Straks „handel" in benzinebonnen Fiakkee ziet ze nog niet vliegen... Oude brillen en "beri9«j6e jaargang Dinsdag 27 november 1973 No. 4242 In CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond naaimachines gevraagd Rashondje zoek RAAD DIRKSLAND vergadert Op Fiakkee één zondagsrijder Auto van de d niets klopte ijk; Zangavond in Herv. kerk J. KEUVELAAR Rommelmarkt in IVfliddelharnis P.T.T. Goedereede DA^SVIEN „D.E.Z.'' Tijdrede voor de SGP VOORLICHTINGSAVOND TWEEDE NATIONALE LUCHTHAVEN: Toekomstige vestigingsplaats, noodzaak en mogelijkheden nog onzeker. irt POSTBOX 8 - MIDDELHAKNIS Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk Tel. (01870) 26 29 Na 5.30 uur (01870) 33 92 Giro 167930 ABONNEMENTSPRIJS f 4,95 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 22 cent per mm. Bij contract speciaal tarksL Handel in distributiebonnen lijlst als levenverschijnsel onontlioombaar", teeft de Staatssecretaris van Verlieer en IValerstaat dr. van Hulten vorige weelt betoogd toen hij sprak voor de Chr. Be- toepsgoederenvervoerders. De Staatsse- iretaris verklaarde de autovrije zondag jls een „botte bijl" activiteit die een jieer verfijnde aanpak in het streven [aar beperking van het benzinegebruik gewenst maakt. Overigens liet hij de vraag onbeant woord of het inderdaad tot een distribu- zal moeten komen. Hij achtte distri butie gewenst wanneer de olie-crisis si tuatie weken of maanden zal duren. Wanneer echter de crisis jarenlang zal voortduren dan zal er een principiële herstructurering van het gebruik nodig zijn, zodanig dat verbruiksgroei uit blijft en de vereiste besparing verkre gen wordt. Met name doelde de Staats secretaris daarbij op een verbetering ïan de beladingsgraad van personen- en Tachtvoertuigen en op een verschuiving van de vervoerskeuze in het personen- perroer van de particuliere personen auto naar het openbaar vervoer. Staatssecretaris van Hulten gaf daar bij frappante vergelijkingscijfers: Eén personenauto kan op één liter brand stof 10 passagierskilometers maken,, een electrische trein (tegen diezelfde li ter brandstof) 173 passagiers-kilometers, een interlokale bus 198 kilometers en een dieseltrein 226 passagierskilometers. Ook gaf hij dergelijke cijfers m.b.t. het vrachtvervoer; Een dieseltrein ver bruikt één kilo brandstof voor de ver plaatsing van 204 ton-kilometer en een vrachtwagen verbruikt die liter voor de verplaatsing van 63 ton-kilometer. De autoloze zondag geeft een effec tieve besparing van IC/o van het ben zinegebruik; de snelheidsbeperking tot max 100 km per uur geeft een besparing van B'/i). Echter moet verwacht worden tó beide besparingen geleidelijk aan minder resultaat zullen opleveren door een toenemend verschuiven van de voor zondagen voorziene ritten naar andere igen van de week en door een verslap pende aandacht voor de vrijwillige snel heidsbeperking. Die verwachting heeft ertoe geleid dat er naar alternatieven is gezocht. Dr. van Hulten noemde daarvan een aantal gesuggereerde mogelijkheden: Het door Horeca en de K.N.V.B. ge dane voorstel wordt niet uitvoerbaar ge acht. Het hield in dat, wisselend per week-end de even nummers op zater dag en de oneven nummers op zondag (en omgekeerd!) zouden mogen rijden. Een van de bezwaren is dat de zaterdag voor velen nog een werkdag is. Ook het Israëlische systeem werd door de Staats secretaris afgewezen. Het houdt in dat men op zijn wagen aangeeft op welke dag per week men vrijwillig niet rijdt. Men zou die dag uitkiezen waarop men toch niet voornemens was van de wagen Sebruik te maken. Het systeem zou al leen kunnen functioneren wanneer er een sterke sociale controle en een sterk eigen verantwoordelijkheidsgevoel zou Ontstaan. Nog iets verder gaat het even/oneven systeem, berustend op de gedachte dat op even dagen de even autonummers en op oneven dagen de oneven nummers zouden mogen rijden. Iets meer dan de helft van alle personenauto's zou dan dagelijks op de weg komen. Te ver wachten is dan dat men op toegestane dagen de auto extra gebruikt ter com pensatie van de verboden dagen. Een andere gesuggereerde mogelijkheid is de beperking van de actieradius tot 20 tol Waardoor alle langere afstandsver- Iteer naar het openbaar vervoer geleid zou worden. Het probleem echter is hoe fp gemakkelijke wijze kenbaar gemaakt kan worden waar die auto gerechtigd is 'e rijden en waar niet i.v.m. de controle- ■Pogelijkheid. Voorts zou te denken zijn aan een sluiting van grotere delen van de binnensteden voor de personenauto's. In alle genoemde gevallen zal aldus de Staatssecretaris op een stroom van INGEZONDEN: Vele lezers van deze krant zullen wel Sehoord hebben van de diverse akties die gehouden worden t.b.v. Vietnam, Waaronder „Brillen voor Vietnam" en "'^^.aimachines voor Vietnam". Tijdens bombardementen zijn zeer J'eel brillen verloren gegaan en wij Kunnen daar wat aan doen. Veel mensen lebben nog een oude bril liggen die niet van sterkte meer is. Ook oude «and-, trap- of elektrische naaimachi- ''«■s, waarvoor wij van de P.S.P. als in zamelaars, iemand gevonden hebben I «e ze gratis reviseert en repareert, er "estaat grote behoefte aan naaimachi nes voor het maken van kleding en zie- itenhuis-beddegoed. Alle verdere inlichtingen kunt u bij JjiiJ krijgen, ook kom ik gaarne uw oude "nl en/of naaimachine ophalen. ontheffingsaanvragen gerekend worden. Dr. van Hulten lanceerde in zijn be toog het gegeven dat het vermogen dat nodig is om de luchtweerstand te over winnen toeneemt met het kwadraat van de snelheid die wordt gereden. In cijfers betekent dat dat een bestelwagen bij 80 km snelheid 2,5 maal zoveel gebruikt als wanneer 50 wordt gereden. Bij 100 km gebruikt de wagen 4,5 maal zoveel als bij 50 kilometer per uur. Wanneer het tot een distributie komt zal ook het vervoer daaraan onderwor pen worden. Dr. van Hulten voorzag wel terdege een handel in bonnen, vandaar zijn uitspraak: „Wie meent niet genoeg te hebben aan de hem toegewezen hoe veelheid bonnen gaat ze kopen van de gene die geen of minder gebruik van zijn bonnen maakt". Het lijkt de Staatssecretaris redelijk in geval van distributie voor alle 375.000 vrachtauto's in ons land tenminste een basistoewijzing te verstrekken, waar boven op schriftelijke aanvraag een aan vullende toewijzing mogelijk kan zijn, zoals dat dan ook voor de personenau to's zal gelden. De grote vraag is daarbij hoe hoog de basistoewijzing gesteld moet worden. Tal van factoren vragen daarbij om een nader onderzoek. Wan neer distributie niet gepaard zou gaan met een autoverbod op zondag is het zeer wel denkbaar dat men voor het woon-werk-verkeer door de week ge bruik maakt van het openbaar vervoer en de toegewezen hoeveelheid benzine besteeds aan sociaal- en recreatief-ver- keer en/of de bonnen weer te gelde gaat maken. „Antwoorden op al die vragen moe ten tussen vandaag en een zeer nabije toekomst gevonden worden", aldus de Staatssecretaris die overigens wel meen de dat dat er nog tijd is om tot een ver antwoorde keus te komen. STAD AAN 'T HARINGVLIET De fam. Huizer, Molendijk 35 te Stad aan 't Haringvliet is sinds een kleine week haar hondje kwijt, een Engelse foxterrier van een jaar oud, reu met zwarte kop en een zwarte plek bij de staart. De fam. Huizer zou graag weten waar haar hondje verblijft of wie het dezer dagen heeft gezien. Het telefoon nummer is (01871) 257. Joh m van Gils, Molendijk 47, Melissant, iel. (01877) 1963. De gemeenteraad van Dirksland hoopt a.s. vrijdagavond te vergaderen. In de ze vergadering komt de behandeling van de gemeentebegroting aan de orde evenals de voorstellen tot verhoging van diverse gemeentelijke belastingen. Op heel Goeree-Overflakkee is j.l. zondag één zondagrijder verbaliseerd. Dat gebeurde in de Rottenburgseweg te Middelharnis zondagmorgen om half vier, toen het rijverbod al een half uur van kracht was. De 27 jarige C. W. uit Stad aan 't Haringvliet was op weg naar huis vanuit Melissant waar hij te laat bij zijn meisje was vertrokken. Zijn Volkswagen werd in beslag genomen. MIDDELHAKNIS: Vrijdagmiddag is de 22 jarige T. v. D. wonend op het woonwagenkamp te Mid delharnis met een oude auto van de Lieve Vrouwepoldersedijk gereden. De jongeman had gedronken, was niet in het bezit van een rijbewijs, liep zelfs in een ontzeggingstijd i.v.m. eerdere onge lukken, de auto was niet verzekerd en er was geen kentekenbewijs. De auto was er zodanig aan toe dat na de in be slagname vervoer naar de sloper volgde. OUDE TONGE A.s. zaterdagavond om half acht hoopt de Chr. Gem. Zangver. „Com nu met Sangh" een concert te geven in de Ned. Herv. Kerk. Ds, C. van Sliedregt zal spreken over het onderwerp: „Advent in de psalmen". De toegang is vrij en iedereen is er welkom. HERKINGEN Betalingen: De Kerkvoogdij der Herv. Kerk zal D.V. op zaterdag 1 dec. a.s. zit ting houden, tot het ontvangen van zit- plaatsgelden, erfpachten en tuinhuren van de Diaconie en wel des nam. van 3 tot 4.30 uur en des avonds van 6.30 tot 7.30 uur in het Verenigingsgebouw. OPTICIEN Zand^Kad 32 - Middelharnis TeL (01870) 2157 Ziekenfondsleden op vertoon van recept 20''/» iKorting op montuur. A.s. vrijdagavond van 6 tot 9 uur en de gehele zaterdag zal er in Middelhar nis, op het Zandpad vóór Modehuis Kra mer een rommelmarkt worden gehou den. Jongelui die voornemens zijn de baten te bestemmen voor de Stichting van een „Derde-wereld-winkel" in Mid delharnis hebben een grote partij spul len opgehaald, waaronder meubels, boe ken, glas- en aardewerk, huishoudelijke artikelen. Zij verwachten dan ook een grote belangstelling voor hun wat zon derlinge handel. Met ingang van 3 dec. a.s. wordt het hulppostkantoor te Goedereede opge heven en wordt gelijktijdig in het pand N.Z. Haven 9 aldaar een postagentschap gevestigd. Als beheerder is aangewezen dhr. T. Tanis. Het agentschap is voor alle post- en geldzaken geopend van maandag t.m. vrijdag van 09.00 - 12.00 uur; 14.00 - 17.00 uur (vrijdag tot 18.00 uur) Op dinsdagmiddag en op zaterdag is het agentschap gesloten. Telefonisch is het bereikbaar onder nummer (01879) 1389. GROTE KABELJAUW GEVANGEN De sportvisser C. van Driel uit Nieu- werkerk heeft zaterdagmiddag j.l. een bijzondere vangst gedaan met het op het droge brengen van een kabeljauw met het respektabele gewicht van 5V2 kilo. De machtige vis, 80 cm lang, werd gevangen aan de Hoek van Ouwerkerk. TWEEDE KERN-CENTRALE De Staten van Zeeland hebben vrij dagavond na een debat van negen uur met meerderheid van stemmen ja ge zegd tegen een vestiging van een twee de kerncentrale bij Borsele en toetre ding van de Provinciale Energiemaat schappij tot de N.V. Samenwerkende Elektriciteitsproduktiebedrijven (S.E.P.) MIDDELHARNIS - SOMMELSDIJK Uitslagen der onderlinge partijen, gespeeld op 26 november: Afdeling I: K. Vis J. Smalheer B. Vis C. Zoon W. V. Dongen A. Knape J. Lodder C. Polder 2—0 1—1 1—1 1—1 1—1 0—2 1—1 0—2 2—0 2—0 2—0 1—1 Afdeling II: I. Koese F. Noordijk M. V. Lente A. Jongejan A. Krijgsman B. Roetman G. Knöps H. Holt Afdeling III: J. V. d. Ouden J. Verbiest B. Bijdevaate F. Vis H. Noordijk I. Mackloet J. V. Mierloo A. v. d. Sluijs Afdeling IV: H. Schellevis A. v. Loon O2 J. Jolder A. v. d. Valk 0—2 G. Noteboom M. Breeman 2—0 D. v. d. Vlugt C. Vreeswijk 1—1 W. Vroegindeweij B. Dupree 2O M. Klink J. Witvliet 2—0 Sint Laurens D. en Z. 12—8 OOSTERLAND Op donderdagavond 29 november a.s. hoopt ds. S. de Jong, te Ouddorp op te treden in het kerkgebouw van de Oud Ger. Gem. aan de Burg. van der Havestraat alhier, voor het houden van een tijdrede voor de afdeling „Ooster- land" van de Staatkundig Gerefor meerde Partij. Aanvang half acht. Over de gisteravond aanwezigen op de voorlichtingsbijeenkomst tweede natio nale luchthaven in de aula van de Tech. school te Middelharnis is een grote hoe veelheid informatie uitgestort maar het verlossende woord kon nog lang niet worden gesproken. Teveel factoren zijn daarvoor nog te onzeker. Een veelheid van commissies verricht studies en on derzoekingen en alleen de tijd zal leren waar en wanneer de tweede nationale luchthaven ooit gestalte zal krijgen. De conclusie lijkt daarom gerechtvaardigd dat Goeree-Overflakkee zich nog geen grote zorgen behoeft te maken. Die conclusie komt overigens niet voort uit de beweringen van de drie fo rumleden dat de situering voor' de kust van Goeree en op de Maasvlakte veel minder aantrekkelijk en gewenst is dan nabij Dinteloord. Weliswaar beho ren op Rijksniveau de Markerwaard en de locatie bij Dinteloord tot de serieuze kandidaten maar tot het einde zal de lo catie bij Goeree onderdeel van de stu dies uitmaken. Veel eerder ontlenen we onze gevolgtrekking aan de evenmin beantwoorde vraag naar de wenselijk heid en de mogelijkheden van en tot een tweede luchthaven i.v.m. het tekort aan grondstoffen, de toenemende belasting van het milieu en wellicht de wenselijk heid in Benelux of EEG verband een grote luchthaven te stichten. Door drie bij de studies betrokkenen werd deze avond van voorlichting ge diend. Ir. J. Arink deed dat als lid van de Adviescommissie Tweede Nationale Luchthaven, mevr. T. C. Kiers namens de Prov. planologische dienst en Ir. van 't Nedereind was vertolker van de Com missie luchtvaartterreinen. De ca. vijftig aanwezigen werden door Ir. Arink vergast op een indruk van de veelzijdigheid van de studies, waarin prognoses worden gemaakt over het passagiers- en vrachtaanbod die tot dusver onrustbarend hoog stijgen. Ook de ontwikkeling van de vliegtuigen is onderdeel van de studie en Ir. Arink kon daaromtrent verklaren dat in Ame rika al vliegtuigen getekend zijn die dermate groot en zwaar zijn dat ze op Schiphol niet zullen kunnen landen. De bevindingen van de Commissie worden neergelegd in een nationale kosten-ba- ten-analyse waaruit evt. zou kunnen blijken dat een dergelijk vliegveld bin nen Nederland niet meer aan te leggen is en dat niet alleen uit financieel-eco nomisch oogpunt. Ook het werkgelegen heidsaspect, de veiligheid, het milieu, de geluidshinder, de reistijd van het luchthavenpersoneel en de passagiers e.d. worden in de studie gerapporteerd, evenals de mogelijkheid van inpassing in de sociaal-economische en sociaa.l- culturele structuur van het gebied. Het rapport zal een lange weg gaan langs commissies en departementen aan het eind waarvan het Kabinet een be- leidsvoorziening uitspreekt waarvan dan nog steeds afgeweken kan worden. Pas nadat ook de burger inspraak heeft gehad zal de Ministerraad een definitie ve beslissing nemen die dan aan het par lement zal worden meegedeeld. De ad viescommissie zal nog dit jaar haar rapport uitbrengen. Regionale planning. Mevr. Ir. Kiers maakte daarop in haar inleiding duidelijk dat rekening wordt gehouden met de meest wenselij ke en in streekplannen vastgelegde ont wikkelingen van een bepaald gebied. De groene Delta heeft een overeenstem mende bestemming, terwijl er wel aan een ontwikkelings-as Rotterdam - Antwerpen wordt gedacht wateen ontwikkeling van de Randstad in geen andere dan een zuidelijke rich ting impliceert. In het streekplan Zuid- Holland-Zuid wordt het gebied voor Goeree noch de Maasvlakte geschikt ge acht voor de vestiging van een tweede nat. luchthaven. Een dergelijk groot ob ject vereist n.l. veel ruimte, een goede bereikbaarheid terwijl er naast eisen ook rekening moet worden gehouden het lawaai en stankhinder en de werk gelegenheid omdat een luchthaven van dergelijke importantie als men zich voorstelt aan zo'n 50 a 75.000 mensen werk biedt die moeten wonen en aan wie de infra-structuur moet worden aangepast. Wanneer aan Goeree wordt gedacht dringt zich de vraag op waar de personeelsleden dan zouden moeten wo nen, in .hoeverre het stille Grevelingen- gebied waar ambitieuze recreatieplan- nen op stapel staan zou worden ver stoord en in hoeverre het milieu voor de kust zou worden aangetast. Een en ander samenvattend en concluderend zei mevr. Kiers: „Dinteloord ligt „vrij aardig" in de zgn. Zoomse zone, met een vestiging daar zou voldaan worden aan de voor waarde dat de Rotterdamse agglomera tie alleen in zuidelijke richting uit mag breiden en een deel van de „bevolking" zou in de Hoekse Waard kunnen wor den opgenomen. Wanneer beoordeeld moet worden welke van de drie moge lijkheden het beste in de regionale plan ning kan worden ingepast, dan slaat de schaal door naar Dinteloord". Ook door de Commissie luchtvaart terreinen wordt naar ir. 't Nedereind verklaarde de situering ten zuiden van de Rotterdamse agglomeratie voor gestaan, i.v.m. de ontwikkelingszone Roterdam - Antwerpen en de ontwikke ling van het Scheldebekken. Ook zou een luchthaven in N.W. Brabant cen traal liggen t.o.v. de overige Europese vlieghavens. Ook het feit dat in de toe komst het transport per schip lijkt te worden verlegd naar het transport per vliegtuig pleit volgens Ir. 't Nedereind voor situering in N.W. Brabant. Alhoe wel verreweg de meeste factoren plei ten voor de situering nabij Dinteloord zou het denkbaar zijn dat het afhande lingscentrum waar alle formaliteiten kunnen worden gepleegd gescheiden is van de luchthaven vanwaar passagiers en vracht per sneltrein naar de luchtha ven zouden worden gebracht maar de Commissie vindt dat een „onzinnige" methode. Vragen. Geanimeerd werd na de gehouden pauze gebruik gemaakt van de gelegen heid tot het stellen van vragen. De na tuurvrienden pleitten voor opname in de studie van de aanwezigheid van veel ganzen en eenden op de slikken in Oost- flakkee en Ir. Arink kon hen direct daarop al geruststellen dat zelfs de rou tes van de vogeltrek deel uitmaken van de rapportering. Dhr. J. J. de Wit te Sommelsdijk (CB TB) lanceerde de gedachte dat de aan- l,eg van een vlieghaven van een derge lijk grote omvang als men zich voorstelt veeleer een internationale dan een na tionale zaak is. Ook wilde dhr. de Wit graag vernemen een hoe grote opper vlakte grond er voor nodig zal zijn. Minimaal moet gedacht worden aan een oppervlakte van 36 km^ voor een vlieghaven met 4 banen, zo bleek uit de beantwoording. Overigens erkende de beantwoorder later dat dat wel als de minimale afmeting moest worden be schouwd waarin hij tegemoet kwam aan de bewering van de verontruste Bra bantse natuurvrienden dat daar al 45 a 50 km? genoemd is. Raadslid C. de Vos (P.v.d.A.) uit Ooltgensplaat meende dat Fiakkee ter- wille van de werkgelegenheid best een vliegveld kon gebruiken. Op de vraag van burg. van Es, voorz. van de Stichting Flakkeese Gemeenschap, of hij het graag op Fiakkee zag antwoordde dhr. de Vos dan ook prompt met „Ja graag Nodig? Uiteraard was er ook de vraag of de aanleg van een tweede luchthaven nog wel nodig zal blijken te zijn, waarbij werd gewezen op de sterke onderbezet ting vooral op de transatlantische vluch ten waar ruim 40 maatschappijen ope reren. Ir. Arink erkende deze discre pantie tussen de ontwikkeling in de vliegtuigbouw (steeds grotere toestellen) en het gebruik dat er van wordt ge maakt, terwijl thans, in een crisisituatie ook blijkt dat er nog veel te combineren is. Overigens neemt de bevolking van Nederland nog steeds toe, wat ook van de reislust gezegd moet worden, zowel als de vraag naar snelle transportmoge lijkheden. Ook al zal er geen tweede nationale luchthaven nodig zijn dan toch zal het gewenst zijn in Z.-W.-Ne- derland een regionale voorziening te treffen. Goeree-Overflakkee had haar voor lichting gehad, zonder daar veel wijzer van te worden. Dat gold ook voor die inwoner van Ooltgensplaat die vroeg in hoeverre Ooltgensplaat hinder zou heb ben van een vliegveld bij Dinteloord. De aan- en afvliegbanen liggen veelal in Zuid-westelijke en Noord-oostelijke richting i.v.m. de meest voorkomende windrichting. Ooltgensplaat zou er pre cies buiten vallen maar vliegprocedures kunnen van die richting afwijken, ergo was de vraag, zoals alle vragen, niet exact te beantwoorden. Voorshands lijkt het verstandig zich nog maar geen zor gen te maken De belangstellenden (foto boven) en het forum (foto onder).

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1973 | | pagina 1