Parkeerschijf in Dirksland Na zondag gratis over de Haringviietbrug ruideru tezag if diskussie Super 8 Single 8 Vrijdag 28 september 1973 No. 4225 CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond GEEFT UW PANDEN IN MEESTERHANDEN Bureau voor Onroerende Goederen MEESTER ZINKWEG OUD-BEIJERLAND Tel. 01860 - 5953 Voorstel aan de raad SALONTAFELS passend in elli interieur. Sommelsdijk Kleur. 3 stuk$ 45,- bij uw foto speciaalzaak. Door poes tegen lantaarnpaal I BEZOEKT ONZE AiJtomobïelen-verkoophaS I OOK OP VRIJDAGAVOND I GARAGE KNöPS - MIDDELHARNSS I LANGEWEG 113 Tel. 01870 - 2043 Ministers gaven toestemming tot beëindiging toilieffing -k Diir. Hof s yyGunstige exploitatie bereikt dankzij de recreanten" -k ir -k -k k ^TEWEG Middelharnis (A Zandpad itank it on- liegen m de •n het oeken iskeu- rnaa'' POSTBOX 8 MIDDELHARNIS i Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk Tel. (01870) 26 29 Na 5.30 uur (01870) 33 92 Giro 167930 ABONNEMENTSPRIJS f éfiS PKR KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 22 cent per aani. Bjj contract Bpedaal tariet 'et protest is „in". Wie om zicli heen Ijan waarnemen hoe allerwege ge- l'esteerd wordt en gedemonstreerd. ilden is gezag zo op de proef gesteld jn onze dagen. In Nederland is ïarbij pionierswerk verricht door Pro- Deze beweging heeft een ketting- jtie op gang gebracht waarvan het ide nog niet in zicht is. Steeds op- Euw moet het bevoegd gezag haar (iding bepalen tegenover organisaties onze „overleefde" maatschappelijke "ucturen omver willen werpen. Helaas malt zij haar houding maar al te jjlt op een wijze die onze Instemming et kan hebben. Nog niet zo lang geleden ontstond er de''scheveningse strafgevangenis on- st. Gevangenen die in het verleden li het recht met voeten getreden had- H zwaaiden nu met spandoeken jarop geschilderd stond: Wij eisen cht! Nadat steeds hogere functiona- iseii zich met het geval bemoeid had- II (niemand durfde een beslissing te men, uit angst de verkeerde beslis te nemen) werd tenslotte de rust irsteld door grotendeels toe te geven de eisen van de gevangenen. Dit ge uren is symptomatisch. In het moder- I denken staat de mondigheid van de ens centraal. Ons huidige denkklimaat wordt be- lald door de trotse woorden van de [ansc filosoof Sartre: „De mens is ttonoom. Er is geen God, want anders lil de mens niet echt vrij zijn". Een igrip als zelfdiscipline heeft dan geen laarde meer; integendeel: men moet 'h uitleven. Leuzen als inspraak, me- aeggenschap, voortgaande democra- lering enz. doen opgeld. Het leergezag van de kerk wordt af wezen; in het leger kan de dienst- lichtige bijna niet meer gewennen III de discipline die toch vereist is lor het goed functioneren van onze ■ijgsmacht. Resultaat van dit alles is dat gezag en zagsdragers nog maar moeizaam ge- cepteerd worden. Vorige week nog eigde de voorzitter van het N.V.V. dat it parlement de plannen van de rege- Den Uyl niet te veel moest tegen- srken. Anders zouden de vakbonden il eens dwars gaan liggen bij nieuwe Dnonderhandelingen. In nauwelijks dekte dreigementen werd het parle- ent onder druk gezet. „In" is ook het organiseren van aller- i protestdemonstraties. De ene beto- ng na de andere wordt gehouden. nomwonden wordt verklaard dat de raat veroverd moet worden. Het vervelende is dat men meteen ordt uitgekreten voor een fascist, een actionair of voor iemand die de dic- taur van een „sterke man" wenst, als en dit soort zaken signaleert. Dat is tuurlijk niet waar. Maar we kunnen et anders dan in bovengenoemde fei- n ontbindingsverschijnselen zien in onze maatschappij. Het is trouwens El frappant dat het in de geschiedenis aar zelden voorkomt dat een volk in lar geheel zo'n welvaartsperiode mee aakt, als v/ij mee maken na de Twee- Wereldoorlog. En toch is de ontevre- mheid enorm groot. Hoe dit dan te Tklaren? We zijn kennelijk op drift islagen, en wie zal de rem er weer op itten? iHet is boeiend om te zien hoe de Ihrift over het gezag spreekt. Sterke pdruk ontvangt in de Bijbel het gege- p, dat God machten over ons gesteld pit, waaraan alle ziel zich te onder- lerpen heeft (zie Rom. 13). Er wordt fis blijkens 1 Petrus 2 13 onderda- Igheia geëist, een zaak die wel bijzon- Y *'eel weerstand verwekt bij de mo- jMe mens. De overheid is er echter i« om zichzelf te bevoordelen, nee zij pelt de opdracht om het welzijn van var onderdanen op de juiste wijze te porderen. Hierin ligt tevens de be- P«ing, de begrenzing van haar macht, fe overheid die meent over het gewe- f 1 van haar onderdanen heerschappij l 'runnen voeren, tast mis, omdat het peten een bijzondere plaats heeft Fvangen; het staat tussen God en de pis in. Voor het beroep op het ge- |e en moet, als het een waarachtig ge- I ensconflict geldt, de overheid fits de meest tyrannieke wijken, fi IS heel wat andere taal dan de taal ■an^^T "^^ëelijks kunnen beluisteren ISfft-lei aktie-groepen. Nog steeds ^)W heo woord van Groen van Prin- r ^'aarheid te bevatten: er blijkt F onlosmakelijk verband te bestaan T„ongeloof en verwerping van het j'ag, I e huidige opvattingen over het ge- fs Verraden ten aanzien van de mens L °P"iï"'isme waar de Bijbel geen I "na voor geeft. Men vindt dat de mens Raat °"rdelen bevoegd is, dat hij in Pen n handen te ne- faas "^°et deze mens ook de t, de gelegenheid krijgen zijn fcon 1 ''i- regelen. Op de achter- ian uiteraard ook het ideaal hia'-Th wereld, een betere Ifijn 5 .^PPiJ. die op deze wijze een mo- lea, moet worden. Zo wordt het lai,7 °Pgevat als een louter menselijke let ,§6"heid. In een wereld waarin r geioof aan God verdwijnt, kan men fcza» ,!^f ^'^'i <^at de wortel van alle lelmv- is- ^*^1' tiod K vertoochening van de levende L..[ ^^"St echter gedachten en daden te',., "^'^t de meeste klem afgewe- f» moeten worden. Het is niet onwaarschijnlijk dat bin nen afzienbare tijd in de kom van het dorp Dirksland een parkeerschyf ge bruikt zal moeten worden. Het college van B. en W. gaat het de raad in haar vergadering van a.s. donderdag in elk geval voorstellen! Het gegeven dat het college hierbij aanvoert is dat een groot gedeelte van de aanwezige parkeerruimte aan de Voorstraat, de Nieuwstraat en het Ach terdorp in beslag wordt genomen door langdurig geparkeerde motorvoertuigen terwijl er juist daar veel publiek met auto's komt omdat er winkels en be drijven gevestigd zijn. Ook is er het ge meentehuis aan de Voorstraat, een no tariskantoor en een dokters- en tand artsen praktijk. „Dit alles brengt een vrij intensief gebruik van de aanwezige parkeerruimte in dit gedeelte van het dorp met zich mee", aldus het college. B. en W. wijzen erop dat voor laatst bedoelde categorie bijna geen parkeer plaats te vinden is tengevolge van de voortdurende aanwezigheid van lang- parkeerders. Voor hen zou op het par keerterrein „Kattewacht" voldoende ruimte aanwezig zijn. In het zoeken naar een verkeersmaat regel om het langparkeren te voorko men zien B. en W. in het instellen van een parkeerzone met verplichte par keerschijf, waarop de beperkte parkeer- tijd kan worden afgelezen de beste op lossing. Van 8 uur 's morgens tot 6 uur 's avonds zal het gebruik van de par keerschijf geboden zijn. Er zal niet lan ger dan 2 uur mogen worden gepar keerd. Er zullen borden moeten worden geplaatst en een blauwe streep op het wegdek moeten worden getrokken. Obstakel. Een andere verkeersmoeilijkheid is de v/eegbrug op de hoek Boezemweg - Westh a vendij k. Medio vorig jaar werd hei obstakel door de gemeente aange kocht met de bedoeling het te amouve- ren. Door „Spuikolk b.v." is thans ver zocht niet tot de voorgenomen sloop over te gaan. „Het gaat hier aldus het college aan de raad om een einde te maken aan een ernstige verkeerssituatie, die zich steeds meer accentueert door de verkeersintensiteit aldaar, zodat kan worden gesproken van een verkeersobs- takel dat zo spoedig mogelijk dient te verdwijnen". Het voorstel van het col lege is dan ook het verzoek niet in te willigen en zo spoedig mogelijk over te laten gaan tot uitvoering van het raads besluit. Verordening logeerinrichtingen. In verband met de aanwezigheid van daarvoor in aanmerking komende ge bouwen, komt het B. en W. gewenst voor, dat een verordening op de lo geerinrichtingen wordt vastgesteld. De thans bestaande voorschriften maken het n.l. niet mogelijk afdoende op te treden indien moet worden geconsta teerd dat uit oogpunt van volksgezond heid, hygiëne en veiligheid ongewenste toestanden voorkomen bij verschillen de vormen van collectieve huisvesting. OOSTDIJK S3 81 A) Wanneer de verordening wordt vastge steld zal er voor het houden van een logeerinrichting een vergunning van B. en W nodig zijn. De vergunning kan worden geweigerd wanneer er bezwa ren bestaan tegen de aanvrager, be heerder of vervanger en wanneer het gebouw niet voldoet aan de eisen m.b.t. inrichting, installaties, hygiëne, gezond heid, veiligheid e.d. Geen fusie. De raad zal ook worden voorgesteld een subsidieregeling voor 1974 voor de Kruisverenigingen vast te stellen. Daar bij wordt medegedeeld dat de fusiebe sprekingen tussen de drie afdelingen geen effect hebben gehad. Wel staan de afdelingen van Herkingen en Melissant er positief tegenover maar de afd. Dirksland acht een fusie niet aanvaard baar omdat men een goed functioneren de vereniging niet in een onzeker fusie- veiband wil brengen. In het voorstel noemen B. en W. de financiële toestand van de afd. Herkingen „slecht" en die van de afd. Melissant „zorgelijk". De fin. toestand van de Dirkslandse afde ling wordt gezond genoemd. 3. en W. stellen voor de jaarlijkse subsidie die per afd. 2.000,bedroeg tot 3.000,op te trekken, waarnaast nog een subsidie kan worden verleend afgeleid van het ontvangen contributie bedrag. De afd. Herkingen heeft 300 le den. Dirksland 900 en Melissant 450. De afdelingen kunnen dan invloed' uitoefe nen op de hoogte van laatstbedoelde subsidie. Uitgaande van een contributie van f 30,per jaar berekenen B. en W. in het voorstel de subsidie voor de afd. Dirksland op 6.600,—, voor de afd. Me- lisstant op 9480,en voor de afd. Herkingen op 9.000,—. „Wij achten het aldus het college ongewenst om in de toekomst zonder meer de nadelige sloten van de afde lingen te dekken. Ook de afdelingen zelf dienen zich in te spannen om de uitga ven en inkomsten in evenwicht te hou den". Mevr. C. F. C. E. v. d. S. uit de Fabiusstraat te Melissant is don derdagmiddag met haar Simca 1000 nabij de watertoren zijde lings tegen een lantaarnpaal te recht gekomen, waarbij de auto zwaar werd beschadigd. De on fortuinlijke chauffeuse werd door dokter Boot aan enkele kleine verwondingen behandeld. Het on geluk ontstond door het gedrag van een van de poezen die mevr. V. d. S. in een tas vervoerde. Ze wilde de bewuste poes ervan weerhouden uit de tas te komen waarbij ze de macht over het stuur verloor. |ll!lllllllllllllllllllllllIllllllllllllinillllllllllllllllllllllllllllllllllllllHlllllllllllllllUllilllllllll^ Wanneer de Ministeriële beschikking nog op tijd ontvangen wordt dan zal het na zondagavond 30 september gedaan zijn met de tol-hef£ing op de Haring viietbrug. Zomaar, zonder enig vertoon zullen de luikjes die door de jaren heen miljoenen guldens opslokten gesloten worden. Volgende week zal dan begon nen worden met de sloop van de tol huisjes en de overkapping, waarna na enkele maanden niets meer zal herinne ren aan wat er negen jaar lang heeft gestaan. De tolheffing zwaait in stilte, maar eervol af en directeur J. Hof is de tolk van het personeel als hij daarover zijn gedachte weergeeft: „voor het pu bliek is het natuurlijk heel plezierig maar voor ons is het bepaald géén feest!" Geen feest voor de 10 vaste tolgaar ders en de 10 reserves waarvan de meesten naar een andere betrekking uit moeten zien. Ze kunnen tot volgend jaar juli teren op een uitstekende afvloei ingsregeling maar daarna wacht de W. W. wanneer ze er niet tijdig in slagen een baan te bemachtigen. Directeur Hof (zelf vervolgt hij zijn bestaan als ge meentesecretaris op wachtgeld) hoopt daarom van harte dat het de mensen in het komende jaar ernst is naar een nieuwe functie uit te zien. Een van de tolgaarders stapt over naar de Benelux- tunnel waar hij met kennis van zaken aan het werk gaat. Kermis van zaken is overigens wel nodig „want", zegt dhr. Hof: „je bent niet een goeie tolgaarder als je alleen maar een gulden aan kunt pakken!" Het verdwijnen van de tol is voor het overige publiek wel een plezierige zaak omdat de guldentjes die geofferd moes ten worden bij een veelvuldig gebruik van de brug toch in de papieren gingen lopen. Dat guldentje was overigens maar een fractie van wat in de begin tijd van de brug, in 1964, betaald moest worden. Voertuigen op 2 wielen betaal den toen een gulden, personenwagens f 3,50, vrachtwagens met 2 assen 6, vrachtwagencombinaties zelfs een tien tje. Naarmate dat er meer aanbod kwam konden de tarieven worden ver laagd, in '65 2,50 voor een personen wagen, in '70 2,totdat per 1 okto ber 1971 van het gedifferentieerde ta rief v/erd afgestapt en voor elk voertuig de uniforme prijs van één gulden werd berekend. Fietsen en bromfietsen waren al sinds januari 1068 van het betalen van tolgeld vrijgesteld. Voor de tol gaarders betekende de invoering van het uniforme tarief een enorme ver lichting van hun drukke werkzaamhe den. De wordingsgeschiedenis van de brug zal bij velen bekend zijn. Voordat de brug er lag was er een halve eeuw over gesproken. Flakkee was geheel op zich zelf aangewezen omdat het Rijk de bouw van een brug niet eerder dan in 1975 verantwoord achtte. In 1953 werd de N.V. Brugverbinding Haringvliet op gericht met als aandeelhouders de ge meenten van Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland. De gestichte N.V. stelde zich ten doel het benodigde ka pitaal te verwerven voor de voortijdi ge bouw van een brug. De gemeenten zowel als de Provincies Zeeland en Zuid Holland brachten samen een aan delenkapitaal van één miljoen bij el kaar terwijl grote financiers als de Nat. Levensverzekeringsbank en „De Neder landen van 1845" zorgden dat de beno digde som van 50 miljoen gulden op tafel kwam. In de wordingsgeschiede nis van de brug komen de namen voor van o.a. burgemeester Rijnders, dhr. P. D. Sieling, burg. Chr. van Hofwegen en anderen. De Haringviietbrug werd na de instemming van de Minister door Rijkswaterstaat ontworpen en de bouw kon in 1961 worden aanbesteed. Gun ning werd verleend aan de laagste in schrijver, de N.V. tot Aanneming van Werken v.h. H. J. Nederhorst te Gouda voor een bedrag van 8.713.000,De bouv/ verliep zonder stagnaties en op 20 juli 1964 kon de brug feestelijk worden geopend door Mr. J. van Aartsen, toen malig Min. van Verkeer en Waterstaat, thans Commissaris der Koningin in de Provincie Zeeland. Wanneer directeur Hof thans de ba lans opmaakt dan blijkt de brug die 51 miljoen kostte nog een boekwaarde te hebben van 43,3 miljoen. Hij wil niet zonder meer zeggen dat Goeree-Overflakkee daarmee zo'n 8 miljoen aan het Rijk cadeau doet om dat het Rijk destijds ver voor haar plan ning toch maar heeft gezorgd voor de toeleidende wegen. Overigens is in het geheel geen .haast gemaakt met de af schrijving van de brug. Tijdens de eerste 5 jaar werd jaarlijks iVa^/o afgeschreven en sindsdien 2''/o zodat de totale af schrijving in vijftig jaar bereikt zou zijn: volgens mtj gaat de brug geen halve eeuw mee", verklaart dhr. Hof daarover. „De brug is solide genoeg om het te houden maar het verkeer neemt dermate toe dat het me toelijkt dat er binnen de vijftig jaar een aanzienlijke aanpassing van de brug nodig zal zijn". Terugziend op de tol-jaren, waarin steeds meer auto's passeerden, de op brengsten steeds en boven verwachting stegen en dientengevolge het tolgeld kon worden teruggebracht komt dhr. Hof tot de conclusie dat de recreanten daar bijzonder veel aan hebben gehol pen. „Zonder de recreantenstroom die zich vooral tijdens de week-ends mani festeert hadden we nooit zó snel een zó aanzienlijke tariefsverlaging kunnen bereiken" is zijn stellige overtuiging. Ook de komst v. de Volkerakdam heeft aanzienlijk aan de gunstige exploita tie meegeholpen. Het bleek de een zijn brood en de ander (bijna) zijn dood om dat de Zeelandbrug door de Volkerak dam veel aanbod ging missen. Nog steeds is het van kracht dat het Rijk de brug per 1 juli 1975 over zal ne men. Een eerdere overname werd des tijds van de hand gewezen, mede om dat de datum contractueel is vastge legd. Nu er geen inkomsten meer zullen Het complex tolhuisjes dat nu spoedig zal verdwijnen. volgen uit de tolheffing zal de N.V. Brugverbinding Haringvliet tot die da tum op de aangelegde reserve moeten teren. Dhr. Hof wil niet kwijt hoe groot die reserve is maar we gokken weinig mis als we die op 5 miljoen stellen. Jaarlijks wordt 1,1 miljoen afgeschre ven en 2 miljoen aan rente betaald. Een onderhoudspost van 350.000,komt jaarlijks terug. De verzekeringspremie bedraagt 60.000,per jaar. Volgend jaar krijgt de brug, die keurig in de verf wordt afgeleverd, een schilderbeurt die 1,1 miljoen zal kosten! Zo nauwkeu rig mogelijk is uitgemikt dat de reserve dat alles kan dekken en het is interes sant om wat over de definitieve uit komst te filosoferen. Dhr. Hof daarover: "je komt natuurlijk nooit precies op „nul" uit. Als we tekort komen be tekent dat zoiets als een ramp, als we overhouden gaat het naar de aandeel houders die het heel goed kunnen ge bruiken!" De brug, waarvan Jan Huijssen dichtte: „gij brug, gij wonderstuk" wordt tolvrij. Het zou niet oprecht zijn over weemoed te spreken. De vrije baan die we graag gewild hebben zullen we straks genieten. Veel dank komt toe aan allen die bij de totstandkoming en de exploitatie van de brug hebben meege werkt. Nooit is met de bedoeling ge weest ook maar één cent winst te ma ken. Al jarenlang hebben we kunnen profiteren van de verbinding die er, in de vorm van de Haringvlietdam bij Stellendam, nu nog maar één jaar ge weest zou zijn. Dat alles maakt het waard een tolkaartje te bewaren al zal het allerlaatste er niet anders uitzien dan al de vorige. Aanvankelijk zou de laatste klant, overigens op een andere dag dan zondag, een oorkonde hebben ontvangen en misschien een heel spe ciaal kaartje maar we begrijpen de af gelasting daarvan: ,voor ons is het geen feest" zeggen de tolgaarders Juist vernemen we dat de Mi nisteriële goedkeuring op de be groting en daarmee op de beëin diging van de tolheffing is ont vangen zodat het voornemen a.s. zondagavond definitief kan wor den uitgevoerd. Redactie. NIEUWE TONGE Verkoping De Zendingskrans „Kleine Kracht" der Ger. Gem. hoopt woensdag 3 okt. haar verkoopavond te houden. In het Herv. Ver. Geb., Molen dijk 85, Nieuwe Tonge, 's avonds om halE acht. Ieder is hartelijk welkom. 5?^^5:5:;5^aï:^S:!^S5:^:5;5S;5:^:^S:»i5:f^^^:5:5:3 VOOR MOOIEKE

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1973 | | pagina 1