EIIAIIDEII - niEUWS 9 Overdenking Een oorlogsjaar in foto's Zeeuwse wandelingen RP I 2e blad Vrijdag 25 april 1975 No. 4382 KIJKVENSTER erdm alte) it ■it Lezing Ver. van Orgelvrienden Festiviteiten 30 april en 5 mei uit de Heilige Schrift B£ MEEUWEN SCHREEUWEN GEXUKGELUK 32 \Timi Jeugdig accordeontalent in Oosterland Vrouwen iiebben vooral belioefte aan „ijzer'' Programma Koninginnedag 1 over, fnze zaak llELST iimelsdijli col- Rotterdam Rode diktatuur Symptomen De vermaarde stad Rotterdam is de laatste tijd op een kwalijke wijze in het nieuws. Allereerst door het voorgeno men vlagvertoon op 1 mei, de dag van de arbeid. Op die dag zal van het ge meentehuis en van andere openbare ge bouwen, behalve de vaderlandse drie kleur, ook de rode vlag wapperen. Het gemeentebestuur van Rotterdam ver klaart zich dus nadrukkelijk namens de hele bevolking solidair met de rode re volutie. Eerlijk gezegd had ik André van der Louw en zijn wethouders wijzer geacht. En niet alleen wijzer, maar ook takt- voUer. Hij kan weten dat zijn benoe ming tot burgemeester van Rotterdam, op z'n zachtst gezegd, een aangevochten zaak was. Hij is tóch eerste burger van de Maasstad geworden. Dat zou een re den voor hem moeten zijn om de gevoe lens van de niet-rode minderheid van de bevolking te ontzien. Ook in Rotterdam vangt men meer vliegen met stroop dan met azijn. Maar het woord tolerantie (verdraag zaamheid) blijkt in het woordenboek van Nieuw-Links niet voor te komen... Nauwelijks is Van der Louw burge meester van Rotterdam of de stad moet kleur bekennen. En wat voor een kleur. De vrijheid gaat in het rood gekleed Dat is een agressieve en provocerende daad. In de vorige eeuw waren het de libe ralen die de verdraagzaamheid predik ten, met grote onverdraagzaamheid. Was het niet Kappeyne van de Copello, die in de strijd om de bijzondere scholen het gevleugelde woord sprak: „En als er dan minderheden zijn dan moeten die minderheden maar onderdrukt wor den"? Dat schijnt nu het devies van de so cialisten te worden: „Minderheden be hoeven niet ontzien te worden". Zo kun nen we constateren waar we heen gaan als het Woord van God geen gezag meer heeft. Dan staat de diktatuur voor de deur. Nog op een andere wijze heeft het ge- I meentebestuur van Rotterdam blijk ge geven van z'n „neutraliteit"... Ter ge legenheid van het feit daf we dertig jaar geleden werden bevrijd van de Duitse onderdrukking laat het gemeen tebestuur van Rotterdam op alle scho len een boekje verspreiden, geschreven door Jan Blokker, en getiteld: „Kijk uit, achter je". In dat boekje is ook een hoofdstuk gewijd aan religie en levensbeschou- wkg. Daarin wordt Jezus op één lijn gesteld met Mohammed en Boeddha. Gerangschikt onder de mensen die nieu we idealen voorstonden en verkondig den. Idealen die op zichzelf wel goed waren, maar die op den duur verstar den. De fout was, dat ze deze idealen met te grote felheid naar voren brach ten, zodat ze een averechtse uitwerking hadden 110.000 exemplaren van dit boekje liggen gereed om uitgedeeld te worden op 600 scholen. Kosten: 60.000,—! Overheidsgeld, bijeengebracht door be lastingbetalers. Zo geven we ons goeie geld om de christelijke religie te onder mijnen en de jeugd te vergiftigen. Protesten van de zijde van de protes- tants-christelijke groepering in de Rot terdamse raad hebben tot nog toe geen enkel resultaat gehad. B. en W. van Rot terdam zijn van mening dat Jan Blok ker zijn opdracht tot tevredenheid heeft uitgevoerd. Opnieuw een staaltje van rode, atheïstische diktatuur. Ik vrees dat bovenvermelde feiten alleen nog maar symptomen van een toenemende overheersing van een anti- christeUjke, god-loze overheid. Waarbij de minderheid zich kan neerleggen, zo De Ver. van Orgelvrienden hoopt D.V. zaterdag 26 april een vergadering te houden in de zaal achter de Chr. Ger. Kerk te MiddeUiamis. Op deze verga dering hoopt dhr. Dick Buitenhi^is, mu sicus te H. I. Ambacht een lezing te houden over: De hobo en haar moge lijkheden. Hij zal ook enkele soli met begeleiding ten gehorebrengen. Aan gezien de hobo in onze regio niet zo'n bekend instrument is, raden we iedere muziekliefhebber aan deze interessante avond bij te wonen. U bent van harte welkom. De aan vang is 19.30 uur. OOLTGENSPLAAT Oranjevereniging weer paraat. „Het hele Nederlandse volk, mogen we wel zeggen, verheugt zich opnieuw in het welzijn en geeft zich op 30 april en op 5 mei aanstaande rekenschap van de oorzaken daarvan. Op die dagen treedt men niet in discussie, maakt men het elkaar niet moeilijk, vergeet men de altijd en overal wel te vinden oneffen heden en viert men feest! ORANJEFEEST op 30 april, ter vie ring van de verjaardag van Koningin Juliana en BEVRIJDINGSFEEST op 5 mei ter dankbare herinnering aan de, alsdan 30 jaar geleden herwonnen vrij heid", aldus Burgemeester W. M. van der Harst in zijn voorwoord in het Pro gramma voor beide dagen, uitgegeven en samengesteld door de Oranjevereni ging „Ooltgensplaat". Dhr. van der Harst gaat evenwel verder en merkt nog op: „Deze Bevrijding en de terug keer van het Oranjehuis waren het be gin van een ongekende bloeiperiode, die gekenmerkt werd door een schier onver zadigbare welvaart, aan het eind waar van wij allemaal de mond (en de buik?) vol hebben van „het welzijn". Keerpunt? „Als we dan op die dagen volop feest vieren (zie voor de vele mogelijkheden het rijkgevulde programma) laat ons dat dan doen in het besef, dat er door vele offers en inspanning gedurende de jaren na de Tweede Wereldporlog een grote mate van algemeen en persoon lijk welzijn is verworven, maar ook, dat alles grenzen heeft", aldus dhr. Van der Harst, die tenslotte met een wens ein digt en schrijft: „Wellicht staan wij in 1975, wat ons welzijn betreft, tegen de achtergrond van een zogeheten schaar- ste-economie, wel op een keerkunt. Moge dat dan een keerpunt in positieve zin zijn, dat een periode inluidt, waarin de opvattingen en denkbeelden zodanig worden vernieuwd en verfrist, dat het streven naar louter materiaal welzijn plaatsmaakt voor het streven naar geestelijk welzijn. Dat komt neer op minder aandacht voor jezelf, meer aan dacht voor de ander, minder eisen, meer helpen", aldus de burgemeester. Programma. In het rijk gevulde programma staat voor 30 april diverse gebeurtenissen van uur tot uur. Vanzelf is het de dag voor de schoolkinderen (9.30 üur aubade voor het Gemeentehuis, waarna tractatie), om 10.30 uur begint de Rommelmarkt aan de Ben. Molendijk enz. Op zaterdag 3 mei wordt er een' autorit verzorgd voor de bejaarden en op maan dag 5 mei wordt begonnen met een Alle gorische optocht en eindigt men 's avonds met een grote Lampionoptocht met U.D.I. en Drumband. Die dag wordt er ook een expositie gehouden van ge maakte tekeningen door leerlingen van de twee hoogste klassen van de basis scholen, die beoordeeld zal worden door een vakkundige juiy. Tijd en plaats van de tentoonstelling worden nader bekend gemaakt. De Oranjever eniging heeft weer een zeer gevarieerd programma samengesteld. niet goedschiks, dan maar kwaadschiks. En wat kunnen we zeggen? Wat wil len we, wanneer theologen Jezus van Nazareth verkondigen als de grootste provo, de grootste revolutionair van alle tijden? Zouden we dan van „de wereld" iets beters kunnen verwachten? WAARNEMER iiiiiiiiiiiiiiiiraii"' V E R V o L G V E R H AAL door COR VAN HARTEN „Ach, jullie ook!" Nijdig draaide Leen zich om. „Ik heb toch niet om die bloe men gevraagd? Wat k,an mij de afzen der schelen! Ik wou dat ik goed en wel op zee zat". „Wacht je tijd maar af, mannetje", meende moeder Tina. „Het is nog lang zover niet". >,Jij wordt verwend, broertje, weet je dat wel?" plaagde Gré. „Eten en drin ken op bed en nu nog een bloemenhulde toe! Van de grote onbekende. Miss X zullen we haar noemen. En wie weet wat je van mij nog krijgt Leen gaf geen antwoord. Hij dacht na van wie die bloemen konden zijn. Of... eigenlijk was het geen probleem. Ze móésten van Marie zijn. Maar waarom had zij hem bloemen gestuurd? Nou ja, nij was een paar keer met haar uit ge weest, maar dat is toch geen reden om hem bloemen te sturen? Toch vond hij haar cadeau wel leuk. Zodra ik buiten mag, moet ik haar eens praaien, peinsde hij. En dat zou niet lang meer duren. Twee weken lag hij nu al in bed. Een paar gekneusde ribben, een massa klei ne wondjes, veroorzaakt door de glas splinters, dan nog een geduchte ver koudheid, dat was voor hem de balans van het stuk water in die donkere stormnacht. Hij zou het aan niemand durven vertellen, maar hij was bang geweestnou! Geschrokken, toen hij eensklaps die berg water vlak naast de logger zag oprijzen. De logger, die ineens zo raar achterover helde, de brekende ruiten van de stuurhut Au! Wat deed zijn borst nog zeer! Hij was nog lang niet de oude, dat merkte hij wel. „Die gekneusde ribben moeten vanzelf genezen, joh", zei Gré meelevend. „Dat kan geen dokter beter maken, dat moet slijten". „Ik vind het maar een schrale troost, die jij mij geeft. Ik snak naar buiten, naar de straat". „En dan zeker naar Miss X, het bloe- menmeisje. Je mag haar wel teder be danken. En haar de schrijfkunst probe ren bij te brengen". Leen werd nijdig. „Ik wou dat je daar je mond over hield. Ik kén geen blóe- menmeisje en ik heb niet om die paar debloemen gevraagd". „Het zijn geen paardebloemen, het zijn margrieten". Als zij dan aan land gegaan wa ren, zagen zij een kolenvuur lig gen en vis daarop liggen en brood. Johannes 21 9. Hij doet wonderen, Hij alleen. Dit hebben de discipelen van de Heere Je zus ervaren, maar dit ervaren al Gods kinderen. De hele nacht hebben die stoere vis sers gezwoegd om hun scheepje vol met vis te krijgen, maar niet één visje heb ben ze gevangen. Ze zijn moedeloos, teneergeslagen, de hele nacht in touw geweest en niets ge vangen, en nu is de morgen aangebro ken, vanzelf houden ze er dan mee op. Maar ziet als het nu morgenstond ge worden was, stond Jezus op den oever; doch de discipelen wisten niet dat het Jezus was. Hoe nauwkeurig heeft Hij hen gade geslagen, maar bleef nog achterwege. Totdat het Zijn tijd was. Toen de disci pelen helemaal niets gevangen hadden, toen kwam de Heere. Dan is het tijd dat Hij werkt, en zal Zijn almacht tonen. Onbegrepen wegen voor de mens die altijd probeert tot God op te klimmen, en de scheiding door erf en dadelijke zonden gemaakt, door eigen doen en laten probeert weg te nemen. Echter het zal niet gelukken, dan zou God niet aan Zijn eer komen en de ziel de zaligheid niet krijgen. En als zij aan de opdracht des Heeren voldaan hebben, wat een rijke visvangst hebben ze toen gehad. De Heere wist waar de school vissen was, en wel aan de rechterzijde van het schip, en zij hadden de hele nacht aan de linker zijde gevist. De voorzienigheid Gods gaat over de kleinste dingen, wij noemen dat soms toevalligheden, maar gelukkig zij die er de Hand Gods in mogen opmerken. Neen het is niet toevalUg geweest dat zij die nacht niets vingen, de Heere be stuurde het zo. God wordt verheerlijkt in lege netten. Dit is de ervaring van Gods kinderen, opdat Zijn Naam eeuwig de eer zal ont vangen. En nu gaat de Heere nog ver der met onderwijs geven, want na die gezegende visvangst als zij aan land komen staat de maaltijd al klaar. Zij zagen een kolenvuur liggen en vis daarop voor de maaltijd, maar niet de vis die zij hadden gevangen, al had de Heere hen een rijke visvangst bereid. Het Godswerk wil de Heere doen schit teren opdat Hij verheerlijkt wordt. Ziet de hele nacht gewerkt maar niets ge vangen, en nu bereidt de Heere een maaltijd. Hij doet wonderen. Hij alleen. Alles vrije gunst, onverdiende goedheid aan een onwaardige zondaar geschonken. Wat vertederd en vernederd dit voor Gods aangezicht. Een mens wringt zich in duizend bochten om de hemel te bewegen hem iets te schenken, en voorzeker is een mens geroepen de middelen waar te nemen. Maar van 's mensenzijde loopt het hopeloos vast. En dit is nu de wijsheid Gods om Zijn kinderen te leren: „Uit vrije goedheid waart Gij haar, een vriendelijk Ont- fermer. De Heere laat de zondaar vast lopen opdat zij het leven uit DIE GROTE AN DERE zullen verkrijgen. En als de Heere de Zijnen onthaalt, dan moeten zij zeggen: „Heere daar is nu niets van mij bij, daar heb ik niets aan gedaan. Wat krijgt het vrije genadewerk Gods dan een waarde, dan zijn er momenten in hun leven dat zij alle mensen willen toeroepen: Laat ieder 's Heeren goed heid loven; Want goed is d' Opperma- jesteit; Zijn goedheid gaat het al te bo ven; Zijn goedheid duurt in eeuwigheid. De Heere onthaalt Zijn kinderen niet op hun werk maar op Zijn werk. Alles wat de Heere Zijn kinderen hier op aarde schenkt uit Zijn Middelaars verdiensten is een voorsmaak van het geen hen straks wacht. Maar het is nog ten dele, als zij een lichaam der zonde en des doods afleggen zullen zij eeuwig delen in die erfenis die Hij bereid heeft voor allen die Hem vrezen. Met hetgeen zij hier gevangen hebben kunnen zij niet binnengaan, maar de Heere zal hen verzadigen met Zijn God delijk beeld. Als zij de poort zullen doorgaan zal alles wat van hen is achterblijven. Al hun worstelen, al hun strijd, maar altijd zullen zij delen in hetgeen God bereid heeft die Hem liefhebben. En dat alles uit Hem Die dood ge weest is en leeft tot in alle eeuwigheid. Als we vreemdeling blijven van dat vrije genadewerk zullen we eeuwig honger en kommer hebben, maar „de Zijnen zal Hij toeroepen" Komt herwaarts, houdt het middag maal. En Zijn liefhebbers zullen uitroe pen: „Het is de Heere". Middelhamis, v. St. Het gaat over het laatste jaar van de oorlog, nu 30 jaar geleden. Van de Duitsers mocht er niet gefotografeerd worden. Maar er was een illegale groep, die het stiekum deed. Ze noemden zich „de ondergedoken camera". Inderdaad moest de camera onderduiken, verbor gen onder hun jas of in een tas en van uit een portiek werd dan de terreur, de ellende en het verzet van dit laatste oorlogsjaar op de foto vastgelegd. Wij in Zeeland hebben de honger winter 1944/'45 niet meegemaakt, we waren in november 1944 al bevrijd. Maar we hebben er-waarschijnlijk ge noeg over gehoord, hoe er toen boven de rivieren is geleden. Daar heersten de Duitsers nog met ijzeren hand. De fotograaf Gas Oorthuis heeft ruim 100 foto's uit die tijd in een boek ver zameld. Alle stilletjes genomen. Hij schrijft erover: „Toen we eindelijk het laatste jaar van de oorlog (wie wist dat het het laatste jaar zou zijn?) begonnen te fotograferen, ging het niet meer over de verdrukking, maar hoofdzakelijk over de armoede, de honger, de erbar melijke ellende van de hongerwinter en de langverwachte maar niet vrolijke be vrijding". De opdracht van zijn foto-boek „voor Frank, Casper, Anne, Yves Pascal, Jochem Joris, en alle andere kinderen en kleinkinderen. Want we hopen dat zij het mensonterende van oorlog en onderdrukking, en honger, en vervolr ging en angst niet zullen meemaken". Ellende. De Joden zijn er wel het slechtst aan toe geweest. Van de 140.000 die er in ons land woonden, zijn er 110.000 naar Duitsland gevoerd. Slechts een paar zijn er teruggekomen en dan nog meestal geen honderd percent wat de gezond heid betreft. Ze moesten een gele ster dragen met de naam Jood erin. Voor de ramen van openbare gelegenheden ver schenen de bordjes met „voor Joden verboden". Enkele duizenden hebben hun leven gered door onder te duiken. In een kleine ruimte, soms gecamou fleerd als een kast, moesten ze hun da gen doorbrengen. Wat duurt een dag dan lang! Hier uit Middelburg was het de heer Polak, die zich in CoUjnsplaat heeft verborgen en op die manier er het leven heeft afgebracht. In Zeeland wa ren trouwens weinig Joden, de meesten woonden in Amsterdam. De laatste maanden van de oorlog waren de ergste; er was niet genoeg eten meer. Op de muren had men wel met grote letters gekalkt „Honger", maar daarmee kreeg men geen eten in de buik. Op de bonnen werd steeds minder verstrekt en men moest soms een lange tijd in de rij staan voor de bakkerswinkel. En dan werd er ineens een bordje voor het raam gezet: „brood uitverkocht". Wat men in de gaarkeu kens kreeg was ook niet voldoende. Slappe kost waar niet veel kracht uit te halen was. Soms maakte men urenlange tochten om op het land bij goede boeren wat te pakken zien te krijgen. Op fietsen zon der of met houten banden. Of met een handkar. Het waren dikvidjls vrouwen die er op uit trokken, de mannen werk ten in Duitsland of waren ondergedoken en durfden niet op straat komen. Het gevolg van dit gebrek aan voed sel was hongeroedeem. Door en door verzwakt zakten ze soms neer op straat, dood. Behalve honger leed men ook kou. In Amsterdam werd de verlaten joden- buurt afgebroken. Alles wat brandbaar was werd meegenomen. ZeHs de blok jes hout tussen de tramrails. Voor dood kisten was er ook geen hout beschik baar. Men begroef de doden in een kar tonnen doos en toen die er ook niet meer waren in een zak. Verzet. De illegale werkers hadden het druk. Om de onderduikers te helpen, werden duizenden bonkaarten gedrukt. Ook de persoonsbewijzen werden vervalst als dat nodig was. Kranten en pamfletten werden gedrukt en door wakkere koe riers rondgebracht, 't Moest alles in 't geheim en met uiterste voorzichtigheid gebeuren. De drukkerijen waren kleine primitieve ruimten, dikwijls zonder stroom. Die werd soms opgewekt door op een stilstaande fiets te trappen, alsof men rijden moest. Aan verborgen radio- toestellen hoorde men wat de regering in Engeland wilde en hoe de toestand van de Duitse legers was. Toen de spoorwegstaking uitbrak, vernietigde men de electrische leidingen en liet de treinen ontsporen. Tot na de bevrijding stonden ze naast de rails. Op een bevel om zich te melden voor werk in Duitsland, plakten de verzets mensen: „Houd uw vrijheid, Meld u niet! In Nederland nood, In Duitschland dood". Ze oefenden met wapens en ze maak ten explosieven. Gebruikten ze -ook. Bevrijding. Dan komt op 5 mei 1945 de bevrij ding. Zo erg was het met de honger, dat Engelse vliegtuigen vergunning hadden gekregen dat was een paar weken van te voren om voedselpakketten te laten vallen. Daarna gaan de rantsoe nen omhoog. Op het laatste nippertje proberen Duitse soldaten nog om fietsen te stelen, bij hun vlucht kunnen ze die wel eens nodig hebben. Nu het toch met hun macht op een eind loopt, durft een ge tergde landgenoot een militair van zijn gestolen fiets te trekken. Collaborateurs worden gevangen ge nomen, moffenliefjes kaal geknipt. De Joodse synagogen gaan weer open. Met allerlei soort vervoermiddelen komen onze mannen uit Duitsland terug. Op de fusUleerplaatsen worden bloe men gestrooid, toen de Duitsers er nog waren, heeft men het ook wel stilletjes gedaan, dat was toen gevaarlijk. Op 19 september voert minister Lief- tinck een geldzuivering in, om de zwar te handelaars hun winst te ontnemen. Bij het proces in Neurenberg zien we de kopstukken Goering, Hess, van Rib- bentrap en Seys Xnquart voor hun rech ters. Hitler is er niet bij, hij heeft zeU- Op het in het „Jeugdgebouw" te IJzen- dijke gehouden elfde districts-festival op zaterdag 19 april j.l., uitgaande van de Nederlandse Accordeonisten Associa tie behaalde onze dorpsgenoot: Hans v. d. Maas Jac.z. in de derde afdeling het hoogste aantal punten (82). Dit was ook het hoogste aantal van alle 37 deelneem sters en deelnemers, van dit festival dat georganiseerd werd door dhr. Jasper Anthonisse uit Biervliet, en waarvoor ook van de zijde der ouders en fannilie- leden grote belangstelling bestond. Hans van der Maas (15) leerling van de derde klas van de Openbare Mavo te Zierik- zee, ontving zijn opleiding aan de Zeeuwsche Muziekschool, onder leiding van dhr. G. Blom, leraar accordeon aan deze school. Hans speelde op dit festival: 1. Angelina Polka, van N. Antonelli. 2. Prelude no. 3 van B. Borgstrom. Hij zal gezien deze mooie prestatie nu ook kun nen deelnemen aan de nationale wed strijden die in het a.s. najaar te Zeist zullen worden gehouden, en waarvoor minstens 75 punten door de jury, die be stond uit dhr. G. Beuk uit Alphen aan de Rijn en Toos Honmiel uit Rotterdam, moesten worden toegekend. Bloedarmoede door ijzergebrek wordt aangenomen als de meest voorkomende ziekte, veroorzaakt door tekorten. Een ijzertekort bij vrouwen komt het meest voor tijdens hun vruchtbare jaren. Bloedverlies tengevolge van menstrua tie en grotere eisen aan het lichaam ge durende de zwangerschap, doen de be hoefte aan ijzer toenemen. IJzer is een belangrijk mineraal, no dig om het lichaam soepel te laten func tioneren. Gecombineerd met proteïne vormt het een substantie, die in de rode bloedlichaampjes voorkomt. Deze sub stantie heet hemoglobine, die zuurstof van de longen naar de andere lichaams cellen voert. In de lichaamscellen ab sorbeert hemoglobine de kooldioxyde en brengt het terug naar de longen. Dit is een ononderbroken cyclus. IJzer komt in zeer kleine hoeveelhe den in het lichaam voor. Daarom is het verstandig altijd een goede aanvulling te hebben. IJzer komt in veel voedsel voor. Eén van de rijkste bronnen is le ver. Andere vleessoorten, in het bijzon der vlees van organen, zijn uitstekende bronnen. Volkorenbrood en kant-en- klare graanproducten zoals b.v. Com Flakes dragen bij tot een belangrijke hoeveelheid ijzer, evenals eigeel, groe ne bladgroente, gedroogde zuidvruchten zoals abrikozen en pruimen en peulvruchten. Om aktief en gezond te blijven, wordt geadviseerd ijzerrijk voedsel te nutti gen. moord gepleegd en is in zijn bunker in Berlijn verbrand. Op de vuilnisbelten ligt nu zijn portret. Ziehier een beschrijving van de laat ste oorlogswinter, zoals u het in het fotoboek van de illegale fotograaf Cas Oorthuys in beeld ziet. Middelburg L. van Wallenburg. MIDDELHARNIS 's MORGENS: 8.00 uur Klokgelui met uitsteken van onze nationale driekleur. Herau ten te paard maken een kleine rondgang. 8.30 uur Muzikale rondgang van Kon. Fanfare Sempre Crescendo met de Majoretten in Middelhamis. 9.15 uur Aankomst muziekvereniging met Majoretten voor het gemeen tehuis. 9,20 uur Opening van de festiviteiten door de Voorzitter vanaf het bor des. 9.25 uur Aubade met alle schoolkinde ren voor het gemeentehuis met begeleiding van Sempre Crescen do. 9.30 uur Toespraak door Burgemeester Joh. van Es. 10.15 uur Kleuren T.V. uitzending van het défilé op paleis Soestdijk in het Dienstencentrum Doetinchem- sestraat voor de bejaarden. Dit geheel wordt verzorgd door Fa. A. C. Huibrechtse. 10.15 uur Majoretten show op het Ru bensplein. 10.30 uur Demonstratie ringrijden met Pony's rond de muziektent door de Pony club. 10.45 uur Grote verkleed optocht voor alle kinderen van de kleuter en basis scholen. Alle scholen van Sommelsdijk verzamelen voor de Landbouw- huishoudschool met daarna rond gang door het dorp. Alle scholen van Middelhamis verzamelen op het plein van de basis school Zandpad met daarna rondgang door het dorp. Er wor den mooie prijzen beschikbaar gesteld. 's MIDDAGS: 1.00 - 5.30 uur Wielerronde van Mid delhamis vanaf het Beneden Zandpad. Aansluitend hierop slip demonstratie door auto coureur Han Akersloot. 1.30 uur Gelegenheid om met Pony's en wagen een rondrit door het dorp te maken of los Pony te rijden. Alles a 1,p.p. Verzamelpunt parkeerterrein Holland-Zeeland. 2.00 uur Majoretten show op grasveld Rusthuis. 2.00 en 8.00 uur In Meyer theater de te kenfilm Asterix en de helden. Toegang alle leeftijden. Entree 3,— p.p. Bij voldoende belangstelling om 4.00 uur extra voorstelling. 6.00 uur Hindernis wedstrijd op de fiets voor jongens en meisjes van 8 tot 12 jaar. Inschrijven op de Bin nenweg te Sommelsdijk. 0,50 p.p. 8.00 uur Concert in de grote kerk te Middelhamis te geven door Simon C. Jansen organist te Amsterdam. 8.30 uur Lampion optocht voorafgegaan door Sempre Crescendo. Vertrek parkeerplaats Holland Zeeland, T.b.v. kinderboerderij Hemesseroord zal er de gehele dag een rommelmarkt worden gehouden op de parkeerplaats naast de gasfabriek. „Dat is hetzelfde". Moeder Tina kwam de zolder op, een schaal vol fruit voorzichtig voor zich uit dragend. „Kijk eens", zei ze opgewekt. „Dat is voor jou. Van onze Gré. Hoe vind je dat?" Gré wachtte het antwoord niet af. „Jan is gisteren gevaren", zei ze. „Hij heeft jouw reder gesproken; hij vroeg hoe het met jou ging en je moest de groeten hebben". „Wist hij nog iets bijzonders?" „De „Verwachting" vangt lekker. Schipper Jan heeft een paar mooie spok- jes getroffen. Maar daar heb jij niks aan; jij trekt ziekengeld. De reder zei dat het beslist het laatste jaar is van die ouwe motor. Deze winter krijgt het schip een nieuwe, en ook een betere brug". „Het wordt wel tijd. Alles op die log ger is oud en versleten. Maar wij heb ben best gevaren. Misschien kan ik met de Engelse walvisserij weer aan boord komen". „Vader en onze Eef komen ook naar huis; ze zullen weer geen beste reis ma ken". Leens gezicht verstrakte. „Hoe lang zijn ze nu uit?" „Vier weken. Vader had gehoord van dat ongeluk van jou. Hij zei het door de radio". „Een lange reis en weinig vangst Vaders humeur zal er niet beter op worden. Wij hebben elkaar voor het laatst gezien toen die keer dat hij ons binnensleepte.H ij was toen ook erg ob stinaat". „Hij is nu eenmaal zo, Leen. Wij zul len het ermee moeten doen". „Zeg GréLeen aarzelde. „Ja?" „Vinden jullie het jammer, dat je ik bedoel, hebben Jan en jij er érge spijt van dat jullie toen, eh... moesten trou wen?" „JongenGré schrok, werd ner veus. „Wat haal je nou voor rare din gen in je hoofd! Natuurlijk hebben wij... hebben wij er spijt van gehad. Hoe kom je daar ineens zo bij?" „Jij bent getrouwd; je bent van Va der af. Wanneer hij binnen is en je wilt hem niet zien, nou ja, daij blijf je ge woon thuis. Hij komt toch niet bij jou op visite. Maar ik zit ermee. Hij heeft aan mij een hekel, ik weet het. Hij ziet mij liever niet dan wel. Waarom toch? Ik doe immers altijd m'n best; aan boord heb ik nooit met iemand last Maar morgen komt hij thuis, nou, dan is de boot weer aan „Wat nioet ik daar nou op zeggen. Leen? Ik weet het ook niet. Vader is al tijd lastig geweest, humeurig, maar nooit zoals de laatste tijd. Hij is wel erg gebeten op jou, maar voor ons was hij ook nimmer een beste vader, bepaald niet. Alleen Eef en Nelly, daar hééft hij het op. En jullie op de „Verwachting" vangen meer dan hij. Laatst heeft hij uitgerekend dat jij, als lichtmatroos, evenveel verdiende als zijn stuurman. En dat kan hij niet hebben. Wat dat aangaat is de visserij maar een akelig bedrijf, hoor. Wil je niet liever naar de koopvaardij? Dan maak je lange reizen, je bent weinig thuis; dan gaat alles mis schien beter". „Nee", zei Leen beslist. „Daar is geen sprake van. Ik heb er wel eens over na gedacht, maar ik doe het niet. Ik blijf op de visserij. Vader moet maar eens anders worden. Als hij denkt dat ik bak zeil haal, heeft hij het mis. Maar nou lig ik in bedik kan niet weglopen als hij een kwaaie bui heeft". „Maak je niet druk, joh. Alles valt misschien wel mee. Hij zal toch niet uitpakken nu je ziek bent, en dat na die grondzee. En ehdat andere, daar moet jij niet zo aan denken hoor. Dat is erg verkeerd". „Ik zal het proberen", antwoordde Leen. Langs de haven was het gezellig druk. De nettenwagens, hoog opgetast, reden af en aan. De natte vleten werden naar de duinen vervoerd, daar uitgelegd, ge droogd en gerepareerd door de boet- sters, om vervolgens weer naar de sche pen te worden teruggebracht. De loggers werden gelost en geladen; overal op de kade was de weg versperd door hon derden tonnen, volle en lege, en een me nigte vaten zout. Bij de Engelse wal werd reeds haring gevangen; het waren de grote vóórspokken, want de eerste schepen kwamen al naar huis, volgela den. De „Verwachting" was er natuur lijk eveneens bij. Geweldig, zoveel ha ring dat schip ving! Langs de kant werd erover gesproken: wanneer er ergens haring zwom was schipper Jan erbij. Zo'n ouwe logger toch en zo'n afgeleef de tachtiger! Het ving soms meer dan de meer moderne schepen met hun ster ke motoren. Je ziet maar: een ons geluk is meer dan een kilo wijsheid. Of dacht je dat die ouwe schippers en die beman ningen van de grote loggers sufferds zijn? Van kleine jongen af varen ze ter visserij. Ze kennen elke diepte, iedere bank en aUe steen-, zand-, modder-, schelpen- en kiezelgronden van de Noordzee. Ze komen altijd terecht met hun kompas, hun sextant om het zon netje te schieten, hun sleeplog en hun dieplood aan een lijntje. Maar de visserij kan je niet bereke nen. Daarin moet je geluk hebben. Een kundige schipper is nog altijd niet per sé een gelukkige schipper, en andersom ook niet. Er wordt wel eens gezegd dat je de haring niet kunt opzoeken; de ha ring moet jou zoeken; daar zit wat in. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1975 | | pagina 5