EiiAriDEn - niEUWs Overdenking Jacob Cats jaar in Middelburg Coöp. Raiffeisenbank Ouddorp üeeft de 22 miljoen vol Zeeuwse wandelingen 2c blad Vrijdag 16 maart 1973 No. 4171 HET KIJKVENSTER uit de Heilige Schrift Eau de cologne baby's nu ook i Nederland C. KIEVIT Zn. Centrale Verwarming blik op kerk en samenleving Een beslagen bril? De Gereformeerde Kerken Enkele vragen Van bevriende zijde zoals dat of ficieel heet werd me een knipsel toe gezonden uit'het „Centraal Weekblad" van de Gereformeerde Kerken, waarin commentaar werd geleverd op enkele van mijn bijdragen. Helaas het is immers een knipsel weet ik niet of het van erg recente datum is, maar dat doet er ook weinig toe. Wat er wèl toe )et is dat zo'n stukje mij vla een om weg moet bereiken. Wanneer ik iets over een ander schrijf, vind ik het cor rect, iemand dat geschrijf ook te doen toezenden. Zo maak ik uit het genoem de artikeltje op, dat Ds. A. W. Meeder van Ooltgensplaat in een vorig num mer van „Centraal Weekblad" óók al vraagtekens heeft geplaatst bij mijn ge- krabbel. Ik kan daarop niet meer in gaan, omdat ik niet de kans heb gehad van deze vraagtekens kennis te hemen. Maar terzake. Bovengenoemd stukje kwam voor onder 'het plaatselijk nieuws van Middelharnis, zodat ik Ds. P. Schra- vendeel verantwoordelijk mag achten voor de inhoud. Hi.i wijdt eerst enkele woorden aan het plaatje boven mijn rubriek. Hij weet iiif! 01 „de afbeelding op dit punt een historisch betrouwbare weergave van de v/aarnemer biedt", maar hij merkt wel op dat ik in dat geval een hoog voorhoofd heb, wat een teken kan zijn van intelligentie. Verder constateert hij dat de sponningen in het raam het uit zicht wat belemmeren en dat ik een bril draag, die uiteraard wel beslagen kan zijn. Ds. Schravendeel heeft kort na zijn schrijven kunnen merken dat het door hem gesignaleerde euvel verholpen is. Ik sta niet meer voor een raam en ik ben zelf bovendien, mèt of zonder bril, onzichtbaar geworden. Of echter mijn visie op de Gereformeerde Kerken hier door veranderd is, is zeer de vraag. Volgens Ds. Schravendeel heb ik na melijk de Ger. Kerken onrecht aange daan. Ik heb me laten ontvallen dat in die kerken de vrijzinnigheid z'n intrede 'heeft gedaan. Kan hij dat tegenspreken? Ik heb voorts beweerd dat er „zoveel gladgestreken is, dat progressieven en verontrusten elkaar formeel konden vinden en naar buiten de eenheid van et belijden konden bewaren". Is dat óók onjuist, sinds Prof. Kuitert zijn uit leg van het v/oord „dubbelzinnig" heeft gegeven? Hoever de richtingen binnen de Ge reformeerde Kerken al uiteen gegaan zijn, is wel duidelijk uit het artikel van A. J. Klei in „Trouw/Kwartet" van za terdag 10 maart. Deze scribent ziet 'het naast en tegenover elkaar organiseren van kerkdiensten al als een legitieme zaak! En dat in een kerk die zich er tot voor kort op beroemen kon, dat het voor een Gereformeerde geen verschil maakte of hij kerkte in Groningen, in Zwolle of in Maastridht.1 Overal werd immers precies dezelfde prediking ge bracht? Kom daar nu eens om! Ik zeg dat niet uit leedvermaak, maar ik con stateer gewoon de feiten Aan het eind van zijn artikeltje legt ds. Schravendeel mij enkele vragen voor. De eerste vraag luidt: „Sinds wan neer kan men in kringen van de Geref. Bond de Vrije Universiteit uit.Kuypers dagen als vestiging van rechtzinnigheid waarderen?" Ik vind die vraag weinig terzake, want ik ben niet verantwoorde lijk voor de gedachten die leven binnen de Ger. Bond. Maar dat de V.U. binnen de Bond, en bijvoorbeeld 'binnen de Chr. Ger. Kerken en de Ger. Gemeenten nooit zo erg populair geweest is, is een feit. Hoe dat komt? Ik vrees vanwege haar anti-bevindelijke en anti-mystieke instelling, om dan maar te zwijgen van de wijze waarop de V.U. tot stand is ge komen Een andere vraag: „Zou de Hervorm de Synode in staat zijn tot zulk een in houdelijke eenheid van belijden over de zondeval van de mens te komen?" Wéér moet ik zeggen: De Herv. Synode is hier niet in het geding. Maar hoe erg het ook is, daar ontkent men in elk geval het tegenover elkaar bestaan van recht zinnigheid en vrijzinnigheid niet Een derde vraag: „Hoeveel vrijzinni gen zouden deze besluiten van de Ge- reformieerde Synode met hun handte kening willen bekrachtigen?" Dat weet ik niet. Wèl weet ik dat er, èn in de Herv. Kerk èn in de Geref. Kerken, véél meer vrijzinnigen zijn in de prak tijk dan mensen die zich ook vrijzinnig zouden willen noemen. Daarmee is tegelijk de vierde vraag beantwoord: Zouden de Gereformeer den wel zo vrijzinnig zijn als men in de Hervormde kring zo graag en zo ge makkelijk gelooft?" Ik dacht wel, dat er zoveel zijn. Al leen ik dacht niet dat dat in andere kringen zo graag en zo gemakkelijk ge loofd wordt.i Ieder die de kerk ter harte gaat, zal dat toch niet graag zien dat het fundament van apostelen en profe ten wordt losgelaten Een laatste vraag: „Komt de rechte bevinding van de Catechismus niet uit bij de viering van het Avondmaal?" Die vraag begrijp ik niet zo goedWant volgens de Catechismus zal men niet tot het Avondmaal laten komen die zich met hun laelijdenis en leven als ongelo vige en goddeloze mensen aanstellen. En wanneer dan een Geref. predikant onlangs moest klagen dat vele van zijn Avondmaalgangers maar vier keer per jaar in de kerk komen, óf hoogstens één keer per zondag, en dat andere Avond maalgangers 's morgens aan de Dis des Verbonds zitten en 's middags in het zwembad of op het voetbalveld, dan vraag ik me wel af: Is dat de rechte 'be vinding van de Catechismus? Nogmaals, iK zeg deze dingen met pijnEn ik beweer niet dat het er gens anders beter is. Maar laten we dan in elk geval onze pretenties opgeven! WAARNEMER. THOLEN Woningbouw. De woningstichting Beter Wonen en de Stichting Eiland Tholen zijn voornemens dit jaar te be ginnen met de bouw van 76 woningwet woningen ,en 44 bejaardenwoningen in St. Maartensdijk en Oud-Vossemeer. Vrijzinnig Hervormde Vrouwenver eniging. De Vrijzinnig Herv. Vrouwen ver, houdt op 20 maart in het gebouw van de Protestantenbond een speciale avond ten bate van het dr. Albert Schweitzer-ziekenhuis te Lambarene. DE SLAPENDE KERK „En Hij kvi^am tot de discipelen en vond hen slapende". (Matth. 26 40 a) De Heere Jezus is opgestaan om Zijn gebed te onderbreken en naar Zijn dis cipelen om te zien. We zouden toch wel mogen verwach ten dat ze daar staan, met ingehouden adem, om Hem gade te slaan in Zijn diepe zielesmart. Hebben Jacobus en Jo hannes niet gezegd: „De drinkbeker kunnen wij wel drinken"? Heeft Petrus niet gezegd: „Al moest ik ook met U sterven"? En daar liggen ze dan nu Och, menselijk gezien is het ook wel verklaarbaar. Dag en nacht in de weer geweest, op den duur kun je je ogen niet meer open houden.; Je moet maar eens een paar nachten niet uit de kleren zijn geweest, hijvoorbeeld een paar nachten gewaakt hebben bij een stervende. Je houdt het niet uit, je ogen vallen van zelf dicht, al zou je ze nóg zo graag open houden. Zo heeft Jezus het Zelf ook gezegd: „De geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak". Maar al is het dan verklaarbaar, het is ook verschrikkelijk! In Bethel zei Jacob: „De Heere is aan deze plaats en ik heb het niet gevveten" Maar hier kan Christus zeggen: „De duivel is aan deze plaats en Ik wéét het". De discipelen eOhter weten 'het niet ze slapen! Eens hebben ze het de Heere kwalijk genomen dat Hij sliep. Toen de storm raasde over het meer van Galilea, toen Hij daar zo vredig lag te slapen op een kussen. Toen hebben ze Hem wakker geschud, en geprikkeld gevraagd: „Hee re, bekommert Gij U er niet om, dat wij vergaan?" Maar nu HIJ vergaat onder de last van de toorn van God, nu bekommeren zij zich daar helemaal niet om. Zij sla pen! De vijanden slapen niet. De bende is al in aantocht, met Judas aan het hoofd. Straks zullen ze de hof binnenkomen om Hem gevangen te nemen, om Hem te binden. En in dit ontzettende uur, terwijl de machten der duisternis op Je zus vallen, slapen zij die Hem het naast staan: Zijn discipelen. Hier gaat het woord van de profeet in vervulling: „Ik zag toe en er was niemand die hielp, Ik ontzette Mij en er was niemand die ondersteunde Daarom heeft Mijn arm Mij heil be schikt". Ja Petrus en Jacobus en Johannes, we moeten het leren dat er van óns niet de minste verwachting is. Dat we verlost moeten worden door Hem Die de pers alléén getreden heeft. Discipelen en discipelinnen van Chris tus, als we naar deze drie slapende jon geren kijken, dan leren we onze hoog moed af en dan raken we ons gevoel van eigenwaarde kwijt. Terwijl de Borg worstelt om onze zaligheid slapen wij... We kunnen alleen maar verlost wor den om Zijnentwil, want in óns was er niets dat erom vroeg. En nu kijken we maar niet langer meer naar die slapende discipelen. Op 'hen zijn we zó uitgekeken. Laten we maar kijken naar Hem Die v/akker gebleven is. Die hen liefgehad heeft tot het einde. En Die ook doorge gaan is tot het einde.i Want nu zou het toch geen wonder zijn, als Hij zou zeggen: „Slaap maar door, slaap maar op de rand van de afgrond, nu ga Ik wel terug naar de heerlijkheid van Mijn Vader. Met zulke mensen als jullie zijn is tóch niets te beginnen. Voor zulke mensen ga Ik de dood niet in". Maar Hij zegt het niet, want Hij moet de beker leegdrinken tot de laatste druppel toe. En zó geeft Hij 'het Zijn beminden het is schande dat wij het zeggen moe ten als in de slaap Bent u wakker? Nee, in de kerk slaapt u niet. Dat is ook iets verschrikkelijks, slapen terwijl ons het oordeel des doods wordt aangezegd, of slapen terwijl ons vergeving der zonden, eeuwig leven wordt aangeboden. Er zijn mensen die hun genadetijd verslapen, in de kerk of op iiun bed. Maar al zou u uw ogen open hebben, moet u dan toch niet zeggen: „Ik ben niet 'beter dan deze drie discipelen, ik he'b geen belang bij mijn eeuwige zalig heid Moet de Heere het niet van ons zeg gen: ,,Er zijn onder u vele zwakken en kranken, en velen slapen"? En zelfs als u wakker geschud bent uit uw doodslaap, kunt u dan één uur met Mem waken? Kan er dan iets van u bij? Nee, w^ant Hij heeft Zijn strijd alléén doorworsteld. Zó alleen kan Hij onze Redder, onze Zaligmaker zijn. Als er iets van ons hij moest, al was het m_aar vijf minuten wakker blijven, dan was het voor eeuwig verloren. Maar omdat Hij wakker gebleven is, mag Zijn Kerk het zingen: „Ik lag en sliep gerust". Want de Herder Israels, de geslagen 'Herder der schapen, slaapt of sluimert niet. En Hij waarschuwt Zijn schapen: „Waakt en bidt, opdat gij niet in verzoeking komt". „Want die slapen, slapen des nacht en die dronken zijn, zijn des nac'hts dron ken. En God heeft ons niet gesteld tot toorn, maar tot verkrijging der zalig heid door onze Jezus Christus, Die voor ons gestorven is, opdat we, hetzij we waken, hetzij we slapen, samen met Hem leven zouden". Ridderkerk. W. van Gorsel. „Ik zat meest onverzeld omtrent een stUle heerd", klaagde de eenzame Middelburgse advo caat na het vertrek van De Moucheron. Geen wonder dat hij gezelschap zocht: „Hierop liet ik het oog, ook mijn gedachten dwalen. Waar ik een hupse vrouw voor mij zou mogen halen". Een zoekende ziel speurt overall Zelfs de jongedoohters in het bedehuis zijn daar niet veilig voor keurende en kie zende jongensogen. In de dagen van Cats was het ook al zo. In de kerk. „Ik kwam te Middelburg eens in de Franse kerk. En daar ontstond in mij een wonder zeldzaam werk. Ik zag de jonge maagd, terwijl ik hoorde preken, En straks is in mijn hart een minnebrand ontsteken. Zij docht mij wonder schoon en uitermate zoet. Dies voelde ik als een vuur tot in mijn innig bloed". Hij Informeerde waar ze woonde, schreef haar „een hupse minnebrief" met een afspraakje erbij, dat hij haar 's avonds na etenstijd voor haar deur zou opwachten. Wat een vreugde toen de deur openging ,en ze naar hem toe kwam: „Mij docht dat voor mijn ziel de hemel open ging". Deze hemel is echter maar kort open geweest, want de zoete liefdesdroom werd wreed verstoord. Een vriend van hem, aan wie 'hij zijn 'blijdschap be kend maakte, ontried hem. sterk verder te gaan met deze minnehandel, want Le coöp. Raiffeisenbank (de Rabo- (h J'®^^' J-'- zaterdagmorgen aan- e it besteed aan het bereiken van de - KJjjoen gulden aan ingelegde spaar- bedrag werd op 23 febr. ge- i;">i=erd door een storting door de zee- visser dhr. P. Osseweijer. p ^_f, voorz. van het Banfcbestuur, dhr. Q'^^^^'Silhoeve was het die dhr. en mevr. ^/^^-eweijer zaterdagmorgen ten kantore, "e kring van het bestuur verwel komde. „Wij zijn er altijd bijzonder blij mee wanneer er weer een miljoen blijkt te zijn volgestort", zo verklaarde dhr. West'hoeve het „feestelijke tintje" dat aan de bijeenkomst was gegeven. In 1972 was tweemaal een miljoen volgestort maar dhr.. Westhoeve geloofde voor 1973 een nog optimistischer verwachting te mogen hebben. Over de groei van de Bank kon dhr. Westhoeve dan ook bij zonder tevreden zijn evenals over het daarmee gedemonstreerde vertrouwen in de Bank. De voorz. die i.v.m. zijn leeftijd binnen afzienbare tijd zijn func tie zal neerleggen hoopte dat de groei en de bloei van de Bank, die i.v.m. de fusie tussen de Raiffeisentoanken eri Boeren leenbanken voortaan Rabo-bank, zal heten, zich zal voortzetten. Als dank voor het aandeel dat de spaarder daarin heeft overhandigde d'hr. Westhoeve dhr. Osseweijer een enveloppe met inhoud terwijl mevr. Osseweijer een fijne taart kreeg toegestopt. „De vader van het dier, dat in uw zinnen speelt, Is hier ter beurs veracht en bankeroet gespeeld". Het zou slecht zijn voor zijn zaken en voor zijn repiitatie als 'hij een dergelijk meisje trouwde. Ofschoon hij „tot deze maagd ten hoogste wel genegen" was, schijnt de liefde toch niet erg diep gezeten te hebben. „Maar ziet, het ongeluk, haar vader overkomen. Heeft voor mij 't enenmiaal de liefde weggenomen". Kort daarop vertrok ze naar Amster dam, waardoor ook deze geschiedenis weer tot het verleden 'behoorde. Getrouwd. In 1605 vond hij onverwachts de be geerte van zijn hart, een rijk mooi meis je, bijna 2 jaar jonger dan hijzelf. Ze heette Elisabeth van Valkeri'burg, was geboortig uit Antwerpen, maar woonde nu met haar ouders in Amsterdam. Hoe 'hij haar leerde kennen weten we niet. Heel vroom zegt hij: „Baar ik het niet en zocht en niet en had gedacht, Werd mij een lieve vrouw van Gode toegebracht". Het was ook een godvrezende vrouw: Maar Godes heilig Woord, ;als meest bij haar geprezen, Dat was ze bovenal genegen om te lezen". Zij was het die hem tot de kerk bracht, waarvan hij in 1607 lidmaat werd.i In 1619 werd 'hij tot ouderling ge kozen, juist in de tijd toen in Dordrecht de bekende synode gehouden werd, die Grijpskerke, Kasteel Jacob Oats een beslissing moest nemen in de gods dienstige geschillen. Vermoedelij'k is hij in de kerkeraad weinig op de voorgrond getreden, want in de notulen wordt zijn naam. maar een enkele keer genoemd. Jacob Cats was een orthodox man, maar gematigd tegenover anders den kenden, geen dweper of partijman. In die tijd was o.a. de bekende ds. WHlem Teellinok (eveneens een oud studie vriend uit Leiden) predikant te Middel burg. De zwager van Cats, mr. Fatariaen de Vliet, getrouwd met Suzanna van Valkenburg, zat tegelijk met hem in de kerkeraad als diaken. In de Noordstraat. Het schijnt een gelukkig huwelijk ge weest te zijn. Cats spreekt met veel waardering en grote liefde over zijn jonge vrouw: ze was een weerde vrouw. Een grondstuk van het huis, een spiegel van de trouw, Een vrouw van sneeg vernuft en geestig in manieren. Ze kon een huisgezin naar rechte eis bestieren". Munnikenhof te Grijpskerke (zomerverblijf van Cats) Dat huisgezin was tamelijk groot ge worden, wanneer alle kinderen in le ven gebleven waren. „We hebben zaad geteeld, miaar ach, mijn tere vruchten Die zag ik henen gaan en in het duister vluchten. Ook menig jong gewas en kwam niet aan de dag, Zodat het nooit de zon en min zijn ouders zag". In 1607 werd de eersteling Johannes geboren, die op 11 jarige leeftijd gestor ven is. Verder zijn er nog 2 jongens en 2 meisjes geboren, die kort na de ge boorte gestorven zijn of sledhts een paar jaar oud geworden zijn. Toen Cats in 1623 Middelburg verliet, had hij van zijn zeven kinderen nog slechts 2 dochters over: Anna, geboren in 1609, later getrouwd met Cornells van Aerssen, heer van Wernhout, die drossaart van Breda was. Elisabeth werd ge'boren in 1618 en is gehuwd met Cornells Musch, heer van Waalsdorp, griffier van de Algemene Staten. Het is aan de 14 kinderen van deze twee dochters, dat hij zijn auto-biogra- p'hie „Twee en tachtigjarig leven" heeft opgedragen. Hieruit is m deze serie ar tikelen een en ander geciteerd. Op het Munnikenhof. Behalve het huis in de Noordstraat 'had Cats een buitenverblijf te Grijps kerke: 'het Munnikenhof, de vroegere zomerresidentie van de mindere geeste- lij'ken der Middelburgse abdij. Nog een gedeelte bestaat ervan en wordt op het ogenblik gerestaureerd. „Ik had een buitenhuis, niet verre van de stad. Daar ik en mijn gezin een vwjl in stilte zat". Gelukkige dagen werden hier doorge bracht temidden van de vruchtbare Walcherse landerijen. „Ik las, ik dichtte, ik schreef, ik maakte zinnebeelden, Terwijl mijn kleine jeugd omtrent de bomen speelden". Verscheidene grote gediohten ver schenen in zijn Middelburgse tijd, zoals: Maagdenplioht, Zinne- en minnebeel den. Zelf strijd. Toneel der mannelijke achtbaarheid. En we 'kunnen gerust aannemen, dat een deel hiervan is ont staan op zijn zomerverblijf. Ook zijn groot werk van 800 bladzij den: „Het Houwelijck" werd nog in Middelburg uitgegeven (1625), toen Cats deze stad reeds voorgoed verlaten had. Het grootste deel ervan zal wel op Wal cheren gemaakt zijn. Middelburg. L. van WallenJburg. Zwitsal introduceert een heel verras send artikel: baby-cologne. Het is een voor Nederland geheel nieuw en onbekend babyverzorgingsar- tikel, dat elders in Europa echter al sinds lang en op grote schaal wordt toegepast. In België bijvoorbeeld maakt 42 "/o van de moeders bij de babyver zorging gebruik van eau de cologne, al naar behoefte een- of meermalen per dag, op de kleertjes, armpjes of op an dere plaatsen. Naar het zuiden toe neemt in Europa de populariteit van ge parfumeerde baby-artikelen als deze zelfs nog sterk toe. Nu dus ook in eigen' land geïntrodu ceerd, door Zwitsal, de gerenommeerde producent van verzorginsartikelen voor de baby. In eerste instantie is de eau de cologne bedoeld als cadeauartikel, om weg te geven aan jonge moeders de stijlvolle verpakking is er dan ook naar. En wat betreft de originele baby cologne zelf; deze is met grote zorg samengesteld, met een uitgekiende par fumering. Hij geeft de baby een heel prettige en ook frisse geur. Belangrijk is dat het alcoholgehalte speciaal is afgestemd op de gevoelige babyhiud, waardoor irritatie wordt voorkomen. Daarbij komt dat de nieuw- SOMMELSDUK Telefoon (01870) 26 09 we baby-cologne geen vlekken veroor zaakt. Het kan dus rustig op de kleer tjes werden gebracht. De baby-cologne is sinds kort ver krijgbaar in flacons van 180 cc. bij vrij wel alle drogisten in Nederland, en ook in 'België, tegen de prijs van 8,95. Een heel klein beetje zorgt al voor een aangename, frisse geur.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1973 | | pagina 5