1AMK0NIJN DOPPERUES 79 199 99 149 149 99 DUITSE^EKT 149 169 100 149 69 ADVOCAAT 99 6 79 Groetvader Yertelt KREEFTENSOEP JACHËRMANS JAC HERMANS KILO UNOX FHANSE Im^. .2m cocktailsaus:\Sns DAT IS PRIJISSLAG 3/4 liter de originele ZWARTE KIP KLOPKLOP DIVERSE KAARSEN PRIJSSLAB PRIJZEN ■l If OOLTGENSPLAAT VERVOLGVERHAAL schoon gewogen,panklaar HEEL BUK gradering: EXTRA FIJN dus de allerkleinste Bsogramspot Gouda's Glorle' FRITESSAUS dubbele tube 170 gram MAYONAISE 0,25 liter CALVE BARBECUE of SCHASCHLIKSAUS fles340gr.DELM0NTE 4M TOMATEN KETCHUP potje 165 gram 3/4 pot zoet-zure AUGURKJES 1/3 pot zoet-zure ZILVERUITJES 0,46 It r. 500 gramspak TzMl' RESI FRITUURVET KILO baal DIEPVRIES PATAT iSOO gram KIPPESOEPPAKKET 250 gram KUIKENLEVERTJES R8-^afr' zakje KNORR SOEPEN ^eu^uit 7 soorten heel blik extra gevulde CQ UNOX ERWTENSOEP |«l«i BAKPRODUKTEN VOOR PR IJS-SLAG PRIJZEN S" SLAOLIE hee^ ^m KILO PATENT BLOEM 500 zelf rijzend f*^" vm BAKMEEL Sïam SMYRNA ROZIJNEN ^Q 0,6 liter KLEINBROOD BOLLETJES of PUNTJES DAT IS PRIJS-SLAG grotBhus -tüsjip 380 gr. PROSET HAARLAK 100 COCKTAILPRIKKERS 25 WENSKAARTEN S;;;-' voor Bladz. 2 „E I L A N D E N - N i E U W S" Dinsdag 16 decemi)^^ ^q decembtó STEIXENDAM. Kerstzangavond Op D.V. woensdag 17 december wordt weer de jaarlijkse Kerstzangavond ge houden in de Ned. Herv. Kerk te Stel- lendam. Hieraan wordt medegewerkt door de Chr. Gem. Koren „Soli Deo Gloria" uit Stellendam en Stad aan 't Haringvliet, het Chr. kinderkoor „Zang vogeltjes", het Chr. Jeugdkoor „Klimop" en de organist Piet Westhoeve uit Oud- dorp. Het geheel staat onder leiding van dirigent C. C. v. d. Heuvel. Er is ook samenzang van bekende Kerstliederen. De aanvang is bepaald op 8 uur. OOSTFLAKKEE Ophalen huisvuil In verband met de aanstaande feest dagen zal het huisvuil worden opge haald op vrijdag 19 december en op vrijdag 2 januari a.s. In de kerstweek zal GEEN huisvuil worden opgehaald. Gelieve van deze mededeling goede no ta te nemen. Benoemd. Door burgemeester en wethouders van Oostflakkee is met in gang van heden dhr. C. Buscop C.W.zn. benoemd tot deurwaarder plaatselijke belastingen. Kerstsamenkomst voor de bejaarden Op maandag 22 december a.s. des nam. 7.30 uur zal in het Verenigings gebouw „'t Centrum" een kerstsamen komst gehouden worden voor de bejaar den uit Oostflakkee. De agenda vermeld meditatie door ds. E. F. Vergunst; Kerst- vertelling door mevr. D. Kik-de Vos; zang door de Gem. Zangvereniging „Advendo" te Ooltgensplaat en de Chr. Gem. Zangvereniging „Soli Deo Gloria" uit Stellendam, beiden o.l.v. C. C. v. d. Heuvel. Alle bejaarden hartelijk wel kom. Kerkelijke huwelflksbevestiging Vrijdag 19 december a.s. des nam. 3 uur zal in de hervormde kerk de hu welijksbevestiging plaats hebben van Rob den Hartog te Oostendam (bij Rid derkerk) en Janny de Vos Ad., alhier, door ds. J. T. Cazander te Sommelsdijk. Kerstzang in hervormde kerk Donderdag 18 december des nam. 8 uur zal in de hervormde kerk een Kerst- zangdienst worden gehouden waaraan meewerken: ds. E. F. Vergunst, medita tie; de Chr. Gem. Zangvereniging „Ju bilate" en het Chr. Kinderkoor „jubüa- te", O.I.V. C. C. v. d. Heuvel; de Chr. Gem. Zangveren. „Com nu met Sangh" (Oude Tonge), o.l.v. A. van 't Geloof; Soliste Tonia van Duin-de Graag en Orgelsolo A. van 't Geloof. Toegang vrij. Over beide kerktelefoons (hervormd en gereformeerd) zal deze dienst worden uitgezonden. Kerstsamenkomst bejaarden in „Elthato" Woensdag 17 december wordt in „El thato" de maandeiykse bejaardensa menkomst gehouden te beginnen 4 uur (met een aansluitende broodmaaltijd) en te 7 uur, welke samenkomst zal worden geopend door ds. E. F. Vergunst. AUe bejaarden hartelijk welkom. Kerstavond herv. vrouwenvereniging Heden dinsdagavond 16 december te 7.45 uur zal in „Elthato" de Herv. Vrouwenveren. „Wees Getrouw" -ver gaderen, met een programma betreffen de het Kerstfeest. THOLEN Gasfabriek wordt gesloopt De firma J. Jeroense uit St. Annaland heeft voor 18.454,het slopen van de voormalige gasfabriek aangenomen. Kerknieuws. Door de kerkeraad der Geref. Gemeente zijn in de vacature van ds. C. Hegeman op tweetal gesteld ds. P. Blok uit DLrksland en ds. G. Mouw uit Genemuiden. door Jan Knape M.zn. DIE DE WIND HEEFT MEEGENOMEN (Anno 1900) Dit wordt het verhaal van Jaapje van der Sloot, die een eenvoudig mannetje was, en stil en ongemerkt door het ru moerige leven ging. Hij was klein van postuur, daarom noemden de mensen van het dorp hem Jaapje. En het verhaal van zijn beleve nissen is nauweUjks de moeite van het vertellen waard. Een romanschrijver zoekt soms om zich heen naar een ge schiedenis om daarmee zijn lezers te vermaken. Dan vindt hij een enkele keer een onbenullig mensenleven,, dat hem ongedacht plaatst voor de gehei menissen van ons bestaan. Daarin zijn een heerser der aarde en een eenvoudige dorpsman gelijk. Ze ver hullen ondoorgrondelijke raadselen; de wijzen van ons geslacht hebben sinds eeuwen geprobeerd die raadselen op te lossen, zij hebben zich altijd vergeefs vermoeid. Dit is één van die raadselen: Waarom Jaapje van der Sloot vergeten zal zijn, zodra het naamplankje op zijn graf door de regen en de wind zal zijn ver teerd. Terwijl de geschiedenisboeken tot aan het eind der dagen de herinne ring zullen bewaren aan de heerser, die bij onze lieve Heer in het krijt staat voor een half millioen mensenzielen. Jaapje heeft nooit een mensenziel ver dorven, zelfs niet in zijn gedachten. Daarom kan dit verhaal heel kort zijn. Over massa-moorden schrijven we dik ke boeken met leren ruggen, dat noe men We geschiedenis; en op school leren we de kinderen jaartallen van veldsla gen en zeegevechten. En wat de macht hebbers van onze tijd gepresteerd heb ben wordt verantwoord in witte boe ken en blauwe boeken. Maar dat Jaapje van der Sloot een mensenziel behouden heeft door zijn gebed kan in een korte novelle worden gezegd. Dan is het uit, en we leven weer verder Jaapje is voor het kind beginnen te bidden nog voordat het geboren was. Jaapje en zijn vrouw hadden reeds zes Isinderen. Daaruit volgt, dat de zorgen zeer vermeerderden toen het zevende kwam. Een rijke boer behoeft niet te bidden, hij heeft alles wat hij nodig heeft. En als de oogst een jaar mislukt, of als de Engelsen de juun niet willen kopen, omdat hun kooplui in Spanje of Egypte goedkoper terecht Itunnen dan spreekt hij het saldo van de Boeren leenbank aan. Hij klaagt tegenover iedereen, bezuinigt op kunstmest en ar beidslonen. Tegen zijn voorman ver schoont hij zich: „We beleve treurige tiejen, me zalle mit z'n aollen motte mindere". En omdat hij thuis geen zure gezichten kan zien bemoedigt hij z'n vrouw: „'t Zal kommede jaere wel beter gaen, me zalle mar moed houwe". Een arme dagloner als Jaapje van der Sloot kan niet zo roekeloos tewerk gaan. En het is niet te zeggen wat een zorgen zo'n klein kindje van nog geen vijf pond maken kan. Als men in de zomer vijf en twintig stuivers daags verdient en in het najaar vijf en dertig. En de werk lozensteun moest in die tijd nog door eén verstandigman worden uitgevonden Daarom bad Jaapje, samen met zijn vrouw En nu begint dit verhaal de diepte van de levensvraag te peilen. Jaapje en zijn vrouw waren er van overtuigd, dat hun gebed verhoord werd. IVIaar ze zou den geen van beiden kunnen zeggen op welke wijze Onze Lieve Heer dat deed. Kreeg Jaapje d'r een stuiver loon bij op een dag. In geen geval, want wat wist de boer van Jaapje's bidden af! Het ging alles zijn heel gewone gang. Als de he mel op werkdagen regen gaf, zodat de suukerpeen en de aerpels flink groei den, dan zei Jaapje 's zaterdagsavonds tegen zijn vrouw: „'t Is een klein weekje van de keer". Want die vruchtbare re gendagen werden niet doorbetaald. En met Pasen en Pinksteren was het ook een klein weekje, dat was met alle feest dagen zo, want die blijde feestdagen werden al evenmin doorbetaald, alleen de Hemelvaartsdag was een uitzonde ring, want dan ging de boer samen met zijn vrouw naar de kerk en de arbeiders zaten op de dreef, omdat het geen pas geeft in het land te werken, terwijl de dominee aan het preken is, maar het verlet mocht worden ingehaald. Die winter moest de boer bezuinigen vanwege de goedkope juin en paarde- peen. De vrou^y van Jaapje werd er moedeloos van en ze sprak: „Het lieken wel of Onze Lieve Here d'r nie meer is". Toen bestrafte Jaapje: „Foei, Hie is t'er nog, en Hie hoart onze gebeden, en wat meer zeit: Hie verhoart ze. Mar op wat voor meniere, jae, dat wete m'n niet..., nee, dat wete m'n niet! Er was een groot geloof nodig om dat zó te zeggen. Want nóg was er geen mens, die op de gedachte kwam om aan de werkloze landarbeiders werldozen- steun te geven. De werkloze landarbei ders waren in die tijd zo mak als een varken, en er dreigde volstrekt geen revolutie al hadden hun kinderen soms wel honger. Het is vreemd, dat die kin deren honger hadden, want de meeste arbeiders hadden toch hun kelder vol met poters. En de helft van het gemeste varken was verkocht om de dokter te kunnen betalen. Misschien, dat men van poters die men eet met het water, waar in ze gekookt zijn, honger krijgt. De kinderen kregen wel dikke aarpelbui- ken. Daarom schooiden ze 's avonds langs de deuren om een korst brood, en ook wel om geld. Dat geld werd meestal versnoept, want het gebeurt soms dat arbeiderskinderen slecht zijn. Geleerde mensen hebben gevonden, dat de oor zaak daarvan moet worden gezocht in de opvoeding, en in de omstandigheden waarin de kinderen groot worden. Het zal dus nodig zijn om de opvoeding en de omstandigheden te verbeteren. De oudste kinderen van Jaapje schooi den ook langs de deuren. Ze kwamen een enkele keer met een heel brood thuis, en met een kannetje kouwe kof fie. Kouwe koffie is erg lekker, en ge zond voor een vrouw, die een kind aan de borst heeft. Het kleine kindje was een stumpertje. Jaapje meende, dat de dokter wel voor zou schrijven om het met busjesmelk groot te brengen. Daar om werd er geen dokter bij gehaald: „Ik gloave noait dadde m'n broertje zalle brienge, wel neent"En| schudde treurig haar hoofd. Waaruit men leren kan hoe de| taliteit van het arbeidersvolk is '4 derd. Want tegenwoordig vragen z*| beschroomd bij het armbestuur oiaj jesmelk als de kinderen niet g' wUIen. En het heeft er veel van geld,in deze ongelukkige tijden tiitj veel waarde heeft als vroeger, ern voor busjesmelk steeds ondersteiiil gegeven als een doktersbriefje z^fl het nodig is. Uit wat ik nu verte-f men gerust de conclusie trekkej niet alleen de mentaliteit van h^f beidersvolk verandering heeft ""1 gaan. Ik vind dat een gelukkig schijnsel. Intussen is het voor mij nog ge^"! gemaakte zaak of busjesmelk *J dringend nodig is om een stumP'1 kindje groot te brengen. Het z^vij kindje van Jaapje en z'n vrouvir w"' stumpertje, men behoefde geen te zijn om dat te kunnen zien. En ''1 lijk, het groeide in nog geen jas' een flink eiden: „I Pje geleg oor zijn pe spiezig En sa hun pe werd en Keesje 1^1 vrouw lieden op zich ze ns uit 01 kinderei grote en zijn Iren, en loorden g I gaven omdat naar Ke pie Jaapj I dat-ie z( bluuve, een o femoeda:

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1975 | | pagina 2