EiiAnDEn - niEuws „Doden zonder enige vorm van proces De heer K. v. d. Houten neemt na bijna halve eeuw afscheiil van lie P.T.T. Geslaagd Jeugdweekend in EIthato De oorsprong van het kaartspel 55 Gemeentebestuur organiseert contactavonden 3e blad Vrijdag 27 oktober 1972 No. 4133! Inleiding op gemeenteavond Ger. Gem. Actueel onderwerp vond aandachtig gelioor Voor een volle kerk hield dr. W. A. Kirpesteyn van Zwijndrecht dinsdag avond j.l. een referaat over Abortus Provocatus en Euthanasie op de gemeenteavond van de Jeugdvereniging „Sola Scriptura" van de Gere-1 formeerde Gemeente van Middelharnis. Het koor van de GerefGemeen- te „Met Hart en Stem" te Slikkerveer o.l.v. dhr. G. Zvverus luisterde deze j avoiid op met het zingen van psalmen en geestelijlce liederen. De leiding voor deze avond berustte bij de voorzitter van de Jeugdvereniging, dhr. C, Lodder die in zijn openingsvroord de gedachten van de vereniging ver tolkte toen hij zei dat dergelijke gemeenteavonden worden gehouden met het doel een band te leggen of te verstevigen tussen de jongeren en ouderen. Hij verheugde zich over de aanwezigheid van zoveel belang stellenden, waaronder velen van andere verenigingen, ook verschillende ambtsdragers van andere gemeenten en veel belangstellenden. Ontkerstening Abortus provocatus Tegenwoordig wil men abortus gaan zien als een anticonceptie middel, maar zo mogen wij het be slist niet zien, waarschuwde spr. Het blijft moord van een levend wezen. Het komt hierop neer, zoals ook in de Bijbel staat geschreven, men wil eten, drinken en vrolijk zijn, waardoor de geslachtsgemeen schap komt te staan op het peil van de dieren zodat het als een iigeslachtsconsumptie" wordt ge- aeu. Euthanasie Gestadige druppel Dankwoord Dr. Kirpesteyn heeft op bijzon dere leerzame wijze zijn betoog ge houden en het lijkt ons dat velen een goede avond gehad hebben. Het koor van Slikkerveer heeft even eens op voortreffelijke wijze voor de opluistering van deze gemeen teavond gezorgd, de voorzitter maakte bij de sluiting hierdan ook melding van en bedanltte dr. Kir pesteyn en koor voor het „gewel dige" waarvoor zij gezorgd had den. Deze mooie avond werd be sloten met het zingen van psalm 79 5 en 7. ff INGEZONDEN STELLENDAM Comité organiseert afsdieidsavond voor sympatiiieke icantoorhouder rr B»!;- „In deze bange tijd waarin liet Ne derlandse volk steeds meer ontkerstend en met steeds grotere vaart terugkeert naar liet heideridom, waar bomaansla gen, terreur, abortus en euthanasie tot de gewone dingen van de dag gaan be horen, is het van groot belang dat over deze grote problemen' gesproken wordt vanuit Gods Woord", aldus dr. Kirpe steyn. Wij mogen er beslist niet vanuit gaan dat deze problemen ophouden te bestaan bij de deuren van de Geref. Gemeente, dit is beslist niet zo, ver duidelijkte spr. Gebleken is uit de prak tijk dat er nu voorstanders zijn van abortus en euthanasie die zich vroeger uitgaven als grote tegen'standers. Wij moeten goed voor ogen houden dat wij niet beter zijn. Spr. voelde het als zijn plicht om over deze zaken te spreken en ze te benaderen vanuit de Bijbel. „Abortus provocatus wil zeggen, het aibreken van zwangerschap bij een ge zonde vrouw. Deze kleine ingreep die daarvoor nodig is. is eigenlijk medisch gezien van zeer geringe betekenis. Maar wanneer we het vanuit de Bijbel zien dan heeft het wel degelijk -grote gevol gen," aldus dr. Kirpesteyn. Wanneer een' borduursel Gods dat groeit in het moederlichaam zondermeer gedood wordt, dan is dat een ernstige zaak. Men wil echter doen geloven aldus spr. dat een dergelijke vrucht in dat sta dium eigenlijk toch geen leven is, maar zo zei hij: „Laat u nooit door zulke praat van de wijs brengen. Een dode cel kan immers niet groeien en delen, en daarom hebben' wij bij abortus niet te maken met een dode maar met een levende cel, een schepsel Gods dat ge dood wordt. Wanneer er abortus ge pleegd wordt wil dat zeggen dat we ons vergiijpen aan Gods eigen beeld, want de mens is immers geschapen naar Gods eigen beeld en gelijkenis", bena drukte inleider. „De geest van de mens is zo ontzettend verbitterd dat men' de kwantiteit gaat opofferen voor de kwaliteit, vervolgde hij. Men is zich dn Nederland ook niet bewust van de demoraliserende invloed die deze zaken met zich meebrengen wanneer abortus geheel wordt vrij ge steld. In Japan werd in 1958 de abortus- daad vrijgesteld en nu zit men met de brokken," verduidelijkte spr. Het heeft nl. bij velen funeste geestelijke gevol gen hetwelk morele knaging veroor zaakt. Vele vrouwen zien in allerlei erge zaken die er voorvallen een' straf, om dat zij abortus hebben laten plegen, dit is natuurlijk bijgeloof maar hiermee wordt duidelijk welke funeste gevolgen het heeft voor de bevolking. Maar hoe moet het dan wanneer een Wouw die ongeneeslijk ziek is in zwan- 'gerschap verkeert? Spr. mening was hierover dat dit eigenlijk helemaal niet voor kan 'komen omdat het huwelij ks- lornuilier zegt dat de man met ver stand dient te wonen bij zijn vrouw, ™s wanneer een vrouw ongeneeslijk ziek is, moet zwangerschap kunnen ^oorkomen worden, dit is ook een' gebod des Heeren. Men zou hier tegenover Kunnen stellen „Wees vruchtbaar en vermenigvuldigt u", maar dit heeft zeker seen betrekking op zulk een toestand. '^ck was het in Israël geheel anders Sissteld dan in onze tijd," verduidelijkte '^P!'. Als er toen een man stierf moest de broer van diens overledene zaad j'enrekken bij de weduwe, dit zag al- l'^maal op de komst van de Heere Je- '^us. Daardoor kwamen er toen' ook Mveel polygame huwelijken voor, denk waar aan Abraham, Jacob, David en j vele anderen. Wij kennen het polygame huwelijk niet meer, bij ons is het iede re man heeft zijn eigen vrouw, dus het monogame huwelijk. Het wordt natuurlijk wel anders wan neer bij een ernstig ongeval van een zwangere vrouw, het ergste voor haar leven wordt gevreesd, wanneer zij zwan ger blijft, dan moet inderdaad de vrouw wanneer dat mogelijk is in het leven worden behouden, deze gevallen' komen echter niet zoveel voor, aldus spr. Bij euthanasie kan men onderscheid maken tussen aktieve en passieve eu thanasie, aktief wil zeggen w^anneer op verzoek van bloedverwanten of wie dan ook (b.v. de arts), de patiënt een spuitje gegeven wordt zodat hij of zij sterft. Passief wil zeggen dat men nalaat de patiënt medicijnen te geven', waardoor hij nog in het leven behouden zou kun nen worden, verduidelijkte dr. Kirpe steyn. Echter bij deze materie blijkt de .grote vraag van discussie te zijn, wan neer eigenlijk de patiënt gestorven is. Is dit wanneer het hart stilstaat en de hersenen nog in orde zijn, of anders om? zo wikt en weegt men. Wanneer het hart nog goed funktioneert en de herserien beschadigd zijn dan is dit het juiste moment voor een harttranspla- tie. De mens gaat dus beslissen over zijn medemens wanneer het leven voor zulk- een zinloos geworden is, zo ook bij zwaar invaliden en mensen die aan ern stige aderverkalking lijden, of die een' ernstig lijden moeten doorstaan, en waarvoor het lijden ondragelijk gewor den is. Spr. verduidelijkte hierbij dat de geneeskunst over zulke goede medi cijnen beschikt dat het ernstige lijden in bijna alle gevallen tot een minimum kan worden teruggebracht. Het leven zou inderdaad zinloos zijn wanneer wij aan het leven' inhoud zou den moeten geven zei spr. Maar dit be hoeven wij niet te doen, dit heeft God gedaan, door zijn enigen Zoon op aarde te zenden en Christus heeft zichzelf vernietigd tot behoudenis van zijn uit verkorenen. Wij mensen mogen nooit de tijd be palen' van iemands overlijden, wanneer iemand op zijn sterfbed ligt dan moet de arts en verpleegster weten waar de grens getrokken moet worden, want God kan soms op het laatste moment nog wonderlijke daden verrichten. Dr. stelde dat wij eerbied dienen te heb ben voor de dood. Wij dienen onze naaste lief te hebben als ons zelven eri God boven alles en mogen ons zelf nooit pretenderen iemand te doden: ,,Gij zult niet doden". Voor wat betreft een harttransplanta tie voerde spr. aan, dat het geneeskundig gezien iets geweldigs is, maar men gaat hier iemands leven verkorten om het leven van een ander te behouden. Ook hier gaat de mens uitmaken of het le ven voor iemand zinloos geworden' is, en dit mag de mens nooit doen, dit be slist God zelf, stelde spr. duidelijk. Spr. verklaarde zich bevreesd voor de „gestadige druppel". Ons volk, zo stelde hij, wordt geheel verbroederd met al deze problemen, ja wij gaan een ver bond sluiten met de bezoldiging der zonde, met de dood. Wij horen in deze angstige wereld van kindermoord, ouderen en ongeluk- kigen opruimen doch, zo stelde spr.: „Wees niet bevreesd, want God heeft al deze dingen voorzien en laten' be schrijven in de Evangeliën. Hij zegt daarin: „Ik heb de wereld overwon nen." Er komt echter een dag dat wij re kenschap moeten afleggen van al onze daden voor Gods Rechterstoel, dan zal er ook van ons gevraagd worden of wij getuigd hebben in deze wereld en zo niet dan zullen wij zoals geschreven staat doodgeslagen' worden voor Zijn voeten, waarschuwde spr. Wij mogen niet zeggen „Wat kan ik er aan doen dat al deze zonde in de wereld gekomen is," want als de Heilige God niet gekomen was, dan hadden wij niet geweten wat zonde is, dus had er geen verlossing mogelij'k geweest. OOLTGENSPLAAT ff Bespreking op hoogstaand peil Uitgaande van het hervormde Jeugd- kontakt „Ooltgensplaat" werd er j.l. za terdag t.m. maandag een jeugdweekend gehouden: met als thema „Leiding of misleiding". Ongeveer 65 jongelui na men aan dit geslaagde jeugdweekend deel. De gasten kwamen o.a. uit Hel- levoetsluis, Slikkerveer, Vlaardingen, Capelle a.d. IJssel, Krimpen a.d. IJssel, Dinteloord, Stad aan 't Haringvliet, Dirksland, Herkingen, Langstraat en de thuisgemeente Ooltgensplaat. Niemand kwam van heel ver. Toch waren er en kele jongens die dachten dat de Plaat wel heel ver weg was. Om 's middags drie uur hier te zijn waren ze 's mor- geris al om 8 uur vertrokken en stap ten ruim een uur later te 9.15 u. op het Weespad uit de bus. Nergens was er zo vroeg op de zaterdag een kop koffie of een zakje patat te koop Maar ter zake. In ,,Eltthato" werd de groep ontvangen met koffie, waar te 4 uur de film „Hls Land" van BUly Graham werd vertoond. Na de gezame- lijke maaltijd werd de avond gezellig doorgebracht met als spelleider Cor Buscop. Kees Bom sloot de avond, waar na de jongelui naar hun slaapadressen werden gebracht. Preelcbespreïcing Zondagmorgen werd de kerkdienst bezocht, waarin voorging als gastpredi- kant ds. W. H. van Kooten van Hille- gersberg. Tekst Exodus 33 21. 's Middags maakte de groep een wan deling naar 't Fort „Prins Frederik" waar Kees Neels enige uitleg gaf over de geschiedenis hiervan. Na de maal tijd ging men ter kerke bij de plaatse lijke predikant ds. A, W. van der Plas. Tekst Daniël 6 11, waarin duidelijk het thema van het weekend „leiding of misleiding" tot uitdrukking kwam. Over de preek had er na de dierist in „EIthato" een discussie plaats. In groe pen werden de volgende drie vragen behandeld, die door ds. van der Plas waren opgesteld. 3. Hoe zou de Heere ons leven willen leiden? 2. Hoe kunnen we leiding en (mis) verleiding onderscheiden? 3. Wat kan ons helpen om te getui gen van Christus? De discussie die op een hoogstaand peil werd gevoerd, moest te 10.30 uur noodgedwongen' worden beëindigd. De nieuwe jeugdwerkleider, de heer D. den Boon, die woensdag 10 oktboer tot zijn werk op Flakkee werd ingeleid, maakte de kerkdienst en de discussie mee. De commissieleden, die dit weekend hebben voorbereid, danken alle inwo ners van Ooltgensplaat voor hun mede werking, hetzij door het beschikbaar stellen van slaapplaatsen of anderzins. Het Jeugdkontakt mag op een geslaagd, gezellig en leerzaam weekend terug zien. OOSTFLAKKEE Ook dit seizoen organiseert het ge- meenetebestuur van Oostflakkee con- tactavonden voor de bevolking. De bur gemeester, de heer W. M. van der Harst zal zich ditmaal hoofdzakelijk bepalen bij de openbare voorzieningen in de gemeente (de dorpskernen). Na de inleiding is er volop gelegenheid om met de diverse afgevaardigden' van de gemeente (burgemeester, wethouders, hoofden van diensten, etc.) van gedach ten te wisselen. De bijeenkomsten worden op de vol gende data gehouden: OUDE TONGE op manadag 30 oktober a.s. in de aula van de Openbare School, Willemstraat 6; DEN BOMMEL op maandag 6 november a.s. in het Verenigingsgebouw, Be neden Oostdijk; AOHTHUIZEN LANGSTRAAT op maandag 20 november a.s. in het Zusterhuis, Achthuizen 79; OOLTGENSPLAAT op maandag 27 november a.s. in het Verenigings gebouw „'t Centrum", van Weel straat 10. Al deze vergaderingen vangen aan te 19.30 uur. Een ieder is welkom. Noteer alvast de datum. SCHERPENISSE Zeeuws kampioen politïehondendres- suur. Bij de kampioen wedstrijden poli- tiehondendressuur op een terrein in Clinge werd de heer A. Bal met zijn bouvier Bizon Zeeuws kampioen met 265 punten. Een attente lezer, dhr. A. Wagner, die renarts te Dirksland heeft ons d.m.v. toezending van het blad „Arts en auto" gewezen op een in dit blad voorkomend artikel over de geschiedenis van het kaartspel. Dhr. Wagner stelt de daarin gegeven verklaring tegenover het on langs in ons blad geplaatste artikeltje waarin werd beweerd dat de afbeel dingen op het kaartspel dieriden om be wust met God en Zijn Heiligheid te spotten. Dhr. Wagner vraagt zich in een' be geleidend schrijven af of het wel „fair play" is een dergelijke voorstel ling van zaken tp geven die z.i. van alle waarheid ontbloot is. Wel geeft dhr. Wagner toe dat het bij het kaart spel voorkomt dat veelal in combinatie met alcoholgebruik geldbedragen worden ingezet maar hij denkt dan terug aan de tijd dat hij 'met lucifers „knobbelde" waarbij ook geldbedragen verloren of gewonnen konden worden. „Dat heeft echter niets met lucifers te maken" stelt dhr. Wagner nadruk kelijk vast. Hij gelooft dan ook dat het een volijverig fantasierijk zedenmees ter is geweest die het kaartspel de ge wraakte reputatie heeft opgelegd. „We hoeven toch Gods naam niet te verde digen door dit soort boerenbedrog?" vraagt de briefschrijver zich af. Hij houdt het erop dat kaarten, schaken, domino, halmia e.a. gezelligheidsspelen zijn zonder de eerder door ons genoem de kwalijke achtergrond. Het artikeltje hadden we onbecom- mentateerd uit een kerkblad overge nomen. (Red.) Onderstaand een korte weergave uit het door dhr. Wagner overlegde arti kel: Over de herkomst weet men nog steeds niet veel. De meningen lopen uit een. Evenals het schaakspel veronder stelt men dat het eerste kaartspel uit China komt. Een andere veronderstel ling is Abessinië, vandaar zouden de Egyptenaren het weggehaald hebben. Rond de 14e eeuw moet het in Europa geïntroduceerd zijn, waar vandaan ook al weer onbekend. In 1369 verbood Ka- rel V, Koning van Frankrijk, een aantal spellen, waaronder teerlingen, schijven, kaatsen en kegelen. Over kaarten wordt in deze verordening niet gesproken, evenals de verordeningen, uitgevaar digd door de kerkvergaderingen uit die tijd, waarin herhaaldelijk een groot aantal spelen verboden werd. Jan de Eerste, Koning van Castilië Spanje verbood in 1387 een aantal spelen, waaronder voor het eerst het kaartspel. Aardig is te weten dat de stad Parijs in een verordening van 1397 het kaartspel voor handwerkslieden op werkdagen verbood. In het begin van de ontwikkelings gang van de speelkaart heeft ieder land zijn eigeh afbeeldingen gekend. In Italië werden kaarten gemaakt met afbeeldingen van bekers, stokken, mun ten en zwaarden. In Duitsland gebruikte men kaarten met harten, bladeren, bellen en eikels. In Zwitserland was het weer anders, hier waren het schilden, rozen', bellen en eikels. In Frankrijk werden reeds zeer vroeg de ons bekende afbeeldingen gebruikt: harten, schop pen, ruiten en klaveren. De kaarten beeldden in die tijd stuk voor stuk een bepaald personage uit. Tijdens de regering van Karel de VII van Frankrijk, waren dit alle personen uit zijn naaste omgeving. Schoppenheer was Koning Karel zelf. Hartenheer Karel de Grote, Klaverheer Alexander de Grote, Ruitenheer Cae sar. Klavervrouw zijn eigen gade Maria van Anjou, Ruitenvrouw zijn rnaitresse Agnes van Sorel, gevolgd door zijn moeder Isabella van Beieren als Harten vrouw en tenslotte Schoppenvrouw voor Jeanne d'Arc. Schoppen- en Klaverboer waren de beroemde ridders, Lancelot en Ogier. Harten- en Ruitenboer waren' minstens even beroemd, daar het hier schurken betrof, die tijdens zijn bewind leefden. Tot het einde van de 18e eeuw is de speelkaart een van de middelen geweest, waarmee politieke toestanden verheerlijk of becritiseerd werden. Spellen met afbeeldingen' van vreemde dieren, mode, muziek, aardrijkskunde, geschiedenis en talloze voor het publiek onbekende en boeiende onderwerpen vonden gretig aftrek. Al heel gauw werd het kaartspel ingeschakeld bij het toe komst voorspellen. Napoleon had een privé-waarzegster, madame Leonard. De kaarten, die zij gebruikte zijn nog steeds ite koop. De Franse revolutie ging trouwens niet ongemerkt aan het kaartspel voorbij. Een eerste maatregel van .de nieuwe machtshebbers was, dat de kronen van de hoofden van de koningen; verwijderd moesten worden. Een paar jaar later kwam men op het idee de leiders van de Franse revolutie in het spel onder te brengen. De vroegste kaarten, die bewaard zijn gebleven, blijken met de hand getekend en geschilderd te zijn op perkament of dun ivoor. De Franse koningen speel den met gouden kaarten, in die tijd was een spel kaarten! een zeer kostbare aan gelegenheid. Pas na 1450 nam de massa- produktie een aanvang, namelijk door de ontdekking van de houtsnede. Deze werd al gauw toegepast bij de vervaar diging van kaartspellen. Opmerkelijk is, dat het kaartspel, in vergelijking tot vele andere spelen, direct in alle lagen van de maatschappij bedreven werd. Het was vanaf het begin niet aan klasse gebonden. In de loop van de 16e en 17e eeuw evolueerden de poppen mee met de mode van hun tijd. Het modebeeld had zijn intrede gedaan in het kaartspel. In de 18e eeuw kwam daar een einde aan. In de 19e eeuw heeft men het op nieuw geprobeerd. Het publiek weigerde echter met mode-kaarten te spelen. Van af die tijd is de kaartspeler zeer con servatief geweest, wat zijn speelmateri aal betreft. De Russen' probeerden na 1918 de voormannen van de revolutie in het spel te introduceren. In 1928 moesten zij het hoofd buigen voor de koningen en hun gades, die hun rentree maakten. Het zal U ongetwijfeld wel eens opge vallen zijn dat in sommige kaartspellen de schoppenaas mooier uitgevoerd is Dhr. K. van den Houten, kantoorhou der te Stellendam, verlaat op 1 nov. a.s. de P.T.T.-dienst wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Dhr. V. d. Houten begon zijn loopbaan bij P.T.T. op 1 sept. 1924 te Goedereede. De indiensttreding viel juist in de be roerde twintiger jaren, vol van geruch ten over bezuiniging, inkrimping van personeel en ontslagen wegens over compleet. Na een aanlooptijd als vervanger bij ziekte en vakanties op diverse kantoren, volgde op 16 dec. 1932 een vaste aan stelling te Stellendam. Naast de werkzaamheden aan 't loket viel er ook nog een telefooncentrale te bedienen met 15 aansluitingen. Het abonnementsgeld vergde toen een uit gaaf van 2 gld. per maand en de ge- sprekskosteh werden jaren lang bere kend per 3 minuten telefoongebruik. De vrije zaterdag was toen nog niet uitgevonden. Het kantoor was ook za terdags open tot half acht 's avonds en de 2e bestelling kwam jaren lang ook zaterdags om 21 uur binnen en werd nog aan de man gebracht. Zondags was er nog gelegenheid tot telefoneren en het afhalen van post. Een dagelijks terugkerende bezigheid was destijds (men! had toen nog weinig radio ontvangtoestellen) het telefonisch opnemen van het weerbericht compleet met hoogste en laagste barometerstan- den. Het aldus verkregen bericht werd da gelijks in een kastje achter glas aan de muur. van het gemeentehuis aange bracht. „Ander" Stellendam. „Het was een heel ander Stellendam als wat we nu kennen, vooral op fi nancieel gebied" herinnert zich dhr. v. d. Houten. De visserij was nauwelijks lonend, men mocht slechts een beperkt aantal kilo's garnalen per dag vangen' en dan nog slechts bij toerbeurt per vaartuig. Het pellen a 2 cent per ons was een aanvulling op de bepaald schamele ver diensten. Even welkom was de uitkering we gens werkzaamheden aan een gestrand schip n.l. het lossen van de inhoud. Men rekende al van te voren met een derge lijke meevaller en ieder begreep de be doeling als gesproken werd over „'t geld van 't schip". Veel kinderen spaarden op school m.et spaarbankzegels van 1 cent. Zodra het spaartegoed was opgelopen tot het va riabele bedrag van de kostprijs voor een paar nieuwe klompen, volgde liqui datie van het saldo tegoed, omdat dro ge voeten gezonder waren dan het uit zetten van geld bij een' spaarinstelling. Het leven ebde zonder daverende din gen verder totdat de Nationaal Socia listische dreiging in Duitsland de kop opstak, waarbij de telefonsche bereik baarheid van de telefoonkantoren in het kader van de paraatheid werden opgevoerd tot dag- en nachtdiensten. dan de andere azen. Dit is een over blijfsel van de belastingheffing in Engeland op speelkaarten. De fabrikant was verplicht de schoppen'aas van de regering te kopen. In 1805 werd Richard Harding ter dood veroordeeld omdat hij valse schoppenazen had gemaakt. Be lastingheffing op kaarten werd bij ons ingevoerd in 1796 en pas weer afge schaft in 1927. Oorlogsjaren. De donkere oorlogsjaren vormden een hoofdstuk apart met talloze verzoeken om voedsel of vragen om bemiddeling etc. Na de invasie kreeg 't postkantoor Stellendam Duitse militairen' als bezet ting te verduren. De telefoonpost werd ingericht als centrale voor alle bunkers in en rond Stellendam en 2 man bedienden geza menlijk de talrijke posten, slechts enke le plaatselijke abonnees werden nog intact gelaten waarbij de kantoorhouder assisentie moest verlenen' bij het tot stand breiijgen van deze gesprekken. Begin april werd de bezetting op geheven, de telefoontoestellen meegeno men en de verdere apparatuur gedemon teerd. Ondanks de slechter wordende le vensomstandigheden', was dit alvast een opluchting, die spoedig gevolgd zou wor den door de totale bevrijding. Ook nu weer kon P.T.T. een steentje bijdragen bij de z.g. geldsanering en de afwikkeling van de geldzuiverings maatregelen. Een heel brok werk met veel uit eenlopende commentaren van 't pu bliek in een land dat op weg was naar een algemeen herstel. De ramp. De rampnacht van 1 febr. '53 bracht opnieuw eri op ongekende schaal moei lijkheden en verdriet en de P.T.T. leverde weer zijn aandeel in de communicatie uit het rampgebied met de niet getrof fen delen uit het land. Het kantoor werd met spoed bewoon baar gemaakt, de telefooncentrale weer volledig in dienst gesteld en de appa ratuur grotendeels vernieuwd. Een bijzonder druk en moeilijk jaar kwam op gang, waarbij veel zoekwerk moest worden verricht door het ont breken van telefoonboeken en verdere gegeveris. Met ingang van 13 mei '54 werd de automatische centrale in dienst gesteld en de stilte na al deze uitzonderlijke drukte was er een van verademing. Vooruitgang. Andere tijden kwamen, meer wel vaart, de grote waterstaatswerken be gonnen mensen te vragen, de recreatie kwam op gang, de vrije zaterdag kwam in 't zicht, kortom er was weer glans aan 't leven. Met de herinnering aan deze ambte lijke beslommeringen in gedachten komt er op 1 nov. a.s. een eind aan de postale werkzaamheid van 48 jaren, waarvan 40 jaar in Stellendam werd doorgebracht. Afscheid. Hoewel dhr. v. d. Houten het afscheid zonder veel plichtpleging wilde afslui ten, zijn er in de gemeente verschillen de stemmen opgegaan die van mening zijn dat aan de beëindiging van een dergelijke langdurige taakvervulling niet zonder meer kan worden voorbijgegaan. Derhalve heeft zich in de gemeente een comité gevormd, dat met giften uit de burgerij de scheidende familie een stoffelijke blijk van waardering wil overhandigen. Een en ander zal pliaats vinden op 31 oktober a.s. om 20.00 uur in het Haegse Huus te Stellendam. Na afloop van dit officiële gedeelte zal iedere belangstellende gelegenheid krijgen om de familie v. d. Houten de hand te drukken.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1972 | | pagina 11