luvriDEn - niEuws g Van jaarmarkt tot kermis iim Zeeuwse wandelingen Welzijn van landbouw huisdieren II ^Lfic/c^^aefe/e „HET FRUITPALEIS" blad Dinsdag 6 februari 1973 No. 4160 mé RA ♦♦♦♦♦1 it Zuid-Beijerlander reed door bij tol Haringvlietbrug uit de Heilige Schrift Fa. V. d. Heijden - Dirksland Voor: Viaatw^asraachines voor e.„ FRUITMUND Het nieuwe visselzoen gaat op Hemeivaarts- dag open falie. De Chr. Ger. Kerken Alphen contra Amersfoort De vrede van Jeruzalem Pe Christelijk Gereformeerde Kerken |mn de laatste tijd nogal in het nieuws. ■pat is opvallend, want er is een tijd ge- Iweest dat deze kerkformatie in stilte Ihaar weg ging, en weinig reden gaf tot lopspraak of tegenspraak. De Chr. Ger. Kerken zijn voortgeko- ■men uit het restant van 1892, dat niet ■meeging met de samensmelting van Af- Igescheidenen en Dolerenden. Het was een andere Verbondsbeschou- Iwing, en verband daarmee ook een Igjidere prediking, die hen dwong, apart Ite blijven staan. Aanvankelijk waren ze Izeer klein in aantal, maar in de loop Ider jaren zijn de gemeenten nogal mt- Igebreid. Op het ogenblik omvatten ze volgens de mij ter beschikking staan- Ide gegevens 174 gemeenten, gediend Idoor 123 predikanten.! Het zielenaantal jbedraagt 36.000 leden en 34.000 doop- lleden. I Er is weleens opgemerkt dat Apel- Idoom tussen Amsterdam en Rotterdam lin ligt. Voor een outsider is dit. mis- Iscliien onbegrijpelijke taal.i In dat geval Idient men te weten dat de Chr. Gerefor- Imeerden hun opleiding hebben in Apel- Idoom, terwijl de predikanten van de iGer. Kerken studeren in Amsterdam |(Vrije Universiteit) en die van de Ger. I Gemeenten in Rotterdam. Bedoeld is [dus dat de Chr. Ger. Kerken binnen de iGer. Gezindte ergens tussen de Ger. iKerlten en de Ger. Gemeenten in staan. Nu wist iedereen sinds jaren dat de Ichr. Ger. Kerken twee vleugels hebben. Ivoor het gemak spreken we dan van leen rechter- en een linkervleugel. De Irechtervleugel is dan die groep predi- lljanten, die het dichtst bij de Ger. Ge- I meenten staat, en van waaruit ook di- Iverse overgangen naar de Gerj Gem. (hebben plaats gehad. |(Ds. Van der Bijl, Ds. Van Ravenswaaij, Ids. Zijderveld, Ds. Venema). En de lin- ilcereleugel, die het sterkst vertegen- jwoordigd is in het noorden van ons jland, heeft dan meer de voorwerpelijke I ligging van de Ger. Kerken. Tussen die Itwee „mtersten" in is dan nog een flinke Imiddengroep, die typisch Christelijk j Gereformeerd wU zijn, en noch ter [rechter, noch ter linkerzijde afwijkt... iHun woordvoerder is meestal Ds. J. H. I Velema uit Apeldoorn. Tot voor kort viel er in de Chr. Ger. [Kerken een wederzijds luisteren naar [elkaar en ook een wederzijds aanvaar- jden van elkaar waar te nemen. Maar Ihet is net of de beruchte „polarisatie" ook deze kerken heeft aangetast, zodat Ide „rechtergroep" en de „linkergroep" [steeds meer geconsolideerd en daardoor I ook steeds verder van elkaar verwij- I derd raken. De zaak is in het nieuws gekomen [door een brief van de kerkeraad van Alfhen aan de Rijn, vanouds een I „rechtse" gemeente. Ze werd onder an dere gediend door Ds. J. D.i Barth (later overgegaan naar de Ger. Gem.), door Ds. W. Baaij (overgekomen uit een vrije ge meente) en door Ds. R. Kok (destijds predikant van de Ger. Gem.). In deze brief wordt grote bezorgdheid uitgesproken ten aanzien van de predi king, die in vele gevallen meer en meer vervlakt, ten aanzien van de opleiding, die steeds wetenschappelijker wordt, maar steeds minder gericht is op de praktijk der Godzaligheid, ten aanzien ook van de contacten met de Vrijge- maakten buiten verband. Ook de le venshouding van vele gemeenteleden wordt kritisch bekeken: de wereld is de kerk en de gezinnen binnengedron- gen.Symptomen van dat alles is zijn waarneembaar in het vrijgeven van de nieuwe vertaling, het gebruik van nieu we formulieren en de nieuwe psalmbe rijming, enz. Men denke niet dat de andere groep er het zwijgen toe doet. Reeds in 1971 is de zogenaamde Amersfoortse nota verschenen, waarin óók bezorgdheid werd uitgesproken, maar dan naar de andere zijde. Volgens deze nota bestaat het 'lid maatschap van velen alleen in de kerk gang, en dan nog bij uitsluitend geest verwante predikanten; is het christen zijn alleen maar het vasthouden aan be paalde tradities; en is de prediking van velen alleen maar gericht op het heil van enkele mens en niet op de wereld en de samenleving. De Amersfoortse nota pleitte verder voor meer openheid naar buiten en voor uitbreiding van de liturgie. it it Het is duidelijk, dat er tussen de twee stromingen een kloof gaapt die steeds wijder wordt. Aan de ene kant de groep „Bewaar het Pand" (de naam van een eigen blad waarin de rechtse gemeenten gedachten uitwisselen), aan de andere kant de groep rondom de Amersfoortse nota, die zegt óók het pand te willen bewaren, maar dan op een eigentijdse wijze. Zullen ook de Chr.i Ger. Kerken straks progressieven en verontrusten binnen haar muren tellen? Ook voor deze ker ken geldt: „Bidt om de vrede van Jeru zalem". WAARNEMER. De poging van de 30-jarige Zuid- Beijerlander A.V. om in de nacht van zaterdag op zondag de tol bij de Ha ringvlietbrug gratis te passeren, zal voor hem beslist een duur staartje Icrijgen. V., die om tien voor één over rijks weg 19 in de richting van Flakkee reed, botste namelijk tegen een gesloten slag boom bij een tolhuisje, waarbij zowel de boom als zijn auto flink werden be schadigd. De Zuid-Beijerlander, die daarop doorreed, kon spoedig worden aangehouden doordat zijn kenteken was genoteerd. Zijn (niet verzekerde) auto werd in beslag genomen. Beste meisjes en jongens! Deze week plaats ik weer een inge- I zonden raadsel. Dat is al een hele poos geleden, zoals jullie wel hebben ge merkt. Ik wil hier dan ook meteen zeg gen, dat de ingezonden raadsels, die tot nu toe nog geen plaats hebben gekregen, niet in aanmerking komen voor het lunderhoekje. Laatst heb ik op de ge breken en tekortkomingen van zulke j raadsels al gewezen. Voor één raadsel maak ik een uitzon- I dering, en dat is het raadsel, dat met het lijden van de Heere Jezus in ver band staat. Dat zal ik plaatsen als het zo ver weer is. Het werd het vorig jaar ie laat ingezonden, en daarom is het I Wijven liggen. Het moet jullie niet ontmoedigen, als I er een ingezonden raadsel niet aange- j nomen wordt. Integendeel, jullie mogen best inzenden, en dan niet boos wezen als het wordt afgekeurd. Ik heb nog niet veel ingezonden raadsels moeten aikeuren, maar jullie begrijpen best, flat alles geen plaats kan krijgen in de Isrant. I ^ier volgt dan nu het raadsel voor I deze week: FEBRUARIRAADSEL 2 Oude naam voor de maand februari ^- Priester die Jeremia sloeg en ge vangen zette. Vrouw van Jakob. 't- Schoondochter van Naomi. Een van de stenen uit de borstlap van Aaron. Plaats waar Mirjam, de zuster van Mozes en Aaron, gestorven is. Knecht van Abraham. Gemeente in Klein-Azië, die noch koud noch heet was (Openbaring). a. Andere naam voor Zedekia (2 Kon.). iu. Beproefde in Christus (Romeinen). |i. Kleinzoon van Abraham (Gen, 25). ^- Afgod van Assyrië (2 Kon. 19). J'i. Zoon van Isaï. De beginletters van deze gevraagde woorden vormen het woord, dat ge ragd wordt bij nummer 1. Dit raadsel werd ingezonden door Klazina de Vogel, Melissant. Vriendelijk bedankt, IClazina! Ik be, Ria CORRESPONDENTIE !gin met een' nieuweling en dat is },„„,- van Oorschot, Den Bommel. Je "f™ 'l'artelijk welkom, Ria. Weet je niet net zal lukken? Dat is bij aUe men sen zo, als ze iets moeten beginnen. Je behoeft niet te wachten tot je een jaar ouder bent. Er zijn wel kinderen, die nog jonger zijn dan jij. Gaat Bea ook al op de grote school? Ria de Voogd, Vrouwenpolder. Het nieuws kan elke maand niet veel zijn. Ja, jij treft het wel deze winter om naar school te fietsen. Als je dit leest, ligt er misschien een dik pak sneeuw, of zijn de wegen glad. Er kan van alles gebeuren, want het is nog geen lente. Voor het land zou het best eens fUnk mogen vriezen. Zegt je vader dat ook niet? Riëtte Ie Comte, Sommelsdijk. Ja, dat zal wel druk geweest zijn, toen die twee ooms jarig waren! Jullie kenden je neefje toch niet, denk ik, toen hij in kleren van een ander de kamer binnen kwam. Kun jij zo goed zwemmen? Ja, daar héb ik het, geloof ik, al eerder over gehad. Nu zal je de prijs wel te pakken hebben. De drukkerij is niet dag en nacht open. Ria de Visser, Sommelsd^jk. Jammer dat het volgende week op dezelfde dag valt, het zingen en het jarig-zijn van vader. Een datum kan niet voor ieder een goed worden gekozen. Dus in mei is het examen? Daar moet je niet over piekeren, anders heb je het dubbel, nu en dan. Je hebt nog heel wat tijd om te leren. Zijn jullie die zaterdag npg naar Waarde geweest? Jannie Soldaat, Melissant. Jij schrijft: „Toch is de grote kou voorbij". Dat zou ik je niet na durven zeggen. Weet je wel dat heel strenge winters soms half februari begonnen? Fijn, dat je postpa pier kreeg voor het vele lopen met die kaart. Maar die kwam toch vol! Ik denk dat je al een eindje bent aan de pannelap.1 Hoeveel keren hebben jullie handwerken in de week? Kommie Ie Comte, Sommelsdijk. Al is het wat laat, toch nog hartelijk ge feliciteerd met je verjaardag. Je hebt een heel mooi cadeautje gehad, zeg! Gelukkig dat het goed gaat op school. Juüie worden wel „geplaagd" met toet sen! Over dat kabaal op oud-en-nieuw heb ik gelezen. Je kan nog niet veel merken dat we in een beschaafde we reld leven. Heb je het vriezen al afge schreven?' Nog maar een beetje moed houden, hoor! Janneke Vroegindeweij, Middelharnis. Ik dacht dat je er nu was, met het di ploma „reddend zwemmen", maar nu heb je me uit de droom geholpen, en nu weet ik, dat er nog heel wat te wachten staat. Volgende week zal je dus zien hoe de prestaties op school zijn. Typen vind je dus erg leuk gaan? Dan zuUen je vorderingen wel goed zijn. Straks krijg ik misschien nog een ge typte brief. GEEN ZIEKTE MEER, OMDAT EK GEEN ZONDEN MEER ZIJN. En geen inwoner zal zeggen: „Ik ben ziek". Want het volk dat daarin woont zal vergeving, van ongerechtigheid hebben. Jesaja 33 vers 24 Hier spreekt God ons van een stad waar geen zieken meer zijn. Nooit zal iemand meer rouw dragen. Daar is ieder het eeuwige leven deelachtig. Geen tranen zullen meer geschreid worden, geen smartelijk gemis de levensvreugde doet versmelten. Wie zou niet in zo'n stad willen wo nen? Heeft niet ieder mens met ziekte en rouw te maken? Klopt hier niet telkens die wrede bode des doods op onze deur? En wij hebben geen geweer in deze strijd! Jesaja spreekt van een stad waar al le leed voor eeuwig is uitgebannen. Hij ziet over de verlossing uit Babel heen. naar de eeuwige verlossing. Over de hernieuwde herbouw van Jeruzalem ziet hij het Jeruzalem hierboven; zij lig gen namelijk in eikaars verlengde. Die hier, in Babel, leerde smeken om ver lossing en wederkering tot God, die op Sions top Zijn woning heeft, komt ook na dit leven in Jeruzalem, de Stad des Groten Konings. Maar, hoe vraagt gij, is het mogelijk dat daar geen rouw en droefheid meer is? Wel, Jesaja zegt dat het volk dat daar woont geen zonde meer heeft noch doet. Hun zonden zijn vergeven! Ziekte en dood zijn de nakomelingen van de zonde. In alle ziekte is de wer king der schuld.^ Niet zo, alsof het voor ons altijd precies duidelijk is. Wij moe ten ons wachten Gods doen naar onze maatstaf af te meten. De discipelen werden ernstig terecht gewezen toen zij vroegen: „Meeste^ wie heeft er gezon digd, deze of zijn ouders dat hij blind zou geboren worden?" Maar toch is er verband tussen ziek ten en zonden. Niemand is bij machte de ziekte op te heffen. Alle middelen zullen falen, hoever de wetenschap ook vor deren zal. Om ziekte en dood uit te bannen helpt geen verstand en onderzoek. Hier moet de oorzaak worden weggenomen, namelijk de zonde. Wat zijn wij gelukkig als we het leren belijden: „Ik zal des Heeren gramschap dragen, want ik heb tegen Hem over treden". Dan is ziek zijn niet meer het ergste wat ons overkomen kan. Dan is zondaar zijn veel erger dan ziek zijn! Maar, hoor nu wat God zegt: in die stad is geen ziekte meer, omdat er geen zonden meer zijn. God heeft vEui de inwoners dezer stad de zonde uit genade weggenomen. Hij heeft hun zonden genomen met al haar nasleep en gelegd op de schouders van Zijn Eniggeboren Zoon. Die heeft onze krankheden op Zich genomen en onze smarten gedragen. Hij deed het gewillig als een stemmeloos Lam. Nu is de oor zaak van onze kommer en smart, na melijk de zonde, door Hem betaald. En zoals er verband is tussen ziekte en zon de is er ook verband tussen genade en gezondheid. Niet dat hier de volkomen verlossingreeds een feit wordt. Er blijft ook zelfs voor het liefste kind van God nog een overblijfsel der verdruk king, niet alsof het offer van Christus niet genoeg was, maar opdat wij zouden weten wat de zonde God gekost heeft. Opdat wij zouden beleven uit hoe grote nood en dood Hij ons verlost heeft. Gods verlossing gaat bij vele van Gods kinderen schuil achter het kruis. Maar dit doet de Heere opdat wij des te begeriger zouden zijn naar die stad die Hij ons bereid heeftj Straks als de vrucht des kruises ge heel wordt ingeoogst blijft er geen plaats meer voor ziekte en dood. Dan wordt het rouwkleed afgelegd. Dan houdt het wenen voor altijd op. Daar zijn de eerste dingen weggedaan. In die stad komen wij, die lopen in de loopbaan ons voorgesteld. Op die weg worden wij bewaard door de Overste Leidsman. En het einde van die weg wordt bereikt onder het uitroepen: ge nade, genade zij dezelve! Geliefde lezer, allen die deze stad zullen bewonen leren hier de strijd aan binden tegen de zonde. Leren vluchten tot de Heere tegen wie wij gezondigd hebben. Leren door het geloof omhelzen het Lam dat vrijkocht met Zijn bloed. Leren wandelen als vreemdelingen op aarde. En verwacht met sterk verlangen die stad waar geen inwoner zal zeggen: „Ik ben ziek" omdat daar volkomen vergeving van zonde en eeuwige vrede zal zijn. Wat kwaad kan mij de dood nog doen? Is niet Uw dood mijn leven? Mijn leven kwijnt, mijn hoop blijft groen Zij kan mij niet begeven. Nu Gij, o Heer' gestorven zijt Zijn allen van de dood bevrijd, Die in Uw bloed geloven. Wat storm dan hier rondom ons woed'. Wij hebben altijd goede moed En komen 't al te boven. Vlaardingen. L. Huisman. Misschien kent u nog wel de 5 gra- venhuizen, die we in ons land gehad hebben vanaf het jaar 922: het Holland- j se, Henegouwse, enzj U hebt wellicht de namen van de graven uit het hoofd moeten leren, in het begin waren er veel die Dirk, Floris of Willem heetten. Moeilijk om ze uit elkaar te houden, In die graventijd kregen sommige ste den soms privilegiën (voorrechten) van de graaf. Een van de voornaamste was het recht om een markt te mogen hou den. Een weekmarkt was vooral voor de mensen uit de stad en de naaste om geving. De voornaamste plaatsen in Zeeland hebben die nog altijd. Erg belangrijk was ook de jaarmarkt, die enkele dagen duurde en door de handel welvaart aan de stad gaf. Zo gaf graaf Willem Hl in 1323 aan Middelburg het recht om gedurende 5 dagen een jaarmarkt te houden, te beginnen op 21 juli, In diezelfde eeuw hebben ook verschillende andere Zeeuwse steden dit privilege gekregen, Kerkmis. Vóór de Hervorming was er maar één kerk, de rooms-katholieke, die meeleef de met alles wat er in de stad gebeurde. Zo was er ook een band tussen de kerk en de jaarmarkt. Deze werd niet ge opend voordat er in de hoofdkerk van de stad een plechtige mis werd opge dragen. Deze kerkmis werd druk be zocht. Na het eindigen van de kerkdienst be gon de jaarmarkt, In Middelburg werd vanaf de stadhuistoren op trompetten Teuni de Bruin, Geldermalsen, Nog hartelijk gefeliciteerd met je verjaar dag. Dat bureautje zal wel heel mooi zijn. Fijn, dat je het samen hebt mogen uitzoeken. Bij het verder lezen van je brief zie ik, dat je het cadeau zelf hebt gespaard. Dat is zéker heel mooi. Je kan beter je geld sparen dan het aan nutte loze dingen uitgeven. Jos Janse, Serooskerke. Je hebt alles goed uitgelegd van die verschillende schriften, en ik merk, dat je goed je best doet. Dat is te prijzen! Je had wel een bladzij nodig over het ongelukje bij het koffie-zetten. Het was een hele toe stand, en er moest nu een nieuwe snel koker komen.i Die zal er al zijn, denk ik. Corrie Vroegindewey, Middelliarnis. Fijn, dat jij ook het diploma haalde. Stop je nu er voorlopig mee? Dat zal niet gemakkelijk vallen misschien. De drie-en-twintigste was het een leuke dag; ik hoop dat het de elfde van deze maand ook zo is. Hartelijk gefeliciteerd er mee! Moet jij ook bijlessen volgen? Dan je best maar doen. He die den Boer, Herkingen. Ik merk wel dat je prijs naar je zin is. Dat is gelukkig. Zijn ze bij jullie ook al aan reddend-zwemmen bezig? In andere brieven lees ik daar ook van. Je gete kende tulp laat zien dat je naar de lente verlangt. Nou, dan ben je net als ik. Irna Lodder, Sommelsdijk. Je gaat vrezen, dat je die „bootjes" niet zal kunnen gebruiken, want de winter is erg zacht tot hier toe. Er kan echter gauw verandering komen. Het is mooi werk om op school een plattegrond te maken van jullie dorp. Het is niet iets nieuws, want dat gebeurde al toen ik school ging, en dat is jaren geleden. De huisjesrij werd toen met stopverf ge maakt. Anja Vroegindewey, Ochten. Het is goed om dadelijk maar aan het schrij ven te beginnen, als je er gelegenheid voor hebt. Uitstellen is zo gevaarlijk, op alle gebied. Er zijn kinderen, die mee doen aan het raadselen, die er eerst door vader en moeder aan herinnerd moeten worden, dat het inzenden isj En toch staat het geregeld zo duidelijk in het kinderhoekje. Waar zitten de gedachten van die kinderen toch! De dag waarop je schreef was een heel gewichtige, voor opa en oma zéker, maar ook voor de hele familie. Was het een gezellige dag? Allemaal. Deze week laat ik het hier bij,De oplossingen heb ik nog niet hele maal nagezien, dus van prijswinners kan ik nog niets zeggen. Dat hoop ik volgende week te doen, als ik gezond ben. De vriendelijke groeten en tot volgen de week, hoopt jullie OOM KO, geblazen en onder het luiden der klok ken hield het schuttersgilde een glorieu ze tocht door de stad. Van heinde en ver waren bezoekers en ook kooplieden naar de jaarmarkt gekomen. Daar was van alles en nog wat te koop, artikelen die anders moei lijk of helemaal niet te verkrijgen wa ren, Belgen verkochten er kant, de Fransen boden er hun parfums aan, bij Zwitsers kon men neteldoek kopen, bij kooplui uit Keulen aardewerk. Het had er wel wat weg van onze jaarbeurs, die ieder jaar in Utrecht gehouden wordt Er waren ook kunstschilders, die het meestal niet breed hebben, en blij wa ren dat ze een schilderij aan de man konden brengen, dat tegenwoordig mis schien vele duizenden guldens waard is. Boekverkopers maakten ook goede zaken met hun almanakken, met vlie gende blaadjes die het laatste nieuws uit de wereld brachten, de voorlopers van onze kranten. Met pamfletten, he keldichten en schotschriften, dikwijls over godsdienstige onderwerpen. Koorddansers, goochelaars, kiezen trekkers en kwakzalvers ontbraken er niet. Evenmin als bedelaars en zakken rollers. Later is deze jaarmarkt vooral een plaats van vermaak geworden met draaimolens, goktenten en allerlei mo derne amusements-apparaten. Zo is de jaarmarkt via het woord kerkmis tot kermis verlaagd. Een woord dat een slechte klank heeft, vooral vanwege het ongeremd geld-vermorsen en het drank misbruik met vechtpartijen als gevolg. Gelukkig gaan de kermissen steeds ach teruit en zijn ze .misschien na enkele jaren wel verleden tijd. Kop van Jut. Een van de kermisvermaken is het slaan met een hamer op de kop van Jut, een pin die bij het slaan een staafje naar boven doet vUegen. Hoe harder slag, hoe hoger het staafje. Welke jon gen wil niet eens aan zijn meisje tonen hoe sterk hij wel is? Hendrik Jacobus Jut en Christina Goedvolk Ik zou hierover niet geschreven heb ben, als niet precies 100 jaar geleden (december 1872) in Den Haag een moord had plaats gehad, waarvan de moorde naar Jut zijn naam aan dit kermisspel heeft gegeven. Op 15 december 1872 vond men in Den Haag de vreselijk verminkte lichamen van de 63 jarige weduwe Van der Kou wen en haar dienstbode Leentje Beelo. Beide lijken lagen in de keuken badend inhet bloed, door wilde messteken in borst en hals waren de vrouwen om het leven gebracht. In de kamer heerste een grote warboel, kasten waren openge broken, geld en sieraden meegenomen. Iedereen die maar iets met de twee vrouwen had te maken gehad, werd verhoord. Ook de vroegere dienstbode Christina Goedvolk. Ze had er vóór Leentje gediend en was in vrede en vriendschap weggegaan, kwam er na dien zelfs met haar man Hendrik Jaco bus Jut nog wel eens op bezoek. Er werden zelfs spiritisten ingeschakeld, maar de dader werd niet gevonden,! Dat gebeurde eerst bijna S jaar later, in 1875. Jut en zijn vrouw waren de moordenaars. Na de moord waren ze naar Amerika vertrokken. Ze zijn ook nog in Engeland en Zuid-Afrika geweest, maar Christina Goedvolk, de vrouw van Jut, had heim wee naar haar vaderland. Jut was vroe ger kellner geweest en nu vestigde hij zich als herbergier in Rotterdam. In een dronken bui was hij te loslippig ge weest, met als gevolg dat beiden gear resteerd werden. Ze legden een volledi ge bekentenis af. Op de avond van de moord waren ze naar. het huis van de weduwe Van der Kouwen gewandeld, hadden er aangebeld en Leentje deed open. Deze koesterde geen argwaan, het echtpaar kwam er wel meer. Ze hadden de juwelen wel eens gezien en wisten waar alles was opgeborgen. Eerst staken ze in de keuken de dienstbode neer en op hun geroep: „Leentje is flauw ge vallen!" ook mevrouw die kwam aan lopen. Jut nam alle schuld op zich. Hij werd veroordeeld tot levenslang en zijn vrouw tot 12 jaar. Dat levenslang in de gevangenis te Leeuwarden heeft maar 3 jaar geduurd, in 1878 is hij gestorven. Zijn vrouw heeft haar 12 jaar uitge zeten, is later wegens diefstal nog eens twee jaar gevangen gezet. Ze is her trouwd en in 1926 gestorven. Een kermisklant maakte een stunt van deze moordgeschiedenis met zijn instrument voor krachtmeting: „Drie slagen op de kop van Jut". Middelburg. L. van Wallenburgj Gedachtenwisseling komt ook internationaal op gang. Reeds voor de Nederlandse Vereni ging tot Bescherming van Dieren eind april van het vorige jaar haar studie dag over intensieve veehouderij metho den hield, heeft de regering medewer king verleend, binnen het kader van de Raad van Europa voor deze problemen oplossingen te zoeken. De Commissie van Deskundigen van de Raad van Europa die daarop werd ingesteld ver gaderde reeds tweemaal en beraadt er zich over hoe op zo breed mogelijk ter rein tot de meestwenselijk en mogelijk geachte voorzieningen kan worden ge komen. Dit antwoordt de minister van land bouw en visserij, drs. J. Boersma op schriftelijke vragen van het Tweede Kamerlid, dhr. Van der Lek, inzake ge dragsonderzoek bij landbouwhuisdieren. Een aanbeveling van de Raad van Europa, nationale werkgroepen in te stellen ter ondersteuning van het werk van genoemde commissie van deskundi gen zal worden opgevolgd. Vooruitlopende op deze ontwikkeling werd in ons land reeds een voorlopige werkgroep samengesteld, waarbinnen van gedachten wordt gewisseld over de betreffende problematiek en naar mo gelijke en aanvaardbare oplossingen wordt gezocht teneinde waar nodig, ver betering te brengen in de levensom standigheden van dieren. Deze werk groep zal een bredere basis gegeven worden. Minister Boersma heeft er geen bezwaren tegen dat de bevindin gen van de werkgroep t.z.t. openbaar gemaakt worden. Ook in E.E.'G.-verband is de proble matiek van intensieve fok-, mest- en legmethoden aan de orde gesteld. Het gedrag van landbouwhuisdieren, vooral in verband met een optimale huisvestingssituatie bestuderen niet al- Fa. V. d. Heijden - Dirksland Voor: Alle electr. huish. app. of FRUITSCHAAL, vakkundig opgemaakt, is uw adres: T. van Strien, Middelharnis Beatrixlaan 11 Tel. 2767 leen ethologen maar ook veeteeltkundi- gen, in samenwerking met gebouwen deskundigen. Bij het Instituut voor Vee- teeltkxindig Onderzoek „Schoonoord" te Zeist en bij het Instituut voor Pluim vee-onderzoek „Het Spelderholt" te Beekbergen zijn elk één etholoog werk zaam. Bovendien wordt bij de vakgroep Veeteelt van de Landbouwhogeschool aan dit onderwerp aandacht besteed. Het welzijn van de landbouwhuisdie ren is bij de ethologische onderzoekers het centrale punt iti him research-pro- gramma.1 In het teamverband, waarin zij werken, wordt door andere onderzoe kers aandacht geschonken aan bouw kundige economische en arbeidsrationa- lisatie-aspecten. Er is tot nu toe geen aanleiding geweest het aantal onder zoekers op dit terrein uit te breiden, omdat de gestelde taken door de aan wezige onderzoekers op bevredigende wijze kunnen worden verricht. Ondanks de inkrimping van het landbouwkundig onderzoek zal deze capaciteit in stand worden gehouden. De onderhavige gedragsonderzoekers zijn vrij, hun onderzoekresultaten mon deling of schriftelijk bekend te maken, uiteraard met de vóór alle onderzoek geldende restrictie dat de resultaten voldoende betrouwbaar moeten zijn. De mening die uit dag- en weekblad- artikelen en een onlangs voor de televi sie vertoonde film zou kunnen worden opgemaakt dat in het algemeen van een schromelijke veronachtzaming van het welzijn van het dier sprake is, kan de bewindsman niet delen. Bedoelde film geeft weer, welke verschijnselen in meer extreme gevallen kunnen voorko men, maar geeft geen beeld van de ge middelde situatie. Verder moet bedacht worden dat ook bij de vroegere metho den van houden van dieren verschijn selen als staart bijten, veren pikken e.d. voorkwamen. Dit neemt niet weg dat gezocht moet worden naar bedrijfsme- thoden waarbij het welzijn van de die ren de noodzakelijke aandacht krijgt. Het zal zeer vele hengelaars genoegen doen dat zij reeds op Hemelvaartsdag zullen mogen vissen. De minister van landbouw en visserij, drs. J. Boersma heeft de opening van het visseizcen 1973/'74 bepaald op 31 mei aanstaande. Sportvissers zullen op deze dag van eerder vissen uiteraard de „oude" vis- akten en bijdragebewijzen voor het vis sen met de gewone hengel van het tot 1 juni 1973 lopende seizoen desgevraagd moeten kunnen tonen. Zoals gebruikelijk mag er pas per 1 juli a.s. worden gesnoekt. Dit betekent dat een vóór 1 juli gevangen snoek on middellijk en in hetzelfde viswater moet worden teruggezet. Fa. V. d. Heijden - Dirksland Voor: Diepvrieskisten OUDE TONGE Gevonden en verloren voorwerpen. GEVONDEN; Gymschoen; Das (kleur bruin, groen, oranje); paar bruine nappa handschoenen; Bruine dames bontmuts; Bankbiljet ad. 5,Kinderschoentje (rood); Bankbiljet ad. 25,—; Sleutel aan ring (cognac); Glacé rechter dames handschoen (zwart); Gouden armband met naam Hedwig; Bruine herenporte monnee met inhoud; Gouden dames- speld met 3 steentjes. VERLOREN: Oude damesfiets (kleur groen); Gouden kinder ringetje met bloedsteentje; Heren fiets (kleur groen, merk Gazelle); Bruine dwerg teckle „Pukkio"; Gouden tientje aan ketting; paar bruine jongens handschoenen; Doublé herenhorloge; Zilveren hanger, kruis-anker-hartje (geloof hoop liefde); Zilveren armbandje met plaatje (naam „Gerda"). Rood-bruine huishoud porte monnee, inh. pi. min. 100,a 150, Bruin jersey-jack (meisje) met strepen aan de mouwen; Herenfiets (zwart) merk Gazelle; Blauwe ribfluwelen jon- gensjas; R,T.M.i buskaart t,n,v. Braber. Inlichtingen op WERKDAGEN a. h. Groepsbureau der Rijkspolitie: Voor straat 13 te Oude Tonge van v.m, 9.00 - 12.00 uur, n.m. 13.00 - 18.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1973 | | pagina 5