EIIAriDEII - niEUWS Naar wie wordt de baby genoemd? Overdenking Van broedscbotel tot Barceiona Zeeuwse wandelingen 1 L.P.G. I Grootvader vertelt uit de Heilige Schrift 2e blad Vrijdag 27 februaxi 1976 No. 44671 KVENSTER HET MOGEN WIJ Speciaal inbouwstaüon voor L.P.G. gasinstallaties t X in elk merk automobiel. I Garage Nijsse B.V. Oostdijk 15 - Tel. 01874-235-385 Oude-Tonge n I altijd voor I iedereen i ruim en overzichtelijk s in onze speciale 1 showroom. 1 I A. Vroegindeweij g Westdijk 46 - Middelharnis i Winkeislyiting op zaterdagmiddag NET DAT TIKKELTJE VERVOLGVERHAAL. ir it blik op kerk en samenleving Feministische theologie De bijbel herschrijven De dwaasheid gekroond Nooit hebben de verschillende „theo- logieën" elkaar zo anel opgevolgd als tegenwoordig. Het lijkt wel alsof de ,^onlngin der wetenschappen", zoals de theologie vaak wordt genoemd, onder hevig is aan de mode, precies als de kleding en de haardracht. De eiiie theo- lO'gische mode is nog niet over haar hoogtepimt heen of de aodere heeft zich -alweer aangediend- De laatste jaren hebben we al een „God-is-dood"-theologie igehad. Daarna een theologie van de revolutie. Op de zendingsvelden krijigt men te maken met de „iblack theoloigy" (de theologie van de zwiarten) en nu wordt allerwege de roep gehoord om een „ïeministische theologie". Ik aal er nog wel een paar vergeten! zijn, maar het is ook niet bij te houden Een feministische theologie mioet er komen, zegt men. Wlat is dat? Feminis me is afgeleid van „femina", dat „vrouw" betekent, en feminisme wil letterlijk zeggen: vrouwenbeweging. M«n verstaat eronder het streven van de vrouw naar gelijkwaardigheid met de man, het aanspraak willen maken op dezelfde rechten die de man heeft. Wel- hu, het feminisme is ook dooirgeidron- gen in de giodigeleeirdheid! „Trouw" zekere Drs. Catharina HaUces, weten- zekere Drs. Catharina Halkus, weten schappelijk medewerkster van de Nij meegse Universiteit, die een lans brak voor de vrouwelijke theologie. Letterlijk schreef zij: „.Het wondt tijd dat we als vrouwen) eerst om ons heen gaan kijken naar onze eigen ervaringen am op 'grond daarvan tot een. nieuwe theologie pro beren te komen: eentheologie die niet van achter het studeeifcamerbureau is (geschreven, maar die geibaseerd is op ervaringen van vrouwen en reflecties over deze ervaringen. Eigenlijk zou die bijbel herschreven moeten worden". Prol. Dr. G. P. van Itterzon, die hier over schrijft in het Hervormd Week blad, merkt op dat het al dadelijk fout zit, wanneer de openbaring van God, van bovenlaf gageven, vervangen m:oet worden door onze ervaiinigen, waarop dan een nieuw soort (vrouwen)theolo- gie zou moeten worden gebouwd. Hij venvolgt dan: „Voorts: moét de bijbel eigenlijk herschreven worden? Betekent idit dat de bijtoelschrijvers, idie mannen wa ren, het niet goed hebben gedaan en dat nu de vrouwen het beter en an ders moeten doen? Met belangstel ling zie ik er nu naar uit of vrouwen bijbelboeken gaan schrijven. Zou Drs. Halkes de eerste hiervan zijn?" Nadat Prof. Van Itterzon dan heeft gewezen op het heidense trekje in dit feministische gedoe (de heidense goden hadden O'ok vrouwen) stelt hij de Maria verering aan 'de orde. We luisteren nog even naar hem: „Drs. Halkes heeft over haar eigen kerk zeker niet te klagen, of het moest zijn dat in haar kerk de vrome aan dacht voor Maria aan het verflauwen is. Daar zou het R.K. feminisime dan wat aan moeten doen. Iemand .die be weerde dat hij het pertinent wist ver telde mij dat er in de kamer van de theologische faculteit van de R.K. Universiteit van Nijmegen portretten hangen! van Marx en Lenin. Ik kan dat werkelijk niet geloven. Er wordt zoveel gezegd! In elk igeval zou^Drs. Halkes ernaar m:oeten streven dat in de faculteitskamer nu 'Op haar beurt Maria tot hoge eer zou m.oeten ko men De lezers zullen wel meuken dat Prof. Van Itterzon niet veel meer dan spot 'Over heeft voor deze nieuwe theologi sche modegril. Toch stelt hij daarna fun damentele vragen aan de feministen, die imimers zouden willen dat voortaan over God gesproken wordt als 'Over „Zij" in- plaatst van „Hij". „Als we de bijbel gaan herschrij ven, waar komen we dan terecht? Moeten daar alle mtspraken over God, de Vilder, en Jezus CJhristus,, de Zoon, worden! vervrouwelijkt? Wie over God als over „Zij" spreekt komt bij een 'Godinnemoeder terecht. Moeten alle woorden van Jezus over Zijn Vader (endat zijn er niet weinige!) dan door Moeder worden vervangen? Moeten we, als we de bijbel in feministische igeest gaan herschrijven, ook het On ze Vad.er gaan corrigeren? En de woorden vsn de Heiland aan het kruis? Em. de woorden van de trinita- rische doopformule? Ik hoop edit dat we voor zulke dwaasheden bewaard blijven, maar wie avei God als „Zij" spreekt heeft al -één stap op de dwaalweg igezet". Het is inderdaad allemaal de dwaas heid gekroond. Z^gt de Schrift het niet: Zich uitgevende voor wijzen zijn ze dwazen geworden? Waarnemer. In het vorige artikel hebben we her innerd aan de Bungerlijke stand en In verband hiermee aan diverse namen. Had iemand een rare naam opgegeven, dan bleven hij en zijn nageslacht daar mee voor altijd zitten. Verandering is wel mogelijk, maar kost enkele hon derden guldens. Zo weet ik van iemand die zijn naam Uil (komt nog veel voor in .Zeeland) niet mooi vond en deze liet veranderen in De Graaf (zo heette zijn moeder). Volgens de wet krijgt tegen woordig een kind de -naam van zijn wettige vader. Vroeger werd het ook wel eens naar de moeder genoemd, als haar familie b.v. voornamer was of reeds een bekende achternaam had. Zo trouwde' omstreeks het jaar 1600 te Zierifczee Cornells de Keyser met Neeltje Mulock. De oudste zoon heette Willem de Keyser, de jongere werd Comelis Mulock genoemd. Beide kin deren zijn de stamvaders geworden van bekende regentenfamilies. In dezelfde tijd trouwden evenieens te Zierikzee Jo ris Pieterse en Maria van Rijswijk. Al hun 11 kinderen werden naar de moe der geiioemd. Er zijn ook voorbeelden mt de geschiedenis bekend, dat een kind naar zijn grootmoeder werd genoemd. Het zal nu wel eens opgevallen zijn, dat er vooral in Zeeland veel namen eindigen op se of sen. Deze uit gang betekent: zoonvan. De zoon van Pieter werd genoemd Pietersesoon, ver kort tot Pieterse. De zoon van Jakob heette Jakobszoon (Jafcobse). Zo heette de grote Vlissdngse zeeheld Michiel Adriaanszoon, de naam De Ruyter is er eerst later bijgevoegd. De kinderen wer den (dus door middel van zoon (se, ^sen) naar hun vader genoemd. Deze namen heten patronymica of patroniemen. In Zeeland zijn er veel zulke namen', de meeste komen voor op Walcheren, de minste in Zeeuws-Vlaanderen. Het zal wel niet nodig zijn, dat ik er een rij neerschrijf, ieder kan er in eigen om geving vinden. N<Mr beroep Ook naar het beroep dat ze uitoefen den werden veel personen genoemd: Smid (Smit), Bakker, Visser, Timmer- mand', de Boer, Slager, Kuiper, Pries ter, Koster, de Jaiger ,spreken voor zich zelf. Er zijn echter ook, waarbij men het beroep niet direct uit de naam afleest. Van enkele dezer in Zeeland voorko mende namen wil ik trachten een nade re verklaring te geven. Bosselaar is iemand die bosseleert, d.i. gedreven figuren' in goud of zilver werkt. Cooman (Kooman) is feoojMnan. Corré is cure, het Franse woord voor pastoor. Cremer is kramer, koopiman. Deurwaar der is iemand die oorspronkelijk de wacht hield bij de deur. Kruger is- kroeighouder. Meyer is opziohter, (de) Nooyër is naaier, kleeronaker. Tadema- ker is wagenmaker, Scholte is schulte, sch'out.' Sto'fkoper is verkoper van stof, textiel, kleding. Tavenier is iemand die onze abonnees, die gewend zijn per giro of bank te betalen en dit tot op' heden nog niet hebben ge daan, daaraan beleefd herinneren? Zoals U weet, dient de betaling van het abonnementsgeld vooruit te geschieden. Het abonnementsgeld bedraagt voor 1976 30,~ (of wel 15,— per halfjaar en 7,50 per kwar taal). De incassokosten zijn ge makkelijk verdiend én het be spaart U bovendien geloop aan uw deur. Ons postrekening nr. is 16 79 30 en onae bankrek. bij de Rabo te Middelhamis 3420.01.108. Voor uw medewerking zeggen wij u hartelijk dank. EILANDEN-NIEUWS B.V. afd. Abonnementen. i een taveerne (herberg) houdt. Tichel- man is tegelbakker. Wagenaar is vracht rijder. Kaasschieter heeft niets met kaas en schieten te maiken, maar is een verbas tering ,van kaarsgieter, iemand die kaar sen igiet (maakt). Poerstamped stampte de meekrap- wortel'S tot poeder, waaruit in de vori ge eeuw een rode verfstof werd bereid. Een sitamper hielp ook bij de meeikrap- teelt, met een zwaar ijzer stampte hij de wortels fijn. Toen een zekere Stam per voor predikant ging studeren, noemde hij zich met de Latijnse vorm Stamperiius, waarvan ook de bekende schrijver uit Wilhelminadorp afkomstig is. Houtman, Houterman zorgde vroeger bij de edelen voor het hout. Schietekatte was in de middeleeuwen een kanonnier, die uit een kat (klein gebouwtje op wieleri) stenen fcO'gels op een belegerde stad of kasteel schoot. Walrave (Walgrave) is een walgraver. Spijkerboer is een boer die in de spi- ker (Spelcher ih het Duits) woont, d.i. op de zolder of in de schuur. Wielema- ker is wagenmaker, Meuhneester Is mo lenaar. Naar geboorteplaats Er bestaan heel wat personen, die ge noemd zijn naar de plaats Waar zij of hun voorouders geboren zijn of waar ze vroeger gewoond hebben. Meestal heb ben !ze „van" voor hun naam staan. Van Antwerpen, van Alphen, van Vlanade ren, van Leerdam, van Driel, van Keu len, van Aken, van Kampen (Campen), van Amstel, van Luik (Luyk), van Zwe den, van der Goes, van Doom, van Leersum, van Waarde zijn duidelijk ge noeg. Minder begrijpelijk wordt het wan neer ze genoemd zijn naar een onbe kend plaatsje of naar een plaats of ri vier die niet meer bestaat. ZO' zijn Mtn- deiih'Out en! Kesteloo heel kleine dorpjes in Vlaanderen. Hildemisse lag in West-Brabant bij Woensdreoht, maar er is in 16e eeuw overstroomd. West(t) dorp was een vroeger dorp op Tholen. Van Strien is genoemd naar de Striene, een watertje eveneens op het eiland Tholen. Van MetUe naar eöi dorpje teij. Zui den van Gent, van Deinse naar een dorpje aan de Leye, eveneens in Vlaan deren. Maldegem is een flinke plaats even! over de Belgische grens, maar vroeger bestond er ook een gehucht van die naam onder Vlissingen. Dat iemand de Zeeuw, de Hollander of de Vries heet, spreekt voor zichzelf. Naar eigenschappen De Lange, de Korte, .de Oude, de Jon ge, de Ronde, de Groot, Klein, de Brui ne, de Witte, Rood, Groen, Zwart, Oran- ie. Blauw zijn ook in Zeeland veel voor komende namen, waar .geen woord Frans bij is. En Goedhart, Goedbloed, Rijkaard en Bruynoge foeigrijpt ook iedereem De Notod komt hier veel voor, dat was oorspronkelijk iemand .die nood had, die arm, behoeftig was (nu kun nen er best kapitalisten onder zitten!). EEN WEG: JEZUS CHRISTUS! ALLEEN VOOR ZONDAARS. Gal. 1 4 A Hoe toomt het dat wij ons geen zon daar voelen, of zo weinig? Hoe komt het idat we deze hst van de duivel niet doorzien? Luther maakt dat duidelijk met het beeld van de zwarte duivel en de wite duivel. De zwarte duivel doorzien we wel. Die komt op klompen. Hij probeert ons te verleiden tot het kwaad, dat iedereen in zijn geweten als kwaad erkent: liegen, stelen, -doden, enz. Daar trappen we zo. gaiuw.niet in. Maar de witte duivel doet het anders. Die zegt: Je doet het aardig .goed, je geeft ieder het zijne, je bent goed voor je mede-' mens. Hü overtuigt een! mens ervan dat hij nog zo slecht niet is. En daarmee stelt hij hem gerust. En tegelijk sluit hij zijn ogen voor wat die mens aan God onthoudt! God liefhebben boven alles. Dat is het eerste en het grote .gebod van Gods wet. Maar zo'n mens lis zich zelf een god. Hij leeft niet dicht bij God, maar bij zichzelf. Hij heeft zichzelf lief en zijn .goede hoe.danigheden. En hij ont eert God docxc gewoon langs Heim heen te leven. Jawel, hij .bidt en dankt, maar verder mist hij God niet in zijn leven, in zijn denken, in zijn doen. Wat een verblinding! Waar loopt die dwaalweg op uit? Op de eeuwige dood. Galaten!, mensen van nu, dat komt al leen .goed als uw ogen .open gaan. Zie! U bent op .de verkeerde weg. U keert u van Jezus af naar u zelf toe. U bestrijdt en onteert Hem op die manier. Dat is wat Pavilus deed: Jezus vervolgen, Je zus wegdringen uit uw leven en uw eigen goed op de voorgrond brengen. Mo'ge u zo sichri.kken zoals Paulus op weg naar Damascus. Drie dagen en drie nachten worstelde hij of er nog wel .genade voor hem was. Toen kwam Ana nias hem. vertellen dat de Heere Jezus Zich .gaf voor zijn zonden!. En deze zelfde boodschap klinkt ook vandaag: Jezus Christus gaf Zioh vo'or zondaars, voor u zo slecht als u bent, zo hardnekking als u bent, zo afkerig, zo dwaalziek, zo telkens weer geneigd tot dwaalwegen. Hij gaf Zich voor uw zonden, opdat Hij u zou trekken uit de ze tegenwoordige boze wereld. Hij gaf Zich niet in de daad aan het kruis, omdat u zich naar God toekeerde, om dat u zo goed uw best deed de wet van God te volbrengen, omdat u zo goed voior uiw medemens proibee.rt te zijn. Jezus Christus gaf Zich voor uw zon den die vanuit uzelf onoveiwinbaar zijn, opdat Hij ze verzoenen zou. Dat is de enige weig .o-m ervan bevrijd te worden. De enige weg tot God loopt over Zijn Zoon. En deze weg staat open, wagenwijd alleen voor zon.daars. De anderenl lopen niet een omiweg om Hem heen naar hun eeu'wlge dood. Want je krijigt alleen .o-o.g vo.or de Heere Jezus, als je oog krijgt voor je zonden. En dat doet .de Heilige Geest (Joh. 16 8). Hij leidt een aan zijn zonden ontdekt mensenkind naar Jezus. Bent u zo zon- idaar .geworden? En bent u bevreesd om als zo'n zwarte zondaar tot Jezus te komen, omdat Hij u dan t.o.ch wel ver oordelen zal? Wees niet banig! Op die weg waarover alleen zondaars gaan, ontm-oet je 'geen Rechter. Maar de Verlosser Die Idkt en nodigt: Komt tot Mij allen die vermoeid en beladen bent, en Ik zal u rust geven. Ik heb Me gege ven voor Uw zonden. Zo verschrikt Hij zondaars niet en veroorzaakt Hij geen angst voor straf. Hij vero'ordeelt niet. Hij vraagt geen rekenschap van een in zonde en boosheid dooTigeforacht leven. Dat vraaigt Hij wel aan wie om He'm heen gaan, met him eigen werken naar de Vader. Dwaze mens! Wie dat doet ontmoet Jezus als Rechter, Die tot een versohrikkelijke .dood veroordelen zal. Dan is Hij een verterend vuur. Hoe erg lezen we in Openb. 6 15-17. Zondaars worden behouden. Hoe wordt u zondaar? Dat wordt u bij Je zus. Hij geeft Zijn Geest Die een mens waar maakt voor Gods aangezicht, zo dat hij zich niet verbergt achter het goede dat hij heeft gedaan, maar beUjdt heel zijn zondig leven. Jezus alleen! Niet aUeen geeft Hij Zichzelf voor on ze zonden, maar Hij bewerkt ook dat zondaars ontvangen het heil dat Hij heeft verdiend op Golgotha. Hij heeft het verdiend opdat Hij nu zondaars zal kunnen trekken uit deze tegenwoordige boze wereld. Hebt u, le- zer(es) daar wel eens iets van gemerkt? Van die trekkende kracht? Dat is een heel werk, 'dat losmaken van de wereld! Maar het is geen hopeloos werk voor Hem, want Hij heeft alle macht in he mel en 'op aarde. Wat een blijde bood schap! Meerkerk, J. van Oostende iiii«iieiiffi!iiiflfM[iiin!lK!n!K!nifinif!i!Hn^^ Of de Vroe tegenwoordig altijd wijs is, weet ik niet) -maar de naam. .betekent de wijze (de Franse vertaling ervan de Sage komt ook vo.or). Vroe, werd wijs, denk maar aan «de vroedschap, de oude naam voor -gemeenteraad, die na tuurlijk enkel uit wijze mannen bestond. Omstreeks 1400 was er een burge meester in Middelburg, die Hendrik Haveloos heette. Hoe zoveel mensen aan de naam van een dier gekomen zijn, is niet altijd na te gaan. Misschien wel ontstaan uit een seheldnaam in verband met be paalde „beestachtige" eigenschappen. U kent wel een de Hond, de Kat, de Koe, de Beer, de Leeuw of van Leeuwen, Mol, Arend, de Zwaan, Wolf, Kalf, de Vos, Musch, Vink of Nachtegaal. Middelburg. L. van Walleniburg. Stel nu voor de amibtenaar tweede klas Drooglever. Hij werkt dagelijks met tientallen mappen en moeilijke cij fers. Zijn leven is, vijf dagen per week, eigenlijk ook als een map: O'penen.en sluiten!, hier en daar een cijfertje maar met dezelfde ui'tJkO'mst. Alleen op zaterdag veert de heer Drooglever o.p. Dan loopt hij in zijn rihbelbroek en blokhemd. Hy snoeit een boompje in zijn tuin en na het middaguur rijdt hij gezellig naar stads- of .dorpscentrum, voor het wekelijkse gezellige middagje winkelen. Hij houdt van de drukte, van kijken, slenteren, soms wat kopen. Hij -wil kunnen m.ee- praten over alles wat .duurder is .ge- vrorden .of over nieu'wigheden. En als de vakbond zijn zin zou krij gen? Drooglever raast dan op een doorde weeks uur met vrouw en kroost naar de stad. Hij trekt nummertjes in overvol le winkels, .gehaast en .gespannen!. Veel te vroeg hoort hij: „Meneer, we gaan sluiten". De 'kinderen jengelen om een ijsje', moeder vergeet in de consterna tie melk vo.Qr het weekend en zelf koopt hij op 'de valreep een veel te krap colbertje. Thuis gekoimen hult hij zioh onmid dellijk in rihbelbroek en verdwijnt zwijgend in de tuin, afge-mat van dë ochtendslag. Zijn leven is ook op za terdag een map geworden. Openen en' sluiten maar. (DIA) Geplaagd door een slijtage minisous 'en daardO'DT heel lang aan de olympi sche beeldbuis gekluisterd heeft uw scribent bemerkt dat 'het net .dat tikke- tje is waardoor de overwinnaars ■wor den 'gekenmerkt. Tikkeltje is flakkees, in het wo'orden- boak spreekt men slechts van een tikje of een klein beetje, maar flakkeënaars zullen me verstaan. Onze taal is rijk aan verklein woor- .den, een gebrek bij andere talen hetgeen dr. Zamenh'Of ook ontde'kte toen hij 'het esperanto, ont'wierp en een voorvoegsel gebruikte 'Om bij elk zelfstandig naam woord de verkleining aan te ge'ven. Dat tikkeltje kan zijn 'geluk, condi tie, blijheid, eenvoud, plezier enz. en het 'kan ontbreken bij verdriet, ziek te, angst, 'misnoegen, ouderdom enz. Dat tikkeltje kan mentaal zijn of li- dh'amelijk. Nu de Olympische 'goden huiswaarts zijn 'gekeerd en! velen hebben la'ten zien dat niets menselijks hen vreemd is, o.a. mevr. Kilian, echtgenote van de voior- zitter van het Olympisch Comité, die vanwege haar allergie verbood dat in de loge voor de .hoge gasten, de voor 75.000,btoemen .gratis aangeboden door de nederlandse 'bloemisten wer den aangebradfit. Nu de 47-jarige Zwit serse Frans Krienbuhl opnieuw al zijn eigen records heeft verbeterd en laten zien dat 'de mens veel meer vermaig dan htj vdenkt als hij net dat tikkeltje aan wendt, nu wordt het tijd om vooral bij de kopipeling net met dat „little bit" re kening te houden. Dat geliefde hoekje, maar ook de ge wenste partner of het uitwijkplankje üi de buurt, kunnen uw duif de kick ge ven' om de nestliefde, hokliefde of ge zindheid te demonstreren op .de haar toegemeten vluchten. Net 'dat tikkeltje kan 'gaan ontbreken bij duiven die wat ouder worden. Als onze koppel vliegt laten doorgaans in opvolging de acht, zeven .en zesjarige het .afweten. Het is nodig bij de verzorging, 'bij de aandacht, .bij de huisvesting allemaal aangenomen dat er kwaliteit voldoende is. Ik keurde dit jaar een tiental hok ken in het sterke duivenoentrum Yer- seke, veelal hokken 'met .grote klasse, afstammelingeni van eenzelfde al jaren hard vliegende stam ter plaatse. Toch is de «en kampioen en 'de ander fcom.t slechts met pijn op de uitslaglljst. Net dat tikkeltje ontbreeW om de zelfde prestaties te halen, die kleine ikunst om .de goede kweekkotpipels te vormen, om de duiven klaar te hebben op de voor 'htin specifieke afstand. Het is net 'kenmerk van 'de kampio'enen en 'daaroim zijn het jaar voor jaar dezelf de liefhebbers die op het erepodium staan. Probeer eens in 1976 net dat tik keltje tóe te .passen bij de kweek. De duiven die herhaaldelijk uit de nestbak vluchten als U aankomt, de koppels die elkaar nauwelijks aanzien en die een week later met eieren komen als de overi'gen, verwacht er niet te veel van tenzij ze vanwege hun jeugd nog niet rijp zijn voor kweekproducten. In een reportage van de generaal kampioen M. C. v. d. Borst te Etten- Le^l^ (300 leden) vroeg men -de man die nooit te verslaan blijkt naar zijn ge heim. Marinus repliceerde eenvoudig „Ik .doe cilles voor mijn duiven." Net dat tikkeltje ei1>ij dus!. I MIDDELHARNIS (naast Ford) i TeL (01870) 39 75 i M Reparatie en Inruü van alle merken. door Jan Knape lVI.zn. 21 EEN HOOFDSTUK UIT DE GESCHIEDENIS VAN DE ARIOEN- ZORG OP HET EILAND. (Zijnde een voor velen mis schien wat saaie inleiding op een volgend verhaal). In de kasboeken komen herhaaldelijk vrijwillige giften voor van ƒ1,tot 10,vermoedelijk afkomstig van Dor cas' 'vrienden. Tot de nagelaten papieren van Dorcas behoort ook een brief van de Burge meester van Middelhamis, d.d. 15 mei 1917, gericht aan het Bestuur der Ver eniging. Deze brief luidt: „Ter voldoening aan het bepaalde bij artikel 23, Ie lid, Ie gedeelte, der Kies wet, heb ik de eer U toe te zenden een afdruk der op den 15-den Mei 1.1. van kracht geworden kiezerslijst voor deze gemeente, benevens eene afzonderlijke lijst, gemerkt A, van de namen der per sonen, die voor plaatsing op de kiezers lijst in aanmerking kwamen, doch we gens het genieten van onderstand van eene instelling van weldadigheid of van een gemeentebestuur niet op die lijst voorkomen. Tevens herinner ik U aan Uwe ver plichting om mij, né den 1-sten Januari en vóór den 15-den Februari a.s. te doen toekomen eene gewaarmerkte opgave van de namen van alle, op bijgaande lijsten voorkomende personen, die in het laatstverloopen burgerlijk jaar van Uwentwege onderstand, rechtstreeks of middeUtjk, hebben genoten. Aan de binnenzijde dezes is een for mulier afgedrukt, hetwelk voor bedoel de opgave kan worden gebezigd. De Burgemeester van Middelhamis, (get.) Ulbo J. Mijs". Het is goed dit nog eens in herinne ring te brengen: de Kieswet van toen sloot ieder, die op enigerlei wijze onder stand genoot van een instelling van weldadigheid, van het kiesrecht uit! Oude mensen hebben mij verzekerd, dat de notabelen op deze -wijze hen on welgevallige kiezers uit het kiezerskorps wisten te weren. Het aanvaarden van een enkel hemd van Dorcas versperde de weg naar de stembus. Het behoeft niet te bevreemden, dat bij de heersende armoede sommigen de voorkeur gaven aan een hemd dan aan het stemrecht. Het Streekmuseum is ook nog in het bezit van enkele voorwerpen, welke af komstig zijn van een Soepkokerij, zoals de volksmond zo'n inrichting noemde. De Soepkokerij was ook een instelling, die in z'n tijd veel goed werk gedaan heeft onder de armen. Zij werd beheerd door een Commissie van notabele inge zetenen, die beoogde om de armen met goederen, tn casu soep, te bedelen. De officiële naam der commissie was: Commissie voor warme spijsuitdeling. Haar bemoeiingen liepen min of meer paralel met de werkzaamheden van een andere commissie, genaamd de Coi^" missie van weldadigheid. Deze bedeelde met brood en turf. Omtrent de ouder dom der commissiën is mij niets bekend, vermoedelijk verliest het ontstaan zich in het grijs verleden. Datgene, wat ik hierna ga vertellen, is gebaseerd op de toestanden in de ge meente Sommelsdijk. Het is mij echter bekend, dat ook in andere dorpen van de Delta-eUanden dergelijke commis siën werkzaam zijn geweest. Door de Commissie voor warme spijs uitdeling werd driemaal per week war me spijs uitgedeeld, te weten des Dins dags en 's zaterdags erwtensoep, des Donderdags gortepap. De Commissie van weldadigheid ver strekte één keer per week brood en één keer per week turf. De broodverstrek- king vond plaats aan de Dorpsweg, waar de bakker het brood afleverde. Men kreeg gewoonlijk een half of een heel brood al naar de grote van het ge zin. Het brood was gebakken van meel, waaruit de grofste zemels waren ver wijderd. De uitdeling vond alleen plaats aan de allerarmsten tot een getal van 25 a 30. De verstrekking van warme spijs vond op iets ruimer schaal plaats, ongeveer 70 a 80 gezinnen kwamen voor deze hulp in aanmerking. Zowel de ene als de andere commis sie verkregen hun middelen door het houden van collecten langs de huizen van de ingezetenen. Soms deden de commissieleden dat zelf. En dat wel in een open schaal! De Commissie voor warme spijsuit deling verkocht bovendien „soepkaar- ten". Deze kaarten, die 2,50 (later 5,per stuk kostten, werden geplaatst bij de boeren en burgers. Deze deelden de kaarten uit aan de armen en behoef- tigen, die zij wilden begunstigen. Het kwam vaak voor, dat de arbeider van zijn baas een of meer soepkaarten ten geschenke kreeg. De Commissie voor warme spijsuitde ling had een pakhuisje van de gemeente gehuurd, dat als soepkokerij dienst deed. Men had een soepkoker in vaste dienst. Die was 's morgens al vroeg in de weer om de maaltijd voor te bereiden. Een van de commissie leden kwam zelf om de hoeveelheid spek af te we gen, dat in de soep verwerkt zou Wor den! Er werd door de leden regelmatig toezicht gehouden op de kwaliteit van het product. Oude mensen hebben mij vaak verteld, dat de soep altijd zeer lekker en voedzaam was. De uitdeling vond plaats van half twaalf tot kwart voor twaalf. Tegen die tijd kwamen de bedeelden van her en der om hun rantsoen af te halen, oude mannen en vrouwen, ook veel kinderen. De schoolkinderen mochten een half uur vroeger van school om de soep voor het eigen gezin" of voor opa of opoe te halen. Jong en oud stond daar op een hoop in de felle kou of in de regen met emmers en pannetjes te wachten. Het wachten duurde nooit lang, want de soepkoker was een man van de klok. En de uitde ling duurde ook niet lang, want ér was een „opbouwer". Dat was een vrouw, die de potjes en pannetjes aangaf aan de soepkoker om gevuld te worden. De verstrekking geschiedde op ver toon van de soepkaart. Voor de controle was er een bord met nummers; bij elk nummer stak een houten pen. Als soep- kaart nummer één bediend was werd pen nummer één verwijderd. Fraude was dus uitgesloten. Dit controle-bord is voor het Streekmuseum bewaard ge bleven. Elke soepkaart gaf recht op één rant soen. Een rantsoen was één schep met de „jjollepel". De pollepel had een in houd van ongeveer twee borden. De Commissie voor warme spijsuitde ling en de Commissie van weldadigheid hielden hun uitdelingen alleen in de wintermaanden. In de crisisjaren heeft him arbeid nog gebloeid; onder de werk loze arbeiders was toen nog veel be langstelling voor de soepkokerij. Beide commissiën waren erkende in stellingen van armenzorg. Onder de oude Kieswet sloot het aanvaarden van een soepkaart van het stemrecht uit! Met deze instellingen van armenzorg is een stuk romantiek uit onze samen leving verdwenen, voor altijd. Een stuk romantiek, dat we intussen niet terugwensen. De patriarchale ver houdingen van vroeger hadden ogen schijnlijk iets moois, maar wie even dieper graaft stuit al dadelijk op ge stempelde hemden en kiesrecht-uitslui ting. Hij ziet mensen staan in de felle vrieskou, wachtend of de soepkoker soms geen overschotje uitdeelt. Want een bord erwtensoep is niet veel voor een hongerige maag, al is die soep nog zo voedzaam. De scheiding der klassen behoort tot het verleden. Boeren, burgers en arbei ders zitten nu gezamenlijk aan de groe ne tafels van de Dorpshuizen en in de Concistoriën der kerken. En voor zover er nog armenzorg nodig is helpt de „min dere man" zelf mee om die zorg te be drijven. En over zijn loon onderhandelt hij met zijn baas. En tegen ziekte en werkloosheid is hij verzekerd. En als hij oud is krijgt hij pensioen. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1976 | | pagina 5