Reddingsmaatscbappijen berdenken 150 reddingsjaren „Hulde aan de redders h» j. struijk DEN HERTOG Co. Sommelsdijk 46e jaargang Vrijdaff 28 december 197S No. 4250 en D J de- CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond UIT DE OUDE DOOS ff PoSitie nam 1200 liter benzine in besSag Dief slikte briefje van duizend in, maar liep toch tegen de lamp Inzameling op de Rijksscholengemeen schap voor IVIALI VOOR MOOIERE bloemstukjes Fa. KORTEWËG I Zandpad Middelharnis R.T.IVI.Onvoldoende inzicht in behoefte Oproep aan oudere Stadtenaars ¥OOR GEZELLIG EN SFEERVOL WINKELEN GEEFT UW PANDEN m MEESTERHANDEN Bureau voor Onroerende Goederen MEESTER ZINKWEG OÜD-BEIJERLAND Tel. 01860-5953 I BEZOEKT ONZE Automoblelen-verkoophal I OOK OP VRIJDAGAVOND I GARAGE KNöPS -^ MIDDELHARNIS I LANGEWEG 113 Tel. OISTO - 2043 WWÊk M OPTOMETRIST .p .j. „OOGMETING ziekenfondsïeverancier aan alle ziekenfondsen westdijk 34 - middelharnis - tel. 01870 - 2075 DES l^lc!L£llBEST£ WESf SEN Wij van Eilanden-nieiiws, direc tie, redactie en administi-atie wen sen U en de uwen alles toe wat er voor het nieuwe jaar maar te wen sen kan zijn. Zo'n wens, in eenvoud neerge- sclireveii, maar zo hartelijk ge- meeEd, heeft thans méér betekenis dan in vele voorgaande jaren, waarin bij voorbaat mocht worden verwacht dat het „waarlijk weJ zou gaan". De vaderlandse econo mie die stabiel op de olie leek te drijven is zinkende en dat sal on herroepelijk betekenen dat we ons wat lichter zullen moeten maken om drijvende te blijven. We zullen een stukje welvaart prijs moeten geven, maar dat kan een positief element in zich bergen. Wanneer het materiële vUedt dan krijgen andere waarden weer een kans. Handen die steeds naar méér gre pen worden dan misschien weer tot nuttiger zaken aangewend, wel licht tot hulp aan elkaar die meer malen zo ver te zoeken was. Het jaar onzes Heeren 1974 wordt een uitdaging om staande te blijven. Dat kan wanneer er vertrouwen is waardoor de angst weggenomen wordt en overgaat in durf. We moeten weten en belijden dat de zorgende hand Gods over ons is en we moeten weten dat ook het mindere onverdiend is. Dat is het juiste uitgangspunt om niet klagend maar dragend het nieuwe jaar binnen te stappen. Die overgave zij u gaarne toege wenst. Ook in 1974 staan wij weer graag voor U klaar. Wij wensen U een voorspoedig 1974. tv7ÓNINGINRICHTlH53 Uitbreiding van de Goereese Vissersvloot 30-jarige man dodelijk verongelukt 69 Ol en nt 278 n X- POSTBOX 8 - MIDDKLHARNIS Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk Tel. (01870) 26 29 .-. Na 5.30 uur (01870) 33 92 Giro 167930 ikBONI4XMENTSPRIJS f 4^8 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 22 cent per mBS. Bij contract epeciaal tarlaL Het is een kwestie van historische groei dat in Nederland twee redding maatschappijen bestaan: de Koninlilijke Noord- en Zuid-Hollandse Redding- Maatschappij te Amsterdam en de Ko ninklijke Zuid-Hollandse Maatschappij tot Redding van Schipbreukelingen te Rotterdam. Beide zijn opgericht in het jaar 1824. In het jaar 1949 ontvingen zij het prae- dicaat Koninklijk. Gezien het zeevarend karakter van het Nederlandse volk is het opmerkelijk dat pas in 1824 het reddingwezen langs de kust georganiseerd tot stand kwam. Overigens was de Britse Royal Natio nal Life-boat Institution er niet veel eerder. De R.N.L.I. werd op 4 maart 1824 opgericht en viert in 1974 dus eveneens haar 150-jarig bestaan. Directe aanleiding tot oprichting van de maatschappijen was,de stranding van het Nederlandse fregatschip „De Vree- de" bij Huisduinen. Deze ramp maakte zo'n indruk in ons land, dat de Amster- damnaers Barend van Spreekens, Mr. Adriaan de Bruine, Jhr. Hendrik Jacob Ortt, Joan Hosdhon en Abraham Fock de N.Z,H.R.M. oprichtten. De N.Z.H.R.M. koos als zuidgrens van het gebied, dat zij van reddingsmiddelen wilde voorzien, de demarcatielijn tus sen de ambtsgebieden der twee inspec teurs van het loodswezen, omdat jhr. Ortt één der beide inspecteurs zich niet op het terrein van zijn zuidelijke collega wilde begeven; 9 dagen later werd in Rotterdam de Z.H.M.R.S. in het leven geroepen. Bestuurders waren de heren W. van Houten Jr., A. van Hobo ken, J. Smeer, J. Veder en N. M. Vink, met Jhr. Twent als adviseur. De eerste op organisatie gebaseerde redding van schipbreukelingen ge schiedde 26 december 1824, toen de roeireddingboot van Egmond aan Zee uitvoer. Op dit ogenblik beschikt de K.N.Z.H. R.M. over 25 reddingstations met motor- reddingboten, motorreddingvletten, mo- torstrandreddingboten en lijnwerp- en wippertoestellen. De K.Z.H.M.R.S. be schuit over 8 stations op dezelfde wijze uitgerust. Het gehele bewaakte territoir omvat de Noordzeekust, het Waddenge bied, het IJsselmeer en de Noord- en Zuidhollandse en Zeeuwse zeearmen. In de geschiedenis van 150 reddingja ren zijn spectaculaire staaltjes van moed en opofferingsgezindheid aan de dag en aan de nacht gelegd. Is er voor 1824 wel sprake van over heidsbemoeiing met het reddingwezen, in 1889 komt een staatscommissie tot de conclusie dat zulke inmenging niet nodig is. Na de stranding van het s.s. Berlin, op het Noorderhoofd van Hoek van Hol land, 21 februari 1907, komt een staats commissie tot de overtuiging dat de doeltreffendheid van het reddingwezen der beide maatschappijen niets te wen sen overlaat en dat het nodig noch wen selijk is het reddingwezen vanwege de staat te organiseren. Van de datum van de stranding van de Berlin af dateert de onafgebroken belangstelling van leden van het Koninklijk Huis voor het red dingwezen. In de loop der jaren heeft zich een romantische sfeer over het reddingwe zen verspreid, waarin, terecht, namen van bekende redders nog te lezen zijn: Jacob Glas, Dorus Rijkers, Mees Toxo- peus, Paul Bezuyen, Johannes Slis, Wil lem de Jager e.a. Naarmate de romantiek van de roei reddingboot en de zuidwester doorbro- lien werd door snelle motorreddingbo- ten, helicopters, boordradio enz. wordt het noemen van namen van heldhaftige redders minder, zonder dat dit iets af doet aan hun prestaties. In dit verband moge een gezegde van een redder aan het begin van deze eeuw worden vast gelegd. Toen een burgemeester een be manning van de reddingboot van zijn gemeente vroeg: „mannen waaraan den ken jullie nu het eerst?", zei de schip per: „we denken niks, want als we zou- we denken, dan bleven we thuis"„ In de achter ons liggende 150 jaren zijn ruim 16.000 mensen gered. Vorig jaar 1972, 473 tijdens 308 reddingstoch- ten. Meer dan vroeger groeit het aantal diensten ten behoeve van beoefenaars van de watersport. Dat de georganiseer de watersport, die altijd op hulp van de reddingmaatschappijen kan rekenen, nog niet georganiseerd vrijwillig bij draagt in de kosten van het reddingwe zen, wordt betreurd. De kosten van de jaarlijkse exploitatie van het redding wezen vervullen de beide maatschappij en met grote zorg. Zij moeten uitkomen met particuliere bijdragen en in de pri vate sector gevoerde akties. Dit jubileum willen zij aangrijpen om plannen voor nieuwbouw te realiseren. Nodig zijn: 1 motorreddingboot 1.00.000,—; 2 motorreddmgvletten 800.000,6 snelle motorreddingboten 2.400.000,—; Totaal 4.600.000,—. Er zijn voor dit gezamenlijk jubileum, gezamenlijke jubileumrekeningen open-, gesteld. Bij de Postcheque- en Girodienst: nr. 15020, ten name van „150 reddingjaren", te Amsterdam. Bij de AMRO-bank, kantoor Sarphati- straat Amsterdam, rekening nr. 43.61.00. 150, eveneens op naam van „150 red dingjaren". Van de evenementen, welke de fond senvorming en de publiciteit ter gele genheid van het jubileum begeleiden noemen wij: Een concert in „De Doelen" te Rotter dam, op vrijdag 28 december, waar het Urker Mannenkoor, het Schevenings Vissersvrouwenkoor en het Volendams Operakoor belangeloos optreden ten bate van de beide reddingmaatschappij en. Loterij tijdens de HISWA 1974. Puzzelaktie in een der landelijke dag bladen. Jubileumtentoonstelling in november 1974 in het Nederlands Historisch Scheepvaart Museum te Amsterdam. Uitgifte van een bijzondere postzegel door de P.T.T. Uitgifte van een jubileumsticker. Uitgave van het boek „Redden" en van een grammofoonplaat van het ge noemde concert. Ter gelegenheid van het jubileum is een jubileumforochurure verschenen, die op aanvraag bij het secretariaat „150 reddingjaren" gratis verkrijgbaar is: Spinozastraat 1, Amsterdam-1004, telefoon (020) 23 83 97. Fraaie opname van „de Javazee" in haar element Uit de oude doos een historische foto van een historische gebeurtenis, de ramp met de Harwichboot „de Berlin". Deze stoomboot liep op 21 februari 1907 in een vliegende noordwesterstorm op de Noorderpier voor Hoekvan Holland. Bij deze catastrofe verdronken 129 men sen, er waren slechts 15 overlevenden. De reddingsboot van Hoek van Holland heeft een een onvergetelijke aktie ge voerd waarbij Prins Hendrik zich niet onbetuigd liet. De beschrijving van de tonelen die zich afspeelden zijn af schrikwekkend maar de redders beten door. Helaas was het aantal slachtoffers groot omdat de meesten met het voorschip in de diepte verdwenen maar het lukte de mannen toch nog een aantal overlevenden van het achter schip te halen. Terwijl ze door de ele menten dreigden te worden verslagen gingen de redders steeds opnieuw naar buiten: daar is niks heidhaf tigs aan, 't is zuiver menselijk. Als je zelf dat geschreeuw van die mensen had ge hoord dan rustte je ook niet voor je tenminste had geprobeerd ze d'r af te krijgen, al had je je hele leven lang geen riem in je handen en geen oliejas om je lijf gehad", tekende een verslag gever uit de mond van een van de red ders op. Een aantal Ouddorpers heeft twee dagen na het gebeurde nog drie overlevenden van het wrak gehaald. Zij behoorden niet tot de reddingsmaat schappij maar het waren duikers en bergers. Na hun geslaagde redding ver scheen de hierbij afgedrukte kaart met het portret van Prins Hendrik met on deraan de uitroep van de Prins: „die dappere mannen leven zij! Hoera!" De redders wier „koppen" in de boei te zien zijn, zijn v.l.n.r. boven: Corn. Sper ling, Martien Sperling, v.l.n.r. beneden: Sjors Moerkerke, Leen Sperling en een functionaris van hun maatschappij. „Ongetwijfeld heeft hun huzarenstukje mede geleid tot de hechtere organisatie welke daarna is ontstaan bij het red dingswezen", aldus geciteerd kranten verslag. OUDDORF - STELLENDAM De Rijkspolitie te Ouddorp heeft don derdagavond 1200 liter benzine in be slag genomen. Een Stellendamse hande laar had die hoeveelheid bij een benzi nestation te Ouddorp ingekocht om naar de verklaring van de eigenaar de tijd te overbruggen tussen het begin van de distributie en de toekenning van een extra hoeveelheid voor bedrijfs auto's. De politie zag dat de 6 tweehon derd-liter vaten bij het station werden gevuld maar ze greep niet in vooraleer ze op het bureau gecontroleerd had of de afnemer in het bezit was van een vergunning tot het opslaan van benzine. Dat bleek niet het geval en de benzine werd nog donderdagavond bij het be drijf weggehaald om op het gemeente terrein te Ouddorp te worden opgesla gen. Inmiddels is de benzine weer aan de koper beschikbaar gesteld, zij het dan ook dat hij ze niet op mag slaan. Wel kreeg hij een proces-verbaal. De benzinepomphouder verklaarde vol doende benzine te hebben, hem was dan ook geen beperking van levering opge legd. De politierechter in Maastricht heeft de 28-jarige spoorwerker L. T. uit Maastricht wegens diefstal van 1000, veroordeeld tot 8 weken gevangenis straf waarvan G weken voorwaardelijk met de bijzondere voorwaarde dat hy het gestolen bedrag binnen 8 maanden moet terugbetalen. De officier van justitie noemde het een wel heel uitzonderlijke diefstal. In een café had een vriend de man een briefje van duizend gulden laten zien, T. griste het uit zijn handen, vouwde het op en slikte het in. De te hulp ge roepen politie nam hem mee naar het bureau maar daar kon zij wel de waar heid uit hem krijgen, maar niet het briefje van duizend gulden. Een ge meentearts stond ook machteloos. Vol gens hem zou een laxeermiddel niets meer uithalen en het briefje toch al door de maagsappen zijn verteerd, om dat het zes uur daarvoor was ingeslikt. De politie liet de man gaan na proces- verhaal te hebben opgemaakt. T. bleek echter slimmer dan de medische we tenschap. Thuis nam hij een glas ge smolten boter met warm water in, waarna het bankbiljet te voorschijn kwam. Toen hij het de volgende dag bij een bank in Maastricht liet wisselen, liep hij tegen de lamp. Een inzameling op de Rijksscholen gemeenschap te Middelhamis voor het pootaardappelproject in MALI (één van de zogenaamde SAHEL-landen) heeft ruim 610,— opgebracht. Het NOVIB- comité Middelhamis-Sommelsdijk is hiervoor zeer dankbaar en juicht uiter aard meer van dergelijke initiatieven van harte toe! De R.T.M, heeft een onvoldoende in zicht in de stijging van de behoefte aan openbaar vervoer ten gevolge van de benzinedistributie. De directie vraagt zich af in hoeverre automobilisten zich zullen redden door met meer personen een auto te gebrui ken. Ook bestaat er nog onzekerheid over in hoeverre de arbeids- en school tijden worden gespreid. Om wat meer inzicht te krijgen in de behoefte aan openbaar vervoer roept de R.T.M, de medewerking van de bevol king in. Degenen die in januari voor het eerst gebruik gaan maken van week- of maandabonnementen worden verzocht de identiteitskaart voor 31 december aan te vragen bij de R.T.M.-stations in Rotterdam, Spijkenisse, Heinenoordtun- nel, Middelhamis, Zierikzee en het ZV TM-station in Axel. Alle stations en chauffeurs zijn in het bezit van enquêteformulieren. Deze zijn bestemd voor degenen die geen abonne ment nemen maar tenminste enkele ma len per week gebruik gaan maken van de diensten van de RTM/ZVTM. In ons blad van 23 november heeft een bericht gestaan over het overlijden van mevrouw Plokhooij in Zuid-AfrUia. Haar man heeft destijds in Stad aan 't Haringvliet gewoond en hij is bekend geworden om zijn aandeel in de Boeren oorlog. Een inwoner van Sommelsdijk heeft in zijn bibliotheek het door wijlen dhr. Plokhooij geschreven boek: „Met den Mauser, persoonlijke ervaringen in den Zuid-Afrikaansen oorlog van C. Plokhooij", uitgegeven in 1901. Graag zou hij weten of er in Stad aan 't Ha ringvliet nog mensen zijn die dhr. Plok hooij gekend hebben of die bij over levering iets van hem weten. Mis schien is er ook correspondentie van hem bewaard. Reacties op deze oproep zullen bijzonder welkom zijn, ze zullen graag door de redactie worden ontvan gen. WIJN- EN DELICATESSENHUIS Westhavendij k 43 a - Dirksland iiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHii^ .^^^eu. '^^^Tuü^'^^ KONINKLIJK GOEDGEKEURD CONTACTLENZEN" o o OOSTDIJK 63 31 De Goereese vissersvloot is deze maand uitgebreid met het m.s. G.O. 19 (ex U.K. 95) dat een lengte heeft van 28,60 m, een breedte van 7 m en een holte van 3,55 m. Het vaartuig is aangekocht door Re derij Delta van dhr. J. de Boer uit Urk, en kreeg de naam „Westerschelde". Het schip is door Maaskant Machine fabrieken B.V. te Stellendam voorzien van een nieuwe motor van het fabri kaat Stork - Werkspoor - Diesel type 9F 900 p.k. bij 850 t.p.m. daar de oude motor niet voldeed aan de huidige eisen van de zeevisserij. Ter verbetering van de visserijmogelijkheden werd ook een nieuwe portaalmast met nieuwe visbo- men aangebracht. Verder is het vaar tuig uitgerust met een elektrisch pneu matische Maaskant-winch type M 190 EP 4, bedienbaar vanuit de brug en met een elektrische verhaalkop. De nautische apparatuur is zeer mo dem wat desvisserij vergemakkelijkt. STAD AAN 'T HARINGVLIET De 30 jarige C. (Kees) van der Sluijs uit Stad aan 't Haringvliet, gehuwd en vader van 3 jonge kinderen, is maan dagavond half negen door een bedrijfs ongeval om het leven gekomen. Hij werkte in het ruim van het sleepschip „Orpheus'' dat afgemeerd was bij de kunstmestfabriek Albatros te Pemis (Vondelingenplaat). Samen met enkele Flakkeese collega's was dhr. v. d. Sluijs bezig met het lossen van de lading fos faat. Hij gaf aanwijzingen aan de kraan drijver maar kennelijk is er een mis verstand ontstaan. Het slachtoffer werd door de zware bak geraakt en werd zo danig tussen de grijper en de wand van het ruim bekneld dat hij direct aan zijn verwondingen bezweek. Op de voor avond van de Kerstnacht moest het verschrikkelijke bericht aan de nabe staanden worden gebracht. Met versla genheid en deelneming met het jonge gezin heeft de Stadse gemeenschap van het gebeurde kennis genomen. Heden vrijdagmiddag is het slachtoffer ter aar de besteld.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1973 | | pagina 1