SnelJieid in de
vogelwereid
David Blok werd
vrijetijds-molen
Een vrachtauto zo hoog als een huis
KEUVELAAR
-k Kopwerk bieten van jaar t®t jaar slechter
Vk^ Lage tarra en hoog gehalte
Weer-voorspellingen
op langere duur
P. NELISSE
VAKANTIE 72
2e ideeënmarkt voor
toerisme en recreatie
IVliddelharnis
C. ICSE¥iT Zn.
Centrale Verwarming
Bavld Blok gaat als vrijgezel blijmoedig door het leven, maar ook hij
heeft zijn zwaklie momenten waarin een liefde opbloeit. ïn alle eer a
deugd probeert David daar dan gevolg aan te geven cii sinds enkele
weken lukt hem dat uitstekend, want de romance die tussen David en
zijn jeugdliefde, de flakkeese korenmolens opbloeide is bezegeld in een
hechte verbindtenis. David Blok is n.l. kortgeleden benoemd tot mole
naar van de gemeente Middelharnis, bezoldigd en wel, om de geres
taureerde molems van Nieuwe Tonge en Stad draaiend en daarmee goei
intact te houden.
Expositie „de WaiSe
Bladz. 2
^ILANDKN-NIEUWS-
Vrijdag 5 november jj-
Suikerbieten rijlt aan sniker
De ontwikkeling van de suikerbieten-
oogst 1971 gaat voort om alle records te
slaan. Tot nog toe wordt er een hoog
gehalte aan suiker en een lage tarra ge
boekt. Hierbijkomt het uitzonderlijk
mooie najaarsweer dat de campagne
sterk in de goede richting beïnvloed. Bij
al deze gunstige factoren zit er toch ook
weer een addertje onder het gras.i Ir. J.
van den Hil uit, in het zojuist versche
nen nummer van Maandblad Suiker
Unie, een ernstige klacht aan het adres
van de landbouwers. Het betreft het
koppen van de bieten. Er wordt zelfs
over een zorgelijke toestand gesproken.
Letterlijk schrijft Ir. Van den Hil het
volgende:
„Ladingen bieten waaraan zo op het
oog geen aanklevende grond aanwezig
is blijken bij bemonstering en tarre-
ring toch nog een tarrapercentage van
rond 15 "/o op te leveren.
De koptarracijfers zijn dan ook vrij
hoog te noemen. Deze ontwikkeling
baart de suikerindustrie in het alge
meen veel zorgen.
De kwaliteit van het kopwerk wordt
van jaar tot jaar slechter.
Dit betekent, dat er niet alleen meer
koppen in de fabriek worden inge
voerd, maar dat er vooral steeds meer
bladsteelresten mee moeten worden
verwerkt. Deze bladsteelresten komen
wat gewicht betreft niet in het tarra-
cijfer tot uiting. Ze zijn echter wel de
bron van veel onzuiverheden in het
sap".
Zo ziet men maar weer „het is niet al
les goud wat er blinkt". .-
Op volle capaciteit.
Na een goede start van de Suiker
Unie fabrieken op zaterdag 18 septem
ber en een grote belangstelling van de
telers voor de voorlevering werkten de
zes fabrieken al spoedig op volle capa
citeit. Recordcijfers werden niet ge
boekt in verband met het hoge gehalte
aan suiker. Suikerwinning uit bieten
juist ook wanneer de aangevoerde
grondstof rijk is aan suiker vraagt
nu eenmaal tijd, ook in een vrijwel
continue proces. De gunstige weersom
standigheden hebben niet alleen voor
een record-oogst van de suikerfabrieken
gezorgd, zij hebben ook het suikerge
halte extra goed beïnvloed. Tot 1 okt.
lag het suikergehalte voor Noord-Ne
derland op I6V2 a 17 procent; voor Zuid-
Nederland was dit gemiddeld 16 a lG'/2
procent en voor Zuid-Limburg bleef het
nog onder de 16 procent. De mterst
droge -nazomer heeft in de bietenvelden
voor meer verrassingen gezorgd. Hier en
daar waren er velden met veel slapen
de bieten (afgestorven blad).i Het sui
kergehalte van deze „slapers" was bij
aanvoer aan de fabrieken rond 20''/o.
Goede plaats voor opslag vereist.
De droogte zorgde ook voor een laag
procent tarra, er kwamen gemiddelden
van 10 tot 12 procent uit de bus. De
bieten waren over het algemeen bijzon
der schoon, al kwam het hieren daar
voor, dat toch nog veel losse grond werd
aangevoerd. Een kwestie van het inrich
ten van een goede plaats voor de opslag
van de bieten bij de boerderij óf op het
land. (Op sommige plaatsen worden de
los- en laadplaatsen bij de havens ge
bruikt met toestemming van de betref
fende gemeente. Dit blijkt een goede op
lossing té zijn voor landbouwers die niet
beschikken over een verharde opslag.
P.i.V.). Niet genoeg kan worden gepleit
voor een verharde bodem, waarop de
bieten kunnen worden opgeslagen in af
wachting van het transport naar de
fabriek, aldus het Maandblad.
Aandacht voor liet rooien.
Het vele groen in sommige ladingen
bezorgen de kruidvangers in de fa-1
brieken nogal wat werk. Bietenrooien is
niet direct een vak, waarvoor men in de
wieg gelegd moet zijn. Met het op een
juiste manier instellen van de rooima-
chine, met regelmatige controle en de
nodige aandacht aan zijn oogst, zijn
machine en zijn transport behoeft menj
beslist geen groene lading op de wagens
te hebben.
Als men op dezelfde wijze als tot nu
toe de bieten kan rooien en verwerken
is het mogelijk om reeds half december
de campagne te beëindigen. De wortel-
opbrengst is imomenteel iets lager dan
aanvankelijk werd geraamd. Het is nog
de vraag of de tot nu toe grootste bie-
tenoogst van Nederland van 5.243 mil
joen ton, die in 1968 werd verwerkt ook
dit jaar zal kunnen worden bereikt.; Wat
de suikerproduktie betreft is het haast
wel zeker, dat de 12 Nederlandse sui
kerfabrieken een absoluut record zullen
vestigen. Mogelijk zal de witsuikerpro-
duktie uit de oogst 1971 de 700.000 ton
behoorlijk overschrijden. De oorzaak
daarvan is, dat de suikerproduktie per
hectare rond 15»/o hoger ligt dan het 10-
jaars gemiddelde. Alles met deze res
trictie: ijs en weder dienende.
Veel bietentelers, vooral kleine landbouwers, die geen ruimte ter bescliilddng hebben om hun bieten op een verharde
plaats op te slaan, moeten diliwijls zoelsen naar een gescliikte gelegenheid die voor de vrachtrijders gemakkelijk be
reikbaar zijn. Te Ooltgensplaat heeft men zo'n opslagterrein gevonden aan de haven, waar vroeger ook veel bieten
werden verladen, maar dan in het schip. Het gemeentebestuur van Oostflakkee gaf volle medewerking. In elke hoop
bieten staat een bordje met de naam van de landbouwer-leverancier en het leveringsnununer. Voor de chauffeurs nood
zakelijk.
Ongeveer 10 °/o van alle dieren heeft
het vliegen geleerd maar slechts een
groep daarvan heeft het tot meester
schap 'gebracht. De bekende omitholoog
Galke heeft mededelingen gedaan over
vliegkunst die aan het ongelooflijke
'grenzen. Hij kwam wel tot 535 km per
uur.
Een tolauwborst zou b.v. in één nacht
van Helgoland naar Soedan kunnen
vliegen. Thans is men echter tot een
andere overtuiging gekomen. Sinds men
door middel van een vliegtuig directe
waarnemingen heeft kunnen' doen over
meevliegende vogels is gebleken dat al
les geweldig overdreven w^as.
De vogelkenner dr. Thieneman van de
vogelwacht Rossitan heeft snelheids-
imetingen gedaan met het volgende re
sultaat: sperwer 41,4 km. per uur,
kraaien én meeuwen 50 km. per uur,
vinken iets meer en het is reeds een
flinke prestatie als spreeuwen op hun
tochten 74 km. halen.
Slechts zes vogels waarover men in
dat opzicht ware sprookjes vertelde;,
komen boven' deze getallen uit. Het
zijn de postduif, albatros, fregatvogel,
de Zuidrussische -gierzwaluw, de krik-
eend en de aalscholver.
Van postduiven ds geconstateerd dat
zij niet meer vliegen dan 79 km. per
uur, maar gedurende een korte tijd
met de wind mee belangrijkhogere
snelheden kunnen bereiken. De albatros
kan werkelijk w^ekenlan>g schepen vol
gen, het is eohter ook het ideale voor
beeld van zweefvliegen. De Aziatische
'gierzwaluw 144 km., de krikeend 119
km., de Aalscholver 104 km. per uur.
De fabels van het vO'geltrek hebben
steeds in hoge mate de fantas'ie opge
wekt. Maar wanneer men vroeger dacht
dat de vogels in een! nacht' tot diep in
Afrika konden vliegen, thans weet men
beter door ringproeven. Het is bewezen
dat ooievaars die 10.000 km. afleg
gen, ongeveer drie maanden nodig he'b-
ben.
Door pootringen is ook vastgesteld
dat spreeuwen over een reis van 680
km. 20 dagen deden. Evenals over de
snelheid is ook over de hoogte waar
op vogels vliegen veel gefantaseerd. In
hoofdzaak niet terzake kundigen heb
ben fabels daaromtrent de wereld in
gestuurd.
Een sterrenkundige zag door een kij
ker vogels en schatte de vogels op 8000
m. en Gailke de „vogelromaoier" be
pleitte de opvatting dat trekvogels op
11 a 12 km. hoogte zouden vliegen. Maar
de luchtvaart heeft nooit vogels waar
genomen boven 1400 m. In luchtlaigen
op 10.000 m. hoogte heerst in het voor
jaar ongeveer een temperatuur van 54
'graden onder nul. Waarom zouden zich
vogels aan deze dodelijke temperatuur
blO'Odstellen? Men is het er nu wel over
eens dat de" vo'geltrek plaats heeft op
enkele honderden! meters hoogte en dat
400 meter als uiterste .grens naar boven
te beschouwen is. De nieuwste onder
zoekingen hebben dus weer een eind
gemaakt aan fabels die zelfs in de
schoolboeken te vinden waren. De vlieg
kunst van de vogels is zonder overdrij
ving toch al bewonderingswaardig ge
noeg. (J. V. d. V.)
(Uit maandblad „Onze Vogels")
Nederland zal meewerken aan het
stichten' van een Europees centrum voor
meerdaagse weersverwachtingen.
Verwacht mag worden, dat binnen
enkele jaren een weersverwachting van
vijf a zeven dagen mogelijk zal zijn.
Omstreeks 1980 zullen de weerdeskundi
gen tien dagen vooruit kunnen zien.
LANDBOUW
MECHANISATIEBEDRIJF
TEL. (01875) 216
NIEUWE-TONGE
Voor wie meer van zyn vrije
tyd wil maken.
Van 26 tot en met 30 december 1971
wordt in de Irenehal van de Koninklijke
Nederlandse Jaarbeurs te Utrecht een
tweede toeristische manifestatie onder
de naam „VAKANTIE '72" gehouden.
Ieder jaar gaan steeds meer mensen
op vakantie, nemen meer mensen een
tweede, kortere vakantie - bijvoorbeeld
in de winter, waarbij echt niet meer ge
zegd kan worden, dat wintersport een
dure elitesport is en trekken meer
mensen er voor een kort of lang week
end bewust op uit.
Ieder jaar opnieuw gaat ergens wel
iets fout en worden we geconfronteerd
met het groot en klein reisverdriet, met
vakanties die niet zijn doorgegaan of
met het balkon dat geen uitzicht op zee
bood en daarmee de vakantie wellicht
bedierf.
De oorzaken van dat groot en klein
reisverdriet zijn legio, maar vaak liggen
onvoldoende voorbereiding, gebrek aan
voorlichting of een al te lichtvaardig
volgen van een meer of minder deskun
dig oordeel daaraan ten grondslag.
Voorkomen is beter dan genezen gaat
in heel bijzondere mate op bij de voor
bereiding van uw vakantie of weekend
en er mag rustig worden gesteld, dat u
zelf door een gedegen voorbereiding het
welslagen van uw vakantie grotendeels
kunt bepalen.
Wilt u programma's vergelijken, niet
alleen door ze "haast elkaar te leggen,
maar ook door vragen aan deskundigen
te stellen?
Wilt u vast een voorproefje nemen
letterlijk door culinaire specialiteiten te
proeven, figuurlijk door folklore en
films?
„VAKANTIE '72" biedt u hiertoe de
gelegenheid. Er is met vele smaken re
kening gehouden.
Middellandse zee-vakantie, maar ook
vissen in Ierland of een Safari m Afrika.
Voor de tieners en de 65 -ers is er
informatie over reizen die speciaal voor
hen zijn uitgedacht, individualisten kun
nen met deskundigen hun droomreis sa
menstellen, terwijl voor groeps- of
schoolreizen specialisten met advies ge
reed staan.
Wilt u ongestoord deze ideeënmarkt
bezoeken, dat kan, want voor de klein
tjes is er een crèche ingericht bij de
hoofdingang^
Deze manifestatie is geopend:
Maandag 27 dec, dinsdag 28 dec,
woensdag 29 december van 10 tot 21 uur,
donderdag 30 dec van 10 tot 18 uur.
SOMMELSDLTK
TRlcfonn (01870) 2609
Uitslagenl damvereniging „Denli en
Zet" te Sommelsdijk - Middelhamis
van maandag 1 nov.
Afd. I:
B. Vis J. Dekker 1—1
L. Bruggeman C. Polder 1'1
J. Smalheer A. Knape O2
A. Verolme F. Noordijk 2—0
Afd. Il:
A. V. d. Sluijs M. V. Lente 2-0
H. 'Groenendijk B. Roetman 11
H. Holt W. V. Dongen 2—0
J. Lodder C. Zoon 11
A. Krijgsman G. Knops 11
Afd. IV:
S. Vis J. V. d. Ouden 0—2
G. Noteboom H. ScheUevis 0—2
C. Vreeswijk D. v. d. Vlugt 1—1
G. Vinke Joh. Baikker 2—0
Het derde 10-tal van D. en Z. speel
de voor de Flakkeese Dambond haar
uitwedstrijd tegen Ouddorp II D. en Z.
III won deze wedstrijd met 164.
i^iiiJSiii::>:«S;'.it<
Vergeleken bij dit reusachtige, door General Motors Canadese 'dochtermaatschappij geconstrueerde terreinvoertuig, de
TEREX 33-15, staan deze twee mannen er maar als dwergen bij en lijkt de eveneens afgebeelde Chevrolet Vega
eerder een miniatuur-auto. Deze mastodont die 12.48 meter lang, 6.27 meter breed en ongeladen 5.66 meter hoog is,
heeft een laadvermo'gen van 150 ton.
De TEREX 33-15 met diesel-electrischebare laadbak een hooigte van 11.63 meter.
In zijn hoogste stand bereikt de kantel aandrijving is voorzien van de grootste, op het ogenblik bestaande, rubber
banden.
We schreven het met enige scherts
neer maar eigenlijk is het helemaal
waar dat de liefde tot de molens een
jeugdliefde van David Blok is. Toen
hem in zijn jongere jaren 's middags
om twee uur op de technische school
het schildersdiploma in handen werd
gedrukt stond hij een uur later op de
molen van Middelhamis om de toen
malige molenaar dhr. J. J. Dambruin
te helpen, zoals hij al zovele malen! te
voren gedaan had. David bleef de mo
len en zijn baas gedurende de oorlogs
jaren trouw tot in 1946 het Vaderland
rie-p en hij in militaire dienst moest.
Het werd enkele jaren Indië en toen hij
in 1950 terugkwam had het molenaars-
werk afgedaan. David ging in dienst
van de toenmalige Gascentrale Flak-
kee aan welk (thans 'gefuseerd) bedrijf
hij nog steeds verbonden is. Voortaan
mocht hij alleen nog maar naar mo'lens
kijken maar daar is nu verandering in
gekomen.
Een brief
David schreef een brief naar de ge
meente omdat het hem zeer ter harte
ging dat de prachtig gerestaureerde mo
lens zo maar stonden te niksen. „Zon
de er zoveel geld aan te hebtoen be
steed en er niet mee te werken" vond
David en die gedachte zette hij keurig
op het papier en inmiddels is de aan
stelling tot molenaar al een feit ge
worden.
„Als er niet gauw met die molens
'begonnen' was dan hadden ze over 5
jaar -weer aan restauratie toegeweest
rust roest en dat geldt bovenal voor
een molen", zo lichtte David ons toe
toen we hem opzochten. „Je kunt Jan,
Piet en Klaas zomaar niet met een mo
len laten draaien en *daaro>m ben Ei
blij dat ze me aangeno-men hebben." In
middels is David aan het werk geto
gen, elke zaterdag is 'hij beurtelings ep
de molen van Nieuwe Tonge „Oranje
boom anno 1768" en te Stad „de Ko
renaar anno 1746" te vinden en bij vnd
laat hij de wieken lustig draaien tot
meerdere glorie en tot behoud van de
,,l0'ze" molenaar, de maalstenen zijü
buiten werking gezet omdat er sinilj
jaar en dag toch niets mee te malen ii.
maar dat doet weinig af aan het ple
zier dat hij in dat alles heeft. Toen üj
vorige week de molen van Nieuwe
Tonge liet draaien heeft dat nogal vflt
publiek getrokken en die belangstel
ling voor alles wat des molens is tüH
David heel graag zien.
Er zijn nog meer gerestaureerde m'-
lens op Flakkee waarmee niet gewerS
wordt en die de redenering van Da
vid en vele anderen volgend zie"'
derogen achteruit zullen gaan. WelB»,
David is niet kieskeurig, hij wil ook die
molens onder zijn ''hoede nemen om s
periodiek eens even „los" te ma.W
David doet dat na de wekelijkse arteJ
in het gas en wanneer „Sempre" he"
niet roept om de grote, trom te roeren-
SCHAAKVERENIGING
„DE ZWARTE PION"
TE MIDDELHARNIS
Uitslagen d..d 1 november
R.S.B.:
Zwarte Pion 1 Ashtapada 1 V2V2
Ie Afd.:
D. Hoogzand W. Markwat O1
2e Afd.:
A. V. Loon C. Vis V2—Va
Ad. Visser J. C. Hollander 0—1
A. T. Robijn H. de Zout 1-0
J. Vroegindeweij C. v. d. Groef
'/2—1/2
N. V. Bracht J. Kruik 1—0
■M. Moerland J. Noordij'k Va—Va
SOMMELSDIJK
il
In Galerie „de Welle" aan de Voor
straat te Sommelsdijk wordt van 5 to
25 november geëxposeerd door Ksre'
van Nooyen. Opening vrijdagavond o»
half negen.
MELISSANT
Jaarvergadering. De vromvenverS-
„Draagt elkanders lasten" der Ger. C-s-^
meente, hoopt woensdag 10 ncvemte'
a.s. haar eerste jaarvergadering te ho"'
den in het kerkgebouw aan de BeatnS''
laan.
Naast jaarverslagen^ en enkele ondej-
werpen, vermeldt deagenda verschil-
lende gedichten, terwijl de Ijollekte ts-
stemd is voor de D.V. volgend J^ar
houden vakantieweek voor gcliaii'"^
capten. ledere belangstellende is ha'"
telijk welkom. Aanvang half acht.
ST. AINHNTALAND
Voor beroep bedankt. De in de va
cature van ds. J. M. de Raad (die naai
Stolwijk vertroklten is) beroe;,on pr^^
kant, ds. K. Exalto, Ned. Herv. pre^'
kant te Noordeloos, heeft voor het t^^
roep naar de Herv. Gemeente van
Annaland gemeend te moeten bedai'
ken. pj
Dankdag voor Gewas en -A'-'^, ^y,
dankdag voor Gewas en Arbeid zal iJ
te St. Annaland in alle drie kei-ken
houden worden op woensdag 17
ber a.s.