eiiahdeii - niEuws Dubbele en vreemde namen Overdenking Nieuvifs Zeeuwse wandelingen Grootvader vertelt uit de Heilige Schrift uit de kerken 2e blad Vrijdag 5 imaajrt 1976 No. 4469 HET KVENSTER C. KIEVIT ZN. Centrale Verwarming SOMMELSDIJK Telefoon (01870) 26 09 in elk merk automobiel. Speciaal inbouwstation voor L.P.G. X gasinstallaties X t Garage Nijsse B.V. Oostdijk 15 - Oude-Tonge I Tel. 01874-235-385 De Vraagbaak HVP „WASIVIACHINES'' INGEZONDEN „Verdeeiing der kleeren" -k it blik op kerk en samenleving De Ger. Synode en Wiersinga De verzoening Een scheuring? Naar de 'Generale Synode van de Ge- refermeerde Kerken, éie deze week in vergadering ibijeenkamt, wordt van ver- scihillende zijdenmet spanRing uitge zien. Dat is niet verwonderlijk, aan gezien deze Synode de niet gemakkelij ke taaik heeft zioh. te buigen over de aankladhten die zijn ingediend tegen de opvattingen van Dr. H. Wiersinga, stu- dentenpredikant te Amsterdam. Tot nog toe heeft men alles gedaan wat men kon om ide eenlheid binnen de Gereformeerde Kerken te bewaren. Het moderamen van de Synode venklaarde zeer onlangs dat er wel grote spanningen zijn bin nen de Kerken, maar dat men elkaar todh bleef herikennen en vinden in het zelfde Evangelie. Dat is natuurlijk heel fraai gezegd, maar het zal moeten blij ken of de kloof niet 'dieper is dan deze woorden willen doen vermoeden. Wat leert Ds. Wiersinga nu eigenlijk? Dat is uiteraard niet in enkele woorden te zegigen'. In elk geval heeft hij dui delijk en bewust ïifstand genomen van de klassieke leer van de verzoening door het bloed van Christus. Hij ont kent dat de toom van God tegen de zonde zó groot was dat die de dood eiste van Zijn Zoon. Het werk van Chris tus ziet hij meer als een voorbeeld van de wijze waarop wij mensen de verzoe ning tussen (mensen en volken hebben te realiseren. Deze opvattingen heeft hij reeds neergelegd in zijn bekend gewor den dissertatie over de verzoening. Daarnaast is er van de hand van Wiersinga nog een boek versdhenenl on der de titel: „Verzoening met het lij den". Daarin stelt hij het oude probleem aan de -orde waarom er zoveel lijden is in de wereld en onder de mensen en hoe wij dit lijden moeten verwerken. Het lijden is voor hem geen straf op de zonde, ook geen foepixjevinjg die ons toekomt uit Gods Vadeiihand. We mjO- ©en dus, wanneer ons iemand ontvalt of wanneer we tegenslagen of zielkte te incasseren krljigen niet zeggen] dat de Heere hier achter staat. Integendeel, het lijden is iets waar ide Heere eigen lijk ook niets aan doen kan. Hij is veel meer solidair met ons lijden. Hieruit volgt dat we ook niet behoeven te vra- igen of de Heere het kruis wil wegne men of het lijden wil verzachten. Dan vragen we het onmoigelijke van God. Het zijn maar enkele flitsen uit de igedachtenigang van Wieiinsiga die ik in dit kort bestek kan doorgeven. Maar toch wel .genoeg 'Om te weten dat de bij belse boodschap hier bijna onherken baar is verminkt. Het probleem zit dan ook vast op het gezag vam de Heilige Schrift. Wiersinga ziet de bijbel niet als eienl eenheid, maar als een boek met verschillende „lagen", w^aarin weleens sprake is van lijden 'dat uit Gods hand ons toekomt, -maar soms ook van lijden dat buiten Hem om gaat. Welk „stand punt" de bijbelsdhrijver inneemt hangt helemaal af van de tijd en de omstan digheden waarin hij leefde. Er is dus vanuit de bijbel ook geen algemene re gel te geven voor „verzoening met het lijden". Dat hangt ook helemaal van de persoon en van de omstandigheden af. Het is overigens maar „een schrale troost" 'die Wiersinga te bieden heeft. Maar dat is ook geen wonder, als men het Woord loslaat, of althans niet se rieus neem.t. .Dan wordt immers de menla teruggeworpen op zidhzelf. De grote vraag is op' dit .ogenblik: Wat zal de Synode doen met alle aanklach ten 'die tegen Wiersinga zijn ingediend? Wanneer ze deze opnieuw naast zich neerlegt is het gevaar igroot dat de ver ontrusten in beweging katoen. Vo-rige week hebben deze nog een igro'Ot aantal handtekeningen op de synodetafel ge legd, niet om 'op 'deze wijze pressie op de Synode uit te oefenen, maar 'als een laatste alarmkreet om. nu eindelijk eens daden te stellen. De verontinisten denken niet direkt aan uittreding uit de Ger. Kerkenl of aan het opridhten van een nieuwe kerk gemeenschap'. Ze 'denken wèl aan het stichten van „noodgemeenten" naast de bestaande plaatselijke gemeenten. Als dat idoomganig vindt op een enkele plaats bestaat reeds zo'n noodgemeente dan is toch een binnenkerkelijke scheuring een feit geworden. En daar over kunnen we, ondanks het begrip dat we voor de verontruste Gerefor meerden hebben', lons 'aUeen maar be droeven, want er zijn al genoeg scheu ren getrokken door het lichaam van Christus Waarnemer. Voor een willekeurig persoon kiest men altijd 'de naam Jansen. De dragers van 'deze naam vinden het lang niet al tijd plezierig, dat hun naam in anek doten, moppen en ladhplaatjes gebruikt (beter: 'misbruikt) wordt. Toch blijkt de naaim Jansen niet de meest voorkomen de in ons land te zijn. Toen men tn 1940 het beV'O'lkingsreigister van Amsterdam naiginig, kwam: daar de naam de Vries het meest voor (7O0O keer), -daarop volgde 'de Jong (4700 keer). Bakker, ■Meyer, Visser en op de zesde plaats kwam Jansen voor (3600 keer). In de tweede stad van 'ons land Ro'tterdam had men deze volgorde: de Jong, van den Berg, Visser, Jansen, die hier dus de vierde plaats inneemt. In D'en Haag stond de Vries eveneens aan de top, .gevolgd door de Jong, Bak ker, Van den Berg, Visser en Jansen'. Dit lijkt dus veel opi Amsterdam, o'ok hier stond Jansen op nummer zes. Dubbele namen De reden om. een tweede familienaam aan te nemen, was meestal dat deze naam dreigde uit te sterven. Dat was dan de naam van de moeder of soms de grootmoeder, die vóór de eigenlijke familienaam werd geplaatst. IJet nage slacht bleef deze duibbele familienaam voeren. Ik wil hier op' de 'oorspranig van en kele 'bekende Zeeuwse duibbele familie namen inéaan. In Middelburg trouwde Charles Ja- ques Boogaert met Anna Maria Elisa beth van Adrichem. Hun zoon Hendrik Albert (1843—1927) noemde zich van Adrichem Bogaert en de nakomelingen hebitaen 'deze naam behouden. De Aardenburgse p'redikant Harm Dresselhuis was getrouwd met Catha- rina ab Utrecht. Hun zoon was Johan nes alb Utrecht Dresselhius, de 'beken!- de Zeeuwse historicus en predikant te Wolphaartsdijk, die daar in 1861 is .ge storven en begraven. Willem Lodewijk Vader was gehuwd met Johanna Elisab'eth van Voorst. Hun zoon Pieter Joharaie:? -van. Voorst Vader was een eeuw geleden rechter in Goes. Di'Ons 'kleinzo'on is .Ned. Herv. predikant in 'Middelburg geweest. In 'de Franse tij'd werd geboren Ul- rich Eagginiger Auer, de zoon van Ul- rich Auer en Wilhelmina Fagginiger. De zoom van Johan Adolphus van de Putte en Johanna Margaretha Fransen werd naar zijn vader en moeder Johan Fransen van de Putte genoemd (1798- 1875). Mr. Jacob' Huirgronje, btu-gemeester van Vlissinigen, trouwde met Erkenraad Snouck uit Dordrecht. Toen 'de laatste Snoucfc overleden was, noemde hun zoon zich in 1762 Steven] Matthijs Snouck Huirgronje. Naar zijn grootmoeder Cornelia Ber- denis noemde Daniël Alexander zich Berdenis van Berlekom. (1767-1803). Eveneens' Jan Gerard de Witt Hamer naar grootmoeder de Witt. En Johan iSchuurbeque Boeye naar 'grootmoeder Anna Schuiu-beque. Soms 'kwam. de 'Overgrootmoeder weer tot gelding in de naam: Pieter Johan Rethaan Macaré (overigrootm. Anna Be thaan), Johan Reigersberg Versluys (Maria van Reigerstoerg), Pieter Dumon Tak (1802-1868) naar Maria D-umon, zijn overgrootmoeder. Een 'ander geval was dit: De zoon van ds. Jutting te Nieuw 'en Joosland, Christiaan Hermanns, ging in de boek handel van zijn 'ooim Salom^on van Ben- them te Middelburg. In 1829 voegde hij deze naam bij zijn eigen naam Jut ting en zo ontsotnd de 'bekende boek handel' van Benthem Jutting, die .nog 'bestaat. Andere bekende Zeeuwse namen, die op dezeLÉde manier idoor huwelijken ontstaan zijn, vo'lgen hier: Tak Brou wer, M'Ogge Pous, Dobbelaar de Wind, Bal Snij'ders, Saaymans Vader; Agelink van Rentergem, van Asperen, Vervenne, Ballegooyen 'de Jong, Van 'der Beke, Callenfels, Cleyn Brem, de Vey Mes- dagh, Pijnacker Hordijk, Ligthart Schenk, enz. Doordat sommige families zich naar hun ambachtsheerlijkheid noemden], ontstond een andere categorie van dra gers van dubbele namen: Van Tuyll van Serooskerke, Hoegen van Hoge- lande, de Bruyn van 'Melis- en Marie kerke, Van Doom van Koudekerke, Gerladh van St. Joosland, Paspoort van 'Grijpskerke. In Zeeuws-Vlaanderen, vooral in het westelijk deel, voegen sommigen de naam van hun vrauw bij hun eigen naam. Deze namen komen niet als 'dub bele namen in de reigisters van de Bur gerlijke Stand voor ,ze zijn ook niet erfelijk. Ze di'enen allen ter 'Onderschei- 'ding, omdat daar veel personen voor komen, die dezelfde naam 'dira,gen. Zo leest men daar de naam A. de HuUer- Leenhouts, J. Risseuw-Provoost, Luteyn- Bouwenls, Luteyn-Leenhouts. De laatste naam isi die van de echtgenote. Franse namen Dat er, vooral in Zeeuws-Vlaande- ren, veel Franse namen voorkomen, ver wondert 'ons niet als we de geschiede nis nagaan. Hoeveel vluchtelingen zijn er niet naar hier uitgeweken? Toen Parma in 1585 Antwerpen ver overde en 'daar en in Vlaanderen al leen de Roomse godsdienst toestond. Toen de Franse koning Lodewijk XIV in 1685 het Edict van Nantes ophief. De Protestanten verloren him. gosdienstvrij- heid en vele Hugenoten vluchtten' naar ons la]nd, vo'oral naar Zeeland. Toen werden in verschillende plaatsen Waal se kerken gesticht, die nu -weer op'ge- heven zijn.' Maar 'de namen zijn gebleven: Fran- ?ois, 'du Fossé, du Bols, Orucq, Cappon, Frelier, de Ligny, Lucieër, Ijuteyn, Bom- meljé, Castel, Ie Cointre, Middavaine, Labruyère, Lorier, Wattez, enz. Somimige namen zijn verhollandst, zijn ]niet meer te herkennen als Fran se namen. Baljeu (Baljé) .betekent beaulieu schone plaats. In 1605 trou'wde te Vlis sinigen Salomon Ie Sage met Agnes Be aulieu. Toussaint betelkent alle heiUgen. Blo'ois, Bloos is een venbasterui'g van Belois 'of Valois, «en Franse stad. Du- sardeyn is eigenlijk du jardin (van de tuin). Du Bols wordt ook wel geschre ven Duibois en op zijn Hollaiids uitge sproken. In de volgende 'schijnbaar Holland^ se naimen zit toch de Franse oorsprong verborgen: 'Geschiere (Gesquière), Passenier (Poisonnier), 'de Kroo (du Crodx), Cozijn (Cousin), Hennekey (Hennequin), Dodjse (Louis'se), de Kok (Ie Cocq). Ook komen er in Zeeland wel perso nen vO'Or met Duitse namien: SchO'rer, Altorffer, Auer, Kögeler, Lahr, Gemier, Schütz, Neugefoauer, Wiessner, Matzin- ger, Straub, EvHiardt. Hun voorouders zullen we in Duitsland moeten zoeken of zoals die van Hackenlberg In Zwit serland. Somimige zijn nakomelingen van de Salaburgse vluchtelingen uit 1731-1733. Middelburg. L. van Wallenb'urg. HET LAM GODS Als een larji werd Hij ter slachting geleid en als een schaap dat stem- meloos is voor het aangezicht Zij>- ner scheerder alzo deed Hij zijn mond niet open. (Jesaja 53 7b.) Jesaja, de zo'on van Amos, was een man Gods. Hij werd door de Heere .ge- roep'en om. het woord .des levens te ver kondigen aan de kinderen Israels. Deze profeet heeft Zijn roeping getrouw ver vuld en Gods boodschap aan het volk gebracht. Jesaja heeft van God veel ücht ontvangen om 'de genade-welda den, die 'de Heere uit vrije igunst gee'ft,! aan zijn ho'orders voor te stellen. j Hoe wonderschoon heeft Hij gespro ken over de komst van vorst Messias. Hij tekent Hem als de Zone Gods, die komen zou om verloren zondaren te redden] van het verderf. Hij spreekt over de grote liefde van Christus om god- delozen te verlossen en verlorenen te zaligen. Jesaja heeft op 'duidelijke wijze ge sproken tot Israël en zonde en genade aan het volk voorgesteld. Wij zijn 'door onze zondeval in name loze ellende gekomen. De mens is door de zonde in de macht van de vorst der duisternis gekomen. We zijn door eigen schuld olnderworpen aan een drievou- 'dige 'dood. Onze ellende is onbeschrijfelijk. We zijn zonder 'God in de wereld en in het gevaar om voor eeuwig verloren! te 'gaan. Wat is nodig voor ons allen? Dat 'God ons redt uit onze ellende en doodstaat en ons het leven der genade schenkt. 'Go'd heeft uit eeuiwi'ge liefde en vrije ontferming de weg tot 'behoudenis 'ge opend voor verloren zondaren. 'Christus de Zone Gods is mens ige- worden om zondaren te redden van het eeuwige verderf. Dat is een bewijs van de verkiezende liefde des Vaders voor schuldige zondaren. O, eeuwig wonder van Gods liefde. Jesaja spreekt over deze igrote liefde Gods in Christus. Hij tekende de Mes sias 'Gods als 'het lam tot verzoening voor 'de zon'de van de uitverkorenen'. Hoe prachtig is 'deze tekening voor het heilig Godslam.. Israël bracht offers op Gods altar.en in de tempel te Jeruzalem.. Dit was al les symbolisch, want een lam kan de zonde niet verzoenen. Christus zou komen en als het heiUg lam voor de zonde van Zijn volk te betalen. Jesaja spreekt op ontroerende wijze over de liefde van Christus. Vrij willig 'gaf Hij zich om voor 'de zonde van Zijn volk te 'boeten. Ja, -gelijk een schaap, dat zfch over- 'geeft om 'geschoren te worden, zo' gaf Christus in heilige zin Zich over aan Zijn vijanden. De Zone Gods heeft aan het recht des Heeren voldaan. Hij gaf Zijn eigen dierbaar bloed tot uitdeliging van de scharlaken rode zonde van Zijn Brui'dskerk. Hij heeft zijn leven (gegeven om te sterven! voor Zijn volk. Deze liefde is onpeilbaar 'diep, ze .gaat ons verstand te boven. De liefde van Christus, het hei lig laim is voor ons een reden tot bewon dering en aanibiddtnig. De ve'riosten voor 'Gods troon roepen in heilige verwonde ring uit: Het Lam dat geslacht is, is waardig te ontvangen de lof en de aan bidding tot in alle eeuwigheid. Laat ons in stille eenzaamheid Chris tus' werk 'Overdenken en bepeinzen. Dat we de hefde van Jezus magen beleven, 'dat geeft aan onze ziel troost en blijd schap. Christus overwint door Zijn liefde het hart van 2kwi'daiien. De Zone Gods geeft Zijn 'gunst en goedheid aan Zijn disci pelen. Jezus is 'het Lam Gods die stierf, opdat Zijn kinderen! eeuwig zouden le- Middelburg Ds. G. A. Zijderveld. MIDDELHARNIS (naast Ford) TeL (01870) 39 75 Beparatle en InruU van aUe merken. Konsumenteniaformatie-Centrum MIDDELHARNIS Het is nog niet eens zo veel jaren ge leden dat er op „wasdag" erg gezwoegd werd door de huisvrouw. Die tijd is voorbij, nu heeft men in de meeste ge zinnen een wasmachine. Maar wanneer men er één gaat aanschaffen bhjken er wel 250 merken en typen te bestaan. De meest voorkomende zijn de trom melwasmachines, daar heeft men ook weer verschillende types in: a. de centrifugerende wasautomaat b. de wasautomaat met aangebouwde centrifuge c. de niet centrifugerende was automaat d. de was-, droog- automaat In 't kort iets over deze soorten. Type a. komt wel 't meeste voor. De was gaat er vuil in en komt er gecen trifugeerd weer uit, men hoeft aUeen de was nog op te hangen. De trommel doet dus tevens dienst als centrifuge. Maar let op, het ene type haalt 300 omwentelingen per minuut, het andere 1000 (en alles daar 'tussen in), terwijl een losse centrifuge 2800 omwentelin gen per min. kan halen. Bij 300 omwen telingen zit er in 1 kg wasgoed nog 1,3 liter water. Dit is dus vrij nat. Bij 1000 omwentelingen 0,7 1, bij de genoemde centrifuge 0,4 1 water. Verder kent men voorladers, de was gaat er voor in en bovenladers, de ma chine wordt boven gevuld. In b wordt de was gewassen en ge spoeld. In 2 keer kan men de was cen trifugeren in de aangebouwde centri fuge. Hier komt de was droger uit, men heeft iets meer werk en de machine neemt wat meer plaats in. Het is een bovenlader, men heeft een betere werkhouding, dus minder gauw last van uw rug. Type c wast en spoelt. Heeft men een losse centrifuge dan is dit de goed koopste manier. Ook bij vervanging is men goedkoper uit, of de machine of de centrifuge is versleten en men hoeft niet beide tegelijk nieuw te kopen. Men heeft echter wel 2 toestellen staan en er wordt wat meer met water gemorst. Type d. gaat nog verder dan centrifu geren, die kan ook drogen. Dit toestel neemt voor alles wat hij doet weinig plaats in en men heeft geen vocht in het vertrek van het drogen. Maar er zijn veel nadelen aan verbonden. De hele was kan niet tegelijk ge droogd worden. Als 't toestel droogt kunt U niet was sen of centrifugeren en 't wassen en drogen kan bij elkaar =t 7 8 uur du- ren. Voor 5 kg was kunt U per keer 400 a 500 liter water nodig hebben en het stroomverbruik is erg hoog. Deze appa- NiED. HERV. KERK Beroepen te Vreeswijk L. Roetman te Ermelo'. Wouterswoude L. Oosten kand. te Driebergen. Nijkerk, Epe en Ooltgensplaat, H. Vreekamip' te Oos- terwolde. Mastenbroek kand. J. Goos serts te Rijssen. Sommelsdijk J. v. As- senbergh te Nijkerk. Hardinxveld A. Vlietstra te Doomspijk. Veenendaal K. Schipper te Domdredht. Bedankt voor Bunschoten en Kinder- dij'k J. 'de Raad te Stolwijk. Eethen: Wegens vertrek naar Stad aan 't Haringvliet, nam ds. J. Willeon- sen afsioheid met Matth. 17 8. I Streefkerk: Na bevestiging door ds. G. Kunz van Werkendam met 2 Kor. 4 7, 'deed ds. H. A. Samson, igekomen van Stavenisse, intrede met 2, Kor. 5 14, 15. Emeritaat: Ds. W. v. Tuyl te Rijssen' gaat wegens het bereiken van 'de 65- jarige leeftijd met emieritaat. Hij werd op latere leeftijd in 1949 predikant te Lopik. In 1954 vertrok hij naar Rijssen. Jubileum. Ds. I. Schipper em. pred. te Ede staat 40 jaar in het ambt. Hij werd in 1936 preidikant te Kockengen en 'diende vervolgenls de 'gemeenten van Bunschoten, iSchoonrewoerd, Voorthui- zen en Ede. Belangrijk legaat: De kerk van Tid- derkerk-'Sli'kfcerveer ontving een legaat van bijna honderd duizend igulden. 'GHREF. 'KERKEiN Beroepen te Spijk en Raam'Sdonk kand M. Heule te Kampen. Nieu-weroord W. Paamsma te Boerakker. Heilo kand. H. Wierda te Haarlem. Soest J. Baumfalk te Diemen. Aangenomen naar: Ede A. 'de Bruin te Paessens. Heilo H. Wierda kand. te Haarlem. Den Haag E. Haverkamp te Assen. Alphen aan de Rijn J. Vree te Broeksterwoude. Emeritaat: Ds. H. v. d. Béng te Sas- senheim ging niet emeritaat Hij werd tn 1911 geboren' en in 1940 predikant te Scharendijke. In 1946 vertrok hij naar Soest eii sin'dg 1949 diende hij de kerk van Sassenheim. GEREF. KERKEN (Vrijigemaakt) Beroepen te Houveen R. Urban te Goes. Leiden P. iScthelling te Middel burg. Graimsber.gen en Leerdam H. Bouwkaimp kand. te Groningen, 's Her- togenbosch H. Boiten te Zindwolde. Spakenburg J. Post te Den .Helder. Aangenomen naar Velp C. v. Kalkeren te Onnen. Bedankt voor; Pretoria G. Zomer te Zwolle. Flevoland en IMeppel M. Nap te Eindhoven'. Steenwijk (b.v.) H. van Ommen te Arnhem. raten zijn bij aanschaf vrij duur. Een volgende keer iets meer over de pro gramma's e.d. Hebt u vragen, U kimt elke woensdag terecht bij de Vraagbaak, TeL (01870) 22 44. C. C. Noordermeer-v. Strien. CHR. 'GEREF. KERKEN Aangenomen naar Zeist A. v. 'd. Waard te Damwoude. Bedankt voor: Alphen aan de Rijn P. V. Zonneveld te Leerdam. Drachten: Wegens vertrek naar Cha tham (C) nam 'ds. C. Boe afscheid met Philippenzen 1 6. 'GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Nieuwerkerk J. Kleppe te Woerden. Kruiningen J. Karens te Opheusden. Klaaswaal C. v. d. Poel te Yerseke, Bedankt ■yoor St. Atmaland, Nijkerk en Melissant J. Karens te Opheiisden. Oud-Beijerland J. Koster te Bameveld. Meliskerke A. Bac te Boskoop. Zeist P. Honkoop te Kampen. Dintetoord H. Lig- tenberg te Terwolde. 'GER. GEMEENTEN IN NED. Beroepen te Alblasserdam F. Mallan te Vlaardingen'. OUD GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Rijssen W. Kamp te Grafhorst. Den Haag H. Vosman te Rijssen. Geachte redactie, In uw vervolgserie „grootvader ver telt", welke door ons met genoegen ge lezen wordt werd in een van de vorige afleveringen geschreven over de verde ling van kleren, sokken, onderrokken en banen. De schrijver verldaarde niet te weten wat dat laatste precies inhield, het verdelen van banen. Misschien kun nen wij hem aan de oplossing helpen. We hebben dat n.l. vernomen van onze moeder die in 1866 werd geboren en in 1957 overleed, ze is dus heel oud gewor den. Zij vertelde ons altijd dat ze in de heel arme tijd in 't voorjaar een nieuwe baan in haar rok kreeg die dan de ach- terbaan werd, zodat de andere banen van voren onder de schort kwamen, dus voor de buitenstaander onzichtbaar. Aan de achterzijde was de rok dus „nieuw". Je zou er nu maar eens mee aan moeten komen! Wat hebben onze ouders en voorouders een vreselijke armoede ge had. Wij denken daar nog dikwijls aan terug, veel vrijheid of gemak hebben onze ouders nooit gekend. In vergelijk met die tijd hebben wij een grote weelde en dat wordt maar heel gewoon gevon den. Ik ben zelf 78 jaar en ik weet nog heel goed dat de mensen zaterdagsmor- gens naar de consistorie van de Herv. Kerk moesten komen in de winter en dan kregen ze naar de grootte van hun gezin 20 turven, een brood en een gul den. Wat een verschU met nu nu ieder een naar de bijstand kan. We hopen u met onze herinneringen van dienst te zijn geweest. Mevr. van Gorsel-Heyboer en mevr. de Graaf-Heyboer, St. Maartensdijk. VERVOIiGVERHAAL door Jan Knape M.za. 23 EEN HOOFDSTUK UIT DE GESCHIEDENIS VAN DE ARMEN ZORG OP HET EILAND. (Zijnde een voor velen mis schien wat saaie inleiding op een volgend verhaal). De bank, die mt het Weeshuis gehaald werd, bracht daar alles in opschudding: weesmeisjes kwamen met koffie en bo terhammen. Meester Van der Waal vroeg aan de mensen: „gaat het zo?, de gang is wel niet warm, maar het waait hier niet en er is geen sneeuwDe leer lingen waren de gang binnengedrongen en er ging een gejuich op toen de vrouw zei: „Jawel, mijnheer dominee, God lo ne hét U, we zullen vanavond de Moe der Godsi voor uweledele bidden...De meeste leerlingen zullen wel niet ge hoord hebben dat meester verbijsterd en overrompeld zei: „doe dat, moedertje",... maar ik verstond het duidelijk, want ik stond vlak naast hem. Meester keek tn mijn beteuterd gezicht en toen begon zijn Gereformeerde hart zeker onrustig te slaan, want hij commandeerde als een sergeant-majoor: „Op jullie plaatsen, vort!"... Er was een gestommel van klompenWe zagen Meester de ge vreesde „kaartstok" grijpen, maar het werden geen klappen, het werd een leerzame schrijfles. De schrijfregel was: „Werpt uw brood uit op het water en gij zult het vinden na vele dagen". Ik kreeg er een „acht" voor en het zou een „tien" geweest zijn als ik niet twee keer vergeten had om de punt achter de re gel te zetten!... Toen de school die morgen uit ging was de gang verlaten, alleen meester's stoel stond er nog, de bank was wegge haald. Op meester's stoel lag een doosje lucifers! Buiten was het bitter koud, de wind sneed schrijnend in onze gezichten, maar het sneeuwde niet meer. We zochten de modderplassen in het straatdek op om er met onze klompen lekker in te plon senMoeder vroeg met boze rimpels in haar voorhoofd hoe ik aan die natte kousen kwam en die modderspatten op mijn broek: „moest ik wéér ziek wor den?!" Ik had mijn smoesje al bij de hand, want ik had die informatie zien aankomen. Ik vertelde, dat Leen van Keetje dat had gedaan, ik schilderde in levendige kleuren hoe dat allemaal ge komen was. En om te voorkomen, dat moeder Leen ter verantwoording zou roepen als hij straks aan de voordeur zou roepen „Jan, ga je mee?"zei ik er verontschuldigend bij: „het was eigenlijk een ongeluk!"Ik heb in die tijd leren liegen om op school en thuis mijn gevoelige huid voor onheil te be waren; toen ik ouder werd heb ik het weer een beetje afgeleerdIk pro beerde moeder's boze bui helemaal te verdrijven door een opgetogen verhaal aan tafel te vertellen van wat er die morgen op school gebeurd was. Ik zal de geschiedenis met mijn jongensfanta- sie wel rijkelijk hebben aangedikt, het was zo'n mooi onderwerp: die twee ar me sloebers en die twee kindertjes; het werd bijna een zondagsschoolboekje. Als schooljongen doe je zoiets op een manier, dat het verhaal ongeloofwaardig wordt, althans het beoogde effect niet verkrijgt, maar ik kwam er zelf weer van onder de indruk. Helaas breidde moeder een ongelukkig slot aan de kous; ze zei iets, dat ze toch eigenlijlj niet had moeten zeggen. Ze zei: „dan was er één van die jongetjes bij haar aan de deur geweest met schoenveters en lucifers. Met zijn kapotte jas en lange verwaaide haren, die van onder zijn gescheurde pet kwamen, had hij haar een paar schoenveters „aangesmeerd"; en toen nog met zijn klagende stem een doosje lucifers. De schoenveters waren twee maal zo duur als bij Gerrit Breur, onze schoenlapper; en ze waren niet van paardenhaar, zoals het jongetje gelogen had. En de lucifers wUden niet branden, ze waren vochtig. Moeder had ze op de kachel willen drogen en daar was het doosje ontploft!" Dat was het verhaal van moeder! Ze bromde nog: „wég, vijf centen!" Toen hoorde ik de vrouw nog tegen Meester zeggen: „ik zal de Moeder Gods voor Uweledele bidden". En ze had haar zoontje mijn moeder laten „besalaman- deren"; dat is een schooljongenswoord voor „bedriegen", maar het mocht op school en in huis niet worden gebruikt. Het bracht mijn gedachten wel erg in de war; zó erg, dat moeder vroeg: „heb je geen honger?" Ik jokte in Christelijke gezinnen werd vroeger niet „gelogen", maar „gejokt", dat ik een beetje buikpijn had. Tegenwoordig kun je er zelfs mee in de W.W. belanden En het had effect: moeder keek bezorgd en ze zei: „wat moet er van je terecht ko men?, aldoor maar die buikpijn!" Dat had Meester van der Waal ook al gevraagd, maar niet vanwege buikpijn, hij vroeg het vanwege wat anders: ik hoop tn de gelegenheid te zijn er nog eens van te vertellen. De geschiedenis had voor mij en mijn broertjes die dag nog een gelukkig slot. Ik leg de nadruk op „die dag", om mis verstand te voorkomen: ik ben zo dik wijls in mijn leven misverstaan. De lu ciferstokjes waren als gevolg van de „ontploffing" heel gebleven, alleen de koppen waren verbrand, die werden er door ons afgepunnikt en toen bleef er speelgoed over! De kinderen waren vroeger bUj met lege luciferdoosjes, lu ciferstokjes, een houten paard zonder kop, en met een karretje, dat maar drie wieltjes had. Tegenwoordig spelen de kinderen met electrische treinen! En ze zijn zo goddeloos om niet meer in Sinter klaas te geloven als-ie op z'n verjaar dag niet alles door Zwarte Piet laat brengen wat ze van pa en moe op him „verlanglijstje" voor de goede Sint heb ben mogen schrijven. Pa en moe zouden wel zorgen, dat het „verlanglijstje" werd opgestuurd naar Spanje; het lag vóór de zomervakantie al voor transport ge reed! De geschiedenis van de arme leurders had voor mij die andere dag op school nog een nare nasleep. Want het geval van „mijnheer dominee" en van de „voorbede voor Meester tot de Moeder Gods" werd ruchtbaar in de twee klas sen, waar het voorval zich had afge speeld. Ik durf nu wel te bekennen, dat ik daar voor gezorgd heb: Meester van der Waal is al jaren dood, dus er is geen gevaar meer voor „lijfstraffelijke rechts pleging" aan mijn belijdenis verbonden. ledere leerling kwam „het naatje van de kous" te weten: „het waren Roomse paepen geweest!" Daarom moesten we bij de volgende schrijfles in ons hoofd prenten: „De Heere Jezus is onze Enige Voorbidder bij den Vader!" Dat leverde me als waarderingscijfer een O op en honderd leerzame strafregels. En om dat je zo'n groot aantal strafregels niet stiekum op de plee kan schrijven als je er mee thuiskomt kwam daar ook nog bij het vonnis van Moeder: „na het eten dadelijk naar bed", wat door Vader als opperste Rechter verzacht werd tot: om zeven uur!" Meester foeterde mij uit ten aanhore van de meer dan zestig leerlingen in het lokaal in dezer voege: „Of ik niet wist, dat het zeer oneerbiedig was om „Hee re" met ééne e te schrijven, wat ik her haaldelijk gedaan had? En het was bo vendien in strijd met de wetenschappe lijk geconstrueerde spelling van onze mooie Nederlandse taal, zoals die door De Vries en Te Winkel was uitgevonden! En hoeveel kleine letters had ik niet neergeschreven waar ik hoofdletters had moeten gebruiken!" Het regende krijt strepen op mijn lei We gebruikten toen nog leien op school om het onder wijs zo goedkoop mogelijk te houden! Ik was oneerbiedig geweest! „Wat zou den mijn vader en mijn moeder daar wel van zeggen?!"Ik was er gerust op, want het vonnis van de strafregels was nog niet gevallen. En voor de kaart stok was ik niet bang vanwege het feit, dat ik pas ziek geweest was. Meester was nog lang niet klaar met zijn repri mande, het ging op een „repetitie-les" gelij'ketï. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1976 | | pagina 5