Discussie in Raad Middeiliariiis over godsdienstonderwijs op Openbare seholen o.a bergmeubels,eethoeken, bcmksfsIlGri; solofikosfsny sbapkamers en kleinmeubelen v^eheteerst komt, het een>t maalt! de opruiming begint donderdag 15|anuari,om9uur 'smoygens oriti subel RABO-Bank Stellendlam heeft nu eigen (miniatuur) Noordzeelcotter voorstraat 244 dordrecht tel.31432 (in voormalig pand bervoets) Tijdens de raadsvergadering van j.l. donderdagavond is in Middel- harnis' gemeenteraad een ietwat heftige discussie ontstaan over de vraag of het godsdienstonderwijs op de Openbare basisscholen al dan niet door de gemeente gesub sidieerd behoort te worden. Door de Rooms Katholieke Kerk en de Buitengewone Wijkgemeente was zo'n subsidie aangevraagd. De meerderheid van het College rea geerde er welwillend op, maar SGP wethouder Koppelaar wees het af, welk standpunt hij ter vergadering nader verklaarde. Voor jongeren van 18 jaar en ouder Durf je het aan Sombere vooruitziciiten zeevisserij in 1976 Bladz. 2 „EILANDEN-NIEUWS" DüiBdag 13 januari I075 Geen bank op het eiland, die zo nauw verweven is met de visserij als de Rabo bank te Stellendam. Ze heeft zelfs een bijkantoor in de nieuwe vismijn, waar uit moge blijken, dat de vissers voor een heel groot deel zaken doen met de ze bank. Over en weer is er een goede verstandhouding en begrip voor elkan der. Toen de nieuwe RABO-bank vorig jaar in gebruik werd genomen, beraadde het bestuur zich op een mogelijkheid, om deze relatie duidelijk te laten blij ken in het bankgebouw en wat zou men beter kunnen hebben dan een echt vissersschip. Die liggen echter niet voor het oprapen en te koop zijn ze he lemaal niet. Toch was er een mogelijkheid: een aantal vissersgezinnen in Stellendam heeft een miniatuur in huis staan, waar ze veel waarde aan hechten. Niettemin waren er een paar gezinnen, die voor een poosje het schip wilden afstaan aan de bank. De behoefte groeide om er zelf een te hebben en dhr. A. van Dam besloot er aan te beginnen. Gezegd moet worden, dat vrijwel alle miniaturen, die men in Stellendam tegenkomt, van zijn hand zijn. Voor de zoveelste maal is hij gaan knutselen en verleden week belde hij de directeur van de bank, dhr. J. van We zel, dat hij het schip klaar had. RABO 1975. Bij de feestelijke opening van de bank en tijdens het „open huis", had de be volking, vrijwel allen klanten van de bank een naam gekozen voor een even tueel schip. Die naam werd nu op het schip geschilderd en nu staat in volle glorie het prachtige schip, in de kleuren van de RAEO-organisatie,blauw-wit, in de imposante hal van het gebouw. Het lijkt wel of bank en visserij nu voorgoed met elkaar zijn verbonden. Op de voorplecht prijkt: „RABO 1975", als aandenken aan de feestelijke inge bruikname en op de achtersteven staat „Vooruit". Deze naam is ook niet mis plaatst, want in de afgelopen jaren is het aantal klanten enorm toegenomen en de miljoenen zijn binnengestroomd als spaargeld. Met de bank gaat het goed, ze gaat nog steeds vooruit en dat hoopt het be stuur voor de visserij ook. Het bestuur is stellig van plan om de vissers zo veel als mogelijk is, door de moeilijke tijd, die ze nu meemaken, heen te helpen. Bekend is, dat het bestuur zelfs niet schroomt oan, wanneer het nodig is, op de landelijke vergaderingen en bijeen komsten tegenwoordig te zijn, om even tueel ter plaatse de stem te laten horen. Dit wordt door de vissers op prijs ge steld en daarom gunnen ze het bestuur van de bank graag hun mascotte: een miniatuurscheepje, dat aan de werke lijkheid is ontleend. „Ik kan het bijzonder waarderen als een kind ©en christelijke opvoeding krij'gt, maar dan moet het ook een waar lijk diristelijke opvoedinig zijn; dat is méér dan alleen maar een uurtje gods dienstonderwijs per week", argumen teerde idhr. Koppelaar. „Als ouders voor hun kind een chris telijke opvoeding wensen dan hebben ze de msoigelijkiheid hun kind naar een' christelijke school te sttiren," vervolg de hij. „Wanneer bepaalde kerkgenoot- sohappen dan toch eivanigeliserend te werk willen gaan dan lijikt het me dat ze daar zelf de consequenties van moe ten dragen. Als men de christelijke norm wil gaan stellen door een uurtje gods dienstonderwijs dan wordt het chris telijk gehalte en de waarde gedegra deerd tot een „vak" tervwjl het toch van veel hoger waarde moet worden ge acht", aldus dhr. Koppelaar. Hij ba seerde zijn tegen ook op practische be zwaren omdat de gelijkstelling van Qpenibaar en christelijk onderwijs met een subsidieverlening in het gedramg zou komen'. De meerderheid van het College wil dat eöhter ondervangen door ook het bijzonder Onderwijs eenzelfde subsidie mogelijkheid te^ bieden. Uit de P.C.P. iracüe kwam bij monde van dhr. G. C. Joppe daarentegen een ander igeluid; „wij kunnen het waarde ren dat ouders die hun kinderen op de openbare school geplaatst hebtoen toch. nog de behoefte aan gO'dsdienstonder- wijs voelen, we willen dat ook d.m.v. een subsidie honoreren", maakte dhr. Joppe bekend. De argumentatie van weth. Koppe laar had bij dhr. P. Tiggelman (PvdA) nogal wat verontwaardiging wakker geroepen'. Hij verklaarde zich blij met het voorstel en met de houding van de meerderheid van het College. „Is het dan niet eerder de taak van een predi kant juist daar te zaaien waar het Woord niet gehoord wordt dan dat hij dat op christelijke scholen doet vroeg dhr. Tiggelman ide tegenstanders ai. Voor het overige hoopte hij dat de godsdienstlessen niet in klassicaal ver band worden gegeven maar dat de ouders zelf kunnen beslissen of hun kind er al dan niet aan deelneemt. „Ook ik ben verbaasd over de .woor den van dhr. Koppelaar!" maakte me vrouw van Ijoon (WD) duidelijk: „Wie bepaalt nu eigenlijk wat een christelijke opvoeding is?" „Ik ken mensen die een openlbare school hebben bezocht en toch ware christenen mogen worden ge noemd." „Wij zijn als fractie niet tegen het geven van godsdienstonderwijs" stelde dhr. P. Grinwis (SGP) nog eens nadrukkelijk vast, „maar op de bijzondere scholen wórdt het godsdienstonderwijs in het lessenpakket opgenomen terwijl er bij het Openbaar Onderwijs hoge kosten mee gemoeid zijn. Ingevolge de Onder wijswet is het zelfs verboden die kosten te betalen!" aldus dhr. Grinwis. Hij meende dat de ouders die voor hun kin deren godsdien'stonderwijs begeren an dere mogeUjkheden hebben, als de christelijke school, de zondagsschool, de jeugdverenigingen en de kerk. Spr. acht te daaroon de noodzaak van het geven van godsdienstonderwijs op openlbare scholen niet aanwezig en z.i. moet het evangeliseren uitgaan van de kerken; ,jhet is de kerken onwaardig als ze daar bij de gemeente geld voior igaan vra gen", oordeelde dhr. Grinwis. Hij voeg de daaraan toe vi^at Ln de Catecliisimup, in Zondag 38 wordt gezegd n.l. dat de kerfcedienst, het predikamibt en de scho len onderhouderi worden; „dat wordt persoonlijk tegen de christenen ge zegd", aldus dhr. Grinwis. Door sub sidie te vragen gaat de kerk z.i. mee met de geest van de tijd, dat is hen onwaardig en het is ook onchristelijk!" aldus dhr. Grinwis. „'t Is een jamm.erlijk standpiunt!" re pliceerde dhr. P. Tiggelman; als dan met geld geloof te koop is „Maar"vroeg ook dhr. T- Arehs- man (AR) zich veiibaasd af; „Grinwis is toch HervormdDe Hervormde Kerk geniet toich ook suibsidie van het Rijk en willen ze dat wel Dhr. Grinwis hielp dhr. Arensman uit de droom: „Vroeger toen de Herv. Kerk nog grote bezittingen had zijn haar die in de Napoleontische tijd ontnoimén. De Overheid stelde een vergoieding van het prediikantentractement van 700,per jaar daartegenover maar het is altijd, bij dat bedrag gebleven'. Het is gewoon een kleine rente van wat toen is inge pikt." De SGP fractie verklaarde zich ten slotte in z'n geheel tegen het voorstel. In de hal van het RABO-bankge- bouw te Stellendam staat het RABO-schip: het enige in Nederland. Rare vraag eigenlijk, vinid je niet? Natuurlijk durven we. Vroeger al„Durf jij belletje te trekken, in die hoge boom te klim men?" „Ik wel, daar is geen kunst aan!" En laterZullen we sijbelen van school?" „Ik ben helemaal niet bang, voor niemand!" En nuWeer klinlrt de vraag: durf jij? Durf jij het aan? Het? Ja, heb jij de moed om in deze donkere wereld het Licht te verkondigen, de boodschap van redding en heil? Wat, kijk je' nu verbaasd? Jij hebt van God gehoord, je weet wat Jezus' komst op aarde be tekent, voor jou, voor ons, voor ieder een. Daarom roept God ons om Zijn Evan gelie uit te dragen. Ben je nu wèl bang? Juist nu is dat niet nodig. Het gaat er namelijk helemaal niet om of jij durft, want God durft het aan, met jou! Ook die 14 dagen in de zomervakantie op de caimpings, die je in Zijn dienst besteden mag.- Elk jaar zijn er weer meer jonge mensen (tenminste 18 jaar oud) no'dig om mee te helpen met 'het evangeUsatie- rekreatiewerk onder de vakantiegangers' zoals dat door de Dabar-kommissie ge organiseerd wordt. Om met Woord en daad gestalte te geven aan de opdracht van onze Heere. Vandaar! Er is veel te doen: de aktiviteiten voor de kinderen, zoals bijbelvertellingen, zingen, handenarheid en' spelletjes; voor de ouderen sport- en spelmiddagen, dag sluitingen, lektuurverspreiding, uitleen- bibliotheek, koffiebarwerk en natutir- lijk het voeren van gesprekken met de campingsgasten. Je begrijpt dat er voor al dit werk een terdege voorbereiding nodig is. Dabar organiseert op 1 mei een al gemene instruktiedag in Utrecht en ook de evangelisatiekoimmissie in de plaats waar je*igaat werken belegt een dag of weekend. Je kunt kiezen uit drie werkperioden; 26 juni t.m. 10 juli, 10 juli t.m. 24 juh of 24 juli t.m. 7 augustus. Er zijn 18 campings die deze zomer ,jtaemand" moeten worden. Durf je er bij te zijn? Geef je dan vóór 31 maart op bij: Dabar-kommissie, p.a. Marja Brak, Van Asch van Wijckstraat 7, Amersfoort, tel. 033-11940 (tot 6 uur), met vermelding van adres, woonplaats, geboortedatum, school of beroep, refe rentie-adres (liefst je predikant) en de periode (n) waarin je beschikbaar bent. THOLEN Loop 'der bevolking 1975. Per 1 jan. 1975 waren er in Tholen stad 4698 zielen, door 95 geboorten, 256 ingekomen personen en door 46 over- lijdensgevallen eri vertrek naar elders van 264 personen kwam het zielental per 1 jan. 1976 op 4778 personen. Een groei dus van 80 personen. In St. Maartensdijk waren er per 1 jan. '75 3231 personen en per 1 jan. '76 3209, een vermindering dus van 22 per sonen. In St. Annaland waren deze cijfers 2838 tegen 2797, een vermindering van 41. In Oud Vossemeer 2104 tegen 2108, een vermeerdering van 4. In Poortvliet 1609 tegen 1608, eert ver mindering van J. In Stavenisse 1452 tegen 1452, gelijk gebleven dus. In Sdherpenisse 1261 tegen 1261, ook gehjk gebleven. Voor de grote gemeente Tholen wa ren de cijfers per 1 jan. '75 17.193 en per 1 jan. '76 17.213, een vermeerdering van 20 personen. In 1975 werden er 149 jongens en 126 meisjes geboren, er stierven 104 mannen en 72 vrouwen:. Er kamen 536 personen zich in Thol envestigen en er vertrok ken er 615 naar elders. Er werden 119 huwelijken voltrokken. In een door d© afdeling Visserij van het Landbouw-Economisch Instituut gtepubliceerde publikatie*) is een ra ming gemaakt van de resultaten van de Nederlandse zeevisserij in 1976. Daar bij is uitgegaan van de vloot zoals die na het buiten gebruik stellen van een aantal schepen in het kader van de sa neringsregelingen van het ontwikke- lings- en Saneringsfonds vo'or de Vos- serij, er zal uitzien. Bij een verondersteld norimaal prijs- verloop van vangsten en kosten blij ken de vangstbeperkingen als gevolg van quoteringsregelingen te leiden' tot netto-resultaten die nauwelijks minder ongimstig zijn als die in 1975. Vooral voor de kleine zeevisserij moet een aan zienlijk netto-tekort worden verwacht. Uit de cijfers blijkt evenwel dat een aanzienlijk deel van de te verwachten liquiditeitsproblemen tijdelijk kan wor den opgevangen door een versoepeling van financieringsverplichtingen. Voor de grote zeevisserij zijn tekorten ge raamd die eveneens ln dezelfde orde van grootte liggen als ln 1975. Ook de inmiddels vergrote gamalenVloot zal met een tekort blijven varen. Deze publikatie kan worden besteld door overschrijving van 3,op postrekening no. 41.22.35 ten name van het Landbouw-Economisch In stituut te Den Haag. Vermeld dient te worden: „Zend Inlichting no. 154". MIDDELHAKNIS D.V. vrijadagavond 16 januari half 8 spreekt op uitnodiging van het Cen traal Comité van verenigingen in de zaal achter de Ohr. Gerei Kerk aan de HofLaan ds. D. Slagboom van Baren- drecht over: „Sterven en dan?" Er is gelegenheid tot het stellen van vragen. Iedere belangstellende is harte lijk welkom. qlsdooreen lawine weggevaagdin een bij montï meubel

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1976 | | pagina 2