EIIAnDEtl - niEUWS Overdenking De Gastliuiskerk te IMIddelburg Unicef start weer haar jaarlijkse alitie RIVATO bewaar ANNEKE JANSZ SALARIS REKENING Zeeuwse wandelingen UIEN voor een beter uit de Heilige Schrift resultaat 2e blad Vrijdag 29 oktober 1976 No. 4535 HET KITKVENSTER I GEROI I altijd voor I iedereen I mim en overzichtelijk 1 in onze speciale showroom. I A. Vroegindeweij 1 Westd^k 46 - Middelharnis 1 m Uw uitgaven zwart op wit. De vlotste manier van modern betalen. Huur, gas, licht, abonnementen. Natuurlijk automatisch! En elke maand een vast bedrag naar uw spaarrekening. Orde op geldzaken: Salaris en pensioen via de NUTSSPAARBANK De verkoopresultaten van de Rabobankor- ganisatie in 1976 Uw huis verkopen TAIVIBOER ROTYAL SLUIS Clir. Basisschool lioudt open dag Scliaakvereniging yyDe Zwarte Pion'' VERVOLOVBRHAAI. ttmmimi blik op kerk en samenJeving Een correctie Nogmaals: Tubbergen Rome en de Reformatie Deze week moet ik beginnen met me zelf te corrigeren. Ik schreef vorige keer over de gemeente Tubfaergen, waar de R.K. parochie 400 jaar bestond. Ter gelegenheid van dat feit werd een zogenaamde oecumenische herdenkings dienst gehouden, waaraan ook de Herv. predikant ds. Waardenburg deelnam. Tenminste, waaraan hij zöu deelnemen, want tijdens de eucharistie-viering ging de hostie hem voorbij. En dat nu is het punt waarop ik me heb vergist. Want de mis werd niet, zoals ik schreef, be diend door kardinaal Willebrands, maar door de pastoor ter plaatse, die echter van de Kardinaal telefonisch de op dracht had gekregen de Hervormde do- mïné bij de communie over te slaan Waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt, en zeker wanneer men zo als ik vorige week uit het hoofd ci teert, liggen fouten voor de hand. Za kelijk maakt het uiteraard weinig ver schil hóe het precies gebeurd is, maar ik vond het toch op z'n plaats deze ver gissing even te herstellen. Overigens krijg ik nu de gelegenheid nogeens op deze kink in de oecumeni sche kabel terug te komen. In het Her vormd Weekblad van donderdag 21 okt. j.l. schreef ook Prof. Dr. G. P. van It- terzon over deze kwestie. Van de op merkingen die hij erover maakte wil ik er graag enkele doorgeven. Van Itterzon schrijft: „De pastoor sloeg ds. W. over „met tranen in zijn ogen". Voor velen in de kerk was het een pijnlijke ver rassing, maar ds. W. kreeg de hostie niet. Kardinaal Willebrands had dit op vrijdag tevoren telefonisch verbo den. Het was toen te laat om het nog in het kerkblad te kunnen zetten. Als de pastoor in Tubbergen dit op vrijdag al wist, waarom nam dan toch ds. W. op het podium aan de voorbede deel? Ds. W. had toch twee dagen van tevoren al kunnen weten dat hij zou worden overgeslagen, dat de kardinaal geen open communie wilde? Waarom ging ds. W. op die zondagmorgen toch met zijn gemeen te naar de R.K. kerk en waarom hield men de vlag niet in? Halfstok zou wat pijnlijk geweest zijn, maar toch wel correcter dan het volop uitwaaie ren van de vaderlandse driekleur van een hervormde kerk". Na deze, wat speelse opmerkingen komt Prof. Van Itterzon tot de diepere achtergronden van het verschil tussen Rome en de Reformatie. We lezen ver der: „De kardinaal heeft op geen enkele wijze te kennen gegeven dat het hem speet. Waarom zou hij ook zijn spijt hebben moeten betuigen? De kardi naal handelde geheel volgens de in structie van Rome en de paus. Want nog steeds is het de geldige R.K. leer dat het brood en de wijn, wat hun wezen betreft in de mis worden ver anderd in het lichaam en bloed van Christus. Het „veranderde" brood mag volgens Rome niet aan niet-katho- lieken worden uitgereikt. De „gewij de" hostie, het offer in de mis, is voor de R.K. gelovigen en voor niemand anders. Bij de intronisatie (troonsbe stijging) van de kardinaal op 21 fe bruari mocht ook de Oud-Katholieke aartsbisschop Kok niet aan de com munie deelnemen. En wat wil dan een Hervormde predikant?" Ik ben mèt Prof. Van Itterzon blij dat Rome tenminste duidelijkheid brengt in de zaak van de zogenaamde oecumene. Want in Nederland doet men van beide kanten maar alsof er niets illlllllllllllllllUlllllllllinilllllllllIllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllUU MMIIII meer tussen zit. Maar bij voorkomende gelegenheden laat men van officiële R.K. zijde héél goed merken dat men zichzelf beschouwt als de alleenzalig makende kerk. En op grond van de R.K. leer kan dat ook niet anders. Ik schrijf deze regels aan de voor avond van Hervormingsdag. De pastoor in Tubbergen had tranen in zijn ogen toen hij de Hervormde predikant moest overslaan. Het was niet nodig geweest. De zonen en dochteren van de Refor matie mochten wel tranen in hun ogen hebben. Tranen vanwege het aanpap pen met Rome èn vanwege de onder linge verdeeldheid en verscheurdheid. Waarnemer. 'n Bondsspaarbank Middelharnis, Voorstraat 36. Ooitgensplaat, Pieter Biggestraat 47. De Rabobanken verkochten in 1976 ca. 190.000 pakkeitreizen, ruim 30% meer dan in 1975. Daardoor steeg het markt aandeel van de Rabobankorganisatie op de markt voor pakketreizen tot 12°/o. De prognose voor 1977 is gesteld op een marktaandeel van 13% of meer dan 200.000 reizen. Het aandeel van de vliegreizen In de totale verkoop nam iets af, deels als ge volg van de Spanje-boycot, deels ook als gevolg van de succesvolle verkoop van toeringcarreizen, bootreizen en vooral ook autoreizen. Speciale groepsreizen maken een steeds groter deel uit van de verkochte reizen: in 1976 namen reeds een 12.000- tal personen deel aan een groepsreis, die door de reisorganisatie voor bepaalde homogene groepen onder de klanten van de Rabobank werd samengesteld. Op de nog steeds groeiende markt voor pakketreizen op het platteland heeft de Rabobankorganisatie mede als gevolg van de activiteiten op groeps- reizengebied inmiddels een markt aandeel van rond 20''/o. MACHT OM TE VERGEVEN. „De Zoon des mensen heeft macht op de aarde de zonden te verge ven". (Matth. 9 6) Zie hier één van de machtigste ge neesmiddelen van de grote Medicijn meester Jezus Christus. Hij heeft macht om de zonden te vergeven. Terwijl Hij nog op aarde was en het rantsoen der zonde nog niet betaald had, had Hij al deze macht. Veel meer heeft Hij deze macht nu, nadat Hij Zijn bloed heeft gestort en Zijn leven heeft afgelegd. Welke macht om te vergeven moet niet in Hem zijn. Die de laatste penning van de schuld des volks volko men heeft betaald. Christus heeft een ongemeten macht om te vergeven, om dat Hij de ongerechtigheid heeft vol eindigd en de zonde te niet gedaan. Als u er aan twijfelt, zie dan, hoe Hij uit de doden opstaat. Zie Hem in heer lijkheid opgewekt door de hand Gods en hoor de Rechter van hemel en aarde betuigen, dat Christus volkomen voor de zonde heeft betaald. Hoor Hem pleiten voor het aangezicht Gods in de hemel ten goede van zondaren en zie Hem wijzen op Zijn wonden en eisen op de verdienste van Zijn lijden en sterven. Waarlijk, welk een kracht om te ver geven is in Jezus Christus! Van Hem immers staat geschreven: „Nadat Hij de reinigmaking onzer zon den door Zichzelven heeft teweegge bracht, is gezeten aan de rechterhand der Majesteit in de hoogste hemelen". Jezus Christus is een machtige Zalig maker en Zijn macht bestaat vooral in de zonden te vergeven. Waarlijk de Zoon des mensen heeft macht de zonden te vergeven! Is dit geen evangelie, is dit geen goe de boodschap? De meest scharlaken zonden worden weggedaan door het scharlaken van Zijn bloed. Aan de rechterhtod der Majesteit Gods in de hemel is er Eén gezeten. Die macht heeft de zonden op aarde te ver geven. Wat ook uw zondigheid of schul digheid mag zijn, Jezus Christus heeft de macht om uw zonden te vergeven. U mag zeggen: maar de macht van mijn zonden is zo groot en de kracht van mijn verdorvenheid zo verschrikkelijk, toch zegt het Evangelie u, dat Jezus' macht om te vergeven en te redden al tijd groter is dan de macht van uw zon den. Hoewel er kracht is in uw zonden om u te verderven, hetwelk de onboet- vaardigen en zondeliefhebbers tot hun eeuwig wee zullen ervaren, nochtans is er in Jezus' bloed meer macht om u te redden en te vergeven dan er macht is in uw zonden om u te verderven. Wie zal ooit uitspreken de algenoeg- zaamheid en waardij van Christus' ver zoenend lijden en sterven. De Persoon, Die leed, was immers niemand minder dan de Zoon Gods. Daarom is de dood van Christus van zulk een kracht, om dat de Persoon, Die deze dood geleden heeft, niet alleen waarachtig en volko men heilig mens is, maar ook de Enig geboren Zoon Gods, van éénzelfde We zen als de Vader en de Heilige Geest. Nu, dit is de verkondiging van het Evangelie. Het is een verkondiging, die spreekt van de kracht en de waardij van Jezus' bloed. De Evangelieverkondiging is geen verkondiging van de besluiten Gods, maar een verkondiging van de kracht en de algenoegzaamheid van Christus' offerande. Daarom, geliefde lezer, hoe groot uw zonden ook mogen zijn en hoe luide sa tan u ook toeroept, dat er voor uw zon den geen vergeving is, de Zoon des men sen heeft macht om de zonden te ver geven. Hij hoeft niets meer te doen of te verwerven om uw zonden te verge ven, want alles wat nodig is om de vuil ste en snoodste zondaar te vergeven is airede volbracht. Jezus behoeft die macht om te redden en te vergeven niet meer te verwerven. Hij heeft die verworven, zodat nu de boodschap is: De zoon des mensen heeft macht de zonden te vergeven. Een mens gaat dan ook niet verloren, omdat zijn zonden te groot en te veel zijn of omdat Jezus' macht tekort schiet zijn zonden te vergeven, maar omdat hij niet tot de Geneesmeester Jezus Chris tus wil komen. De mens gaat verloren vanwege zijn onboetvaardigheid en ongeloof. Dat is het wat u buiten de hemel zal houden. In de hel zult u, ziende op uw zonden, die u daar gebracht hebben, moeten zeggen: „En zij hadden vergeven kun nen worden, want de Zoon des mensen heeft macht de zonden te vergeven". Ik weet, zo ziet de verblinde mens het niet. De mens zegt veeleer, dat hij ver loren gaat omdat zijn zonden te groot zijn en er voor hem in Jezus geen macht was om de zonden te vergeven. Wat is er niet nodig om ongeloof zon de te maken in onze ogen en ons te doen bekennen; „Heere, als ik verloren ga, zal het zijn, omdat ik niet heb willen buigen en tot U komen". Voor de boetvaardigen echter is er een ongekende troost in deze w^oorden van Jezus, dat de Zoon des mensen macht heeft de zonden te vergeven. O, blijft toch niet van Hem vandaan, omdat uw zonden te groot zijn. Laat het gevoel van uw vuilheid u toch niet van de Fontein houden, maar laat dit juist een reden zijn om tot de fontein van Jezus' bloed te vluchten. Zo doe de Heere, arme, vloekwaardige zondaren ervaren, dat de Zoon des men sen macht heeft om de zonden te ver geven. Dordrecht. Ds. C. Harinck. In het vorige artikel hebben we rond gekeken in het voormalige gasthuis. Van deze gebouwen bestaat alleen nog maar de kapel. Het gasthuis was gewijd aan de „heilige" Barbara en daarom werd het Barbaragasthuis genoemd. De kerk die erbij hoorde heette Barbarakapel. Toen ook hier de „nieuwe leer" door gedrongen was, wilde men niet langer herinnerd worden aan deze „heilige" Barbera en noemde meri deze kapel kortweg Gasthuiskerk. Deze naam wordt tot op dit ogenblik nog steeds ge bruikt. Velerlei bestemming. In 1568, het jaar dat bekend is als het begin van de'80-jarige oorlog, sloeg de bliksem in de Abdijtoren, bekend onder de naam Lange Jan. Toren en Abdijkerk brandden gedeeltelijk af. De kerk kon dus voorlopig geen dienst meer doen en daarom werd de Gasthuiskerk als ver- vangingskerk gebruikt. Dit heeft ge duurd tot 1571 toen de Abdijkerk weer voldoende hersteld was om gebruikt te kunnen worden. Enkele jaren later werd de Gasthuis kerk verhuurd aan Engelse kooplieden, die gebrek aan kerkruimte hadden. Van 1598 - 1621 hebben ze het bedehuis gebriiikt. Daamö werd de kerk door de Ned. Herv. gemeente officieel als derde kerk in gebruik genomen, alleen voor de mor gendiensten op zondag. Op het Hofplein hadden ze de St. Pie terskerk of Noordmonsterkerk. Deze heeft een paar eeuwen dienst gedaan en is in 1834 afgebroken. Op de vroegere plaats van deze kerk staan nu enkele huizen en de Gereformeerde Hofplein- kerk. De andere kerk was de Nieuwe kerk, algemeen bekend als een deel van de Abdijgebouwen. Bij het Duitse bombar dement van 17 mei 1940 is deze kerk to taal uitgebrand, maar nu weer hersteld. Vroeger stond midden op de Markt nog de St. Maartens- of Westmonster- kerk, die in 1575 is afgebroken. Al deze kerken, dus ook de Gasthuis kerk, zijn eens Roomse kerken geweest. Maar gedurende de eerste jaren van de oorlog tegen Spanje was er op Walche ren nogal een en ander gebeurd. Vlis- singen en Veere hadden in 1572 de zijde van de Prins gekozen, het platteland eveneens. Toen zijn er heel wat kerken verwoest, Middelburg moest zich na een beleg van bijna 2 jaar in 1574 aan de Geuzen overgeven. Men had geen ge brek aan preekruimte en daarom werd de kerk op de Markt toen afgebroken. De kerken werden gezuiverd van al les wat aan de Rooms-Katholieken her innerde, en voor de Gereformeerde ere dienst geschikt gemaakt. Een zuivering was er al geweest in 1566 bij de Beeldenstorm, maar deze was slechts tijdelijk. Uit Rooms oogpunt bezien zouden we het een illegale zui vering kunnen noemen. Toen werd ook het Mariabeeldje aan de mooi bewerkte eiken voordeur van de Gasthuiskerk het hoofd afgeslagen. Het is er nog, ge restaureerd, het hoofd zit er op. Omstreeks 1600 had de gemeente van Middelburg 12 predikanten. Ongeveer hetzelfde aantal is er nog in deze stad. In de Ned. Hervormde Kerk zijn er 5, in de Gereformeerde kerk 4 en verder hebben de Chr. Gereformeerde kerk, de Geref. Gemeente er ieder één (de laatste is bezig een tweede predikant te beroe pen). De Lutherse en Doopsgezinde kerk hebben elk één predikant met Vlissin- gen samen, ook de dominee van de Waalse kerk is aan een andere gemeen te verbonden. Er worden ook nog kerk diensten gehouden van kleine, apart- staande groepen. De bevolking van Middelburg was toen ongeveer even groot als nu.. Sinds de Franse tyd. Toen in 1795 de Fransen in ons land hun „vrijheid, gelijkheid en broeder schap" brachten, behoorde hierbij ook de vrijheid van godsdienst. De Rooms-Katholieken hadden al langer dan een eeuw hun godsdienst oefeningen gehouden in een schuilkerk op de Blauwedijk bij de Vlissingse poort De kerk zag eruit als een woonhuis. Dat was in die tijd voorschrift van de stads regering: hun kerk mocht niet als zoda nig te herkennen zijn. Nu echter behoefden ze niet meer in stilte samen te komen, ze hadden nu evenveel rechten als de andere kerken. Ook recht op een kerkgebouw. Graag hadden ze in de Abdij de Koorkerk ge had, maar de magistraat gaf hun de Gasthuiskerk (1 januari 1799). Na ruim twee eeuwen werd in deze oude kapel dus opnieuw de mis gelezen! De r.k. gemeente breidde zich sterk uit, zodat de Gasthuiskerk te klein werd. Ze wilden graag het terrein op het Hof plein kopen, waar in 1834 de St. Pieters kerk (Noordmonsterkerk) was afgebro ken. De kerkvoogden wilden deze grond echter niet verkopen, omdat er nog niet lang geleden begraven was. Toen bouw den ze in 1864 een nieuwe kerk in de Noordstraat, die 17 mei 1940 verbrand is. In 1834 waren bij de Afscheiding ook in Midelburg enkele leden uit de Ned. Herv. kerk gegaan. Ze werden Chr. Af gescheidenen genoemd. In 1845 kochten ze de Gasthuiskerk. Bijna een eeuw hebben ze hier gekerkt. Hun naam was ondertussen veranderd in Gereformeerde Kerken. Door de sa mensmelting van de drie Geref. kerken in Middelburg had rtien geen behoefte meer aan deze vergaderruimte. Die drie kerken heetten: A Gasthuiskerk, B Hofpleinkerk, C Noorderkerk (ge bouwd na de Doleantie). Het gebouw vertoonde nogal wat gebreken en werd in 1934 verkocht aan de aannemer Van Loo. Kort tevoren had de plaatselijke predikant ds. Ringnalda (is een paar Het kinderfonds van de Verenigde Naties „UNICEF" viert dit jaar haar 30 jarig bestaan. Unicef bouwt aan een be tere toekomst voor alle kinderen, zonder onderscheid naar ras, geloof of politieke kleur. Unicef helpt kinderen overal ter wereld bij ziekte, ondervoeding, ram pen, onderwijs. De grootste bron van inkomsten komt voort uit de jaarlijkse aktie van de ver koop van Unicef-wenskaarten, agenda's, mini-kaartjes, luchtpost en sinds vorig jaar ook bouwpaketten voor de jeugd, met een opvoedkundig doel. Het komité op Goeree-Overflakkee zet zich ieder jaar in om de aktie te doen slagen en niet zonder sukses. De aktie van vorig jaar bracht ruim 7500,- op. Het komité bestaat uit een bestuur, bijgestaan door aktieve mensen uit het verenigingswerk, kerkelijk werk, uit mensen uit het onderwijs en partikulie- ren. Deze mensen zitten zoveel mogelijk over het eiland verspreid. Er zijn nog steeds mensen, die hun bestellingen rechtstreeks via Unicef Den-Haag doen. Het komité wijst deze mensen erop, dat het organisatorisch gemakkelijker is, dit voortaan te doen via een van de regio-adressen. Wilt u meer weten over de aktie, of POSTBOX 22 - ENKHUIZEN - HOLUND-TELOaaSO-27 41 weken geleden gestorven) er de laatste dienst geleid met de tekst Matth. 25 10: „En de deur werd gesloten". In 1936 kocht de pas geïnstitueerde Chr. Geref. Kerk het gebouw. Het is zo wel van binnen als van buiten gerestau reerd. Doordat er wat huizen zijn afge broken staat de kerk aan drie kanten vrij. Op de kerk staat een klein torentje. Vroeger stond er op de kerk een grote roodkoperen appel, „met zonnen, ster ren en manen", de appel van Jeruzalem genoemd. In 1588 is deze voor oud koper verkocht. De bekende redenaar prof. G. Wisse heeft deze kerk verscheidene jaren ge diend, o.a. gedurende de laatste oorlog, en trok ook uit andere kerken veel hoor ders. Middelburg. L. van Wallenburg. misschien wel aktief aan de aktie deel nemen, neemt u dan kontakt op met de afdeling voorlichting: mevr. J. de Loos, Fr. Halslaan 18, Middelharnis, tel. (01870) 3227. Wilt u mooi uitgevoerde, door kinde ren uit de hele wereld' ontworpen wens kaarten versturen, die niet alleen in de kersttijd, maar het hele jaar door een feest zijn te versturen en te ontvangen, denkt u in dit jubileum jaar van het kinderfonds eens aan de Unicef-koUek- tie. Op de volgende adressen zijn de kaarten enz. te verkrijgen: De leden van het komité zijn: dhr. Joh. van Es, Stationsweg 9, Middelhar nis, tel. (01870) 2492 dhr. v. d. Harst, Havenplein, Den Bommel, tel. (01871) 255 dhr. J. Barendse L, Bouwmeester plein 9, Middelharnis, tel. (01870) 2831 mevr. Breen-Meyer „Zeezicht", Goede- reede, tel. (01879) 1726 mevr. G. Gra vendeel, Marktveld 3, Sommelsdijk, tel. (01870) 3556 mevr. Geluk-Polder, Klinkerland 1, Herkingen, tel. (01876) 202 mevr. v. Loon-Dirkx, Oost Moer- polder 1, Stad a. 't Haringvliet, tel. (01871) 241 mevr. Soldaat-Poortvliet, Burg. Zaayerlaan 69, Dirksland, tel. (01870) 1542 mevr. J. de Rooy, Oos terweg 3, Melissant, tel. (01877) 1623 mevr. J. de Loos-Paarlberg, Fr. Hals laan 18, Middelharnis, tej. (01870) 3227 mevr. W. Westra, Kerkring 24, Oude- Tonge, tel. (01874) 1259. OUDDORP Het bestuur van de Verg. tot stichting en instandhouding van scholen met de Bijbel te Ouddorp, hoopt in verband met de gehele afbouw van de school aan de Margrietweg 6 te Ouddorp, een open dag te organiseren. Een ieder die belang stelt in het Chr. Onderwijs, wordt op D.V. woensdag 3 nov. 1976 n.m. van 4 tot 6 uur uitgenodigd de school, het gymlo kaal en de tuin te komen bezichtigen. Behalve de leden en ouders, is ieder die hier belang in stelt van harte wel kom. Ie afdeling: 1. J. C. Hollander W. Markwat 1—0 2. C. J. Smit P. J. Lesuis 1O 3. J. Boeter Chr. Littel 1—0 4. M. V. d. Waal W. I. Peeman V2-V2 2e afdeling: 1. C. Groenendijk B. de Vos 0—1 2. A. Visser C. Bakelaar 0—1 3. A. Roon A. Stolk V2-V2 4. J. Smallegange D. Robijn O1 3e afdeling: 1. W. Tieleman E. Schoonebeek O1 2. J. Kruis H. Visser 0—1 3. C. V. d. Groef N. v. Bracht V2-V2 4. D. A. Spahr-v. d. Hoek D. Stekelenburg 0—1 5. J. D. Costeris H. R. Smit 0—1 Ladder: J. Noordijk W. de Hoog 0—1 Historisch verhaal uit de eerste tijd der hervorming door M. VAN DER STAAL 31 Wie zich in zijn nabijheid bevond, moest gevoelen, dat deze man met zijn tengere gestalte onverzettelijk van wil was. Maar ook straalde van heel zijn wezen de wondere goedheid en zachtheid van de herder, die met liefde vervuld is voor de kudde, welke aan zijn zorgen werd toevertrouwd. Pastoor Meruia zag vragend de veer man aan. „Ik ben Maerten Willems, de Brielse veerman", begon deze. „Gij kent mij zeker niet meer, heer pastoor?" „Ja", antwoordde Meruia, na zich even bedacht te hebben. „'k Herin ner me nog wel. Ik weet ook, dat uw zuster gestorven is. Woont ge nog altijd met uw moeder in het veerhuisje bui ten de Noordpoort?" „Nog altijd, heer pastoor. En dat zal wel zo blijven, totdat „Totdat?" „Totdat mijn moeder wat, hoop ik, nog in lange niet geschieden zal van mij weggenomen wordt". „En wat zult gij dan doen, Maerten?" „Dan ga ik weer naar zee, heer pas toor. Gij weet misschien wel, dat ik om moeders wiUe aan wal gebleven ben?" „Ge zijt een goed zoon Maerten en God zal er u voor zegenen". „Zo bedoel ik het niet, heer pastoor", zei de veerman, ietwat verlegen door de ontvangen lof. „Neen, ge moet ook niet het goede doen, opdat gij er voor gezegend wordt, maar omdat onze Hemelse Vader u zulks gebiedt", antwoordde Meruia op zachte toon. Daarop vervolgde hij, ter wijl hij een onderzoekende blik op de veerman wierp: „Maar hoe komt ge zo vroeg op de dag naar hier?" „Ik wilde u vragen", zei Maerten, terwijl hij een stap in de richting van de pastoor nader kwam en zijn stem enigs zins liet dalen, „of hier vannacht twee vreemde lieden bij u gekomen zijn, Meynardt en Da „Stil!" viel Meruia hem in de rede, enigermate verschrikt. Doch blijkbaar getroffen door de trouwhartige blik van de veerman, vroeg hij: „Wie zendt u naar mij, om dat te vragen?" „Meester Arend Jansz en Anneke, zijn vrouw". Maerten had het daareven wel be merkt, dat de pastoor voor een ogen blik zijn kalmte verloor. Doch na deze woorden zag hij duidelijk, dat Meruia geheel gerustgesteld was. „Dan is het goed", antwoordde de ze. „Ja, David Joris en Meynardt zijn vannacht hier gekomen en ze zijn nog in de pastorie. Maar hoe is 't met Mees ter Arend Jansz en zijn vrouw? Zijn die ook in vrijheid?" „O!" riep Maerten verheugd. „Heel het boze plan van Savedra is in het water gevallen. Of eigenlijk dat van de dokter en Hans en „Ja, daarvan heb ik al gehoord. Maar vertel mij, Maerten, hoe zijt gij er toe gekomen, om zo voor de veiligheid van Meester Jansz en de zijnen te ijveren? Zijt gij ook een k „Een ketter? Neen, heer pastoor, een ketter ben ik niet. Maar ik ken de Mees ter al sinds lang en nooit geloof ik, dat hij een slechtaard is. En zijn vrouw evenmin". „Onder hen, die men ketters noemt", zei pastoor Meruia ernstig, „zijn waarlijk vrome kinderen Gods. En het is heel verkeerd, als men hen naar de pijnbank sleept en op de brandstapel brengt, gelijk helaas reeds zo vaak is gebeurd en nog vaker, vrees ik, gebeu ren zalDoch Maerten, vertel mij alles van deze Brielse geschiedenis. Ik ben zelf ook een BrieUenaar, naar ge weet, en stel er dus veel belang in". De veerman vermoedde, dat er nog een andere oorzaak voor Meruia's be langstelling aanwezig was. Maar het stond niet aan hem, oordeelde hij, hier naar te vragen. Breedvoerig verhaalde hij de geschiedenis der laatste dagen. En ook verzweeg hij niet, welk een wonder lijk-vreemde ontroering hem be vangen had, toen hij in de verboden sa menkomst Meynardt hoorde spreken en getuige was van de doop, die de Meester eri Anneke Jansz hadden ontvangen. Juist wilde hij vertellen, wat er na het vertrek van de smid gebeurd was, toen hij de deur van het vertrek zag open gaan en Meynardt binnenkwam, ge volgd door David Joris. De beide leraars der Wederdopers verwelkomden Maer ten hartelijk en deze van zijn kant toon de zich ook verheugd, nu hij de twee mannen in volle vrijheid weer ontmoet te. „Wij hoorden in de kamer hiernaast, dat gij er waart, Maerten", zeide Meynardt. „En wij konden het ver langen niet onderdrukken, om u onze dank te betuigen voor uw tussenkomst. Gij duidt het ons toch niet euvel, heer pastoor", vervolgde hij, zich tot Me ruia wendend, „dat wij dus onge vraagd „Neen, neen!" antwoordde deze. „Ik heb u immers gezegd, dat gij rtiijn huis als het uwe kon beschouwen. En ik begrijp het volkomen, dat gij de kloeke veerman de hand wilt drukken". „Zóveel heb ik niet kunnen doen", weerde Maerten Willems verlegen af. „Maar Meester Adriaan heeft u „Als gij niet zo waakzaam waart ge weest, veerman", viel David Joris heftig in, „zou de komst van die bloedhond de meesten onzer in grote verwarring hebben gebracht. Ik wil er mee zeggen", ging hij voort, ziende hoe Meynardt een verwijtende blik op hem wierp, „dat wij aanu onze red ding te danken hebben". Pastoor Meruia verzocht de veerman nu zijn onderbroken verhaal voort te zetten. Deze voldeed aan dit verlangen en vol aandacht luisterden de drie man nen naar het relaas, dat Maerten in een voudige bewoordingen, maar met ge trouwe weergave der feiten, gaf. Anneke's standvastigheid en 's Mees ters zachtmoedigheid, waarvan hij met bewondering gewaagde, ontroerden de hoorders. Maar een glimlach konden ze niet weerhouden, toen Maerten, in zijn beschrijving van Savedra's teleurstel ling en woed, ook diens bewegingen en gelaatsuitdrukkingen nabootste. „Hij wilde de twee leraars gevangen nemen", vertelde hij. „En toen de dienaars het hele huis doorzocht hadden en niets vonden, was hij met een paar sprongen in de tuin, die hij met een lan taarn aflichtte. Niets, niets evenwel ont dekte de man. Ja„ toch. Meester Jansz heeft me verteld, dat Savedra terug kwam met een boekje, dat waarschijn- hjk door een der vluchteling verloren was". „Een boekje?" vroeg Meynardt. „VVat kan dat geweest zijn?" David Joris bracht, onopgemerkt, de hand in de zak van zijn wambuis. „'t Moet de oproep van eenen Emanu el geweest zijn", deelde Maerten mee. „Die oproep? Maar wie van de broe ders en zusters kan die bij zich gehad hebben!" zeide Meynardt verwon derd. Toen, de opvallende verlegenheid van David Joris opmerkende, vroeg hij deze: „Gij toch niet, David?" „Ja", gaf deze nu ten antwoord en voor IVTaerten zowel als voor pastoor Meruia was het duidelijk, dat deze be kentenis hem niet gemakkelijk viel. „Maar broeder", verweet Mey nardt, „bewaardet gij dan dat ge schrift? Ik meende, dat gij met mij overtuigt waart, dat het Koninkrijk Gods niet door kracht en geweld ge sticht kan worden. En Munster, waar heen Emanuel de scharen opriep, is niet het nieuwe Jeruzalem, de stad der hei ligen, zoals hij voorgaf. Een stad van ónheiligen, zeg ik „Dat gaat te ver, Meynardt". „Neen, niet te ver!" riep deze uit, terwijl zijn bleek gelaat van veront waardiging gloeide. „Schande en on eer brengt Jan Beukelszoon over ons. En groot nadeel berokkent hij de zaak van Christus door zijn woest en godde loos handelen. Ik zeg u nogmaals: ont houd u van hem en zijn metgezellen. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1976 | | pagina 7