1AMK0NIJN
DOPPERUES
79
199
99
149
149
99
DUITSE^EKT
149
169
100
149
69
ADVOCAAT
99
6
79
Groetvader Yertelt
KREEFTENSOEP
JACHËRMANS
JAC HERMANS
KILO
UNOX
FHANSE
Im^.
.2m
cocktailsaus:\Sns
DAT IS PRIJISSLAG
3/4 liter
de originele
ZWARTE KIP
KLOPKLOP
DIVERSE KAARSEN
PRIJSSLAB PRIJZEN
■l If
OOLTGENSPLAAT
VERVOLGVERHAAL
schoon gewogen,panklaar
HEEL BUK
gradering: EXTRA FIJN
dus de allerkleinste
Bsogramspot Gouda's Glorle'
FRITESSAUS
dubbele tube 170 gram
MAYONAISE
0,25 liter CALVE
BARBECUE of SCHASCHLIKSAUS
fles340gr.DELM0NTE 4M
TOMATEN KETCHUP
potje 165 gram
3/4 pot zoet-zure
AUGURKJES
1/3 pot zoet-zure
ZILVERUITJES
0,46 It r.
500 gramspak TzMl'
RESI FRITUURVET
KILO baal
DIEPVRIES PATAT
iSOO gram
KIPPESOEPPAKKET
250 gram
KUIKENLEVERTJES
R8-^afr'
zakje
KNORR SOEPEN ^eu^uit
7 soorten
heel blik extra gevulde CQ
UNOX ERWTENSOEP |«l«i
BAKPRODUKTEN VOOR
PR IJS-SLAG PRIJZEN
S" SLAOLIE
hee^ ^m
KILO PATENT BLOEM
500 zelf rijzend f*^"
vm BAKMEEL
Sïam SMYRNA ROZIJNEN ^Q
0,6 liter
KLEINBROOD
BOLLETJES
of PUNTJES
DAT IS PRIJS-SLAG
grotBhus -tüsjip
380 gr. PROSET HAARLAK
100 COCKTAILPRIKKERS 25
WENSKAARTEN S;;;-'
voor
Bladz. 2
„E I L A N D E N - N i E U W S"
Dinsdag 16 decemi)^^ ^q decembtó
STEIXENDAM.
Kerstzangavond
Op D.V. woensdag 17 december wordt
weer de jaarlijkse Kerstzangavond ge
houden in de Ned. Herv. Kerk te Stel-
lendam. Hieraan wordt medegewerkt
door de Chr. Gem. Koren „Soli Deo
Gloria" uit Stellendam en Stad aan 't
Haringvliet, het Chr. kinderkoor „Zang
vogeltjes", het Chr. Jeugdkoor „Klimop"
en de organist Piet Westhoeve uit Oud-
dorp. Het geheel staat onder leiding van
dirigent C. C. v. d. Heuvel. Er is ook
samenzang van bekende Kerstliederen.
De aanvang is bepaald op 8 uur.
OOSTFLAKKEE
Ophalen huisvuil
In verband met de aanstaande feest
dagen zal het huisvuil worden opge
haald op vrijdag 19 december en op
vrijdag 2 januari a.s. In de kerstweek
zal GEEN huisvuil worden opgehaald.
Gelieve van deze mededeling goede no
ta te nemen.
Benoemd. Door burgemeester en
wethouders van Oostflakkee is met in
gang van heden dhr. C. Buscop C.W.zn.
benoemd tot deurwaarder plaatselijke
belastingen.
Kerstsamenkomst voor de
bejaarden
Op maandag 22 december a.s. des
nam. 7.30 uur zal in het Verenigings
gebouw „'t Centrum" een kerstsamen
komst gehouden worden voor de bejaar
den uit Oostflakkee. De agenda vermeld
meditatie door ds. E. F. Vergunst; Kerst-
vertelling door mevr. D. Kik-de Vos;
zang door de Gem. Zangvereniging
„Advendo" te Ooltgensplaat en de Chr.
Gem. Zangvereniging „Soli Deo Gloria"
uit Stellendam, beiden o.l.v. C. C. v. d.
Heuvel. Alle bejaarden hartelijk wel
kom.
Kerkelijke huwelflksbevestiging
Vrijdag 19 december a.s. des nam. 3
uur zal in de hervormde kerk de hu
welijksbevestiging plaats hebben van
Rob den Hartog te Oostendam (bij Rid
derkerk) en Janny de Vos Ad., alhier,
door ds. J. T. Cazander te Sommelsdijk.
Kerstzang in hervormde kerk
Donderdag 18 december des nam. 8
uur zal in de hervormde kerk een Kerst-
zangdienst worden gehouden waaraan
meewerken: ds. E. F. Vergunst, medita
tie; de Chr. Gem. Zangvereniging „Ju
bilate" en het Chr. Kinderkoor „jubüa-
te", O.I.V. C. C. v. d. Heuvel; de Chr.
Gem. Zangveren. „Com nu met Sangh"
(Oude Tonge), o.l.v. A. van 't Geloof;
Soliste Tonia van Duin-de Graag en
Orgelsolo A. van 't Geloof. Toegang vrij.
Over beide kerktelefoons (hervormd en
gereformeerd) zal deze dienst worden
uitgezonden.
Kerstsamenkomst bejaarden
in „Elthato"
Woensdag 17 december wordt in „El
thato" de maandeiykse bejaardensa
menkomst gehouden te beginnen 4 uur
(met een aansluitende broodmaaltijd) en
te 7 uur, welke samenkomst zal worden
geopend door ds. E. F. Vergunst. AUe
bejaarden hartelijk welkom.
Kerstavond herv. vrouwenvereniging
Heden dinsdagavond 16 december te
7.45 uur zal in „Elthato" de Herv.
Vrouwenveren. „Wees Getrouw" -ver
gaderen, met een programma betreffen
de het Kerstfeest.
THOLEN
Gasfabriek wordt gesloopt
De firma J. Jeroense uit St. Annaland
heeft voor 18.454,het slopen van de
voormalige gasfabriek aangenomen.
Kerknieuws. Door de kerkeraad der
Geref. Gemeente zijn in de vacature
van ds. C. Hegeman op tweetal gesteld
ds. P. Blok uit DLrksland en ds. G. Mouw
uit Genemuiden.
door Jan Knape M.zn.
DIE DE WIND HEEFT
MEEGENOMEN
(Anno 1900)
Dit wordt het verhaal van Jaapje van
der Sloot, die een eenvoudig mannetje
was, en stil en ongemerkt door het ru
moerige leven ging.
Hij was klein van postuur, daarom
noemden de mensen van het dorp hem
Jaapje. En het verhaal van zijn beleve
nissen is nauweUjks de moeite van het
vertellen waard. Een romanschrijver
zoekt soms om zich heen naar een ge
schiedenis om daarmee zijn lezers te
vermaken. Dan vindt hij een enkele
keer een onbenullig mensenleven,, dat
hem ongedacht plaatst voor de gehei
menissen van ons bestaan.
Daarin zijn een heerser der aarde en
een eenvoudige dorpsman gelijk. Ze ver
hullen ondoorgrondelijke raadselen; de
wijzen van ons geslacht hebben sinds
eeuwen geprobeerd die raadselen op te
lossen, zij hebben zich altijd vergeefs
vermoeid.
Dit is één van die raadselen: Waarom
Jaapje van der Sloot vergeten zal zijn,
zodra het naamplankje op zijn graf
door de regen en de wind zal zijn ver
teerd. Terwijl de geschiedenisboeken
tot aan het eind der dagen de herinne
ring zullen bewaren aan de heerser, die
bij onze lieve Heer in het krijt staat
voor een half millioen mensenzielen.
Jaapje heeft nooit een mensenziel ver
dorven, zelfs niet in zijn gedachten.
Daarom kan dit verhaal heel kort zijn.
Over massa-moorden schrijven we dik
ke boeken met leren ruggen, dat noe
men We geschiedenis; en op school leren
we de kinderen jaartallen van veldsla
gen en zeegevechten. En wat de macht
hebbers van onze tijd gepresteerd heb
ben wordt verantwoord in witte boe
ken en blauwe boeken. Maar dat Jaapje
van der Sloot een mensenziel behouden
heeft door zijn gebed kan in een korte
novelle worden gezegd. Dan is het uit,
en we leven weer verder
Jaapje is voor het kind beginnen te
bidden nog voordat het geboren was.
Jaapje en zijn vrouw hadden reeds zes
Isinderen. Daaruit volgt, dat de zorgen
zeer vermeerderden toen het zevende
kwam. Een rijke boer behoeft niet te
bidden, hij heeft alles wat hij nodig
heeft. En als de oogst een jaar mislukt,
of als de Engelsen de juun niet willen
kopen, omdat hun kooplui in Spanje of
Egypte goedkoper terecht Itunnen dan
spreekt hij het saldo van de Boeren
leenbank aan. Hij klaagt tegenover
iedereen, bezuinigt op kunstmest en ar
beidslonen. Tegen zijn voorman ver
schoont hij zich: „We beleve treurige
tiejen, me zalle mit z'n aollen motte
mindere". En omdat hij thuis geen zure
gezichten kan zien bemoedigt hij z'n
vrouw: „'t Zal kommede jaere wel beter
gaen, me zalle mar moed houwe".
Een arme dagloner als Jaapje van der
Sloot kan niet zo roekeloos tewerk gaan.
En het is niet te zeggen wat een zorgen
zo'n klein kindje van nog geen vijf pond
maken kan. Als men in de zomer vijf
en twintig stuivers daags verdient en
in het najaar vijf en dertig. En de werk
lozensteun moest in die tijd nog door
eén verstandigman worden uitgevonden
Daarom bad Jaapje, samen met zijn
vrouw
En nu begint dit verhaal de diepte
van de levensvraag te peilen. Jaapje en
zijn vrouw waren er van overtuigd, dat
hun gebed verhoord werd. IVIaar ze zou
den geen van beiden kunnen zeggen op
welke wijze Onze Lieve Heer dat deed.
Kreeg Jaapje d'r een stuiver loon bij op
een dag. In geen geval, want wat wist
de boer van Jaapje's bidden af! Het ging
alles zijn heel gewone gang. Als de he
mel op werkdagen regen gaf, zodat de
suukerpeen en de aerpels flink groei
den, dan zei Jaapje 's zaterdagsavonds
tegen zijn vrouw: „'t Is een klein weekje
van de keer". Want die vruchtbare re
gendagen werden niet doorbetaald. En
met Pasen en Pinksteren was het ook
een klein weekje, dat was met alle feest
dagen zo, want die blijde feestdagen
werden al evenmin doorbetaald, alleen
de Hemelvaartsdag was een uitzonde
ring, want dan ging de boer samen met
zijn vrouw naar de kerk en de arbeiders
zaten op de dreef, omdat het geen pas
geeft in het land te werken, terwijl de
dominee aan het preken is, maar het
verlet mocht worden ingehaald.
Die winter moest de boer bezuinigen
vanwege de goedkope juin en paarde-
peen. De vrou^y van Jaapje werd er
moedeloos van en ze sprak: „Het lieken
wel of Onze Lieve Here d'r nie meer is".
Toen bestrafte Jaapje: „Foei, Hie is t'er
nog, en Hie hoart onze gebeden, en wat
meer zeit: Hie verhoart ze. Mar op wat
voor meniere, jae, dat wete m'n niet...,
nee, dat wete m'n niet!
Er was een groot geloof nodig om dat
zó te zeggen. Want nóg was er geen
mens, die op de gedachte kwam om aan
de werkloze landarbeiders werldozen-
steun te geven. De werkloze landarbei
ders waren in die tijd zo mak als een
varken, en er dreigde volstrekt geen
revolutie al hadden hun kinderen soms
wel honger. Het is vreemd, dat die kin
deren honger hadden, want de meeste
arbeiders hadden toch hun kelder vol
met poters. En de helft van het gemeste
varken was verkocht om de dokter te
kunnen betalen. Misschien, dat men van
poters die men eet met het water, waar
in ze gekookt zijn, honger krijgt. De
kinderen kregen wel dikke aarpelbui-
ken. Daarom schooiden ze 's avonds
langs de deuren om een korst brood, en
ook wel om geld. Dat geld werd meestal
versnoept, want het gebeurt soms dat
arbeiderskinderen slecht zijn. Geleerde
mensen hebben gevonden, dat de oor
zaak daarvan moet worden gezocht in
de opvoeding, en in de omstandigheden
waarin de kinderen groot worden. Het
zal dus nodig zijn om de opvoeding en
de omstandigheden te verbeteren.
De oudste kinderen van Jaapje schooi
den ook langs de deuren. Ze kwamen
een enkele keer met een heel brood
thuis, en met een kannetje kouwe kof
fie. Kouwe koffie is erg lekker, en ge
zond voor een vrouw, die een kind aan
de borst heeft. Het kleine kindje was
een stumpertje. Jaapje meende, dat de
dokter wel voor zou schrijven om het
met busjesmelk groot te brengen. Daar
om werd er geen dokter bij gehaald: „Ik
gloave noait dadde m'n broertje
zalle brienge, wel neent"En|
schudde treurig haar hoofd.
Waaruit men leren kan hoe de|
taliteit van het arbeidersvolk is '4
derd. Want tegenwoordig vragen z*|
beschroomd bij het armbestuur oiaj
jesmelk als de kinderen niet g'
wUIen. En het heeft er veel van
geld,in deze ongelukkige tijden tiitj
veel waarde heeft als vroeger, ern
voor busjesmelk steeds ondersteiiil
gegeven als een doktersbriefje z^fl
het nodig is. Uit wat ik nu verte-f
men gerust de conclusie trekkej
niet alleen de mentaliteit van h^f
beidersvolk verandering heeft ""1
gaan. Ik vind dat een gelukkig
schijnsel.
Intussen is het voor mij nog ge^"!
gemaakte zaak of busjesmelk *J
dringend nodig is om een stumP'1
kindje groot te brengen. Het z^vij
kindje van Jaapje en z'n vrouvir w"'
stumpertje, men behoefde geen
te zijn om dat te kunnen zien. En ''1
lijk, het groeide in nog geen jas'
een flink
eiden: „I
Pje geleg
oor zijn
pe spiezig
En sa
hun
pe werd
en Keesje
1^1 vrouw
lieden op
zich ze
ns uit 01
kinderei
grote
en zijn
Iren, en
loorden g
I gaven
omdat
naar Ke
pie Jaapj
I dat-ie z(
bluuve,
een o
femoeda: