EiiAnDEn niEuws ''"t"^ Grootvader vertelt Heilige Schrift I 2e blad Vrijdag 2 juli 1976 No. 45011 -jfL HET KI7KVENSTER X Speciaal inboawstation voor X t L.P.G. l X gasinstallaties x X in elk meirk automobiel. X t Garage Nijsse B.V. Oude-Tonge X Oostdijk 15 Tel. 01874 - 1235 -1385 ALFA ROMEO DEALER voor geheel GOEREE-OVEBFLAKKEE Openstelling postinrichtingen tijdens vakantie ir it Onderwijsvoor zieningen te IVIelissant DUNSCHILLER VOOR AARDAPPELEN Landbouwscliap benieuwd naar de weg naar een beter zuivelbeleid C. KIEVIT ZN. Centrale Verwarming 80MMELSDUE Telefoon (01870) 26 09 VAKANTIE-TIP RABO-Bank iVliddeiliarnis stelde 2 wisselbekers bescliikbaar voor kampioenen in „Diekhuus'' VEBVOLOVEBHAAL blik op kerk en samenleving Marxisten aan de V.V. Het dilemma Infiltratie De gemakkelijke methode om je van lastige problemen te ontdoen is die pro blemen voor je uit te schuiven. Het is een van de (weinige) sterke kanten van de regering-Den Uyl, die dankzij deze methode nog steeds kans gezien heeft aan het bewind te blijven. De viniversiteitsraad van de Vrije Uni versiteit in Amsterdam heeft onlangs ook voor deze methode gekozen, toen ze het besluit nam de uitspraak over de marxistische studenten aan de V.U. een half jaar uit te stellen. Komt tijd, komt raad, denkt men blijkbaar. Of dat waar is zal de tijd leren, maar intussen wordt het probleem niet opgelost, en woekert het kwaad voort. De kwestie kan bekend zijn. Aan de Vrije Universiteit studeren marxisten. Dat is op zichzelf geen wonder, het hoger onderwijs staat open voor ieder een. Overigens is het wel een beetje vreemd dat marxisten kiezen voor de V.U., de Gereformeerde Universiteit van Abraham KuyperHebben ze voor de V.U. gekozen om er te kunnen in infiltreren? Of zijn bepaalde studie programma's al zo verlinkst dat het weinig verschil maakt of je studeert aan de Gemeentelijke Universiteit van Amsterdam of aan de Vrije? Of dat is nog een andere mogelijkheid die door de V.U. zelf wordt gesuggereerd be doelde studenten zijn niet als marxisten aan hun studie begonnen, maar zijn het door of tijdens hun studie geworden. In elk geval, er studeren marxisten aan de V.U. Het zijn er niet zoveel. Op het moment staan 12000 studenten aan de V.U. ingeschreven, maar hoog stens 135 van hen kunnen worden be schouwd als aktieve leden van de Com- ntunistische Partij Nederland. Dat is maar een handjevol. Maar deze „Gide- onsbende" heeft wel kans gezien in ver schillende organen de bestuursfuncties te bezetten De vraagt ligt nu voor de hand: Kan dat, marxist zijn, studeren aan de Vrije Universiteit en daar zo'n beetje de la kens uitdelen? Die vraag is het, waar over de Universiteitsraad zich heeft uit te spreken. Voor de duidelijkheid schrijven we hier even de doelstelling van de Vrije Universiteit neer: „De Universiteit stelt zich ten doel overeenkomstig de grondslag der Ver eniging al haar arbeid in gehoorzaam heid aan het Evangelie van Jezus Christus te richten op het dienen van God en Zijn wereld". Die doelstelling lijkt ons kan moeilijk worden onderschreven door marxistenMaar als ze dan tóch ko men en er toch zijn, en zelfs sleutel posities gaan bezetten? Moeten ze dan uit die functies worden geweerd? Of moeten ze zelfs de toegang tot de Uni versiteit of het deelnemen aan colle ges en examens worden ontzegd? Nee, zeggen velen, want dan komt de demo cratie aan de V.U. in gevaar Wat er in gevaar komt, wanneer de marxistische studenten niets in de weg wordt gelegd, vergeet men gemaks halve maar Wat voor gevaar dreigt er dan? Ik vrees: het gevaar van infiltratie. Wie ook maar iets weet van de beginselen van het communisme, kan het niet on bekend zijn dat daarin alles geoor loofd is wat de partij maar kan dienen. Daarom geeft ik er geen cent voor wanneer Barend Middelkoop, voorzit ter van de studentenraad, zelf C.P.N.- lid!, het belachelijk noemt wanneer men vreest voor infiltratie. Trouwens, de bewijzen van commu nistische agitatie zijn er! Aan de Vrije Universiteit doceert ó.a. Prof. Troost ook bekend als voorman van de ver ontruste Gereformeerden Jethiek. Vol gens de C.P.N.-studenten stopt deze hoogleraar te weinig marxisme in zijn colleges. Gesprekken met hem over het studieprogramma leverden niets op. Toen werd een programma opgesteld met bepaalde tegen Prof. Troost ge richte taktieken, onder andere: a) Dreigen met geweld, verlies, onge mak of schandaal b) Zoeken van publiciteit door middel van perspublicaties c) „Ongemak", door voortdurend vra gen te stellen tijdens de colleges en het schrijven van brieven d) geweld wordt in dit eerste stadium (nog) niet overwogen. Wanneer dit allemaal zwart op wit staat, dan is het voor mij geen vraag meer wat de bedoelingen van de mar xistische studenten aan de V.U. zijn. Dan mag het ook geen vraag meer zijn of het lidmaatschap van de C.P.N, ver enigbaar is met een leidende functie in het studentenleven aan de V.U. Uiteraard is het niet eenvoudig op een afstand over deze kwestie een oor deel uit te spreken. Daarvoor zitten er te veel kanten aan de zaak. Maar wat aan de Vrije Universiteit gebeurt is toch een teken aan de wand. Communistische studenten die sleutelposities innemen en een Universiteitsraad die daar vrij wel machteloos tegenover staat. O, Abraham Kuyper, wie had dit kunnen voorzien Waarnemer. Wegens vakantie is de openstelling van de volgende postinrichtingen als volgt gewijzigd: DEN BOMMEL 5-23 juli 0900-1200 uur (ma./vr.) SOMMELSDIJK 5-23 juli 1976 1400-1600 uur (ma./vr.) TWEEëRLEI ZAAD II De gelijkenis van het onkruid. (Matth. 13 24v.v.) Er is tweeërlei zaad, goed zaad en onkruid. Het goede zaad in de akker ontkiemde, het werd tot kruid, al lan ger en langer. Vervolgens kwam er een aar, en daarna ook graankorrels in de aar. Het gaat in het rijk der natuur, het gaat ook in het rijk der genade, alles langzaam en geleidelijk. Het is een proces van ontkiemen, van groeien en vruchten dragen. Die geleide lijke ontwikkeling is ons niet naar de zin. Wij zijn net als kinderen die wat gezaaid hebben en nu maar direct een plant, een bloem, een vrucht willen zien. Hoe menigmaal wordt alzo de dag der kleine dingen veracht. Menig zuige ling gaat zich meten aan een ver ge vorderde. En omdat ge dan nog niet een bevestigd christen zijt, gaat ge in moe deloosheid klagen: het is met mij nog niets! Het ontkiemende zaad is echter nog niet het kruid, en het kruid is nog niet de aar en de aard is nog niet het volle koren. Dit tot bemoediging van die kleine, bevende zielen, die zo dikwijls alles verdenken, omdat zij niet zijn ge komen tot het welverzekerde geloof, dat de Heere anderen heeft geschonken. Dit is het, waar het in de allereerste plaats op aan komt: zijt gij een zaad des Heeren? Behoort gij tot het goede zaad? Is het bij u een werk van God? Die vraag kome maar veel op u aan. Stel u met geen schijn tevreden. Onderzoek uzelf, of de wortel der zaak in u wordt gevonden, of de levenskiem in u is ge legd, of gij van onkruid, dus tarwe zijt geworden. Als dat zo is, dan geen nood. Het gaat door, ondanks tijden van droogte. Zelfs ruwe stormen, die het jonge koren door elkander werpen, kunnen het niet vernietigen. Maar toen het goede zaad tot kruid opgewassen was en vrucht voortbracht, toen openbaarde zich ook het onkruid. Het openbaarde zich, dat wil zeggen, het was er wel, maar kwam nu als on kruid aan het licht. Hoe is het mogelijk zult gij wellicht denken, dat men dit onkruid niet eerder heeft gezien? Wel, het onkruid, hier bedoeld, is van een bijzondere soort, Zizania geheten. Dit onkruid is in het eerste bijna in het geheel niet te onder scheiden van de tarwe. Eerst als het op de vrucht asinkomt, openbaart het zich. De vrucht ontbreekt.. Zo wil de HeUand ons leren, dat er zoveel schijnbare overeenkomst kan zijn tussen de kinderen des Koninkrijks en de kinderen der bozen. Het kon zo ver gaan, terwijl ge toch nog onbekeerd zijt. Er kan zo veel zijn, bijvoorbeeld een onbesproken gedrag, een zuivere belijdenis, een ontwaakt geweten, een vertederd gevoel, vele goede voorne mens dit alles kon er zijn zonder harts-verandering. Het onkruid kan zo op de tarwe gelijken. Neen, het is niet zo gemakkelijk uit te maken, wat tarwe en wat onkruid is, met betrekking tot uzelf en anderen op de akker der wereld niet wie zou een zuivere scheidslijn kunnen trekken maar ook bij uzelf op de akker uws harten is het zo dikwijls met betrek king tot een overtuiging, een belofte, een zoete ervaring, een gebed, is dit het rechte wel? Is het werkelijk een werk des Heeren? Er is dus veel schijnbare overeen komst tussen het goede zaad en het on kruid, tussen de kinderen des Konink rijks en de kinderen der bozen. Dan is het een gedaante van Godzaligheid, ter wijl toch de kracht er van wordt gemist. Er is nochtans een wezenlijk verschil en dat openbaart zich in- de vrucht. Aan de vruchten zult gij ze kennen. Het goe de zaad brengt vrucht voort. Bij de kin deren des Koninkrijks wordt niet ge mist: oprechtheid, berouw, belijdenis van schuld voor de Heere, gebed in de nood der ziel, begeerte naar verzoening met God, naar een Borg, een haten en vlieden van de zónde, begeerte om God te dienen, de keuze om met het volk des Heeren te leven en te sterven. Zie, deze vruchten worden gevonden bij het goede zaad. Ze worden gemist bij het onkruid, dat ge, bij het licht van Gods Woord en Geest uzelf aan deze zaken toetsen mocht! Er is tweeërlei zaad, tweeërlei op wassen. Toen het goede zaad nu tot kruid opgeschoten was en vrucht voort bracht, toen openbaarde zich ook het onkruid. Dit bemerkende, gingen de dienstknechten tot de heer des huizes en zeiden: „hebt gij niet goed zaad in uw akker gezaaid? Vanwaar heeft hij dan dit onkruid? En hij zeide: „een vijandig mens heeft dat gedaan". Dan willen de dienstknech ten in hun ijver aan het wieden gaan, en daarom vragen zij„wilt gij dan, dat wij heengaan en dezelve vergaderen? De heer van de akker verbiedt dit ech ter en zegt: „Neen, opdat gij het on kruid vergaderende, ook mogelijk met hetzelve de tarwe niet uittrekt. Laat ze beiden samen opwassen tot de oogst". Moet er dan niet gestreden worden tegen de boze en zijn werken? Zeer ze ker, maar daarover gaat het hier niet. Het gaat hier over degenen, die uitwen dig braaf en godsdienstig leven, die misschien niet ver zijn van het Konink rijk Gods. En nu zijn wij geen harte- kenners, het gevaar is groot, dat wij met het onkruid ook de tarwe uittrek ken. Zo dikwijls zien wij tarwe voor onkruid aan en maken wij ons op om het uit te trekken. Wij trekken het uit, als wij kinderen des Koninkrijks reke nen tot de kinderen des bozen. Laat ze beiden opwassen tot de oogst! Groot is de lankmoedigheid des Heeren tegen over de kinderen der bozen. Hij spaart ze, verlengt hen het heden der genade, dat ze van onkruid nog tarwe kunnen worden. Groot is de tedere zorg van de hemel se Landman voor Zijn tarwe. Geen en kele zal er verloren gaan, zelfs de dun ste, de zwakste, de teerste niet. Er is een tweeërlei opwassen, een tweeërlei rijpen. Er is een rijpen voor de hemel en voor de hel. Een tweeërlei rijpen in hetzelfde kerkgebouw, op de zelfde werkplaats, in hetzelfde huis. En wij? Waartoe worden wij rijp gemaakt? Laat die vraag ons ernstig be^ig hou den. (Wijlen ds. S. van Dorp) (Slot volgt) Lager onderwijs In het dorp Melissant zijn twee scho len voor gewoon lager onderwijs, te weten een openbare school en een bij zondere school. De openbare school aan de Juliana- weg 4 is gebouwd in 1967 en bevat drie lokalen met een hal. De bijzondere school is gelegen aan de Beatrixlaan, gebouwd in 1957 en heeft 5 lokalen en een hal. Door de toeneming van hét aantal leerlingen van de openbare lagere school is het nodig, dat een lokaal wordt bijgebouwd. Dit geschiedt nu tegelijk met de bouw van een openbare kleuter school (zie hieronder). Kleuteronderwijs Melissant heeft momenteel twee kleu terscholen, één openbare school, thans nog ondergebracht in 2 gebouwen, na melijk de semi-permanente school aan de Julianaweg (achter de openbare la gere school) en het gebouw aan de Bin nenweg 24, voorheen in gebruik geweest bij het bijzonder kleuteronderwijs. Tot 1 december 1974 is er te Melis sant geen openbaar kleuteronderwijs gegeven, omdat toen naast het Prot. Chr. kleuteronderwijs er ook nog een kleuterschool was, uitgaande van de Stichting Neutraal Kleuteronderwijs, BK^"-' Aardappels zijn nog steeds schaars en duur. Met de dunschiller van Braban- tia heeft u per dag 80 gram minder afval. Als alle 3 miljoen Nederlandse gezinnen (aldus Brabantia) een dun schiller zouden gebruiken, zou ons land elke dag 249.000 kilo minder consume ren. Bovendien zit de vitamine vlak onder de schil. Gezond jen zuinig. Het schillertje is te koop in elk warenhuis of huishoudzaak. De prijs: 2,50 en 2 jaar garantie. die per laatstgenoemde datum is opge heven. De bouw van een nieuwe kleuter school is thans gegund. Deze kleuter school komt achter de bestaande open bare lagere school en wordt via een verbindingsgang daarmede verbonden, zodat van een soort geïntegreerde scho len kan worden gesproken. Sedert 1 januari 1975 beschikt ook de Vereniging tot Stichting en instandhou ding van scholen te Melissant over een nieuwe kleuterschool aan de Fabius- straat 22. Wanneer bovenbedoelde bouw is voltooid beschikt het dorp Melis sant dus over 4 nieuwe scholen. Het Landbouwschap heeft een werk groep „Naar een beter zuivelbeleid" i.o. gevraagd voor een nader gesprek. De werkgroep heeft onlangs een oproep gedaan aan alle Nederlandse melkvee houders. Het Landbouwschap stelt het op prijs als de werkgroep een nadere toelichting geeft op de voorstellen voor een beter zuivelbeleid. In een brief van 25 j.l. aan de werk groep, heeft de commissie Melkveehou derij van het Landbouwschap gevraagd om zo spoedig mogelijk een gesprek te hebben met een delegatie uit de werk groep bestaande uit ondertekenaars van de gepubliceerde oproep. Aan de werk groep is overgelaten welk tijdstip en welke plaats voor dit overleg gekozen wordt. Het Landbouwschap wil van de werkgroep een nadere toelichting en een argumentatie van de voorstellen om de melkproduktie te beheersen. Erg vervelend, als je kind plotseling vakantie-diarree krijgt. Door het wa ter, ander eten, een veel warmer kli maat, te lang in de zee Voor volwassenen is er dan wel een tabletje, maar zijn die ook altijd voor kinderen geschikt? Een natuurlijk middel ter bestrijding van zulk vakantieongerief bij kinderen is Roosvicee-Stop, op basis van bos- bessesap. Natuurlijk, altijd veilig. Neem zo'n flesje mee in uw reis-apo- theek. Bij een aandoening van lange duur of een die zich ernstig laat aanzien, na tuurlijk een dokter raadplegen. Al jarenlang biljarten de oudere he ren uit de gemeenschap Middelharnis en Sommelsdijk om het kampioenschap. Niet dat het iets opleverde; het ging alleen om de eer. Zo ging het ook bij de jongeren, die eveneens in het Diek- huus een prettige tijdspassering vonden. Pas spannend was het, toen beide clubs een beroep op de directeur van de RABO-bank in Middelharnis deden. Immers, die jubileert! Alras was het bekend, dat de ge meenschap het feest mee zou vieren en waarom dan de mannen in het Diek- huus niet. Het verzoek viel in goede aarde en men besloot zelfs twee wisselbekers be schikbaar te stellen. Dit wetend werd er fanatieker dan ooit gespeeld en dinsdagavond -vond dit alles zijn be kroning bij het bekend worden van de kampioenen. Het waren dte heer B. Vis, Middelharnis bij de ouderen en de heer L. van Nimwegen bij de jongeren. De heer De Krey kwam de bekers uitreiken. Hij zei het een goede ge dachte te vinden van het Diekhuus om de zaal beschikbaar te stellen voor dit doel en van het bankbestuur vond hij het een goed besluit om de bekers be schikbaar te stellen. Namens de bank kon hij de beide winnaars naast de be ker ook een vulpenset aanbieden en Van links naar rechts: de heren L. van Nimwegen; H. R. de Krey en B. Vis. ieder lid kreeg een balpen. Hij zei vol gende maal, over vijf jaar, graag weer van de partij te zijn, wanneer de bekers „uitgespeeld" zijn en de bank dan 80 jaar bestaat. „Als ik U was, zou ik dan weer maar van me laten horen," gaf hij de heren de raad, hetgeen met groot applaus werd aanvaard. Namens de oudere heren sprak de heer A. van der Sluijs, die de bank op een geraffineerde manier in de hoogte stak, en de heer De Krey een hartver- sterkertje aanbood. De heer Kastelein sprak namens het Diekhuus. Hij deelde mede, dat in de naaste toekomst de zaal een verjon gingskuur zal ondergaan. Het is een prettige avond geworden voor jong en oud in het Diekhuus. Het biljarten gaat gewoon door, want de oudere heren storen zich niet aan va kantieperioden. MIDDELHARNIS Geslaagd. Dezer dagen slaagde de heer C. P. Verolme Pz. voor zijn mees- -schilder'diploma aan dé M.I.M.E.T.O. School te Utrecht, 4-jarige opleiding. door Jan Knape M.m. 55 EEN HOOFDSTUK UIT DE -• GESCHIEDENIS VAN DE ARMEN ZORG OP HET EILAND. Vele jaren later heb ik Meester Both- man nog een keer ontmoet, „hij ging al tegen zijn pensioen aan." Hij vertelde mij toen we „de oude tijd gingen op halen", dat hij niet meer aan politiek deed. Hy stemde nog wel rood, nu ja, wat moest je anders doen? Maar op Koninginne-verjaardag droeg hij nu een klein Oranjespeldje op de revers van zijn colbertjasje. Dat deden trouwens, veel soosjalisten, want er was een oor log geweest. En toen was er alweer een Oranje, die voor onze vrijheid in de bres had gestaan: vijf jaar lang, in het grauwe Londen! Toen we uit eljcander gingen met een handdruk zei ik; „Breeroo heeft al ge zegd „'t kan verkeeren!"Hij slofte weg op zijn oude benen; aan zijn voe ten droeg hij mooi gepoetste gave schoe nen Hij keerde zich nog even om en zei: „'t ssosjalisme is me tegengevallen, niks waard En ik: „dat wist'ik tóen al,lang geleden". Hij knikte triestig. Ik heb Meester Bothman niet meer gesproken, de man is dood. Toen ik van zijn dood hoorde dacht ik: „hij is teleurgesteld door het leven gegaan zo als ieder, die geen ander houvast heeft dan een vuurrode das en knalgele klom pen tV ir De vraag rijst: wat weerhield de ar beidersmensen op deze Eilanden om het soosjalisme in zijn totaliteit te accep teren? Troelstra en zijn volgelingen be loofden toch betere toestanden voor de werklieden: hogere lonen en wat al niet meer, alles even begerenswaardig! Weg met de boeren en andere uitbuiters. De bedrijven moesten aan de werknemers komen, die ze met hun „knoken" had den opgebouwd. Dat hadden zij gedaan en hun voorvaderenWeg met de armoe, met werkloze dagen. Weg met alle narigheid aan het arbeidersbestaan verbonden. Arbeiders van alle landen verenigt U; ook de arbeiders, die in een uithoek van de wereld woonden zoals in deze DeltaDe arbeiders van de Delta knikten, dat het zó moest, maar ze bleven aan de kant staan: ze waren huiverig voor deze ongehoorde nieu wigheid. Daar zijn verschillende oorzaken voor. Eén ervan heb ik al aangevoeld toen ik in het begin der dertiger jaren mijn roman „Polderland" schreef. In dat boek teken ik hoe een jonge landarbeider soosjalist werd. De inleiding begint: „In hem was de geest gestorven die eeuwen lang in zijn geslacht gewoond had. De geest van diepe onderdanigheid en slaaf- sche onderworpenheid voor den boer en voor alles wat boven hem stond. Deze geest was voor goed in hem onderge gaan Dat was één van de oorzaken: men zat vastgegroeid aan het oude, en ve len konden daar niet van los komen. Het traditionele bindt met sterke ban den. In de eenvoudige zaken des levens wordt dat: sleur., Maar in zaken van meer gewicht wordt het: een beginsel. Zó is het en zó behoort het te zijn, want het is nooit anders geweest. Vaak ko men daar nog godsdienstige overwe gingen bij. Op maatschappelijk terrein: God heeft rangen en standen gescha pen, rijken en armen, daar mag niet aan getornd worden. De ongelijkheid is in de Schepping gegrond. We moeten te vreden zijn met datgene, wat de Heere ons heeft toebedeeld. In dier voege heb ik het mijn vriend ouwe Kees horen uitleggen. Of hij het nu nóg zo zeggen zou weet ik niet; er is sinds zo veel veranderd! Maar daar zijn nog wel meer oor zaken waarom de arbeiders aan de kant bleven staan. Er zijn zelfs nü nog werk lieden, die geen lid zijn van een Vak bond. Als dat om principiële redenen is dan kan ik dat accepteren. Maar ik heb een arbeider een keer horen zeg gen en dat is nog niet zo lang gele den „het kost aollemaele mar cen ten, mien niet gezieë, ze knappe het wel voor m'n op"Toen heb ik gedacht: „je bent een klaploper!" Want hier speelt het egoïsme, dat elk mens eigen is want niemand is zonder gebreken een dominerende rol. Dat egoïsme speelde in de twintiger jaren aanmer kelijk mee. Waarbij we toch ook wel in het oog moeten houden, dat de con tributie van een politieke vereniging en van een vakbond zwaar drukte op het budget van een arbeider, met zijn lage loon en veel onwerkbare dagen. Egoïsme! Ik herinner me een annec- dote, die in mijn jeugd veel verteld werd. Het verhaal werd zeer gewaar deerd: Een „zendeling" van de over kant" komt in een arbeidersgezin en vraagt het hoofd des huizes om lid te worden van de Sociaal Democratische Arbeiders Partij en van de Vakbond. Hij moet natuurlijk ook een abonne ment nemen op het Dagblad van de Partij. De „zendeling" zet de zaak uit een met veel woorden, zoals we dat van dergelijke zendelingen gewend zijn: we krijgen ze in onze dagen nog wel aan de deur, Jehovah-getuigen, Mormonen, etcetera. Ze prijzen ons hun geloof aan, waarbij ik altijd de indruk krijg, dat ze een van buiten geleerd lesje opzeg gen. Als we hun geloof aanvaarden zul len we gelukkiger worden. En als heel de wereld hun geloof heeft geaccepteerd dan zullen alle mensen gelukkig zijn: er valt nog veel te verbeteren in onze mensenmaatschappij. Dat laatste ben ik wel met zo'n zendeling eens, maar dat is dan ook het enige. Als het gaat over de oorzaken van onze kranke mensen wereld en over de middelen tot verbe tering dan scheiden onze wegen en gaan ver uiteenlopen. Ik zeg dan maar: „ik hou het btj m'n Bijbel". En daar kun nen ze niet tegen opIk heb er in dertijd met ouwe Kees over gesproken. Hij lachte verachtelijk en zei: „Ze prae- te over een betere waereld, daer mó m'n niet an meedoeë. Laet de Duuvel z'n gang mar gaen, zoevel te gaauwer is 'n an het einde van z'n krachten en dan komt de Heere Jezus op de wolken van de Hemel om ons wakker te mae- ken uut het stof der aarde"Of dat nu de volle waarheid is weet ik niet, het is zo intens moeilijk om de volle waarheid te vinden. Zal ons dat op aar de ooit gelukken? De volle waarheid! Het houdt zoveel in, meer dain we met ons menselijk verstand begrijpen kun nen! Ik ga met mijn verhaal verder: De „zendeling" preekt en preekt, een dag blad in huis is nodig voor je ontwik keling, en voor de ontwikkeling van je vrouw en van je kinderen,Je hebt toch kinderen?"Ja", zegt de ar beider, „een hele troep, en daarom heb ik geen tijd om kranten te lezen; soms niet eens de boekjes, die de kinderen van de Zondagsschool meebrengen......" De ander wuift met een handbeweging die bezwaren weg. De arbeider zegt nog: „een dagblad is een dure geschie denisEn dat brengt de Soosjalist op de noodzakelijkheid om zich aan te sluiten bij de Vakbond. De Vakbond zal zorgen voor hogere lonen, voor be tere arbeidsvoorwaarden zodat er niet van de vroege morgen tot de late avond gewerkt behoeft te worden. Er komen vakanties; als men werkloos is dan zal men een uitkering krijgen wegens loon derving en zal het gezin niets te kort komen. De Vakbond gaat vechten voor kinderbijslag,enfin, voor de rechten van de werkman. Hij zal het even goed krijgen als de boer! De arbeider heeft de stroom van woorden, die de Soosjalist over hem heeft uitgestort, niet helemaal begre pen. Hij vraagt ten slotte om nu 'es in een paar ■woorden uit te leggen wat eigenlijk dat socialisme is. Hij vraagt zijn bezoeker om het kort te maken, „want ik modde nog hoagnoadig 't ver- ke uut gaen misseDat soosjalisme is van de overkante an komme waoie, mar ik begriep er geen barst van......" (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1976 | | pagina 5