IIAtlDEn - niEUWS Ie heren van Domburg V.V.O.-ers bewonderen Arie Keijzer's nieuwe huispijporgel INGER Zeeuwse wandelingen ,blad Vrijdag 28 september 1973 No. 4225 r& 1388 ïas, JR ,50 ,50 ,50 lliet it -U Tel. 3975 MIDDëLHRRNIS V.. .'.-'iMl—IIM'fMIII blik op kerk en samenleving De slotzin van de troonrede Pro en contra Publieke be- lydenis van ongeloof. Aan de discussie die vorige week op in? gekomen is naar aanieiding van siclzin van de troonrede-1973 Isan ik dlicht niet veel nieuwe gedachten icïoegen. Kr helemaal over zwijgen is IC evenwel ook onmogelijk, daarvoor de zaak te belangrijk. De bewuste Jotzin luidde: „Met het uitsproeken lan do hoop dat wij daartoe de kracht ilen ontvangen, verklaar ik deze zit- van de Staten-Generaal voor ge- ipend'. Voorheen bevatte de slotzin lii de troonrede steeds een wens of een lede dat „God ons de wijsheid en de •achten zal schenkenof een der- jke formulering, waarin in elk geval afhankelijkheid van de Almachtige jt uitdrukking werd gebracht. Het ka- linet-Den Uyl heeft gemeend met deze 'aditie te moeten breken en heeft be- -ust Gods Naam weggelaten uit de re- waarmee de nieuwe zitting van de ilaten-Generaal werd geopend. I .Men kon de laatste dagen allerlei (temmen horen opgaan, die beweren dat I slotzin uit de troonrede slechts een Iraditie, en dan nog een zinloze traditie Immers, wanneer een regering in Irole meerderheid toch niet in God ge- fl, dan is het aanroepen van Zijn haam maar een ijdel gebruik van die jlaam. En dan is het alleen maar kon- lekwent die Naam ook weg te laten. pp grond van deze en dergelijke argu- tienten is op verschillende plaatsen ook let ambtelijk gebed in de vergaderin- [)are ber a.s. iet lot gen van de gemeenteraad afgeschaft. De meerderheid gelooft toch immers niet iii God, dan heeft het bidden tot die God ook geen zin Hoe sterk deze argumenten ook schijnen, er is nog een andere kant aan de zaak. Volgens de Schrift en de be lijdenis van de Reformatie is de over heid Gods dienares. Of de meerderheid daarmee instemt of niet, doet niet ter zake. Maar de overheid heeft publieke lijk te belijden dat ze van de Almach tige God afhankelijk is, en dat ze in Zijn dienst staat. Men kan daar misschien in de praktijk niet veel van merken het is ook bijna onmerkbaar geworden in de Nederlandse politiek maar be paalde formuleringen helpen de over heid toch nog steeds zich haar hoge roeping bewust te zijn. Joop den Uyl en zijn ministers mogen dan zeggen dat ze zich niet geroepen voelen om in het openbaar Gods Naam te belijden, met het weglaten van die Naam doen ze publiekelijk belijdenis van hun ongeloof. En ze doen dat niet namens zichzelf, maar ze doen dat in feite namens de Nederlandse natie. De regering heeft met de slotzin uit de troonrede ten overstaan van het hele volk verklaard: „Met God wensen wij niets te maken te hebben, Die heeft in ons staatsbestel afgedaan". En dat is een zaak die ons allen met huivering moet vervullen. De volgende stap, die vroeg of laat automatisch moet volgen is dat de for mulering „Juliana bij de gratie Gods koningin der Nederlandenwordt herzien. Er zijn in het verleden reeds suggesties gedaan om daarvan te ma ken „steunend op de traditie...", maar zover is het nog niet gekomen. We kunnen in elk geval met droef heid vaststellen dat de ontkerstening doordringt tot diep in ons politieke be stel, zó zelfs dat officieel met God en Zijn Woord wordt afgerekend. We wor den geregeerd door mensen die in grote meerderheid lijken op de mensen uit Psalm 2; die zeggen: „Laat ons Zijn banden verscheuren en Zijn touwen van ons werpen". Maar er staat ook nog iets achter: „Die in de hemel woont zal lachen, de Heere zal hen bespotten". WAARNEMER j De stad en de heerlijkheid Domburg lijn altijd een begerenswaardig bezit leweest. In 1G48 werden Domburg en pstkapelle door prins Willem II aan Middelburg verlracht voor de bijzonder jioge som van 213.000,Enige jaren er was de prijs geweldig gezakt. We tens geldgebrek moest Middelburg bei- Be plaatsen in 1679 weer verkopen ze trachten toen slechts ruim 52.000,— lp. Door de slechte koop van burge meester Thibaut had Middelburg m 30 ar dus ongevear 160.000 gulden ver ren. Domburg kwam toen in bezit van Ir. Edualdus van de Perre, na zijn lood werden stad en heerlijkheid Dom- purg verkocht aan Johan Cau te Mid- pclburg. Vorstelijk bezoek. I Hei bovenstaande was maar om te la- zien hoeveel een ambachtsheer er voor over had om zich heer van Pomburg te mogen noemen. We moe- pn even terug in de geschiedenis. In 1351 zitten we midden in de Hoek- en Kabeljauwse twisten tussen gra- |in Margaretha en haar zoon Willem V. peer Boudewijn van Domburg kiest de pide van Willem, maar wordt verslagen, pt hem een boete oplevert. Later ontmoeten we de machtige He- ■611 uit het geslacht van Borssele (en Pter van Bourgondië), die op het kas- M Zandenburg bij Veere woonden. De Mtste, Maximiliaan van Bourgondië, netf in 1558 kinderloos en met veel puld. Onze landsheer Filips II kocht pn in 1567 de heerlijkheid Domburg, [Toen hij in 1581 werd afgezworen >ani Domburg aan prins Willem. Het jin het bezit van de Oranjevorsten Rurits, Prederik Hendrik en Willem ■gebleven. Zoeven hebt u kimnen le- -n dat de laatste het verkocht aan de pd Middelburg. [Domburg heeft dikwijls bezoek ge- facl van vorstelijke personen. Het was rn belangrijke plaats, had stadsrech- |W en nam stadsallures aan. Het stads- pstuur bestond in het begin der 17e TOW mt een baljuw, 2 burgemeesters, jscliepenen, een secretaris en soms ook ^n pensionaris. In 1585 was prins Mau- rits hier, in 1786 woonde Willem V het ringrijden „door burgers en boeren" bij en gaf als prijzen twee gouden medaljes. Ook Lodewijk Napoleon en zijn broer de keizer (die 1000 francs gaf voor de armen) bezochten Domburg. Evenals de drie koningen Willem en de latere ko ninginnen. Maar toen in 1795 de Fransen in ons land kwamen, was men niet Oranjege- zind: vóór de kerk danste men om de vrijheidsboom! De Ambachtsheer. In vroeger dagen had een ambachts heer veel rechten en viel er bij het be zit van een heerlijkheid ook nog aardig wat te verdienen. Bij het strandrecht b.v. had hij altijd recht op 1/3 van de waarde, ook als de eigenaar opdaagde. Verscheen deze niet dan was alles voor de ambachtsheer. Alles, verminderd met wat de strandjutters stilletjes had den meegepikt, want nergens was de strandroof zo erg als in Domburg. Meestal verpachtte hij dit recht voor 100 pond Vlaams 600,— (in 1667 bracht het aangespoelde 4.500,op). Hij had het jachtrecht in de duinen en de weiden rond Domburg. De molen met de dwangmalerij bracht ook heel wat op. Niemand mocht zijn graan malen dan op de molen van de ambachtsheer, die weer verpacht werd. Verder moesten 25 ingezetenen hem 2 dagen per jaar kosteloos dienen met wagen en paarden. Bij het aanstellen van een regeringsbeambte en het be roepen van een predikant had hij ook een en ander te zeggen. En dan mocht hij de titel voeren van de stad: heer van Domburg. Dat is vrij wel het enige recht dat tegenwoordige ambachtsheren nog hebben. Als de ban kier Hoegen te Middelburg ,de Heer lijkheid Hogelande koopt (in 1910 voor dMiO,mag hij zich in het vervolg Hoegen van Hogelande noemen. Meer voordelen zijn er tegenwoordig meestal niet aan zo'n ambacht verbonden. Badplaats. In 1838 is het begonnen. Een Middel- Walcherse strand. J.l. zaterdagmiddag toog een gezel schap Flakkeese orgelvrienden van de V.V.O. per touringcar van de firma Buijssc naar het snelgroeiende Wad- dinxveen, met als doel eens kennis te maken met het nieuwe huispijporgel van hun oud-V.V.O.-bestuurslid Arie J. Keijzer, dat hij in zijn riante drive-in woning aan de Jan Dorrekenskadc al- daai' liet bouwen. Al verschillende jaren leefde er bij Arie Keijzer een groots plan, n.l. zelf een eigen huispijporgel te bezitten, een instrument waarop prakties de gehele orgelliteratuur in haar div. stijlperioden vertolkt zouden kunnen worden, en dat in haar proporties aan een volledig kerkorgel zou moeten voldoen. Door het verwezelijken van dit plan zou hierdoor voor Arie Keijzer de mogelijkheid wor den geschapen om op elk gewenst uur van de dag thuis te kunnen studeren. De mogelijkheden voor deze dagelijkse studio liggen voor Arie Keijzer die als vaste organist aan de Rotterdamse „Doelen" is verbonden niet altijd gun stig, gezien de vele evenementen en re petities die in dit gebouw worden ge houden. Daarbij genomen legt dit ge- bouv/ met het grote vier klaviers orgel, om daarop dagelijks te studeren, nu vooi- hem ook weer niet vlak naast de deur. Vervolgens moest het een instrument worden dat als orgel qua opbouw ge heel moest passen bij het smaakvolle interieur van de grote kamer in zijn woning. Gedacht werd aan een huis pijporgel dat tenminste over drie ma nualen zou moeten beschikken, met een ruim aantal stemmen, en daarnaast een zelfstandig pedaal met een flinke be zetting aan stemmen. In overleg'met zijn broer Jan Keijzer, mede-firmant van Orgelbouw Leeflang te Apeldoorn, welke firma ook de op dracht ontving, kwam het grote plan eerst op de tekentafel terecht. Er werd mat recht gesproken, „gepast en geme ten", want men bescliikte maar over een bepaalde geringe ruimte voor plaat sing in de kamer. Uit vele enorme voorbereidingen kwam tenslotte een huispijporgel tot stand, dat vele bewondering op orgel bouwkundig gebied afdwingt. Het is n.l. een huispijporgel met maar liefst 21 zelfstandige stemmen geworden, die verdeeld zijn over het eerste manuaal 3 stemmen, het 2e manuaal 6 stemmen, het derde manuaal ook 6 stemmen en tenslotte het pedaal met een rijke be- zig-zag vanaf f 209,- Reparatie van aUe merken. burgse familie had de Scheveningse ba den gebruikt. Daarna bezochten ze Domburg. Waarom zouden ze hier niet kunnen baden? Een breed strand, het zelfde water als in Scheveningen, en veel gemakkelijker te bereiken. Waar om het ver zoeken als het dichtbij te vinden is. Er werd een badkoets aange kocht en Domburg was een badplaats gev/orden! Twee jaar later werd er een badpa viljoen gebouwd met uitzicht op de zee. In 1889 werd het afgebroken en op de zelfde plaats een nieuw gebouwd dat nog bestaat, de bouwsom was 33.000, (van het eerste 8.000,—). Van de badplaats Domburg moet men echter in deze jaren niet al ie hoge ver wachtingen hebben. Vooral 's zondags middags kwamen er nogal wat dagjes mensen uit Middelburg. Voorname fa milies met eigen equipage gingen dan na de morgenkerkdienst „duinrijden": een tochtje naar Domburg maken. Nu vanaf 1838 de hele Noordweg bestraal was, ging dat beter dan vroeger door hec zand. Om deze zondagsontheiliging tegen te gaan, werden 's zondags de poorten van 8 tot 5 uur gesloten gehou den. Maar met een fooi aan de poort wachter was meestal wel iets te berei ken. Echte badgasten voor een langer verblijf kwamen er nog niet veel. Hoe moe.sten ze in Domburg komen? Zeeland had nog geen spoorlijn, de reis naar Middelburg was lang en moei lijk. Van daar naar Domburg was er geen postkoets of tram. Met de boot door de Domburgse watergang of een rijtuig huren was het enige wat er op zat. Toen later de Zeeuwse spoorlijn was aangelegd en de stoomtram door Wal cheren reed, ging het heel wat gemak kelijker. Toen werd het Badhotel ge bouwd (1866), rustig gelegen even bui ten Domburg. Na die tijd begonnen er steeds meer gasten te komen. Ook vorstelijke per sonen, zoals koningin Elisabeth van Roemenië, beter bekend onder haar pseudoniem als schrijfster: Carmen Syl- va (1889). Deze naam staat nog op de villa vlak aan zee waar ze woonde. Jaar op jaar kwam ze hier terug. De bekende schilder Jan Toorop heeft meermalen op Domburg vertoefd. Hier tekende hij de stevige Westkappel- se dijkwerkers. Een andere beroemdheid, die 's zo mers ieder jaar te Domburg verbleef op zijn villa Irma, was dr. Mezger, een masseur, die met zijn nieuwe methode veel succes had. Verscheidene vorste lijke personen heeft hij behandeld. In 1910, een jaar na zijn dood is op het Groentje een bronzen borstbeeld voor hem opgericht. Domburg is een moderne, graag be zochte badplaats geworden. Middelburg. L. van Wallenburg. Het fraaie huispijporgel van Arie J. Keijzer Gebouwd door de Apeldoornse orgel bouwers Ernst Leeflang en Jan Keijzer Arie Keijzer was zelf adviseur terwijl zijn jongste broer Johan Keyzer die als intoneur bij genoemde firma werkzaam is, het orgel heeft geintoneerd. De dispositie van het orgel is als volgt: Manuaal I (Positief): Blokfluit 4 voet; Prestant 1 vt. en Harpregaal 8 vt. Manuaal II (hoofdwerk): Roerfluit 8 vt., Prestant 4 vt, Ged. Quint 2 2/3 vt; Woudfluit 2 vt.; Mixtuur 2-3 sterk 2/3 vt. en Regaal 8 vt. Manuaal IH (Nevenwerk): Holpijp 8 vt.; Ged. Fluit 4 vt.; Prestant 2 vt.; Terts 1 3/5 vt.; Nasard 1 1/3 vt.; Cymbel 1 sterk V4 vt. Pedaal: Bourdon 16 vt.; Gedekt Bas 8 vt.; Gedekt 4 vt.; Quintadeen 2 vt.; Ranket 16 vt. en Vox Humana 8 vt. De mechanische registers zijn o.a. de Koppels van de klavieren II aan III en de pedaalkoppels aan de klavieren II en III en de Cymbelster; nachtegaal en Tremulant. zetting van nog eens 6 stemmen. Ver volgens kreeg het Instrument de ge bruikelijke manuaal- en pedaalkoppe lingen en als „klapstuk" een titelende buUendo cimbelster en een nachtegaal register. Het regeerwerk van dit rein mecha nische sleeplade-orgel en het pijpwerk van de 21 stemmen werden geplaatst in een gesloten orgelkas met een hoogte van 240 cm, een breedte van 140 cm en een diepte van 100 cm. Zij die enig be grip van een mechanisch orgel hebben, een instrument van een dergelijke grootte zullen begrijpen dat er grote orgelbouwkundige kennes voor nodig is om dit alles in een kas van deze geringe afmeting te kunnen plaatsen. De orgelkas is geverfd in een rustige grijs-groen tint van glanzende lakverf, dat hier en daar in de eenvoudige ver sieringen is afgezet met bladgoud. De registerknoppen en de bakstukken van de klavieren zijn vervaardigd van een edele houtsoort. Al dadelijk na aankomst van het ge zelschap nam Arie Keijzer achter de klavieren plaats en liet de V.V.O.'ers de enorme klankmogelijkheden van dit or gel in een serie korte Improvisaties ho ren. Wij maakten hierin kennis met de l verschillende fraai geintoneerde stem men, die allen toch een intie7n karakter droegen, dat aangepast was aan de ruimte. Na deze korte inleiding werd door Arie Keijzer een bespeling gegeven voor de ruim 30 aanwezigen. Geopend werd met de 11 delige „Gloria" van Couperin een bekende komponist uit de Franse barok periode. Dit was door Arie Keijzei' met opzet gekozen, omdat dit werk uitermate geschikt is om daarin het orgel in verschillende registraties te beluisteren, o.a. ook de verschillende vulstemmen en tongwerken, waarvan het gebruik in de vertolking van deze muziek onmisbaar zijn. Vervolgens speelde Arie Keijzer de bekende Aria in F en de drie delige Fantasie in G dur van Joh. Seb. Bach, waarna hij de bespeling afsloot met een gedegen en sprankelende improvisatie over de 100e Psalm, door één der aan wezigen als thema opgegeven. Na afloop werd nog gezamelijk in een restaurant te Waddinxveen koffie ge dronken en richtte dhr. Th. van Duren Jr. als bestuurslid van de V.V.O. nog enige woorden van dank aan de fam. Keijzer voor hun hartelijke ontvangst in liun woning. Om 7 uur arriveerde de V.V.O.'ers weer op Flakkeese bodem en konden op een zeer geslaagde excursie terugzien. Middelharnis. T. Stolk. Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel t«n dienste van de lezer die er kosteloos gebruik van kan malceo. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-nieuws, postbus 8, Middelharnis, met in de linkerboven hoek „Vragen-rubriek" vermeid. De vragen worden door deskundigen be antwoord en zullen binnen enkele we ken na de inzending compleet met ant woord in deze rubriek worden gepubli ceerd. SELDERIJ Daai ik last heb van rheuma en hoge bloeddruk werd mij aangeraden om sel derij te trekken en dat water te drin ken. Het zou de rheuma genezen en de bloeddruk verlagen. Voor de bloeddruk heb ik van de dokter tabletten; kan ik dat doen zonder nadelige gevolgen? Antwoord: Selderij is HET kruid voor lijders aan reuma en jicht en voor dege nen die dat niet willen worden. Wie vaak gebruik maakt van de knollen en de bladeren zal niet snel last krijgen van nlergruis of nierstenen. Ook voor lijders aan waterzucht is het een ge- neesmiiddel van grote betekenis. Een gunstige uitwerking op te hoge bloed druk is ons niet bekend, daar zijn weer andere middelen voor. In verband met uv/ tabletten lijkt het ons niet raadzaam om zelf verder iets tegen de te hoge bloeddruk te ondernemen. Bovenstaan de gegevens hebben wij uit het boek De Kleine Dokter", door A. Vogel, uitg. Biohorma, Elburg. Dit homeopathi sche boek is reeds in de 20e druk, waar van C Nederlandse. Wellicht kunt u het eens ter inzage krijgen in een Openbare Leeszaal. DUIMSTOKKEN Wij hebben 2 duimstokken; op de ene staat „niet voor handelsdoeleinden" en op de andere staat „Niet voor huishou delijk gebruik". Wat is het verschil tussen deze beide? Wat betekent het? Antwoord: Voor handelsdoeleinden dient men gebruik te maken van duim stokken die regelmatig door de IJk- dienst worden geijkt; dit om het publiek te verzekeren van exakte maten. Duim- stoklien die niet voor dit doel zijn ge maakt, die dus niet zo erg nauwkeurig zijn, moeten derhalve de opdruk heb ben „niet voor handelsdoeleinden" of „voor huishoudelijk gebruik". Wij ver moeden dat de ponsmachine die de op druk op uw ene duimstok drukte per abuis het woordje „niet" er ook op heeft gedrukt. Al met al een grappige kurositeit. LEERPLICHT Mijn klemdochter is 16 jaar; zij heeft 6 jaar lagere school gehad en 4 jaar Huishoudschool, dus bij elkaar 10 jaar school. Is zij nu met het nieuwe school jaar verplicht om nog naar school te gaan, of slechts enkele dagen per week? Antwoord: De Leerplichtwet schrijft totaal 11 jaar school voor, bestaande uit 9 jaar normaal dagelijks onderwijs. De overige 2 jaar mogen partieel (ge deeltelijk) zijn, "maar minstens 1 dag per week. BIJSTANDWET Wat is het verschil tussen het hoofd van een onvolledig gezin en een alleen staande met zelfstandige huishouding? Dit naar aanleiding van het verschil in bediagen, die volgens de Bijstandwet op onze eilanden worden uitgekeerd. N.l. resp. 110,20 en 90,75 p. week en 477,53 en 393,25 p. mnd. Antwoord.: Een volledig gezin bestaat uit een echtpaar al of niet met inwonen de kinderen. Een onvolledig gezin be staat uit één der echtgenoten met één of meer inwonende kinderen, meestal minderjarigen. Een alleenstaande met zelfstandige huishouding behoeft wel geen nadere toelichting. Als u schrijft, dat beiden alleenwonend zijn, is dat be slist onjuist. Mocht dit uiterlijk zo lij ken, dan kan dat komen, doordat het andere gezinslid of de andere gezinsle den tijdelijk afwezig zijn v/egens ver pleging, of om andere reden. Mocht de situatie, die u op het oog heeft, hier mee niet overeenstemmen, dan kun nen wij niet eerder oordelen, dan na dat wij meer informatie van u ontvan gen hebben. OUDE KRANTEN In het kader van milieubewust leven wordt ons dagelijks gewezen op het se- lektief benaderen van onze afvalpro- dukten. Een praktisch probleem: wat doe ik met de stapels oude kranten, om ze weer in het papierverwerkend pro ces in te zetten? Hoe raak ik ze „nuttig" kwijl Antwoord: De groothandelaren in oud papier, lompen en metaal verkopen hun materiaal door aan de resp. verwerken de fabrieken. M.a.w. van oude kranten wordt weer papier gemaakt, bijv. klo- setpapier. Van lompen maakt men een zeer exklusieve „scheppapier". Indien u uw oude kranten aan een voddenman meegeeft, dan verkoopt deze ze weer aan de groothandel. U kunt ze ook zelf verkopen aan een groothandel; de op brengst is wel zeer gering, zodat het al leen lonend is als u een flinke partij heeft. Voor adressen zie de telefoon gidsen. Het e.e.a. is in ieder geval veel milieubewuster, dan om ze zomaar bij de vuilniszak te zetten. METALEN DEKEN Een tijd geleden meende ik ergens gelezen te hebben, dat er voor bergbe klimmers dekens zouden zijn van zilver folie. Is zoiets nou wel sterk en warm genoeg? Antwoord: Hetgeen waar u óp doelt zijn de zgn. aluminium-folie dekens, welke voornamelijk gebruikt worden om slachtoffers van ongelukken in te wikkelen, aangezien ze heel erg goed de warmte vasthouden. Derhalve zijn zeer veel ambulances, als ook de wagens van de Wegenwacht er mee uitgerust. Dit materiaal is flink sterk; trekvastheid 1750 kg/cm2. Het smeltpunt ligt op 260 graden C, en de dikte is 0,013 mm. Voor partikulieren zijn deze dekens verkrijgbaar bij de A.N.W.B.-kantoren, tegen een prijs van ca. 8,Door het zeer lichte gewicht en hun hoog isole rend vermogen, zijn ze bij uitstek ook geschikt voor alpinisten; opgevouwen zijn ze niet veel groter dan een pakje sigaretten. RIJWIELPLAATJE Graag zou ik van u het volgende wil len weten: 1. In welk jaar kwam het eerste rijwielplaatje? 2. Wat voor kleur had het? 3. Hoeveel kostte het? Antwoord: Wij zullen uw vragen overeenkomstig uw nummering behan delen: 1. Op 20 juni 1924 werd het wets voorstel van de toenmalige minister Dr. H. Colljn goedgekeurd met 16 stemmen vóór en 15 stemmen tegen, om het rij wiel te belasten d.m.v. een plaatje, dat erop bevestigd diende te zijn. Dit was overigens niet de eerste keer dat men het rijwiel ging belasten, het was ech ter vvel de meest drastische en bekend ste wijze. 2. Aanvankelijk was het plaatje ge maakt van blank messing, daarna werd rood-koper gebruikt en op het laatst aluminium. 3. In, het begin kostte het 3,op 1 januari 1928 werd dit bedrag verlaagd tot 2,50. In 1935 werd het, i.v.m. de sterke toename van de diefstal van de ze plaatjes, toegestaan om het ook los bij zich te dragen, bijv. in de portefeuil le. Van 1924 tot 1927 werd de belasting berekend over het kalenderjaar, dus van januari tot en met december. Omdat dit samenviel met de vervaldata van vele andere betaalplichten, zoals verzeke ringen e.d., heeft men in 1928 de ver valdatum op het midden van het jaar gesteld. Op 1 mei 1941 werd het „Fiets- plaatje" door de Duitse bezettende macht ingetrokken, in de hoop met deze „populaire" maatregel meer sympathie van het volk te winnen. Er is overigens nog een hele kollektie rijwielplaatjes te bezichtigen in het Belastingmuseum „Prof. Dr. Van der Poel", Parklaan 14, Rotterdam. De bovenstaande gegevens zijn afkomstig uit het archief van de „Stichting Fiets", p.a. R.A.I. Dokumen- tatie Centrum, Europaplein 2, Amster dam. POSTZEGEL VERZAMELING Mijn zuster heeft van haar overleden echtgenoot een mooie postzegelverza- meling geërfd. Kunt u ons vertellen op welke wijze deze het best verkocht kan worden, zodat hij het meeste opbrengt? Antwoord: In de eerste plaats is het natuurlijk mogelijk om zich te wenden tot een postzegelhandelaar (of liever tot verschillende, dan krijgt men een beter beeld aangaande de waarde). Begrijpe lijk is, dat dit lang niet zoveel oplevert als bijv. een verkoop aan partikulieren; de handelaren moeten er immers ook aan verdienen. Daarnaast is het ook mogelijk om er mee op een postzegel- markt te gaan staan (bijv. iedere zater dagmiddag in Utrecht op de Vismarkt). Dit zal al wel een stuk meer opleveren, zo niet het meeste. Maar men is meestal niet in één keer alles kwijt, tenzij de hele verzameling in één keer wordt verkocht, maar dat gaat meestal ten koste van een grote korting. Een an dere methode is inzetten op een postze gelveiling. Met een beetje geluk zijn er wel wat geïnteresseerden in de zaal, die dan tegen elkaar gaan opbieden. Mocht dit niet genoeg zijn naar uw mening, dan kunt u altijd nog de „kavel" in trekken, en betaalt u uitsluitend de vellingkosten. Voor informaties onatrent dergelijke veilingen en evt. nadere tips verv/ijzen wij u naar de redaktie van het postzegelmaandblad „Mijn Stok paardje", uitg. De Postiljon, Adenauer- laan 268, Utrecht, tel. 030-937900, welke zich bereid heeft verklaard u zonodig verder te helpen.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1973 | | pagina 5