tevrs
Weinig itans op
doorlaatbare caissondam
ksf-i^^
I KRAMER I
Ridderkerk houdt
l^iddelharnis
Z'^
jg^LE BIBUOTV^
48e
jaargang
Vrijdag 30 januari 1976
No. 4459
CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUm-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
DE WEG VAN
DE MINSTE
WEERSTAND
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinniiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiniiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Moederibrigade
laat kinderen
veilig oversteken
VOOR MOOBERE
bloemstukjes
Fa. KORTEWEa
Zandpad Middelharnis
A.R. Statencentrale
politieke bijeenkomst
BEZOEKT ONZE Automobielen-verkooplia!
OOK OP VRIJDAGAVOND
GARAGE KNöPS
LANGEWEG IIS
MIDDELHARNIS
TEL. 01870-2043
iMiiiDiiiuiiiiiuiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiinDiiiiiiwuiiuMiiiuimiiiiiiiu^
Brandweer
dit jaar 25 jaar
ffOe Doelen'' wordt
wellicht
gemeente-eigendom
Waarschijnlijk wordt het gebouw
„de Doelen" in de St. Joris Boel-
straat te Sommelsdijk eigendom
van de gemeente Middelharnis. B.
en W. gaan in de donderdagavond
te houden raadsvergadering de
raad voorstellen het pand aan te
kopen.
Aankoop
Wate rweg-WO n i n k j es
Delta
Solistenconcours
te Stellendam
Fa. Blokland
IVliddelharnis
DAF-VOLVO dealer
INTERIM- EN VOORTGANGSRAPPORTEN OOSTERSCHELDE
NAAR TWEEDE KAMER
Op grond van de door de regering geformuleerde voorwaarden en van
de technische consequenties lijkt het volgens de huidige inzichten niet
mogelijk in de Oosterschelde een doorlaatbare caissondam op de aanwe
zige ondergrond te bouwen. De constructie van zo'n caissondam op de
aanwezige ondergi'ond, in de waterbouwkunde een fundering op staal
genoemd, zou te duur worden.
Risico's
Abri aan de
Zweedsestraat
Studieduur
POSTBOX 8 —1 MIDDELHARNIS
Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk
TeL (01870) 26 29 Na 5.30 uur (01870) 33 92 Giro 167930
BaJik: Rabo MiddeUiamis no. 3420.01.108
ABONNEMENTSPRIJS f 7,50 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 27 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
Noig altijd hebibèn we in ons land
heit idee, alsof de 'wereld om ons draait.
We kunnen het maar niet laten te doen
alsof we nog steeds de wereldmacht
zijn uit de zeventiende eeuw. De eeuw,
we heibben het vroeger uit de ige-
schiedenisiboekjes geleerd, die ions
land in de wereld een dermate hoog
aanzien gaf, dat we overal ter wereld
ons geizag konden doen laten gelden.
Men hield rekening met ons en O'Uze
opvattingen.
Kennelijk heeft die toestand ao'n idie-
pe indruk in onze handel en wandel
naigelaten, dat we nu 'drie eeuwen la
ter nag net doen alsof er niets is ver-
:anderd. Toch is dat wel het geval. We
zijn van één van de invloedrijkste zee
varende naties terug gevallen tot een
onibelangTijk landje aan de kust van
de Noordzee. Een landje dat in de gro
te wereldpolitielk totaal igeen rol meer
speelt. No'ch politiek, noch sociaal, nO'Ch
.economisch. Hoewel op dit laatste ge-
Ibied nog iets overgebleven is van onze
invloed. Meerdere multinationals zijn
ivan oor^ronig Nederlandse bedrijven
en dragen nog een Nederlands karak
ter.
Politiek stellen we in de wereld wei
nig voor. Onze premier den Uyl moet
alis een haasiedereen aan reizen, wil
hij in de gelegenheid gesteld worden
om mijn z^gje te zeggen. Wanneer Ford-
of Kissinger, Europa koimt consulteren,
wordt den Haag stelselmatig overgesla
gen. Zelfs binnen Europees verband
betekenen we nog minder dan IJsland.
Dat in zijn strijd om de visserijrechten
anet Engeland zijn belang voor de Na-
vo zo weet te accentueren, dat onze oud-
minister J. Ijuns,-nu secr6taris-:generaal
van de Navo - zich hier persoonlijk
mee moet (bemoeien. En het trotse Al
bion duidelijk maakt, dat het meer re
kening moet houden imet de belangen
van Reykjaivik. Zodat de schepen van de
Royal Navy, die de Engelse trawlers
moeten beschermen haastig worden te
ruggetrokken.
[De igroei van de industrie over de
igehele wereld stelt hoge eisen aan het
versohaffen van de energie. Die voor
deze groei onmisbaar is. Het steenkool-
tijdperk, dat het begin van deze indus
triële ontwikkeling inluidde geraakt
wat xiit de mode. De nadelen aan steen
kolen verbonden, belasten vooral in
Europa het milieu dusdanig, dat naar
■andere energiedraigers moet worden
omgezien. Olie en aardgas 'dienden zich
aan. Maar twijfel bestaat of de wereld
over 'gen'Oag voorraden beschikt, die ex
ploitabel zijn. Zodat naarstig de reser
ves in het oog gehouden worden waar
over de wereld wat o-lie en aardgas aan
gaat denkt te beschikken.
'De energiecrisis heeft echter aange
toond hoe kwetsbaar de Westerse eco-
mieën geworden zijn met een groot
scheepse toepassinig van olie en aardgas.
Enkele Arabieren stoten de hoofden bij
^elkaar en in een mum van tijd ligt de
gehele industriële wereld door elkaar.
Door het op het juiste moment toepas
sen van weer nieuwe maatregelen blijkt
het zelfs imogelijk dat deae Arabisohe
zandvorsten het machtige Amerika naar
de onderhandelingstafel dwingen. Waar
de Amerikianen met de harde eis wor
den geconfronteerd om meer van hun
rijkdom te delen met de arme en onder
ontwikkelde landen in de wereld. Want
dat is toch immers de verstrekkende
betekenis van de Noord-Zuid confe
rentie, die met tiissenpozen van weken
in Pai(ijs aan de gang is.
Deze toestand heeft de nadruk gelegd
op het -zoeken naar nieuwe energiedra-
igers. De ontwikkeling van de kern
wetenschap heeft 'Onvoorstelbare hoe
veelheden energie aangetoond in ura
nium. Welke energie is ondermeer kern-
oentrales uit deze splijtstof kan worden
vrijigemaakt. Hiermede ontstaat warm
te, welke warmte we weer omzetten.in
electriciteit. Electriciteit die we brood-
nodig hebben. Een ieder zal begrijpen
dat het proces heel wat ingewiikkelder
is, 'dan we in deze weinige woorden
heihben getekend. Dat 'bij dit proces ook
gevaren worden opgeroepen', waar we
vroeger niet van hebtoen gedroomd.
Een rapport van deskundigen vanuit
de verschillende imiversiteiten in ons
land heeft zich 'Over de 'ge'Varen 'gebo
gen. Een omvattend ongeval in 'de nog
te bouwen kerncentrale op de Maasvlak-
te zou een igroot deel van ons land voor
lange tijd onbewoonbaar maken, was
hun óoncluisie.
Het rapport verscheen op het moment
idat onze regering moest beslissen over
de 'bouw van 'drie kerncentrales die wij
in ons land nodig hebben. Met een zwa
re plons viel het in 'de politieke vijver.
De PPR 'Stond igelijk op haar achterste
ibenen 'en liet een dreigehd, -nu niet
en nooit niet horen. Ook binnen de
grootste regeringspartij, 'de PvdA klonk
'gegroim. Zodat het kabinet 'met het oog
op (de 'komende verkiezingen maar be
sloot de 'beslissing door te schuiven
naar het volgend kabinet.
Ondertussen bouwen 'de Fransen en
Uuxemiburgers vlak over onze 'grenzen
lustig aan hun kerncentrales verder.
Want 'de' tijd en de energienO'Od dringt.
Zelfs het in onze ogen achtergebleven
Italië liet vo'rige maand weten, dat het
maar liefst twintig kemoentrales, bin
nen afzienbare tijd ho'opt'te 'bouwen.
Deze ontwikkeling houdt echter niet
halt bij Europa, nee -over de gehele we
reld worden kerncentrale ge'bouwd en
■met gO'Bd gev'Olg in 'gebruik igenomisn'.
Daairdoior is een 'nieuwe belan'grijke in-
idustrietak ontstaan. Rijn-Schelde-Verol-
'me probeert in -deze ontwikkeling ook
een graantje mee te pi'kken. Vijfhonderd
werknemers bij dit bedrijf, 'die doo'r het
.aarzeleh' van de regering zich in hun
bestaan zien ibe'dreigd, hebben nu een
noo'dkreet laten 'horen. Ze lieten het ka-
'binet weten, dat ze toch wel graag aan
het we^rk willen blijven.
Maar het is tot dovemanisoren gespro
ken. Want al bouwt 'de gehele wereld
kerncentrales en neemt ze .met goed 'ge
volg in bedrijf, wij zijn vanweg'e de po
litieke constellatie onmachtig om tot
een goede besluitvorming te komeri. We
neimen helemaal geen besluit, maar
schuiven de zaak eenvoudig voor ons
uit. Tot het volgende kabinet.
Want we weten het toch beter dan
iedereen, aet U.
illlllllllIIIIIIIIIII!lllllll)lllinflllllllll!linillllll!IIIIII!!!IIIII!l!lllllllllll!llllinill!lllll
1 Zandpad 86 - Middelharnia i
I TeL (01870) 26 70 f
MIDDELHARNIS
Middelhamis' geimeentëbestuur zal,
zo de raad met het voorstel van B. en
W. instemt, een crediet van 200,'be
schikbaar stellen voor „het aankleden
van de moederbrigade". Die brigade
helpt de schoolkinderen (met name die
van de kleuterschool) bij het oversteken
van 'de 'druidbereden Doetinchemsestraat.
De drukte is overigens voor het ge-
'meentebestuur nog onvoldoende om een
beschermde voetgangers oversteekplaats
aan te leggen. Bovendien zo menen
B. en W. igeeft een voetgangers over
steekplaats ten onrechte een te 'groot
gevoel van veiligheid en naar de me
ning van het college zouden 'de nade
len van zo'n oversteekplaats de voorde
len overtreffen.
Wel menen B. en W. dat de punten
waar 'de kinderen zullen oversteken
van 'gemeenteweige'gemarkeerd kunnen
worden door het aanbrengen van een
viertal witte tegels in de trottoirs.
Aan, beide zij'den van het punt van
ovenganig ikan een bord worden ge
plaatst dat de nadering van 'de -plaats
wordt overgestoken aan'geeft.
B. en W. zeggen het initiatief van de
ouders hun kinderen op de weg een
'betere beveiliging te geven van harte
toe te juichen waarom de raad wordt
voorgesteld de 200,besdhikbaar te
stellen voor 'de aan'schaf 'de uitrusting
van 'de imoederbrigade, inclusief 'de wel
bekende „spiegeleieren".
Door de AR. Statencentrale „Ridder
kerk" wordt op maandag 16 februari
a.s. een politieke bijeenkomst 'gehouden
te Brielle, 's avonds 8 uur in de zaal
van 'de 'Gereformeerde Kerk aldaar.
Spreker zal zijn prof. mr. I. A. Die-
penhorsit miet het onderwerp: „waar het
om igaat".
Na de inleiding zal gelegenheid wor
den 'gegeven vragen te stellen.
Er wordt een igroot bezoek verwacht,
zéker van 'de leden van de kiesvereni-
'gingen 'die onder d© Statencentrale „Rid-
deitkerk" ressorteren.
llllllllllllillllillllllllllHIIIIIIIIIIIIIIIIilllllllllllllllNIIIIIIHIIIIIIIIinillllllllllllllllllIIIIIIIIIIIIU
De Vereniging Vrijwillige Brand
weer Middelhamis herdenkt dit
jaar baar 25-jarig bestaan. In ver
band met 'dit zilveren jubileum
is het bestuur voo-rnemens om op
4 september landelijke wedstrij
den te organiseren.
Op het ge-meentetoestuur wordt
een toeroep gedaan een extra sub
sidie 'beschikbaar te stellen voor
'het de'kken van de kosten die aan
zo'n wedstrijdorganisatie verbon
den zijn. Alhoewel de kosten ca.
3500,zuflen ibs'dragen stellen
B. en W. de raad een subsidie
van 2500,voor. Met dat be-
draig zullen niet alle kosten ge
dekt worden waaro'm zO' m-enen
B. ert W. 'de Vereniging zelf zal
moeten traahten de kO'Sten zo
veel als 'doenlijk en verantwoord
is te beperken. Resteert er -dan in
werkelij'kheid nog een tekort dan
zal daarvoor uit eigen middelen
dekking gezocht moeten worden.
De eigenaresse, ,;de Ehetorica" wil
het pand voor 20.000,'aan de ge
meente verkopen. Wanneer tot aankoop
over wordt gegaan zal de raad t.z.t. een
voorstel bereiken het pand op te knap
pen.
De 'onderhou'dtoestand van het ge-
bomv is voor wat de binn'etikant be
treft slecht. Het gebouw staat op de
lijst van beschermde monumenten als
volgt venmeid:
„Statig 'gebouw met omlopend schild-
'dak, 'bökroo'nd door schoorsteen. De uit
1766 'daterende lijstgevel heeft een 'ge-
ibeeldhouwde versiering met zes wapen
schilden (emblemen afgekapt) rond het
middenvenster van de verdieping en een
'bekronende helm met festoenen en
strikken. Deur met panelen in eenvou
dige omlijsting met hoofdge'Stel, In het
'boyenlicht een 'geschilderde versiering.
Vensters met zesruitschuiframen. Voor
'de 'Parterrevensters luiken".
MIDDELHARNIS
Opnieuw kan door de 'gemeente wor-
'den overgegaan tot de aankoop van een
aantal woningen aan de Waterweg. Het
betreft de 'onlbew'Oonbaar verklaarde
pandjes 42 t.m. 57 en 63 t.m. 97 en de
niet 'Onbewoonbaar verklaarde wonin
gen! '59, -61 en 99, waarmede een totaal
bedrag van 140.000,— 'gemoeid is.
Belanghebbenden worden er nu reeds
op attent gemaakt, 'dat op 3 en 10 april
a.s. het Delta Solistenconcours wordt
gehouden in het Haagse Huus te Stellen-
dam. Als jurylid zal optreden dhr. Piet
van Mevers. Deelnemers 'kunnen zich
aanmelden bij A. K. Kievit, Molenka
de 58 en A. Dekker, Niêuweweg 45, tel,
01879 - 1323.
Met ingang van 1 februari 1976 is
Automobielbedrijf A A. Blokland B.V.,
Molenweg 14 te Middelhamis aange
steld als geïtegreerd DAF-VOLVO de
aler.
Een en ander is tevens het 'gevolg van
de samienwenküiig welke tussen D'AF
en VOLVO tot stand is 'gekomen.
In het bedrijf aan 'de Molenweg 14
neemt m-en zowel de "verko'op als de
service van 'beide produkten ter hand.
Het aantrekken van het Volvo dealer-
sdhap betekent een aantrekkelijke uit-
•breiding van 'dit 'bedrijf.
De medewerkers van Automobielbe
drijf A. A Blokland B.V. worden op
'dit 'momient uitgebreidgeschoold om
vertrouwd te worden 'met alle techni-
siche bijzonderheden van het Zweedse
.kwaliteitsprodukt, terwijl het onder-
■delenmagazijn rijkelijk wordt bevoor
raad met onderdelen.
Ook 'de werkplaats zal op 1 februari
a.s. zijn uitgerust met alle 'gereedschap
pen om op'elk gebied Volvo's te kunnen
servicen.
Eindelijk weer eens ijspret
Eindelijk 'heeft de jeugd weer eens
gelegenheid over een ijsbaantje te glij
den 'al moet dat nog wat voorzichtig 'ge-
be'uren.
Gisteren knipten we in Middelhamis
zo'n plaatje van jongelui die zich naar
hartelust aan dat spel overgaven O'p een
gedeelte van 'de ijsbaan van Middelhar- i
nis. Die werd 'gisteren overigens nog
vol'gepompt om. de waterstand boven de
graspollen te brengen.
H'Openlij'k is het geen vergeefse moeite
'geweest en zet de vorst nog even door,
zodat de benen w^eer eens z-wieri'g 'ge-
stre'kt kunnen worden nadat ettelijke
jaren lang de winter al kwakkelend
voorbij ging.
Op de bovenste foto iging het alle
maal noig goed maar de onderste werd
gemaakt nadat de foto'graaf ze verzocht
'had vooruit 'glijdend adhterO'm te kijken.
Bovendien blijven er twijfels bestaan
over de stabiliteit van de caissons s,on-
der extreme O'mstandi'gheden. Als men
voor deze oplossing zou kiezen dan zou
na het plaatsen een zekere proefperio
de 'moeten worden doorlO'pen, alvorens
de caissons volledig als storanvloedke-
ring zouden kunnen gaan functioneren.
'Minister Westerterp van Verkeer en
Waterstaat 'deelt dit mee in zijn vierde
voortgangsrapportage aan de vaste com
missie van Verkeer 'en Waterstaat van
'de Tweede Kamer. Over de kosten van.
zo'n caiss'ondami op de aanwc'zi'ge on
dergrond ve'rmeldt het rapport o.a. dat
ao'n dam op prijsibasis van december
1975 naar schatting 3 miljard gulden
zal gaan kosten. De oorspronkelijke ra
ming voor 'de 'dam beliep 2 miljard gul
den, maar -dat was volgens het prijspeil
van 'begin 1974. Als men bij laatstge
noemd bedrag de prijsstijgingen van
'1974 en 1975 in aanmerking neemt en
'de geraamde kosten van de andere on
derdelen van het projèkt, namielijk com-
partimeritering en partiële dijkverho
ging, 'dan zouden ide kotsten van een
afsluitbare thans niet meer moigen be-
'dT'agen! 'dan 2,6 a 2,7 miljard gulden.
Met 'de thans geraamd 3 miljard zO'U de
caissondam „op staal" dus enkele 'honder
den miljoenen 'gld. duurder worden dan
volgens de eerder genomen regerings-
besliS'Sing is toegestaan. Onder deze oon-
standigheden vi'ndt minister Westerterp
'het het beste als men met de studies
voor deze variant zo snel mogelijk tot
een afronding komt en tegelij'kertijd al
le krachten concentreert op twee ande
re varianten. Dat zijn ten eerste cais
sons op betonnen paaloonstructies en
ten tweede pijlers gefundeerd op putten.
Deze laatje 'Oplossing wordt in het ge
lijktijdig verschijneride interimrapport
van Rijkswaterstaat uitvoerig omschre
ven. Bij de .pijleroplossing maakt men
geibruik van 'geprefabriceerde 'betonnen
putten van grote afmetingen die in de
grond worden gebracht. Op deze putten
worden ibetonnen pijlers geplaatst,
waartussen de afsluitmiddelen van de
'kering worden aangebróoht.
De minister wijst er in zijn medede
lingen aan de Kamer op, dat het oor-
dee:l over de drie varianten die nu in
onderzoek zijn, zich niet alleen mag be
perken tot de kosten en de uitvoerings
duur. Men' moet vooral ook de risico's
tij'dens de uitvoering en tijdens het ge
bruik 'na voltooiing van de dam, in aan
merking nemen. Belangrijk ift de laat
ste fase van de studie zal 'daarom zijn
het opsporen van onze^kertieden en de
wijrze waarop deze onzekerheden geheel
of ten dele kimft'en worden ondervan
gen. In het interimrapport staat dat de
pijleroplossing het meest belovende lijkt.
Zoals bekend zegde minister Wester
terp eind no'vember 1974 in de Tweede
Kamer toe dat hij een onderzoek zou
laten instellen naar de technische mo-
'gelij'kheid een doorlaatbare caissondam
te bouwen' in de Oostersoheldemondi'ng.
Naar aanleiding van dit onderzoek zo'U-
den achtereenvolgens een interim- en
een eindrapport worden uitgebracht.
Het kabinet stelde als voorwaarde
voor de bouw 'O'an een 'doorlaatbare dam,
dat die 'technisch mogelijk moet zijn.
Bovendien zou de constructie uiterlijk
1985 'gereed moeten zijn. De extra kos
ten ten opzichte van het oorspronkelij
ke plan zouden niet meer mogen bedra-
STAD AAN 'T HARINGVLIET
Bij de R.T.M. bushalte in de Zweed
sestraat zal een overdekt wachthokje
(abri) worden geplaatst, de aibri komt
vanaf de Waterweg te Middelhamis
waar ze sinds vele jaren ongebruikt
staat.
De raad wordt gevraagd voor de ver
plaatsing een bedrag van 1500,be
schikbaar te stellen.
'gen dan 'ongeveer 1750 miljoen plus
20 procent op prijsbasis van 1 januari
1974. Kan aan één of meer van deze
voorwaarden niet worden voldaan, dan
zal de Oosterschelde volgens het oor-
spronkelij'ke plan, 'd.w.z. met een geslo
ten dam, worden afgesloten, aldus mi
nister Westerterp.
In de vierde voortgan'gsperiode aan
de Kamer staat dat intussen is geble-
'ken dat het 'binnen de 'gestelde studie
duur van anderhalf jaar, die Rijkswa
terstaat eind novemiber 1974 kreeg om
een oplossing voor een hsdf open Oos
terschelde te vinden, waarschijnlijk niet
mogelijk zal zijn de studies o'ver alle
aspecten van 'de varianten af te ronden.
Als voor één van de idrie genoemde va
rianten wordt gekozen zal men nog
verdere belangrijke onderzoekin'gen
moieten doen over detaillering en uit
voering.
Aan 'de vaste Kamercomimissie wordt
ook een overzicht 'gegeven van wat de
studies in de diverse werkgroepen heb
ben opgeleverd, waar de voorkeur naar
uitgaat en waar de prO'blemen liggen.
Vo'or 'de afsluitmi'ddelen gaat de voor
keur uit naar hef schuiven. Het geplande
onderzoek op schaal van het dynamisch
igedrag van roosterschuiven zal niet
worden uitgevoerd. Het plaatsen van
caissons is naar verwachting mogelijk,
maar nader onderzoek is nodig voor de
wij'ze van afzinken van de enorme ge
vaarten. Bij vervoer en 'plaatsing m.oe-
ten' 'drijfhchamjen worden gebruikt om
dat de caissons zelf te zwaar zijn om
drijvend te worden gemaakt.
'(Zie vervolg pag. 2 Ie blad)