Boekeri' nieuws Maak uw kleurenfoto's vooral niet te bont Anderhalve eeuw brillen s VAN PROTHESE TOT MODE-ACCESSOIRE „Handige Wandelwaaier over Vogels" Zuinig met energie Bessen op z'n best Op 27 juli a.s. orgelconcert te Ouddorp Conjunctuurtest Nederlandse industrie juni 1976 De fiets, het Ineest miskende vervoermiddel Jeugd gaat gr®©tsclsesps de stranden schoonmaken iJ lepziekte slaat weer heftig toe Vossen verbreiden hondsdolheid over Europa Tussen het gouden brilletje van Schubert en de transparante kunststof bril van Emmanuelle Kahn liggen an derhalve eeuw geschiedenis. Geschiede nis waarin de bril zich ontwikkelde van een handgemaakte prothese voor de bij ziende intellectueel tot een voor ieder een bereikbaar mode-accessoire. "Wie vandaag een bril koopt, heeft er geen moeite mee, om een montuur te kiezen, dat bij zijn of haar gezicht en kleding past. De bril is een mode-arti kel, dat hoewel op grote schaal ge produceerd ieder individu iets ex- clusiefs kan geven, zijn of haar persoon lijkheid kan onderstrepen. De opticien heeft brillen genoeg in huis, om ieder een modebewuste keuze te laten maken. Dat was vroeger anders. Wie eertijds een bril moest hebben, had niet veel te kiezen. Zelfs tot in het begin van de 20e eeuw werden brillen van geval tot geval geheel met de hand gemaakt. Voor zijn lezende klantenkring de kloosterling, de dominee, de notaris, de dokter en de schoolmeester maakte de opticien van goud, zUver of nikkel fragiele brilletjes met vlakke, ovale glazen, die er vrijwel allemaal hetzelfde uitzagen. Tussen dames- en herenbril- len was geen verschil, en met de pas vorm was het, naar moderne maatsta ven gemeten, droevig gesteld. Toch deed de opticien wat binnen zijn vermogen lag, om een zo fraai mogelijk produkt af te leveren. Neusbruggen in alle ma ten, groef j es in de rand van de glazen om de rand van de bril onzichtbaar te maken, en speciaal voor de zusters ver vaardigde hij de zogenaamde „nonne- veren", kaarsrechte poten met een oog je aan het eind, waarmee de bril zonder hinder van de kap op en af gezet kon worden. Na de Eerste Wereldoorlog, toen de bril door allerlei sociale veranderingen ook bij de gewone man in de belang stelling kwam werd de tijd rijp voor de vestiging van een brülenindustrie. In 1910 konden de opticiens al een aantal in serie geproduceerde ovalen brilletjes van metaal krijgen uit Parijs, en later ook uit Duitsland, maar de echte grote produktie kwam uit de Verenigde Sta ten. Ook in Nederland werd deze bril populair, de „Diplomat", een ronde doublé-bril met traditioneel in het mid den aangezette veren (poten). De beter gesitueerden bleven liever bij het oude handwerk. Om zich extra van de massa te onderscheiden lieten zij de fraaiste kunststukken door de op ticien vervaardigen. Uit die tijd stammen dan ook de pin ce-nez, de lorget, de face-amain en de randloze knijpbril, de „so-easy". Echt mooi waren die brillen niet te noemen. Massaprodukt of handwerk, de bril bleef toch een prothese. Tot zo tegen het eind van de vrolijke jaren twüitig, toen ontdekt werd dat je met afneembare celluloid randjes een meta len bril ook vsrat kleur kon geven, en dat hoog aangezette veren niet alleen meer zicht gaven, maar er ook leuker uitzagen. En in de jaren die volgden werd de leuke bril steeds leuker. Eerst was er de celluloid bril Van filmster Harold Lloyd, die in vele landen een rage werd. Later, in 1938, kwam de Numont-bril uit Amerika, een chique doublé glas- brilmontuur met een typisch veersy- steem, waarvan de glazen „randloos" werden bevestigd. De Tweede Wereldoorlog bracht wat stagnatie in de ontwikkelingen bij gebrek aan importmogelijkheden en aan materialen maakten de opticiens zelfs van breinaalden nog een soort bril maar na de oorlog werd de draad wat doublé glasbrillen betreft weer op genomen. De populariteit van onze bevrijders vond zijn weerslag in de grote vraag naar de Truman-glasbril en andere fraaie glasbrillen die de amerikaanse industrie inmiddels wist te maken. Toen rond 1950 de eerste Nederlandse bril- fabrikanten hun produktie aanvingen, waren het dan ook dergelijke glasbril len, die de meeste aftrek vonden. Toch begonnen ook andere materia len dan metaal en celluloid de aandacht te vragen. Plastic, in de oorlog ontwik keld, werd meer en meer gebruikt. Bij de opticien eerst alleen voor brillegla zen, later in verbeterde vorm ook voor monturen. Een nieuw tijdperk was aan gebroken. Met kunststof werden de mogelijkhe den op ongekende wijze uitgebreid. De bril kon worden tot wat hij nu is: niet langer een prothese voor het leven, maar een mode-accessoire voor elk sei- Bij de foto van links naar rechts een brilletje met een K-neus, „de Diplomat", met W-neus, een pince-nez en een zonnebril met mica-glaasjes. Uitgangspunt van de (serie) „Handi ge Wandelwaaiers" is (vooral!) de Ge wone Wandelaar een practisch en handzaam „iets" te verschaffen, waar mee het mogelijk is ter plekke en snel vast te stellen welke vogel, wilde bloem of paddestoel men ziet. Het meenemen van boeken op wan delingen immers, ondervindt in de prac- tijk vele bezwaren; te kostbaar om mee naar buiten te nemen, passen niet in jas- of jackzak, lastig heen-en-weer- geblader, té veel (achtergrond) infor matie voor de bedoelingen van het mo ment. Bovendien heeft de Gewone Wan delaar nauwelijks of-geen behoefte aan diepgaande achtergrondinformatie. De ze is in feite bedoeld voor mensen, voor wie vogels, wilde bloemen of padde stoelen onderwerp van hobby en/of stu die uitmaken. Vandaar de „Handige Wandelwaoiers", die zich inhoudelijk beperken tot het- Het ministerie van economische za ken gaat dit najaar proberen het be drijfsleven over te halen tot een zuini ger gebruik van energie. Via een cam pagne die onder andere zal bestaan uit advertenties in vakbladen, zal men er op wijzen dat energiebesparing niet al leen in het algemeen belang is, maar ook in het direkt belang van de ge bruiker. Door middel van voorbeelden wil men laten zien dat het de moeite loont om bijvoorbeeld wat minder licht aan te doen of de verwarming wat la ger te zetten. Ongeveer gelijktijdig met het begin van de campagne zal het energie-Adviesbureau worden opgericht, dat moet gaan fungeren als centraal- punt voor een ieder, die informatie wil hebben over de mogelijkheden tot ener giebesparing. geen in Nederland door elke Gewone Wandelaar kan worden gezien én tot wat noodzakelijk is om het onderwerp al wandelende te leren kennen. Mee nemen op de wandelingen behoeft geen bezwaren te ontmoeten, omdat de waaier in elke broek- of jackzak past, qua uitvoering een stootje kan verdra gen en in tegenstelling tot een (kost baarder) boek best een beetje viul mag worden. Bovendien werd de aan schaffingsprijs laag gehouden, hfl. 14,95. Teneinde het naslaan te vergemak kelijken, werden de vogels ingedeeld naar gebiedtypes en de grootten van de vogels aangegeven door vergelijkingen met vogels, waarvan men wel mag aan nemen, dat iedereen deze kent. Zoals bijvoorbeeld mus, kraai, eend, ooievaar etc. De „Handige Wandelwaaier over Vogels" bevat de afbeeldingen en in formaties over 120 vogels. Het is een uitgave van BMR/Markell B.V. De zomermaanden bieden ons volop rode bessen, kruisbessen en frambo zen. Deze drie worden zowel in de tuin als op velden gekweekt. Ze vormen een als compote of op een taartbodem voor lekkernij die rauw, gesuikerd, gestoomd treffelijk smaken en daarnaast geschikt zijn voor de bereiding van marmelade, gelei, vruchtensappen en om in te ma ken of in te vriezen. Al deze vruchten zijn rijk aan vita mines en mineralen. Vooral ook de zwarte bessen hebben een bijzonder hoog gehalte aan vitamine C. Zij wor den dan ook wel „anti-jicht-bessen" ge noemd. Wilt u bessen in de suiker zetten voor ze te eten, dan doet u er verstandig aan dit niet langer dan een half uur tot maximaal een uur van te voren te doen, daar ze anders verschrompelen en niet zo vers meer smaken. Frambozen moe ten dezelfde dag gegeten worden. Let bij het kopen van de vruchten op het gewicht. Niet ieder bakje heeft dezelf de inhoud! De meest van deze vruch ten worden met de hand geplukt en dit beïnvloedt de verkoopsprijs. De organisten P. Westhoeve en R. Verhage, beiden te Ouddorp zullen op 27 juli een orgelconcert geven in de Ge- ref. Kerk te Ouddorp. De heer P. Westhoeve studeert orgel bij Arie Keijzer, organist van de Doelen te Rotterdam, en is organist van de Ned. Hervormde Gemeente Dirksland. De heer Verhage is ook een leerling van dhr. Keijzer en hij bespeelt het orgel van de Ned. Herv.. Gemeente te Stellendam. De opbrengst van dit concert zal ten goede komen aan het Bouwfonds van de Geref. Kerk te Ouddorp. Een prach tig gebaar van deze organisten van wie ongetwijfeld nog veel te horen zal zijn in de toekomst! We noemen uit de te spelen werken: Partita „Freu dich sehr, o meine Seele" van Johann Pachelbel (R. Verhage) en: „Six pieces en sol majeur et sol mineur" van Gesar Franck (P. Westhoeve). De toegangsprijs is 3,kinderen tot 12 jaar 1,50. Aanvang 8 uur. In de conjunctuurtest over juni 1976 publiceert het Centraal Bureau voor de Statistiek de resultaten van een onder zoek volgens de conjunctuurtestmetho de over de gang van zaken bij de Ne derlandse industrie. De uitkomsten hebben betrekking op ca. 80% van de industrie, exclusief de voedings- en genotmiddelenindustrie. Bij de in het onderzoek betrokken ondernemingen was de bedrijvigheid op vrijwel onveranderd niveau. Voor de 'maanden juli, augustus en september wordt enige stijging verwacht. Het oordeel over de voorraden ge reed produkt vertoonde vergeleken met eind mei een geringe verschuiving van het oordeel te groot naar het oordeel te klein. Uutimo juni noemde 35% (v.m. 37%) der ondernemingen de voorraden te groot, 59% (v.m. eveneens 59%) sprak van normaal en 6% (v.m. 4%) van te klein. De orderontvangst zowel uit het binnenland als uit het buitenland was uiteenlopend met per saldo enige toeneming. De beoordeling van deze orderont vangst vertoonde vergeleken met de vorige maand slechts geringe ver schuivingen. 7% (v.m. 5%) der onder nemingen noemde de orderontvangst groot, 57% (v.m. 58%) sprak van nor maal en 36% (v.m. 37%) van klein. Het indexcijfer van de orderpositie in aantal maanden werk (basis ultimo ja nuari 1975 100) bleef met 92 gelijk aan de beide voorafgaande maanden. Het oordeel over deze orderpositie ver toonde vergeleken met eind mei een kleine verschuiving van de oordelen normaal en klein naar het oordeel groot. Uutimo juni noemde 8% (v.m. 5%) der ondernemingen de orderpositie groot, 57% (v.m. 59%) sprak van normaal en SS'/o (v.m. 36%) van klein. „De fiets is de kortste weg naar het socialisme" aldus de kop van een uit voerig artikel van Eisse Kalk en Jan Wittenberg in nummer 16 van de lopen de jaargang van het P.v.d.A.-opinie- blad Roos in de vuist, waarin een warm pleidooi wordt gehouden voor meer aan dacht voor de fiets bij het verkeers- en vervoersbeleid in Nederland. Met name, aldus de schrijversvan dit arti kel, in de komende „magere" jaren zal prioriteit moeten worden gegeven aan de bevordering van het langzaam ver keer. Dit wordt gebaseerd op de vol gende constateringen: „Het voornaam ste knelpunt in het huidige verkeer en vervoer is het toenemende autogebruik met name in de stedelijke gebieden en in het bijzonder in de spitsuren, d.w.z. vooral in het woon- en werkverkeer. Juist in dit type vervult de fiets van oudsher maar ook nu nog een belang rijke rol. De fiets gemakkelijk in staat de gewenste verschuiving van autoge bruik naar andere vervoerswijzen op te vangen met name voor wat betreft woon-werkverplaatsingen van mensen die binnen de woongemeente Werken". In het artikel wordt verder gesteld dat een beleid gericht op een verschuiving van autogebruik naar fietsgebruik een realistisch beleid is en er wordt gepleit voor het opstellen van doorganade fiets- routeplannen op basis van de belem meringen en knelpunten die zich voor doen bij het fietsen. In het buitenge bied moet voorrang worden gegeven aan de aanleg van fietspaden voor woon werkverkeer en voor het schoolgaand verkeer. Gemeentelijke overheden moe ten (desnoods door het rijk als voor waarde voor subsidie te stellen) vol doende stallingsmogelijkheden voor de fiets scheppen en er moet een serie wet telijke maatregelen komen om de positie van de fietser weer gelijkwaardig te maken aan die van andere verkeers- deelnemers. De Nederlandse Spoorwe gen zullen veilige, comfortabele en gra tis wachtcomfort en stallingsmogelijk heden moeten bieden aan de fietsers (haar beste klanten) en het vervoer van fietsen in de trein met name in de weekends en vakantieperiode gemakke lijk en aantrekkelijk moeten maken. De regering heeft wel gezegd dat het fietsverkeer zal worden gestimuleerd maar op de totale uitgaven ten behoe ve van het verkeer en vervoer in de komende drie jaren komt minder dan 1 "/o ten goede aan het langzaam ver keer. Dit bedrag staat in geen verhou ding tot de verkeers- en vervoerspres- tatie die het langzaam verkeer levert in het totale verkeer en vervoer. De fiets wordt in dit artikel een keerpunt JUTTER-aktie langs de kust Tienduizenden jeugdige strandbezoe- kers zullen in de periode van 2 juli tot en met 11 augustus in een twintigtal bekende Nederlandse bad plaatsen deel nemen aan een grootscheepse JUTTER- aktie, die ten doel heeft de badgasten aan te sporen wat minder slordig om te springen met het zogeheten „dagvuil". Het is voor het derde jaar dat Seven- Up, in samenwerking met de plaatse lijke V.V.V.'s en enkele Vakantiecom missies, deze alom zeer gewaardeerde activiteit organiseert. De JUTTER-aktie wordt een speels gebeuren, waarbij jongens en meisjes in de leeftijd van 6 tot en met 12 jaar als strandjuttertjes een deel van het strand zullen afwandelen. Onderweg kxmnen zij al het klein-vuil, dat ze te genkomen, verzamelen in papieren zak ken, die hen tevoren worden uitgereikt. De volle zakken dienen ingeleverd te worden bij een speciaal daarvoor inge richt amphibie-voertuig, dat hen op de tocht zal begeleiden. De strandwandeling, die een kleur rijk schouwspel oplevert doordat alle deelnemertjes zijn uitgerust met een stoere JUTTER-pet, eindigt bij een groot schatgraafterrein, waar de jonge lui als beloning naar hartelust mogen wroeten in de aarde, om één van de daar verstopte prijzenn aar boven te halen. De hoofdprijs is een jongens- of meisjesfiets en voorts zijn er een rub berboot, een voetbalspel, een tent, een sjoelbalc en meer van deze specifiek op de vakantie afgestemde prijzen. Ook is er als troostprijs nog een groot aantal ballen. De Seven-Up JUTTER-aktie doet a.s. zaterdag 24 juli Ouddorp aan. De aktie wordt steeds één dag tevo ren ingeluid met de komst van de JUT- TER-eend, die een rondrit door de plaats zal maken en bij die gelegenheid prachtige kleurenstickers zal uitdelen. Voorts wordt door middel van affiches tevoren bekendgemaakt op welk stuk strand de jeugd zich dient te verzame len. Vele instanties hebben in het verle den getracht de vervuiling van de stranden door het z.g. dag-vuil onge daan te maken. Het blijkt, dat dit een welhaast on doenlijk karwei is. Veel hangt af van de strandbezbekers zelf, die er op een voudige wijze toe kunnen bijdragen om de vervuiling tot een minimum te beper ken. Met deze JUTTER-aktie hoopt men te bereiken, dat de badgasten het goede voorbeeld van de jeugd zullen volgen en in de toekomst de stranden na hun bezoek schoon zullen achterlaten. Onlangs is een onderzoek ingesteld naar de fotografeer-gewoonten van het Nederlandse volk. Daaruit blijkt, dat driekwart van alle foto's en dia's „kleur" is en de rest zwart/wit. In 1960 was dat nog precies andersom. Deze tendens ten gunste van kleur zet zich voort. Hier enkele belangrijke tips voor iedereen die in kleur fotografeert: „Kleurig" en „bont". Er is een groot verschil tussen „kleu rig" en „bont". Bont is een chaos, waar in allerlei Ideuren om aandacht schreeu wen. Een klassiek voorbeeld is de foto van een bloemboUenveld. In het echt is zo'n bollenveld wèl mooi, omdat ons oog in de natuur van onderdeel naar onderdeel gaat. Bijvoorbeeld van een blauwe lucht naar een groep rode tul pen, en dan naar een gele partij. Maar op een kleurenfoto wordt zo'n bollen veld gauw een druk geheel. De mooiste kleurenfoto is die, waarbij we onze ogen de kans geven om rust te vinden bij steeds één kleurelement. Vanaf dat punt zoekt ons oog de foto af en krijgt elk detail de nodige aandacht. Wie dat wil bereiken, zal bij het maken van kleurenfoto's erg zuinig moeten zijn met kleuren. Vaak wordt dat gewoon al bereikt bij het dichterbij komen met de kamera, dus zonder „alles" erop te wil len krijgen. „Diepte" op foto of dia. Bij kleurenfoto's en -dia's zorgen be paalde kleurenkombinaties voor diepte. Met bijvoorbeeld een warme kleur (rood of oranje) op de voorgrond tegenover een koelere kleur (blauw of groen) op de achtergrond. Voorkom blauwzweem. Aan het strand of in de bergen kan het daglicht een teveel aan 'ultra-violet licht bevatten. Zelf word je er wel lek ker bruin van, maar kleurenfoto's en -dia's krijgen er iets blauwigs door, dat alleen maar is te voorkomen door een (kleurloos) UV-füter te gebruiken. Een UV-filter mag u altijd op de lens laten zitten. Want „baat het niet, dan schaadt het niet". Kleurenfilmpjes hier kopen. Kleurenfilmpjes kopen tijdens de va kantie in het buitenland kan ertoe lei genoemd en het besluit met de drin gende aanbeveling: „Van socialistische bestuurders, gemeenteraadsleden en parlementsleden mag verwacht worden dat zij voorop lopen in het opkomen voor de fiets, het meest miskende ver voermiddel in ons land." den, dat u later niet tevreden bent over de resultaten. Misschien hebt u filmpjes gekocht, die te lang of te warm zijn be waard, of gaat het om een merk of soort dat in ons land niet te krijgen is, zodat ook de ontwikkelcentrales er niet op zijn ingesteld. Misschien ook was uw „eigen" vertrouwde merk in het buiten land onvindbaar of veel duurder dan hier. Hoge temperaturen. Uw kamera werkt graag voor u in het zonnetje, maar bescherm het kleuren- filmpje erin wèl tegen de warmte. Hoge temperaturen hebben een nadelige in vloed op de kleurkwaliteit. Laat daar om nooit filmpjes achter in het dash boardkastje van een in de zon gepar keerde auto of vlakbij de achterruit. En als uw kamera ongebruikt op een zon overgoten strand ligt, kunt u 'm het beste onder een handdoek of een sta peltje kleren tegen de zon beschermen. Dia van foto, foto uit film. Stel dat u na de vakantie een dialief hebber wilt verrassen met een plaatje, waarvan u zelf alleen een foto hebt. Of u hebt een 8 mm-fUm opgenomen en zou nu graag van een bepaald beeldje een kleurenfoto wiUen hebben. Kan dat allemaal? Jazeker!, en voor betaalbare prijzen. Van een foto kunt u dus een dia laten maken, maar ook omgekeerd: van een dia een foto. Of van een dia nóg een dia om weg te geven (al was het natuurlijk iets goedkoper om, toen u die dia maakte, nóg een keer af te drukken maar ja, dat is dan iets voor de vol gende keer). En zoals gezegd kunt u sinds vrij kort uit een smalfilmstrook van een bepaald beeldje een kleuren foto laten maken, mits dat beeldje vol doende scherp is. Geen zon? Toch zon! Bij somber weer kunt u heel gemak kelijk toch even het zonnetje laten schijnen tijdens het maken van een op name op korte afstand doorge woon even te flitsen! Gauw volschieten. Een kleurenfilmpje waarmee u al wat opnamen gemaakt hebt, moet u niet te lang (dat wil zeggen: maanden) in het toestel laten zitten. De kleurkwaliteit van die beelden die immers nog ont wikkeld moeten worden gaat er lang zaam maar zeker op achteruit. Een on gebruikt filmpje kunt u gerust een hele tijd bewaren (maar let op de afloopda tum, die buitenop het doosje is aange geven!). Miljoenen iepen zijn vorig jaar in Europa en de VS omgekomen door een nieuwe variëteit van de iepziekte, die in het buitenland voornamelijk bekend is als de Nederlandse iepziekte. Dit komt omdat de vernietigende kwaal van deze bomen het eerst in Nederland is geïden tificeerd en bestudeerd, ongeveer vijftig jaar geleden. De gang van zaken is on geveer zo: een kever brengt een ver giftige schimmel onder de bast van de boom die zich verweert door een rub berachtige antistof te produceren die echter de kanalen verstopt, waarlangs water en voedsel vanaf de wortels wor den aangevoerd. De boom voltrekt daar mee zijn eigen doodvonnis. Het optreden van een nieuwe variëteit van de ziekte heeft in vele streken tot een ramp ge leid. Zo gingen in het zuiden van En- 'geland afgelopen zomer bijna twee mil joen iepen ter ziele. Middelen om de ziekte te genezen of te voorkomen zijn niet bekend en er wordt koortsachtig gezocht naar iepsoorten die bestand zijn tegen de ziekte. De hondsdolheid waarvoor nu ook in Nederland alarm wordt geslagen, is on getwijfeld door vossen over Europa ver breid. Tot die slotsom komt een onder zoek van de Wereldgezondheidsorgani satie (W.H.O.) en de V.N.-Landbouw- en voedselorganisatie (F.A.O.) zowel de analyse van statistisch materiaal als na veld- en laboratoriumproeven. De epi demie is dertig, veertig jaar geleden in het oosten van Europa ontstaan en sindsdien langzaam maar zeker ieder jaar vijfentwintig tot vijftig kilometer naar het westen opgeschoven. Het ge meenschappelijk onderzoek van W.H.O. en F.A.O. constateert ook dat de honds dolheid (rabies) die nu vooral in Mid den-Europa een verontrustende omvang heeft, slechts tot aanvaardbare propor ties kan worden teruggedrongen door de ziekte bij de oorsprong uit te roeien, bij de vossen. Goede resultaten zijn in dit opzicht al geboekt door een tijdelij ke vermindering van de vossenstand in België, Denemarken, en Bondsrepu bliek Duitsland en Zwitserland. Maar voor een blijvende verbetering van de toestand zal een langdurige campagne nodig zijn in een zeer groot gebied. Vee, honden en katten worden het meest door rabies belaagd en via hén loopt de mens gevaar. In de Bondsre publiek krijgen jaarlijks drie- tot vier duizend personen een vaccinatie na con tact met een geïnfecteerd of van rabies verdacht dier. Tot die vaccinatie wordt echter met tegenzin overgegaan, om dat ze niet zonder gevaar voor com plicaties is.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1976 | | pagina 2