EiiAnDEn - niEuws
„Doden zonder
enige vorm
van proces
De heer K. v. d. Houten neemt
na bijna halve eeuw
afscheiil van lie P.T.T.
Geslaagd
Jeugdweekend in
EIthato
De oorsprong van
het kaartspel
55
Gemeentebestuur
organiseert
contactavonden
3e blad
Vrijdag 27 oktober 1972
No. 4133!
Inleiding op gemeenteavond Ger. Gem.
Actueel onderwerp vond aandachtig
gelioor
Voor een volle kerk hield dr. W. A. Kirpesteyn van Zwijndrecht dinsdag
avond j.l. een referaat over Abortus Provocatus en Euthanasie op de
gemeenteavond van de Jeugdvereniging „Sola Scriptura" van de Gere-1
formeerde Gemeente van Middelharnis. Het koor van de GerefGemeen-
te „Met Hart en Stem" te Slikkerveer o.l.v. dhr. G. Zvverus luisterde deze j
avoiid op met het zingen van psalmen en geestelijlce liederen. De leiding
voor deze avond berustte bij de voorzitter van de Jeugdvereniging, dhr.
C, Lodder die in zijn openingsvroord de gedachten van de vereniging ver
tolkte toen hij zei dat dergelijke gemeenteavonden worden gehouden
met het doel een band te leggen of te verstevigen tussen de jongeren en
ouderen. Hij verheugde zich over de aanwezigheid van zoveel belang
stellenden, waaronder velen van andere verenigingen, ook verschillende
ambtsdragers van andere gemeenten en veel belangstellenden.
Ontkerstening
Abortus provocatus
Tegenwoordig wil men abortus
gaan zien als een anticonceptie
middel, maar zo mogen wij het be
slist niet zien, waarschuwde spr.
Het blijft moord van een levend
wezen.
Het komt hierop neer, zoals ook
in de Bijbel staat geschreven, men
wil eten, drinken en vrolijk zijn,
waardoor de geslachtsgemeen
schap komt te staan op het peil
van de dieren zodat het als een
iigeslachtsconsumptie" wordt ge-
aeu.
Euthanasie
Gestadige druppel
Dankwoord
Dr. Kirpesteyn heeft op bijzon
dere leerzame wijze zijn betoog ge
houden en het lijkt ons dat velen
een goede avond gehad hebben. Het
koor van Slikkerveer heeft even
eens op voortreffelijke wijze voor
de opluistering van deze gemeen
teavond gezorgd, de voorzitter
maakte bij de sluiting hierdan ook
melding van en bedanltte dr. Kir
pesteyn en koor voor het „gewel
dige" waarvoor zij gezorgd had
den. Deze mooie avond werd be
sloten met het zingen van psalm
79 5 en 7.
ff
INGEZONDEN
STELLENDAM
Comité organiseert afsdieidsavond voor
sympatiiieke icantoorhouder
rr
B»!;-
„In deze bange tijd waarin liet Ne
derlandse volk steeds meer ontkerstend
en met steeds grotere vaart terugkeert
naar liet heideridom, waar bomaansla
gen, terreur, abortus en euthanasie tot
de gewone dingen van de dag gaan be
horen, is het van groot belang dat over
deze grote problemen' gesproken wordt
vanuit Gods Woord", aldus dr. Kirpe
steyn. Wij mogen er beslist niet vanuit
gaan dat deze problemen ophouden te
bestaan bij de deuren van de Geref.
Gemeente, dit is beslist niet zo, ver
duidelijkte spr. Gebleken is uit de prak
tijk dat er nu voorstanders zijn van
abortus en euthanasie die zich vroeger
uitgaven als grote tegen'standers. Wij
moeten goed voor ogen houden dat wij
niet beter zijn. Spr. voelde het als zijn
plicht om over deze zaken te spreken
en ze te benaderen vanuit de Bijbel.
„Abortus provocatus wil zeggen, het
aibreken van zwangerschap bij een ge
zonde vrouw. Deze kleine ingreep die
daarvoor nodig is. is eigenlijk medisch
gezien van zeer geringe betekenis. Maar
wanneer we het vanuit de Bijbel zien
dan heeft het wel degelijk -grote gevol
gen," aldus dr. Kirpesteyn. Wanneer
een' borduursel Gods dat groeit in het
moederlichaam zondermeer gedood
wordt, dan is dat een ernstige zaak. Men
wil echter doen geloven aldus spr.
dat een dergelijke vrucht in dat sta
dium eigenlijk toch geen leven is, maar
zo zei hij: „Laat u nooit door zulke
praat van de wijs brengen. Een dode
cel kan immers niet groeien en delen,
en daarom hebben' wij bij abortus niet
te maken met een dode maar met een
levende cel, een schepsel Gods dat ge
dood wordt. Wanneer er abortus ge
pleegd wordt wil dat zeggen dat we ons
vergiijpen aan Gods eigen beeld, want
de mens is immers geschapen naar
Gods eigen beeld en gelijkenis", bena
drukte inleider.
„De geest van de mens is zo ontzettend
verbitterd dat men' de kwantiteit gaat
opofferen voor de kwaliteit, vervolgde
hij. Men is zich dn Nederland ook niet
bewust van de demoraliserende invloed
die deze zaken met zich meebrengen
wanneer abortus geheel wordt vrij ge
steld. In Japan werd in 1958 de abortus-
daad vrijgesteld en nu zit men met de
brokken," verduidelijkte spr. Het heeft
nl. bij velen funeste geestelijke gevol
gen hetwelk morele knaging veroor
zaakt. Vele vrouwen zien in allerlei erge
zaken die er voorvallen een' straf, om
dat zij abortus hebben laten plegen,
dit is natuurlijk bijgeloof maar hiermee
wordt duidelijk welke funeste gevolgen
het heeft voor de bevolking.
Maar hoe moet het dan wanneer een
Wouw die ongeneeslijk ziek is in zwan-
'gerschap verkeert? Spr. mening was
hierover dat dit eigenlijk helemaal niet
voor kan 'komen omdat het huwelij ks-
lornuilier zegt dat de man met ver
stand dient te wonen bij zijn vrouw,
™s wanneer een vrouw ongeneeslijk
ziek is, moet zwangerschap kunnen
^oorkomen worden, dit is ook een' gebod
des Heeren. Men zou hier tegenover
Kunnen stellen „Wees vruchtbaar en
vermenigvuldigt u", maar dit heeft zeker
seen betrekking op zulk een toestand.
'^ck was het in Israël geheel anders
Sissteld dan in onze tijd," verduidelijkte
'^P!'. Als er toen een man stierf moest
de broer van diens overledene zaad
j'enrekken bij de weduwe, dit zag al-
l'^maal op de komst van de Heere Je-
'^us. Daardoor kwamen er toen' ook
Mveel polygame huwelijken voor, denk
waar aan Abraham, Jacob, David en
j vele anderen. Wij kennen het polygame
huwelijk niet meer, bij ons is het iede
re man heeft zijn eigen vrouw, dus het
monogame huwelijk.
Het wordt natuurlijk wel anders wan
neer bij een ernstig ongeval van een
zwangere vrouw, het ergste voor haar
leven wordt gevreesd, wanneer zij zwan
ger blijft, dan moet inderdaad de vrouw
wanneer dat mogelijk is in het leven
worden behouden, deze gevallen' komen
echter niet zoveel voor, aldus spr.
Bij euthanasie kan men onderscheid
maken tussen aktieve en passieve eu
thanasie, aktief wil zeggen w^anneer op
verzoek van bloedverwanten of wie dan
ook (b.v. de arts), de patiënt een spuitje
gegeven wordt zodat hij of zij sterft.
Passief wil zeggen dat men nalaat de
patiënt medicijnen te geven', waardoor
hij nog in het leven behouden zou kun
nen worden, verduidelijkte dr. Kirpe
steyn. Echter bij deze materie blijkt de
.grote vraag van discussie te zijn, wan
neer eigenlijk de patiënt gestorven is.
Is dit wanneer het hart stilstaat en de
hersenen nog in orde zijn, of anders
om? zo wikt en weegt men. Wanneer
het hart nog goed funktioneert en de
herserien beschadigd zijn dan is dit het
juiste moment voor een harttranspla-
tie.
De mens gaat dus beslissen over zijn
medemens wanneer het leven voor zulk-
een zinloos geworden is, zo ook bij
zwaar invaliden en mensen die aan ern
stige aderverkalking lijden, of die een'
ernstig lijden moeten doorstaan, en
waarvoor het lijden ondragelijk gewor
den is. Spr. verduidelijkte hierbij dat
de geneeskunst over zulke goede medi
cijnen beschikt dat het ernstige lijden
in bijna alle gevallen tot een minimum
kan worden teruggebracht.
Het leven zou inderdaad zinloos zijn
wanneer wij aan het leven' inhoud zou
den moeten geven zei spr. Maar dit be
hoeven wij niet te doen, dit heeft God
gedaan, door zijn enigen Zoon op aarde
te zenden en Christus heeft zichzelf
vernietigd tot behoudenis van zijn uit
verkorenen.
Wij mensen mogen nooit de tijd be
palen' van iemands overlijden, wanneer
iemand op zijn sterfbed ligt dan moet
de arts en verpleegster weten waar de
grens getrokken moet worden, want
God kan soms op het laatste moment
nog wonderlijke daden verrichten. Dr.
stelde dat wij eerbied dienen te heb
ben voor de dood. Wij dienen onze
naaste lief te hebben als ons zelven
eri God boven alles en mogen ons zelf
nooit pretenderen iemand te doden:
,,Gij zult niet doden".
Voor wat betreft een harttransplanta
tie voerde spr. aan, dat het geneeskundig
gezien iets geweldigs is, maar men gaat
hier iemands leven verkorten om het
leven van een ander te behouden. Ook
hier gaat de mens uitmaken of het le
ven voor iemand zinloos geworden' is,
en dit mag de mens nooit doen, dit be
slist God zelf, stelde spr. duidelijk.
Spr. verklaarde zich bevreesd voor
de „gestadige druppel". Ons volk, zo
stelde hij, wordt geheel verbroederd met
al deze problemen, ja wij gaan een ver
bond sluiten met de bezoldiging der
zonde, met de dood.
Wij horen in deze angstige wereld
van kindermoord, ouderen en ongeluk-
kigen opruimen doch, zo stelde spr.:
„Wees niet bevreesd, want God heeft
al deze dingen voorzien en laten' be
schrijven in de Evangeliën. Hij zegt
daarin: „Ik heb de wereld overwon
nen."
Er komt echter een dag dat wij re
kenschap moeten afleggen van al onze
daden voor Gods Rechterstoel, dan zal
er ook van ons gevraagd worden of wij
getuigd hebben in deze wereld en zo
niet dan zullen wij zoals geschreven
staat doodgeslagen' worden voor Zijn
voeten, waarschuwde spr.
Wij mogen niet zeggen „Wat kan ik er
aan doen dat al deze zonde in de wereld
gekomen is," want als de Heilige God
niet gekomen was, dan hadden wij niet
geweten wat zonde is, dus had er geen
verlossing mogelij'k geweest.
OOLTGENSPLAAT
ff
Bespreking op hoogstaand peil
Uitgaande van het hervormde Jeugd-
kontakt „Ooltgensplaat" werd er j.l. za
terdag t.m. maandag een jeugdweekend
gehouden: met als thema „Leiding of
misleiding". Ongeveer 65 jongelui na
men aan dit geslaagde jeugdweekend
deel. De gasten kwamen o.a. uit Hel-
levoetsluis, Slikkerveer, Vlaardingen,
Capelle a.d. IJssel, Krimpen a.d. IJssel,
Dinteloord, Stad aan 't Haringvliet,
Dirksland, Herkingen, Langstraat en de
thuisgemeente Ooltgensplaat. Niemand
kwam van heel ver. Toch waren er en
kele jongens die dachten dat de Plaat
wel heel ver weg was. Om 's middags
drie uur hier te zijn waren ze 's mor-
geris al om 8 uur vertrokken en stap
ten ruim een uur later te 9.15 u. op het
Weespad uit de bus. Nergens was er zo
vroeg op de zaterdag een kop koffie
of een zakje patat te koop
Maar ter zake. In ,,Eltthato" werd de
groep ontvangen met koffie, waar te
4 uur de film „Hls Land" van BUly
Graham werd vertoond. Na de gezame-
lijke maaltijd werd de avond gezellig
doorgebracht met als spelleider Cor
Buscop. Kees Bom sloot de avond, waar
na de jongelui naar hun slaapadressen
werden gebracht.
Preelcbespreïcing
Zondagmorgen werd de kerkdienst
bezocht, waarin voorging als gastpredi-
kant ds. W. H. van Kooten van Hille-
gersberg. Tekst Exodus 33 21.
's Middags maakte de groep een wan
deling naar 't Fort „Prins Frederik"
waar Kees Neels enige uitleg gaf over
de geschiedenis hiervan. Na de maal
tijd ging men ter kerke bij de plaatse
lijke predikant ds. A, W. van der Plas.
Tekst Daniël 6 11, waarin duidelijk
het thema van het weekend „leiding of
misleiding" tot uitdrukking kwam.
Over de preek had er na de dierist in
„EIthato" een discussie plaats. In groe
pen werden de volgende drie vragen
behandeld, die door ds. van der Plas
waren opgesteld.
3. Hoe zou de Heere ons leven willen
leiden?
2. Hoe kunnen we leiding en (mis)
verleiding onderscheiden?
3. Wat kan ons helpen om te getui
gen van Christus?
De discussie die op een hoogstaand
peil werd gevoerd, moest te 10.30 uur
noodgedwongen' worden beëindigd. De
nieuwe jeugdwerkleider, de heer D. den
Boon, die woensdag 10 oktboer tot zijn
werk op Flakkee werd ingeleid, maakte
de kerkdienst en de discussie mee.
De commissieleden, die dit weekend
hebben voorbereid, danken alle inwo
ners van Ooltgensplaat voor hun mede
werking, hetzij door het beschikbaar
stellen van slaapplaatsen of anderzins.
Het Jeugdkontakt mag op een geslaagd,
gezellig en leerzaam weekend terug
zien.
OOSTFLAKKEE
Ook dit seizoen organiseert het ge-
meenetebestuur van Oostflakkee con-
tactavonden voor de bevolking. De bur
gemeester, de heer W. M. van der
Harst zal zich ditmaal hoofdzakelijk
bepalen bij de openbare voorzieningen
in de gemeente (de dorpskernen). Na
de inleiding is er volop gelegenheid
om met de diverse afgevaardigden' van
de gemeente (burgemeester, wethouders,
hoofden van diensten, etc.) van gedach
ten te wisselen.
De bijeenkomsten worden op de vol
gende data gehouden:
OUDE TONGE op manadag 30 oktober
a.s. in de aula van de Openbare
School, Willemstraat 6;
DEN BOMMEL op maandag 6 november
a.s. in het Verenigingsgebouw, Be
neden Oostdijk;
AOHTHUIZEN LANGSTRAAT op
maandag 20 november a.s. in het
Zusterhuis, Achthuizen 79;
OOLTGENSPLAAT op maandag 27
november a.s. in het Verenigings
gebouw „'t Centrum", van Weel
straat 10.
Al deze vergaderingen vangen aan te
19.30 uur. Een ieder is welkom. Noteer
alvast de datum.
SCHERPENISSE
Zeeuws kampioen politïehondendres-
suur. Bij de kampioen wedstrijden poli-
tiehondendressuur op een terrein in
Clinge werd de heer A. Bal met zijn
bouvier Bizon Zeeuws kampioen met
265 punten.
Een attente lezer, dhr. A. Wagner, die
renarts te Dirksland heeft ons d.m.v.
toezending van het blad „Arts en auto"
gewezen op een in dit blad voorkomend
artikel over de geschiedenis van het
kaartspel. Dhr. Wagner stelt de daarin
gegeven verklaring tegenover het on
langs in ons blad geplaatste artikeltje
waarin werd beweerd dat de afbeel
dingen op het kaartspel dieriden om be
wust met God en Zijn Heiligheid te
spotten.
Dhr. Wagner vraagt zich in een' be
geleidend schrijven af of het wel
„fair play" is een dergelijke voorstel
ling van zaken tp geven die z.i. van
alle waarheid ontbloot is. Wel geeft
dhr. Wagner toe dat het bij het kaart
spel voorkomt dat veelal in combinatie
met alcoholgebruik geldbedragen
worden ingezet maar hij denkt dan
terug aan de tijd dat hij 'met lucifers
„knobbelde" waarbij ook geldbedragen
verloren of gewonnen konden worden.
„Dat heeft echter niets met lucifers
te maken" stelt dhr. Wagner nadruk
kelijk vast. Hij gelooft dan ook dat het
een volijverig fantasierijk zedenmees
ter is geweest die het kaartspel de ge
wraakte reputatie heeft opgelegd. „We
hoeven toch Gods naam niet te verde
digen door dit soort boerenbedrog?"
vraagt de briefschrijver zich af. Hij
houdt het erop dat kaarten, schaken,
domino, halmia e.a. gezelligheidsspelen
zijn zonder de eerder door ons genoem
de kwalijke achtergrond.
Het artikeltje hadden we onbecom-
mentateerd uit een kerkblad overge
nomen. (Red.)
Onderstaand een korte weergave uit
het door dhr. Wagner overlegde arti
kel:
Over de herkomst weet men nog
steeds niet veel. De meningen lopen uit
een. Evenals het schaakspel veronder
stelt men dat het eerste kaartspel uit
China komt. Een andere veronderstel
ling is Abessinië, vandaar zouden de
Egyptenaren het weggehaald hebben.
Rond de 14e eeuw moet het in Europa
geïntroduceerd zijn, waar vandaan ook
al weer onbekend. In 1369 verbood Ka-
rel V, Koning van Frankrijk, een aantal
spellen, waaronder teerlingen, schijven,
kaatsen en kegelen. Over kaarten wordt
in deze verordening niet gesproken,
evenals de verordeningen, uitgevaar
digd door de kerkvergaderingen uit die
tijd, waarin herhaaldelijk een groot
aantal spelen verboden werd. Jan de
Eerste, Koning van Castilië Spanje
verbood in 1387 een aantal spelen,
waaronder voor het eerst het kaartspel.
Aardig is te weten dat de stad Parijs in
een verordening van 1397 het kaartspel
voor handwerkslieden op werkdagen
verbood.
In het begin van de ontwikkelings
gang van de speelkaart heeft ieder land
zijn eigeh afbeeldingen gekend.
In Italië werden kaarten gemaakt met
afbeeldingen van bekers, stokken, mun
ten en zwaarden. In Duitsland gebruikte
men kaarten met harten, bladeren,
bellen en eikels. In Zwitserland was het
weer anders, hier waren het schilden,
rozen', bellen en eikels. In Frankrijk
werden reeds zeer vroeg de ons bekende
afbeeldingen gebruikt: harten, schop
pen, ruiten en klaveren. De kaarten
beeldden in die tijd stuk voor stuk een
bepaald personage uit.
Tijdens de regering van Karel de VII
van Frankrijk, waren dit alle personen
uit zijn naaste omgeving.
Schoppenheer was Koning Karel zelf.
Hartenheer Karel de Grote, Klaverheer
Alexander de Grote, Ruitenheer Cae
sar. Klavervrouw zijn eigen gade Maria
van Anjou, Ruitenvrouw zijn rnaitresse
Agnes van Sorel, gevolgd door zijn
moeder Isabella van Beieren als Harten
vrouw en tenslotte Schoppenvrouw voor
Jeanne d'Arc. Schoppen- en Klaverboer
waren de beroemde ridders, Lancelot en
Ogier. Harten- en Ruitenboer waren'
minstens even beroemd, daar het hier
schurken betrof, die tijdens zijn bewind
leefden. Tot het einde van de 18e eeuw
is de speelkaart een van de middelen
geweest, waarmee politieke toestanden
verheerlijk of becritiseerd werden.
Spellen met afbeeldingen' van vreemde
dieren, mode, muziek, aardrijkskunde,
geschiedenis en talloze voor het publiek
onbekende en boeiende onderwerpen
vonden gretig aftrek. Al heel gauw werd
het kaartspel ingeschakeld bij het toe
komst voorspellen. Napoleon had een
privé-waarzegster, madame Leonard.
De kaarten, die zij gebruikte zijn nog
steeds ite koop. De Franse revolutie
ging trouwens niet ongemerkt aan het
kaartspel voorbij. Een eerste maatregel
van .de nieuwe machtshebbers was, dat
de kronen van de hoofden van de
koningen; verwijderd moesten worden.
Een paar jaar later kwam men op het
idee de leiders van de Franse revolutie
in het spel onder te brengen.
De vroegste kaarten, die bewaard zijn
gebleven, blijken met de hand getekend
en geschilderd te zijn op perkament of
dun ivoor. De Franse koningen speel
den met gouden kaarten, in die tijd was
een spel kaarten! een zeer kostbare aan
gelegenheid. Pas na 1450 nam de massa-
produktie een aanvang, namelijk door
de ontdekking van de houtsnede. Deze
werd al gauw toegepast bij de vervaar
diging van kaartspellen. Opmerkelijk
is, dat het kaartspel, in vergelijking tot
vele andere spelen, direct in alle lagen
van de maatschappij bedreven werd.
Het was vanaf het begin niet aan klasse
gebonden. In de loop van de 16e en 17e
eeuw evolueerden de poppen mee met
de mode van hun tijd. Het modebeeld
had zijn intrede gedaan in het kaartspel.
In de 18e eeuw kwam daar een einde
aan. In de 19e eeuw heeft men het op
nieuw geprobeerd. Het publiek weigerde
echter met mode-kaarten te spelen. Van
af die tijd is de kaartspeler zeer con
servatief geweest, wat zijn speelmateri
aal betreft.
De Russen' probeerden na 1918 de
voormannen van de revolutie in het
spel te introduceren. In 1928 moesten
zij het hoofd buigen voor de koningen
en hun gades, die hun rentree maakten.
Het zal U ongetwijfeld wel eens opge
vallen zijn dat in sommige kaartspellen
de schoppenaas mooier uitgevoerd is
Dhr. K. van den Houten, kantoorhou
der te Stellendam, verlaat op 1 nov. a.s.
de P.T.T.-dienst wegens het bereiken
van de pensioengerechtigde leeftijd.
Dhr. V. d. Houten begon zijn loopbaan
bij P.T.T. op 1 sept. 1924 te Goedereede.
De indiensttreding viel juist in de be
roerde twintiger jaren, vol van geruch
ten over bezuiniging, inkrimping van
personeel en ontslagen wegens over
compleet.
Na een aanlooptijd als vervanger bij
ziekte en vakanties op diverse kantoren,
volgde op 16 dec. 1932 een vaste aan
stelling te Stellendam.
Naast de werkzaamheden aan 't loket
viel er ook nog een telefooncentrale te
bedienen met 15 aansluitingen. Het
abonnementsgeld vergde toen een uit
gaaf van 2 gld. per maand en de ge-
sprekskosteh werden jaren lang bere
kend per 3 minuten telefoongebruik.
De vrije zaterdag was toen nog niet
uitgevonden. Het kantoor was ook za
terdags open tot half acht 's avonds en
de 2e bestelling kwam jaren lang ook
zaterdags om 21 uur binnen en werd
nog aan de man gebracht.
Zondags was er nog gelegenheid tot
telefoneren en het afhalen van post.
Een dagelijks terugkerende bezigheid
was destijds (men! had toen nog weinig
radio ontvangtoestellen) het telefonisch
opnemen van het weerbericht compleet
met hoogste en laagste barometerstan-
den.
Het aldus verkregen bericht werd da
gelijks in een kastje achter glas aan de
muur. van het gemeentehuis aange
bracht.
„Ander" Stellendam.
„Het was een heel ander Stellendam
als wat we nu kennen, vooral op fi
nancieel gebied" herinnert zich dhr. v.
d. Houten.
De visserij was nauwelijks lonend,
men mocht slechts een beperkt aantal
kilo's garnalen per dag vangen' en dan
nog slechts bij toerbeurt per vaartuig.
Het pellen a 2 cent per ons was een
aanvulling op de bepaald schamele ver
diensten.
Even welkom was de uitkering we
gens werkzaamheden aan een gestrand
schip n.l. het lossen van de inhoud. Men
rekende al van te voren met een derge
lijke meevaller en ieder begreep de be
doeling als gesproken werd over „'t geld
van 't schip".
Veel kinderen spaarden op school m.et
spaarbankzegels van 1 cent. Zodra het
spaartegoed was opgelopen tot het va
riabele bedrag van de kostprijs voor
een paar nieuwe klompen, volgde liqui
datie van het saldo tegoed, omdat dro
ge voeten gezonder waren dan het uit
zetten van geld bij een' spaarinstelling.
Het leven ebde zonder daverende din
gen verder totdat de Nationaal Socia
listische dreiging in Duitsland de kop
opstak, waarbij de telefonsche bereik
baarheid van de telefoonkantoren in
het kader van de paraatheid werden
opgevoerd tot dag- en nachtdiensten.
dan de andere azen. Dit is een over
blijfsel van de belastingheffing in
Engeland op speelkaarten. De fabrikant
was verplicht de schoppen'aas van de
regering te kopen. In 1805 werd Richard
Harding ter dood veroordeeld omdat hij
valse schoppenazen had gemaakt. Be
lastingheffing op kaarten werd bij ons
ingevoerd in 1796 en pas weer afge
schaft in 1927.
Oorlogsjaren.
De donkere oorlogsjaren vormden een
hoofdstuk apart met talloze verzoeken
om voedsel of vragen om bemiddeling
etc.
Na de invasie kreeg 't postkantoor
Stellendam Duitse militairen' als bezet
ting te verduren.
De telefoonpost werd ingericht als
centrale voor alle bunkers in en rond
Stellendam en 2 man bedienden geza
menlijk de talrijke posten, slechts enke
le plaatselijke abonnees werden nog
intact gelaten waarbij de kantoorhouder
assisentie moest verlenen' bij het tot
stand breiijgen van deze gesprekken.
Begin april werd de bezetting op
geheven, de telefoontoestellen meegeno
men en de verdere apparatuur gedemon
teerd.
Ondanks de slechter wordende le
vensomstandigheden', was dit alvast een
opluchting, die spoedig gevolgd zou wor
den door de totale bevrijding.
Ook nu weer kon P.T.T. een steentje
bijdragen bij de z.g. geldsanering en de
afwikkeling van de geldzuiverings
maatregelen.
Een heel brok werk met veel uit
eenlopende commentaren van 't pu
bliek in een land dat op weg was naar
een algemeen herstel.
De ramp.
De rampnacht van 1 febr. '53 bracht
opnieuw eri op ongekende schaal moei
lijkheden en verdriet en de P.T.T. leverde
weer zijn aandeel in de communicatie
uit het rampgebied met de niet getrof
fen delen uit het land.
Het kantoor werd met spoed bewoon
baar gemaakt, de telefooncentrale weer
volledig in dienst gesteld en de appa
ratuur grotendeels vernieuwd.
Een bijzonder druk en moeilijk jaar
kwam op gang, waarbij veel zoekwerk
moest worden verricht door het ont
breken van telefoonboeken en verdere
gegeveris.
Met ingang van 13 mei '54 werd de
automatische centrale in dienst gesteld
en de stilte na al deze uitzonderlijke
drukte was er een van verademing.
Vooruitgang.
Andere tijden kwamen, meer wel
vaart, de grote waterstaatswerken be
gonnen mensen te vragen, de recreatie
kwam op gang, de vrije zaterdag kwam
in 't zicht, kortom er was weer glans
aan 't leven.
Met de herinnering aan deze ambte
lijke beslommeringen in gedachten
komt er op 1 nov. a.s. een eind aan de
postale werkzaamheid van 48 jaren,
waarvan 40 jaar in Stellendam werd
doorgebracht.
Afscheid.
Hoewel dhr. v. d. Houten het afscheid
zonder veel plichtpleging wilde afslui
ten, zijn er in de gemeente verschillen
de stemmen opgegaan die van mening
zijn dat aan de beëindiging van een
dergelijke langdurige taakvervulling niet
zonder meer kan worden voorbijgegaan.
Derhalve heeft zich in de gemeente
een comité gevormd, dat met giften uit
de burgerij de scheidende familie een
stoffelijke blijk van waardering wil
overhandigen.
Een en ander zal pliaats vinden op 31
oktober a.s. om 20.00 uur in het Haegse
Huus te Stellendam.
Na afloop van dit officiële gedeelte
zal iedere belangstellende gelegenheid
krijgen om de familie v. d. Houten de
hand te drukken.