iilandeliike gemeente-
lesturen zenden weer
loodsignalen uit
van weraien
Kindertunnel bij Achthuizen
wordt vóór Pasen gebouwd
MEISJE
Het dqkherstel
na de ramp
Sommelsdijk
5e jaargang
Vrijdag 23 februari 1973
No. 4165
CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
„nooit eerder hebben ze tot een
waarneembaar begrip geleid."
ie „Fiaickeese problematiek wordt
chronisch veronachtzaamd.''
VOOB MOOIEBE
bloemstukjes
Fa. KORTEWEG
Zandpad
Middelharnis
Middelharnis-Som-
melsdijk nu één
Oranjevereniging
Zaterdags altijd tot 6 uur
GEOPEND.
Uw KOPJE KOFFIE
staat voor U klaar.
modehuis
Voor een gemakkelijke
FAUTEUIL
is altijd een plaatsje.
Wij hebben ze in vele
uitvoeringen.
HONDERD NIEUWE LEDEN VOOR
DE DIERENBESCHERMING
dirksland tel: 396
Boksclub mag 2 Jaar
niet in de Sporthal
Degenen onder wie vooral de schoolkinderen die er straks gebruik
van zullen maken zullen het nauwelijks kunnen geloven maaral
vóór Pasen zal onder de Prov. weg bij Achthuizen de kindertunnel zijn
gebouwdKorte tijd later zullen bromfietsers, fietsers en voet
gangers er gebruik van kunnen maken inplaats van de levensgevaarlijke
oversteek die nu nog ondernomen moet worden. Gemiddeld wordt de
kruising door zo'n tienduizend auto's per dag gepasseerd en temidden
van die drukte moesten vooral de schoolkinderen uit de Zuidzijde
veilig aan de overkant zien te komen.
Wanneer de tunnel eenmaal ge
reed is dan zullen bromfietsers en
fietsers niet meer boven op de krui
sing mogen oversteken. Ook het
fietsverkeer dat uit de richting
Oude Tonge naar Achthuizen wil
zal van de tunnel gebruik moeten
maken. De toeleidende paden be
ginnen ter hoogte van de woningen
van de families van Beijen en KI.
Mijs.
^^-^ntie'^^
J. KEUVELAAR
1 Welk serieus beleefd 1
1 heeft interesse voor een plaats op ons modern
I zeifbedieningsstation „De Ronde Boom'^?
1 Zondags vrij. i
I Aanmelden bij GARAGE KNöPS, Langeweg 113, Middelharnis 1
I Tel. 01870 - 22 23
I BEZOEKT ONZE Automobiolen-verkoophal
I OOK OP VRIJDAGAVOND
I GARAGE KNÖPS - MIDDELHARNIS
I LANGEWEG 113 Tel. 01870 - 2043
INGEZONDEN
l»M
POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Bêdactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk
Tel. (01870) 26 29 Na 5.30 uur (01870) 33 92 Giro 167930
ABONNEMENTSPRIJS 4,95 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 22 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
IDe colleges wan B. en W. van het
«land hebben, gericht laan de verant-
loordelijke Ministers, Eerste en Tweede
ameriedcn en Gedeputeerde Staten een
tevige brief op poten gezet waarin ze
telling nemen tegen het voornemen dat
Jraks de (in te voeren) Selectieve In-
lesteringsheffing oolc op het zo kwets-
lare Goeree-Overflakkee van toepas-
%g wordt. In okLtober vorig jaar werd
bartoe een Wetsontwerp ingediend,
^arin de provincies Utrecht, Noord-
Bolland en Zuid-Holland genoemd
De bevolking van Middelharnis en
•Sommelsdijk moge misschien nog wel
Koningsgezind zijn, vermoei ze niet met
seen betrokkenheid bij het werk van de
Itfranjevereniging! Dat bleek j.l. dins-
idagavond overduidelijk toen in „Het
iDiekhuus" een bijeenkomst werd gehou-
•jden onder het predicaat „zeer dringend"
ïEr waren ca 2000 uitnodigingen ver-
ispreid waarvan er maar 19 positief wer-
iden gehonoreerd. De bijeenkomst moest
jertoe leiden dat er een Oranjecomité in
5het leven zou worden geroepen om de
'viering van Koninginnedag veilig te
stellen. Kortelings had n.l. het bestuur
.van de Oranjever. „Ons Vorstenhuis" te
ijMiddelharnis en bloc tot aftreden be-
l^loten na elk een langdurige staat van
;#ienst te hebben gehad. Er werd een
'fcomité gesticht dat tot taak kreeg een
"pi^uw bestuur te vormen maar dat
Ibleek een moeilijk haalbare zaak. Ook
Ie Vereniging „Sommelsdijk" bleek
auwelijks nog levensvatbaar en het is
van gekomen dat de beide besturen
[dhr. Jan Oud resteerde als enige Mid-
elharnisser) elkaar hebben gevonden,
'insdagavond kon dan ook ondanks
e geringe belangstelling worden be
goten als één Vereniging verder te
laan en een bestuur te vormen.
Voorzitter daarvan is dhr. J. de Lig-
e, penningmeester dhr. Wuffen, secre
taris dhr. Schaap, alg adj. mevrj Vis en
■eden mevr. HischemöUer, dhr. J. Dam-
"•niin, dhr. W. Vroegindeweij, D. Vis en
'evr. Verhoef.
Op dinsdag 5 maart zal er opnieuw in
et Diekhuus vergaderd worden, mede
m te bezien in hoeverre een vorm van
lamenwerking met het „Diekhuus" kan
"orden bereikt. Wellicht is het dan ook
'ogelijk een programma op te stellen.
Het IS waarschijnlijk dat bij het hou-
'm van festiviteiten ook gebruik ge-
maalit zal worden van het speel-terrein
aan de Doetinchemsestraat.
worden als toekomstige heffingsgebie-
den. Het doel van de investeringshef
fing is de investeringen in het westen
af te remmen en daardoor een betere
spreiding over het hele land te berei
ken.
Die afremming van investeringen in
het westen van het land zal de bezwa
ren van een toenemende concentratie
van activiteiten en bevolking doen af
nemen, waarmee dan „een evenwichtige
ontwikkeling van de economische struc
tuur en de arbeidsmarkt zal zijn ge
diend". De college's wijzen er hierbij op
dat de vaststelling van het Streekplan
Zuid-HoUand-Zuid wat Goeree-Over
flakkee betreft al in die remmingen
voorziet:
„Het is wel weer teleurstellend te
moeten constateren dat Goeree-Over
flakkee met zijn bevolkingsdichtheid
van 150 km2, zijn scheefget'oliken be-
volkingsstructuur, zijn hoge werkloos
heidscijfers en zijn behoefte aan be
drijfsvestigingen opnieuw niet de inzet
maar het slachtoffer van beschermende
maatregelen t.b.v. andere landsdelen
gaat worden" zo luidt dan ook de con
clusie.
De bevolkingsdichtheid in het westen
is n.l. een van de hoofdargumenten van
dé Selectieve Investeringsheffing, om
dat die hl dit gebied van 1950 tot 1971
is opgelopen van 710 tot 890 per km^
terwijl die cijfers voor het zuiden 255
tot 357 en voor het noorden 149 tot 172
bedragen. Vandaar dat de appellanten
het bevolkingscijfer van Goeree-Over
flakkee (150 per km^) zo nadrukkelijk
stellen terwijl het eiland gerekend
wordt tot „het westen" waar dan 890
mensen op een vierkante kilometer wo
nen! „Dat is aldus de college's het
gevolg van de statische opdeling van dit
gebied in de cijfers van de provincie
Zuid-Holland".
Terecht constateren zij dat er daar
door schrille contrasten ontstaan met de
aangrenzende provincies Zeeland en
Noord-Brabant voor welke de ontwerp-
wet niet geldt. Zij vrezen dat die tegen
stellingen nog zullen worden verscherpt
wanneer bij het tot ontwikkeling bren
gen van de Grevelingen zal blijken dat
aan de Zeeuwse zijde geen investerings
heffing verschuldigd is terwijl dat aan
de Flalikeese zijde wél het geval is voor
jNONING[NR/CHT»^
OOSIDUE S3 - 61
wegen*
as op sla?
,t werd
and.
anleg va»
langs he
oogte vaa
van der
dag een
■lem tege"
■ukt scW-
r Van o? I
ziekenhuis
omen vef'
e B.V. ,1
i heeft hf
Isedijk 1
f 1.800.00"
or het ge-
a overeen-
lingspla"'
Zoals eerder gemeld heeft de afdeling Voorne en Putten van de Dieren-
'beschreming contacten gelegd met ons eiland waarop nog geen zelfstan-
ciige afdeling is gesticht. Degenen die lid zijn van de dierenbescherming
Zijn o.a. in de afdeling Rotterdam ondergebracht. Het doel van een nauwer
samengaan tussen Voorne en Putten met de Flakkeese dierenbeschermers
is gezamenlijk te komen tot de bouw van een streek-dieren-tehuis, waar
van de functie bekend moge zijn. De exploitatie daarvan wordt evenwel
geraamd op zo'n duizend gulden per week en het laat zich verstaan dat
aaartoe alle (financiële) krachten dienen te worden gemobiliseerd. J.l
maandagavond had ten huize van de fam. Kruik te Stellendam een eerste
contactvergadering plaats. Daar werden de vertegenwoordigers van de afd
Voorne en Puten door een van de aanwezigen, mevr. Elvé uit Dirksland
verrast met een honderdtal nieuwe leden! Er zal zo werd afgesproken
een Flakkeese vertegenwoordigster in het Voornse bestuur worden
opgenomen en een van de Flakkeese adressen zal de propaganda voor
haar rekening nemen. Mevr. Elvé heeft van het goed functioneren daar
van een bijzonder sterk staaltje weggegeven. Graag zal zij er nog meer
noteren! Ook worden er in de plaatsen Sommelsdijk, Middelharnis en
Oostflakkee contactadressen gezocht.
de ongetwijfeld kostbare bedrijfsge
bouwen en installaties die voor de al
gemene recreatie en de watersport no
dig zullen zijn.i
Over die investeringsheffing behoeft
niet gering te worden gedacht. De be-
doeUng is dat een heffing wordt inge
voerd van 40''/o van de bouwkosten van
nieuwe bedrijfsgebouwen of uitbreidin
gen daarvan en 5% van de totale bouw
kosten van installaties. De eerste
250.000,van gebouwen en de eerste 2
miljoen van installaties zijn vrijgesteld
van heffing. Het heffingspercentage
voor kantoren, hotels en agrarische vei
linggebouwen zal lager worden gesteld,
daarbij wordt gedacht aan 20°/o. Ook
hierbij gelden de bovengenoemde be-
dragen waarbinnen vrijstelling van hef
fing geldt. Vrijstellingen zijn ook mo
gelijk voor gebouwen en installaties van
kleinhandel en horeca, met uitzondering
van hotels. Gedacht wordt aan kerken,
ziekenhuizen, scholen. Als een bouwver
gunning voor 1 Sept. 1972 is aangevraagd
is geen heffing verschuldigd.
Het was in 1967 dat voor een aantal
„probleemgebieden", waaronder ook de
kop van Noord-Holland, Zeeland en het
Noorden van het land ter stimulering
van bedrijfsvestigingen een „fiscale te
gemoetkomendheid" van kracht werd in
de vorm van een mogelijkheid tot ver
vroegde afschrijving op gebouwen voor
de inkomsten- en de vennootschapsbe
lasting, maar ook hiervan heeft Goeree-
Overflakkee niet kunnen profiteren.
„Alhoewel zo zeggen de college's
van B. en W. er bij elke toepasselijke
gelegenheid, en telkens terdege gedocu
menteerd, bij de verantwoordeUjke in
stanties op gewezen wordt dat Goeree-
Overflakkee in overeenkomstige om
standigheden verkeert als de genoemde
probleemgebieden heeft geen van die
noodsignalen ooit tot enig waarneem
baar begrip geleid. Opnieuw moet wor
den geconstateerd dat het aan alle be
grip lijkt te ontbreken
De gemeentebesturen vragen, nu de
Wet Selectieve Investeringsheffing ook
voor Goeree-Overflakkee dreigt, op
nieuw aandacht voor de probleem-situa
tie van het eiland omdat zij als verant
woordelijke instanties niet wensen te
berusten in een „schijnbaar chronisch
geconditioneerde veronachtzaming van
de regionale problematiek".
Wanneer de door hen aangevoerde
argumenten er wel in zouden slagen het
gevraagde begrip te wekken zonder
evenwel het doel te bereiken, dan vra
gen de college's de nieuwe Wet zodanig
toe te passen dat Goeree-Overfla&kee
er zo min mogelijk schade van onder
vindt. Zij denken daarbij o.a, aan de
toepassing van het zogenaamde „nul
tarief" dait eVt. gekoppeld kan worden
aan een vergimningstelsel als waarvan
in de ontwerp-wet sprake is.
MIDDELHARNIS
Het college van B. en W. van Middel
harnis heeft de boksclub „Bobby Bou-
huizen" te Middelharnis voor twee jaar
het gebruik van de sporthal ontzegd. Dat
bevestigen zij op de vraag die het naads-
lid dhr. D. Hoogzand daarover heeft
gesteld.
Het college verklaart nader dat be
doelde boksclub toen zij in november
gebruik maakte van de hal een aantal
gestelde voorwaarden niet heeft nage
leefd. De zaal werd met gewoon schoei
sel betreden, er werd gerookt waar dat
verboden was, waarvan de vloeren dui
delijke sporen droegen en er werd te
laat met de ontruiming begonnen, na be
ëindiging waarvan nog een grote rom
mel werd achtergelaten. Tijdens het ge
bruik is herhaalde malen gewezen op de
wenselijkheid de voorwaarden na te le
ven maar daartoe heeft de bereidheid
ontbroken, reden waarom de boksclub
voor twee jaar van het gebruik van de
hal is uitgeslotenj Desgevraagd verkla
ren B. en W. dat geen enkele andere
vereniging moeilijkheden ondervindt.
Al in 1964, het jaar van de opening
van de Haringvlietbrug, werd door een
hoogst bezorgde moeder uit de Zuidzijde
op deze gevaarlijke situatie geatten
deerd. Het werd er met de dag drukker,
raadslid S. L. de Jonge sprak er over,
de krant schreef er over, bezorgde ou
ders hielden enkele jaren geleden de
Commissaris van de Koningin een span
doek voor de neus, de gemeenteraad
besprak de zaak, de burgemeester liet
de kinderen bij dichte mist van school
thuisblijven, trok herhaaldelijk bij G.S.
aan de bel maar alles bleef bij het oude.
Wonder boven wonder hadden er des
ondanks nauwelijks ongelukken plaats.
Wel werd d.m.v. een snelheidsbeper
king voor het verkeer op de Provinciale
weg een provisorische oplossing be
reikt. Intussen' werd een toch zij het
imoeizaam aan de realisering van
een tunnel verder gesleuteld.
J.l. maandag kon dan ook de aanbe
steding plaats vinden. Laagste van de
zes inschrijvers was de fa. Dijkers en
Pijl b.v. te Middelharnis, die de tunnel
voor een bedrag van 161.700,wil
bouwen. Het wordt een fiets- en voet
gangerstunnel bestaand uit geprofi
leerde stalen platen. De tunnel krijgt
een vorm die het best met de vorm
van een half ei vergeleken kan worden,
in vakkringen bekend als het „muil
profiel". Met een' dergelijke vorm kan
de tunnel een grote druk goed door
staan. De grootste inwendige breedte
wordt 3 meter, de hoogte 2.80 mtr en
de lengte SO^meter. Het rij- en wandel
pad in de tunnel wordt 1.80 mtr. breed.
„Wij willen veilig oversteken" gaf
de jeugd d.m.v. een spandoek te
kennen toen de Commissaris van de
Koningin Mr. Klaasses in 1970 een
bezoek bracht aan Oostflakkee. Ook
de moeders vormden zoals de ar
chieffoto laat zien een front tegen
de gevaarlijke oversteek en het uit
blijven van maatregelen.
ca,
OUDE TONGE
MOLENDIJK 67-G9
TELEFOON (01874) 605
Zichtbaar beter met Zeiss.
OPTICIEN
Zandpad 32 - Middelharnis
TeL (01870) 2157
Ziekenfondsleden op vertoon
van recept 20"/o korting
op montuur.
liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
N.ia.v. een publicatie in onze krant
over de vordering van het dijkherstel
na de ramp we niamen dat over uit
een herdenkingswoord van Dijkgraaf Ir.
J. B. Mijs, schreef een „dijkwerker"
zijn versie op het gebeurde waarbij hij
ten nauwste betrokken is geweest.
We waren al spoedig op eigen ver
zoek in Stad aan 't Haringvliet, waar we
in het Café van Smit op de haven men
sen aantroffen die de inwoners al ge
organiseerd leidden om de schade te
herstellen aan de oprit van de Voor
straat en een gat voorbij de Molen (in
de Molendijk wat reeds op 2 febr. ge
sloten was), om daarna de toestand op
te nemen en de dichting der gaten te
organiseren met de manueiyke bevol
king die niet geëvacueerd was.
Eerst werkten allen gezameUjk
daarna werd het werk verdeeld in 4
ploegen nadat het ergste gat om de
bocht in de Lieve Vrouwe Poldersedijk
met groenstreepzakken van de „Caago",
gevuld met klei, gedicht was op 3 febr.
(want vele handen maken licht werk).
Nu ging de Ie ploeg richting Den
Bommel, de 2e ploeg naar het gat van
50 m.i breedte en 5 meter diepte in de
nieuwe Stadse zeedijk hetwelk reeds op
12 febr. dicht ging.
De 3e ploeg over de Oostmoerse en
Oostendesedijk via de Oudelandsedijk
bij J. Koert richting Dabbe en verder
naar Oude Tonge.
De 4e ploeg naar de gaten in de
Oudelandsedijk naar de Bleekert, daar
na naar de Noordlandsedijk richting
Nieuwe Tonge en Oude Tonge,
Eerst werkten we zonder zand, wel
met klei die gestoken werd uit het gors
bij de haven en vervoerd werd naar de
gaten met alle voertuigen die er waren:
bandenwagens, auto's met vaste bak,
later met kippers met losrand.
We kregen spoedig zand in de haven
van Stad in kleine scheepjes dat door
de Fa. Oosterwijk werd verzorgd en een
machine om dit zand op de kant te los
sen, want de schepen die er waren had
den allemaal geen giek. Deze machine
was een dragline die slecht 270° draaien
Vervolg pagj 2, 1ste kolom.