EiiAriDEn niEuws Overdenking Noordgouwe bestaat 600 jaar ANNEKE JUNSZ Zeeuwse wandelingen uit de Heilige Schrift No. 4519 2e blad Vrijdag 3 september 1976 KVENSTER HET GERO m altijd voor iedereen ruim en overzichtelijk in onze speciale g showroom. 1 A. Vroegindeweij Westdijk 46 - Middelharnis VERVOLGVERHAAL PREDIKBEURTEN i 1 Alcoholvrije hotels, pensions en restaurants Rode Kruis kursus in IVliddelharnis blik op kerk en samenlaving Bidstonden Eenheid en schuldbeiydenis De Prins J.l. zondag, 29 augustus, is in vele Hervormde Gemeenten van Gerefor meerde signatuur een bidstond gehou den, of althans in de voorbede bijzon dere aandacht besteed aan de geestelijke en zedelijke crisis waarin ons land en ons volk zich momenteel bevinden. Het initiatief daartoe werd genomen door de kerkeraden van de gemeenten Ede en Putten, overigens geheel onaf hankelijk van elkaar. Het hoofdbestuur van de Ger. Bond, bij monde van Ir. J. van der Graaf, heeft terstond adhaesie betuigd en het voorstel om er een lan delijke biddag van te maken, doorge speeld aan de kerkeraden. Het is een verheugende zaak dat dit voorstel ook weerlclank heeft gevonden buiten -de kringen van de Ger. Bond. Zo heeft het hoofdbestuur van de Con fessionele Vereniging in de Herv. Kerk zich meteen achter de oproep gesteld. Ds. S. Kooistra, de hoofdredakteur van het Herv. Weekblad dat in de kringen van de Conf. Ver. gelezen wordt, deed de suggestie om in de voorbede niet al leen te denken aan de leden van de volksvertegenwoordiging, die straks in het abortus-debat hun stem zullen moe ten laten horen, maar ook aan de artsen en de verpleegsters, die soms in ernstige gewetensnood komen. In de Saambinder, het orgaan van df Ger. Gemeenten, heeft Drs. A. Vergunst eveneens opgeroepen tot het houden van een landelijke bidstond. Hij dacht ech ter niet zozeer aan één bepaalde dag, maar aan een periode, bijvoorbeeld van 20 september tot begin oktober. Daar de Ger. Gemeenten een groot tekort heb ben aan predikanten zou het moeilijk, zo niet onmogelijk zijn, deze biddag overal tegelijk te houden. Vanuit de verschillende kerken en groeperingen binnen de Ger. Gezindte werden ook de handen ineengeslagen om te komen tot een landelijke, interkerke lijke samenkomst, die de bidstonden moet afsluiten. Dat zou dan een dag van bezinning en verootmoediging moeten wórden, die rechtstreeks uit de kerken opkomt. Bij alle verdrietelijkheden rondom de verscheurdheid van de Ger.'Gezindte Is het een verheugende zaak dat men el kaar weer eens een keer heeft weten te vinden. Kerken en groepen die wensen te leven bij het Woord van God zijn naar elkaar toegedreven door de nood en de crisis waarin land en volk zich bevinden. Waar de machten uit de af grond steeds driester optreden, waar het gezag systematisch ondermijnd wordt en het leven van een mens. ook het on geboren leven niet meer meetelt, daar heeft de Kerk nog één wapen, het wa pen van het gebed. Er zijn tijden ge weest in de geschiedenis van ons volk, waarin de vijanden meer bevreesd wa ren voor een nationale biddag dan voor het Hollandse leger of de Hollandse vloot. Dezelfde God, Die zo vaak uit komst heeft gegeven, leeft nóg en Hü is een Hoorder der gebeden. Maar als er vanuit de kerken een na tionale gebedsdag wordt georganiseerd, dan kan dat alléén maar in een ootmoe dige schuldbelijdenis tegenover de Hee- re en ook tegenover elkaar. Het oordeel begint immers van het huis Gods, en de nood van onze samenleving is de nood van de kerk. We zullen moeten leren inzien en belijden dat het onmogelijk is samen te bidden en vervolgens weer ieder onze eigen weg te gaan en, zoals de bijbel zegt, „te lopen voor ons eigen huis". De grondtoon van ons gebed zal dan ook moeten zijn: „Wij hebben God op het hoogst misdaan, wij zijn van 't heil- spoor afgegaan, ja wij en onze vaderen tevens". it In deze dagen mag ook het gebed voor ons Koninklijk huis zich wel vermenig vuldigen. We hebben allen tnet ontzet ting de ontknoping van dit drama ge volgd. Het kan echter voor mensen die bij het Woord willen leven geen verras sing zijn dat ook hooggeplaatsten een misstap kunnen begaan. Maar het mo ge óók verre van ons zijn, uit de hoogte op de Prins neer te zien, die in het ver leden bovendien zoveel voor ons volk heeft betekend. Het mag ons wel een wonder zijn dat de monarchie niet méér te lijden heeft gehad onder de kritiek van de linker zijde. Dat is naast God de Heere te dan ken aan het optreden van premier Den Uyl, die deze zaak op waardige wijze dat moet gezegd worden, ook al zijn we geen vrienden van hem! heeft behan deld. Mogen Vorstenhuis en volk samen verder gaan in ootmoedige belijdenis van schuld en met het lied dat de eerste van de Oranjes in de mond is gelegd: „Dat ik toch vroom mag blijven. Uw dienaar t' allpr stond WAARNEMER. MET GOD DE TOEKOMST IN „Wentel uw weg op de Heere en vertrouw op Hem, Hij zal het maken". Psalm 37 5. David geeft in deze woorden onder wijs, geen gebed of lofzegging. Hij heeft het over de voorzienigheid Gods, die al gemeen is omtrent alle schepselen, bij zonder over Zijn redelijke schepselen, engelen en mensen, en allerbijzonderst over Zijn gunstgenoten. Het steeds te rugkerende in deze psalm is het onder scheid tussen de rechtvaardigen en de goddelozen. De les is niet zeer moeilijk te begrij pen, maar wel heel moeilijk in de prak^ tijk te beoefenen. Hij vermaant zijn leer lingen de goddelozen niet te benijden vanwege hun voorspoed en dat men zich daarover niet moet ontsteken, want dat zij haast als gras wordep afgesneden. Een blik in het rond zegt duidelijk dat alles buiten God slechts ijdelheid is. Een blik naar, eigen binnenste in ons hart leert ons, dat wij er zo licht toe geneigd zijn om goddelozen te benijden vanwe ge hun voorspoed. Te meer omdat er ge noeg aanleiding is, om zwarigheden in ons leven te verwachten, omdat door de afval van God in Adam alles verwoest en geworden is tot een Mesech van el lende. Het leven op aarde is te vergelijken bij een weg, die loopt door een jammer- dal, vanwege de gevolgen van de zonde. Niemand zal de moeilijkheden des le vens kunnen ontgaan. Door onze ver dorvenheid kunnen wij niet verenigd zijn met God en met de weg die Hij met ons houdt. Twisten met God onze Maker het beter vallen weten dan Hij, het an ders willen doen dan de Heere, dat ligt als een zware last op onze ziel. Soms met een zwijgende mond, loopt men daarheen met een opstandig hart, maar de Heere ziet het hart aan en de gedachten zijn niet tolvrij. Er is dus ruimschoots aanleiding tot de degelijke raadgeving in bovenstaande tekstwoor- den vervat. David wist bij ervaring hoe het stormen kon in zijn hart, waar de Heere hem leidde in uitzonderlijk diepe wegen, die hij zonder hulp van Boven niet begaan kon. Hij was dan ook een type van Chris tus, de zone Davids. Die komen zou in diepe vernedering als Man der smarten. Gelijk David moest geheiligd worden door het lijden, otn te kunnen worden tot een theocratisch koning, dus een ko ning van God aan Israël gegeven,, een koning onder God en met God, zo moest Christus door lijden geheiligd worden tot Koning van Sion, de berg Zijner hei ligheid. En nu moeten ook al Zijn gunstgeno ten door lijden geheiligd worden tot'on derdanen van die Koning. Zij moeten kruisdragers worden, want hun Verlos ser heeft het kruis gedragen en de schande veracht. En al moeten Gods kinderen daartoe gedwongen worden, evenals Simon van Cyrene, het baat hen niet. Het zijn de eigen woorden van de Heere Jezus: Die achter Mij wil komen, verloochene zichzelf, neme zijn kruis op en volge Mij Daarom krijgt dat volk soms een zwa re diepe weg, opdat zij weten zouden wat het is, om gemeenschap te hebben aan Zijn lijden, opdat zij het ook zou den mogen hebben aan Zijn heerlijk heid. Elk kind Gods krijgt een weg te bewandelen, een weg die tegen vlees en bloed ingaat. Vanaf het ogenblik dat de kracht der goddelijke genade hen overzette van de brede weg der wereld en der zonde, op de smalle weg, die ten leven leidt, zijn zeer veel beproevingen en verzoekingen hun deel, vooral de voortdurende be- strij dingen en aanvechtingen des dui vels, alsmede de vijandschap dergenen, wier deel in dit leven is. Ook de eigen zonde en dwaasheden berokkenen Gods kind gedurig nieuwe moeilijkheden. Die Eigenlijk bestaat Noordgouwe niet meer, ik bedoel als zelfstandige gemeen te. Zoals op zoveel plaatsen zijn er ook op Schouwen-Duiveland een heleboel gemeenten bij glkaar gevoegd. Dat was op 1 januari 1961. Door samenvoeging heeft men van de 18 gemeenten er 6 ge maakt: Zierikzee, Westenschouwen, MiddenschoUwen, Brouwershaven, Dui- veland en Bruinisse. Noordgouwe behoort bij de gemeente Brouwershaven, waartoe met Brouwers haven ook behoren Zonnemaire en Drei- schor. Schuddebeurs eveneens, maar dat was vroeger een deel van Noordgouwe. Nu heeft Noordgouwe op 7 augustus feest gevierd omdat het 600 jaar be stond. Ik kan beter schrijven: ongeveer 600 jaar. In een oorkonde van 13 mei 1374 staat dat graaf Albrecht een gors (schor) van de graaf van Bloois tussen Schouwen en Dreischor verkoopt aan Willem de Hont, rentmeester van Zee land, om het te bedijken. Daar is toen ontstaan de Noordgouwe polder en het dorpje van die naam. De oude toestand. Als u een kaart uit die tijd bekijkt, ziet u dat er een vaarwater dwars door het eiland loopt. Het is de Gouwe (Goude, Golda), die in het noorden Dijk- water heet. Daar is Noordgouwe ook naar ge noemd. De Dreischorpolder was vroeger een eilandje en de Gouwe scheidde dit eiland en Duiveland van Schouwen. Toen de Vlamingen in 1304 een inval de den in Zeeland en tot hier doordrongen (later zelfs tot bij Haarlem, waar ze te ruggeslagen werden), heeft er op de Gouwe nog een scheepsstrijd plaats ge had. Een veerdienst verbond de beide oevers. Langzamerhand is deze vaarweg ver lamd, dichtgeslibd en voor de scheep vaart niet meer te gebruiken. De Gouwe werd drooggemalen en ingepolderd. Dit deel van Schouwen heeft veel van het water te verduren gehad. Bij de grote overstroming, de St. Felixvloed van 5 november 1930, werd een deel'van het eiland overspoeld. Het bleef 18 da gen drijvende onder water), velen verlieten Zeeland geruïneerd, in den vreemde stierven velen „van rouwe en- de melancolie" of „van honger ende kommer". Een paar jaar later vreesde men dat de zee in verbinding zou treden met de lage moergrónden van Midden-Schou wen. De polderdeskundige Andries Vier- lingh wanhoopte zelfs aan 't behoud van Schouwen. Gelukkig zijn deze sombere verwachtingen niet uitgekomen. In 1540 was Karel V hier om de toestand te be- Weelzicht bij Schuddebeurs. kijken. Bij de Allerheiligenvloed van 1570 stond heel Schouwen onder water, maar het volgend jaar was er al veel hersteld. Nu sla ik een paar eeuwen over; de inundatie door de Duitsers in de laatste oorlog en de grote ramp van 1 februari 1953 hebben Schouwen-Duiveland niet kunnen vernietigen. Bij de laatste kon den er nog 11 mensen in Noordgouwe blijven. Schuddebeurs. Wanneer men van Zierikzee naar Noordgouwe gaat komt men eerst aan de buurtschap Schuddebeurs. Dat zal wel genoemd zijn naar een herberg, -waar ieder die wat gebruikt betalen moet, hij „schud de beurs". Er zijn meer plaatsen in ons land met die naam. Zoals ook „de laatste stuiver" genoemd is naar een drinkgelegenheid. Vroeger maakten de inwoners van Zierikzee graag een uitstapje naar Schuddebeurs met zijn bosrijke omge ving om er wat te gaan gebruiken. Toch zeker op de tweede Pinksterdag als er kermis was. Er staan hier mooie landhuizen, door welgestelde regenten lang geleden ge bouwd; Mon Plaisir, Weelzicht, Heester- lust. Zorgvliet, Welgelegen. De eerste twee worden beheerd door Staatsbosbe heer en zijn 23 ha groot, waarvan 18 ha bos is. Door het zoute water is alles vernield, maai- in 1956 heeft men op nieuw geplant, die aanplant is nu 20 jaar oud. In de 18e eeuw woonden hier de rijke regenten uit Zierikzee. De namen Mu- lock en de Jonge zijn bekende Zierik- zeese namen. Ze hadden een eigen equi page en konden er een koetsier, een huisknecht, een tuinman en wel 3 dienstboden houden. Zoiets kwam vroe ger voor. In het boekje met oude an sichten van Vlissingen staat een kaart met 4 dienstboden, die bij dezelfde me vrouw in dienst zijn! Nu is er geen kerk of school meer, maar vroeger stond er een kapel, die aan de maagd Maria was gewijd. In 1434 is hier gevestigd het klooster Sion van de Karthuizer monniken, gewijd aan de H. Hieronimus. In 1575, toen de Reformatie meer en meer ingang vond, hebben de bewoners het verlaten. NOORDGOUWE. De Ned. Herv. Kerk is in 1955 geres taureerd, men heeft er toen de pleister- laag weggehaald. Ik las ergens dat er in 1462 reeds een kerk werd gebouwd, maar dat zal wel niet dezelfde van nu zijn. Het grootste deel van de ongeveer 800 inwoners behoort tot deze gemeente. Nog twee oude dingen wil ik noemen uit dit dorp. Op 14 juli 1650 legateerde een zekere Maria de Pottere 15.000,— voor hui- Weelzicht bij Schuddebeurs. Historisch verhaal uit de eerste tijd der hervorming door M. VAN DER STAAL Maerten-volgde hem, hoewel hij zich een ogenblik schaamde, dat hij nu ver- klikkerswerk scheen te verrichten. Doch het feit, dat Hans zich onkenbaar had menen te maken, prikkelde zijn nieuws gierigheid. Het kostte hem niet veel moeite, de jonge man in 't oog te houden, al was de afstand tussen hen beiden tame lijk groot. De veerman had immers op zee en op de rivier geleerd zelfs door de duisternis heen te zien! Maar welk een wonderlijke weg volg de die jongen toch! Dezelfde straten en stegen was hij daar straks doorge lopen, toen hij uit de Coppaenstraat kwam. Zou Hans Een vermoeden reeds in Maerten op. Scherper spande hij zijn blik. Want was dat vermoeden juist, dan was het een beschikking des Hemels, dat hij. juist op de weg van die jongen geplaatst werd. Ja, waarlijk! Hij had zich niet be drogen: Hans sloeg de Coppaenstraat in en richtte zich, om zich heen spie dend nu, naar de woning van Meester Jansz. Daar stond hij stil en bukte zich en rekte zich uit, als zocht hij een reet in de luiken, door welke hij een blik in de kamer van de gehuwden kon werpen. „Die onbeschaamde!" kookte het in Maerten en met zijn brede handen tot zware vuisten ineengeknepen be loofde hij het de schelm, dat hij hem de lust tot onbescheidenheid wel zou doen vergaan. Ja, hij stond reeds op het punt, om op Hans toe te snellen en hem van het venster weg te sleuren, toen deze zich oprichtte en in snelle pas zich verder spoedde. „Waarhen gaat hij nu?" bromde de veerman. „Maar al gaat hij nog zo ver, ik volg hem en zal hem doen voe len, dat hij met Anneke JanS niets te maken heeft." Geen ogenblik verloor hij de jonge ling uit hét gezicht. Als hij plotseling de hoek van een klein straatje omsloeg, vloog Maerten op zijn tenen hetzelfde straatje door. Hij wilde, hij moest het einddoel kennen van die nachtelijke wandeling. Eensklaps, voor een klein huisje, bleef Hans stilstaan. Maerten zag,'hoe hij op de gesloten luiken klopte. Zeker een afgesproken teken! Ja, daar werd de deur geopend en Hans sloop naar bin nen. Voorzichtig liep de veerman nu op het huisje toe. Neen, die daar woon den, wist hij niet. Maar misschien, dat hij een blik in de kamer kon werpen? Ha, ja, daar schoot een zwakke licht straal over het rechtse luik heen. Ge lukkig, dat hij een goede lengte had! Nu kon hij, wel voorzichtig maar toch zonder veel moeite, zien, wie zich in de kamer bevonden. Wat? Was dat Machteld niet, Anne- ke's weggejaagde dienstmaagd? Ja, ze ker, die was het! En wat was Hans vertrouwelijk met haar. Heel dicht zat hij bij haar en ze lachten samen en spraken Maerten spitste zijn oren; zocht naar een opening, waardoor hij in staat zou zijn, het gesprokene te verstaan. Te vergeefs! Op zijn tanden knarsend van woede en spijt, richtte hij zich weer op. Nu hij zijn oren niet gebruiken kon, moesten zijn ogen maar dubbelen dienst doen: mogelijk kon hij de woorden van hun lippen aflezen. Maar nu deinsde Maerten, ontzet, bijna achteruit. Een ander had Hans' plaats ingenomen. En anderde dokter! Maertens hersenen werkten koorts achtig snel. De dokter was de gezwo ren vijand van de Meester. Hans en Machteld waren het die van Anneke! Dan werd hier een complot gesmeed! Helse gedachten woelden er achter de lachende gezichten van die drie! Zou den ze op dit ogenblik misschien reeds wanen, dat de gehaten in hun macht waren? Hij moest bedaard blijven, nu vooral. Geen ritseling mocht zijn tegenwoordig heid verraden. De nagels van zijn vin gers sneden in de sterk gebalde vuis ten, zijn tanden beten in de lippen het hinderde niet: als dat rot maar in de mening verkeren bleef, dat ze onbe- spied waren. Hoe lang het wachten duurde? Hij wist het niet. Maar al had hij ook heel de nacht moeten ■wachten hij zou op post gebleven zijn, tot de sa- menspanners uiteengingen Maerten zag, dat de dokter opstond en Machteld de hand schudde. Wat bleef er in die meisjeshand achter? Enige zilverstukken! Ja, ook Judas ont ving die eens voor het verraad jegens zijn Meester. Zou Machteld dan ook niet recht hebben op het loon des ver- raads? En zie, daar kwam Hans op Machteld toe en fluisterde haar wat in 't oor. Lachend antwoordde ze. Hoopte ze misschien, dat ze bij Hans de plaats innemen zou, die Anneke geweigerd had? Liet ze daarom toe, dat de rijke schepenzoon haar even in zijn armen sloot? Ha, wel een schoon gezicht, dat die twee paren verraderslippen elkaar kusten! Aan de overkant der straat, stijf te gen een muur aangedrukt, in de don- levensgang hadden zij niet verwacht, toen zij hun eerste tijd zo hartelijk zon gen: Zij gaan van kracht tot kracht steeds voort, enzovoort. Verschillende wegen moeten zij door met uitwendige en inwendige zwarig heden. Mensen kunnen meeleven, maar kunnen er niets aan veranderen of niet geheel verlichten. De weg kan weleens te zwaar worden, en dat men vreest er onder te zullen bezwijken. Dat heeft David wel doen uiti'oepen: Nog een der dagen zal ik door de hand van Saul om komen. In eigen kracht is vaak het leed en het kruis niet te dragen, daarom gaf David de raad: Wentel uw weg op de Heere, Die de Almachtige is. Die de druk kan en wil verlichten voor de Zij nen. En dat kan üij op verschillende wijze doen, maar altijd op Zijn tijd en niet eerder. Hij heeft vele middelen en wegen, om te.redden uit de nood, maar Hij kan ook krachten geven om te kunnen dragen, wat Hij opgelegd heeft. Hij kan het kruis heiligen tot een nauwer gemeen schapsleven met de grote Kruisdrager Jezus Christus. Wentelen van de weg op de Heere is echter een geloofsdaad, gelijk het woord wentelen te kennen geeft. Dragen doet men wat te dragen is, wentelen doet men een steen, die te zwaar is om te dragen. Niet in eigen kracht naar het vlees, maar in de kracht van een wereldoverwinnend geloof kan het alleen gedaan worden. Het staat lijnrecht tegenover het po gen, om zelf alle moeilijkheden op te willen lossen. Zelfhandhaving zal de druk verzwaren, maar om door het ge loof alles in Gods hand te mogen over geven, dat is het. En dat is ook het vei ligst en het voordeligst. Hij weet wat wij kunnen dragen en Hij weet wat goed voor ons is. Hij weet wat wij nodig heb ben en hoe Hij de druk kan verlichten. Daarom zegt David: Vertrouw op Hem, Hij zal het maken. Dat is geloofstaal, hij spreekt hier naar het hart van Gods volk en hij was de man naar Gods hart en deze woorden werden hem ingegeven door de Heilige Geest. De Heere is de Getrouwe en Hij is het vertrouwen van Zijn volk waardig. Hij zal een in Hem zenbouw. De volgende dag stierf ze. In 1651 waren de huisjes voltooid, het wa ren er vijf, bestemd voor 5 weduwen eerlij cke van goede afkomste en van kloecke voorstanders ontblote wedu wen". Deze Maria de Pottere was ge trouwd met de ridder John Conyers en daarom worden ze Potteres- of Conyers- huisjes genoemd, de laatste naam ver basterd tot Koenjershuisjes. Ze zijn in 1953 gerestaureerd. Verder is er nog een verweerde grens paal met aan de ene kant de inscriptie „beoosten den steen" en aan de andere zijde „bewesten den steen". Vroeger was er nog een „monument", dat nu verdwenen is: de oude stoom tram van de R.T.M, die door Schouwen pufte. Die zijn zowat overal.vervangen door bussen. De kroniekschrijver Smallegange noemt in zijn kroniek van 1696 een ze kere Jan de Huybert, die heer van Noordgouwe was. Deze feestviering is gekoppeld- aan een aktie om voor de meer dan een halve eeuw oude muziekvereniging „Con Amoro" nieuwe instrumenten te verkrijgen. Uit de evenementen op die dag zal de ze muzikale club ook wel een graantje meegepikt hebben! Middelburg. L. van Wallenburg. DIENSTEN HERV. KERK OP ZONDAG 5 SEPTEMBER THOLEN 9.30 en 6.30 uur ds. M. Ver duin, Brakel. POORTVLIET 10 en 6 uur ds. H. G. Abma. SCHERPENISSE 9.30 uur dhr. G. J. Damen en 2.30 uur ds. P. Kolijn. ST. MAARTENSDIJK 9.30 en 2.30 uur ds. J. Blom, H.A. en dankzegging. STAVENISSE 10 uur lezen, 2.30 of 6 uur? ST. ANNALAND 10 uur ds. M. D. Geu ze en 6 uur ds. J. Codée, H.A. en dankzegging. OUD VOSSEMEER 10 uur ds. F. A. v. d. Wind, Serooskerk en 6.30 uur ds. M. D. Geuze. ST. PHILIPSLAND 9.30 uur lezen en 2.30 uur ds. H. Harkema. OUDDORP GROTE WIR-WAR t.b.v. de konij nen en Pluimveefokkers vereniging „NUT EN GENOEGEN" op zaterdag 4 september vanaf 2 uur in het Vereni gingsgebouw, Stationsweg 3. Eventuele opbrengst is voor de kostenbestrijding van de grote tentoonstelling en aanschaf van nieuwe kooien. Een ieder is van harte welkom. Het Bestuur. fcerte van een muur, zodat niemand hem zou kunnen opmerken, stond Maer ten het vertrek van de dokter en Hans -gade te slaan. Enkele flulsterwoorden met de achterblijvende Machteld wer den er nog gewisseld en toen hoorde hij op gedempten maar toch duidelijk verstaanbare toon Hans zeggen: „Ik zal u tot uw huis brengen, dok ter!" Toen ze de hoek van de straat waren omgeslagen, wachtte Maerten nog eni ge ogenblikken. Maar toen, zeker, dat ook Machteld in huis was teruggekeerd, liep hij, zo snel als zijn benen hem konden dragen, door tal van steegjes en straten naar het huis van de dokter. Hij wilde die twee vóór zijn. Mogelijk, dat hem daardoor nog een middel ge werd, om het onheil, dat ontwijfelbaar zeker de Meester en zijn jonge vrouw bedreigde, van hen, af te wenden. Ja, gelukkig! Hij was er het eerste! Snel nu een schuilplaats gezocht, want in de verte hoorde hij reeds de stap der twee mannen. Was hier nu een maar een poort als bij het schepen huis! Neen, neen, hij zag niets. Ja toch de heiligen zij dank! -daar aan die gevel bevond zich een luifel en o, maar dat had zo moeten zijn! voor dat huis stond een bank. Daar kon hij zich verschuilen! In gewone tijden zou hij met een blik op die bank gezegd hebben, dat hij zich onmogelijk zo klein kon ma- gesteld vertrouwen niet en nooit be schamen. Hoe gelukkig is de mens, die door Gods genade in die geloofsdaad mag ge oefend worden, en die drijven mag op de rivier der vrije genade Gods. Arme wereldling die alles zelf wil doen in eigen kracht en daardoor steeds dieper wegzinkt in naamloze ellende en ver warring. Gods volk heeft een Helper in alle nood, ook in geval van doodsnood, maar u durft de toekomst in te gaan zonder God en meent in uw blindheid, dat u uzelf wel zult kunnen verlossen. Al zegt uw mond dat nu niet, maar u leeft zo zelfverzekerd en gerust, dat het duidelijk genoeg is, dat u geheel op eigen kracht en wijsheid vertrouwt. Wat zal dat bitter tegenvallen, niet al leen gedurende uw leven, maar vooral als de dood komt en het wordt eeuwig heid, gaat Gods Woord zijn kracht doen. Mocht u de Heere eens in waarheid en oprechtheid nodig krijgen, om nog gered en gezaligd te mogen worden ter bekwa mer tijd. De wereld gaat voorbij met al haar begeerlijkheid. De tijd des levens gaat als een zucht voorbij. Nu is het nog het heden der genade, maar het kan onver wacht ten einde komen. Heden, indien gij Zijn stem hoort, verhardt u niet, maar laat u leiden. Laat de wereld dat volk smaden en verachten, laten ze dat volk achterlijk en ouderwets vinden zoveel zij willen, maar zij hebben de wijsheid, die van Boven is en de voorzichtigheid van de rechtvaardigen. Zij zullen in de toekomende eeuwen duizendvoudige vergoeding ontvangen voor alles wat zij in het strijdperk van dit leven hebben moeten doormaken. Zij zullen eeuwige vreugde hebben, waar van zij reeds in dit leven de beginselen mogen gevoelen in hun hart. Hun strijd zal niet eeuwig duren. Zij zullen eerlang meer dan overwinnaars zijn, door Hem, Die hen heeft liefgehad met een eeuwige liefde. V. Ds. A. Vergunst. MIDDELHARNIS (naast Ford) 1 1 Tel. (01870) 39 75 1 I Reparatie en Inruil van M alle merken. M iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiPiiiiiiii Het overkoepelende orgaan van een 19-tal alcoholvrije hotels, pensions en restaurants in Zwitserland heeft een nieuwe folder uitgegeven. Hierin zijn naast een foto van het hotel/pension en korte omschrijving van de plaats gege ven over de 19 aangesloten bedrijven opgenomen. Informatie over de aanwe zigheid van een parkeerterrein bij het hotel, lift, tuin of ligwei, evt. zwemge- legenheid in de omgeving, toelating van honden, enz. Op een apart formulier staan de prij zen vermeld. De alcoholvrije hotels en pensions staan bekend om hun gastvrij heid, hun eenvoud (alle kamers hebben wel warm en koud stromend water) en de voordelige tarieven. De folder en prijslijst zijn gratis bij het Zwitsers Verkeersbureau in Am sterdam verkrijgbaar. In september a.s. zal er weer een kursus gegeven worden voor de oplei ding tot Rode Kruis helper of helpster. Dinsdag 7 september vergadert ds Rode Kruis colonne weer in het Groe ne Kruis gebouw aan de Langeweg. Ieder die hiervoor belangstelling heeft en in het bezit is van een geldig E.H.B.O. diploma kan aan deze kursus deel nemen. De aanvang van deze avond is 19.30 uur. ken, om er onder te verdwijnen. Doch nu drong de nood entoen Hans en de dokter zacht aan naderbij kwam, hadden ze er in 't minst geen vermoe den van, dat ze werden gezien en be luisterd. Maerten bedwong het hijgen van zijn adem; geen woord mocht hem ontgaan. Stil! Hoorde hij Hans al niet? „Hij is een ketter, dokter! Wat Mach teld vertelde, bewijst dat duidelijk. En zij ook! Daarom hebben ze elkaar ge nomen!" ,,Ja," antwoordde de dokter en in de klank van zijn stem was duidelijk de haat waarneembaar, die hij tegen de Meester voedde. „Ze zijn 't alle bei. En ik zal lachen, als ik onder hem 't vuurtje zie branden." „Zacht wat, dokter! Men zou ons kunnen horen. En niemand in Briellf moet 't kimnen zeggen, dat ik het graj gedolven heb, waarin zij levend gewor pen zal worden." De haat, 'die beiden samenbond, deed hen toeven, 't Viel hun blijkbaar moei lijk, het gesprek te beëindigen, dat door telkens weer nieuwe wraakgedachten werd gevoed. „Ik moet ook buiten schot blijven," bromde de dokter„Maar weet ge, wat ik vind? Dat we^in Machteld een buitenkansje hebben! Wat weet die veel van Anneke te vertellen! Een flinke meid, die haar ogen en oren goed de kost gegeven heeft."

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1976 | | pagina 5