweede t.o. had gebruikt leek er voor de formatie van Bisschop geen vuütje meer aan d e lucht, maar toch moest Bisschop bij een stand van 13-9 even zijn pupillen te rechtwijzen wegens een te grote non chalance. Hierna werd het 15-11. De be ginfase van de 3e set was overduidelijk een Intermezzo aangelegenheid. Na een 8-2 voorsprong kreeg Intermezzo een inzinking, en daar profiteerden de gas ten uit Ambacht handig van. Bij 8-7 voorsprong werd Herbert Nieuwland vervangen door Piet Bal, die de brood nodige routine in he tteam moest bren gen. Toch bleek dit niet voldoende en bij 11-12 moest Eddie v. d. Sluys wijken voor Jan van Balen, die meer aanvals- kracht moest brengen. Tot 13-13 wist Intermezzo stand te houden, maar moest daarna buigen voor VoUido dat met 13- 15 won. Na een zeer gedecideerde speech van Henk Bisschop voor de 4e set, was Intermezzo beter gemotiveerd dan ooit tevoren en met oogstrelende combinaties werd de tegenstander af en toe voor schut gezet. Nadat VoUido bij 7-2 nog een t.o. had benut, bleek ook dat niet voldoende om de blauw-witte formatie te stoppen. Met 15-5 werd deze set m winst omgezöt, waardoor de heren nu 7 punten uit de laatste vier wedstrijden hebben gehaald. Afgang Intermezzo dames Tegen het laag geklasseerde Cito Kel- tum uit Zeist is het eerste damesteam uit MiddeUiamis niet aan de bak geko men. Werd het twee weken geleden In Zeist nog een 3-1 nederlaag, nu werd het in de thuiswedstrijd zelfs een 3-0 ver lies. In precies 52 minuten werd de al gehele inzinking van Intermezzo duide- Ujk. Met 7-15, 8-15 en 15-17 pakte Cito de gastvrouwen overduidelijk in. OUDDORP VakanWebonnen landbouw In de week van 9 t.m. 16 december na 7 uur is er weer gelegenheid om va kantiebonnen voor de landbouw in te leveren tot een bedrag van 700,bij E. P. Grinwis, Dirkdoensweg 9, Oud dorp. OUDE TONGE Inlevering vakantiebonnen Vakantiebonnen v. d. Landbouw kunnen tot een waarde van 700,worden in geleverd bij D. Knöps, Julianastraat 8 op vrijdag 9 december 's avonds van 7 - 9 uur.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1977 | | pagina 2