EIIAtlDEn - niEUWS Overdenking CVan broedSGliotel tot Barcelona Grootvader vertelt orgelconcerten in de Nieuwe Kerk uit de Heilige Schrift vrezen duurte van 2e blad Vrijdag 4 juni 1976 No. 4494 HET KVENSTER Zomeravond- te IVliddeiburg PINKSTERVOLHEID Landbouw Organisaties polderconcentraties De drie hoUandse Landbouwor ganisaties hebben aan Prov, Sta ten een gezamenlijli schrijven ge richt waarin ze hun verontrusting uitspreken over de lastenstijgingen die het gevolg zijn van poldercon centraties. Omdat zo'n concentratie ook voor Goeree-Overflakkee op handen lijkt te zijn leek het ons in teressant de inhoud van bedoeld schrijven weer te geven; het luidt: g GERO I altijd voor I iedereen 1 ruim en overzichtelyk 1 in onze speciale 1 showroom. I A. Vroegindeweij i 1 Westdlyk 46 - Middelharnis C. KIEVIT ZN. Centrale Verwarming SOMMELSDUE Telefoon (01870) 26 09 Een taaie Corbeil Speciaal inbouwstation voor L.P.G. gasinstallaties in elk merk automobiel. Garage Nijsse B.V. Oostdijk 15 - Oude-Tonge Tel. 01874 -1235 - 1385 ALFA ROMEO DEALER voor geheel GOEREE-OVERFLAKKEE VEBVOI.GVEBHAAL blik op ker en samenleving De doop met de Heilige Geest Heïlshistorie en heilsorde Christus en de Geest Onlangs wer^ mij de vnaag voorge legd wat we nu eigenlijk te verstaan hebben onder ,^e doop met de Heilige Geest". De vraagsteller was in aanra king gekomen met iemand uit de Pink- stergroepen die beweerde dat deze ge- loofsiwerkelij'kheid in de kerken verdoe zeld was en alléén in zijn kring nog serieus, werd ;genoimen. Nu, met de Pink sterdagen in zicht, is er een' .goede ge legenheid om deze vraaig eens onder ogen te zien. Laten we eerst vaststellen wat we on der de „Pinkstergroeipen" hetolben te ver staan. Daartoe rekenen we onder ande re Stromen van kracht, de Volle Evan gelie Gemeenten, de Wereldzendinig, enz. Allemaal groepen, die los van de'^erk staan en een bijzondere nadruk leggen' op de Persoon en het werk van de Hei lige Geest. Onderling zijn ze zéér ver deeld, maar ze hebben wel een igroot aantal opvattingen ,gemeen. Eén van hun gemeenschajypelijke uit gangspunten is dat de gelovigen moeten worden lomderscheiden in „wedergebo renen" en „'gedoopte of vervulden met de HeiUge Geest". Ze gronden dat op de woorden van Johannes de Doper, die zei met water te dopen, maar heen wees naar een Ander Die zou dopen met de Heilige Geest len anet vuur. De eerste' categorie, de wedergebore nen, zijn 'dan degenen .die overtuigid zijn van hun zooden, die Jezus .als HeilMid hebben aangenomen en die dus ook al een zekere mate van de Heilige Geest hetolben ontvangent Deze gelovigen zijn te vergeüjken met de discipelen vóór de Pinksterdaig. De tweede .groep, de vervulden met de Heili'ge Geest, zijn degenSen die de volheid van de Heilige .Geest hebben ontvangen. Dat zijn .dan de apostelen en vele anderen na de uitstorting van de Heilige Geest. Als voorbeelden worden dan steeds genoemd de mensen in Samaria idle het Woord Gods hebben aangenomen, maar die de Heilige Geest nog niet zouden hebben ontvangen. Dat laatste 'gebeurde pas op het gebed van Petrus en' Johan- .nes (Hand. 8); Cornelius en zijn huis die wel .God vreesden, maar pas na de doop God verheerlijkten (Hand. 10) en de ge lovigen in Efeze die wel .gedoopt waren met de doop van Johannes, maar niet eens wisten .dat er een Heilige Geest is (Hand. 19). De Pinkstergroepen miu stellen deze vooiftieelden in .de HandeUnigen der Apostelen als modellen voor elke ge lovige. Er is een aanvankelijk stadium, waarin de mens dus wel is wedergefoo- renl, maar er ds een volgend stadium, waarin hij vervuld w^ordt met .de Heili ge .Geest en deze vervullinig uit zich dan meestal in het spreken in tongien. Hoe moeten wij vanuit de SohriÉt en det Belijdenis der Kerk tegenove^r deze opvattingen staan? Dan zal het aller eerst zaak zijn .dat we de Schriftplaat- sen nagaan waarop de Pinksterbewe- iglng zich beroept. Is het juist .dat de Bijbel, en met name het boek Hande lingen, zo'n scherp onderscheid maakt tussien wedergeborenen en met de Geest gedoopten? Ik 'geloof 'dat we deze ■vraag ontken nend moeten beantwoo'rden. In Hand. 2 lezen! we hoe de HeiUige iGeesit wordt uitgestort. Maar .dat gebeurde in Jeru zalem. Daar waren alleen 'Uog joden en proselyten (jodengenoten), In Hand. 8 treedt een nieuwe fase in. Daar wordt ■de Heilige -Geest uitgestort op iSamari- tanen. De geschiedenis van Oomelius is wéér een ander stadiinn (Hand. 10), want nu komen de heidenen aan de 'beurt. En in Efeze (Hand. 19) waar alleen 'nog maar de doop van Johannes 'bekend was, is de uitstorting van de HeiU'ge Geest kennelijk nog niet doorgedroingen. Wat is er dus aan de hand in het iboek Handelingen? Als ik het een beet je oneerbiedig mag zeggen: Niets an ders dan het nadruppelen van de stort bui van de Heilige Geest Die op Pink steren is uitgestort in Jeruzalem. Wat doet nu ;de Pinksterbeweging? Die maakt van 'deze „heilshistorisohe" zaak een ,jheilsordelijke" zaak. Met an dere woorden: De gebeurtenissen in de Kerk na Pinksteren moeten zich herha len in het leven van iedeie wederge^ iborene. Als dat waar is, dan begrijp ik niet 'goed, waarom daarover zo weinig ge sproken wordt bijvooit)eeld in de .brie ven van Paulus. Daar blijkt helemaal niet dat de vervulling met de HeUige Geest een soort „plus" is in het leven van het .geloof, wèl het tegendeel. Elke gelovige heeft de Heilige Geest ontvan gen! „In Welke .gij ook, nadat gij geloofd hebt (letterlijk: toen ge tot het geloof gekomen zijt) zijt verzegeld met 'de Hei- Uge Geest der belofte" (Ef. 1 13). „Want 'door één Geest zijn we allen tot één lich.aam .gedoopt" (1 Cor. 12, 3). 'Ik schreef daarstraks met -opzet: de ze gebeurtenissen moeten zich herhalen' in het leven van iedere gelovige. Want wie 'de Geestesdoop nog niet heeft ont vangen telt eigenlijk niet voliwaaxdig mee. Hij moet ernaar staan om tot deze volheid te 'komen. En daarvoor is zelfs een hele methodiek ontworpen. Ik kan het niet anders zien dan dat het Bvan- 'gelie op deze wijze .gemaakt wordt tot een nieuwe wet. De wedergeborene heeft het zo'n .beetje in .eigen hand, hij .moet dit .doen en -dat nalaten en dan zal de Heere ook hem wel spoedig de volheid van de Geest sdhlenken. BoV'endien is het .gevaar -groot dat voor de Heilige -Geest -wordt aangezien' wat in wezen alleen maar de menselijke geest is. Men brgent zichzelf in een soort ex tase -en hou'dt 'dat dan voor de vervul ling roet de Heilige 'Geest. We gaan de PLnkstendaigen tegemoet. De Heilige Geest is uitgestort om te ko men wonen en werken in Zijn Ge'meen- te op aarde. Maar Hij .doet Zijn werk in stilte, in 'het verbongen. Ik heb bij som mige Pinkstergroepen weleens de in druk dat Christus er is om. de Heilige Geest te verheerlijken. Maar het is pre cies an-dersom: de Heilige -Geest is er om Christus te veiftieerlijken! Vandaar dat Petrus op -de Pinksterdag ook geen preek houdt over de Heilige 'Geest, maar over Ohristixs en! Zijn werk. En dat klopt helemaal, want, zo- heeft Christus .gezegd: -Hij zal het uit het Mijne nemen en het u veifeondigen". Gezegende Pinksterdagen toegewenst! Waarnemer. De zomeravond-orgelconcerten in .de Nieuwe Kerk te Middelburg ziülen dit jaar worden gegeven onder a-uspiciën van de Stichting Orgeloentrum. Het eerste concert zal, traditioneel, plaats vinden op de dag na Piniksteren, namelijk dinsdag 8 juni. De organist van die a-vxmd is, ook traditioneel, Feike As- ma uit Maassluis. Daarna, vanaf 6 juU t/m 17 augustiis, zullen prominente organisten het mo numentale orgel in deze eeuwenoude keric bespelen. Het zijn, behalve -de reeds hiervoor -genoemde. Bram Beekman, Piet van Egmon-d, Arie Keijzer, Albert 'de Klerk en Charles 'de Wolff. Reeds nu vestigen wij 'de aandacht op het concert van 3 augustus 'dat een koor/ orgelconcert zal zijn. Dan zal het in koirte tij-d in binnen- en buitenland be faamd -geworden Canadese jongenskoor „the British Columbia Boys Choir" uit Vancouver, -dat ook voiüg jaar onder .grote 'belangstelling -optrad, weer haar ■medewerking verlenen. Over één en an der zullen nog nadere berichten volgen. Het programma -dat -op 8 juni a.s. door Feike Asma zal worden uitgevoerd luidt: Preludium en Fugato-koraal: „Komt zie len, deze 'dag". Piet Post; 3 fcoraalvoor- spelen: „-Liebster Jes, wlr sind hier"; Wir glaulben all" an einen iGott en Al- lein 'Gott in der Höh' sei Ehr, J. S. Baoh; Sonata no. 4, J. Hheinberger; Aria L. de Saint-Martin 5 Cathedral Suite, G. Young; Canonisch voorspel „-God, enkel Udht" en Finale over psalm 75, Feike Asma. Alle concerten vangen om 20.00 uur aan. „En zij werden allen vervuld met de Heilige Geest (Handelingen 2 ia). „I'k ben er vol van!" Dat roeplen we uit, als we iets aangrijpende me'egemaakt ■hebben. Iemand -heeft een verkeerson geluk zien' gebeuren, en kan er niet over zwijgen. Een paar j.onge m:enslen zien hun trouwdag naderbij komen en is daar vol van. Dan wordt iets vreugdevols ver wacht. Het vervult -ons, houdt onze ge dachten bezig, doet ons er van spreken. Zijn we ook veivuld van de Heilige Geest? We naderen -de Pinksterdag. Toen werd de Heilige Geest uitgestort, zodat het geschreven staat: „Zij waren ali;en vervuld met de Heilige -Geest". Wat was het een igroots gebeuren, daar in Jeruza lem. Israel's God, Die voo-rtglng met Zijn heilswerk. -Christus was ten hemel ge varen, maar Zijn werk ging -door. -Grote daden Gods werden gehoord eni gezien. Welgelukzalig de m-ens, .die er oog voor .heelt. Wat hebben we dat nodig! Vervuld te worden met de Heilige -Geest. We zijn vol van onszelf, van .de din-gen van deze wereld, misschien wel van uiterlij- -ke 'godsdienst. Maar 't kan ons niet hel pen, waar we .o.p weg zijn naar de eeuwigheid, 't Laat ons innerlijk leeg. het geeft .geen vrede. Daar is een miens, die druk is met de .dingen van deze we reld, 'Maar'hij moet alles achterlaten, als hij sterft. En wat dan? We kunnen ver vuld -zijn met allerlei igodsdienstige -ge dachten, zonder dat de vreze -des Hee- ren erin is. Maar het geeft geen vrede. Het laat eenl -gevoel van leegte, van ver latenheid achter. Nodig is, 'dat dat alles radicaal opge ruimd wordt. Dat 'doet .de Heilige Geest. Hij doet alles weg, wat niet is naar het welbehagen des Heeren. Nee, de Heilige Geest gaat niet naar onze inzichten te werk. Waar wij erg op gesteld kunnen zijn, 'doet Hij we-g. Zo maakt iHij ruim te, plaats voor zichzelf. Dat is niet naar 'de mens. Want als Hij "plaats gaat ma ken, gaat Hij ons er aan ontdekken, dat er bij ons, in 'Ons hart en in ons leven, voor 's Heeren we.rk in het geheel geen plaats is. Daar worden wij in afgebro- 'ken, opdat 'dit Psalmwoord gekend zal worden: „Gods offers zijn een gans ver- arokeri geest, door schuÜdbesef getroffen in verslagen". Wat gaat u .dan beseffen? Dat we met al het onze voor eeuwi-g m-oeten omko men. En waar de Heere door het weife des Geestes ons -alles afneemt, daar ko men -we in onze armoede -en onze ellen de voor Hem te staan. En 'dan gaat de Heilige -Geest verder! -Dan .maa'kt Hij, ■dat de ziel tot -Christus zucht, tot Hem dorst, gelijk in deze -dagen de schepping dorst naar het water over de landen, waar -een milde regen uitkomst brengen moet. Zo dorst 'de ziel naar God. Zij kan met niets anders vertroost worden dan met het Woord des Heeren, met Zijn nabijheid. Dan is er geen -andere troost 'dan die van Christus. Wat een vertroostende prediking gaat er dan uit van dit feit van Pinksteren. De Geest uitgestort! Hij neemt intrek in de harten van zon'daren, om hem te onderwijzen in de wegen des Heeren, in Zijn Woord en belofte. Zij werden vervuld met .de 'Heilige «Geest. Dan kan er niets meer bij. Datgene wat de wereld biedt en de eigen vroomheid niet. Gods ■wenk alleen! Vrije .genade. Zo gaat de Geest, 'die gegeven wo-ndt, het geloof werken, dat wondere werk, waardoor zondaren! Christus en al Zijn beloften 'gaan omhelzen. De Geest wijst immers heen naar Christus? Dan gaat het waat- lijk Pinksteren worden. 'Dat geloof im mers- gaat alles zien in Christus' werk, in Zijn verzoening, Bn dat loopt uit -op de liefde tot een drie-eniig God, Die. Zijn eeuwig welbe hagen openbaart. In het on-derwijs van de Heilige Geest komt de volheid van Go-dS' heilswerk naar voren. Hij wekt liefde tot Hem, Die Zijn liefde in Chris tus openbaarde. Wat wordt Hij 'dan dier baar. Zijn igunstvolk gaat Hem grootma- ken. Dat -zette in, toen .de Heilige Geest werd uitgestort. En de vrucht is een Kerk, naar Zijn Naam genoem-d, een ontelbare schare, die God eeuwig zal grootmaken. Ja, wanneer de Geest gaat „inwonen", dan gaat alles veranderen. Dan komt een zondaar tot ibekering, en .gaat hij God liefkrijgen. Dan .gaat ook dat Pink sterfeest, -dat we vaak zo. „moeilijk" vin den, alle waarde -krijigen. Want dan .gaat u beseffen, dat wij tot God niet kunnen komen, tmaar dat Geesteswerk no-dig heihben, om de Heere als een ve-rzoend God te leren kennen. Ligt het altij-d gelijk? Nee. Ook in het leven van de Kerk des Heeren zullen de dorre, doodse tijden zij-n. Dan leeft zij geesteloos vo-ort over deze aarde. Dan is er alleen maar een leegte; géén veinoilling met de -Heilige -Geest. Dót is nood! Want dan gaat het .gebedsleven kwijnen', dan spreekt -Gods Woord niet meer. Dan is er geen roemen, maar een klagen. Want h-et leven des -geloofs is een strijd. De duivel mengt 'bij .Gods werk Zijn bestrijding. En -hoe gauw kunnen we daarin terecht komen! Maar waar -God Zijn genade .openbaar de, zal dat slechts tijdelij-k zijn! Hij laat het werk Zijner handen niet varen! Dan komt -de Heilige Geest opnieuw, om in trek te nemen'. Och, dan blijven we klein in onszelf. Ook wij? Dan hebben we onszelf niet zo hoog meer op. In een geestelijk hoogmoedig mens kan de Hei lige Geest niet wonen. Laten we dan alles -maar van de Heere ■verwachten. Bn Hij is een verrassend God. Dan is de prediking van Zijn igenade een heer lijke prediking. Laten we dan maar veel bidden, vervuld te worden -met de Hei lige 'Geest, opdat ons -hart verkwikt wor de door Zijn Woord, -ons gebed verleven digd worde door het ■onderwijs van de Geest. Dan blijven we even arm in ons zelf als te voren. Maar dat is dan niet erg meer. Want de Heere soh-enkt Zijn genade. Dat wekt de verwondering, dat -de Heere nog naar zulk een zondaar wilde omzien. Daar gaat die vervulling van de Geest -bewerkeri, dat pr een -gun nend leven komt, opdat ook anderen vervuld worden. Want de Heer is het zo waardi.g. Dat is de Pinkstervolheid. Daar zingt de Psalmist van: „Zij zullen uit de volheid van 't gemoed, gedachtig aan -de milde overvloed van Uwe -gunst, die roemen bij elkeen. En juichen van al Uw gerechtigheên!" Zegveld. Ds, W. Arkeraats. Sedert 'de concentratiegedachte in het waterschapswezen op gang is gekomen, zijn onze leden bevreesd geweest voor een aanzienlij'ke stijiging van -de water- schapslasten. De ervaring bij -door con centratie reeds tot stand -gekomen nieuwe waterschappen heeft geleerd, 'dat deze vrees niet ongegrond is geweest. Wij zijn ons ervan bewust, -dat ten de ze duidelijk onderscheid dient te worden gemaakt tussen kostenstijiginig tenge volge van 'de concentratie op zich en kosten tengevolige van het ter hand ne men van nieuw^e taken .door het nieuw te formeren waterschap. Ons bezwaar tegen het tot hog toe gevolgde concentratiebeleid is echter, dat 'daarbij de -kostenjEaktor te veel ver- onadhtzaa-md wordt. Bij het afwegen van -de verschillende varianten! tot concentratie wordt thans niet betrokken de mate van lastenstij- iging die verwezenlijking van de ene of de andere variant -met zich -kan bren gen. -De niet onaanzienlij.ke omslagverho- ging als igevolg van de enorme -kosten- stij'ging bij de reeds gerealiseerde water schapsconcentraties begint zich onder onze leren echter steeds duidelijiker als een bron -van grote onrust af te teke nen.. Wij zijn van oordeel dat alvorens tot concentratie wordt besloten, eerst een kostenl-bate-analyse 'dient te •worden opgesteld van de aan een concentratie verbonden kosten als ook van die van het nieuw te formeren waterschap. Een zodanige aanbeveling wordt ithans nog al te gemakkelijk terzijde geschoven onder het motief als zou een dergelij ke kosten-baten-analyse niet te maken zijn. Zo'n kosten-'baten-analyse is In ft- nesses wellicht niet te maken, maar tooh wel in een vorm 'cn mate welke voldoende inzicht ige'eft 'om daaruit de ge'volgen af te lezen die een concentratie in de -kostensfeer zal hebben. Zeker zolang dit nog niet het 'geval is, pleiten wij er voor -dat grondgebrui kers die geen oevereiigen-aars zijn, ont slagen -worden van de plicht tot onder- hou'd van sloten en bermen .die grenzen aan WBgen die in eigendom of beheer zijn van gemeenten. In dit verband veroorloven wij ons tevens de opmerking -dat bij de vast stelling van de omslag door de water schappen! geen rekening wordt .gehou den met de bijdrage die de agrariërs reeds in natura leveren tot een goed wateilb-eheer. Wij denken -hierbij aan schoonhou'den van sloten en dergelijke, hetgeen tegenwoordig met aanzienlijke kosten gepaard gaat. Nu is dit wel een groot eigenbelang, maar -uiteindelijk strekt het verder dan alleen a-an ajgra- risoh 'belang, want ook de niet-agrari- sche bevolking is in toenemende mate gebaat bij een igoed opgezet en efficiënt werkend waterschapsfbestel. Vandaar ■dat in onae opxatting: bij -de vaststel ling van de omslag een! zodanige ver- souding tussen gebouwd en ongebouwd dient te worden 'gelegd dat voor het gebouwd in meerdere mate dan tot nog toe, rekening .dient te worden gehou- .den -met de hierboven -gereleveerde bij- 'drage in natura die door de agrariërs reeds wordt geleverd. Tevens zijn wij van oordeel dat het overnemen van een taak .die in eerste instantie aan de Rijksoverheid toebe- ■hO'ort, deze Rijksoverheid niet ontslaat van de plicht om in -de kosten van het waterschapstoeheer financieel bij te dra- igen. Wij roepen dan -o-ok uw medewer- iking in om op -gezette tijden .en- te be stemder plaatse te- bevorde-ren respek- tievelijk te beweikstelli-gen -dat de Rijks overheid in het waterschapsbeheer in 'belangrijke mate financieel zal parti- peren. 'Gaarne vertrouwenld op uw medewer king om het tot nog toe gevoerde beleid terzake van het een en ander in de door ons gewenste richting om te bui gen, verfblijven wij, 'hoogachtend. De Drie Hollandse Landbouw Organisaties. N. H. M. W. van Wersch, sekretaris. Vetrscfaillende routiniers, behorende tot het 1468 duiven tellende convooi van Corlbeil, hebben niet de j-uiste we genkaart op zak .gehad, zij eindi-gden 'ver na .de voorh.oede. Als gevolg hier van igingen de poules niet vlot af en wisten enkele jaarlin-geri zich de -gunst van hTin baas te verschaffen. Zo ook ■een tweetal jaarlingen bij J. C. Rood- zant, waarv&n de een de eerste en de ■an-der de 12e prijs in het concours -wint: Sterk spel, .daar betrokkene ook nog de 8e prijs POC verovert. Diiteland lag toch goed in de lijn, want 3e werd J, Kleynenberg, 5e L. Arensman, 7e J, K, Heekman, 11e C. Vermeulen, l&e A, M, v. d. Kroon, 26 en 29 A. P. -de Vogel en 30 W. Nieuw- land. Te Herkingen zat H. Kievit met zijn „474140" een half uur -voor de rest van -het veld. Dit was wel een verwachte vogel, want ze stond als eerst getekende op de poulebrief waardoor 'de eigenaar, de hoofdprijs, -de sprint zesdaagse en de 'gratis' FCC prijs 75,won. Deze duif heeft baar boontjes weer voor 5 jaar verdiend. Tweede te Herkingen werd M, Huizer, in de FCC waren' toen reeds 134 prijzen verdiend. Ofschoon de Oostenwind .de vogels weinig parten speelde, het was vrijwel ■windstil, aan de .kust was het meer helder dan in het binnenlan-d. Ouddorp wist ervan te^ profiteren, -G, Westdijk ■won met een hele vroege de 4e prijs FCC. C. Venneman werd 6e. De „co ming men" gebr. -Grinwis pakken 13 en 14. H. Kleyn 16, E, Klijn 25, Zijn -de oude cracks op de kortste weg iets tegen gekomen, in elk -geval zaten in Stellendam ook -duiven uit de tweede lijn aan de kop. Bij J. Smit werd een trio -10, 21 en 31, J. v, Seters en Zn. 15e, Comb, H'Oek van Lenten' pakken er even eens snel drie, 17, 18 en 28, Ary Spuy 20, M. Melissant Zn, 22, Te Middelharnis komen ze goed 'bij C, Vroegindeweij, met 9 en 27 is hij de beste flakkeese hoofdstedelinig, W, de Vos (24)wordt plaatselijk tweede, H, -de Vos (34) en A, v, d. Linde (33) zijn -de achtervolgers. De Gebr. Visser redden de Stadse eer met opnieuw hun „1810617" -bovenste van de lijst. Zij •worden 23ste, -dan duurt het tot de 42ste plaats eer broer Bas de tweede .Stadse dwi constateert. Plaat selijk igoed spel van J. de Boed, minder succes voor J. Mijs .die een 'dtiivin uit de „ren" als eerste ziet aan komen en zijn toppers van de week er -voor pas na het noenmaal mag ontringen. 36 van de 108 deelnemers, precies 1/3 deel wist zijn eerstgetekende duif op de prijzenlijst te krijgen. Een goede ge dachte van het FCC toestuur om deze lEÏ- ■duiven met een ,gratis prijs te belo nen., Ook 'de kleinste liefhebber heeft zo een redelijke 'kans. THOLEN Aan ongeluk overleden. De 13-jarige Annette van 't Hof uit Halsteren is za terdag in het ziekenhuis te Tilburg overleden aan de ernstige verwondin- gen, die zij op 19 mei j.l. opliep 'bij een auto-ongeluk in Tholen. Zij zat bij haar vader en moeder op de achtei<bank in de auto. Bij -de afslag Poortvliet reed ■de 'heer Van 't Hof tegen een vluchöieu- vel .en verloor -de- m.acht over het stuur. -De wagen' sloeg over -de top en het ■meisje kreeg ernstig hersenletsel. De beide ouders hadden de gordel om en kregen lichte verwondingen. door Jan Knape M.xii. 48 EEN HOOFDSTUK UIT DE GESCHIEDENIS VAN DE ARMEN ZORG OF HET EILAND. En in de Staet draegt de Overheid het zwaerd niet tevergeefs. En in de Maat schappij binne de Gezinnen, waer de vaoders en moeders de kinders zonder eten naer bed stiere. En op de scholen binne de Meesters om de kinders in den hoek te zetten, naer de gange te stieren of in 't donkere kolehok te douwen; en as dat niet helpt dan motte ze de deug nieten mar mit een ende hout flienk op d'r bast slaenZoa hoart het te we zen,,.!" Maar enige jaren later klaagde hij al: „wat mot er van de waereld te recht komme: het Gezag en het Recht struukele op d,e straeten!",,. Het wordt van andere zijden ook wel vergeefs ge zegd! Gijs, die van ons drieën de zonde van het sigaartje-roken het zwaarst heeft moeten boeten, is daarvoor rijkelijk be loond, want hij is met één van de wees meisjes getrouwd en is met haar een zeer gelukkig leven begonnen. Hij is van het Eiland vertrokken naar een streek waar geen uien worden ver bouwd; en zijn vrouw stelde het bij zonder op prijs, dat er in de hele omge ving geen Weeshuis wasIk weet niet wat er van beiden geworden is, want ik ben hen al enige jaren lang uit het oog verlorenZo gaat dat in het leven!Misschien zijn ze al dood Maar de Antirevolutionaire partij heeft die keer de strijd om een zetel in de gemeenteraad gewonnen!De straatlantaarn is er gekomen, zodat de jeugd, die aan de volwassenheid toe was, geen zon'de meer kon bedrijven in de donkere straathoek. En de Burge meester heeft zich met eigen ogen over tuigd, dat er een riool verstopt was!,.. En ik had de voldoening, dat ik die dag mijn wankele schreden voor het eerst had gezet in de grote mensenmaatschap- pij „Jessica's eerste gebed" werd enige jaren later mijn onheil. Ouwe Kees heeft het mij uitgelegd: „De zonde wordt niet in één keer .gestraft," Dat doet Hie op Zien tied. Op den tied, die Hie noadig vindt. Vergeet dat noait!" Toen ik Engels ging leren bij Meester Van der Poel, het hoofd van de Christe lijk Nationale School, die Intussen was opgericht en als gevolg waarvan ik na mijn schooljaren geen „herhaüngs- onderwijs" heb genoteh op de Bosse- school, maar als „Sommerdieker" op de Christelijke school op ons eigen grond gebied, zoals dat behoort te wezen is het ongeluk mij overkomen. Tot goed begrip diene, dat het onderwijs in En gels niet op de „herhalingsschool" gege ven werd: dat was privé. De herhalings- scholen behoren al zó lang tot het ver leden, dat deze toelichting wel nodig is. En onderricht in -vreemde talen, en in alles wat verder ging dan gewoon la ger -onderwijs, 'kon alleen worden be komen als de ouders privaatlessen kon den bekostigen. Een enkele begaafde leerling gelukte het om er met schrifte lijk onderwijs te komen, maar dat was een echte martelgang, en ook kostbaar. We waren met z'n drieën om van Meester Van der Poel te leren hoe we in Engeland „uit de voeten konden ko men"; hoewel we er van verzekerd wa ren, dat we er wel nooit zouden rond reizen. Hoe zou je dat zelfs durven den ken in die tijd!Tenzij het natuurlijk nodig mocht 'Wezen om de hooghartige Britten aan het verstand te gaan bren gen, dat ze met een klein land niet mochten doen wat ze wilden! We waren in die tijd Duitsgezind naar het voor beeld van de grote leider der Antire volutionaire Partij, Dr. Abraham Kuy- per. En dan was er nog onze veelge liefde schrijver oubaas Penning met zijn verhalen over de heldhaftige Boeren van Zuid-Afrika, tegen het hebzuchtige Albion vechtendHoe de tijden en meningen toch veranderen kunnen in een mensenleven! We hadden één uur les per week en betaalden daarvoor een kwartje. Dat lijkt weinig, maar je kon er in die tijd tien heel goede sigaren voor kopen, of een pond suiker, en wat al niet meer.., We hadden „I have, he has, you have", etcetera, al geruime tijd achter de rug en waren al een eind gevorderd in het eerste deel van „Roorda's leerboek der Engelsche taal". We werden gezet aan de vertaling van „Jessica's first prayer"; omdat het voor kinderen geschreven was had de schrijfster heel eenvoudige taal gebruikt, vandaar dat Meester's keus op dat boekje gevallen was. Kees verklaarde me later: „daer zat de Duu- vel achter!" Toen herinnerde ik me, dat ik een Hollandse vertaling van dat boekje in dertijd verdiend had in een verkiezings strijd en ik dacht zo: gemak dient de mens! Waarom zal ik mij vermoeien als een ander dat al voor mij gedaan heeft. Dus dook ik in de kist, waarin ik mijn weinige boeken bewaarde: een boeken- köstje zou in ons huis een vreemd meu bel zijn geweest! Het boekje kwam na veel gefoeter voor de dag; het was ver fomfaaid, in één woord smerig, maar nog heel goed bruikbaar voor mijn on heilig voornemen. Als de jeugd van tegenwoordig dit leest zal die zich verwonderen over mijn verhaal. Maar het is de oprechte waar heid. Zo ongeveer een halve eeuw ge leden waren boeken voor de jeugd een zeldzaam bezit. En zo was „Jessica's eerste gebed" in tientallen jongenshan- den geweest, zo ging dat toen. Het eigen bezit werd af en toe wat aangevuld als men een trouw leerling van de Zon dagsschool was, en één keer per jaar op je verjaardag, maar daarmee was het wel bekeken. Daarom hielp je elkander zoveel mogelijk aan lectuur. Er waren op deze Eilanden hoegenaamd geen bi bliotheken, behalve zo hier en daar in een dorp een van het Nut. Maar voor Christelijke gezinnen waren de boeken van het Nut als regel „taboe", ongods dienstig, liberaal; dus mochten ze niet in huis komen. Bibliotheken van Kna pen- en Jongelingsverenigingen waren er toen nog niet; die voorzagen een paar jaar later in een groot gemis. En van „schoolbibliotheken" had nog nooit iemand gehoordDe Buffalo Bill's, Nick Carter's en Lord Lister's voorzagen ook al in een behoefte; maar als je Christelijk onderwijs genoot of genoten had moest je die wel lezen op de plee, 's avonds op bed bij het licht van een nachtlampje, of als het mooi weer was buiten, achter een hooi- of stroo- klampje. Op die manier las je ook nog wel andere boeken, die de toets der ouderlijke critiek niet konden door staan. Vandaar dat de tienertijd van sommigen, die nu oud zijn, vaak storm achtig is verlopen. „Jessica's eerste gebed" was dus door velen gelezen als ge^volg van de ver haalde omstandigheden en hopelijk hebben mijn vrienden er wat van ge leerd en is het hen tot zegen geweest. Toen moeder me het boekje voor de dag zag halen zei ze afkeurend: „het lieken wel of je d'r je schoenen mee ge- poest heit, zurg toch beter voor je spullen!"Gelukkig kon ze niet be vroeden waarom ik zo naarstig naar het boekje gezocht had anders had ze nog wel wat anders gezegd Later heb ik het nog eens uitgeleend aan een lees- graag en een paar jongere kameraadjes en die leende het ook weer uit, en die ook weer, en zo vervolgens. Ik heb het nooit weer teruggezien, wat me zeer veel verdriet heeft gedaan omdat er zo veel „geschiedenis" aan verbonden was. Door een goede vriend ben ik weer in het bezit gekomen van een exemplaar. Ik was er zó blij mee alsof ik een prijs uit een loterij had getrokken, maar zo iets kon niet mogelijk zijn, want ik ben in principe tegen loten. Dat principe heb ik van „huisuit" en ouwe Kees heeft het er vast ingeha- merd, want er staat geschreven: „Ghij ende suit niet begheerenHet ten geschenke gekregen exemplaar herin nerde me aan het boekje, dat ik ver- lor en heb r vele jaren geleden het was beduimeld, verfomfaaid, een exem plaar van meer dan een halve eeuw oud. Het is zeker ook veel gelezen en ik hoop, dat het ook ten nutte geweest is voor jonge mensen

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1976 | | pagina 5