liAnDEn niEuws I reportages] Het tegenwoordige kasteel Moermond PFAFF Overdenking Zeeuivse wandelingen met dubbel endelmoet Beverius X Ook voor t stof-transport W. RIKKEN N.V. lp:, I blad Vrijdag 5 november 1971 No. 4035 -2S5^. FOTOGRAFIE J. ZANDSTRA t SOMMELSDUK uit de Heilige Schrift Nahesson liulslioud-naaimachlne ter wereld :Ö4, U.A. pmber gelijke ondag loge nd, of llllllllllllllliiiil De ahortus.füm De overheid in gebreke Waar gaan we heen? |De normloosheid en de zedeloosheid >ginnen in ons land ontoelaatbare vor men aan te nemen, en de brutaliteit ran linkse en progressieve groepen [ent geen grenzen meer. Tot deze con- lusie moeten we toch wel ko-men na- it we kennis genomen hebben van de kkelingen rondom de vertoning 'ran de abortus-film door de Neder landse Vereniging voor Sexuele Her vorming, in een televisieuitzending, londagavond j.l. De feiten' zullen wel bekend zijn. De N.V.S.H, vond liet nodig, informatie te geven over abortus, opdat vrou- vrm, die zich tot nu toe illegaal laten aborteren, zouden besluiten deze in- igreep op medisch-verantwoorden wij ze zouden laten doen. Toen bekend werd dat deze film zon dagavond op de beeldbuis te zien zou zijn, kwamen allerlei groepen in aktie. Het Gereformeerd Politiek Verbond en het Nationaal Evangelisch Verband de den samen het verzoek aan Prol. Beel, vice-voorzitter van de Raad van State, de uitzending te verhinderen. De Booms-Katholieke beweging Sint-WiUe- brodus richtte een zelfde verzoek tot premier Blesheuvel. De „Stichting voor het ongeboren kind" (in september op gericht om de waarborging van het recht op leven voor het nog niet ge boren kind te bevorderen) maakte za terdag een kort geding aanhangig bij de Haagse rechtbank waarbij als eis werd gesteld dat de film verboden zou worden. Achter het doel van deze stich ting staan vele gynaecologen, theolo gen, psychiaters, internisten en juris ten. Het heeft echter allemaal niet mogen' baten'. De president van de Haagse rechtbank. Mr. Slotemaker heeft ge weigerd de film te verbieden en de eis van de Stichting voor het onbeboren kind afgewezen. Volgens de rechtbank kan niemand er bezwaar tegen maken dat de N.V.S.H. haar eigen opvattingen over de abortus verkondigt. Dat is een zaak van vrije meningsuiting. De te genstanders moeten dan hun visie ook maar publiek maken. Zo ver zijn we dan nu al gekomen, dat alles toegestaan is, in naam van de vrije meningsuiting. De raadsman van de „Stichting voor het ongeboren kind" merkte ter zitting terecht op, dat eigen lijk de overheid zelf (en niet de N.V. S.H.) gedaagde had moeten zijn, om dat zij in gebreke is gebleven, de uit zending te verbieden. Opnieuw heeft de overheid getoond, dat ze, liever dan ergens in te grijpen, Oods water over Gods akker laat lopen. Hier was alle reden geweest om aan de aktiviteiten |van de N.V.S.H. een halt toe te roe ppen, temeer omdat deze film reoht- I, streeks ingaat tegen de gevoelens van de meerderheid van het Nederlandse volk. Een woordvoerder van genoemde |Sticliting was van mening dat de I N.V.S.H. en andere soortgelijke igroepe- I ringen niet eindeloos kunnen doorgaan |met hun linkse provocatie. Dit is, zo |zei hij, het begin van de gasovens en de ■concentratiekampen. We hebben nu verloren en we zullen nog wel een paar keer verliezen, maar op den duur zal het volk wel wakker worden en slikt het dit niet meer. Het is zonder meer verbijsterend hoe 'het (christelijk) dagblad „De Rotter- dammer" deze zaak weer goed weet te 1 praten. Er was niets provocerends aan f deze film, zo lazen we in de t.v. kritiek van maandag j.l. Als er geprovoceerd werd, dan was het door de tegenstan- ders van abortus. Ja, het is maar van welke kant je het bekijkt Eén ding staat wel vast. We gaan niet fnet een sneltreinvaart, maar met de vaart van een straalvliegtuig bergaf- 'waarts en de ondergang tegemoet. Een volk, dat het gewoon begint te vinden, het ongeboren leven te doden, en dat dat ook nOig ongestraft kan vertonen en naar die vertoning zitten kijken, is bezig, zelfmoord te plegen. Afgezien van het gebod Gods, dat eerbied eist voor alle leven, ook voor het nog niet geboren leven'! Waarnemer. „En Nahesson, de zoon Ammina- dabs, zal de overste der zonen van Juda zijn". (Num. 2 3b). „En Nahesson, de zoon Amiminadabs, zal de overste der zonen van Juda zijn". Zo had het leger van Juda niet alleen een banier (zoals in het eerste gedeelte van 'dit tekstvers voorkomt) maar ook een overste, die met name wordt ge noemd. Zo moge ook onze aanvoerder heten! Onze Koning, is van Israels God gegeven! Deze Nahesson wordt vermeld onder degenen uit wier geslacht de Christus is voortgekomen, zoals 'het vlees aangaat. Zowel in het boek Ruth, als in het Evangelie van Mattheüs, wordt hij ver meld. Daarom lag in zijn aanvoering de Christus verborgen'; of wilt ge het anders zeggen, hij was in zijn aanvoe- rinig als overste een voorbeeld van Immanuël. Betekent zijn naam „ervaring", dan Warm de winter in is het motto van dit sportieve tweetal, dat houdt van strandwandelen' in de storm, safaritochten door een winter- ibos en weer of geen weer zomaar even een frisse neus halen door een straatje-om. Daarbij willen ze ook nog modieus voor de dag komen als ze een middag gaan winkelen in de stad. Zoek daar nu maar eens een passende kleding voorsportief, bestand tegen weer en wind en' toch volgens de laatste mode. Het lijkt moeilijk, maar ds toch gemakkelijker dan u denkt. Er worden namelijk tegenwoordig bijzonder mooie kledingstukken ver vaardigd en synthetische materialen, die warm zijn, gemakkelijk in het on derhoud en verwerkt worden volgens de laatste modelijnen. Als u nog even naar de foto kijkt, ziet u zo op het oog twee jassen van suède, gegarneerd met 'bont. Mis, zowel de damesmantel als het herenjack zijn van synthetisch ma teriaal gemaakt, tot zelfs het bont toe! De modellen zijn helemaal up to date, maar toch vrij klassiek van snit, volgens het huidige modebeeld. De ge tailleerde damesjas is van vistram ve lours en reikt tot net over de knie, waardoor in coimbinatie met een' paar warme laarzen de benen 'helemaal be schermd zijn tegen de kou. De draion bontgamering is in ko- zakkenS'tijl, met een soort van houtje- tou'wtje sluiting. Door middel van de grote klepzak- ken kunnen ook de handen worden be schermd tegen guur weer. Het kort herenjack is van draion bont. De igrote kraag, die haag opgezet 'kan worden, gaat in een brede bontgar nering langs de sluiting door. De bont mouwen zijn niet alleen heerlijk warm, imaar geven ook eerï breed en stoer ef- fekt. Dit korte getailleerde model met ceintuur is ook uitstekend geschikt om als autocoat dienst te doen. Kortom: u hoeft dus echt niet te den ken dat sportief -en modieus niet kun nen samengaan bij winterkleding, want er is juist in deze sektor keus genoeg. De afgebeelde modellen vindt u terug in 'dezelfde, of iets gevarieerde vorm, 'bij diverse modezaken. iNog een voordeel is daarbij dat -u het met draion bont zo bont kunt fmaken als u zelf wilt, want het is niet duur en wel lekker warm. Dat ook de heren hier hoe langer hoe meer van profiteren blijkt wel uit de vele bontjassen eii bontjacks die op straat te zien zijn. Het door de weivaart ontwaakte mo- debewustzijn maakt dat de bontjas zich alleen kan handhaven als de vormge ving zich aanpast aan het veranderen van 'het modebeeld, en aan de kleed- behoefte en de portemonnee van de drager of draagster. Welnu, hier saan alle voordelen van synthetisch bont op een rijtje. Gaat u maar eens in de winkels kij ken, dan zult u zien: U kunt warm de winter in! geldt dit zeker in de 'volste zin van Hem, die Hij uit het volk heeft ver hoogd, om de troon Davids te beklim men. Ga mee naar de woestijn, als Hij verzocht wordt van de duivel en Hij hem verjaagt en overwint. Ga mee naar Gethsemané en sla de man van smar ten 'gade in Zijn banige worsteling. Bo- ■venal, zie Hem aan het kruis van Gol gotha. Hij heelt de overheden en de machten uitgetogen en aan het ikruis getriumfeerd. Er waren andere overheden, diie hun tyrannie 'betoonden onder de kinderen' der mensen. De vorst der duisternis met zijn dienaren. Maar er was voor Sion hulp bescïhoren bij een Held! Ge zegend zij Zijn Naam! Anders waren wij met de ganse wereld gebleven onder Zijn wreed geweld, want hij is een men- senmoorder van den beginne en de va der der leugenen. Kennen wij de boeien' reeds, mijn le zer? Weet gij reeds hoe gij Hem gewil lig gehoorzaamt? Wat zal Hij straks lachen in uw verderf! Val de Heere no'g heden te voet, om ontdekkende genade, 'O'pdat gij 'moogt verstaan, hoe onge lukkig en goddeloos gij zijt. Want, hoe zult gij ontvlieden, indien gij op zo grote zaligheid geen acht geeft. Welk een arme en dwaze strijd, tegen God en Zijn gezalfde. De duivel monstert zijn troepen en. roept tot de laatste man op. Openbaar goddelozen; vromen van eigen' maak sel; vriend „'gezeggelijk en onkunde" (Bunyan), maar O'ok de mens, die de waarheid voorstaat, doch de kracht niet kent! Ja, soms telt hij zelfs tijdelijk Jezus' soldaten onder zijn meelopers; die mede gekeerd zijn tegen degenen, die in tederheid voor Gods aangezicht mog'en -wandelen! Ach, wat is de mens! Gelukkig dat onze Nahesson voor het zijne instaat. Anders kwam er niets van terecht. Straks moeten ze met schaamte en berouw wederkeren en be lijden': ,,Zo Gij, Heere, 'de ongerechtig heden gadeslaat, „Heere, wie zal be staan. Maar bij U is vergevin-g, opdat Gij gevreesd wordt." Al Zijn vijanden worden gelegd tot een voetbank Zijner voeten. Zalig te zijn opgenO'men in Zijn legerscharen. Hem te ontvangen en aanvaard tot Overste. Nu moge de Ame- lekiet zich veitheffen, of de Moabiet zich verstouten en tot 'de strijd uitdagen: 'geen' nood. Nahesson, zijn naam moge beduiden „overvloed", dan is in Christus dit ten hoogste waar; want de Vader heeft ge- wUd, dat lin Hem al de volheid wonen zou. Hij is een mUde Overste, die ruime soldij geeft en de buit uitdeelt! Ik zal uw^ 'kracht zilver ajn en uw^ overvloedig goud! Ja, Hij heeft de gevangenis ge- vankelijk gevoerd. Hij heeft gaven 'ge nomen, om uit te delen onder de men sen. Tenslotte wordt opgemerkt, dat deze Nahesson een zoon was van Ammina- dab! Mogen we uit die naam door ver gelijking, opgewekt worden om de grootheid van het werk der zaligheid te bewonderen! Amminadab betekent: ,Jhlj heeft een volk geschonken. Hoe dit zij, zeker is van de Zoon Gods geopen baard in 'het vlees, dat de Vader Hem een volk gaf om te verlossen en vrij te ko'pen. „Vader, zij waren uwe, doch Gij hebt ze Mij gegeven'. Zoete waarheid te beleven in het hart, een gegevene des Vaders te zijn! Zijn Vaderlijke gunst te ervaren, te proeven en te smaken, dat de Heere goed is. Zijt 'gij, lezer, reeds met God ver zoend? Heelt de Zoon gespro'ken: „Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde, daarom heb ik u getrokken met goeder tierenheid?" Hier raken wij de diepste grond der zaligheid. Het eeuwig liefdes w^elbehagen. Kent gij dat, mijn lezer of lezeres? Wat is uw toekomst? Een nacht zonder dageraad? Het is nü nog de dag 'der genade, haast u, om uws levens wil! 'Gij, die een gezaoht kreeg op Jezus, zoekt in te gaan in die Borg, opdat gij met verlies van uw eigen' leven Hem deelachtig wordt, Wien te kennen het leven is. Maar, als ons hart in Hem heeft ge vonden de gegevene des Vaders, vol van genade en waarheid, nog een kleine tijd en dan zal vervuld worden het woord: „Kom in, gij gezegende des Vaders, be ërf het Koninkrijk dat u weggelegd is voor de grondlegging der wereld. Wijlen ds. I. Kievit (In leven Ned. Herv. predt. te Baarn) In het vorige artikel hebben we de 'gebeurtenissen besproken rond het eer ste kasteel Moermond dat in 1297 ver woest is. Daarnaast bouwde heer Aarn- oud van Haamstede een nieuw kasteel ,1340), waarbij ook sterien van het eerste kasteel w^erden gebruikt, tot er hiervan niets meer over was. Boven de grond niet, 'in de bodem zaten de fondamenten die in 1956 zijn blootgelegd. Dit tweede kasteel is tijdens de Hoek se en Kabeljauwse twisten verloren ge gaan. Op dezelfde plaats is in 1513 door Jacoib van Serooskerke het s'lot voor de „derde werf nieu" gemaakt. Het moet hier wel een goede plaats zijn geweest In de loop der eeuwen heeft het ver schillende eigenaars gehad. Ook is er 'heel wat aan getimmerd en gerestau reerd. Dat had grondig plaats met rijks subsidie van 1958—1960. In 1955 werd de Stichting „Slot Moer mond" opgericht die nu het kasteel on der beheer heeft. Mede door een Zweed se gilt van 172.000,— kon deze Stich ting het in eigendom krijgen. De stad Rotterdam zorgde voor plantmateriaal en nieuwe bebossing. Outward Bound School- Wat moet men' in deze tijd met een kasteel doen? Je moet wel schatrijk zijn om 'het te kiuinen bewonen. Wat kost het niet aan onderhoud? Evenals het bos 'dat er meestal bij behoort, daarvoor heb je een vaste tuinman nodig, soms wel meer dan een. Waar haal je het personeel vandaan? Wie wil er nog wo nen in zo'n 'groot huis, ongezellig dik wijls? Daarom zoekt men een bestemming voor een kasteel: museum, jeugdher berg, hotel. Of men laat het tegen en- tree-igeld bezichtigen. Hier in Moermond is er een Stichting die het huis in beheer heelt. Maar ook deze eigenaar heeft uitgezien naar een waardige bestemming van het ge bouw. Vanaf 1961 is hier de Outward Bound School gevestigd, die het slot vo'Or 10 jaar heeft gehuurd. Dit jaar loopt die huurtermijn dus al en nu las ik dat het contract niet wordt verlengd en dat men per 1 november het kasteel zal ver laten en zich ergens anders zal vestigen. De voornaamste redenen van vertrek zijn dat de huur te hoog is en de accom modatie van het oude kasteeltje niet voldoet aan wat de moderne mens eist. Dit bericht is eigenlijk de oorzaak dat lik een paar artikelen over 'het slot Moermond heb geschreven. Wat betekent die vreemde naam out ward bound"? Deze term is moeUijk te vertalen. Het is een! oude Engelse zee mansuitdrukking, die wil zeggen dat een schip is losgemaakt van de wal en gereed is om de grote reis naar zijn bestemming te beginnen. Voor de cursisten op deze school tracht deze term symbolisch aan te geven, dat een jongeman zjich hier kan voorberei- ken, voordrachten en lezingen beluiste ren. Voordat ze op Moermond ko'men wor den ze igrondig medisch gekeurd, kneus jes kan men er niet gebruiken'. De maal tijden zijn stevig, ieder krijgt per dag ongeveer 4500 calorieën binnen, hetzelf de rantsoen als wie zware lichamelijke artoeid moet verrichten. Dat moeten ze trouwens ook! Ieder jaar koimen er 300 a 400 cursisten naar Moermond. De directeur is de vroegere luitenant-kolo nel J. H. Rauft. Aan het begin van de laan die van Renesse naar het kasteel Moermond voert, staat een géderiJkteken ter herin nering aan 10 leden van het ondergronds verzet, die hier in december 1944 door de Duitsers gefusilleerd zijn. Een groot deel van Zeeland was toen al vrij, alleen Sohouwen-Duiveland nog niet. Er waren' nog ongeveer 600 Duitsers op het eiland. Met behulp van 300 Armeniaan- se 'krijgsge'van'genen, die anti-Duits wa ren, wilde men het eiland bevrijden. Daartoe probeerde m'en in contact te ko men met de Engelsen in Noord-Brabant. Het is niet gelukt en de poging heeft het leven gekost aan 10 dappere man nen. Hun laatste woorden vóór de te rechtstelling waren het gezongen cou plet van het Lutherlied: „Een vaste burg is onze God". Eerst op 7 mei 1945 werd Schouwen- Duiveland bevrijd. Middelburg. L. van Wallenbrug, Kasteel Moermond. den op zijn toekomstige levensreis. Er zijn ruim 20 dergelijke inrichtin gen, 'deze op kasteel Moermond is de enige in ons land. Het is meer een cursus dan een school, een cursus van 25 dagen, opengesteld voor jonge mannen: van ongeveer 15 tot 21 jaar, van allerlei ontwikkeling, gods dienst en politieke overtuiiging. Zwaar programma De meeste jongens worden door grote bedrijven gestuurd, vooral haven- en scheepvaartbedrijven, en ook wel door de politie. Het 'gaat er vooral om het ontwikkelen van allerlei positieve eigenschappen te bevorderen, zoals verantwoordelijkheid voor de medemens in de samenleving, zelfvertrouwen, eerlijkheid, doorzettings vermogen, zelfbeheersing, kameraad schap. Ook tegenslagen en teleurstellin- igen kunnen 'daartoe lelden. Zoals de Latijnse spreuk 'boven de poort 'het zegt: „Virtus post Fata virescit": door tegen slagen wordt de deugd bevorderd. Een zwaar programma wacht de cur sisten', 'die reeds om 6 uur moeten opstaan en dan 10 minuten moeten hardlopen. Zwemmen, zeilen, roeien, werken in het 'gebouw en het park, in de duinen en bossen, aan de zeewerin gen, 'door smalle buizen kruipen, zijn krachten op de hindernis bepalen, langs eeri touw over de gracht schuiven. Luie ren is er beslist niet bij, de jongens komen meestal doodmoe thuis. Wie „mietje" heet kan beter niet aan de cursussen deelnemen. 's Avonds 'kon men zich wat ontspan nen door lezen, muziek maken, filmkij- NAAIMACHINEHUIS BERGEN OP ZOOM Korte - Meestraat 17 Tel. (01640) 3 58 78 BON: Voor gratis folders zenden aan Pfaff Antwoordnummer 102, Bergen op Zoom. Naam: Adres: Plaats: yVERVOLGVERHAAL DOOR HERMAN HAGE VI Wat Marijke mij, toen -wij over de nayendijk wandelden, vertelde zat mij leUjk dwars. Wat drommel! daar wordt gekletst, dat ik ter zijner tijd met Johan van Zuüenstein zal gaan trouwen en dan ""oet je van niets weten! Zodra er die avond gelegenheid voor was prak ik er met mamma over. Die Keek verbaasd op. Hoe komt men er bij?! Dus u weet van niets? ;-, Natuurlijk niet, kind. Dan zou ik "Si- je toch wel verteld hebben? -• Dat dacht ik ook. En papa? -- Als er iets aan de hand was zou y;Pa het mij wel gezegd hebben, dat is l'i-il.aarvoor is de zaak veel te be- "ignjk. Nota bene: de toekomst .,van t i^e oudste dochter. Mama, zei ik aarzelend. Ja, kind? Als... als het nu toch eens wear was, dat... Ik aarzelde weer. Aan Marij ke had ik zo stellig verzekerd, dat ik nooit, nooit trouwen zou met Johan van Zuüenstein, maar Wat bedoel je, meisje? Och, laat ilï het maar zeggen, je voelt niets voor een huwelijk met Van Zuüenstein? Natuurlijk niet, mama! zei ik hef tig. Met zo'n losbol! U weet net zo goed als ik wat voor iemand hij is. Moet je Maarten eens over horen! Ja, Wendel, ik weet het. En ik kan begrijpen, dat je niet met hem wil trou wen. Maar als papa Wendel, laten we er niet verder over praten. En afwachten. Er is nu nog niets aan de hand, anders zou ik het weten, dat staat vast. Daarmee moest ik genoegen nemen. Maar ik nam er geen genoegen mee en besloot Maarten eens te polsen. Misschien Die gelegenheid kwam de volgende morgen al. Papa vroeg mij een briefje te bezorgen aan een adres in de buurt van de Nobelpoort. Dat hoorde Maarten, die met vakantie thuis is, en die zei: Ik loop met je mee, Wendel. Nu, dat zou altijd prettig zijn, maar nu zeker. Dan kon ik met hem praten. We liepen over de Dam en passeerden de apotheek van Sinjeur Gazille. Hij stond een luchtje te scheppen en we maakten een praatje met de oude man, die kind noch kraai in de wereld bezit^ Gazille wordt oud, zei Maarten, toen we weer verder gingen. Te oud. Zijn apotheek verloopt op die manier. Mama was verleden week in de apotheek. Gazüle vertelde, dat er gauw een jongeman zou komen uit Middel burg, die hem komt helpen en die zou dan over een jaar of twee de zaak over nemen. O, dat is verstandig. We liepen over de Sdhuithaven en door de Lange en Korte Nobelstraat tot vlakbij de Nobelpoort, naar een woning, waar ik een briefje van papa bezorgde. We wandelden een eindje dezelfde weg terug en sloegen toen, op mijn ver zoek, een stil straatje rechts in. Wat moet je hier doen? vroeg Maarten. Even rustig met je praten en je wat vragen. Maarten. Kom op, mademoiselle! Hartsge- heimen? Ik deed hetzelfde verhaal als ik het mama had meegedeeld: het praatje, dat rondging. Heb je dat ook wel eens horen fluisteren? Neen, meid, antwoordde hij ver baasd. Maar je kunt het beter open en bloot met mama bespreken, desnoods met papa. Ik heb er met mama over gepraat gister. Zij weet van niets en is er van overtuigd, dat papa ook niets weet, an ders zou hij het haar wel gezegd heb ben. Dat is vreemd, meende Maarten. Maar hoe komt zo'n praatje dan in de wereld? Plotseling stond hij stil. Ha! ik ga een vermoeden krijgen. Ik keek 'hem nieuwsgierig aan. Orüangs, een week of vijf, zes ge leden, meen ik, zat hij op de soos in een kring van vrienden te zwetsen,. Want zwetsen kan hij! Vooral als hij 'wijn op heeft. En dat was toen het geval. Hij was half dronken. Ik zat heel dicht in de buurt en verstond woord voor woord, al deed ik er geen moeite voor. Hij zei, dat hij aan het eind van het jaar zich zou verloven met een meisje uit zijn woonplaats, een mooi en een schat van een meisje. Want zo redeneerde hij, je moet toch getrouwd zijn. Voor het zoge heten fatsoen. En voor je nageslacht. Daarbij kon je dan nog wel naar de vrouwtjes lopen. Dat deden de Koningen van Frankrijk ook. Hij noemde nog een naam ook. Koning Lodewijk XV had een maitresse, dat was publiek, maar hij ging ook nog enkele malen per week in het geheim naar een bordeel Maarten, hou op! Om van te wal gen! Wat een vuUak! Zo precies zeide hij het, zusje, ik overdrijf niet. Maar ja, ik schonk er verder geen aandacht aan. Hij zwetste zoveel. Wel heb ik even gedacht: een meisje uit zijn woonplaats, wie zou dat dan moeten zijn? Maar eerlijk, ik heb er mij het hoofd niet over gebroken. Nu ga ik vermoeden, dat hij jou bedoelde. Zou papa dan toch toezegging gedaan 'hebben en Jo'han zeker van zijn zaak zijn? Of zou hij alleen menen dat hij er zeker van is? Een onweerstaanbaar en rijk man als hij wordt toöh niet afge wezen? Ja maar. Maarten, die onzin zei hij toch in de studentensoos van Leiden? Hoe komt dat praatje dan in Zierikzee? Tja, daar denk ik ook aan. Maar aan de andere kant: hij kan zich hier ook wel in die geest uitgelaten hebben, wie zal het zeggen? Op de Herensocië teit hier missöhien wel. In Leiden heeft hij geen naam genoemd, maar dat zou hier wel het geval kunnen zijn., 't Is zo maar een invallende gedachte, ik weet het niet. Ja, dat zou kunnen. Je wilt natuurlijk van een huwe lijk met hem niets weten? Moet je dat nog vragen?! Je hebt gelijk. Het is een beledi gende vraag. Zeg, zal ik eens met papa praten? Nee, niet doen. Maarten. Mama heeft gezegd: laten we eens afwachten, er is nog niets aan de hand. Mama staat wel aan mijn kant, dat weet ik zeker. En ik kan mij niet voorstellen, dat papa jouw hand aan die nietsnut zal geven. Anders gaan we samen vechten, Wendel. Wat er hier gekletst wordt ge beurt niet, al zou de onderste steen bo ven gehaald moeten worden. Ik werd steeds geruster. Mama weet er niets van. En Maarten zou voor mij gaan vechten, figuurlijk bedoeld na tuurlijk, als het nodig zou zijn, Is hij nu niet thuis? vroeg ik. Wie? O, eh, Van Zuüenstein? Neen, van hem zul je in elk geval voor lopig geen last hebben. Hij kom'c de he le zomer niet hier. Hij is naar Frankrijk. Naar Frankrijk? Wat moet hij daar doen? Nou, daar zijn aardige vrouwen en meisjes, zegt men. En de mannen en jongelui zijn in het leger oia Nap glorie te bezorgen. Maarten, wat kun je toch soms cy nisch zijn, berispte ik hem.i Hij lachte, 't Was geen vrolijke lach. Wendel, ik moet je eens wat ver tellen, aan jou alleen. Zeg het dus aan, niemand, versta je? Ik heb in Leiden kennis aan een meisje. Zij is zó Oran- jegezind, dat papa, als hij het verneemt, tegen de zolder opspringt. Een meisje? Vertel me eens wat van 'haar. Maarten. Nu niet. Later misschien. Eén vraag. Is het een lief meisje? Wat dacht je dan? Dat ik een hai- baai of een heks zou kiezen? Nu lachte hij hartelijk. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1971 | | pagina 5