tevrs Weinig itans op doorlaatbare caissondam ksf-i^^ I KRAMER I Ridderkerk houdt l^iddelharnis Z'^ jg^LE BIBUOTV^ 48e jaargang Vrijdag 30 januari 1976 No. 4459 CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUm-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond DE WEG VAN DE MINSTE WEERSTAND iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinniiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiniiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiii Moederibrigade laat kinderen veilig oversteken VOOR MOOBERE bloemstukjes Fa. KORTEWEa Zandpad Middelharnis A.R. Statencentrale politieke bijeenkomst BEZOEKT ONZE Automobielen-verkooplia! OOK OP VRIJDAGAVOND GARAGE KNöPS LANGEWEG IIS MIDDELHARNIS TEL. 01870-2043 iMiiiDiiiuiiiiiuiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiinDiiiiiiwuiiuMiiiuimiiiiiiiu^ Brandweer dit jaar 25 jaar ffOe Doelen'' wordt wellicht gemeente-eigendom Waarschijnlijk wordt het gebouw „de Doelen" in de St. Joris Boel- straat te Sommelsdijk eigendom van de gemeente Middelharnis. B. en W. gaan in de donderdagavond te houden raadsvergadering de raad voorstellen het pand aan te kopen. Aankoop Wate rweg-WO n i n k j es Delta Solistenconcours te Stellendam Fa. Blokland IVliddelharnis DAF-VOLVO dealer INTERIM- EN VOORTGANGSRAPPORTEN OOSTERSCHELDE NAAR TWEEDE KAMER Op grond van de door de regering geformuleerde voorwaarden en van de technische consequenties lijkt het volgens de huidige inzichten niet mogelijk in de Oosterschelde een doorlaatbare caissondam op de aanwe zige ondergrond te bouwen. De constructie van zo'n caissondam op de aanwezige ondergi'ond, in de waterbouwkunde een fundering op staal genoemd, zou te duur worden. Risico's Abri aan de Zweedsestraat Studieduur POSTBOX 8 —1 MIDDELHARNIS Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk TeL (01870) 26 29 Na 5.30 uur (01870) 33 92 Giro 167930 BaJik: Rabo MiddeUiamis no. 3420.01.108 ABONNEMENTSPRIJS f 7,50 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 27 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. Noig altijd hebibèn we in ons land heit idee, alsof de 'wereld om ons draait. We kunnen het maar niet laten te doen alsof we nog steeds de wereldmacht zijn uit de zeventiende eeuw. De eeuw, we heibben het vroeger uit de ige- schiedenisiboekjes geleerd, die ions land in de wereld een dermate hoog aanzien gaf, dat we overal ter wereld ons geizag konden doen laten gelden. Men hield rekening met ons en O'Uze opvattingen. Kennelijk heeft die toestand ao'n idie- pe indruk in onze handel en wandel naigelaten, dat we nu 'drie eeuwen la ter nag net doen alsof er niets is ver- :anderd. Toch is dat wel het geval. We zijn van één van de invloedrijkste zee varende naties terug gevallen tot een onibelangTijk landje aan de kust van de Noordzee. Een landje dat in de gro te wereldpolitielk totaal igeen rol meer speelt. No'ch politiek, noch sociaal, nO'Ch .economisch. Hoewel op dit laatste ge- Ibied nog iets overgebleven is van onze invloed. Meerdere multinationals zijn ivan oor^ronig Nederlandse bedrijven en dragen nog een Nederlands karak ter. Politiek stellen we in de wereld wei nig voor. Onze premier den Uyl moet alis een haasiedereen aan reizen, wil hij in de gelegenheid gesteld worden om mijn z^gje te zeggen. Wanneer Ford- of Kissinger, Europa koimt consulteren, wordt den Haag stelselmatig overgesla gen. Zelfs binnen Europees verband betekenen we nog minder dan IJsland. Dat in zijn strijd om de visserijrechten anet Engeland zijn belang voor de Na- vo zo weet te accentueren, dat onze oud- minister J. Ijuns,-nu secr6taris-:generaal van de Navo - zich hier persoonlijk mee moet (bemoeien. En het trotse Al bion duidelijk maakt, dat het meer re kening moet houden imet de belangen van Reykjaivik. Zodat de schepen van de Royal Navy, die de Engelse trawlers moeten beschermen haastig worden te ruggetrokken. [De igroei van de industrie over de igehele wereld stelt hoge eisen aan het versohaffen van de energie. Die voor deze groei onmisbaar is. Het steenkool- tijdperk, dat het begin van deze indus triële ontwikkeling inluidde geraakt wat xiit de mode. De nadelen aan steen kolen verbonden, belasten vooral in Europa het milieu dusdanig, dat naar ■andere energiedraigers moet worden omgezien. Olie en aardgas 'dienden zich aan. Maar twijfel bestaat of de wereld over 'gen'Oag voorraden beschikt, die ex ploitabel zijn. Zodat naarstig de reser ves in het oog gehouden worden waar over de wereld wat o-lie en aardgas aan gaat denkt te beschikken. 'De energiecrisis heeft echter aange toond hoe kwetsbaar de Westerse eco- mieën geworden zijn met een groot scheepse toepassinig van olie en aardgas. Enkele Arabieren stoten de hoofden bij ^elkaar en in een mum van tijd ligt de gehele industriële wereld door elkaar. Door het op het juiste moment toepas sen van weer nieuwe maatregelen blijkt het zelfs imogelijk dat deae Arabisohe zandvorsten het machtige Amerika naar de onderhandelingstafel dwingen. Waar de Amerikianen met de harde eis wor den geconfronteerd om meer van hun rijkdom te delen met de arme en onder ontwikkelde landen in de wereld. Want dat is toch immers de verstrekkende betekenis van de Noord-Zuid confe rentie, die met tiissenpozen van weken in Pai(ijs aan de gang is. Deze toestand heeft de nadruk gelegd op het -zoeken naar nieuwe energiedra- igers. De ontwikkeling van de kern wetenschap heeft 'Onvoorstelbare hoe veelheden energie aangetoond in ura nium. Welke energie is ondermeer kern- oentrales uit deze splijtstof kan worden vrijigemaakt. Hiermede ontstaat warm te, welke warmte we weer omzetten.in electriciteit. Electriciteit die we brood- nodig hebben. Een ieder zal begrijpen dat het proces heel wat ingewiikkelder is, 'dan we in deze weinige woorden heihben getekend. Dat 'bij dit proces ook gevaren worden opgeroepen', waar we vroeger niet van hebtoen gedroomd. Een rapport van deskundigen vanuit de verschillende imiversiteiten in ons land heeft zich 'Over de 'ge'Varen 'gebo gen. Een omvattend ongeval in 'de nog te bouwen kerncentrale op de Maasvlak- te zou een igroot deel van ons land voor lange tijd onbewoonbaar maken, was hun óoncluisie. Het rapport verscheen op het moment idat onze regering moest beslissen over de 'bouw van 'drie kerncentrales die wij in ons land nodig hebben. Met een zwa re plons viel het in 'de politieke vijver. De PPR 'Stond igelijk op haar achterste ibenen 'en liet een dreigehd, -nu niet en nooit niet horen. Ook binnen de grootste regeringspartij, 'de PvdA klonk 'gegroim. Zodat het kabinet 'met het oog op (de 'komende verkiezingen maar be sloot de 'beslissing door te schuiven naar het volgend kabinet. Ondertussen bouwen 'de Fransen en Uuxemiburgers vlak over onze 'grenzen lustig aan hun kerncentrales verder. Want 'de' tijd en de energienO'Od dringt. Zelfs het in onze ogen achtergebleven Italië liet vo'rige maand weten, dat het maar liefst twintig kemoentrales, bin nen afzienbare tijd ho'opt'te 'bouwen. Deze ontwikkeling houdt echter niet halt bij Europa, nee -over de gehele we reld worden kerncentrale ge'bouwd en ■met gO'Bd gev'Olg in 'gebruik igenomisn'. Daairdoior is een 'nieuwe belan'grijke in- idustrietak ontstaan. Rijn-Schelde-Verol- 'me probeert in -deze ontwikkeling ook een graantje mee te pi'kken. Vijfhonderd werknemers bij dit bedrijf, 'die doo'r het .aarzeleh' van de regering zich in hun bestaan zien ibe'dreigd, hebben nu een noo'dkreet laten 'horen. Ze lieten het ka- 'binet weten, dat ze toch wel graag aan het we^rk willen blijven. Maar het is tot dovemanisoren gespro ken. Want al bouwt 'de gehele wereld kerncentrales en neemt ze .met goed 'ge volg in bedrijf, wij zijn vanweg'e de po litieke constellatie onmachtig om tot een goede besluitvorming te komeri. We neimen helemaal geen besluit, maar schuiven de zaak eenvoudig voor ons uit. Tot het volgende kabinet. Want we weten het toch beter dan iedereen, aet U. illlllllllIIIIIIIIIII!lllllll)lllinflllllllll!linillllll!IIIIII!!!IIIII!l!lllllllllll!llllinill!lllll 1 Zandpad 86 - Middelharnia i I TeL (01870) 26 70 f MIDDELHARNIS Middelhamis' geimeentëbestuur zal, zo de raad met het voorstel van B. en W. instemt, een crediet van 200,'be schikbaar stellen voor „het aankleden van de moederbrigade". Die brigade helpt de schoolkinderen (met name die van de kleuterschool) bij het oversteken van 'de 'druidbereden Doetinchemsestraat. De drukte is overigens voor het ge- 'meentebestuur nog onvoldoende om een beschermde voetgangers oversteekplaats aan te leggen. Bovendien zo menen B. en W. igeeft een voetgangers over steekplaats ten onrechte een te 'groot gevoel van veiligheid en naar de me ning van het college zouden 'de nade len van zo'n oversteekplaats de voorde len overtreffen. Wel menen B. en W. dat de punten waar 'de kinderen zullen oversteken van 'gemeenteweige'gemarkeerd kunnen worden door het aanbrengen van een viertal witte tegels in de trottoirs. Aan, beide zij'den van het punt van ovenganig ikan een bord worden ge plaatst dat de nadering van 'de -plaats wordt overgestoken aan'geeft. B. en W. zeggen het initiatief van de ouders hun kinderen op de weg een 'betere beveiliging te geven van harte toe te juichen waarom de raad wordt voorgesteld de 200,besdhikbaar te stellen voor 'de aan'schaf 'de uitrusting van 'de imoederbrigade, inclusief 'de wel bekende „spiegeleieren". Door de AR. Statencentrale „Ridder kerk" wordt op maandag 16 februari a.s. een politieke bijeenkomst 'gehouden te Brielle, 's avonds 8 uur in de zaal van 'de 'Gereformeerde Kerk aldaar. Spreker zal zijn prof. mr. I. A. Die- penhorsit miet het onderwerp: „waar het om igaat". Na de inleiding zal gelegenheid wor den 'gegeven vragen te stellen. Er wordt een igroot bezoek verwacht, zéker van 'de leden van de kiesvereni- 'gingen 'die onder d© Statencentrale „Rid- deitkerk" ressorteren. llllllllllllillllillllllllllHIIIIIIIIIIIIIIIIilllllllllllllllNIIIIIIHIIIIIIIIinillllllllllllllllllIIIIIIIIIIIIU De Vereniging Vrijwillige Brand weer Middelhamis herdenkt dit jaar baar 25-jarig bestaan. In ver band met 'dit zilveren jubileum is het bestuur voo-rnemens om op 4 september landelijke wedstrij den te organiseren. Op het ge-meentetoestuur wordt een toeroep gedaan een extra sub sidie 'beschikbaar te stellen voor 'het de'kken van de kosten die aan zo'n wedstrijdorganisatie verbon den zijn. Alhoewel de kosten ca. 3500,zuflen ibs'dragen stellen B. en W. de raad een subsidie van 2500,voor. Met dat be- draig zullen niet alle kosten ge dekt worden waaro'm zO' m-enen B. ert W. 'de Vereniging zelf zal moeten traahten de kO'Sten zo veel als 'doenlijk en verantwoord is te beperken. Resteert er -dan in werkelij'kheid nog een tekort dan zal daarvoor uit eigen middelen dekking gezocht moeten worden. De eigenaresse, ,;de Ehetorica" wil het pand voor 20.000,'aan de ge meente verkopen. Wanneer tot aankoop over wordt gegaan zal de raad t.z.t. een voorstel bereiken het pand op te knap pen. De 'onderhou'dtoestand van het ge- bomv is voor wat de binn'etikant be treft slecht. Het gebouw staat op de lijst van beschermde monumenten als volgt venmeid: „Statig 'gebouw met omlopend schild- 'dak, 'bökroo'nd door schoorsteen. De uit 1766 'daterende lijstgevel heeft een 'ge- ibeeldhouwde versiering met zes wapen schilden (emblemen afgekapt) rond het middenvenster van de verdieping en een 'bekronende helm met festoenen en strikken. Deur met panelen in eenvou dige omlijsting met hoofdge'Stel, In het 'boyenlicht een 'geschilderde versiering. Vensters met zesruitschuiframen. Voor 'de 'Parterrevensters luiken". MIDDELHARNIS Opnieuw kan door de 'gemeente wor- 'den overgegaan tot de aankoop van een aantal woningen aan de Waterweg. Het betreft de 'onlbew'Oonbaar verklaarde pandjes 42 t.m. 57 en 63 t.m. 97 en de niet 'Onbewoonbaar verklaarde wonin gen! '59, -61 en 99, waarmede een totaal bedrag van 140.000,— 'gemoeid is. Belanghebbenden worden er nu reeds op attent gemaakt, 'dat op 3 en 10 april a.s. het Delta Solistenconcours wordt gehouden in het Haagse Huus te Stellen- dam. Als jurylid zal optreden dhr. Piet van Mevers. Deelnemers 'kunnen zich aanmelden bij A. K. Kievit, Molenka de 58 en A. Dekker, Niêuweweg 45, tel, 01879 - 1323. Met ingang van 1 februari 1976 is Automobielbedrijf A A. Blokland B.V., Molenweg 14 te Middelhamis aange steld als geïtegreerd DAF-VOLVO de aler. Een en ander is tevens het 'gevolg van de samienwenküiig welke tussen D'AF en VOLVO tot stand is 'gekomen. In het bedrijf aan 'de Molenweg 14 neemt m-en zowel de "verko'op als de service van 'beide produkten ter hand. Het aantrekken van het Volvo dealer- sdhap betekent een aantrekkelijke uit- •breiding van 'dit 'bedrijf. De medewerkers van Automobielbe drijf A. A Blokland B.V. worden op 'dit 'momient uitgebreidgeschoold om vertrouwd te worden 'met alle techni- siche bijzonderheden van het Zweedse .kwaliteitsprodukt, terwijl het onder- ■delenmagazijn rijkelijk wordt bevoor raad met onderdelen. Ook 'de werkplaats zal op 1 februari a.s. zijn uitgerust met alle 'gereedschap pen om op'elk gebied Volvo's te kunnen servicen. Eindelijk weer eens ijspret Eindelijk 'heeft de jeugd weer eens gelegenheid over een ijsbaantje te glij den 'al moet dat nog wat voorzichtig 'ge- be'uren. Gisteren knipten we in Middelhamis zo'n plaatje van jongelui die zich naar hartelust aan dat spel overgaven O'p een gedeelte van 'de ijsbaan van Middelhar- i nis. Die werd 'gisteren overigens nog vol'gepompt om. de waterstand boven de graspollen te brengen. H'Openlij'k is het geen vergeefse moeite 'geweest en zet de vorst nog even door, zodat de benen w^eer eens z-wieri'g 'ge- stre'kt kunnen worden nadat ettelijke jaren lang de winter al kwakkelend voorbij ging. Op de bovenste foto iging het alle maal noig goed maar de onderste werd gemaakt nadat de foto'graaf ze verzocht 'had vooruit 'glijdend adhterO'm te kijken. Bovendien blijven er twijfels bestaan over de stabiliteit van de caissons s,on- der extreme O'mstandi'gheden. Als men voor deze oplossing zou kiezen dan zou na het plaatsen een zekere proefperio de 'moeten worden doorlO'pen, alvorens de caissons volledig als storanvloedke- ring zouden kunnen gaan functioneren. 'Minister Westerterp van Verkeer en Waterstaat 'deelt dit mee in zijn vierde voortgangsrapportage aan de vaste com missie van Verkeer 'en Waterstaat van 'de Tweede Kamer. Over de kosten van. zo'n caiss'ondami op de aanwc'zi'ge on dergrond ve'rmeldt het rapport o.a. dat ao'n dam op prijsibasis van december 1975 naar schatting 3 miljard gulden zal gaan kosten. De oorspronkelijke ra ming voor 'de 'dam beliep 2 miljard gul den, maar -dat was volgens het prijspeil van 'begin 1974. Als men bij laatstge noemd bedrag de prijsstijgingen van '1974 en 1975 in aanmerking neemt en 'de geraamde kosten van de andere on derdelen van het projèkt, namielijk com- partimeritering en partiële dijkverho ging, 'dan zouden ide kotsten van een afsluitbare thans niet meer moigen be- 'dT'agen! 'dan 2,6 a 2,7 miljard gulden. Met 'de thans geraamd 3 miljard zO'U de caissondam „op staal" dus enkele 'honder den miljoenen 'gld. duurder worden dan volgens de eerder genomen regerings- besliS'Sing is toegestaan. Onder deze oon- standigheden vi'ndt minister Westerterp 'het het beste als men met de studies voor deze variant zo snel mogelijk tot een afronding komt en tegelij'kertijd al le krachten concentreert op twee ande re varianten. Dat zijn ten eerste cais sons op betonnen paaloonstructies en ten tweede pijlers gefundeerd op putten. Deze laatje 'Oplossing wordt in het ge lijktijdig verschijneride interimrapport van Rijkswaterstaat uitvoerig omschre ven. Bij de .pijleroplossing maakt men geibruik van 'geprefabriceerde 'betonnen putten van grote afmetingen die in de grond worden gebracht. Op deze putten worden ibetonnen pijlers geplaatst, waartussen de afsluitmiddelen van de 'kering worden aangebróoht. De minister wijst er in zijn medede lingen aan de Kamer op, dat het oor- dee:l over de drie varianten die nu in onderzoek zijn, zich niet alleen mag be perken tot de kosten en de uitvoerings duur. Men' moet vooral ook de risico's tij'dens de uitvoering en tijdens het ge bruik 'na voltooiing van de dam, in aan merking nemen. Belangrijk ift de laat ste fase van de studie zal 'daarom zijn het opsporen van onze^kertieden en de wijrze waarop deze onzekerheden geheel of ten dele kimft'en worden ondervan gen. In het interimrapport staat dat de pijleroplossing het meest belovende lijkt. Zoals bekend zegde minister Wester terp eind no'vember 1974 in de Tweede Kamer toe dat hij een onderzoek zou laten instellen naar de technische mo- 'gelij'kheid een doorlaatbare caissondam te bouwen' in de Oostersoheldemondi'ng. Naar aanleiding van dit onderzoek zo'U- den achtereenvolgens een interim- en een eindrapport worden uitgebracht. Het kabinet stelde als voorwaarde voor de bouw 'O'an een 'doorlaatbare dam, dat die 'technisch mogelijk moet zijn. Bovendien zou de constructie uiterlijk 1985 'gereed moeten zijn. De extra kos ten ten opzichte van het oorspronkelij ke plan zouden niet meer mogen bedra- STAD AAN 'T HARINGVLIET Bij de R.T.M. bushalte in de Zweed sestraat zal een overdekt wachthokje (abri) worden geplaatst, de aibri komt vanaf de Waterweg te Middelhamis waar ze sinds vele jaren ongebruikt staat. De raad wordt gevraagd voor de ver plaatsing een bedrag van 1500,be schikbaar te stellen. 'gen dan 'ongeveer 1750 miljoen plus 20 procent op prijsbasis van 1 januari 1974. Kan aan één of meer van deze voorwaarden niet worden voldaan, dan zal de Oosterschelde volgens het oor- spronkelij'ke plan, 'd.w.z. met een geslo ten dam, worden afgesloten, aldus mi nister Westerterp. In de vierde voortgan'gsperiode aan de Kamer staat dat intussen is geble- 'ken dat het 'binnen de 'gestelde studie duur van anderhalf jaar, die Rijkswa terstaat eind novemiber 1974 kreeg om een oplossing voor een hsdf open Oos terschelde te vinden, waarschijnlijk niet mogelijk zal zijn de studies o'ver alle aspecten van 'de varianten af te ronden. Als voor één van de idrie genoemde va rianten wordt gekozen zal men nog verdere belangrijke onderzoekin'gen moieten doen over detaillering en uit voering. Aan 'de vaste Kamercomimissie wordt ook een overzicht 'gegeven van wat de studies in de diverse werkgroepen heb ben opgeleverd, waar de voorkeur naar uitgaat en waar de prO'blemen liggen. Vo'or 'de afsluitmi'ddelen gaat de voor keur uit naar hef schuiven. Het geplande onderzoek op schaal van het dynamisch igedrag van roosterschuiven zal niet worden uitgevoerd. Het plaatsen van caissons is naar verwachting mogelijk, maar nader onderzoek is nodig voor de wij'ze van afzinken van de enorme ge vaarten. Bij vervoer en 'plaatsing m.oe- ten' 'drijfhchamjen worden gebruikt om dat de caissons zelf te zwaar zijn om drijvend te worden gemaakt. '(Zie vervolg pag. 2 Ie blad)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1976 | | pagina 1