Straks „handel"
in benzinebonnen
Fiakkee ziet ze nog niet vliegen...
Oude brillen en
"beri9«j6e jaargang
Dinsdag 27 november 1973
No. 4242
In
CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
naaimachines
gevraagd
Rashondje zoek
RAAD DIRKSLAND
vergadert
Op Fiakkee één
zondagsrijder
Auto van de d
niets klopte
ijk;
Zangavond in
Herv. kerk
J. KEUVELAAR
Rommelmarkt
in IVfliddelharnis
P.T.T. Goedereede
DA^SVIEN „D.E.Z.''
Tijdrede voor de SGP
VOORLICHTINGSAVOND TWEEDE NATIONALE LUCHTHAVEN:
Toekomstige vestigingsplaats, noodzaak
en mogelijkheden nog onzeker.
irt
POSTBOX 8 - MIDDELHAKNIS
Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk
Tel. (01870) 26 29 Na 5.30 uur (01870) 33 92
Giro 167930
ABONNEMENTSPRIJS f 4,95 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 22 cent per mm.
Bij contract speciaal tarksL
Handel in distributiebonnen lijlst als
levenverschijnsel onontlioombaar",
teeft de Staatssecretaris van Verlieer en
IValerstaat dr. van Hulten vorige weelt
betoogd toen hij sprak voor de Chr. Be-
toepsgoederenvervoerders. De Staatsse-
iretaris verklaarde de autovrije zondag
jls een „botte bijl" activiteit die een
jieer verfijnde aanpak in het streven
[aar beperking van het benzinegebruik
gewenst maakt.
Overigens liet hij de vraag onbeant
woord of het inderdaad tot een distribu-
zal moeten komen. Hij achtte distri
butie gewenst wanneer de olie-crisis si
tuatie weken of maanden zal duren.
Wanneer echter de crisis jarenlang zal
voortduren dan zal er een principiële
herstructurering van het gebruik nodig
zijn, zodanig dat verbruiksgroei uit
blijft en de vereiste besparing verkre
gen wordt. Met name doelde de Staats
secretaris daarbij op een verbetering
ïan de beladingsgraad van personen- en
Tachtvoertuigen en op een verschuiving
van de vervoerskeuze in het personen-
perroer van de particuliere personen
auto naar het openbaar vervoer.
Staatssecretaris van Hulten gaf daar
bij frappante vergelijkingscijfers: Eén
personenauto kan op één liter brand
stof 10 passagierskilometers maken,,
een electrische trein (tegen diezelfde li
ter brandstof) 173 passagiers-kilometers,
een interlokale bus 198 kilometers en
een dieseltrein 226 passagierskilometers.
Ook gaf hij dergelijke cijfers m.b.t. het
vrachtvervoer; Een dieseltrein ver
bruikt één kilo brandstof voor de ver
plaatsing van 204 ton-kilometer en een
vrachtwagen verbruikt die liter voor de
verplaatsing van 63 ton-kilometer.
De autoloze zondag geeft een effec
tieve besparing van IC/o van het ben
zinegebruik; de snelheidsbeperking tot
max 100 km per uur geeft een besparing
van B'/i). Echter moet verwacht worden
tó beide besparingen geleidelijk aan
minder resultaat zullen opleveren door
een toenemend verschuiven van de voor
zondagen voorziene ritten naar andere
igen van de week en door een verslap
pende aandacht voor de vrijwillige snel
heidsbeperking. Die verwachting heeft
ertoe geleid dat er naar alternatieven
is gezocht.
Dr. van Hulten noemde daarvan een
aantal gesuggereerde mogelijkheden:
Het door Horeca en de K.N.V.B. ge
dane voorstel wordt niet uitvoerbaar ge
acht. Het hield in dat, wisselend per
week-end de even nummers op zater
dag en de oneven nummers op zondag
(en omgekeerd!) zouden mogen rijden.
Een van de bezwaren is dat de zaterdag
voor velen nog een werkdag is. Ook het
Israëlische systeem werd door de Staats
secretaris afgewezen. Het houdt in dat
men op zijn wagen aangeeft op welke
dag per week men vrijwillig niet rijdt.
Men zou die dag uitkiezen waarop men
toch niet voornemens was van de wagen
Sebruik te maken. Het systeem zou al
leen kunnen functioneren wanneer er
een sterke sociale controle en een sterk
eigen verantwoordelijkheidsgevoel zou
Ontstaan.
Nog iets verder gaat het even/oneven
systeem, berustend op de gedachte dat
op even dagen de even autonummers en
op oneven dagen de oneven nummers
zouden mogen rijden. Iets meer dan de
helft van alle personenauto's zou dan
dagelijks op de weg komen. Te ver
wachten is dan dat men op toegestane
dagen de auto extra gebruikt ter com
pensatie van de verboden dagen. Een
andere gesuggereerde mogelijkheid is
de beperking van de actieradius tot 20
tol Waardoor alle langere afstandsver-
Iteer naar het openbaar vervoer geleid
zou worden. Het probleem echter is hoe
fp gemakkelijke wijze kenbaar gemaakt
kan worden waar die auto gerechtigd is
'e rijden en waar niet i.v.m. de controle-
■Pogelijkheid. Voorts zou te denken zijn
aan een sluiting van grotere delen van
de binnensteden voor de personenauto's.
In alle genoemde gevallen zal aldus
de Staatssecretaris op een stroom van
INGEZONDEN:
Vele lezers van deze krant zullen wel
Sehoord hebben van de diverse akties
die gehouden worden t.b.v. Vietnam,
Waaronder „Brillen voor Vietnam" en
"'^^.aimachines voor Vietnam".
Tijdens bombardementen zijn zeer
J'eel brillen verloren gegaan en wij
Kunnen daar wat aan doen. Veel mensen
lebben nog een oude bril liggen die niet
van sterkte meer is. Ook oude
«and-, trap- of elektrische naaimachi-
''«■s, waarvoor wij van de P.S.P. als in
zamelaars, iemand gevonden hebben
I «e ze gratis reviseert en repareert, er
"estaat grote behoefte aan naaimachi
nes voor het maken van kleding en zie-
itenhuis-beddegoed.
Alle verdere inlichtingen kunt u bij
JjiiJ krijgen, ook kom ik gaarne uw oude
"nl en/of naaimachine ophalen.
ontheffingsaanvragen gerekend worden.
Dr. van Hulten lanceerde in zijn be
toog het gegeven dat het vermogen dat
nodig is om de luchtweerstand te over
winnen toeneemt met het kwadraat van
de snelheid die wordt gereden. In cijfers
betekent dat dat een bestelwagen bij 80
km snelheid 2,5 maal zoveel gebruikt als
wanneer 50 wordt gereden. Bij 100 km
gebruikt de wagen 4,5 maal zoveel als
bij 50 kilometer per uur.
Wanneer het tot een distributie komt
zal ook het vervoer daaraan onderwor
pen worden. Dr. van Hulten voorzag wel
terdege een handel in bonnen, vandaar
zijn uitspraak: „Wie meent niet genoeg
te hebben aan de hem toegewezen hoe
veelheid bonnen gaat ze kopen van de
gene die geen of minder gebruik van
zijn bonnen maakt".
Het lijkt de Staatssecretaris redelijk
in geval van distributie voor alle 375.000
vrachtauto's in ons land tenminste een
basistoewijzing te verstrekken, waar
boven op schriftelijke aanvraag een aan
vullende toewijzing mogelijk kan zijn,
zoals dat dan ook voor de personenau
to's zal gelden. De grote vraag is daarbij
hoe hoog de basistoewijzing gesteld
moet worden. Tal van factoren vragen
daarbij om een nader onderzoek. Wan
neer distributie niet gepaard zou gaan
met een autoverbod op zondag is het
zeer wel denkbaar dat men voor het
woon-werk-verkeer door de week ge
bruik maakt van het openbaar vervoer
en de toegewezen hoeveelheid benzine
besteeds aan sociaal- en recreatief-ver-
keer en/of de bonnen weer te gelde gaat
maken.
„Antwoorden op al die vragen moe
ten tussen vandaag en een zeer nabije
toekomst gevonden worden", aldus de
Staatssecretaris die overigens wel meen
de dat dat er nog tijd is om tot een ver
antwoorde keus te komen.
STAD AAN 'T HARINGVLIET
De fam. Huizer, Molendijk 35 te Stad
aan 't Haringvliet is sinds een kleine
week haar hondje kwijt, een Engelse
foxterrier van een jaar oud, reu met
zwarte kop en een zwarte plek bij de
staart. De fam. Huizer zou graag weten
waar haar hondje verblijft of wie het
dezer dagen heeft gezien. Het telefoon
nummer is (01871) 257.
Joh
m van Gils, Molendijk 47, Melissant,
iel. (01877) 1963.
De gemeenteraad van Dirksland hoopt
a.s. vrijdagavond te vergaderen. In de
ze vergadering komt de behandeling
van de gemeentebegroting aan de orde
evenals de voorstellen tot verhoging
van diverse gemeentelijke belastingen.
Op heel Goeree-Overflakkee is j.l.
zondag één zondagrijder verbaliseerd.
Dat gebeurde in de Rottenburgseweg te
Middelharnis zondagmorgen om half
vier, toen het rijverbod al een half uur
van kracht was. De 27 jarige C. W. uit
Stad aan 't Haringvliet was op weg naar
huis vanuit Melissant waar hij te laat
bij zijn meisje was vertrokken. Zijn
Volkswagen werd in beslag genomen.
MIDDELHAKNIS:
Vrijdagmiddag is de 22 jarige T. v. D.
wonend op het woonwagenkamp te Mid
delharnis met een oude auto van de
Lieve Vrouwepoldersedijk gereden. De
jongeman had gedronken, was niet in
het bezit van een rijbewijs, liep zelfs in
een ontzeggingstijd i.v.m. eerdere onge
lukken, de auto was niet verzekerd en
er was geen kentekenbewijs. De auto
was er zodanig aan toe dat na de in be
slagname vervoer naar de sloper volgde.
OUDE TONGE
A.s. zaterdagavond om half acht hoopt
de Chr. Gem. Zangver. „Com nu met
Sangh" een concert te geven in de Ned.
Herv. Kerk. Ds, C. van Sliedregt zal
spreken over het onderwerp: „Advent
in de psalmen". De toegang is vrij en
iedereen is er welkom.
HERKINGEN
Betalingen: De Kerkvoogdij der Herv.
Kerk zal D.V. op zaterdag 1 dec. a.s. zit
ting houden, tot het ontvangen van zit-
plaatsgelden, erfpachten en tuinhuren
van de Diaconie en wel des nam. van 3
tot 4.30 uur en des avonds van 6.30 tot
7.30 uur in het Verenigingsgebouw.
OPTICIEN
Zand^Kad 32 - Middelharnis
TeL (01870) 2157
Ziekenfondsleden op vertoon
van recept 20''/» iKorting
op montuur.
A.s. vrijdagavond van 6 tot 9 uur en
de gehele zaterdag zal er in Middelhar
nis, op het Zandpad vóór Modehuis Kra
mer een rommelmarkt worden gehou
den. Jongelui die voornemens zijn de
baten te bestemmen voor de Stichting
van een „Derde-wereld-winkel" in Mid
delharnis hebben een grote partij spul
len opgehaald, waaronder meubels, boe
ken, glas- en aardewerk, huishoudelijke
artikelen. Zij verwachten dan ook een
grote belangstelling voor hun wat zon
derlinge handel.
Met ingang van 3 dec. a.s. wordt het
hulppostkantoor te Goedereede opge
heven en wordt gelijktijdig in het pand
N.Z. Haven 9 aldaar een postagentschap
gevestigd. Als beheerder is aangewezen
dhr. T. Tanis.
Het agentschap is voor alle post- en
geldzaken geopend van maandag t.m.
vrijdag van 09.00 - 12.00 uur; 14.00 -
17.00 uur (vrijdag tot 18.00 uur) Op
dinsdagmiddag en op zaterdag is het
agentschap gesloten. Telefonisch is het
bereikbaar onder nummer (01879) 1389.
GROTE KABELJAUW
GEVANGEN
De sportvisser C. van Driel uit Nieu-
werkerk heeft zaterdagmiddag j.l. een
bijzondere vangst gedaan met het op
het droge brengen van een kabeljauw
met het respektabele gewicht van 5V2
kilo. De machtige vis, 80 cm lang, werd
gevangen aan de Hoek van Ouwerkerk.
TWEEDE KERN-CENTRALE
De Staten van Zeeland hebben vrij
dagavond na een debat van negen uur
met meerderheid van stemmen ja ge
zegd tegen een vestiging van een twee
de kerncentrale bij Borsele en toetre
ding van de Provinciale Energiemaat
schappij tot de N.V. Samenwerkende
Elektriciteitsproduktiebedrijven (S.E.P.)
MIDDELHARNIS - SOMMELSDIJK
Uitslagen der onderlinge partijen,
gespeeld op 26 november:
Afdeling I:
K. Vis J. Smalheer
B. Vis C. Zoon
W. V. Dongen A. Knape
J. Lodder C. Polder
2—0
1—1
1—1
1—1
1—1
0—2
1—1
0—2
2—0
2—0
2—0
1—1
Afdeling II:
I. Koese F. Noordijk
M. V. Lente A. Jongejan
A. Krijgsman B. Roetman
G. Knöps H. Holt
Afdeling III:
J. V. d. Ouden J. Verbiest
B. Bijdevaate F. Vis
H. Noordijk I. Mackloet
J. V. Mierloo A. v. d. Sluijs
Afdeling IV:
H. Schellevis A. v. Loon O2
J. Jolder A. v. d. Valk 0—2
G. Noteboom M. Breeman 2—0
D. v. d. Vlugt C. Vreeswijk 1—1
W. Vroegindeweij B. Dupree 2O
M. Klink J. Witvliet 2—0
Sint Laurens D. en Z. 12—8
OOSTERLAND
Op donderdagavond 29 november a.s.
hoopt ds. S. de Jong, te Ouddorp op
te treden in het kerkgebouw van de
Oud Ger. Gem. aan de Burg. van der
Havestraat alhier, voor het houden van
een tijdrede voor de afdeling „Ooster-
land" van de Staatkundig Gerefor
meerde Partij. Aanvang half acht.
Over de gisteravond aanwezigen op de
voorlichtingsbijeenkomst tweede natio
nale luchthaven in de aula van de Tech.
school te Middelharnis is een grote hoe
veelheid informatie uitgestort maar het
verlossende woord kon nog lang niet
worden gesproken. Teveel factoren zijn
daarvoor nog te onzeker. Een veelheid
van commissies verricht studies en on
derzoekingen en alleen de tijd zal leren
waar en wanneer de tweede nationale
luchthaven ooit gestalte zal krijgen. De
conclusie lijkt daarom gerechtvaardigd
dat Goeree-Overflakkee zich nog geen
grote zorgen behoeft te maken.
Die conclusie komt overigens niet
voort uit de beweringen van de drie fo
rumleden dat de situering voor' de kust
van Goeree en op de Maasvlakte veel
minder aantrekkelijk en gewenst is
dan nabij Dinteloord. Weliswaar beho
ren op Rijksniveau de Markerwaard en
de locatie bij Dinteloord tot de serieuze
kandidaten maar tot het einde zal de lo
catie bij Goeree onderdeel van de stu
dies uitmaken. Veel eerder ontlenen we
onze gevolgtrekking aan de evenmin
beantwoorde vraag naar de wenselijk
heid en de mogelijkheden van en tot een
tweede luchthaven i.v.m. het tekort aan
grondstoffen, de toenemende belasting
van het milieu en wellicht de wenselijk
heid in Benelux of EEG verband een
grote luchthaven te stichten.
Door drie bij de studies betrokkenen
werd deze avond van voorlichting ge
diend. Ir. J. Arink deed dat als lid van
de Adviescommissie Tweede Nationale
Luchthaven, mevr. T. C. Kiers namens
de Prov. planologische dienst en Ir. van
't Nedereind was vertolker van de Com
missie luchtvaartterreinen.
De ca. vijftig aanwezigen werden door
Ir. Arink vergast op een indruk van de
veelzijdigheid van de studies, waarin
prognoses worden gemaakt over het
passagiers- en vrachtaanbod die tot
dusver onrustbarend hoog stijgen. Ook
de ontwikkeling van de vliegtuigen is
onderdeel van de studie en Ir. Arink
kon daaromtrent verklaren dat in Ame
rika al vliegtuigen getekend zijn die
dermate groot en zwaar zijn dat ze op
Schiphol niet zullen kunnen landen. De
bevindingen van de Commissie worden
neergelegd in een nationale kosten-ba-
ten-analyse waaruit evt. zou kunnen
blijken dat een dergelijk vliegveld bin
nen Nederland niet meer aan te leggen
is en dat niet alleen uit financieel-eco
nomisch oogpunt. Ook het werkgelegen
heidsaspect, de veiligheid, het milieu,
de geluidshinder, de reistijd van het
luchthavenpersoneel en de passagiers
e.d. worden in de studie gerapporteerd,
evenals de mogelijkheid van inpassing
in de sociaal-economische en sociaa.l-
culturele structuur van het gebied.
Het rapport zal een lange weg gaan
langs commissies en departementen aan
het eind waarvan het Kabinet een be-
leidsvoorziening uitspreekt waarvan
dan nog steeds afgeweken kan worden.
Pas nadat ook de burger inspraak heeft
gehad zal de Ministerraad een definitie
ve beslissing nemen die dan aan het par
lement zal worden meegedeeld. De ad
viescommissie zal nog dit jaar haar
rapport uitbrengen.
Regionale planning.
Mevr. Ir. Kiers maakte daarop in
haar inleiding duidelijk dat rekening
wordt gehouden met de meest wenselij
ke en in streekplannen vastgelegde ont
wikkelingen van een bepaald gebied. De
groene Delta heeft een overeenstem
mende bestemming, terwijl er wel aan
een ontwikkelings-as
Rotterdam - Antwerpen wordt gedacht
wateen ontwikkeling van de Randstad
in geen andere dan een zuidelijke rich
ting impliceert. In het streekplan Zuid-
Holland-Zuid wordt het gebied voor
Goeree noch de Maasvlakte geschikt ge
acht voor de vestiging van een tweede
nat. luchthaven. Een dergelijk groot ob
ject vereist n.l. veel ruimte, een goede
bereikbaarheid terwijl er naast eisen
ook rekening moet worden gehouden
het lawaai en stankhinder en de werk
gelegenheid omdat een luchthaven van
dergelijke importantie als men zich
voorstelt aan zo'n 50 a 75.000 mensen
werk biedt die moeten wonen en aan
wie de infra-structuur moet worden
aangepast. Wanneer aan Goeree wordt
gedacht dringt zich de vraag op waar de
personeelsleden dan zouden moeten wo
nen, in .hoeverre het stille Grevelingen-
gebied waar ambitieuze recreatieplan-
nen op stapel staan zou worden ver
stoord en in hoeverre het milieu voor
de kust zou worden aangetast. Een en
ander samenvattend en concluderend
zei mevr. Kiers:
„Dinteloord ligt „vrij aardig" in de
zgn. Zoomse zone, met een vestiging
daar zou voldaan worden aan de voor
waarde dat de Rotterdamse agglomera
tie alleen in zuidelijke richting uit mag
breiden en een deel van de „bevolking"
zou in de Hoekse Waard kunnen wor
den opgenomen. Wanneer beoordeeld
moet worden welke van de drie moge
lijkheden het beste in de regionale plan
ning kan worden ingepast, dan slaat de
schaal door naar Dinteloord".
Ook door de Commissie luchtvaart
terreinen wordt naar ir. 't Nedereind
verklaarde de situering ten zuiden
van de Rotterdamse agglomeratie voor
gestaan, i.v.m. de ontwikkelingszone
Roterdam - Antwerpen en de ontwikke
ling van het Scheldebekken. Ook zou
een luchthaven in N.W. Brabant cen
traal liggen t.o.v. de overige Europese
vlieghavens. Ook het feit dat in de toe
komst het transport per schip lijkt te
worden verlegd naar het transport per
vliegtuig pleit volgens Ir. 't Nedereind
voor situering in N.W. Brabant. Alhoe
wel verreweg de meeste factoren plei
ten voor de situering nabij Dinteloord
zou het denkbaar zijn dat het afhande
lingscentrum waar alle formaliteiten
kunnen worden gepleegd gescheiden is
van de luchthaven vanwaar passagiers
en vracht per sneltrein naar de luchtha
ven zouden worden gebracht maar de
Commissie vindt dat een „onzinnige"
methode.
Vragen.
Geanimeerd werd na de gehouden
pauze gebruik gemaakt van de gelegen
heid tot het stellen van vragen. De na
tuurvrienden pleitten voor opname in
de studie van de aanwezigheid van veel
ganzen en eenden op de slikken in Oost-
flakkee en Ir. Arink kon hen direct
daarop al geruststellen dat zelfs de rou
tes van de vogeltrek deel uitmaken van
de rapportering.
Dhr. J. J. de Wit te Sommelsdijk (CB
TB) lanceerde de gedachte dat de aan-
l,eg van een vlieghaven van een derge
lijk grote omvang als men zich voorstelt
veeleer een internationale dan een na
tionale zaak is. Ook wilde dhr. de Wit
graag vernemen een hoe grote opper
vlakte grond er voor nodig zal zijn.
Minimaal moet gedacht worden aan
een oppervlakte van 36 km^ voor een
vlieghaven met 4 banen, zo bleek uit de
beantwoording. Overigens erkende de
beantwoorder later dat dat wel als de
minimale afmeting moest worden be
schouwd waarin hij tegemoet kwam aan
de bewering van de verontruste Bra
bantse natuurvrienden dat daar al 45 a
50 km? genoemd is.
Raadslid C. de Vos (P.v.d.A.) uit
Ooltgensplaat meende dat Fiakkee ter-
wille van de werkgelegenheid best een
vliegveld kon gebruiken. Op de vraag
van burg. van Es, voorz. van de Stichting
Flakkeese Gemeenschap, of hij het
graag op Fiakkee zag antwoordde dhr.
de Vos dan ook prompt met „Ja
graag
Nodig?
Uiteraard was er ook de vraag of de
aanleg van een tweede luchthaven nog
wel nodig zal blijken te zijn, waarbij
werd gewezen op de sterke onderbezet
ting vooral op de transatlantische vluch
ten waar ruim 40 maatschappijen ope
reren. Ir. Arink erkende deze discre
pantie tussen de ontwikkeling in de
vliegtuigbouw (steeds grotere toestellen)
en het gebruik dat er van wordt ge
maakt, terwijl thans, in een crisisituatie
ook blijkt dat er nog veel te combineren
is.
Overigens neemt de bevolking van
Nederland nog steeds toe, wat ook van
de reislust gezegd moet worden, zowel
als de vraag naar snelle transportmoge
lijkheden. Ook al zal er geen tweede
nationale luchthaven nodig zijn dan
toch zal het gewenst zijn in Z.-W.-Ne-
derland een regionale voorziening te
treffen.
Goeree-Overflakkee had haar voor
lichting gehad, zonder daar veel wijzer
van te worden. Dat gold ook voor die
inwoner van Ooltgensplaat die vroeg in
hoeverre Ooltgensplaat hinder zou heb
ben van een vliegveld bij Dinteloord.
De aan- en afvliegbanen liggen veelal
in Zuid-westelijke en Noord-oostelijke
richting i.v.m. de meest voorkomende
windrichting. Ooltgensplaat zou er pre
cies buiten vallen maar vliegprocedures
kunnen van die richting afwijken, ergo
was de vraag, zoals alle vragen, niet
exact te beantwoorden. Voorshands lijkt
het verstandig zich nog maar geen zor
gen te maken
De belangstellenden (foto boven) en het forum (foto onder).