liAnDEn niEuws
I reportages]
Het tegenwoordige
kasteel Moermond
PFAFF
Overdenking
Zeeuivse wandelingen
met dubbel
endelmoet
Beverius
X Ook voor t
stof-transport
W. RIKKEN N.V.
lp:,
I blad
Vrijdag 5 november 1971
No. 4035
-2S5^.
FOTOGRAFIE
J. ZANDSTRA t
SOMMELSDUK
uit de
Heilige Schrift
Nahesson
liulslioud-naaimachlne
ter wereld
:Ö4,
U.A.
pmber
gelijke
ondag
loge
nd, of
llllllllllllllliiiil
De ahortus.füm
De overheid in gebreke
Waar gaan we heen?
|De normloosheid en de zedeloosheid
>ginnen in ons land ontoelaatbare vor
men aan te nemen, en de brutaliteit
ran linkse en progressieve groepen
[ent geen grenzen meer. Tot deze con-
lusie moeten we toch wel ko-men na-
it we kennis genomen hebben van de
kkelingen rondom de vertoning
'ran de abortus-film door de Neder
landse Vereniging voor Sexuele Her
vorming, in een televisieuitzending,
londagavond j.l.
De feiten' zullen wel bekend zijn.
De N.V.S.H, vond liet nodig, informatie
te geven over abortus, opdat vrou-
vrm, die zich tot nu toe illegaal laten
aborteren, zouden besluiten deze in-
igreep op medisch-verantwoorden wij
ze zouden laten doen.
Toen bekend werd dat deze film zon
dagavond op de beeldbuis te zien zou
zijn, kwamen allerlei groepen in aktie.
Het Gereformeerd Politiek Verbond en
het Nationaal Evangelisch Verband de
den samen het verzoek aan Prol. Beel,
vice-voorzitter van de Raad van State,
de uitzending te verhinderen. De
Booms-Katholieke beweging Sint-WiUe-
brodus richtte een zelfde verzoek tot
premier Blesheuvel. De „Stichting voor
het ongeboren kind" (in september op
gericht om de waarborging van het
recht op leven voor het nog niet ge
boren kind te bevorderen) maakte za
terdag een kort geding aanhangig bij
de Haagse rechtbank waarbij als eis
werd gesteld dat de film verboden zou
worden. Achter het doel van deze stich
ting staan vele gynaecologen, theolo
gen, psychiaters, internisten en juris
ten.
Het heeft echter allemaal niet mogen'
baten'. De president van de Haagse
rechtbank. Mr. Slotemaker heeft ge
weigerd de film te verbieden en de
eis van de Stichting voor het onbeboren
kind afgewezen. Volgens de rechtbank
kan niemand er bezwaar tegen maken
dat de N.V.S.H. haar eigen opvattingen
over de abortus verkondigt. Dat is een
zaak van vrije meningsuiting. De te
genstanders moeten dan hun visie ook
maar publiek maken.
Zo ver zijn we dan nu al gekomen,
dat alles toegestaan is, in naam van de
vrije meningsuiting. De raadsman van
de „Stichting voor het ongeboren kind"
merkte ter zitting terecht op, dat eigen
lijk de overheid zelf (en niet de N.V.
S.H.) gedaagde had moeten zijn, om
dat zij in gebreke is gebleven, de uit
zending te verbieden. Opnieuw heeft
de overheid getoond, dat ze, liever dan
ergens in te grijpen, Oods water over
Gods akker laat lopen. Hier was alle
reden geweest om aan de aktiviteiten
|van de N.V.S.H. een halt toe te roe
ppen, temeer omdat deze film reoht-
I, streeks ingaat tegen de gevoelens van
de meerderheid van het Nederlandse
volk.
Een woordvoerder van genoemde
|Sticliting was van mening dat de
I N.V.S.H. en andere soortgelijke igroepe-
I ringen niet eindeloos kunnen doorgaan
|met hun linkse provocatie. Dit is, zo
|zei hij, het begin van de gasovens en de
■concentratiekampen. We hebben nu
verloren en we zullen nog wel een
paar keer verliezen, maar op den duur
zal het volk wel wakker worden en
slikt het dit niet meer.
Het is zonder meer verbijsterend hoe
'het (christelijk) dagblad „De Rotter-
dammer" deze zaak weer goed weet te
1 praten. Er was niets provocerends aan
f deze film, zo lazen we in de t.v. kritiek
van maandag j.l. Als er geprovoceerd
werd, dan was het door de tegenstan-
ders van abortus. Ja, het is maar van
welke kant je het bekijkt
Eén ding staat wel vast. We gaan niet
fnet een sneltreinvaart, maar met de
vaart van een straalvliegtuig bergaf-
'waarts en de ondergang tegemoet. Een
volk, dat het gewoon begint te vinden,
het ongeboren leven te doden, en dat
dat ook nOig ongestraft kan vertonen
en naar die vertoning zitten kijken, is
bezig, zelfmoord te plegen. Afgezien
van het gebod Gods, dat eerbied eist
voor alle leven, ook voor het nog niet
geboren leven'!
Waarnemer.
„En Nahesson, de zoon Ammina-
dabs, zal de overste der zonen
van Juda zijn". (Num. 2 3b).
„En Nahesson, de zoon Amiminadabs,
zal de overste der zonen van Juda zijn".
Zo had het leger van Juda niet alleen
een banier (zoals in het eerste gedeelte
van 'dit tekstvers voorkomt) maar ook
een overste, die met name wordt ge
noemd. Zo moge ook onze aanvoerder
heten! Onze Koning, is van Israels God
gegeven!
Deze Nahesson wordt vermeld onder
degenen uit wier geslacht de Christus is
voortgekomen, zoals 'het vlees aangaat.
Zowel in het boek Ruth, als in het
Evangelie van Mattheüs, wordt hij ver
meld. Daarom lag in zijn aanvoering
de Christus verborgen'; of wilt ge het
anders zeggen, hij was in zijn aanvoe-
rinig als overste een voorbeeld van
Immanuël.
Betekent zijn naam „ervaring", dan
Warm de winter in
is het motto van dit sportieve tweetal,
dat houdt van strandwandelen' in de
storm, safaritochten door een winter-
ibos en weer of geen weer zomaar
even een frisse neus halen door een
straatje-om.
Daarbij willen ze ook nog modieus
voor de dag komen als ze een middag
gaan winkelen in de stad. Zoek daar
nu maar eens een passende kleding
voorsportief, bestand tegen weer
en wind en' toch volgens de laatste
mode. Het lijkt moeilijk, maar ds toch
gemakkelijker dan u denkt.
Er worden namelijk tegenwoordig
bijzonder mooie kledingstukken ver
vaardigd en synthetische materialen,
die warm zijn, gemakkelijk in het on
derhoud en verwerkt worden volgens
de laatste modelijnen. Als u nog even
naar de foto kijkt, ziet u zo op het oog
twee jassen van suède, gegarneerd met
'bont. Mis, zowel de damesmantel als
het herenjack zijn van synthetisch ma
teriaal gemaakt, tot zelfs het bont toe!
De modellen zijn helemaal up to
date, maar toch vrij klassiek van snit,
volgens het huidige modebeeld. De ge
tailleerde damesjas is van vistram ve
lours en reikt tot net over de knie,
waardoor in coimbinatie met een' paar
warme laarzen de benen 'helemaal be
schermd zijn tegen de kou.
De draion bontgamering is in ko-
zakkenS'tijl, met een soort van houtje-
tou'wtje sluiting.
Door middel van de grote klepzak-
ken kunnen ook de handen worden be
schermd tegen guur weer.
Het kort herenjack is van draion
bont. De igrote kraag, die haag opgezet
'kan worden, gaat in een brede bontgar
nering langs de sluiting door. De bont
mouwen zijn niet alleen heerlijk warm,
imaar geven ook eerï breed en stoer ef-
fekt.
Dit korte getailleerde model met
ceintuur is ook uitstekend geschikt
om als autocoat dienst te doen.
Kortom: u hoeft dus echt niet te den
ken dat sportief -en modieus niet kun
nen samengaan bij winterkleding, want
er is juist in deze sektor keus genoeg.
De afgebeelde modellen vindt u terug
in 'dezelfde, of iets gevarieerde vorm,
'bij diverse modezaken.
iNog een voordeel is daarbij dat -u het
met draion bont zo bont kunt fmaken
als u zelf wilt, want het is niet duur
en wel lekker warm.
Dat ook de heren hier hoe langer
hoe meer van profiteren blijkt wel uit
de vele bontjassen eii bontjacks die op
straat te zien zijn.
Het door de weivaart ontwaakte mo-
debewustzijn maakt dat de bontjas zich
alleen kan handhaven als de vormge
ving zich aanpast aan het veranderen
van 'het modebeeld, en aan de kleed-
behoefte en de portemonnee van de
drager of draagster.
Welnu, hier saan alle voordelen van
synthetisch bont op een rijtje.
Gaat u maar eens in de winkels kij
ken, dan zult u zien: U kunt warm de
winter in!
geldt dit zeker in de 'volste zin van
Hem, die Hij uit het volk heeft ver
hoogd, om de troon Davids te beklim
men. Ga mee naar de woestijn, als Hij
verzocht wordt van de duivel en Hij
hem verjaagt en overwint. Ga mee naar
Gethsemané en sla de man van smar
ten 'gade in Zijn banige worsteling. Bo-
■venal, zie Hem aan het kruis van Gol
gotha. Hij heelt de overheden en de
machten uitgetogen en aan het ikruis
getriumfeerd.
Er waren andere overheden, diie hun
tyrannie 'betoonden onder de kinderen'
der mensen. De vorst der duisternis
met zijn dienaren. Maar er was voor
Sion hulp bescïhoren bij een Held! Ge
zegend zij Zijn Naam! Anders waren wij
met de ganse wereld gebleven onder
Zijn wreed geweld, want hij is een men-
senmoorder van den beginne en de va
der der leugenen.
Kennen wij de boeien' reeds, mijn le
zer? Weet gij reeds hoe gij Hem gewil
lig gehoorzaamt? Wat zal Hij straks
lachen in uw verderf! Val de Heere no'g
heden te voet, om ontdekkende genade,
'O'pdat gij 'moogt verstaan, hoe onge
lukkig en goddeloos gij zijt. Want, hoe
zult gij ontvlieden, indien gij op zo
grote zaligheid geen acht geeft. Welk
een arme en dwaze strijd, tegen God en
Zijn gezalfde.
De duivel monstert zijn troepen en.
roept tot de laatste man op. Openbaar
goddelozen; vromen van eigen' maak
sel; vriend „'gezeggelijk en onkunde"
(Bunyan), maar O'ok de mens, die de
waarheid voorstaat, doch de kracht niet
kent! Ja, soms telt hij zelfs tijdelijk
Jezus' soldaten onder zijn meelopers;
die mede gekeerd zijn tegen degenen,
die in tederheid voor Gods aangezicht
mog'en -wandelen! Ach, wat is de mens!
Gelukkig dat onze Nahesson voor het
zijne instaat. Anders kwam er niets
van terecht. Straks moeten ze met
schaamte en berouw wederkeren en be
lijden': ,,Zo Gij, Heere, 'de ongerechtig
heden gadeslaat, „Heere, wie zal be
staan. Maar bij U is vergevin-g, opdat
Gij gevreesd wordt." Al Zijn vijanden
worden gelegd tot een voetbank Zijner
voeten. Zalig te zijn opgenO'men in Zijn
legerscharen. Hem te ontvangen en
aanvaard tot Overste. Nu moge de Ame-
lekiet zich veitheffen, of de Moabiet zich
verstouten en tot 'de strijd uitdagen:
'geen' nood.
Nahesson, zijn naam moge beduiden
„overvloed", dan is in Christus dit ten
hoogste waar; want de Vader heeft ge-
wUd, dat lin Hem al de volheid wonen
zou. Hij is een mUde Overste, die ruime
soldij geeft en de buit uitdeelt! Ik zal
uw^ 'kracht zilver ajn en uw^ overvloedig
goud! Ja, Hij heeft de gevangenis ge-
vankelijk gevoerd. Hij heeft gaven 'ge
nomen, om uit te delen onder de men
sen.
Tenslotte wordt opgemerkt, dat deze
Nahesson een zoon was van Ammina-
dab! Mogen we uit die naam door ver
gelijking, opgewekt worden om de
grootheid van het werk der zaligheid
te bewonderen! Amminadab betekent:
,Jhlj heeft een volk geschonken. Hoe dit
zij, zeker is van de Zoon Gods geopen
baard in 'het vlees, dat de Vader Hem
een volk gaf om te verlossen en vrij
te ko'pen. „Vader, zij waren uwe, doch
Gij hebt ze Mij gegeven'. Zoete waarheid
te beleven in het hart, een gegevene
des Vaders te zijn! Zijn Vaderlijke gunst
te ervaren, te proeven en te smaken, dat
de Heere goed is.
Zijt 'gij, lezer, reeds met God ver
zoend? Heelt de Zoon gespro'ken: „Ik
heb u liefgehad met een eeuwige liefde,
daarom heb ik u getrokken met goeder
tierenheid?" Hier raken wij de diepste
grond der zaligheid. Het eeuwig liefdes
w^elbehagen. Kent gij dat, mijn lezer of
lezeres? Wat is uw toekomst? Een nacht
zonder dageraad? Het is nü nog de dag
'der genade, haast u, om uws levens wil!
'Gij, die een gezaoht kreeg op Jezus,
zoekt in te gaan in die Borg, opdat gij
met verlies van uw eigen' leven Hem
deelachtig wordt, Wien te kennen het
leven is.
Maar, als ons hart in Hem heeft ge
vonden de gegevene des Vaders, vol van
genade en waarheid, nog een kleine tijd
en dan zal vervuld worden het woord:
„Kom in, gij gezegende des Vaders, be
ërf het Koninkrijk dat u weggelegd is
voor de grondlegging der wereld.
Wijlen ds. I. Kievit
(In leven Ned. Herv. predt. te Baarn)
In het vorige artikel hebben we de
'gebeurtenissen besproken rond het eer
ste kasteel Moermond dat in 1297 ver
woest is. Daarnaast bouwde heer Aarn-
oud van Haamstede een nieuw kasteel
,1340), waarbij ook sterien van het eerste
kasteel w^erden gebruikt, tot er hiervan
niets meer over was. Boven de grond
niet, 'in de bodem zaten de fondamenten
die in 1956 zijn blootgelegd.
Dit tweede kasteel is tijdens de Hoek
se en Kabeljauwse twisten verloren ge
gaan. Op dezelfde plaats is in 1513
door Jacoib van Serooskerke het s'lot
voor de „derde werf nieu" gemaakt.
Het moet hier wel een goede plaats zijn
geweest
In de loop der eeuwen heeft het ver
schillende eigenaars gehad. Ook is er
'heel wat aan getimmerd en gerestau
reerd. Dat had grondig plaats met rijks
subsidie van 1958—1960.
In 1955 werd de Stichting „Slot Moer
mond" opgericht die nu het kasteel on
der beheer heeft. Mede door een Zweed
se gilt van 172.000,— kon deze Stich
ting het in eigendom krijgen. De stad
Rotterdam zorgde voor plantmateriaal
en nieuwe bebossing.
Outward Bound School-
Wat moet men' in deze tijd met een
kasteel doen? Je moet wel schatrijk zijn
om 'het te kiuinen bewonen. Wat kost
het niet aan onderhoud? Evenals het
bos 'dat er meestal bij behoort, daarvoor
heb je een vaste tuinman nodig, soms
wel meer dan een. Waar haal je het
personeel vandaan? Wie wil er nog wo
nen in zo'n 'groot huis, ongezellig dik
wijls?
Daarom zoekt men een bestemming
voor een kasteel: museum, jeugdher
berg, hotel. Of men laat het tegen en-
tree-igeld bezichtigen.
Hier in Moermond is er een Stichting
die het huis in beheer heelt. Maar
ook deze eigenaar heeft uitgezien naar
een waardige bestemming van het ge
bouw.
Vanaf 1961 is hier de Outward Bound
School gevestigd, die het slot vo'Or 10
jaar heeft gehuurd. Dit jaar loopt die
huurtermijn dus al en nu las ik dat het
contract niet wordt verlengd en dat
men per 1 november het kasteel zal ver
laten en zich ergens anders zal vestigen.
De voornaamste redenen van vertrek
zijn dat de huur te hoog is en de accom
modatie van het oude kasteeltje niet
voldoet aan wat de moderne mens eist.
Dit bericht is eigenlijk de oorzaak
dat lik een paar artikelen over 'het slot
Moermond heb geschreven.
Wat betekent die vreemde naam out
ward bound"? Deze term is moeUijk te
vertalen. Het is een! oude Engelse zee
mansuitdrukking, die wil zeggen dat
een schip is losgemaakt van de wal en
gereed is om de grote reis naar zijn
bestemming te beginnen.
Voor de cursisten op deze school tracht
deze term symbolisch aan te geven, dat
een jongeman zjich hier kan voorberei-
ken, voordrachten en lezingen beluiste
ren.
Voordat ze op Moermond ko'men wor
den ze igrondig medisch gekeurd, kneus
jes kan men er niet gebruiken'. De maal
tijden zijn stevig, ieder krijgt per dag
ongeveer 4500 calorieën binnen, hetzelf
de rantsoen als wie zware lichamelijke
artoeid moet verrichten. Dat moeten
ze trouwens ook! Ieder jaar koimen er
300 a 400 cursisten naar Moermond. De
directeur is de vroegere luitenant-kolo
nel J. H. Rauft.
Aan het begin van de laan die van
Renesse naar het kasteel Moermond
voert, staat een géderiJkteken ter herin
nering aan 10 leden van het ondergronds
verzet, die hier in december 1944 door
de Duitsers gefusilleerd zijn. Een groot
deel van Zeeland was toen al vrij,
alleen Sohouwen-Duiveland nog niet. Er
waren' nog ongeveer 600 Duitsers op het
eiland. Met behulp van 300 Armeniaan-
se 'krijgsge'van'genen, die anti-Duits wa
ren, wilde men het eiland bevrijden.
Daartoe probeerde m'en in contact te ko
men met de Engelsen in Noord-Brabant.
Het is niet gelukt en de poging heeft
het leven gekost aan 10 dappere man
nen. Hun laatste woorden vóór de te
rechtstelling waren het gezongen cou
plet van het Lutherlied: „Een vaste burg
is onze God".
Eerst op 7 mei 1945 werd Schouwen-
Duiveland bevrijd.
Middelburg.
L. van Wallenbrug,
Kasteel Moermond.
den op zijn toekomstige levensreis.
Er zijn ruim 20 dergelijke inrichtin
gen, 'deze op kasteel Moermond is de
enige in ons land.
Het is meer een cursus dan een school,
een cursus van 25 dagen, opengesteld
voor jonge mannen: van ongeveer 15 tot
21 jaar, van allerlei ontwikkeling, gods
dienst en politieke overtuiiging.
Zwaar programma
De meeste jongens worden door grote
bedrijven gestuurd, vooral haven- en
scheepvaartbedrijven, en ook wel door
de politie.
Het 'gaat er vooral om het ontwikkelen
van allerlei positieve eigenschappen te
bevorderen, zoals verantwoordelijkheid
voor de medemens in de samenleving,
zelfvertrouwen, eerlijkheid, doorzettings
vermogen, zelfbeheersing, kameraad
schap. Ook tegenslagen en teleurstellin-
igen kunnen 'daartoe lelden. Zoals de
Latijnse spreuk 'boven de poort 'het zegt:
„Virtus post Fata virescit": door tegen
slagen wordt de deugd bevorderd.
Een zwaar programma wacht de cur
sisten', 'die reeds om 6 uur moeten
opstaan en dan 10 minuten moeten
hardlopen. Zwemmen, zeilen, roeien,
werken in het 'gebouw en het park, in
de duinen en bossen, aan de zeewerin
gen, 'door smalle buizen kruipen, zijn
krachten op de hindernis bepalen, langs
eeri touw over de gracht schuiven. Luie
ren is er beslist niet bij, de jongens
komen meestal doodmoe thuis. Wie
„mietje" heet kan beter niet aan de
cursussen deelnemen.
's Avonds 'kon men zich wat ontspan
nen door lezen, muziek maken, filmkij-
NAAIMACHINEHUIS
BERGEN OP ZOOM
Korte - Meestraat 17
Tel. (01640) 3 58 78
BON: Voor gratis folders zenden
aan Pfaff Antwoordnummer 102,
Bergen op Zoom.
Naam:
Adres:
Plaats:
yVERVOLGVERHAAL
DOOR HERMAN HAGE
VI
Wat Marijke mij, toen -wij over de
nayendijk wandelden, vertelde zat mij
leUjk dwars. Wat drommel! daar wordt
gekletst, dat ik ter zijner tijd met Johan
van Zuüenstein zal gaan trouwen en dan
""oet je van niets weten!
Zodra er die avond gelegenheid voor
was prak ik er met mamma over. Die
Keek verbaasd op.
Hoe komt men er bij?!
Dus u weet van niets?
;-, Natuurlijk niet, kind. Dan zou ik
"Si- je toch wel verteld hebben?
-• Dat dacht ik ook. En papa?
-- Als er iets aan de hand was zou
y;Pa het mij wel gezegd hebben, dat is
l'i-il.aarvoor is de zaak veel te be-
"ignjk. Nota bene: de toekomst .,van
t i^e oudste dochter.
Mama, zei ik aarzelend.
Ja, kind?
Als... als het nu toch eens wear
was, dat... Ik aarzelde weer. Aan Marij
ke had ik zo stellig verzekerd, dat ik
nooit, nooit trouwen zou met Johan van
Zuüenstein, maar
Wat bedoel je, meisje? Och, laat ilï
het maar zeggen, je voelt niets voor een
huwelijk met Van Zuüenstein?
Natuurlijk niet, mama! zei ik hef
tig. Met zo'n losbol! U weet net zo goed
als ik wat voor iemand hij is. Moet je
Maarten eens over horen!
Ja, Wendel, ik weet het. En ik kan
begrijpen, dat je niet met hem wil trou
wen.
Maar als papa
Wendel, laten we er niet verder
over praten. En afwachten. Er is nu
nog niets aan de hand, anders zou ik
het weten, dat staat vast.
Daarmee moest ik genoegen nemen.
Maar ik nam er geen genoegen mee en
besloot Maarten eens te polsen.
Misschien
Die gelegenheid kwam de volgende
morgen al. Papa vroeg mij een briefje
te bezorgen aan een adres in de buurt
van de Nobelpoort. Dat hoorde Maarten,
die met vakantie thuis is, en die zei:
Ik loop met je mee, Wendel.
Nu, dat zou altijd prettig zijn, maar
nu zeker. Dan kon ik met hem praten.
We liepen over de Dam en passeerden
de apotheek van Sinjeur Gazille. Hij
stond een luchtje te scheppen en we
maakten een praatje met de oude man,
die kind noch kraai in de wereld bezit^
Gazille wordt oud, zei Maarten,
toen we weer verder gingen. Te oud.
Zijn apotheek verloopt op die manier.
Mama was verleden week in de
apotheek. Gazüle vertelde, dat er gauw
een jongeman zou komen uit Middel
burg, die hem komt helpen en die zou
dan over een jaar of twee de zaak over
nemen.
O, dat is verstandig.
We liepen over de Sdhuithaven en
door de Lange en Korte Nobelstraat tot
vlakbij de Nobelpoort, naar een woning,
waar ik een briefje van papa bezorgde.
We wandelden een eindje dezelfde
weg terug en sloegen toen, op mijn ver
zoek, een stil straatje rechts in.
Wat moet je hier doen? vroeg
Maarten.
Even rustig met je praten en je
wat vragen. Maarten.
Kom op, mademoiselle! Hartsge-
heimen?
Ik deed hetzelfde verhaal als ik het
mama had meegedeeld: het praatje, dat
rondging.
Heb je dat ook wel eens horen
fluisteren?
Neen, meid, antwoordde hij ver
baasd. Maar je kunt het beter open en
bloot met mama bespreken, desnoods
met papa.
Ik heb er met mama over gepraat
gister. Zij weet van niets en is er van
overtuigd, dat papa ook niets weet, an
ders zou hij het haar wel gezegd heb
ben.
Dat is vreemd, meende Maarten.
Maar hoe komt zo'n praatje dan in de
wereld?
Plotseling stond hij stil.
Ha! ik ga een vermoeden krijgen.
Ik keek 'hem nieuwsgierig aan.
Orüangs, een week of vijf, zes ge
leden, meen ik, zat hij op de soos in een
kring van vrienden te zwetsen,. Want
zwetsen kan hij! Vooral als hij 'wijn op
heeft. En dat was toen het geval. Hij
was half dronken. Ik zat heel dicht in de
buurt en verstond woord voor woord,
al deed ik er geen moeite voor. Hij zei,
dat hij aan het eind van het jaar zich
zou verloven met een meisje uit zijn
woonplaats, een mooi en een schat van
een meisje. Want zo redeneerde hij, je
moet toch getrouwd zijn. Voor het zoge
heten fatsoen. En voor je nageslacht.
Daarbij kon je dan nog wel naar de
vrouwtjes lopen. Dat deden de Koningen
van Frankrijk ook. Hij noemde nog een
naam ook. Koning Lodewijk XV had
een maitresse, dat was publiek, maar hij
ging ook nog enkele malen per week in
het geheim naar een bordeel
Maarten, hou op! Om van te wal
gen! Wat een vuUak!
Zo precies zeide hij het, zusje, ik
overdrijf niet. Maar ja, ik schonk er
verder geen aandacht aan. Hij zwetste
zoveel. Wel heb ik even gedacht: een
meisje uit zijn woonplaats, wie zou dat
dan moeten zijn? Maar eerlijk, ik heb
er mij het hoofd niet over gebroken. Nu
ga ik vermoeden, dat hij jou bedoelde.
Zou papa dan toch toezegging gedaan
'hebben en Jo'han zeker van zijn zaak
zijn? Of zou hij alleen menen dat hij er
zeker van is? Een onweerstaanbaar en
rijk man als hij wordt toöh niet afge
wezen?
Ja maar. Maarten, die onzin zei hij
toch in de studentensoos van Leiden?
Hoe komt dat praatje dan in Zierikzee?
Tja, daar denk ik ook aan. Maar
aan de andere kant: hij kan zich hier
ook wel in die geest uitgelaten hebben,
wie zal het zeggen? Op de Herensocië
teit hier missöhien wel. In Leiden heeft
hij geen naam genoemd, maar dat zou
hier wel het geval kunnen zijn., 't Is zo
maar een invallende gedachte, ik weet
het niet.
Ja, dat zou kunnen.
Je wilt natuurlijk van een huwe
lijk met hem niets weten?
Moet je dat nog vragen?!
Je hebt gelijk. Het is een beledi
gende vraag. Zeg, zal ik eens met papa
praten?
Nee, niet doen. Maarten. Mama
heeft gezegd: laten we eens afwachten,
er is nog niets aan de hand. Mama staat
wel aan mijn kant, dat weet ik zeker.
En ik kan mij niet voorstellen, dat
papa jouw hand aan die nietsnut zal
geven. Anders gaan we samen vechten,
Wendel. Wat er hier gekletst wordt ge
beurt niet, al zou de onderste steen bo
ven gehaald moeten worden.
Ik werd steeds geruster. Mama weet
er niets van. En Maarten zou voor mij
gaan vechten, figuurlijk bedoeld na
tuurlijk, als het nodig zou zijn,
Is hij nu niet thuis? vroeg ik.
Wie? O, eh, Van Zuüenstein?
Neen, van hem zul je in elk geval voor
lopig geen last hebben. Hij kom'c de he
le zomer niet hier. Hij is naar Frankrijk.
Naar Frankrijk? Wat moet hij
daar doen?
Nou, daar zijn aardige vrouwen en
meisjes, zegt men. En de mannen en
jongelui zijn in het leger oia Nap glorie
te bezorgen.
Maarten, wat kun je toch soms cy
nisch zijn, berispte ik hem.i
Hij lachte, 't Was geen vrolijke lach.
Wendel, ik moet je eens wat ver
tellen, aan jou alleen. Zeg het dus aan,
niemand, versta je? Ik heb in Leiden
kennis aan een meisje. Zij is zó Oran-
jegezind, dat papa, als hij het verneemt,
tegen de zolder opspringt.
Een meisje? Vertel me eens wat
van 'haar. Maarten.
Nu niet. Later misschien.
Eén vraag. Is het een lief meisje?
Wat dacht je dan? Dat ik een hai-
baai of een heks zou kiezen?
Nu lachte hij hartelijk.
(Wordt vervolgd)