EiiAHDEn - niEuws Overdenking Zeeuwse wandelingen 1 april Grootvader vertelt uit de Heilige Schrift 2e blad Vrijdiag 26 maart 1976 No. 4475 KVENSTER HET Speciaal inbouwstaüon voor gasinstallaties in elk merk automobiel. Qarage Oostdijk 15 - Tel. 01874 sse B.V. Oude-Tonge 235 - 385 I>E BIDDENDE KNECHT DES HEEEEN I GERO oI I altijd voor I iedereen i rnim en overzichtelijk i g in onze speciale 1 1 showroom I A. Vroegindeweij i Westdijk 46 - Middelharnis ,,De Hoop'' bestaat 80 jaar ia de loop van dit jaar, n.l. in de maand augustus, zal het 80 jaar geleden zijn dat de muziekvereni ging „De Hoop" werd opgericht. Dit heuglijk feit hoopt men t.g.t. op gepaste en enigszins feesteüjke wijze te kunnen herdenken. n BOEKBESPREKING „Als de kerk ondergronds gaat is de titel van een nieuwe bro chure van ds. Eichard Wurm- brand, die onlangs door de ICCC werd uitgegeven. C. KIEVIT ZN. Centrale Verwarming SOMMELSDUK Telefoon (01870) 26 09 SCHAKEN DAlVliVIEN „D. en Z" o-ï^ blik op kerk en samenleving Tekort aan pleeggezinnen Opname bij homofielen Twee -maten Er is in Nederland een groot teikort aan pleeggezinnen. Over .dat feit heb ben de daiglbladen ons enkele weken igeleden uitvoerig ingelicht. Om alle migverstanden te voorkomen, het gaat dtis om pleeggezinnen, niet O'm gezin nen' die een kind willen adopteren. In deze laatste sektor is de vraag veel •groter dan het aanlbod. Voorheen was het vrij igematekelijik, een kind „aan te nemen". Maar als .gevolg van het gebruik van voorbehoedmiddelen en van de toename van de abortus is het aantal onwettig geiboren kinderen veel ikleiner geworden en bovendien zijn de voorwaarden voor adoptie veel strenger dan vroeger. Vele echtparen die een Hollands kind wilden adopteren moes ten wegieris de „schaarse niarikt" daar van afzien of hebben tenslotte een bui- tenl'ands kind aangenomen. Dat laatste is namelijk een stuk eenvoiudiger. iMaar het gaat nu om pleeggezinnen. iDat 2djn dus miensen die tijdelijk de op voeding van een jongen of een meisje op zi-öh willen nemen. In de regel zijn dat niet meer aulke kleine ,kinderen, niaar viaak jongien's en meisjes van een jaar of tien, twaalf. Kinderen die moei lijkheden gaven hij de opvoeding of om.dat hun ouders loit de ouderlijke macht zijn ontzet, onoesten worden op genomen in een tehuis. Het spreekt van zelf dat de meeste iraensen niet staan te trappelen om ao'n jongen of meisje in hun gezin op te ne'men, temeer om dat het miaar voor een bepaalde tijd is. Men moet er alle aandacht en zoirg aan geven, daarbij dikwijls een groot incas- seringsvermagen! höbiben, en uiteinde- Ujk moet men het toch weer afstaan, want het is geen adoptief kind, maar een pleegkind. Welnu, van de ruim 500 kinderen die in een igezin kunnen worden geplaatst kan men er slechts 200 „kwijt". Ik heb de getallen niet exact bij de hand, maar het komt er toch op neer dat er voor twee-derde gedeelte geen plaats is. (Deze zaak kwam in discussie toen aan het licht kwam dat versdhUlende pleegkinderen waren toegewezen aan homofiele echtparen of aan mensen die in elk geval als ^mannen' of als vrouwen met elkaar samenleefden. Bij een ge deelte van de verantwoordelijke in stanties stak er (terecht!) een storm van verontwaardiging op, anderen von den het ei'genlijk heel gewoon en van zelfsprekend. Waarom zou je ook men sen die „anders zijn" als pleeggezinnen uitsluiten? Dat zou weer een stukje 'dis- cri'minatie betekenen! Bovendien, het is voor kinderen! die in pleiggeztnnen worden opgenomen alleen maar leer zaam, te weten dat er andere samen levingsverbanden zijn dan het huwelijk. En zo kan het göbeuren dat in Ne derland kinderen wonden toegewezen aan 'mensen die homofiel zijn en dat ook praktizeren. Mensen 'die als twee vrO'U- wen of als twee mannen met elkaar sa menleven en dat aan kinderen van 12 tot 16 jaar propageren als een alterna tieve vorm van sexualiteitabeleving. Waar 'gaan we eigenlijk heen? I Dat 'klemt nog 'meer als we andere gegevens 'daarnaast leggen. Ik geef al leen imaar een paar voorbeelden. In een gezin is een pleegaoion opge- nom;en. Voor hem gelden uiteraard de zelfde regels als voor -de andere kin deren. Eén van die regels is: zó laat thuis. De jongen komt herhaaldelijk toch over tijd en krij'gt te horen: Voor lopig binnen 'blijven. Wat had u toen gedacht? De jongen wordt weggehaald en in een ander igezin geplaatst, want men mag immers kinderen niet belem meren in ham. vrijheden? Een tweede geval. Het is ook mo gelijk 'dat men zich opgeeft als pleegge zin voor een weekend. Men krijgt dan een pleegzo'on 'Of -dochter als gast van zaterdag tot zondag of maandag. Een 'gezin to'ont interesse en wordt uiteraard toezocht voor een onderzoek naar de gezinso'mstandigheden eris leefgewoon ten. Dan kom.t de vraag: .Gaat u 's zondags naar de kerk? Antwoord be vestigend. Als de eventuele 'gast nu geen zin zou hébben 'om naar de kerk te gaan, wordt hij dan gedwongen? Hierover 'ontstaat een gesprek, waarbij de ouders te kennen 'geven 'dat ze graag 'zouden zien dat de 'gast zich aanpast aan de regels van het htus. Weer een •vraag: Als de j'ongen nu toch niet zou 'gaan, .blijft u dan met hem thuis? Ant woord ontkennend. Hoe dacht u dat het geval afliep? Nooit meer iets göhoord! Dit waren zo m'aar een paar wille- keuri'ge staaltjes. 'Eén ding is wel dui delijk. We leven naar een maatschap pij toe, waarin ouders niets en de kin- 'deren alles te zeggen heibben. Bn 'blijkb'aar heeft men er geen en- 'keie moeite mee, dat een kind wordt opgenomen in een homofiel gezin, maar heeft mèn er lalle mioeite mee dat een ■kind wordt geplaatst in een ge'zin dat wenst te leven bij het Woord van God. Waarnemer „Op de eerste april Stuurt men de 'gekken waar men wil." Wie kent niet dit vreemde versje? En wie heeft er wel eens aan meegedaan? Iedereen bijna. Zelfs de schoolkinderen roepen: „Meneer, u verliest watt" Of „je hebt een gat in je kous". Als je dan omkijkt hebb enze je beet en is de grap gelukt. De ignap om iemand voor de ge'k te houden, meestal op een onschul'dige mjanier. In mijn kwajongenstijd heb ik ook eens iemand tuk gehad. Een vriend nog al. Hij was bij een boekbinder in de leer. Toen hij van^ 'zIjn werk 'kwam (het was 1 april) stuurde ik hean naar een boerderij ver 'het land in. Daar hadd enze een heleboel oude boeken in te binden, vertelde ik.. Die wou hij graag opknai)pen -en hij 'er heen op 'de fiets 'Eeuwen (geleden 'hield men zioh al be- zi'g met aprilgrappen. Niet alleen school kinderen en kwapongens. Deftige lieden deden 'er aan mee. Ze stuurden 'bespot telijke 'geschenken naar kennissen. Of ze nodigden ze iiit tot een feestm'aal, dathelemaal niet gegeven werd. Ze trokken vreemde kleren aan, waardoor ze niet 'herkend werden en liepen als „aprilgekken" rond. Wanneer iemand er geen erg in had, 'kon men hem 'om de belachelijkste boodschappen sturen. Naar de drogist om een flesje 'droog water. Naar de 'kruidenier om een dubbeltje tistemiet. Naar de zaad'winked om aprilzaad, slim zaad, draaiboomzaad. ApHl-vis De Fransen noemen deze 'dag „pois- son 'd' Avril", dat betekent letterlijk aprllvis. Daar is een geschiedenis aan verbonden. In de tij'd van koning Lo- ■defwijk XIII werd in het kasteel van Nancy een zekere prins' van Lotharin gen 'gevangen gezet. Op de eerste april wist hij zijn bewakers te versdialken en te ontvluchten. Hij zwom over de Maas 'en lop idle manier ontsnapte hij. Toen alles uitkwam spotte men ermee: men had zeker een vis gevolgen gezet! De Duitsers hebben weer een ande re verklaring. Op de rijksdag te Augs burg in 1530 werden verschillende 'din- 'gen besproken. Men wüde de gO'dsdienst- igeschillen uit de weg ruimen, O'Ok 'geld verzamelen in de strij'd tegen de Tur ken. Beide plannen mislukten. Er zou ■ook een nieuwe muntregeling worden uitgevoerd tegen 1 april van het vol- igend jiaar. Dadelijk waren er honder den speculanten in de weer. Maar toen de bewuste 1 april aanbrak was er to taal niets 'gebeurd met het njuntstel- sel. Een mooie aprilgrap. De D'iütsers noemen deze fopperij Aprilschioken sturen, wegzenden op april), de Engelsen spreken van een Aprilfo'ol aprilgek). In Duitsland noemt 'men deze dag Narrentag, in Engeland All foolsday dag van alle dwazen). Ook üi Italië lO'Opt een verhaal over aprilvissen, in het Italiaans „pesse d' aprile". In het voorjaar van 1631 bracht een zeikere 'graaf Monterey een bezoek aan Napels. Hij 'hield erg van een be paalde soort vis (marmolo), die dan oo'k altijd voor 'hem werd klaargemaakt. Het was juist 1 april en toen hij zijn maalt- tijd-imet-ivis 'bestelde, bracht hij de kok in grote verlegenheid. Deze so'oirten vis werden maar tot half maart gevangen, niet later. Maar 'de kok was niet verlegen, hij was nog een grappenmaker bovendien. Hij maakte een vis van deeg en be schilderde die met de natuurlijke kleu ren. De igraaf had het wel 'doior, had 'Ook 'gevoel voor 'humor en prees de lek kere aprUvis! Germaanse sage De reus Thiassi had een knappe doch ter: Skathi. In een 'gevecht met de Asen (goden) sneuvelde Thiassi. Ska thi bleef alleen .over. Maar ze besloot zich te wreken op de Asen. Ze trok de wapenrusting van haar vader aan en daagde de goden uit tot de strijd. Maar 'deze wilden niet met een jong meisje vechten. De igod Balder zocht er ieta anders achter. „Kom maar hier, 'Skathi. Ik be'grijp he't wel, het is je om een man te doen. Je wilt wel liever trouwen dan vechten. Dat kan, je 'mag een van ons uitzoe'ken als bruidegom, maar je mag alleen de benen zien. Skathi .gaat accoord met dit voorstel. Alle Asen bedekken zich anet een deken en laten alleen de benen bloot. Skathi wil graag trouwen met Balder, de god van het licht, de lente en de wijsheid. Ze 'grijpt verkeer en heeft 'de lelijke Niord, 'de regengod aan zijn ibenien. Wat wordt ze uitgelachen! Deze vergissing wordt in 't vervolg onder soimmige volken met allerlei grap pen op .de eerste' ap-ril gevierd. Het is een verhaaltje uit de mythologie, de go denleer van vollsen die toen nog niet •het Ohristendom kenden. Ook de Griek se imytholO'gie is rijk aan dergelijke verhalen, er zijn dikken boeken 'Over geschreven. Maar nu weten we nog niet waar die vreemde gebeurtenissen 'op 1 april van- 'daan komen. We zullen er O'ok wel nooit achter komen, ze zijn er nu eenmaal en hoe is' het ibegannen? De 'Oorsprong is onbekend. De geschiedenis van de Watergeuzen, die op 1 april 1572 Den Briel verover den, wordt ook wel aangehaald. „Op de eerste april Verloor Alva zijn Bril". Den Briel) Alva zal het wel niet als een april grap beschouwd hetoben, zo was het trouwens ook niet 'bedoeld, al viel de ze ,gebe\u"tenis toevallig op die bewuste daitum. Omdat de 'mensen op 1 april dikwijls naar een verkeerd adres gestuurd wor den of „van 't kastje naar 'de muur," zoals m'en dat wel zeigt, wordt de Bij bel er oo'k wel toijigehaald lom deze dag te verklaren. Men veroinderstelt dat Je zus; op 1 april veroordeeld is. Hij is toen gestuurd van Annas naar Kajiafasi, van Kajafas naar Pilatus, van Pilatus naar Herodes, van Herodes weer naar Pi latus. Telkens heen en weer gestuurd dus. Er is zelfs een spreekwijze aan ontleend: iemand van Pontius naar Pi latus sturen. Om 'de mensen beet te nemen komt er soms kort vóór 1 april in de kranten een bericht dat er op 1 april iets zal 'ge beuren. Wie er niet goed op let, vliegt er in. I'k herinner me nog zo'n krantenlbe- richt van vóór de oorlog. Hier in Mid delburg zou in de voormiddag (het uur stond er precies bij) van 'de eerste april een oude brug worden lopgefolazen en later vervangen idoor een nieuwe. Er zijn tO'en verscheidene mensen wezen kijken, maar er 'gebeiu"de niets! U 'bent nu gewaarschuwd voor 1 april 1976. I. „Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen". (lAxk&s 23 34a.) Vader vergeef het hun; Hij bidt niet voor de wereld Joh. 17 9: Ik bid niet voor 'de wereld. Voior wie dan? O, bij het kruis staan Jood en heiden, de mid- 'delmuur des afscheidsels zal .gebroken worden, het woord tot Abraham gespro ken zal in vervulling gaan. In u zul len al de 'geslachten der aarde gezegend worden. Dat zijn al de igegevenen des Vaders, die ook van nature verachters van 'God eni Christus en van hun eigen zaligheid waren. En die het in de waar neming van zichzelf blijven; onze naam is geigeven .overeenkomstig ons wezen, namelijk werkers der ongerechtigheid. Maar .die zullen ook niet zonder de voorbede van deze Hogepriester het kunnen houden. Vader vergeef het hvai; Ja dat is Zijn Middelaarswerk, de schuld Zijns volks op Zich te laden en dat •doet Hij hier, want schuld roept om straf en dat wel tijdelijke en eeuwi ge straf. Maar Hij nam di'e voor Zijn kerk over. Hij stelde Zich in hun plaats, daarom worden zij onschuldig verklaard ■door en in Hem, Rom. 8. Wie zal be schuldiging inbrengen te'gen de uitver korenen' Gods? God is het die recht vaardig maakt wie is het die ver doemt? Christus is het di-e 'gestorven is, ja wat meer isi 'die ook opgewekt is, die 'Ook ter rechteihan'd 'Gods is, die ook voor ons bidt. Zal nu 'Gods kerk -de trooist daarvan kunnen ervaren dan komt 'het op de toepassing aan. Welgelukzalig die met 'de dichter mogen instemmen van Ps. 103 „Zover het west verwijderd is van 't oosten, zoover heeft Hij om. onze ziel te troosten, van ons de schtdd en zon de weggedaan". Vader vergeef het hun, want zij we'- ten niet wat Zij doen. Wordt daarom. de mens de zonde vergeven, omidat hij niet weet wat hij doet? O neen, want onwetendheid en blindheid is een •ge volg van •de zonde. Zo •heeft de Heere Ons niet geschapen. Hij schiep^ •ons naar Zijn beeld, wat 'bestond in ware kennis met God, 'gerechtigheid en' hei ligheid. Daarom stelt de aonde 'der on wetendheid ons schuldig, ja maakt ons verdo^emelijk voor God. Nooit is er voor één zonde veront- schuldi'ging, want en zij en wij, had den het 'kunnen weten. Daaroim heeft God 'de schul'd igestraft ■om'dat Zijn toorn zo 'groot was, aan Zijn Eigen Zoon met 'de dood, die daardoor voldoening .gegeven heeft voor .de Zij nen. Leven wij nog voor eigen reke ning? en als. wij .ook zo moeten sterven, zullen wij dit zelf moeten dragen to't in eeu'wii^eid. Lere de Heere ons nog smeken om igenade, om vergevin.g die nog te krij^gen is. Ja, zoekt de Heere terwijl Hij te vin- deri is, roept Hem aan terwijl Hij nabij is. Want tot .blinden en onwetenden laat Hij Zijn Woord noig kamen, opdat wij zouden toedenken wat tot onze eeuwige vreide is dienende. Hoe .openbaart zich in 'deze to'ede Zijn 'grote lankmoedigheid en ontfeiTOÜng, want daarin ligt tevens besloten uitstel van het gericht. Hij vraagt of Gtod het vonnis niet gelijk ■wil voltrekken, maar nog tijd van be kering wil schenken. Zo 'geeft 'de Heere ons ook een tijd van leven', o, leerden wij de tijd kostelijk achten. En of deze bede verhO'ord is? IZeker, eens sprak Hij Zelf, Vader, Ik 'dank U dat Gij 'Mij vc'ihoord hebt, ja Ik weet dat Gij 'Mij altijd hoort. Nu, oo'k deze bede om vergeving van schuldigen waarin Hij gelij'k vraagt of de schuld Hem toegerekend wordt, is verhoord. Dat had Hij "door Jes. van Zichzelf reeds laten vo'orzeggen Jes. 53 6b. Doch de Heere heeft onzer aller onge rechtigheden op Hem •doen aanlopen. Hoe dierbaar wordt Hij in 't leven van ■Gods volk als Hij in de diepe staat Zijner vernedering mag igefcend wo'rden door 't geloof, al 'gaf 'dan iemand al het goed van zijn huis voor deze liefde zij zouden het ten 'enenmale verachten, ve le wateren zouden' deze liefde niet kun ne uitblussen. Was er dan uiterlijk geen gedaante of heerlijkheid dat wij Hem zouden begeerd hebben, o .dat wordt hun tot smart, tot schaamte, tot schuld. Maar voor het oog des geloo'fs is Hij dierbaar, is Hij begeerlijk. Ja al wat aan Hem is, is gans 'begeerlijk. Jezus, zo zeggen zij bij tijden, is het aUéén, waar mij'n hart gaat 'heen. Y. Ds. V. 'd. Poel. (Wordt vervolgd) illllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllliilllllilllliiiillllliiiililliiiiiiiiiiiyii STE.LLEIlNKDAyvr Middelburg. L. van Wallenlb'Urg. Als eerste opzat tot dit gebeuren werd hiervoor een onderstevmingsfonds in het leven geroepen en een oomlé van actie opgericht, bestaande uit een aan tal plaatselijke medewerkers, die de ac tiviteiten rond deze herdeniking zullen bundelen'' en 'bageleiden. Een muziekvereniging kan mien in het dorpsleven totch nog altijd beschouwen als een bindende factor, die de fees telijke gebeurtenissen in de 'gemeen schap, miuzikaal onderstreept en opluis tert en deswege meer 'glans aan de hul- debetuigingen op nationale feesten en hoo'gtij'dagen igeeft. De instandhoudin'g van oen m'uziek- ■korps vraagt echter naast 'het gezame- lijk 'beoefenen en opvoeren van muzika le prestaties, het 'opofferen van veel vrije tijd voor studie thuis en in club verband, ook een kundig dirigent en bovendien vo'or het .op peil houden van het instrumentarium, uniformen, als mede aankoop van partituren en derge lijke, handen vol geld. In 't verleden werden vrij regelma tig bazaars georganiseerd en met de opbrengsten hiervan kon men figuur lijk 'gesproken ii het hoiofd weer wat "boven water houden. Het steeds duurder worden van de 'bazarartikelen bij aanfcoo'P en het op lopen van de noodzakelij'k te maken on- 'kosten, maken de te behalen winsten dusdani'g gering en in geen enkele ver houding meer staande tot het vele werk dat aan deze veifcoopacties is verbon den. Het organiseren van een 'bazar werd daarom en .mede door gering .gebleken animo van medewerkers als riskant buiten toeschouwing gelaten, al zullen wel enkele wir/war middagen en avon den worden gehouden. I Voor het houden van een grote lote rij met fraaie prijzen is Intussen al een vergunning afgegeven. Hiervo.or vraagt het oo'mité alvast uw bijzondere aan dacht. 1 Koopt 'deze loten! U steunt de mu- ziekvereni'ging hiermede en bovendien maakt u dan kans op het winnen van een .prachtige prijs. In het kader van de voorbereiding van het oranjefeest ^op Koninginnedag zijn er zaterdagmiddag 3 april a.s. op het plein 'bij de MAVO school, prachti ge lampions enz;, te koop uit een gro'Ot assortiment. Ook met 'de .geldelijke opbrengst van Als voo'rW'Oord van 'de uitgever vin den we een! uiteenzetting van het doel van deze uitgave. Wij citeren: „Het is normaal dat christenen in deze wereld verdrukking lijden. Vele Bijbelplaatsen laten zien dat lijden en verdrukking tot 'de kenmerken v.an de positie van de christenen .behoren. Het Nederlandse christendom kent reeds lange tij'd een igrote mate van vrijheid. Dit is normaal te ervaren is een 'grote misvatting. We moeten ons steeds meer afvragen ho© het kO'mt dat het christendom in Nederland en in de rest van de westerse wereld noig .geduld wordt en hier en daar zelfs no'g een 'gerespecteerde plaats Inneemt. Is er niet bijzonder veel in^ 'het huidi'ge christen dom dat in 'de praktijk 'de strijd te'gen de wereld, de duivel en 'het eigen vlees heeft opgegeven? Hoevelen hebben in him verbinding 'en 'ongeloof juist een' verbond 'gesloten met de vijanden van God en Zijn Kerk? Waar is het profe tisch getuigenis, dat duivel en wereld tart en dat roept om 'de ternederwer- ping van het zich heden ten dage zo duidelijk ontplooiende rijk van de anti- Christ? Waar wordt nog de verborgen omgang met God gevonden en de ver bondenheid met Christus, die zichtba re vruchten afwerpt in het dagelijkse leven? Wij leven in een tijd van veel .gods dienst. Liefst 90 procent van alle Ne- ■derlanders gelooft in een! god, alsdus' een recent gehouden enquête. Maar slechts zeer weinigen vallen de ene waarachtige 'God van de Bijtoel te voet, voor Wie zij willen strijden, lijden en desnoods' sterven. Het is te verwachten dat zeer velen 'him masker van huma nistische duldzaamheid of van zoge- deze verkoopactie kunt u het .muziek corps steunen en tevens het komende oranjefeest kleurig en sfeervol met de ze aankopen verlevendigen. Tijdens de verkoopactie zal de mu- ziekvereni'ging op het schoolplein con certeren'. ■Het actie-oomité. naam'de christelijikheid zullen laten val len, als 'de machten van de anti-ehrist zioh 'd'ui'delijker en openlijk openbaren. Voor het volk van God breekt 'dan de tyd van grote beproeving aan. Het is van groot belang dat zij zich nu reeds op 'die tijd voorbereiden. Met dit doel' woirdt deze brochure van ds. Wurm- brand verspreid. Het is de neerslag van een lezing, die ds. Wurmbrand in 1974 hield voor predikanten uit Zuid-Afri- ka, Angola én iMozarabique." Dit boekje is het vierde uit een voor- liöhtingsserie van de lOCC. Eerder ver schenen: „Waarom, ben ik een revulotio- nair?", „Wat is het verschil tussen de ICCC en de Wereldraad van Kerken?", „Was Karl Marx een satanist?" Voor deze 'brochures •bestaat een overweldi- 'gende belangstelling. Tienduizenden exemplaren' vanden hun weg reeds naar particulieren en verenigingen, terwijl ooik veel predikanten en godsdienst-do centen 'de brochures aanvroegen om die met hun catechisanten en leerlingen te toespreken. Ook deze laatste brochure wordt gra tis aan belangstellenden toegezonden. Wel doet de ICCC voor deze uitgaven een' beroep op symathisanten om deze gratis verstrekking mogelij'k te maken. Een gift op igironummer 52 49 90 ICCC De Bilt, met de 'omschrijvinig „Binnenland" is zeer welkom. SCHAAKVERENIGING „DE ZWARTE PION" Uitslagen van 22 maart Groep I: J. Boeter M. Verolme 0—1 J. Lesuis I— C. Vis 1O C. J. Smit J. W. F. Smallegange 1—0 M. L. V. d. Waal J. C. Hollander Groep II: G. Doedens A. Visser O1 J. Noordijk i C. v. 'd. Groef 1O A. de Vos W. V. 'd. Hoog afigbr. Groep III: A. Grootenboer i-^ H. K. Smit 1O D. Tieleman -^ J. Kruik 0—1 A. V. Mourik D. A. Sparh- V. d. Hoek 1—0 Ladder comp.: C Groenendij.k C. Bakelaar O1 A. Robijn J. Albreohts 1O Uitslagen maandag 22 muart Afd. I: J. V. Hoorn J. Dekker 11 J. V. Es C. Polder 0—2 A, Verolme J. Lodder Ir^l Afd. H: J. V. d. Ouden C. Zoon Oi—2 G. Noteiboom M. v. Lente 11 L. V. d. 'Stad A. Krijgsman 11 Afd. IV: L. V. Eikel J. WitvUet 0^—2 C. Spee H. Schellevis 3—0 M. Klink J. Veifbiest 0n2 VERVOIiGVERHAAL door Jan Knape M.zn. 29 EEN HOOFDSTUK UIT DE GESCHIEDENIS VAN DE ARMEN ZORG OP HET EILAND. Er is in de „grote Kerk" in een halve eeuw tijds heel wat veranderd. Ouwe Kees en zijn tijdgenoten kwamen in „de Kerk der vaderen" wel geestelijk voed sel te kort, maar dat vulden ze aan op het gezelschapje. Al^de dominee in de kerk een gezang- vers opgaf om door de „geliefde toe hoorders" te worden gezongen, dan hiel den ze hvm kaken stijf op elkaar: de Remonstrantse liederen konden geen genade vinden in hun ogen. Eén keer üi het jaar werd daar een uitzondering op gemaakt, dat was op Oudejaarsavond. Dan zongen ze uit volle borst mee:: „Uren, dagen, maanden, jaren; Vliegen als een schaduw heen Maar daar bleef het bij, behalve in het eigen kringetje, daar zong men de ver zen van den „godzaligen Lodesteijn". Of als men de wijs ervan niet kende dan was er wel een van de „broertjes of zusjes" die de gave bezat om zo'n liefe lijk gedicht te reciteren. Ouwe Kees heeft mij verze,kerd, dat 'het gezelschapsleven 'hoogtepunten wa ren in 'de sleur van zijn toestaan. Hij werd er bemoedigd om het dagelijks kruis verder te dragen en met vertrou- v/en 'Uit tei zien naar 'de tijd, dat „;dien Lieven Ontfermer" in Zijn oneindige barmhartigheid zou 'komen 'Om. dat kruis van zijn sch'Ouders te nemen en hem de Eeuwige Heerlij'kheid doen in'gaan. Totdat er een tijd kwam, dat „het volkje" het niet lan'ger in de Kerk kon uithouden en 'men tot eigen! ikerkforma- tie overging. Toen ging, helaas, het hek van de dam: scheuring volgde op scheu ring. Als de Apostel Paulus nog eens deze eilanden zou kunnen bezoeken dan zou hij zeker zeggen: „ik zie, dat de ■mensen 'hier zeer igodsdienstig zijn." Of al die kerken zijn 'goedkeuring zouden 'kunnen wegdragen weet ik niet. Ik heb te'gen mijn oude vriend wel eens .ge zegd: „ik vind, dat de dominees hun leergesohillea maar onder elkander moesten uitvechten in plaats van die op de preekstoel te 'brengen en daar over in Kerkbodes onet elkander te har rewarrenIk nam als voorbeeld mijn eigen vak: „als ik met collegaas een verschil van mening had 'Over de uitlc'g van een artikel van 'de Gemeen tewet, of van welke wet dan ook, dan riepen we toch ook de burgerij niet bij elk^aar om het pleit te beslechten!" Maar ik -kreeg dadelijk de wind van vo ren. Kees Eei nadrukkelijk, „dat 'dit god deloze praat was, waarover God zich zeker zo'U vertoornen. Wat ik gezegd had was 'mij door 'de Satan ingegeven." En dan volgde er .een hele uitleg, waar over ik geen verslag zód geven. Wie daar kennis van wil nemen moet toij .de „oude schrijvers" in de leer gaan. Of hij moet de hoekjes ter hand nemen, die .destijds van han'd tot hand .gingen: „De toekeering van een zeventigjarige oude zondaar", of „God's wo.nderlij>ke leidui'g meten 'dan vo'lgde de naam," Kees had er een hele stapel in zijn kabinet liggen, want ze waren niet duur. Ze werden ook soms .op zondagsscholen uitgedeeld op Kerstfeest en Paasfeest en op Catechisaties. Ik hoop, dat er en kele van deze boekjes 'bewaard igableven zijn ten behoeive van 'degenen, die .deze tijd en deze mensen willen leren ver staan. Kees eindigde zijn b.eto.o.g met te zeggen, dat ik niet te laag neer moest zien 'O'P 'het eenvouidige volkje, want de Heilige Geest wo-onde in hun hart en Die verlichtte hun verstand. En wat voor ide wijzen en verstandigen vertoor- gen was idat we^rd aan de kinderfcens geopenbaard. Hij hoopte maar, 'dat het met .mij ook nog -eens zover zou ko- 'men, 'dat ik 'het rijke en vO'Ue Evan- •gelie zou leren verstaan. De gezelschappen hebtoen op deze ei landen een taai leven gehad. Men komt ze in onze dorpen nog wel tegen. Soms toehoorden de .gezelschapsmensjes tot verschillende kerk'en. Dat scheen voor 'de „'Oefeningen" niet te hinderen. Het is 'mij in het bijzonder opgeval len, 'dat de afgescheiden kerken ook een eigen standpunt innamen met betrek king tot 'de Armenzorg. Er was 'geen sprake van, dat ze hun b.ehoeftigen ge- 'heel of ten dele ten laste lieten komen van de Burgerlijke larmenzorg. Wie hulp nodig had kon 'bij •de eigen Diako- nie terecht. En iedere Kerk had een vereni'ging van vrouwen, die het werk van Dorcas 'delen. De tegenstelling tussen liberalen en anti-liberalen had ook tot 'gevolg, dat het Christelijk 'Onderwijs vaste voet kreeg op .deze Eilanden. Ze'LEsi ouders, die praktisch met de „'grote Kerk" 'ge broken hadden en zich niet toij een an dere keikformatie hadden aangesloten, stelden er vaak nog prijs op, dat hun kinderen Christelijk Onderwijs kre- igen. Ze mochten dan als gevolg van 'hun levensomstandigheden onkerkelijk geworden zijn onchristelijk waren ze ze ker niet. Ze waren door de stormen van het leven' op 'drift geraakt, ze waren de weg kwijt. De tradities, van ouder op .ouder overgeleverd, behoedden hen er vo'or om helemaal de weg kwijt te raken. Als er gelegenheid voor was dan ifcwam na het eten 'de Bijtoel op tafel: mjen begon te lezen .bij 'Genesis 1 en ein digde met ihet laatste hoofdstuk van de ■Opentoaringen van Johannes; dan be gon men weer van voren af aan. De kinderen werden naar de Zon'dagsschool gestuurd. Met het Catechetisch onder wijs was het wat 'moeilijker, maar dat losten 'de kinderen soms zelf op door .met een kameraadje m.ee te gaan; zo toezochten ze de ene wee'k wel eens een andere catechisatie 'dan de daaropvol gende week! De 'onkerkelijQsheid toracht wel mioei- lij'kheden mee als er bijzonderheden in het gezin aan de hand waren. Als er een kind geboren werd dan moest dat toch •gedoopt worden. Als •men .deze mensen vroeg: „waarom?"; dan was het ant woord: „daarom!" De "betekenis van de 'doop was hen geheel 'ontgaan. Voor der gelijke gevallen was „de kerk der va- dererf' het aamgewezen instituut om de ze zaken op te knappen. Toen op den duur 'de rechtzinnigheid in deze Kerk hand over hand toenam en het libera lisme zijn invloed igin'g verliezen begon de Kerkeraad wel eisen te stellen voor zover'haar dit mogelijk was. iMen maak te van dergelijke gelegenheden gebruik om contacten te leggen met 'de afge- ziworven gezinnen. Het ging moeizaam en het liep vaak op een mislukking uit. Deze categorie leden, die meestal geen! belijdenis .hadden 'gödaan en dus .geen andere band met de Kerk ihadden dan dat ze er .gedoopt waren, moesten toch als regel als niet-meelevend worden aan.gemerkt. Ook de mensen van het ge zelschapje zouden niet graag 'htm kin- 'deren ongedoopt laten: ongedoopte kin- deren waren niet veel meer dan hei- Hdenen! Ik 'heb oude merisen horen vertellen, dat de doopplechtigheid, 'die 'Op gezette tij'den plaats vond, in hun tij-d noig al er gernis gaf 'bij de doopvaders. Het is lang geleden, maar het tekent de tijd van 'bijna een eeuw 'geleden en is -daar om waard om in herinnering te worden ■gebracht: zonder het verleden te -ken nen ikan men het heden niet verstaan. 'Dat zat zó: de notabele doopvaders kre gen een plaats in de „tooohtjes"; dat waren de zijb-anken in de zijbeuken van de kerk achter de ban-k van de Ouder lingen en Diakenlen. De doopvaders uit 'de arbeidsstand kregen een stoel in „de tuin" vlak onder de preekstoel. Waar de doopmoeders een plaats kregen is mij niet bekend, ik was in die tijd nog te jong .om mijn Zegsman naar fhiesses te vragen. In die tijd zaten omannen en vrouwen nog gescheiden, dat verklaart iets. Verder -blijkt uit het verhaal, dat men in die dagen bijna kon spreken van een kastenstelsel. Een even erge moeilijikheid was als er een ernstige zieke in het gezin kwam. Daar moest noo-dzakelijk -de do minee -aan te pas komen. Men kon toch iemand niet dood laten gaan zonder dat er „een goed woord" met hem .gespro ken was, de stervende moest wat voor de Eeuwigheid worden meegegeven. (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1976 | | pagina 7