Parkeerschijf
in Dirksland
Na zondag gratis over de
Haringviietbrug
ruideru
tezag
if diskussie
Super 8 Single 8
Vrijdag 28 september 1973
No. 4225
CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
GEEFT UW PANDEN
IN MEESTERHANDEN
Bureau voor Onroerende Goederen MEESTER
ZINKWEG OUD-BEIJERLAND Tel. 01860 - 5953
Voorstel aan de raad
SALONTAFELS
passend in
elli interieur.
Sommelsdijk
Kleur.
3 stuk$ 45,-
bij uw foto speciaalzaak.
Door poes tegen
lantaarnpaal
I BEZOEKT ONZE AiJtomobïelen-verkoophaS
I OOK OP VRIJDAGAVOND
I GARAGE KNöPS - MIDDELHARNSS
I LANGEWEG 113 Tel. 01870 - 2043
Ministers gaven toestemming
tot beëindiging toilieffing
-k Diir. Hof s yyGunstige exploitatie
bereikt dankzij de recreanten"
-k
ir -k
-k k
^TEWEG
Middelharnis
(A Zandpad
itank
it on-
liegen
m de
•n het
oeken
iskeu-
rnaa''
POSTBOX 8
MIDDELHARNIS
i Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk
Tel. (01870) 26 29 Na 5.30 uur (01870) 33 92 Giro 167930
ABONNEMENTSPRIJS f éfiS PKR KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 22 cent per aani.
Bjj contract Bpedaal tariet
'et protest is „in". Wie om zicli heen
Ijan waarnemen hoe allerwege ge-
l'esteerd wordt en gedemonstreerd.
ilden is gezag zo op de proef gesteld
jn onze dagen. In Nederland is
ïarbij pionierswerk verricht door Pro-
Deze beweging heeft een ketting-
jtie op gang gebracht waarvan het
ide nog niet in zicht is. Steeds op-
Euw moet het bevoegd gezag haar
(iding bepalen tegenover organisaties
onze „overleefde" maatschappelijke
"ucturen omver willen werpen. Helaas
malt zij haar houding maar al te
jjlt op een wijze die onze Instemming
et kan hebben.
Nog niet zo lang geleden ontstond er
de''scheveningse strafgevangenis on-
st. Gevangenen die in het verleden
li het recht met voeten getreden had-
H zwaaiden nu met spandoeken
jarop geschilderd stond: Wij eisen
cht! Nadat steeds hogere functiona-
iseii zich met het geval bemoeid had-
II (niemand durfde een beslissing te
men, uit angst de verkeerde beslis
te nemen) werd tenslotte de rust
irsteld door grotendeels toe te geven
de eisen van de gevangenen. Dit ge
uren is symptomatisch. In het moder-
I denken staat de mondigheid van de
ens centraal.
Ons huidige denkklimaat wordt be-
lald door de trotse woorden van de
[ansc filosoof Sartre: „De mens is
ttonoom. Er is geen God, want anders
lil de mens niet echt vrij zijn". Een
igrip als zelfdiscipline heeft dan geen
laarde meer; integendeel: men moet
'h uitleven. Leuzen als inspraak, me-
aeggenschap, voortgaande democra-
lering enz. doen opgeld.
Het leergezag van de kerk wordt af
wezen; in het leger kan de dienst-
lichtige bijna niet meer gewennen
III de discipline die toch vereist is
lor het goed functioneren van onze
■ijgsmacht.
Resultaat van dit alles is dat gezag en
zagsdragers nog maar moeizaam ge-
cepteerd worden. Vorige week nog
eigde de voorzitter van het N.V.V. dat
it parlement de plannen van de rege-
Den Uyl niet te veel moest tegen-
srken. Anders zouden de vakbonden
il eens dwars gaan liggen bij nieuwe
Dnonderhandelingen. In nauwelijks
dekte dreigementen werd het parle-
ent onder druk gezet.
„In" is ook het organiseren van aller-
i protestdemonstraties. De ene beto-
ng na de andere wordt gehouden.
nomwonden wordt verklaard dat de
raat veroverd moet worden.
Het vervelende is dat men meteen
ordt uitgekreten voor een fascist, een
actionair of voor iemand die de dic-
taur van een „sterke man" wenst, als
en dit soort zaken signaleert. Dat is
tuurlijk niet waar. Maar we kunnen
et anders dan in bovengenoemde fei-
n ontbindingsverschijnselen zien
in onze maatschappij. Het is trouwens
El frappant dat het in de geschiedenis
aar zelden voorkomt dat een volk in
lar geheel zo'n welvaartsperiode mee
aakt, als v/ij mee maken na de Twee-
Wereldoorlog. En toch is de ontevre-
mheid enorm groot. Hoe dit dan te
Tklaren? We zijn kennelijk op drift
islagen, en wie zal de rem er weer op
itten?
iHet is boeiend om te zien hoe de
Ihrift over het gezag spreekt. Sterke
pdruk ontvangt in de Bijbel het gege-
p, dat God machten over ons gesteld
pit, waaraan alle ziel zich te onder-
lerpen heeft (zie Rom. 13). Er wordt
fis blijkens 1 Petrus 2 13 onderda-
Igheia geëist, een zaak die wel bijzon-
Y *'eel weerstand verwekt bij de mo-
jMe mens. De overheid is er echter
i« om zichzelf te bevoordelen, nee zij
pelt de opdracht om het welzijn van
var onderdanen op de juiste wijze te
porderen. Hierin ligt tevens de be-
P«ing, de begrenzing van haar macht,
fe overheid die meent over het gewe-
f 1 van haar onderdanen heerschappij
l 'runnen voeren, tast mis, omdat het
peten een bijzondere plaats heeft
Fvangen; het staat tussen God en de
pis in. Voor het beroep op het ge-
|e en moet, als het een waarachtig ge-
I ensconflict geldt, de overheid
fits de meest tyrannieke wijken,
fi IS heel wat andere taal dan de taal
■an^^T "^^ëelijks kunnen beluisteren
ISfft-lei aktie-groepen. Nog steeds
^)W heo woord van Groen van Prin-
r ^'aarheid te bevatten: er blijkt
F onlosmakelijk verband te bestaan
T„ongeloof en verwerping van het
j'ag,
I e huidige opvattingen over het ge-
fs Verraden ten aanzien van de mens
L °P"iï"'isme waar de Bijbel geen
I "na voor geeft. Men vindt dat de mens
Raat °"rdelen bevoegd is, dat hij in
Pen n handen te ne-
faas "^°et deze mens ook de
t, de gelegenheid krijgen zijn
fcon 1 ''i- regelen. Op de achter-
ian uiteraard ook het ideaal
hia'-Th wereld, een betere
Ifijn 5 .^PPiJ. die op deze wijze een mo-
lea, moet worden. Zo wordt het
lai,7 °Pgevat als een louter menselijke
let ,§6"heid. In een wereld waarin
r geioof aan God verdwijnt, kan men
fcza» ,!^f ^'^'i <^at de wortel van alle
lelmv- is- ^*^1'
tiod K vertoochening van de levende
L..[ ^^"St echter gedachten en daden
te',., "^'^t de meeste klem afgewe-
f» moeten worden.
Het is niet onwaarschijnlijk dat bin
nen afzienbare tijd in de kom van het
dorp Dirksland een parkeerschyf ge
bruikt zal moeten worden. Het college
van B. en W. gaat het de raad in haar
vergadering van a.s. donderdag in elk
geval voorstellen!
Het gegeven dat het college hierbij
aanvoert is dat een groot gedeelte van
de aanwezige parkeerruimte aan de
Voorstraat, de Nieuwstraat en het Ach
terdorp in beslag wordt genomen door
langdurig geparkeerde motorvoertuigen
terwijl er juist daar veel publiek met
auto's komt omdat er winkels en be
drijven gevestigd zijn. Ook is er het ge
meentehuis aan de Voorstraat, een no
tariskantoor en een dokters- en tand
artsen praktijk. „Dit alles brengt een
vrij intensief gebruik van de aanwezige
parkeerruimte in dit gedeelte van het
dorp met zich mee", aldus het college.
B. en W. wijzen erop dat voor laatst
bedoelde categorie bijna geen parkeer
plaats te vinden is tengevolge van de
voortdurende aanwezigheid van lang-
parkeerders. Voor hen zou op het par
keerterrein „Kattewacht" voldoende
ruimte aanwezig zijn.
In het zoeken naar een verkeersmaat
regel om het langparkeren te voorko
men zien B. en W. in het instellen van
een parkeerzone met verplichte par
keerschijf, waarop de beperkte parkeer-
tijd kan worden afgelezen de beste op
lossing. Van 8 uur 's morgens tot 6 uur
's avonds zal het gebruik van de par
keerschijf geboden zijn. Er zal niet lan
ger dan 2 uur mogen worden gepar
keerd. Er zullen borden moeten worden
geplaatst en een blauwe streep op het
wegdek moeten worden getrokken.
Obstakel.
Een andere verkeersmoeilijkheid is
de v/eegbrug op de hoek Boezemweg -
Westh a vendij k. Medio vorig jaar werd
hei obstakel door de gemeente aange
kocht met de bedoeling het te amouve-
ren. Door „Spuikolk b.v." is thans ver
zocht niet tot de voorgenomen sloop
over te gaan.
„Het gaat hier aldus het college
aan de raad om een einde te maken
aan een ernstige verkeerssituatie, die
zich steeds meer accentueert door de
verkeersintensiteit aldaar, zodat kan
worden gesproken van een verkeersobs-
takel dat zo spoedig mogelijk dient te
verdwijnen". Het voorstel van het col
lege is dan ook het verzoek niet in te
willigen en zo spoedig mogelijk over te
laten gaan tot uitvoering van het raads
besluit.
Verordening logeerinrichtingen.
In verband met de aanwezigheid van
daarvoor in aanmerking komende ge
bouwen, komt het B. en W. gewenst
voor, dat een verordening op de lo
geerinrichtingen wordt vastgesteld. De
thans bestaande voorschriften maken
het n.l. niet mogelijk afdoende op te
treden indien moet worden geconsta
teerd dat uit oogpunt van volksgezond
heid, hygiëne en veiligheid ongewenste
toestanden voorkomen bij verschillen
de vormen van collectieve huisvesting.
OOSTDIJK S3 81
A)
Wanneer de verordening wordt vastge
steld zal er voor het houden van een
logeerinrichting een vergunning van B.
en W nodig zijn. De vergunning kan
worden geweigerd wanneer er bezwa
ren bestaan tegen de aanvrager, be
heerder of vervanger en wanneer het
gebouw niet voldoet aan de eisen m.b.t.
inrichting, installaties, hygiëne, gezond
heid, veiligheid e.d.
Geen fusie.
De raad zal ook worden voorgesteld
een subsidieregeling voor 1974 voor de
Kruisverenigingen vast te stellen. Daar
bij wordt medegedeeld dat de fusiebe
sprekingen tussen de drie afdelingen
geen effect hebben gehad. Wel staan de
afdelingen van Herkingen en Melissant
er positief tegenover maar de afd.
Dirksland acht een fusie niet aanvaard
baar omdat men een goed functioneren
de vereniging niet in een onzeker fusie-
veiband wil brengen. In het voorstel
noemen B. en W. de financiële toestand
van de afd. Herkingen „slecht" en die
van de afd. Melissant „zorgelijk". De
fin. toestand van de Dirkslandse afde
ling wordt gezond genoemd.
3. en W. stellen voor de jaarlijkse
subsidie die per afd. 2.000,bedroeg
tot 3.000,op te trekken, waarnaast
nog een subsidie kan worden verleend
afgeleid van het ontvangen contributie
bedrag. De afd. Herkingen heeft 300 le
den. Dirksland 900 en Melissant 450. De
afdelingen kunnen dan invloed' uitoefe
nen op de hoogte van laatstbedoelde
subsidie. Uitgaande van een contributie
van f 30,per jaar berekenen B. en W.
in het voorstel de subsidie voor de afd.
Dirksland op 6.600,—, voor de afd. Me-
lisstant op 9480,en voor de afd.
Herkingen op 9.000,—.
„Wij achten het aldus het college
ongewenst om in de toekomst zonder
meer de nadelige sloten van de afde
lingen te dekken. Ook de afdelingen zelf
dienen zich in te spannen om de uitga
ven en inkomsten in evenwicht te hou
den".
Mevr. C. F. C. E. v. d. S. uit de
Fabiusstraat te Melissant is don
derdagmiddag met haar Simca
1000 nabij de watertoren zijde
lings tegen een lantaarnpaal te
recht gekomen, waarbij de auto
zwaar werd beschadigd. De on
fortuinlijke chauffeuse werd door
dokter Boot aan enkele kleine
verwondingen behandeld. Het on
geluk ontstond door het gedrag
van een van de poezen die mevr.
V. d. S. in een tas vervoerde. Ze
wilde de bewuste poes ervan
weerhouden uit de tas te komen
waarbij ze de macht over het
stuur verloor.
|ll!lllllllllllllllllllllllIllllllllllllinillllllllllllllllllllllllllllllllllllllHlllllllllllllllUllilllllllll^
Wanneer de Ministeriële beschikking
nog op tijd ontvangen wordt dan zal het
na zondagavond 30 september gedaan
zijn met de tol-hef£ing op de Haring
viietbrug. Zomaar, zonder enig vertoon
zullen de luikjes die door de jaren heen
miljoenen guldens opslokten gesloten
worden. Volgende week zal dan begon
nen worden met de sloop van de tol
huisjes en de overkapping, waarna na
enkele maanden niets meer zal herinne
ren aan wat er negen jaar lang heeft
gestaan. De tolheffing zwaait in stilte,
maar eervol af en directeur J. Hof is de
tolk van het personeel als hij daarover
zijn gedachte weergeeft: „voor het pu
bliek is het natuurlijk heel plezierig
maar voor ons is het bepaald géén
feest!"
Geen feest voor de 10 vaste tolgaar
ders en de 10 reserves waarvan de
meesten naar een andere betrekking uit
moeten zien. Ze kunnen tot volgend jaar
juli teren op een uitstekende afvloei
ingsregeling maar daarna wacht de W.
W. wanneer ze er niet tijdig in slagen
een baan te bemachtigen. Directeur Hof
(zelf vervolgt hij zijn bestaan als ge
meentesecretaris op wachtgeld) hoopt
daarom van harte dat het de mensen in
het komende jaar ernst is naar een
nieuwe functie uit te zien. Een van de
tolgaarders stapt over naar de Benelux-
tunnel waar hij met kennis van zaken
aan het werk gaat. Kermis van zaken
is overigens wel nodig „want", zegt dhr.
Hof: „je bent niet een goeie tolgaarder
als je alleen maar een gulden aan kunt
pakken!"
Het verdwijnen van de tol is voor het
overige publiek wel een plezierige zaak
omdat de guldentjes die geofferd moes
ten worden bij een veelvuldig gebruik
van de brug toch in de papieren gingen
lopen. Dat guldentje was overigens
maar een fractie van wat in de begin
tijd van de brug, in 1964, betaald moest
worden. Voertuigen op 2 wielen betaal
den toen een gulden, personenwagens f
3,50, vrachtwagens met 2 assen 6,
vrachtwagencombinaties zelfs een tien
tje. Naarmate dat er meer aanbod
kwam konden de tarieven worden ver
laagd, in '65 2,50 voor een personen
wagen, in '70 2,totdat per 1 okto
ber 1971 van het gedifferentieerde ta
rief v/erd afgestapt en voor elk voertuig
de uniforme prijs van één gulden werd
berekend. Fietsen en bromfietsen waren
al sinds januari 1068 van het betalen
van tolgeld vrijgesteld. Voor de tol
gaarders betekende de invoering van
het uniforme tarief een enorme ver
lichting van hun drukke werkzaamhe
den.
De wordingsgeschiedenis van de brug
zal bij velen bekend zijn. Voordat de
brug er lag was er een halve eeuw over
gesproken. Flakkee was geheel op zich
zelf aangewezen omdat het Rijk de
bouw van een brug niet eerder dan in
1975 verantwoord achtte. In 1953 werd
de N.V. Brugverbinding Haringvliet op
gericht met als aandeelhouders de ge
meenten van Goeree-Overflakkee en
Schouwen-Duiveland. De gestichte N.V.
stelde zich ten doel het benodigde ka
pitaal te verwerven voor de voortijdi
ge bouw van een brug. De gemeenten
zowel als de Provincies Zeeland en
Zuid Holland brachten samen een aan
delenkapitaal van één miljoen bij el
kaar terwijl grote financiers als de Nat.
Levensverzekeringsbank en „De Neder
landen van 1845" zorgden dat de beno
digde som van 50 miljoen gulden op
tafel kwam. In de wordingsgeschiede
nis van de brug komen de namen voor
van o.a. burgemeester Rijnders, dhr. P.
D. Sieling, burg. Chr. van Hofwegen en
anderen. De Haringviietbrug werd na
de instemming van de Minister door
Rijkswaterstaat ontworpen en de bouw
kon in 1961 worden aanbesteed. Gun
ning werd verleend aan de laagste in
schrijver, de N.V. tot Aanneming van
Werken v.h. H. J. Nederhorst te Gouda
voor een bedrag van 8.713.000,De
bouv/ verliep zonder stagnaties en op 20
juli 1964 kon de brug feestelijk worden
geopend door Mr. J. van Aartsen, toen
malig Min. van Verkeer en Waterstaat,
thans Commissaris der Koningin in de
Provincie Zeeland.
Wanneer directeur Hof thans de ba
lans opmaakt dan blijkt de brug die 51
miljoen kostte nog een boekwaarde te
hebben van 43,3 miljoen.
Hij wil niet zonder meer zeggen dat
Goeree-Overflakkee daarmee zo'n 8
miljoen aan het Rijk cadeau doet om
dat het Rijk destijds ver voor haar plan
ning toch maar heeft gezorgd voor de
toeleidende wegen. Overigens is in het
geheel geen .haast gemaakt met de af
schrijving van de brug. Tijdens de eerste
5 jaar werd jaarlijks iVa^/o afgeschreven
en sindsdien 2''/o zodat de totale af
schrijving in vijftig jaar bereikt zou
zijn:
volgens mtj gaat de brug geen
halve eeuw mee", verklaart dhr. Hof
daarover. „De brug is solide genoeg om
het te houden maar het verkeer neemt
dermate toe dat het me toelijkt dat er
binnen de vijftig jaar een aanzienlijke
aanpassing van de brug nodig zal zijn".
Terugziend op de tol-jaren, waarin
steeds meer auto's passeerden, de op
brengsten steeds en boven verwachting
stegen en dientengevolge het tolgeld
kon worden teruggebracht komt dhr.
Hof tot de conclusie dat de recreanten
daar bijzonder veel aan hebben gehol
pen. „Zonder de recreantenstroom die
zich vooral tijdens de week-ends mani
festeert hadden we nooit zó snel een zó
aanzienlijke tariefsverlaging kunnen
bereiken" is zijn stellige overtuiging.
Ook de komst v. de Volkerakdam heeft
aanzienlijk aan de gunstige exploita
tie meegeholpen. Het bleek de een zijn
brood en de ander (bijna) zijn dood om
dat de Zeelandbrug door de Volkerak
dam veel aanbod ging missen.
Nog steeds is het van kracht dat het
Rijk de brug per 1 juli 1975 over zal ne
men. Een eerdere overname werd des
tijds van de hand gewezen, mede om
dat de datum contractueel is vastge
legd. Nu er geen inkomsten meer zullen
Het complex tolhuisjes dat nu
spoedig zal verdwijnen.
volgen uit de tolheffing zal de N.V.
Brugverbinding Haringvliet tot die da
tum op de aangelegde reserve moeten
teren. Dhr. Hof wil niet kwijt hoe groot
die reserve is maar we gokken weinig
mis als we die op 5 miljoen stellen.
Jaarlijks wordt 1,1 miljoen afgeschre
ven en 2 miljoen aan rente betaald.
Een onderhoudspost van 350.000,komt
jaarlijks terug. De verzekeringspremie
bedraagt 60.000,per jaar. Volgend
jaar krijgt de brug, die keurig in de
verf wordt afgeleverd, een schilderbeurt
die 1,1 miljoen zal kosten! Zo nauwkeu
rig mogelijk is uitgemikt dat de reserve
dat alles kan dekken en het is interes
sant om wat over de definitieve uit
komst te filosoferen. Dhr. Hof daarover:
"je komt natuurlijk nooit precies
op „nul" uit. Als we tekort komen be
tekent dat zoiets als een ramp, als we
overhouden gaat het naar de aandeel
houders die het heel goed kunnen ge
bruiken!"
De brug, waarvan Jan Huijssen
dichtte: „gij brug, gij wonderstuk"
wordt tolvrij. Het zou niet oprecht zijn
over weemoed te spreken. De vrije baan
die we graag gewild hebben zullen we
straks genieten. Veel dank komt toe aan
allen die bij de totstandkoming en de
exploitatie van de brug hebben meege
werkt. Nooit is met de bedoeling ge
weest ook maar één cent winst te ma
ken. Al jarenlang hebben we kunnen
profiteren van de verbinding die er, in
de vorm van de Haringvlietdam bij
Stellendam, nu nog maar één jaar ge
weest zou zijn. Dat alles maakt het
waard een tolkaartje te bewaren al zal
het allerlaatste er niet anders uitzien
dan al de vorige. Aanvankelijk zou de
laatste klant, overigens op een andere
dag dan zondag, een oorkonde hebben
ontvangen en misschien een heel spe
ciaal kaartje maar we begrijpen de af
gelasting daarvan: ,voor ons is het
geen feest" zeggen de tolgaarders
Juist vernemen we dat de Mi
nisteriële goedkeuring op de be
groting en daarmee op de beëin
diging van de tolheffing is ont
vangen zodat het voornemen a.s.
zondagavond definitief kan wor
den uitgevoerd.
Redactie.
NIEUWE TONGE
Verkoping De Zendingskrans
„Kleine Kracht" der Ger. Gem. hoopt
woensdag 3 okt. haar verkoopavond te
houden. In het Herv. Ver. Geb., Molen
dijk 85, Nieuwe Tonge, 's avonds om
halE acht. Ieder is hartelijk welkom.
5?^^5:5:;5^aï:^S:!^S5:^:5;5S;5:^:^S:»i5:f^^^:5:5:3
VOOR MOOIEKE