Weer ging een jaar.... Prachtige Kerstavonil op De Vliedberg gemeente middelharnis beke;ndmaking ff" jaargang Dinsdag 30 december 1975 No. 4451 CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag' en vrijdagavond IET TERRORISME «f LOTEN. Hartelijk dank voor uw vertrouwen. Onze beste wensen voor 1976. Sommelsdijk GEMEENTE DIRKSLAND NIEUWJAARSRECEPTIE Het gemeentebestuur van Dirksland geeft gelegenheid tot het ■wisselen van nieuwjaarswensen op vrijdag 2 januari 1976 van 20.00 tot 21.30 uur in het verenigingsgebouw „De Schakel" te Dirksland. Deze nieuwjaarsreceptie heeft een algemeen karakter. GEMEENTE GOEDEREEDE NIEUWJAARSRECEPTIE Burgemeester en wethouders van Goedereede maken bekend, dat op zaterdag, 3 januari 1976 tussen 15.30 en 17.00 uur in heit raadhuis te Goedereede een nieuwjaarsreceptie zal wor den gehouden. Een ieder is van harte welkom. Burgemeester en wethouders van Middelhamis maken aan de inwoners dier gemeente bekend, dat zij ten gemeentehuize een Nieuwjaarsreceptie zullen houden op maandag, 5 januari a.s., van 19.00—21.00 uur. .ff POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Êedactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk (01870) 26 29 Na 5.30 uur (01870) 33 92 Giro 167930 ABONNEMENTSPRIJS 7,50 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 25 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. •t wachtwoord van de Christen lisman Groen van Prinsterer was: ^n de Revolutie het Evangelie. Dit gevleugeld woord moet in onze ad klinken in Nederland en in de ge- rie wereld. De geest van de Russische evolutie gaat als een vloedgolf over de arde. Het internationaal Communisme j duiVelsvergif dat alle volken bedreigt iet verwoesting en slavernij. Hoe is de toestand in de wereld? De aie is vervuld met wrevel. De godde- josheid en de zedeloosheid van de lensiieid roepen om wraak naar de smel en zullen door God gestraft wor- 'en met vreselijke oordelen. De Kerk des Heeren heeft een heilige jeping- Wat is het wapen dat de Chris- >ijke Kerk moet gebruiken om de iten uit de afgrond te bestrijden? het wapen van het terrorisme maar zwaard des Geestes dat is Gods 'oord. Wij moeten niet strijden met lelijke wapenen maar ons kleden in ;ehele wapenrusting Gods. 'at zijn de wapenen die de commu- Sen gebruiken tegen de Kerk des leeren. De leugencampagnes en dan Is de klap op de vuurpijl het terroris- De duivel is de leermeester van het [iTorisme. Satan stookt de leiders van e volken op mensen te doden en er I en verderf te verspreiden zodat on- chuldige mensen vermoord worden. Inder de schone leuze van vrijheids- irijders worden volksmoordenaars door ailjoenen mensen bewonderd. Het is een historisch feit dat zelfs een fiToristenleider een ovatie krijgt in de fêrgadering van de V.N. Dit is een goedkeuring van het bruut en een verheerlijking van het morisme. Is dit een daad van wijsheid i{ gekroonde dwaasheid? De massa van ie mensen schijnt verblind te zijn en T ATWY 'uisteren naar het woord van l.<UlJix>,^g volksdemagogen en terroristen. het niet vreselijk dat Christelijke Ken geld verzamelen om het terro- !Sne te steunen? De Wereldraad der kerken die een lorbeeld moest beven van Ohriste- ke liefde, verdraagzaamheid en armhartigheid predikt geweld en ver meit geld dat gebruikt wordt om lensen te vermoorden. Deze zonde van i leiders van de Wereldraad der ker en is een gruwel in Gods ogen en staat plijk met de moordlust van de Romein- e keizer Nero die de Christenen voor Vieleeuwen liet werpen. Het is een indroevig feit dat zelfs Ne- I lerlandse kerken geld geven aan het atismefonds dat gebruikt wordt om iussische wapenen te kopen waarmee aioristen in Zuidelijk Afrika blank en wart vermoorden. Wanneer zullen de leiders van de Ne- erlandse kerken die geld verzamelen oor het racismefonds zien dat ze steun even aan moordenaars en alzo zich chuldig maken aan het zesde gebod 1 de wet des Heeren. ^et terrorisme is duivelswe'rk. De zegt tot ons allen: „Gij zaïlt niet en." Wie zijn de experts in het ter- -me? Russen. raël bestrijdt met alle middelen terrorisme. Overal waar het moge- is strijden ze tegen de terroristen als ze buiten bun grenzen zich schuilen in bossen en bergen. e Russen hebben jaren lamg terro- «n opgeleid om overal in de wereld olutie te verweikken en met de wa- "n dood en' verderf te verspreiden, ordt het ,geen tijd dat de opleidlngs- len voor terrorisme in Rusland met grond gelijk gemaakt worden opdat öe wereld geen Armageddon zal wor- panje is een land met een fascisti- I regeringsvorm dat evenals de com- listisohe landen de diktatuur ver en boven de vrijheid. Terroristen enige tijd geleden in Spanje we- moord op de politie door een vuur- eton ter dood gebracht. at was de reactie over de terecht- ling van deze terroristen' in Neder- Dat duizenden Nederlanders on- de leiding van regeringspersonen 'g hebben geprotesteerd tegen de- daad in onze stad Utredht. 'e weten dat de rechten van de in Rusland met voeten worden den, zodat er daar duizenden htoffers van het communisme lang- rnaar zeker in de conoentratie- pen sterven. anneer zal er in Nederland eens een te volksdemonstratie worden gehou- onder leiding van de ministers van regering tegen de gruwelen van het ssisch Communisme? lotseling wordt ons volk geteisterd r terrorisme. Het is geen vliegtuig- ing maar een trein met vreedzame gers wordt het voorwerp van ter- isme. Is het een wonder dat de Zuid lukkers grijpen naar het wapen van terrorisme als de Palestijnse ter- 'tenleider een ovatie krijgt in de .'gadering van de V.N. Is het wonder deze mensen uit ihet verre Oosten roristen worden als leidende figuren regering de tereahtstelling van -anse terroristen met woord en daad -Wren. Dit is een' vanzelfsheid en een wn gevolg van de protestvergade- g in Utrecht. Men heeft wind ge- d en nu oogst men storm, et Russisdh Communisime is geboren _net terrorisme. Het is voor ieder land 'ensgövaarlijk om het terrorisme te ^n voortwoekeren. Wanneer een re- ""-g het terrorisime niet 'bestrijdt valt 1 land vroeg of laat ten prooi aaa» het ■"nunisme. 'eral waar het terrorisme komt is rand er dadelijk bij om de gele genheid te gebruiken een land In haar maohtsfeer te krijgen. En wanneerde Russische beer een volk eenmaal in zijn vangarmen gegrepen heeft, is het met de vrijheid en de reohten van de mens gedaan. Dan is het volk rechte loos en de kerk macihteloos. Wa/t wordt er als hoogste wijsheid aan ons volk verkondigd. Wij moeten de mening van andere gedogen. Wij moe ten gedogen in Kerk en Staat overal. Mocht ons volk ook het terrorisme ge dogen? Absoluut niet. Wanneer wij het terrorisme gedogen zullen we spoedig adhter (het ijzeren gordijn zitten. Het middel om van het terrorisme verlost te worden is bekering tot God. Ons volk (heeft de Heere en Zijn Woord verlaten dat is de oorzaak -van onze tegenwoordige ellende. Tot de Wet en tot de getuigenis en zo wij niet wande len naar het Woord wij zullen als Kerk en Staat geen dageraad hebben. Middelburg. Zijderveld. ON1N GIN RIHTi^y OOSTDIJK 53 - 61 Zeeuwse journalisten met kater terug van Fiakkee We hebben ons kortgeleden ingespan nen U te laten weten hoe de Flakkeese raadsleden over toevoeging van Fiak kee by Zeeland of Rijnmond denken. Drie van de vier gemeentebesturen spraken zich vóór Zeeland uit (Middel- harnis koos Rgnmond) en voor enkele journalisten van de Prov. Zeeuwse Courant, van Dam en Bareman was dat aanleiding tot een bezoekje aan ons eiland. Leest U maar eens hun bevin dingen onder het door hen zelf geschre ven motto, „wat heugt, wat heugt, geen ene Zeeuw die deugt'. Een vluchtige verkenning leert het al: de huizen zyn niet anders, de wegen zijn even gevaarlek, water alom en de mensen staan net als wfl iedere ochtend op en gaan ook iedere avond weer naar bed. 'Wat dat betreft Iflkt er geen enkel bezwaar te kleven aan de toevoeging van het voormalige - eiland - Goeree- Overilakkee aan Zeeland. Na de brug bij Bruinisse worden we al wat zenuwachtiger. Zongen we, toen we even tevoren over Schouwen-Dui- veland reden, nog verschillende ver jaarde top-hits („Wij staan op wacht" van Joop de Knegt), nu wordt het stü. Het bordje „Zeeland" ligt achter ons, het onbekende land glijdt onder de autobandjes weg. Koud is het, trouwens met onze hete adem maken we een klein kijkgaatje in het dunne ijslaagje dat de raampjes be dekt. „Zie jij verschil", vraagt een van ons nog wat aarzelend. „Nee", is het antwoord. Opgelucht, tevreden fluitend zakken we terug in de autostoelen. Tijd voor een kopje koffie en een appelcarré. Middelhamis en Sommelsdijk leunen tegen elkaar aan. Op een hoge dijk een soort winkelcentrum. En een haventje met wat toegedekte jachten en motor boten. De Sommelsdijkenaren lijken allemaal met het verkeerde been uit bed gestapt. Op deze vroege maandag ochtend, de eerste winterse, kan er nauwelijks een lachje af. Wat verloren slenteren we langs het water, de auto angstvallig in het oog houdend om ons bij welke onverwachte gebeurtenis dan ook direct in veiligheid te kunnen stel len, de autodeuren veilig op slot. We vermannen ons en stappen met een nonchalante houding het eerste het beste café binnen. Café „De Kok" is het. Mevrouw staat in een pan erwtensoep te roeren; dhr. De Kok zelf (Piet) con stateert dat de Caballero op is en ver dwijnt. We schieten zijn vrouw aan en vragen snel of zij voorstander is van de aansluiting van Goeree-Overflakkee bij Zeeland. Haar „nooit" treft ons als een kogel. Eén zo'n klein vraagje, wat brengt dat niet teweeg. Een uur lang moeten we getuige zijn van één lange, onafgebro ken klaagzang over Zeeuwen en hun onhebbelijke gewoonten. „Merakels gie rig", zijn ze. „Een rondje koffie voor de hele zaak", proberen we nog, maar het mag niet baten. Mevrouw De Kok zet zich op de kruk achter de bar: „Wij kennen Zeeuwen al leen als gierig en inhalig. Ik ga nooit naar Zeeland, wat moet ik daar zoeken. Er zijn wel mensen, die eens naar Zie- rikzee gaan hoor, dat wel. Maar voor mij hoeft het niet, ik ga m'n boodschappen gewoon hier in het winkelcentrum halen". RODE OREN Piet de Kok is weer binnengekomen. Er heeft zich een groepje belangstellen den om ons heen geschaard. De zon valt door een van de ramen het café binnen. De zonnestralen doorboren de fikse oren van een oudere man. Ze kleuren ze doorschijnend rood. Kees heet de man en zijn achternaam krijgen we niet. Verderop, verscholen achter de kassa, houdt L. Schol zich wat op de achtergrond. De Kok is even resoluut als zijn vrouw, wanneer hij een oordeel over de mogelijke aansluiting bij Zeeland geeft. „Wij zijn al jaren helemaal op Rotter dam georiënteerd. Wat dacht je, dat we zo gek zouden zijn op Schouwen-Duive- land? De wegen zijn, er allemaal twee- baans. Kijk maar naar die dodenweg naar Zierikzee. Verder maakt het me niks uit. Ik oriënteer me als ik uitga, of met mijn zaak, op Rotterdam". Als hij onze teleurgestelde gezichten ziet, voegt hij er vaderlijk aan toe: „Och, je hebt in Zeeland veel rotlui, maar die zul je hier ook wel hebben. Trouwens, vlak de mentaliteit op ons eiland ook niet uit hoor. Waarom zou de recreatie hier ver achterblijven bij die op Schou- wen-Duiveland bijvoorbeeld? WAT HEUGT De reden is duidelijk. Ik hoef je al leen maar te vertellen dat ze op Oud- dorp die kwestie met die reddingboot hadden. Daar wUlen ze 's-zondags geen mensen uit het water halen. Die moeten dan zeker maar gelijk doorzwemmen naar Engeland De heer Schol mengt zich in het ge sprek. „Wat heugt, wat heugt, geen ene Zeeuw die deugt", roept hij uit. De aanwezigen vallen hem bij. Ver baasd nodigen we dhr. Schol uit die op merking eens langzaam te herhalen: „Wat heugt, wat heugt, geen ene Zeeuw die deugt", klinkt het weer. Iemand begint te applaudiseren. Schol; „Ik heb een geweldige antipathie tegen Zeeu wen. Stug en gierig zijn ze". Hij is lid van het plaatselijke koor „Ons Koor" (de heer Schol is tweede tenor). „Zitten er Zeeuwen in", willen we weten. Zijn antwoord: „Natuurlijk niet, want we verdienen er niks mee en Zeeu wen zingen niet voor niks". Er blijft werkelijk niets over van Zeeland en zijn bewoners. Tóch proberen we het weer. „Maar heren, zó erg kan hef nu toch ook weer niet zijn. Hoe komt dat toch, die haat? Wat blijft er dan over van ge zegden als „Goed Zeeuws, goed rond" en „Zeeuwse mossels, o zo fijn" en voor al „Ik worstel en kom boven", zeggen we, al wat zachter. De oude Kees mengt zich in het ge sprek: „Wat he'k d'r an. Laat het maar zo. Jaren terug kwamen hier Zeeuwen en die mensen hebben zich nooit met ons bemoeid. Ze waren altijd op zich zelf, een kleine groep". De heer Schol: „De gemeenteraad had eens een opinie onderzoek moeten doeri, dan hadden ze een veel beter standpunt ingenomen. Nu hebben ze wel gekozen voor aan sluiting bij de Rijnmondprovincie, maar wat weten ze nou precies van de gevoe lens bij de bevolking". Piet de Kok; „Ik verwacht er allemaal niks van. Ze heb ben wel eens verteld dat we een spoor lijn zouden krijgen die via de eUanden uiteindelijk naar Engeland zou gaan. Ze maken ons blij met een dood bigge". Hij wordt overstemd door Kees, die nu al minutenlang onafgebroken op Zee land staat af te geven. „Ja, ja Zeeland. We hebben het gezien met het water. Ons water komt nu uit Zeeland en we moeten gelijk tien procent meer gaan betalen. Mooie jongens...". STAREN We sloffen het café uit, vriendelijk nagezwaaid door de aanwezigen. In de auto staren we minutenlang stil voor ons uit. Hoe anders hadden we het ons voorgesteld. We hoorden het de Flak- keeënaars al roepen: „Ha, Zeeuwen, vertel eens bij wat voor provincie ko men we straks. En hoe zijn de vrouw tjes...". Niks van dat alles. Tijd om el kaar moed in te praten. Hebben we in Zeeland niet tal van zaken om trots op te zijn? Een honderd jarige Schelde, de Spanjaardstraat in Middelburg, het stadhuis van Temeu- zen en de kegelbaan in Sas van Gent... Het zal wel aan de Sommelsdijkenaars liggen. Maar eens in Ooltgensplaat pro beren dan, kilometers verderop. Dood- stü is het er. Alleen, in de Voorstraat, wat werklui. Binnen een half uur ko men we drie maimen in overall tegen, ieder achter een kruiwagen. Het stadhuis, dat uitziet op alweer een haventje, ligt er zeer verlaten bij. De vlag hangt uit. Niet voor ons, al is het oordeel van de weinige mensen die we tegenkomen wel wat milder. „Och, daar in Middelhamis en Som melsdijk zijn ze natuurlijk bang dat ze hun functie als centrumgemeente zullen verliezen", zegt Frans Poll van hotel „Hobbel" tegenover het stadhuis. „Voor mij maakt het niks uit. Je merkt er toch niks van, of je nou bij Zeeland of bij Rijnmond hoort. Hoewel, ik me kan voorstellen dat wij met ons geringe aantal inwoners in zo'n Rijnmondpro vincie niet zullen meetellen. Bij Zeeland wel natuurlijk. Bestuurlijk zal het wel beter zijn, maar verder geloof ik dat het aan ons voorbijgaat". Dat zegt ook controleur A. Janse van de Energie Maatschappij Goeree-Overflakkee; „Het maakt niet uit of je door de hond of de kat gebeten wordt Het maakt me niks, Zeeland of Rijnmond". Over Goeree-Overflakkee zegt Janse; „Toen ik hier 26 jaar geleden kwam, dacht ik, ik hou het hier geen week uit. Het is toch nog meegevallen". Zeeuwen gierig? Janse: „Misschien, maar hier zijn ze ook danig op de pen ning". Gelukkig. Wat opgelucht rijden we terug naar Zeeland, het valt allemaal toch wel mee. „Goeree is toch wel hup- sakee", zeggen we tegen elkaar. Weer is een jaar vergleden en geschiedenis geworden. In een wat wee- imoediigc stemming hunnen we daar mooie volzinnen over neerschrijven maiar we neanen liever afscheid van het oude en' we begroeten liever het nieu-we jaar zoals raadslid C Quist dat deed in de laatst gehouden raadsvergadering van Oostflakkee. Wat ihij voordroeg vond hij in het laatste verschenen deel over Ons Koninkrijk in de 2e Wereldoorlog, van dr. L. de Joraig: „Bioog en heilig God, Vader van onze Heere Jezus Christus. Wij bidden U, of Gij ons wilt bewaren. Beweeig ons door Uw Heilige Geest zó, dat wij vóór alles en in alles -klaigen over onze zonden. Het zijn onze zonden, die van ons land en volk, onze ikerk en gemeente, onze gezinnen en personen, die Uwe oordelen naar recht av&c ons heibben gebracht. Wij hebben! daarbij vergeten en vertreden het reoht dat Gij op ons hebt en dat onze naasten in Uw naam op ons kunnen doen gelden. Leer ons aanvaarden en idragen wat Gij ons opleigt." Op 23 december j.l. vierden de bewo ners van de woongemeenschap voor ouderen „De Vliedberg" te Ouddorp hun jaarlijkse kerstfeest. Dat het kerstfeest één van de hoog tepunten voor de bewoners van „De Vliedberg" was, werd al direkt duidelijk door het programma dat werd geboden en de wijze waarop de grote recreatie zaal door een aantal bewoners was in gericht. Deze inrichting was sober, doch zeer sm,aakvol. Voor het podium was een haag gemaakt van witte en rosse cycla men en op de tafels, tussen de stoelen, stonden kerststukjes. De zaal bood daar door een prachtige en sfeervolle in druk. Aan het prograimima werkten mee, de heer Paul Hofstede, een bekend bari ton, die meerdere malen voor radio en televisie heeft opgetreden'. Tevens werkten deze avond mee het eigen be jaardenkoor van „'De Vliedberg", „De Roepstean", het koortje van de Chr. Bond van Plattelandsvrouwen o.l.v. me vrouw C. van Koppen-Vermey met so lo-zang (sopraan) door mevr. P. van Huizen-van Dam. Het orgel werd be speeld tijdens de samenzang door mej. EUy Keizer uit Stellendam. Als tweede gast van deze avond was uitgenodigd mevr. Huibertha Kievit- Blokland uit Middelhamis als alt, met orgelbegeleidinig van Johan Beijer. Reeds om. 19.00 uur was de zaal ge heel gevuld, zodat ongeveer een 170 personen blijk gaven van him. belang stelling. Onder de genoidigde gasten wa ren enkele bestuiirsleden, iburgemeester Toch zwaaien we wat al te fanatiek naar het bordje „Zeeland". In Bruinisse kopen we een doosje echte ZEEUWSE boterbabbelaars. De tolgaarder van de Zeelandbrug geven we er ook een. Wij zijn niet gierig. (TEKST; Willem J. van Dam en Wout Bareman) van Velzen en echtgenote, een deputa tie van het bestuur van de Ned. Bond van Plattelands^vrou'wen' afd. Goeree, de presidenten van de Cihr. Bond van Plattelandsvrouwen en personeel van „Ite Vliedberg". De heer Bout, direkteur van „De Vliedberg", opende deze avond met ge bed en heette de aanweizigen hartelijk welkom. De Sdhriftlezing gesdiiedde door een aantal bewoners van „De Vliedberg", terwijl de declamatie werd verzorgd door het personeel en de be woners. De foarriton bracht enkele liederen ten igehore, waaruit duidelijk bleek dat 'deze een zanger van professie is. De liederen die door «mevr. Kievit- Blokland werden gezongen, zijn door de aanwezigen zeer gewaardeerd. Deee alt- zangeres heeft een warme en goede stem, wat vooral tot uitdrukking kwam in het lied „Wiegelied der Herders". Het franse lied „Cantique de Noël" werd door haar -goed gebracht. Jammer dat de zaal wat te laag was, waardoor het voor baar erg moeilijk was om de liederen' op de juiste wijze te presenteren. Toch is zij daar goed in geslaagd en we zijn er dan ook trots op 'dat deze zangeres van Goeree-Overilakkee komt. In de toekomst zal zij zeiker kunnen konkur- reren, en met sukses, met haar overige beroeps collega's. De meditatie van deze avond werd verzorgd door de heer Bout. Het thema 'hiervan was „Liever 'de duisternis dan het licht". De heer^ Bout wees er op dat wij leven in een snel veranderende wereld, in een wereld waar onrecht en terreur schijnt te zegevieren. Ech ter staat 'daartegenover het Licht van Bethlehem. Het 'kerstfeest is geen feest van sfeer en romantiek. Kerstfeest is re aliteit. Als het kerstfeest voor ons sfeer en romantiek blijft, dan gaat de wezen lijke inhoud aan ons voorbij. Het „'vrede op aarde", is geen massale maatschap pelijke vrede. (Vervolg pag. 2 Ie kolom)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1975 | | pagina 1