Boeiend kunstwerk in „de Samaritaan" Kerstklokken klinken door de winternacht GEBOORTE EN VLUCHT SCHEPPING EN ZONDEVAL ARK EN ZONDVLOED MOZES EN UITTOCHT KRUISDOOD VAN JEZUS HEMELVAART EN OPENBARING C. KIEVIT ZN. Centrale Verwarming SOMMELSDUE Telefoon (01870) 36 09 Uw huis verkopen TAMBOER Bladz. 2 ^ILASfSSNsïflBUWff' Vrijdag 24 decemlaer 1976. In de aula van het verpleeghuis de Samartiaan zijn een zevental Bfibelse voorstellingen aange bracht. Zij bedoelen juist in deze kerk- en uitvaartruimte het Woord van God bij de bezoekers centraal te stellen. De opdracht tot het ontwerpen en vervaardigen van deze werkstukken vterd verstrekt, aan de kunstenares Julia Braendle uit Bingelrade. Daarbij werd er van uitgegaan dat eigentijds en nochtans begrijpelijk de hoofdmomenten uit de Heilige Schrift zouden worden weergegeven. De werken zijn opgebouwd uit stukjes gebrandschilderd glas en aangebracht op plastische ondergrond. Evenals een schilderij is elke voorstelling door dezelfde lijst voorzien, opgebouwd uit de twee oud kerkelijke symbolen: de vis (ichtus) en het zogenaamde kosmische kruis waaraan het latere kruisteken is ontleend. Wie de prachtige kleuren wil zien van deze „muurschilderingen" die is van harte welkom in de Samaritaan. Wilt u de afbeeldingen in kleur zelf bezitten, dan kunt u straks de ansichten aan de receptie verkrijgen. U steunt zodoende ook het welzijnszorgfonds van de Samaritaan bewo ners. Graag grijpen we de aangeboden gelegenheid van de redaktie van het Eilanden-nieuws aan om in deze Kerstuitgave elke afbeelding van een korte toelichting te voorzien. Daarbij geven we in deze feestdagen de nadere meditatieve uiwerking aan de lezer van harte in overweging. Zegen en heil Uggen immers alleen in het Woord besloten. ds. J. T. Cazander, pred.-voorz. H.D.G. Het eerste hoogtepunt uit het Nieuwe Testament is ongetwijfeld de geboorte van het in doeken gehulde Christuskind. De uitdrukking op het gezicht van Maria is er een van tere moederzorg en trots. De blik van Jozef roept vele vragen op; geen wonder als zelfs wijzen uit het Oosten (links onder), geleid door een ster (van David) het Kind met een bezoek en geschenken vereren. Ook deze „drie koningen" gaan het Kind met vragende ogen tegemoet. De harde werkelijkheid wordt het Kindeke Jezus niet gespaard. Juist Hij zal immers in de wereld verdrukking hebben en dat begint al vroeg. Links boven zien we de ouders met hun Kind bij nacht op de vlucht naar Egypte. Het land waar Mozes en het Israëlitische volk uittrok is nu ballingsoord voor de grote Zoon der Hebreeën. Het heeft er alle schijn van, dat niet God, de Vader van dit Kind, regeert, maar ko ning Herodes, die Kind en ouders opjaagt om te ontkomen aan de niets ontziende hand van de kindermoordenaar van Bethlehem. Let eens op de haast waarmee Jozef voortsnelt en de genegenheid waarmee Maria op de ezel Jezus omringt. Naar de geschiedenis uit het begin van het boek Genesis is aan de rechterzijde van de voorstelling het eerste mensenpaar, Adam en Eva uitgebeeld. Zij staan onder het beschermende teken van Gods' almacht, de zon. En zij weten zich allerwege omringd door de heerlijkheden van het paradijs, waarvan de weelderige bloemenpracht getuigt. Binnen hun bereik hangt echter de,verboden vrucht aan de boom der kennis des goeds en des kwaads. De slang is een en al aktie om de verleidelijke influisteringen bij het eerste mensenpaar in het oor te blazen. De gevolgen zijn met recht rampzalig te noemen. Links onder wordt het ongelukkige paar verdreven uit de hof van Eden, terwijl een engel de teruggang tot het paradijs blokkeert. De afgrijselijke gevolgen van de zonde vinden hun dieptepunt in de vreselijke eerste broedermoord. U kunt links boven in de voorstelling Kaïn waarnemen, die op het punt st^t zijn (tweeling)broer Abel neer te slaan. Als de maat van God vol is, valt met het oordeel niet te spotten. Zowel in het Oude- als Nieuwe Testament speelt de zondvloed een grote rol. De elementen van ondergang en behoud (voor enkelen) vormen een voorspel en afspiegeling van het uiteindelijke laatste oordeel. Iets van de panische angst is links onder bij mens en beest terug te vinden. Het alles verslindende water, nog één bergtopje steekt er boven uit, reikt met recht tot aan de lippen. Niettemin wordt toch dit tafereel beheerst door het teken van Gods trouw: de ark. De Heere zelf sloot achter Noach en de zijnen toe, waarbij het vee niet ver geten werd. Het anker als teken van de hoop symboliseert mede door haar afme tingen de nieuwe toekomt. Daar geeft ook Noach blijk van, die de duif met het takje ziet naderen als getuige van het zich herstellende leven. Links boven strandt de ark op de top van een berg, de dieren kiezen weer de vrije natuur en de opkomende zon maakt leven op aarde mogelijk. Het gegeven van dit derde tafereel is allereerst Mozes. Uit het water getogen bete kent zijn naam. De 4ochter van Farao kijkt neer op het mandje van biezen in de Nijl, de rivier die vele jongetjes der Israëlieten verzwolg. De papyrusplant markeert de nevenstaande afbeelding. Droogvoets trekt het volk der Hebreeën door de Roode Zee, beladen met huisraad en geschenken. Kinderen huppelen vrolijk tussen de grote mensen door, terwijl de stoet wordt aangevoerd door dezelfde Mozes, die te herkennen is aan zijn onaf scheidelijke staf. Doelbewust en verzekerd gaat de leidsman als een padvinder zijn weg, terwijl het leger van Farao het volk op de hielen zit. De Egyptische wagen menners vuren hun paarden aan met hun zweep, het symbool van de slaven drijvers uit de jeugd van Mozes toen Gods volk vierhonderd jaar onderdrukt werd. Het water dat in het boek Exodus zo'n grote rol speelt zal nu de wagens en ruiters van het gehele leger van Farao bedekken. Het lijden van de Man van smarten vindt haar hoogte- en dieptepunt in de kruis dood. Daarbij valt de (verdiende) kruisdood van moordenaars in het niet. Zij blijven dan ook slechts zichtbaar op de achtergrond, terwijl de gekruisigde Jezus het tafe reel beheerst. Let op het linkerkruis met de vertikale armen naar boven, waaraan de reeds gestorven behouden moordenaar hangt. De laatste vijand, die Hem teniet doet is de dood. De evangelist Johannes meldt ons, dat een der krijgsknechten Zijn zijde doorstak met een speer, en terstond kwam er bloed en water uit ten bewijze dat Christus, de Zoon van God, gestorven was. Er was geen twijfel meer mogelijk, hoezeer twijfel en ontzetting op de gezichten van de beide Maria's (rechts onder) te lezen staan. Aan de andere kant van het kruis wordt een honende vinger uitge stoken „indien Gij de Zoon van God zijt, zo kom af"; een vuist gebald en is nog juist een vergramde Farizeeër zichtbaar. We moeen daarbij onwillekeurig denken aan de woorden -vjan Simeon bij de besnijdenis gesproken: „een zwaard zal door uw ziel gaan, deze is gezet tot een val en opstanding van velen in Israël". Nog juist zijn de voeten zichtbaar van de naar de hemel varende Christus. Hij is reeds onttrokken aan het gezicht van hen, die achterblijven. Apostelen en vrouwen blikken verbaasd omhoog en naar elkander; zij vragen zich vertwijfeld af hoe het nu verder moet zonder de lichamelijke aanwezigheid van hun Meester. Het linker deel geeft daar antwoord op. De voorstelling laat de vier ruiters te paard zien uit Openbaring zes. Zij zullen gedurende Jezus' afwezigheid het wereldtoneel beheersen. De ruiter op het vale paard voert het zwaard om een vierde deel van de aarde te doden met ziekte. Het rode paard krijgt macht de vrede op aarde te verstoren, zodat de mensen elkander zul len doden. De ruiter op het zwarte paard verzinnebeeldt de voedselschaarste, grote hongersnood zal de mensheid teisteren. Maar boven alles uit (links boven) „ziet, een wit paard, en die daarop zat, had een boog; en Hem is een kroon gegeven, en Hij ging uit overwinnende, en opdat Hij overwon". Ook in de (korte) tijd, dat Christus niet op aarde is, gaat Zijn werk toch door. Daar kunnen de apocalyptische schrikkelijke ruiters niets aan afdoen. Gieten, dopen, ^vijden en luiden Het is, zonder dat we dat eigenlijk nog ten volle beseffen, een autoritaire persoonlijkheid, zo'n klok, die daar hoog in de toren of als onderdeel van een carillon in de lucht zijn klanken over stad en dorp uitbeiert. „Ik beween de doden", of „Ik verdrijf de duivel" galmt de klok. Maar ook vreugde klinkt door in de klank van de klok. Vreugde over de geboorte van Christus. Maar een klok moest eerst worden gegoten, ge doopt en gewijd, voor men aan luiden toe was. Monniken waren de eerste klokken- gieters. In de steden waarschuwden zij tegen gevaar, brand, storm of begeleid den een terechtstelling. Het gieten van een torenklok vereiste gedegen vakmanschap. Het waren de beiaardiers die door het uithakken van de rand trachtten de klank zuiverder te doen zijn. Maar pas toen musici hun mening gaven over het vervaardigen van klokken, ging men vermoeden dat het profiel de juiste opeenvolging van de boventonen bepaalt. In Asten in de Peel is de beroemdste klokkengieterij van de wereld. Op een soort pottenbakkersschijf maakt men eerst de kern van vuurvast betonzand. De buitenkant van deze kern moet het model hebben van de binnenkant van de klok. Hiervoor heeft men een sjabloon, waarmee men de draaiende kern het goede model geeft. De valse klok die hierop wordt gemaakt, lijkt precies op de echte. In een dunne waslaag worden versieringen en inscripties aangebracht. Zijn de figuren en letters op de juiste plaats op de valse klok vastgedrukt, dan wordt deze met een fijne chamottelaag ingestreken, zodat later in negatief de kleinste details goed uitkomen. Hieroverheen volgt een veel grovere laag, de buitenmantel. De „ingepapte" klok wordt nu in een zware stalen vormkast gestampt. Er zijn giettappen en openingen waar het ontstane gas door kan ontsnappen. Is alles hard, dan wordt de buitenmantel van de klok gehaald. Zowel de kern als de buitenmantel wor den schoongemaakt en weer over elkaar heen gezet. De nu ontstane opening zal de toekomstige klok bergen. Het klokkenbrons heeft daarvoor een temperatuur van 1100°C. Het bestaat uit 80"/o rood koper en 20''/o tin. Een oud ge bruik is, dat er geldstukken in het klok kenbrons worden gegooid. In vroegere eeuwen werd de hele vorm in de grond begraven, om het geweld van het gloei ende metaal de baas te blijven. De klok heeft een paar dagen nodig om af te koelen. Dan wordt de vorm voorzichtig losgeklopt en opgehesen. De chamotte die erop is achtergebleven, wordt eraf gezandstraald. Dan volgt een van de belangrijkste handelingen: het stemmen"~van de klok. Vroeger ging dat met de stemvork, nu met een elelttro- nisch meetapparaat. Uit de verkregen toonopnamen meten de stemmers dan van welk deel van de klok iets moet worden afgevijld. Toch blijft het muzikale gehoor van de stem mers beslissend, hoe goed de meetappa ratuur ook mag zijn, om het carillon te laten zingen. Dat kan een jubelende lof zang zijn of een klagelijk treuren, als weerklank van hetgeen er plaatselijk gebeurt. Daarnaast zijn de klokken toch ook een symbool van het Christelijk geloof, zo als zij opklinken in de stille nacht, de heUige nacht, waarin vrede op aarde een vrome wens is. (Nadruk verboden). KIND MET WOLF EN LAM Het laatste tafereel laat ons de herstelling van alle dingen zien. De profeet Jesaja had SINT ANNALAND Ontmoetingsavond „Ichtus" De Jeugdvereniging „Ichtus" uit Sint- Annaland hoopt D.V. op woensdag 22 december a.s. een ontmoetingsavond te beleggen in het Hervormd Verenigings gebouw des avonds om half acht voor de jeugd boven 16 jaar. dit al voorzien; in het elfde hoofdstuk ziet hij de wolf met het lam verkeren, het kalf en de jonge leeuw (links onder) en een klein jongske zal ze drijven. Deze beelden worden wisselend door Johannes in het boek Openbaring nader uitgewerkt. Buiten zullen zijn de dood- slagers afgodendienaars, hoereerders en allen die onrecht doen. Maar op de nieuwe aarde zal nergens leed zijn. noch verderf, want de aarde zal vol zijn van de kennis des Heeren. Dat is een heerlijk toekomstbeeld voor allen die geschreven zijn-in het boek des le vens des Lams. En die allen worden in het tableau (links boven) vertegen woordigd door het terugkerende eerste mensenpaar, Adam en Eva. Wij zien hen terugkomen om samen de cirkel van Gods trouw en almacht (de zon) iiin- nen te rijden. Het grote verschil met het eerste ta fereel (Genesis) is dat zij deze nieuwe staat van (eeuwig) leven nooit meer zul len verliezen. Die stad behoeft geen zon noch maan, want de heerlijkheid Gods heeft haar verlicht en het Lam is haar kaars (Openbaring 21).

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1976 | | pagina 6