Terugblik in het grijs verleden De neergang van de visserij van IMiddelharnis PFAF HET IS ZO VER WaBrdGDOnnGII ter waarde van 15% van het bestede bedrag extra aanbiedingen met direiit voordeei 39.75 49.75 21.95 1.98 Dames-Pantykousen KINDER-MAILLOTS r-7--------------------------------------r---------------------------------- BRUIDSKAMER moderne BOETIEK TELEURGESTELD... (door HAN BOOMSMA) RUIL ZE IN W. RIKKEN N.V- Woensdag 15 december a.s. wordt onze nieuwe moderne Vanaf donderdag 16 december zijn wij weer voor U open. iJt^fcWiUlICjl^^ ■■EllmLi^^lwlEi ontvangt U op alle aankopen tot 31 december a.s. Deze waardebonnen blijven geldig tot 15 februari 1972. De alom bekende ,,BUIJSSE" OVERALL Nieuwe normale prijs nu 25,95 Door vroegtijdige inkoop kunnen wij U deze nu aanbieden als openingsreklame voor Doe nu uw voordeel Alle maten Nu één voordeelprijs NU 2 stuks voor Alle maten .....één p r ij s NU VOOR 5i>95 S^onderdag 16 december a.s. 's avonds van 7 tot 9 uur gelegenheid tot bezichtiging van onze nieuwe zaak. GEEN KOOPAVOND. V Aparte modern ingerichte met grote keus in BRUIDSJAPONNEN in wit - lila en geel met de nieuwste snufjes. i OOK VOOR X t GRAMMOFOON- X PLATEN voordo. modern» PFAFF zlg-zag, lichtgewicht Wij ruilen alle merken,in,; ook vrcemdo f aesHX^» OP mmm X ------------------------------------ J. ZANDSTRA sommelsdije; ALS BOVENDIEN Op alle bekende MERK - MATRASSEN NU 20% REDUKTIE o.a.: „VREDESTEIN" Polyether 2 zijdig doorgestikt ca. 14 mm. dik 80 X190 van 125,00 nu 100,- 90 X 190 van 141,25 nu 113,- 120 X190 van 190,00 nu 153,- 130 X190 van 207,50 nu 166,- De beroemde „DKAKA-CEL" matrassen 80 X 190 van 140,00 nu 112,- 90 X190 van 160,00 nu 128,- 120 X190 van 215,00 nu 172,- 130 X190 van 235,00 nu 188,- 100% WOLLEN VAN WIJK'S DEKENS OPENINGS - EEKLAME 1 pers. 150 X 220 vooi 2 pers. 190 X 240 VOOI Verder op alie woilen en draion dekens 20% REDUKTIE WEEKEND SHIRTS Effen- en gedessineerde OVERHEMDEN Normale prijzen 18,90 tot 22,90 EXTRA AANBIEDING i:^^-,:.-.,:i MIDDELHARNIS Uniek voor Flakkee Vs. 14 december 1971 „EILANDEN-NIEUWS" Bladz. 1 s e foen de visajslag van Middelharnis ill 1S5B opgeheven moest worden was u visserij ten dode opgeschreven. Alle jjgjporÉ op België werd na 1840 on- felijfc gemaakt de Belgen eisten 100 'lo tot 300 "/o belasting op de oJtondse vis naderhand werden de- percentages geminderd. Daarbij m, dat de sloepen van Middelhar- 2 -^weliswaar gebouwd naar de veel mrdige /ranse chaloupes nog rtt zo groot waren. Ik ben eens wezen praten in Vlaar- Jingen, waar een' prachtig museum van lie zeevisserij is en wat vooral zo be langrijk is, men vindt er een uitste kende verzameling documentatie over Je visserij, en een zeer voorkomend en welwillend wetenschappelijk ambtenaar, £g je als je vragen hebt wil hel pen met ze op te lossen. Wie niet bepaald in de papieren do- oamentatiestukken wil duiken ziet er een keur van modellen van allerlei schepen, die in de loop der jaren ge bruikt werden voor de zeevisserij hetzij op haring, hetzij op kabeljauw en schelvis enz. enz. Onder de verzameling scheepsmodellen is o.a. een halfmodel van de M.D. 4. Bij dit eerste zoeken naar documen tatie kwam ik de mededeling tegen over 1835, dat er in Middelharnis één kiel- schip was, en de andere chaloupes wa ren platboomsloepen. Bij een volgend bezoek zal het zeker nodig zijn wat meer over die schepen te weten zien te tomen. Er was helaas geen enkele te kening van zulk een schip of een model te vinden. Maar die mededeling wijst tocli wel op de slechte toestand van on ze iiaven, die een getijhaven was. Dat betekende: dat de sloepen met laag water met hun romp op de bodem van de haven, op de modder of de bank bleven rusten. Voor een schip is dat niet zo bevorderlijk. De romp is ziwaar, de masten en al wat aan boord is hebben een groot gewicht en als de ballast nog aan boord is, drukt dit allemaal mee. Het enige kielsohlp moest een plaats krijgen, waar het bij laag water niet om kon vallen, ook al bleef het niet vlot. Over de grootte van de vloot zijn er zeker nadere gegevens op te diepen. Jaarverslagen van de visserij van de vorige eeuw berusten daar. Het is al leen een kwestie van tijd, om die hon derden verslagen door te worstelen om nauwkeurig alle gegevens te vinden. -^sn sluis Een belangrijke verbetering was, dat in 1865 de haven van Middelharnis door een grote sluis met sluisdeuren van het Haringvliet afgesloten kon worden. Men kon het water in de haven hoog blijven houden. De rederij P. L. SUs in Middel harnis liet daarom blijkbaar al in 1874 een sloep bouwen van ruim 20 meter lengte. De sloepen, die toen gebouwd konden worden of aangekocht had den grotere diepgang dan de oude sche pen. Als jongen her.nneren we ons heel goed, dat wanneer een sloep naar zee ging er op het jaagpad van de West- havendijk een tweetal paarden stond te wachten om het schip, als het vrijge maakt was van de wal, naar het haven hoofd te trekken. De sluismeester ver kreeg van te voren bericht, dat de sloep of vaak sloepen uit zouden varen en zette het water zo hoog mogelijk in de haven. Soms stond het water op het jaagpad. Maar dat was noodzakelijk, omdat in de sluis op het havenhoofd een dorpel zat. Daar moest het schip vanwege zijn diepgang overheen ko men. Na de schutting konden de paar den niet veel meer doen, de Meneerse- naren, die het schip met de bemanning uitgeleide deden, trokken, als de wind ongunstig was, het schip naar het einde van de keiendam. Met de eb-stroom mee zocht de schipper van de sloep de weg naar zee. Meest ging het langs de Hoornse hoofden, voorbij Hellevoetsluis dan kwam een lastig stuk. In verband met de grootte van de sloep, die niet zo gemakkeijk kon prangen het vissers- woord voor laveren in nauw vaarwa ter, werd de toevucht genomen, dat een paar vissers het bijbootje te water lie ten en dit voor de sloep spanden. Dan trachtten zij de sloep in de goede rich ting te laten drijven met de ebstroom naar zee. Nu is het wel niet zulk een geweldig stuk varen, maar er zijn le lijke banken bij Goedereede. Kwam er goede wind, dan werden de zeilen ge zet, men voer langs de Goereese en Ouddorpse kust. Je had daar al vroeg het strandpaviljoen van Bennemeer jr. Bennemeer sr. was hofmeester op de Middelharnisse boot, die naar Rotterda m voer. Bennemeer jr. zou nooit vergeten wetende dat een sloep uit Middel harnis v/egvoer, met vlagsignalen de vertrekkende sloep te groeten en bij te rugkeren een vlaggewelkomst te geven. Soms vertrok de sloep van het haven hoofd en ging door het aardappelgat dat is het water vlak langs de Flak- keese wal, langs het Dirkslandse haven hoofd, langs Stellendam naar zee. Onze zeevissers hadden het niet ge makkelijk om uit te varen, de Maas- sluisse vissers en de schippers uit Vlaardingen konden sleepboothulp ver krijgen om naar zee te gaan o'f terug kerende van de visgronden, deze hulp inroepen. Dat moest ook wel, omdat de Nieuwe Waterweg een druk vaar water begon te worden van stoom- schepen naar Rotterdam, en een aan varing lang niet denkbeeldig was. Dat sleepboothulp nodig was blijkt wel uit het verhaal van het vergaan van de sloep Bedachtzaamheid uit Middelharnis met schipper Gerrit Langbroek in 1890. De Bedachtzaam heid voer naar zee, laverend in de Nieuwe Waterweg toen het schip werd aangevaren door een Batavierboot,, die opstoomde naar Rotterdam. Volgens de regels te water moet een stoom schip wijken voor een laverend zeil schip, de Batavierboot heejt dit niet gedaan, een aanvaring volgde de Bedachtzaamheid zonk en ging verlo ren. De gezagvoerder van de Bata vierboot werd schuldig verklaard en de geleden schade werd vergoed. De reders van Middelharnis hebben de visserij commercieel bekeken. Een vlssloep bracht wel eens vis hier aan, maar het werd usance, dat de vissloepen hun vangst eerst in Nieuwediep, en wanneer later de haven en vooral de visafslag van IJmuiden in gebruik ge nomen wordt, dan is IJmuiden de eigen lijke thuis- en vertrekhaven van de Middelharnisse vissersvloot in het vis- seizoen. Alleen in de winter, als de schepen terug kwamen voor de jaar lijkse schoonmaakbeurt, kwamen ze in Middelharnis. Dan was het een ple zierig gegons van bedrijvigheid lang het Vmgerling. Als zo'n schip binnenkwam ging je met je schoolkameraadjes zoons van vissers mee aan boord, je bezag de wrongels het vooron der met de slaapplaatsen, je at de overgebleven harde sloepenkaak als grootste lekkernij. Maar vis voor de grote verkoop kwam hier bijna niet aan, die bleef in IJmuiden. Wanneer een schip in IJmuiden binnenviel, gingen na een paar reizen de hele bemanning met de trein naar Vlaardingen, nam de Middelharnisse boot naar huis, om na een kort verlof naar het schip terug te keren. Visseizoen was vaarseizoen. In Vlaardingen vond ik een notitie over 1887 van de sloepen van Middel harnis gemerkt M.D. met de cijfers, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 en 28 behoorden tot de rederij P. L. Slis en Zoon. De schepen met de letters M.D. en cijfers 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 en 32 waren van de rederij Kolff en Zoon. Beide firma's hadden dus 9 sloepen. Wij vonden die vloot, zo omstreeks 1910, die later tot 20 uitgebreid werd, altijd machtig groot als kind. Doch in de statistiek van 1892 staat vermeld, dat Vlaardingen 5 sloe pen en' 89 haringloggers bezat. Maas sluis 74 loggers en 3 sloepen, Schiedam 4 loggers, Scheveningen 36 loggers, 1 sloep en 219 bomschuiten, Katwijk 2 loggers en 70 bomschuiten, Noordwijk 1 logger en 17 bomschuiten, Amsterdam 6 loggers. Totaal 212 haringloggers en 19 vissloepen. Geen vermelding in deze statiestiek van de 18 sloepen uit Mid delharnis en van een onbekertd aantal sloepen uit Pemis, of mogelijk andere plaatsen. Jaren geleden schreef een oud Me- neersenaar in Eilandennieuws een serie artikelen over vissen, visserij en Mid delharnis. In zeer gemoedelijke toon schreef A. Faase al die artikelen, die gebundeld in een boek Zee en Eiland werd uitgegeven. Flakkee is meermalen' onderwerp geweest van schrijvers, die niet altijd in hun verhaal Flakkee recht hebben doen wedervaren. Maar dat boek van Faasse is een eerlijk en uit stekend boek, hij vertelt in een gezel lige trant over zijn geboortedorp, die hij na de watersnood van 1953 opnieuw bezocht en wat sahrok van alle veran deringen. Ik neem er eens een klein brokje van zijn vele verhalen over, het is het ge deelte, dat hij vertelt dat de rederij Slis twee Belgische sloepen overnam. Het waren grote schepen, weet hij te vertellen, maar in de volksmond waren de schepen niet gezien. Ze waren ver vloekt verklaard, omdat de Belgen zo vloekten. De geschiedenissen met die sloepen hebben plaats gemaakt,voor Faasse zelf naar zee ging. Doch in de wrongele van de schepen, waar hij op gevaren heeft, zijn hem de verhalen glashelder verteld. Belde schepen zijn vergaan. Het eerste verhaal was over de Ave- nir die omgedoopt werd in de Toe komst. Schipper Arie de Waard scheen een gelukkige reis in 1896 te hebben gehad, het schip had een igrote vangst aan zoutevis, en imen was op weg naar Middelharnis waar altijd nog wel wat zoutevis binnengebracht werd, die de reder van hier uit zou verkopen. Doch in het Goereese Gat sloeg het noodlot toe, het schip stootte lek, en wel zo lek, dat het door de bemanning verlaten moest worden. Schipper Arie de Waard wilde het schip niet verla ten, al drong de bemanning er op aan, en hij is met zijn schip ten onder ge gaan. Het tweede schip was de Pionier. Dit gebeurde in het voorjaar van 1899. Het werd aangevaren door een grote bark zeilschip met soms drie of vier masten en veel zeilen. De bemanning van de Pionier dacht meteen, dat het schip zou vergaan, sprong in eerste reactie over naar de bark. Doch drie vissers Jan de Man, Aren de Koning en Leen'dert de Koning misten de sprong en verdron ken. Stuurman Laurens van Gelder raakte bekneld tussen bark en sloep, werd zwaar gewond en stierf aan zijn verwondingen. Hij werd in Noorwegen begraven. Faasse vertelt in zijn boek uitvoerig over de vele ongelukken, waarbij Mid delharnisse vissers verdronken. Het is een lange lijst. De duitsers hebben een' spreekwoord, waarvan we de betekenis goed kunnen begrijpen: Seefahrt ist Not. Een spreekwoord, dat moeilijk te verta len is, of dit zou moeten met een vrije vertaling te geven, op zee zijn vele ge varen voor de zeelieden. De visserij zou het te Middelharnis zelve moeilijk kunnen bolwerken, hoe vakbekwaam de mensen ook waren. Het duurde te lang voor men van Middel harnis uitvarend op de visgronden was. Vanuit IJmuiden was het zeker een dag korter varen, de vissers maakten vis- reizen van 12 tot 14 dagen. Dan geldt natuurlijk hoe korter de reis naar de visgronden hoe beter het economisch is. Twee dagen heen varen, twee dagen te rug, dat betekent, dat men ten hoogste 10 dagen kon v_ssen op kabeljauw. En als het in die tijd nog eens slecht weer was, zodat men niet kon vissen, dan moest de terugreis aanvaard worden met weinig vangst, weinig besomming. De vissers hadden groot belang bij een goede besomming hun deel was l/17de immers van de opbrengst. En als in het visseizoen veel slecht weer voorkwam, dan betekende dit lage besomming, ar moede thuis, en er is in die jaren heel veel grote armoede geleden OVER UW ZIG-ZAG NAAIMACHINE NAAIMACHINEHinS Kertttmenstv. 17 - VeL (nS4e-S»f« BON: Vow gratis folders zenden aan Pfaff antwoordnummer 102, Bergen op Zooom. Naam: Adres: Plaats: KOMMF^T^niJK OOLTGENSPLAAT Kerstzangdiienst in Herv. Kerk. Za terdag 18 december a.s. des nam. 7.30 uur zal in de Hervormde Kerk een kerstzangdienst gehouden worden waar aan zullen medewerken: Chr. Gem. Zangvereniging „Jubilate" en het Chr. Kinderkoor „Jubilate"; Adrie Stam (Dubbeldam) solo; Jan Both (Ede) orgel; B. van Zijll (Middelharnis) orgel; Ds. A. W. v. d. Plas, declamatie, Ds., A. W. Meeder, meditatie, het geheel o.I.v. di rigent C. C. van den Heuvel. Er is een afwisselend programma samengesteld met samenzang, solozang Adrie Stam met aan het orgel Jan Both, het gemeng de koor zal een Kerstcantate uitvoeren, getiteld „Osanna in Excelsis" met koor, declamatie, solo, duetten en orgel. Alle belangstellenden zijn hartelijk welkom. Kerstfeest bejaarden. Het kerstfeest voor de bejaarden van Ooltgensplaat en Langstraat zal gehouden worden op woensdag 22 december a.s. in „Elthato". Om 4 uur worden de gasten verwacht voor een broodmaaltijd. Zij die alleen de avondsamenkomst willen bijwonen wor den om 6.30 uur verwacht. Afhalen per auto is mogelijk, maar dan gaarne een berichtje naar een der dames van het bejaardencomité „Elthato",, Voor deel name aan de broodmaaltijd is opgave ook gewenst en nodig. kledingzaak geopend! i. 1 i

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1971 | | pagina 5