iilandeliike gemeente- lesturen zenden weer loodsignalen uit van weraien Kindertunnel bij Achthuizen wordt vóór Pasen gebouwd MEISJE Het dqkherstel na de ramp Sommelsdijk 5e jaargang Vrijdag 23 februari 1973 No. 4165 CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond „nooit eerder hebben ze tot een waarneembaar begrip geleid." ie „Fiaickeese problematiek wordt chronisch veronachtzaamd.'' VOOB MOOIEBE bloemstukjes Fa. KORTEWEG Zandpad Middelharnis Middelharnis-Som- melsdijk nu één Oranjevereniging Zaterdags altijd tot 6 uur GEOPEND. Uw KOPJE KOFFIE staat voor U klaar. modehuis Voor een gemakkelijke FAUTEUIL is altijd een plaatsje. Wij hebben ze in vele uitvoeringen. HONDERD NIEUWE LEDEN VOOR DE DIERENBESCHERMING dirksland tel: 396 Boksclub mag 2 Jaar niet in de Sporthal Degenen onder wie vooral de schoolkinderen die er straks gebruik van zullen maken zullen het nauwelijks kunnen geloven maaral vóór Pasen zal onder de Prov. weg bij Achthuizen de kindertunnel zijn gebouwdKorte tijd later zullen bromfietsers, fietsers en voet gangers er gebruik van kunnen maken inplaats van de levensgevaarlijke oversteek die nu nog ondernomen moet worden. Gemiddeld wordt de kruising door zo'n tienduizend auto's per dag gepasseerd en temidden van die drukte moesten vooral de schoolkinderen uit de Zuidzijde veilig aan de overkant zien te komen. Wanneer de tunnel eenmaal ge reed is dan zullen bromfietsers en fietsers niet meer boven op de krui sing mogen oversteken. Ook het fietsverkeer dat uit de richting Oude Tonge naar Achthuizen wil zal van de tunnel gebruik moeten maken. De toeleidende paden be ginnen ter hoogte van de woningen van de families van Beijen en KI. Mijs. ^^-^ntie'^^ J. KEUVELAAR 1 Welk serieus beleefd 1 1 heeft interesse voor een plaats op ons modern I zeifbedieningsstation „De Ronde Boom'^? 1 Zondags vrij. i I Aanmelden bij GARAGE KNöPS, Langeweg 113, Middelharnis 1 I Tel. 01870 - 22 23 I BEZOEKT ONZE Automobiolen-verkoophal I OOK OP VRIJDAGAVOND I GARAGE KNÖPS - MIDDELHARNIS I LANGEWEG 113 Tel. 01870 - 2043 INGEZONDEN l»M POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Bêdactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk Tel. (01870) 26 29 Na 5.30 uur (01870) 33 92 Giro 167930 ABONNEMENTSPRIJS 4,95 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 22 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. IDe colleges wan B. en W. van het «land hebben, gericht laan de verant- loordelijke Ministers, Eerste en Tweede ameriedcn en Gedeputeerde Staten een tevige brief op poten gezet waarin ze telling nemen tegen het voornemen dat Jraks de (in te voeren) Selectieve In- lesteringsheffing oolc op het zo kwets- lare Goeree-Overflakkee van toepas- %g wordt. In okLtober vorig jaar werd bartoe een Wetsontwerp ingediend, ^arin de provincies Utrecht, Noord- Bolland en Zuid-Holland genoemd De bevolking van Middelharnis en •Sommelsdijk moge misschien nog wel Koningsgezind zijn, vermoei ze niet met seen betrokkenheid bij het werk van de Itfranjevereniging! Dat bleek j.l. dins- idagavond overduidelijk toen in „Het iDiekhuus" een bijeenkomst werd gehou- •jden onder het predicaat „zeer dringend" ïEr waren ca 2000 uitnodigingen ver- ispreid waarvan er maar 19 positief wer- iden gehonoreerd. De bijeenkomst moest jertoe leiden dat er een Oranjecomité in 5het leven zou worden geroepen om de 'viering van Koninginnedag veilig te stellen. Kortelings had n.l. het bestuur .van de Oranjever. „Ons Vorstenhuis" te ijMiddelharnis en bloc tot aftreden be- l^loten na elk een langdurige staat van ;#ienst te hebben gehad. Er werd een 'fcomité gesticht dat tot taak kreeg een "pi^uw bestuur te vormen maar dat Ibleek een moeilijk haalbare zaak. Ook Ie Vereniging „Sommelsdijk" bleek auwelijks nog levensvatbaar en het is van gekomen dat de beide besturen [dhr. Jan Oud resteerde als enige Mid- elharnisser) elkaar hebben gevonden, 'insdagavond kon dan ook ondanks e geringe belangstelling worden be goten als één Vereniging verder te laan en een bestuur te vormen. Voorzitter daarvan is dhr. J. de Lig- e, penningmeester dhr. Wuffen, secre taris dhr. Schaap, alg adj. mevrj Vis en ■eden mevr. HischemöUer, dhr. J. Dam- "•niin, dhr. W. Vroegindeweij, D. Vis en 'evr. Verhoef. Op dinsdag 5 maart zal er opnieuw in et Diekhuus vergaderd worden, mede m te bezien in hoeverre een vorm van lamenwerking met het „Diekhuus" kan "orden bereikt. Wellicht is het dan ook 'ogelijk een programma op te stellen. Het IS waarschijnlijk dat bij het hou- 'm van festiviteiten ook gebruik ge- maalit zal worden van het speel-terrein aan de Doetinchemsestraat. worden als toekomstige heffingsgebie- den. Het doel van de investeringshef fing is de investeringen in het westen af te remmen en daardoor een betere spreiding over het hele land te berei ken. Die afremming van investeringen in het westen van het land zal de bezwa ren van een toenemende concentratie van activiteiten en bevolking doen af nemen, waarmee dan „een evenwichtige ontwikkeling van de economische struc tuur en de arbeidsmarkt zal zijn ge diend". De college's wijzen er hierbij op dat de vaststelling van het Streekplan Zuid-HoUand-Zuid wat Goeree-Over flakkee betreft al in die remmingen voorziet: „Het is wel weer teleurstellend te moeten constateren dat Goeree-Over flakkee met zijn bevolkingsdichtheid van 150 km2, zijn scheefget'oliken be- volkingsstructuur, zijn hoge werkloos heidscijfers en zijn behoefte aan be drijfsvestigingen opnieuw niet de inzet maar het slachtoffer van beschermende maatregelen t.b.v. andere landsdelen gaat worden" zo luidt dan ook de con clusie. De bevolkingsdichtheid in het westen is n.l. een van de hoofdargumenten van dé Selectieve Investeringsheffing, om dat die hl dit gebied van 1950 tot 1971 is opgelopen van 710 tot 890 per km^ terwijl die cijfers voor het zuiden 255 tot 357 en voor het noorden 149 tot 172 bedragen. Vandaar dat de appellanten het bevolkingscijfer van Goeree-Over flakkee (150 per km^) zo nadrukkelijk stellen terwijl het eiland gerekend wordt tot „het westen" waar dan 890 mensen op een vierkante kilometer wo nen! „Dat is aldus de college's het gevolg van de statische opdeling van dit gebied in de cijfers van de provincie Zuid-Holland". Terecht constateren zij dat er daar door schrille contrasten ontstaan met de aangrenzende provincies Zeeland en Noord-Brabant voor welke de ontwerp- wet niet geldt. Zij vrezen dat die tegen stellingen nog zullen worden verscherpt wanneer bij het tot ontwikkeling bren gen van de Grevelingen zal blijken dat aan de Zeeuwse zijde geen investerings heffing verschuldigd is terwijl dat aan de Flalikeese zijde wél het geval is voor jNONING[NR/CHT»^ OOSIDUE S3 - 61 wegen* as op sla? ,t werd and. anleg va» langs he oogte vaa van der dag een ■lem tege" ■ukt scW- r Van o? I ziekenhuis omen vef' e B.V. ,1 i heeft hf Isedijk 1 f 1.800.00" or het ge- a overeen- lingspla"' Zoals eerder gemeld heeft de afdeling Voorne en Putten van de Dieren- 'beschreming contacten gelegd met ons eiland waarop nog geen zelfstan- ciige afdeling is gesticht. Degenen die lid zijn van de dierenbescherming Zijn o.a. in de afdeling Rotterdam ondergebracht. Het doel van een nauwer samengaan tussen Voorne en Putten met de Flakkeese dierenbeschermers is gezamenlijk te komen tot de bouw van een streek-dieren-tehuis, waar van de functie bekend moge zijn. De exploitatie daarvan wordt evenwel geraamd op zo'n duizend gulden per week en het laat zich verstaan dat aaartoe alle (financiële) krachten dienen te worden gemobiliseerd. J.l maandagavond had ten huize van de fam. Kruik te Stellendam een eerste contactvergadering plaats. Daar werden de vertegenwoordigers van de afd Voorne en Puten door een van de aanwezigen, mevr. Elvé uit Dirksland verrast met een honderdtal nieuwe leden! Er zal zo werd afgesproken een Flakkeese vertegenwoordigster in het Voornse bestuur worden opgenomen en een van de Flakkeese adressen zal de propaganda voor haar rekening nemen. Mevr. Elvé heeft van het goed functioneren daar van een bijzonder sterk staaltje weggegeven. Graag zal zij er nog meer noteren! Ook worden er in de plaatsen Sommelsdijk, Middelharnis en Oostflakkee contactadressen gezocht. de ongetwijfeld kostbare bedrijfsge bouwen en installaties die voor de al gemene recreatie en de watersport no dig zullen zijn.i Over die investeringsheffing behoeft niet gering te worden gedacht. De be- doeUng is dat een heffing wordt inge voerd van 40''/o van de bouwkosten van nieuwe bedrijfsgebouwen of uitbreidin gen daarvan en 5% van de totale bouw kosten van installaties. De eerste 250.000,van gebouwen en de eerste 2 miljoen van installaties zijn vrijgesteld van heffing. Het heffingspercentage voor kantoren, hotels en agrarische vei linggebouwen zal lager worden gesteld, daarbij wordt gedacht aan 20°/o. Ook hierbij gelden de bovengenoemde be- dragen waarbinnen vrijstelling van hef fing geldt. Vrijstellingen zijn ook mo gelijk voor gebouwen en installaties van kleinhandel en horeca, met uitzondering van hotels. Gedacht wordt aan kerken, ziekenhuizen, scholen. Als een bouwver gunning voor 1 Sept. 1972 is aangevraagd is geen heffing verschuldigd. Het was in 1967 dat voor een aantal „probleemgebieden", waaronder ook de kop van Noord-Holland, Zeeland en het Noorden van het land ter stimulering van bedrijfsvestigingen een „fiscale te gemoetkomendheid" van kracht werd in de vorm van een mogelijkheid tot ver vroegde afschrijving op gebouwen voor de inkomsten- en de vennootschapsbe lasting, maar ook hiervan heeft Goeree- Overflakkee niet kunnen profiteren. „Alhoewel zo zeggen de college's van B. en W. er bij elke toepasselijke gelegenheid, en telkens terdege gedocu menteerd, bij de verantwoordeUjke in stanties op gewezen wordt dat Goeree- Overflakkee in overeenkomstige om standigheden verkeert als de genoemde probleemgebieden heeft geen van die noodsignalen ooit tot enig waarneem baar begrip geleid. Opnieuw moet wor den geconstateerd dat het aan alle be grip lijkt te ontbreken De gemeentebesturen vragen, nu de Wet Selectieve Investeringsheffing ook voor Goeree-Overflakkee dreigt, op nieuw aandacht voor de probleem-situa tie van het eiland omdat zij als verant woordelijke instanties niet wensen te berusten in een „schijnbaar chronisch geconditioneerde veronachtzaming van de regionale problematiek". Wanneer de door hen aangevoerde argumenten er wel in zouden slagen het gevraagde begrip te wekken zonder evenwel het doel te bereiken, dan vra gen de college's de nieuwe Wet zodanig toe te passen dat Goeree-Overfla&kee er zo min mogelijk schade van onder vindt. Zij denken daarbij o.a, aan de toepassing van het zogenaamde „nul tarief" dait eVt. gekoppeld kan worden aan een vergimningstelsel als waarvan in de ontwerp-wet sprake is. MIDDELHARNIS Het college van B. en W. van Middel harnis heeft de boksclub „Bobby Bou- huizen" te Middelharnis voor twee jaar het gebruik van de sporthal ontzegd. Dat bevestigen zij op de vraag die het naads- lid dhr. D. Hoogzand daarover heeft gesteld. Het college verklaart nader dat be doelde boksclub toen zij in november gebruik maakte van de hal een aantal gestelde voorwaarden niet heeft nage leefd. De zaal werd met gewoon schoei sel betreden, er werd gerookt waar dat verboden was, waarvan de vloeren dui delijke sporen droegen en er werd te laat met de ontruiming begonnen, na be ëindiging waarvan nog een grote rom mel werd achtergelaten. Tijdens het ge bruik is herhaalde malen gewezen op de wenselijkheid de voorwaarden na te le ven maar daartoe heeft de bereidheid ontbroken, reden waarom de boksclub voor twee jaar van het gebruik van de hal is uitgeslotenj Desgevraagd verkla ren B. en W. dat geen enkele andere vereniging moeilijkheden ondervindt. Al in 1964, het jaar van de opening van de Haringvlietbrug, werd door een hoogst bezorgde moeder uit de Zuidzijde op deze gevaarlijke situatie geatten deerd. Het werd er met de dag drukker, raadslid S. L. de Jonge sprak er over, de krant schreef er over, bezorgde ou ders hielden enkele jaren geleden de Commissaris van de Koningin een span doek voor de neus, de gemeenteraad besprak de zaak, de burgemeester liet de kinderen bij dichte mist van school thuisblijven, trok herhaaldelijk bij G.S. aan de bel maar alles bleef bij het oude. Wonder boven wonder hadden er des ondanks nauwelijks ongelukken plaats. Wel werd d.m.v. een snelheidsbeper king voor het verkeer op de Provinciale weg een provisorische oplossing be reikt. Intussen' werd een toch zij het imoeizaam aan de realisering van een tunnel verder gesleuteld. J.l. maandag kon dan ook de aanbe steding plaats vinden. Laagste van de zes inschrijvers was de fa. Dijkers en Pijl b.v. te Middelharnis, die de tunnel voor een bedrag van 161.700,wil bouwen. Het wordt een fiets- en voet gangerstunnel bestaand uit geprofi leerde stalen platen. De tunnel krijgt een vorm die het best met de vorm van een half ei vergeleken kan worden, in vakkringen bekend als het „muil profiel". Met een' dergelijke vorm kan de tunnel een grote druk goed door staan. De grootste inwendige breedte wordt 3 meter, de hoogte 2.80 mtr en de lengte SO^meter. Het rij- en wandel pad in de tunnel wordt 1.80 mtr. breed. „Wij willen veilig oversteken" gaf de jeugd d.m.v. een spandoek te kennen toen de Commissaris van de Koningin Mr. Klaasses in 1970 een bezoek bracht aan Oostflakkee. Ook de moeders vormden zoals de ar chieffoto laat zien een front tegen de gevaarlijke oversteek en het uit blijven van maatregelen. ca, OUDE TONGE MOLENDIJK 67-G9 TELEFOON (01874) 605 Zichtbaar beter met Zeiss. OPTICIEN Zandpad 32 - Middelharnis TeL (01870) 2157 Ziekenfondsleden op vertoon van recept 20"/o korting op montuur. liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii N.ia.v. een publicatie in onze krant over de vordering van het dijkherstel na de ramp we niamen dat over uit een herdenkingswoord van Dijkgraaf Ir. J. B. Mijs, schreef een „dijkwerker" zijn versie op het gebeurde waarbij hij ten nauwste betrokken is geweest. We waren al spoedig op eigen ver zoek in Stad aan 't Haringvliet, waar we in het Café van Smit op de haven men sen aantroffen die de inwoners al ge organiseerd leidden om de schade te herstellen aan de oprit van de Voor straat en een gat voorbij de Molen (in de Molendijk wat reeds op 2 febr. ge sloten was), om daarna de toestand op te nemen en de dichting der gaten te organiseren met de manueiyke bevol king die niet geëvacueerd was. Eerst werkten allen gezameUjk daarna werd het werk verdeeld in 4 ploegen nadat het ergste gat om de bocht in de Lieve Vrouwe Poldersedijk met groenstreepzakken van de „Caago", gevuld met klei, gedicht was op 3 febr. (want vele handen maken licht werk). Nu ging de Ie ploeg richting Den Bommel, de 2e ploeg naar het gat van 50 m.i breedte en 5 meter diepte in de nieuwe Stadse zeedijk hetwelk reeds op 12 febr. dicht ging. De 3e ploeg over de Oostmoerse en Oostendesedijk via de Oudelandsedijk bij J. Koert richting Dabbe en verder naar Oude Tonge. De 4e ploeg naar de gaten in de Oudelandsedijk naar de Bleekert, daar na naar de Noordlandsedijk richting Nieuwe Tonge en Oude Tonge, Eerst werkten we zonder zand, wel met klei die gestoken werd uit het gors bij de haven en vervoerd werd naar de gaten met alle voertuigen die er waren: bandenwagens, auto's met vaste bak, later met kippers met losrand. We kregen spoedig zand in de haven van Stad in kleine scheepjes dat door de Fa. Oosterwijk werd verzorgd en een machine om dit zand op de kant te los sen, want de schepen die er waren had den allemaal geen giek. Deze machine was een dragline die slecht 270° draaien Vervolg pagj 2, 1ste kolom.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1973 | | pagina 1