eiiahdeii - niEUWs Michiel de Ruyter Overdenking Zeeuwse wandelingen Grootvader vertelt |gero...... I I altijd voor I iedereen uit de Heilige Schrift 2e blad Vrijdag 16 april 1976 No. 4481 HET KIJKVENSTER Speciaal inbouwstation voor L.P.G gasinstallaties in elk merk automobiel. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiuiiiiiu^^^ rtiim en overzichtelijk 1 in onze speciale showroom. I A. Vroegindeweij Middelharnis 1 Westdijk 46 Garage Nijsse B.V. Oostdijk 15 - Oude-Tonge t Tel. 01874-235-385 STERVEN EN LEVEN ANWB nodigt uit Gratis (auto)lichten laten controleren in Middelharnis - Afslanken in de I vakantie ♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦t blik op ker en samenleving Het COGG De prediking Hët zout Een igöbeuren waaraan in deze ru briek vrijwel ieder jaar aandacht wordt besteed is de oonferenitie van het Con tact Orgaan wan de Gereformeeiide Ge zindte (GOOG) 'die imeestal in het voor jaar wordt gehouden en waar leden en predikanten van verschillende kerken elkaar ontmoeten len met elkaar spre ken. De eenheid van de gereformeerde belijders zowel hi als buiten de Her vormde Kerk is helaas ver te zoeken, maar dient ons wel ter harte te gaan. We voelen ons dikwijls bo knusf in onze eigeh kenkelijke kring en hebben wei nig oog voor aUès wat zich buiten die eigen 'kring 'afspeelt. Maar van Calvijn is het gevleugelde woord dat hij wel tien oceanen zou willen oversteken wan neer hij daarmee de eenheid fcon be werken van allen die de Naam van de Heere Jezus liefihelbiben. Kn als we Cai- vinisten willen zijn en ons igraag op Oalrvijn willen toeroepen zullen we ons in dat verlangen naet heim veibonden weten. 11-^ Het referaat op de conferentie van het aOGG, ook dit jiaar weer in Lun- tenen' gehouden, werd ditmaal verzorgd door ds. J. Overduin, Gerefornaeerd eme- ritus-predikamt in Veenendaal. Een man die ibij velen bekend is, ook buiten zijn eigen kerk, door het aangrijpende boek „Hel en heimel van Dachau", waarin hij zijn erviarinigen in het conoentratiekam'p heeft neengeleigd. Een man 'met een eigen visi'e en een scherpe pen, boven dien eenl man wiensi prediking al'tijd veel mensen trok. Hij is een centrale fi guur binnen de Gereformeerde Ker ken, centraal 'Ook, in idde zin, dat hij. vaak boven de partijen staat. Hij be seft wat de verontruste igereformeenden drijft, maar zou 'zeker niet tot de ver ontrusten gerekend willen worden. An- derzij'dsi 'distan'tiëerde hij zich 'meer malen van de nieuwere theo'lo^e van Kuitert, Aiigustijn en Wiersinga. Dat bleefci ook wel uit het onder werp waarover hij op 'de conferentie sprak: „De .Gereformeeirde predikinjg in otize tijd". 'Een zeer aangelegen punt in 'de crisis waarin de kerken vandaag ver keren. Ds. Overduin toetoogdiè dat elke prediking een getuigend karakter mo'et höbfoen, een confrontatie moet zijn met Jezus Christus en Die gekruisigd. De preek zal telkens iweer 'moeten door geven wat Ohristtis is vóór ons, in ons en 'dóór ons. Daaribij schermdei hij zich af zowel naar luiterst rechts als naar links. Christus uitsluitend preken als Bong en Middelaar, dus tot rechtvaardi- ginig, is eenzijdig, maar Hem alleen' schilderen als het igrote Voorbeeld is een andere, eenzij'diigheid, want de hei liging is niet van de redhtvaardiging te sch'eiden. Hij keerde zich ook tegen een goedkope populariteit, al moet de pre- düdnig afgestemd zijn op de tijd waarin we leven en op de m.ensen tot wie het Woord gericht is. Op de lezing volgde aldus het ver slag in het Reformatorisch Dagblad een geanimeerde discussie, waarin on der .andere aan de orde kwam het ige- zag van de 'predikinig. Preken is meer dan „samen over iets nadenken". De prediker komt met gezag, liet igez^ van de profeten, .die zeiden: Alzo spreekt de Heere Heere. Het is een voorrecht dat het in onze tijd ivan verwarrinig en verdeeldheid èiogelijk is, als leden -en predikanten van verschillende kerken' over een zo belangrijk onderwerp van gedachten te wisselen. We moeten 'daarvan niet di- rekt wonderen verwachten, daarv'Oor is de 'kl'oof tussen de keiken te 'grO'Ot. Maar we moigen wel ■wonderen ver wachten van die 'God, Die met Zijn Geest nog in d© verschillende kerken wonen en weikien wil, want Zijn Woord is met m-adht. 'En daarbij moeten wij niet lopen voor 'Ons eigen huis, maar vervul'd zijn van ijver voo'r het huis des Heereri. In dit verband wil ik igraag iets door geven wat ik las in het blad van het Werel'ddiakonaat, hoewel wij in 'de Ge reformeerde 'Gezindte natuurlijk niet akfco'ord igaan met allerlei aktiviteiten die het werelddiakonaat ontplooit...',... Ik citeer: „Christus noemde ons het zout der aarde. Een kleine hoeveelheid heeft een groot effekt 'op het 'geheel. Maar 'zout is wel een stof die in het geheel opgaat-zelfs onizichtbaar wordt. Het 'komt ons voor dat kerken vaak 'de neigtnig hebben tot het omgekeerde': het igaat hen meer 'Om het voortbe staan van henzelf dan het O'pgaan in 'de anderen. Zij hebben vaak meer belangstelling voor de zoutpot '(de keik) dan voor 'de functie van het aout. Daarom worden ze vaak door de anderen genegeerd". Waarnemer. Levensleed en onrust Na zijn eerste tochten als „jontgste bediende" op de fcoopvaardijschepen wias hij steeds hoger in rang igeklom- mien. Daardoor vermeerderden «ook zijn verdiensten. Hij wist wat over te leg gen, zijn spaargeld bele@de hij in ren- tebrieven (een soort effecten). Hij kon dus wel een igazin onderhouden en kree'g zachtjesaan 'de leeftij'd dat hij eens 'Over een huwelijk 'kon 'gaan -denken. Zo trouwde hij begin 1631 'als jonge mam van 24 jaar 'met Maaike Velders, een 'boerendochter uit Grijpsfcerke. Het huwelij'ksigeluk duurde slechts kort. Op de voorlaatste daig van hetzelfde jaar stierf de vroaw bij de igeboorte van hun dochtertje, dat 'drie weken later haar moeder volgde in het igraf. De Bujrter was 'op zee. De jonge weduwnaar trouwde 5 jaar later opnieuw, nu met Neeltje Engels (Ingels). Nog steeds werd hij „varende man" genoemd, hoewel hij toen al stuur man op een koopvaardijschip was. Vier kinderen zijn uit dit huwelijk 'geboren. In 1637 Adriaan, genoemd naar zijn igpootvader. Hij 'koos 'dezelfde loop baan als zijn vader, ■werd luitenant ter zee, maar is op 18-j'arige leeftijd ge storven. In 1639 werd hun dochter Neel tje geboren, later deftiger Ooimelia 'ge noemd. Ze is getrouwd met Johan de Witte, later kapitein op een oorlogs schip. In 'de vele zeeslagen, idie De Ruy ter 'heeft 'geleverd, was zijn schoonzoon meestal bok 'op 'de vloot. In 1642 kregen ze hun tweede doch ter Aalkenl of Aaltje, 'deftiger gezegd Alida, genoemd naar De Ruyter's moe der Alida Jans. Na een huwelijk van slechts 'een jiaar met de Goesenaar Jan Schorer hertrouwde ze met ds. Potts uit VLissingen. Het laatste .kind uit dit ■huwelijk was hun zoon Engel, over 'wie straks iets uitvoeriger. 'In 1650 verloor 'De Ruyter zijn twee de vrouw door de dood, weer was hij aifiwezig. Het derde huwelijk Twee jaar later trad De Rus^ter voor de derde keer in het huwelijk, nu met de 38-jiairiige weduwe van de Vlissingise zeeman Jam Pouwelsz. Ze- heette Anna van Gelder en had reeds twee kinderen sa die naar 'haar genoemid waren, n.l. Jan van Gelder en .een 'dochter Grietje. Jan van 'Gelder diende als kapitein ter zee zijn stiefvader en sneuvelde in 1673 bij Kijkduin tegen 'de Frans-Enigelse vloot. In hetzelfde jiaar van het huwelijk van De Ruyter .en Anna van Gelder (1652) werd hun dochter (Margaretha ge boren. Ze is igetrouwd met de Amster damse preidlkant Bernard Somer, die vroeger te Serooskerke 'en Vlisstngen 'had gestaam. H'un tweede 'dochter Anna is' op ll-jarige leeftij.d aan een besmet telijke ziekte- .gestorven. Bij .dit derde huwelijk was De Ruy ter een man van 45 jiaar. Van middel- 'bare leeftijd dus en in de kracht wan zijn leven!. Veel zeeën had hij bevaren als koopvaardij'kapitein en op de wal- visvangst. Ontberingen doorstaan en ge varen geleden, gevochten met kapers uit Duinkerken en van de 'kust van NO'Ord- Afrika. Hij heeft goed verdiend en is nu van plan rusti'g te gaan lefven; te igaan ren^ tenteren. 'Nogal jong, zouden we zeggen. Tteigenwoordig gabettrt dat meestal als mien een twintig jaar 'ouder is. Hij 'kocht een aanzienlijk huis tusajen .de Lanig© Nieuwstraat en Groenewou'd om daar van de rust te gaan genieten in zijn geboorteplaats. De rust heeft echter maar kort ge- du'urd: slechts een half jaar. De eerste Engelse oorlog was uitgebroken en De Ruyter werd gevraagd in 'di'enst van zijn vaderland mee te helpen. Hij wilde niet weigeren en vocht 'dapper inee on- 'der admiraal Tromp. Rust heeft de man, die stil wilde gaan leven, eigenlijk helemaal niet gehad. Bijna altijd was er wat te vechten met Engeland, Frankrijk, Zwedien .en m:et zeerovers. Als er 's winters niet zoveel te doen' was op zee, was' hij bezig op het land met toezioht op het herstel der oortogs- schepen en de aanvulling ervian. Waar Amsterdam Daartoe was het beter dat hij in Am sterdam iginig wonen, dat centraler ge legen was dan Vlissingen. Temeer daar hij 'benoemd was bij de Admiraliteit van .Holland. In 1655 verhuisde hij en zes jaar la ter k'ocht hij het huis waar hij woonde op de Prins Hendrukkade voor 28.000,i Daar heeft hij tot zijn dood gewoond, daarna woonde zijn weduwe Anna van Gelder er. Het echtpaar 'De Ruyter .met zijn kin deren leefde eenv'Oudig. Hij hield van een (bimgertafel met eenvoudi'ge zee- manskost, was e'envoudiggeikleed als een tgewone zeekapitein en hield hiet van hoofse m'anieren en vleierij, zy ging 'gewoon met een fooodschappenmand naar 'de -markt en! zorgde zelf voo'r het huishouden. Ik ben met Christus gekruisigd 'en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij. (Gal. 2 20a) Samen met Christus iben' ik (gekrui sigd, zegt Paulus. Is 'dat eigenlijk wel waar? Samien met Christus zijn twee moordenaars gekruisigd. Paulus toen nog iSauliis zat in die tijd nog aan 'de voeten van Gameliël. En als hij op Goüjgotha was .geweest, 'zou hij ijverig geholpen hebben om Jezus te kruisigen inplaats van met Hem 'gekruisigd te worden. Inderdaad, Paulus is nooit gekruisigd, 'hij is naar alle waarschijnlij'kheid 'ont hoofd. Maar toen was hij allang gekrui sigd, in zijn leven. Waar is dat 'gebeurd? Het is begonnen op de we|g haar Da mascus. Och, hij heeft dat zelf niet ge wild, hij heeft zich daartegen verzet. Hij wilde niet sterven, hij wilde leven. En hij, was in goed gezelschap, want hij had 'de wet op zijn hand en 'die wet zei: De mens die deze .dingen doet zal door dezelve leven. Later, na zijn bekering heeft hij ge zegd: Ik jaag ernaar of ik het ook grij pen mochtiMaar vóór zijn bekering zei hij dat ook al: Ik jaag ernaar Alleen, toen joeg hij naar iets anders, naar de gerechtigheid 'die uit de wet is., En als er iemand dichtbij geweest is, 'dan iSaulus wel! Hij heeft in zijn .brie ven 'al zijn voorrechtenl nogeens op gesomdbeisneden ten achtsten dage, uit het geslacht van Israël, uit de stam van Benjamin, 'een He'breeër uit de He breeën, naar de Wet een Farizeeër... Dat lijkt de rijke j.dngeling wel! Nu, dat was hij ook. Al die dingen had hij onderhouden van zijn jeuigd laf. Totdat de Heere in zijn leven kwam. En 'daar lag de man 'die 'het zo goed met zichzelf had getroffen: Heere', wat wilt GIJ .dat ik doen zal? Dat was het be- igin, 'daar igingen de nagels, de spijkers door zijn handen en vo-eten. .Samen met Christus .ben ik gekruisigd. D.at Isi hier begonnen, op de weg naar Damasous. Begonnen, want het .duurt nog steeds voort. Het is voor Paulus geen voltooi de tij'd. Er staat heel letterlijk: Samen met Christus blijf ik gekruisigd. De oude mens krij'gt 'de 'doodsteek «0*, hij wordt niet 'gefusilleerd. De oude mens sterft een langzame dood. Sterven móet hij, daar is geen 'Ontkomen aan. Maar de 'kruisdood is een langzame .dood. Een 'gestadiig sterven, een voortdurend S'ter- ven. Want de zonde is zo sterlk en de 'begeerlijkheid van het vlees is ao groot, dat er een leven voor nodig is om eraan te sterven. Maar nu zagt Paulus niet 'alleen: Ik ben gekruisigd, maar hij zegt: Samen met Christus iben ik 'gekruisigd. Wat dat 'betekent is bijna niet onder woorden te .brengen. Hij voor mij idat is al 'n wonder. Maar ik met Hem dat is he lemaal niet te 'doorgronden. Als Hij daar hangt op Golgothia, tot amaadheid en schande .aan 't kruishout verheven, -dan hangt daar heel Zijn Kerk, van de jongste af tot de oudste toe. Hij 'hanigt daar in .mijn plaats. Als Hij hjdt, dan lijd ik ook. Als Hij sterft, dan sterf ik 'Ook. Zoals Adam niet voor zichzelf alleen gezondigd heeft, maar voor heel zijn nakomelingschap, zo' sterft de itweede Adam niet voor zich zelf alleen, maar voor allen die Hem van -de Vader gegeven zijn. Ik beri met Christusi gekruisigd, dat wil zoggen: Hij droeg mijn schande, mijn smaad, mijn vloek. Hij 'heeft het hands'chrift van mijn zonde aan 'het kruis genageld. 'En in het offer van Christus is 'kracht om mij'U oude mens te doden en toet lichaam der zonde te ikruisigen. Want het is één van twee: wordt onsi vlees niet gekruisigd met Christus dan krui sigt ons vlees Christus. 'Maar gekruisigd te zijn met Hem, dat wil zeggen: Met hem sterven en ook in Zijn kracht 'opstaan tot een nieuw le ven. Dat zegt Paulus ook: Ik ben met Christus gekruisigd en ik leef! Dat is een wonde'rspreuk: Gekruisigd zijn en toch laven! 'De moordenaars die samen met Hem zijn gekruisigd, zijn dood en begraven. Maar Paulus zegt: Ik ben met Hem gekruisigd en! ik lééf. Want o-p hetzelfde moment waarop zijn oude mens aan het kruis .geslagen is is hij levend gemaakt met Christus. Dat nieuwe leiv.en is het leven van Hem Die dood geweest is en weer levend gewor den. 'Dat gaat dus samen: sterven met Hem en leven in Hem. Niet zo dat .het ene op het andere volgt. Eerst .gestorven zijn en dan pas' onet Hem leven. Nee, .met Hem gekruisigd worden en tegelijk met Hem opstaan tot een! nieuw leven. Weet u daar iets van in .uw leven? Van dat sterven aan uzelf en van het leven zoeken en vinden in Hem? Hebt u nog niet .genoeg van 'het leven buiten Christus? Jamaar, een m'ens is immers dood in zonden en misdaden? Dat is waar, maar al was u nog zo doo'd in de ongerechtigheid en nog zo dood in de eigengerechtigheid, u kunt levend wor den, want Jezus heeft Zijn levendma- kenld© 'Geest verworven. Dat isi een won der! Ja, een wonder, groter dan de schepping van hemel en aarde en dan de opwekking uit 'de doden. Maar dat won der kan .gebeuren en dat gebeurt ook. Waar mensen komen 'Onder 'de maje steit van Woord -en Geest. Want de ure is nu dat doden zullen horen de stem van de Zoon van God en die haar ge hoord hebben zullen leven. En dat leven, .dat de Heere werkt 'do'or Zijn Woord 'en Geest, dat is 'ons le- venl niet meer, dat is het leven van Christus. Hoor maar: Doch niet meer ik, maar Christus leeft in onij. Niet meer ik. Wamt ik is gestorven, mijn ik is gestorven. Die majesteit die van binnen op 'de troon zit, voor wie alles knielen moet. Dat goddeloze ik, dat vrome ik, dat is gestorven. Zijne maje steit is van zijn troon igekomsn. Afigezet door Kcming Jezus. HIJ is Koning over mijn leV'cn geworden. Nu doe ik mijn eigen zin niet m.eer,, nu doe ik wat Hij zegt. Nee, ik ben de zonde niet te boven. Ik weet dat in mij, dat is tn mijn vlees, 'geen .goed woont. Maar als ik het le ven van Christus leef, dan doe ik dat kwaad niet meer, 'maar de zonde 'die in mij woont. Die zonde is mij de dood geW'Orden en Christus is mij het leven geworden. D'at is 'Goede Vrijd'ag en Pasen in één adem: „'Niet meer ik, maar Christus leeft in mij". Want Hij is voor allenl .ge storven, opdat degenen 'die lev'en niet meer voor zichzelf zouden leven, maar voor Hem Die voor hen gesto'irwen en opgewekt is. Zo dan, wie in Christus is, di'e is een 'nieuw söhepsel, het oude is voonbijigegaan, ziet het is alles nieuw .geworden. Ridderkerk. W. van Gorsel. mens de Prins een oondoleantiabezoek bradht na het overlijden van haar man, 'kon ze 'hem niet .ontvangen, ze was niet erg goed volgens haar dochter. Mlar Huyigens hoorde later de ware oorzaak en spotte er een beetje mee: ze had de was' .gedaan en was gevallen bij het ophangen van een schort. Later kwam er wat 'meer weelde in huis, wat po'rselein en zilverwerk, mooi ere m-euibels en schilderijen. De Ruy ter kom het ook best tetal'en. Toen! hij admiraal van dé vloot was verdi'ende hij 1000,per maand. Ook ontving hij als admiraal 'een tiendie deel 'van 'de buit. Voorts zorgde hij voor de pro- viande'ring van het ischeepsvolk, idik- wijls 'geholpen do.or zijn ivraaiw, en jhierop was ook wel wat te verdienen. Engel de Ruyter De enige zoon die De Ruyter ha'd was Engel, igeiboren in 1649 uit 'het tweede Toen Constamtijn Huygens haar na- huwelijk. In 1664 maakte hij voor het iMICHIEL ADR. DE RUYTER omstreeks zijn vertrek uit Vlissingen naar Amsterdam, 1655. Door Hendrick Berokman. De ANWB zal ook idit jaar een ver- lichtingsactie houden in Middelharnis. .Het teani dat geheel (gratis voor ieder een! de afstelling van de autoverlich ting controleert en zono'dig afstelt zal worden gestationeerd op. 20 april 'en 21 april a.s. op het Benedenl Zandpad. Het mobiele verüchtingsoontrolesta- tion is 'geopend op dinsdag van 12.00 tot 19.30 uur eerst een tocht met zijn vader mee als adelborst, nog nauwelijks '15 j'aar oud. De reis ging naar de Middellamdse Zee', een gevaarlijk gebied in die tij.d. 'De' zee rovers van de kust van Noord-Afrilka' maakten 'geregeld de zee onveilig, zodat de koopvaardij schepien taesdhermd moesten worden en ook zelf bewapend waren. 'Om nu onze Smyma-vloot tegen! de Algesrijnse 'kapers te beschermen, was Engel de Ruyter in het -eskader van zijn va-der. Het was zijn eerste (grote zee- ■ieis. V De Ruyter was op deize tocht ziek, zodat Engel het journaal b.ij(hield, waar in hij schreef: „Vader seer sieck". In de meeste .oarlogen .die nu volgden wias Engel de Ruyter ook van de partij. Evenails zijn vades was hij een dapper held, die zich meermalen onderscheid. de. Van adelborst iki'om hij 'op tot ka pitein-luitenant, schout bij naoht en zelfs tot vice-adimiraal. - Hij is niet oud geworden, had niet zo'n sterk gestel als zijn vader. In 1683 is hij 'Op bijna 34-jariige leeftijd gestor ven. Hij is ongetrouwd gebleven, wat vooral zijn vader jammer vond. Kort voor zijn dood schreef vader De- Ruy ter vanuit .de Middellandse Zee een brief aan de Engel 'Over een huwelij.k „waarnaar ik van harte verlange om mijn 'zaad te zien herleiven." Ook aan zijn „.waarde, lieve, beminde huisvrouw" schreef hij een brief -over .deze 'aange legenheid. Engel moest im 'Overleg met zijn moeder een vroaiw zoeken „enide lieve kinder telen". Hij heeft er nu de tij.d voor om „id' een of ander juffer te (bezoeken". .Engel (heeft de V3derlij(fce raad niet ■opgevolgd, waarom is ons niet bekend. Middelburg. L. van Wallenburg. woensdag van 09.00 tot 19.30 uur. Het doel van de actie is automobilis ten te overtuigen 'van het (grote' ibelang van een (goede lautoverlichting, zowel voor hun eigen veiligheid als. voor |die van anderen. Vooral in de herfst en in de winter is het extra ibelantgrijk (goe'd te .kunnen zien 'en duidelijk gezien te worden. Gebleken is .dat vele aanrijdingen en m'et name kettingbotsingen te wijten zijn aan onjuist gebruik van de auto verlichting of aan 'gebreken van 'de autoverlichting. De ANWB heeft in de afgelopen! 11 jaar reeds van imeer dan 428.000 auto's tijdens de verlichtingsacties de koplam pen afgesteld. Tesamen met de afstellin gen binnen het 'kader van de Techno- keuringen 'heeft de Bond in die perio de al bij ruim 1 miljoen auto's de ver lichting (gecorrigeerd. Vorig seizoen controleerden 2 équipes (ruim 2B.O0O voertui(gen. De resultaten daarvan spreken 'Voor zich. Bij 91»/o 'moesten 1 of 2 (koplampen worden afgesteld. Bij 51'% stonden 1 of 2 koplampen te hoog. Bij 36% werden mankementen gecon stateerd. Bij 44% moesten eerst de duplolam- pen op de juiste wij'Ze worden gemon teerd. (Naar aanleiding van bovenstaande 'gegevens en mede door de vele aanvra gen van automiobilisten is de* ANWB van m'ening dat, in het belang van de ver- kerrsveiligheid, .deze verUchtingsacties ook 'dit jaar herhaald moet.en (worden. „'Eet u slank zónder honger" is J het motto van een (nieuwe toeris- tisch arrangement, waarmee de VW van Pürstenfeld in het Oos|- J tenrijkse Stiermarken de diikkerds probeert te interesseren voor een verblijf van een! paar weken. 5 De VW garandeert 4 kg, ge- J 4 wichtsverlies pêr week. De slank- makende-vakantie staat onder J medisch toezicht en bestaat niet J 4 alleen uit een nieuw soort dieet, maar tevens uit bewegingsthe- rapie. J VEBVOIiGVEBHAAL door Jan Knape M.zn. 35 EEN HOOFDSTUK tJIT DE GESCHIEDENIS VAN DE ARMEN ZORG OP HET EILAND. ■Op 'de terugweg liepen Kees en ik naast elkander. De klanken van de 'to- renldok vielen over het 'dorp. Ik dacht er aan, dat de klok 'ons huiswaarts riep, naar ons gezin, naar ons werk: „we leefden nog in (het heden der genade", had Piet ons toegeroepenFrans was eenzaam .adttergöbleven „in 'de .groeve der vertering" tot de 'dag der 'opstan ding. Zijn weinige vrienden zO'Uden hem missen. Een (oude Grootvader zou nog een' (keer over hem schrijven. En dan zou hij vergeten worden, 'zoals we allen vergeten zullen worden 'Ik vroeg aan Kees een beetje spot tend: „Hab ik mijn Bijbel verkeerd ge lezen? Ik dacht dat daar stond, dat de Vader het oordeel aan de Zoon (gege ven heeft en niet aan Piet de Mole naar?" Ouwe Kpes 'haalde treurig zijn schou ders op en 'het duurde lang voordat hij wat zei: Toen (kwam het: „Laede m'n oak deze mienschen anivaerde aoaas ze' binne. Dat eisoht God van ons en dat zal Hie oak doeë. De één verstaet het Woord beter dan den .aoren. God wil dat zo'a! Hie wil d'r mee zegge, 'dat INn am tied noch an plaes (gebonde is, noch an een „weggetje", Hie is vrieimachtig. Hie 'brtengt Z'n 'kinders thuus op de menie- re as dat Hie verordeneert heit. De één ■gaet z'n weg mit opgericht hoad, dan loere .d'r (gevaeren: De Saotan is overal, zoekende wie die ken versünde. Daer is een .O(orl'agan de (gang tussen God en Saotan. God heit Z'n heirlegers in de strij'd .gewurpe en (Saotan 'Oak. Mar IMichaël,_ de Aertsengel zal overwi'nne, kl'ekt het es 'achterop: De Apostel (ge- tuugd er van! We waren al vlak bij het sterfhuis 'toen Kees nog vervolgde: „-de Heere Jezus heit gebid: Vaoder, ik 'Wille, dat heiüje dat ibimne wlele één binhe net las Joe en Ikke...... En daer binne m'n nog vaorre van of! Mar en dat zeg ik 'mit naedrukhet gebed van de Zeun wordt zeker verhoard, wees daer mar igerust 'OpDoch vóór .dien tied zal 'd'r nog heel wat gebeure. Daer zal nog veul benaauwdi'ghei'd over onze h'oai'en igaen, en over die v:an onze kin deren' en 'kindskinderen. De Apostel heit ons voor niet 'het (gebed niet in de imond geleid: dat die dagen verkort magge worde. O, Heere Jezus, kam toch haes- telijkDie leste' tiejen zalle ondrae- (gelijk wezeIMar Piet is aol te- ze ker van z'n eige en aol te: hard voor 'n aore. Zoa leert de Biebel ohs dat niet. Bn (de ou'd-vaoders oak nietEn Piet mot er op rekene, dat ik 'em de eerste de (beste gelegenheid es flienk keplttele zal, 'daer mot 'n op treekene!" Kees heeft dat zeker (gedaan, maar hij heeft er mij nooit wat van verteld. Hij heeft 'dat zeker met wijsheid gedaan en met een zachtmoedigheid, idie hij van nature niet had. Ze zijn in elk (geval trouwe vrienden (gebleven (hun hele le ven lan(g. Toen we ibij het sterfhuis kwamen gaf ik Kees een .hand, de stoet ontbond zich. S'Onmiigen gingen het sterfhuis nog binnen om .afscheid te nemen van de familieDe iklok hield op te lui den Frans was er niet .meer. Toen' ik een pfaar weken later langs zijn huisje kwam waren werklieden bezig om het ast te (breken. De Burgemeester had te gen ide huisibaas gezegd: „verhuurt het maar niet meer, want we gaan het on bewoonbaar verklare De (geschillen op 'gQ(dsdienstig terrein hadden .tot (gevolg, dat het 'Christelijk onderwijs voet aan de (grond kreeg op deze 'Eilanden. Zelfs .ouders, die om de een of andere reden m.et dJe Kerk ge broken hadden, stelden er vaak nog prijs 'Op, 'dat hun (kinderen .Chrigtelijk onderwij[S ikregen. Het is niet (gemakkelij(k om nu nog vast te stellen hoe dat alles precies in zijn werk is gegaan. De notulen van een Christelijke school-vereniiging werden vaak gesöhraV'en 'door een Secretaris, die maar moeilij-k met de pen kon omgaan. Als hij .om 'de een of andere re'den „Secretarisnaf" werd meestal .als (ge volg van -ouderdom of oimdat hij stierf 'dan bleven de notulenboeken 'en 'de andere papperassen in zijin .kabinet adh- ter. Later kwamen ze 'bij de lorreboer terecht of werd 'er 'de 'kachel mee aan gemaaktEn zo „slaat de streek-his- toricus zijn hamiden op een lege plaats!" Hij is aangewezen op' wat hij zelf heeft m'eebeleefd en op wat hij vroeger oude mensen heeft 'horen vertellen. Maar om eerlij(k te wezienl: .de streek-histori- cus van nu had .een halve eeuw gele den meer belangstelling voor het ge^ zidhtje van een knap meisje, 'dan in de ellenlange en soms veiwarde ver halen van oude 'mannen en vrouwen. Bn zo is er heel veel verloren (gegaan wat we nu igraa(g zouden willen ■we tenDat aankomende wetenschaps mensen toch zo lichtzinnig hebben kun- nien zijn! Er zijn nu (ge(en! oude mien- sen meer, die '0!ns kunnen vertellen van wat een eeuw geleden igebeurd is Hoe men met .archieven omsprong 'bleek mij toen ik mij een 'keer wilde verdiepen in een Kerkscheiuring ten tij de van de Doleantie. Ik noem de ge- mjeente niet, want idat heeft .geen zin. Er werd bijna een eeuw (gelederil een nieuwe 'Kerk geinstitueerd. Ik had wel [graag willen ■weten hoe 'dat in zijn werk (gegaan was en wat de mensen bewo(gen 'had om de Kerk der Vade ren te verlaten. Het was vergeefse (moeite om naar een aröhief te zoeken. Toen (deze Kerk .opnieuw scheurde von den de uittredende Kerkeraadsleden, waaronder de Scriba, .dat ze „die ouwe rommel" maar moesten verbranden! En nu leeft .er (niemand meer, .die er nog wat van (kan vertellen....... De menlsen, die ivan 'de .Kerk afawier- ven, deden dat om verschillende rede nen. Eigenlij(k was elk geval een zaak op zichzelf: 'de een deed het hierom en de ander daarom. Men (moet genoegen nemen 'met een grote lijn te trekiken en dan is het zo: .de (ene groep nam op den duur geen genoegen met het feit, dat de Grote Kerk in handen was ge vallen' van (het Liberalisme. Ze waren tegen 'de van Hogerhand opgelegde Reg lementen; tegen de .Gezangen, waarvan vele een Remonstimatsche geest adem den; tegen de Leervrijheid; eigenlijk te gen alles wat de Grote Kerk tot Volks- keifc maakte. En er was toentertijd vol strekt geen uitzioht, .dat daar ooit ver andering ten 'goede' in zou komen. De ze (groep kwam er vaak toe om zich af te zonderen in /de „'gezelschappen" tot het tenslotte tot een eigen Ke'rkfor- matie fcwamiDe andere igroep liet de Kerk hnks liggen! om heel andere redenen. Ze bestond voomamelijik uit de „nnin'dere man". De, „mindere man" kon het niet ■verder brengen (dan tot (meeloper in de Kerk. Ze werden als burger 'geregeerd door de Notaibelen, want ze hadden 'geen stemrecht. En in de Kerk hadden ze oiok .al niets te zeg- (gen. Het opkomende socialisme lag op de loer .om deze groep te 'grijpen. Er zou een tijd komen, dat deze mensen een ge- •m'akkelijke .prooi zouden worden van een partij, die ■voor verbetering (ging vechten van de maatsohapipij en die leerde, dat .godsidienst een private aan- igelegenheid wasOnchristelijk waren deze mensen zeker niet, er wevd aan tafel voor het eten in stilte gebeden en gedankt; en als er tijd voor was dan werd 'er uit de Bijbel gelezen. De kin deren werden naar de Zondagsschool 'gestuurd', die los van de Kerk haar werk deed. En als er 'öen Nationaal Christe lijke sch.ool in 'het dorp (kwam vonden velen 'het goed, (dat hun 'kinderen Chris telijk 'onderwijs (gingen! (krijigen, want anders liepen ze de kans om als heide nen op te groeien Ik heb in mijn lange amibtenaarsloop- baan en in de verschillende semi-offi- ciële functies, 'die ik heb bekleed, ge legenheid gehad om met de onkerke lijke mensen diepgaand 'kennisi te m-a- ken: ik moest vaak met hen samenwer ken. Sommigen hunner kon ik tot mijn vrienden rekenen. Zodoende weet ik nog wat van die tij'd, en! ivan de kerkelijke en maatsdhappelijike omstandigheden van toen, te vertellen. Een van mijn vri'enden - medewerkers vertelde mij het volgende voorval:

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1976 | | pagina 5