EIIAI1DEI1 niEUWS IN6ER Hugenoten in Zeeland ONTMOET DE PAASHAAS BIJ CiïROËK ENÜQM ZATERDAG EVEN BIJ ONS LANGS Autobedrijf P. Hesselink UWO VOORDELIG m IS HET IN DE PRIJS-SLAG IJKMAAR 79 43 51 99 89 89 75 ^RIJNe„MOEZH.WIJNEN IQJHBSIH Camp begrijpt uw figuur ICITROËN^ 169 219 ia huizen, boerderijen Dirk Verkerke iimnm siroop fresosuter asi ^^99 DELWIONTE TOWIATEN KETCHUP p "%^85 ECHTE COCA COLA fles0,75liter „75 CALVÉ ZOUTE PINDA'S pak 250gram ^]49 iWAGERE CHOCOLADEIVIELK literpak 75 HEINZ SANDWICH SPREAD BURTON CREAMCRACKERSr-"' ROGGEBROOD p.pakje PRINCE FOURRÉ BISKWIE ST'''^ 79 A.J.R ZELFR.BAKMEEL pak soogram J-.49 40 DUIKERTJES THEEZAKJES DUYVIS SALATA ties 3/4 liter 6 GOUOA KAARSEN UNOX SOEPp.blik champignon-ofasperge j^^Ju9 KN0RRS0EP7soortenp.zakje TONIJN METGROENTEN p.biikje 139 SARDINES IN OLIE flink blik g9 BICRO RAGOUTp.blik kippe-ofrundvleesgp59 BLUE BAND p.pakj half zoet PER Wat is eon carillon? 3e blad Vrijdag 12 april 1974 No. 4279 HET KIJKVENSTER ir ir ir ir ir ir Tel. 3975 MIDDELHARNIS PREDIKBEURTEN ZEELAND C. KIEVIT ZN. Centrale Verwarming Paas-expositie^^ Bosdreef 1 Dirksiand grasmachine r^Cg?*"-^ gs^i- AHCI DnCtr A FMMB./BESSENWUNmetJ0N6E JENEVER of ^^C AUcL nUooA kersenwijn i«et brandewijn GOLD PACK PUDDlNGp-pakje »J'n GEISHA ASPERGES 1/4blikje250gram^_^159 -F^ POEIS TOAST ZpAKJES kleinofovaal 75 KIPPESOEPPAKKETdiepvriesiSOOgr. j__JOO MAGERE MELK literflacon GOLDEN WONDER CHIPS nSS^laprik. J^ j?ist 12 BITTERBALLEN diepvries 4 KROKETTEN diepvries KenG KORREL OPLOSKOFFIE 2oogr. 519 rsüt MAYONAISE grote tube -^ ALLE SOORTEN ri rn ÉÉN PRIJS rLtb aISU waar geld nog waadde heeft blik op kerk en samenleving Verdergaande ontkerstening Aanslag op het christeiyk onder wijs? Opdracht en troost. Dat het weglaten van de bede om wijsheid en kracht uit de troonrede van vorig jaar geen onbeduidend incident is geweest, maar een doelbewuste daad, kan nu voor iedereen wel duidelijk zijn. Opnieuw zijn symptomen waarneem baar van een verdergaande ontkerste ning van de staat. De regering-Den Uyl wil kennelijk de laatste sporen van een christelijke samenleving uitwissen. Vorige week deden geruchten de ron de dat de nieuwe guldens en rijksdaal ders voortaan niet meer zouden worden voorzien van het bekende randschrift: „God zij met ons". Bij navraag bleek de regeringsvoorlichtingsdienst nergens van te weten. Is het toevallig dat in diezelfde week nog een ander gerucht door het land ging? De regering zou van plan zijn voortaan niet meer alle nieuwe wetten te laten beginnen met het gebruikelijke: „Wij, Juliana, bij de gratie Gods konin gin der Nederlanden". Ook dat gerucht werd echter van ho gerhand naar het rijk der fabelen ver wezen. Maar toch dringt zich een vraag op. Hoe komen dergelijke geruchten dan in de wereld? Heeft de regering mis schien alleen maar voorzichtig een bal letje willen opgooien? Wil men alleen maar eens proberen hoe ver men kan gaan, na de herstelling van de schrik over het weglaten van de bede? Er zal natuurlijk vanuit het christe lijke kamp wel verzet komen, wanneer toch zou blijken dat bovengenoemde ge ruchten waarheid bevatten. Maar ik ben bang dat dat verzet niet of niet juist gemotiveerd zal zijn. In het verleden hebben we al te vaak geluiden kunnen horen als: „oude, eerbiedwaardige tra dities dienen gehandhaafd te worden" of: „een groot deel van ons volk zou zich gekwetst voelen", en dergelijke Maar om deze zaken gaat het niet. Een groot deel van ons volk is al zó ver ontkerstend dat het het randschrift op onze munten echt niet zal missen, evenmin als de aanhef in de wetten dat de koningin regeert bij de gratie Gods. Eerbiedwaardige tradities hebben bo vendien weinig zin als ze nergens meer op rusten. Men kan op democratische en tradi tionele gronden echt geen eisen meer stellen. Het enige motief dat voor hand having kan pleiten is dat de overheid publiekelijk dient te erkennen dat ze in alles afhankelijk is van de Koning der koningen en de Heere der Heren. Maar dat laatste is nu juist in onze tijd voor velen uit de christelijke partijen een heet hangijzer. Een zaak die ons ook wel met zorg vervullen moet is het huidige regerings beleid ten aanzien van het onderwijs. We kennen tot nu toe openbare scholen, die van de staat uitgaan, en bijzondere scholen, die uitgaan van een vereniging of steunen op particulier initiatief. Maar de huidige onderwijsminister Van Ke- menade is -een groot voorstander van een derde soort school, de zogenaamde tertium-school. Dat is een school die een combinatie wil zijn van openbaar en bij zonder onderwijs, een school waarin hu manisten, roomsen en protestanten sa menwerken. Naar de vorm is het dan vvel een bijzondere school, want ze gaat uit van een stichting. Maar in wezen is het een openbare school, want de leden van die stichting moeten door het ge meentebestuur worden benoemd. In de praktijk zal het erop neerkomen dat het onderwijs neutraal is, terwijl de raads man van het Humanistisch Verbond, de pastoor en de predikant er gelijkelijk toegang hebben. Dat betekent niets meer en niets min der dan de doorbraak in het onderwijs! En de eigen identiteit van het ohristelijk onderwijs zou er natuurlijk duchtig door in gevaar komen, want er is een volkomen gelijkstelling tussen de huma nistische, de rooms-katholieke en de protestantse levensbeschouwing. De minister heeft reeds betoogd dat het christelijk onderwijs niet geschaad zal worden door deze nieuwe plannen, maar het CHU-kamerlid Drs. Van Leij- enhorst merkte terecht op, dat hij „te weinig oog heeft voor de belangen en de verworvenheden van het bijzonder onderwijs". Het zal voor het reformatorische deel van ons volk zaak zijn, op onze tellen te passen. We zouden niets liever zien dan de bijbel op de openbare school. Maar als noodmaatregel hebben we gekozen voor de bijzondere school, de school met de bijbel. Terwille van het geestelijk welzijn van onze kinderen en van de toekomst van ons volk. Maar dan mogen we wel bedenken wat voor offers die bijzondere school heeft gevraagd van ons voorgeslacht. En de rechten die door die felle school strijd zijn verkregen mogen we ons niet zomaar laten ontnemen. Ik schrijf deze regels aan de voor avond van Pasen. En dan denken we vanzelf aan het Woord van de Opgesta ne Levensvorst, Die Zijn discipelen de opdracht gaf: „Gaat dan heen, onder wijst alle volkenlerende hen onder houden alles wat Ik u geboden heb..." En Die daar de belofte bij gegeven heeft: „En ziet. Ik ben met ulieden, alle dagen tot aan de voleinding der we reld". WAARNEMER. volautom. van 499, voor 424, Inruil en reparatie van alle merken. ZONDAG 14 APRIL BRUINISSE Oud Geref. Gemeente, maandagavond 15 april 2e paasdag, 7 uur ds. V. d. Meer van Oosterland. OOSTERLAND Herv. Kerk 10 uur ds. van der Meer, 6 uur ds. T. v. d. Oever te Willemstad (N.-Br.) Ger. Kerk: Gezamelijke diensten met de kerk van Nieuwerkerk, in de kerk aldaar Ger. Gem. 10 uur ds. W. Hage, Openbare bel., 2.30 uur lezen en 6.30 uur ds. W. Hage Oud Geref. Gem. 9.30, 2 en 6 uur ds. A. van der Meer. SCHERPENISSE Herv. Kerk 9.30 uur ds. Haring, 2.30 uur dhr. Groen, koU. kerkrestauratie; 2e paasdag: 9.30 uur dhr. Groen Geref. Gem. 9.30, 2 en 6.30 uur lezen; 2e paasdag: 9.30/ uur bev. Ijdmaten, ds. N. W. Schreuder uit Goes. SINT MAARTENSDIJK Herv. Kerk 9.30 uur dhr. v. d. Ent Braat; 14.30 uur ds. Samson van Stavenisse (bev. lidmaten) 2e paasdag 9.30 uur dhr. v. d. Ent Braat Geref. Gem. in Ned. 3 X lezen; 2e paasdag 9.30 uur lezen Oud Ger. Gem. 3 x lezen; 2e paasdag 9.30 uur lezen. Tentoonstelling in het R^ksarchief in Zeeland St. Pieterstraat 38, Middelburg, van 5 april t.m. 31 augustus 1974. Van de 15 Waalse Gemeenten, welke in Zeeland bestaan hebben, is die van Middelburg, gesticht in 1574, de eerste en sinds 1827 ook als enige overgeble ven, zy zyn allen voortgekomen uit de dramatische gebeurtenissen in de zuide lijke Nederlanden en in Frankrijk tus sen 1560 en 1760. De Reformatie had in Wallonië en in Vlaanderen veel invloed gewonnen, maar sinds de komst van Alva in 1567 was er voor duizenden, die „naar het pure Evangelie van Jezus Christus wilden leven", geen andere keus dan de marteldood of de vlucht. Zo ontstond het eerste Refuge. Uit die tijd dateert ook de naam van Waalse Gemeenten. In de strijd tegen Spanje lagen de geïsoleerde Zeeuwse eilanden bijzonder gunstig voor hen, die uit wilden wijken naar Engeland (Canterbury, Londen, Norwich, York). Reeds in de jaren vóór de overgave van Middelburg vindt men ter plaatse Franse namen van burgers, die blijkens 2 sententies van Alva in 1568 tegen de „secte der Calvinisten", echter voorvluchtig waren. Na de be vrijding van Middelburg in 1574 werd de Waalse Gemeente officieel opgericht onder leiding van Louis D' Outreleau uit Antwerpen, die reeds 2 jaar in Vlissin- gen predikant was voor de Waalse troe pen van de Prins van Oranje. Als een der eersten heeft D' Outreleau zijn handtekening gezet onder de Neder landse Geloofsbelijdenis (Confession Belgica), opgesteld door Guy de Bray In het Frans en door Francois du Jon in 1580 in de sindsdien gezaghebbende tekst op perkament overgeschreven. Intussen was in 1578 op de nationale Synode van Dordrecht besloten, dat de Waalse Gemeenten voortaan zelfstandig zouden bestaan, omdat „in de Nederlan den tweederlei sprake gebruikt wordt, de Duitsche ende de Walsche". Na de komst van de hertog van Parma stro men opnieuw vluchteling naar Wal cheren. Terwijl de Walen in Vlissingen 10 jaar lang in Middelburg ter kerke gingen, werden zij in 1584 een zelfstan dige Genieente. Een jaar later viel het laatste bolwerk Antwerpen na een lang durig beleg in handen van Parma. Deze genadeslag voor het Calvinisme in de zuidelijke Nederlanden en de daarmede gepaard gaande uittocht hadden echter de stichting van nieuwe gemeenten in Arnemuiden en vooral Zierikzee tot ge volg. Tegen het einde van de 16e eeuw zijn er in Middelburg al 3 Waalse predi kanten. Verschillende malen heeft er al in deze stad een Synodevergadering plaatsgevonden, met afgevaardigden uit alle Nederlandse classes en uit de ver strooiing (Vlaanderen, Engeland en Duitsland). Vanaf 1589 gaat een Waals predikant uit Zeeland arbeiden in de Gemeenten „onder het Kruis" (schuil naam: de Olijfberg), telkens slechts voor 1 of hoogstens 2 jaar in verband met de grote gevaren, waaraan de, schuilkerken in de zuidelijke Nederlan den blootstaan. Gedurende de eerste helft van de 17e eeuw blijven de Walen in Zeeland langzaam toenemen. In Zeeuws-Vlaan- deren ontstaan nieuwe Gemeenten, som mige eerst nog bediend door een twee talige predikant: Aardenburg, Axel en Philippine en vooral Groede, waar in 1653 een nationale Waalse Synode plaatsvond, de enige ooit in Zeeuws- Vlaanderen gehouden. Ook elders, b.v. in Goes, ging aan de stichting van een eigenlijke Waalse Gemeente een periode van deelgenootschap met de „Neder duitse" gemeente ter plaatse vooraf. Verreweg de grootste gemeente bleef Middelburg, kerkelijk een waar cen trum van het gehele gewest. In 1606 werd er voor het eerst een jong predi kant in het ambt bevestigd: Jérémie de Pours, 24 jaar oud. In woord en ge schrift nam deze strijdvaardig deel aan het leven van zijn tijd; op de nationale Synode van Dordrecht hield hij ook de openingspreek in het Frans. Met Jean de Labadie zijn we al in de 2e helft van de bewogen 17e eeuw, waarin de strijd tussen confessionelen en piëtisten diepe sporen heeft nagelaten. In die tijd werd Nederland sterk be trokken bij het lijden van de Waldenzer Kerken in Noord-Italië. In 1655 was de hulpverlening in de Waalse Gemeenten op gang gekomen, wat in 1735 leidde tot een permanent Comité Vaudois (dat nog bestaat). Na het succes van een (stede lijke) collecte in Middelburg in decem ber 1762 (meer dan 10.000 gulden), werd ook de Waalse Gemeente van Middel burg lid van genoemd Comité in 1765, tot op de huidige dag. Andere hulp ging uit naar de talrijke Hugenoten, die de gewelddaden van Lodewijk XIV nog vóór het fatale jaar van de herroeping van het Edict van Nantes ontvluchtten. Na 1685 komt dit 2e Refuge naar de Republiek der Ver enigde Nederlanden goed op gang. De Waalse Gemeenten van Goes en Sas van Gent, kort tevoren gesticht en beiden nog met een beperkt kerkelijk leven, na 1685 Hugenootse predikanten. In Cadzand, Oostburg, Veere en Tholen houdt de oprichting van een nieuwe Waalse Gemeente zelfs rechtstreeks ver band met de komst van honderden Hu genoten. Zierikzee benoemde een 2e predikant. Aardenburg bouwde een nieuwe kerk. In Middelburg kwamen 3 gevluchte predikanten aan, waarvan Arnoult de Casamajor 90 jaar oud was. Totdat de vrede van Utrecht in 1713, waarbij een stuk van de zuidelijke Ne derlanden met Rijssel aan Frankrijk werd afgestaan, een laatste uittocht van Hugenoten uit die streek naar Zeeuws- Vlaanderen tot gevolg had. Maar nog vóór het einde van de 18e eeuw bezweek de eerste Waalse Ge meente: Sasvan Gent, even later gevolgd door Cadzand. Het gebrek aan nieuwe predikanten, de sociologische assimila tie en vooral de geest des tij ds begonnen hun uithollende invloed te doen gelden. In de Franse tijd tussen 1806 en 1809 volgden Sluis, Groede en Aardenburg om dezelfde redenen. De Waalse Synode werd op last van Lodewijk Napoleon in 1810 opgeheven en later door Willem I niet hersteld. De invoering van de kerkorde van 1816 betekende de ge dwongen opname van de Waalse Ge meenten in de nieuwe Nederlandse Hervormde Kerk. Alle ingebrachte be zwaren werden terzijde geschoven. Meedogenloze staatsinmenging leidde in 1817 tot de ondergang van de actieve Waalse Gemeente van Oostburg, die nog in 1805 een nieuwe kerk gebouwd had. Goes, Tholen en Veere volgden in 1818, Vlissingen in 1823. Met Zierikzee eindigde in 1827 het epos van de Waalse Gemeenten in Zeeland, met uitzondering van Middelburg, dat sinds 1817 met één predikant alle stormen thans 400 jaar heeft getrotseerd, zelfs de rampzalige meidagen van 1940, toen de oude Bo- gardenkerk aan de St. Pieterstraat recht tegenover het tegenwoordige Rijksarchief) in vlammen opging. De Waalse Gemeente heeft er 365 jaar on onderbroken haar eredienst gehouden in de Franse taal, a la gloire de Dieu. R. F. Ie Gras. Aan deze tentoonstelling verlenen medewerking: Waalse Gemeente te Middelburg, Bibliothèque Wallonne te Amsterdam, Mej. J. A. Cysouw te Goes, Ds. P. Fagel te Veere, Drs. P. J. van der Peen te Domburg, Ds. R. F. Ie Gras te Middelburg, Koninklijke Bibliotheek te 's-Gravenha- ge; Bibliotheek v. d. Universiteit van Amsterdam, Atlas van Stolk te Rotter dam, Zeeuws Museum te Middelburg, Museum voor Zuid- en Noord-Beveland te Goes; Gemeente-archief van Aarden burg; Gemeente-archief van Goes, Gemeente-archief van Vlissingen, Algemeen Rijksarchief te 's-Gravenhage SOMMELSDIJK Telefoon (01870) 2609 Komt u q.s. zaterdag \^at rondwandelen tussen 2CV en Dyane, wat mijmeren bii Ami, GS en DS - het ziin ons inziens belangrijke stappen uit uw paos- parade. En onze expositie is ervoor. Op een feesteliike dog is het prettig een Citroen te overwogen - ook al omdat comfort, zuinigheid en veiligheid bij een Citroen horen zoals uw eitfe bii Pasen. Een chocolade-ei ligt al voor V klaar en. in onze auto's mag u best het ei van Columbws zien. Tot zatei ...^m*Sft:T;l"f'y7*.t-'*^'-«. y,r<' •■*- Camp weet dat elk figuur anders is. Dat een korset alleen steunt en korrigeert, wanneer het aan het lichaam Is aangepast. Daarom brengt Camp zo'n veelzijdig assortiment korsetten om aan de wensen van iedere vrouw, ongeacht haar leeftijd tegemoet te komen. Onze gediplomeerde Camp-korsettières geven vakkundig advies. GEEFT UW ADVERTENTIES VROEGTIJDIG OP! Te koop gevraagd: en ander objekten, zowel voor permanente bewoning alsook voor niet permanen te bewoning. Reeds meer dan vijftig jaar waren wij velen van dienst, referen ties ter inzage, graag kom.en wij geheel vrijblijvend eens met U praten. RODELKO B.Y.. Fa. S. KODDE en Zonen, Markt 8, Veere, Tel. (01181) 279 - MZ. Wij slijpen uw snel en deskundig. GEREEDSCHAPPEN MIDDELHARNIS 295 gram k engelse import ■i^ 340 LEZING IN GOEREE Dat een carillon een klokkenspel en ook wel beiaard wordt geheten, mag bekend worden geacht. Wat velen niet weten is, dat geen enkel klokkenspel gelijk is. Niet alleen is er verschil in het aantal klokken, maar ook in klank en bouw bestaan er varianten. Daartoe uitgenodigd door de Stich ting Goereese Gemeenschap komt Mr. Romke de Waard uit Badhoevedorp een lezing houden over carillons of klok kenspelen met vertoning van dia's en het doen horen van carillon-spel. De lezing wordt gehouden in De Gou den Leeuw te Goedereede op Vrijdag 19 april, aan.vang 8 uur. Ieder, die belang stelling heeft voor beiaards en voorlich ting wil hebben over het aanbrengen van een carillon in de toren van Goede- reede zal deze avond willen bijwonen.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1974 | | pagina 9