Hoelang zal Goeree-Overflakkee nog reserve staan....?" Vicon rljfienile maatschi Burg. Smith vraagt zich af: Raiffeisenbank te Den Bommel wordt verbouwi Raad Goedereede 99 DE versnellingsbak! Bladz. 2 „BILANDEN-NIEUWS" Dinsdag 5 oktober 1971, Burgemeester H. J. Smith heeft j.l. donderdagavond toen hy de raad van Goedereede presideerde de vraag her haald die hij ook aan het college van Gedeputeerde Staten heeft gesteld: „Hoelang zal Goeree-Overflakltee nog reserve staanAanleiding tot die vraag is de inhoud van het ontwerp- streekplan Zuid-Holland-Zuid waarin voor Goeree-Overflakkee een conserve rend beleid wordt geadviseerd waar door het eUand als reservegebied be schikbaar blijft. „In de oorlog was het eiland een voedsel-reserve, na de oor log een larbeidsreserve en nu zullen we als ruimtereserve worden aangewezen", zo luidde de grief van burgemeester Smith; ons wordt een afgeleide ontwik keling (beter een niet-ontwikkeling) toegedacht die afhankel^k wordt ge steld van wat er elders gebeurt. Goeree- Overflakkee heeft zelf wel zoveel po tentie dat aan dit prachtige eiland eeu eigen functie en doelstelling kan en moet worden gegeven. „Het is triest te moeten constateren dat hierover in het ontwerp-Streekplan anders wordt ge dacht verklaarde de burgemeester spijtig. Mindere verwachting. Over de recreatieve fimctie die men Goeree-Overflakkee gaarne gegeven ziet zei tourg. Smith: „Qua recreatie zal er veel afhangen van de verbindingen die er naar ons eiland zijn. Er liggen tweemaal twee rijstroken en daarmee is het bekeken, wanneer de automobi listen te lang op deze wegen zitten dan zoeken ze het liever in een ander ge bied. Spr. wist dat de evt. derde ver binding (ongeveer in het midden van het eiland) van de kaart is geveegd en deze gegevens en de „schijnbaar wat aarze lende economie" leiden ertoe dat het geraamde bezoekersaantal voor het Grevelingenmeer al beperkter wordt ge schat. Bij dat alles maande de voorz. de raad zich desondanks niet af te zetten tegen het Provinciaal bestuur dat tenslotte ook haar richtlijnen van de Centrale Overheid krijgt. De Centrale Overheid ziet een hoefij'zer-achtige ontwikkeling vanaf Vlissdngen naar de Waterweg en wil de daartussen liggende groene ruim te zoveel mogelijk beschutten. „Dat is de filosofie van de Centrale Overheid die verwacht dat de Provinciale Over heid zich daaraan houdt, de Provinciale Overheid verwacht op haar beurt dan weer dat de gem.i overheden zich daar aan houden", wees de voorz. aan. „We moeten ons als gemeenten bewust zijn dat Nederland qua oppervlakte een klein land is waarin de problemen zicli opstapelen waarom de spelregels strin genter worden. „Wel hopen we een be paalde vrijheid van leefruimte te be houden", argumenteerde burg. Smith. Discussie. Burgemeester Smith lanceerde deze cri de coeur n.a.v. de discussie in de raad over de inhoud van het ontwerp Streekplan. In de toelichting schreven B. en W. te vrezen dat met de huidige opzet van genoemd ontwerpplan een structurele en economische temporise ring van de ontwikkeling van het eiland te vrezen zou zijn waarom zij de raad adviseerden daartegen duidelijk stel ling te nemen: Mevrouw Grinwis-Blok hielp daai wat graag aan mee na zich allereerst afkeurend te hebben uitgelaten over de manier waarop de Streekplancommissie (N.B. door G.S. in het leven geroepen) is behandeld, hun inbreng wordt in het ontwerp Streekplan tot nul geredu ceerd", verontwaardigde zich mevr. Grinwis. Zij vroeg zich af in hoeverre de gemeentebesturen nog een inbreng in de ontwikkeling wordt toegedacht als er gezegd wordt dat de gemeenten zich dienen te onthouden van activiteiten die de woningbouw kunnen versnellen. „Onze fractie (P.^r.d.A.) zou een jaar lijkse toename van het woningbezit met 4°/o redelijk vinden", gaf mevr. Grinwis te kennen, „dat geeft slechts een beetje soulaas voor de druk van buiten; mag een streek als de onze zo over het hoofd worden gezien waar het haar wensen betreftverbaasde zich mevr. Grinwis. Dhr J. C. Komtebedde (V.V.D.) kon zich in grote' lijnen wel achter het Streekplan scharen vooral waar het de verwachte bevolkingstoename (in 1980: 40.000 en in het jaar 2000: 50.000) be treft. „We kunnen niet tegelijkertijd op een bevolkingsgroei en' op een uitbouw van de recreatie mikken", verklaarde zich dhr. Komtebedde. Door dhr. G. Tanis werd vervolgens aandacht gevraagd voor die agrariërs die naar de recreatieve sector willen overstappen waarop dhr. Kr. Grin'wis prompt verzocht het land zoveel moge lijk ongeschonden te laten en het hek niet van voor de dam te halen. Weth.i Visser tenslotte gaf te kennen evenmin te wachten op een invasie van de overkant, hij vond het veel gezonder op een geleidelijke uitbouw aan te stu ren zodat Goedereede een goede ree kan blijven voor mensen die de rust zoeken. Met B. en W. nam de raad met uit zondering van dhr. Kr. Grinwis stel ling tegen de inhoud van het ontwerp Streekplan Zuid-Holland-Zuid wat aan G.S. ter kennis zal worden gebracht. Roadtest ■m Automobielf abrieken hebben voor het ontwerpen en bouwen van de eerste se rie van een nieuw model veel tyd nodig. De ene fabriek wat langer, de ander wat korter. Er zijn gevallen bekend, dat een fabriek omdat de concurrent een nieuw model uitbracht binnen luttele maanden een geheel nieuw model auto' productierijp ten tonele voerde. Het model dat uitkwam was sierlijk, ruim, had goede rijeigenschappen en sloeg dus onmiddellijk by het publiek .aan, maar Peugeot doet het anders. Nadat een nieuw model de tekentafels verlaten heeft en voordat het in de showroom staat gaan er enkele jaren overheen. Men gaat -niet over één nacht ijs. Wanneer er tussentijds details uit lekken over het op stapel staande nieu we model in de vorm van schetsmatige tekeningen of nauwkeuriger details, duurt het nog heel lang voordat de autopers zich kan gaan uiten. Nu is de 304 niet zo'n moeilijk project geworden. De 204, Peugeot's eerste schrede op het terrein van de voorwielaandrijving, is een goede leerschool geweest. Tussen de 404, die al weer 9 jaar gebouwd wordt en de 204 lag een vrij groot gat, vooral toen de 504 de lijn naar boven afrondde. In de modernere Peugeot con cepties dienen we te denken aan de 204 en de 504. Daartussen moest iets ge creëerd worden om in de sector van de middenklasse-automobielen een attrac tieve aanbieding te brengen. En dat is de 304 zeker. Geruchten over een' 104 ne men vastere vormen aan en dan kan het zeker anderhalf a twee jaar duren, voordat ook in deze fel bestreden klasse de bekende leeuw van Sohaux op de neus van een Peugeot prijkt. De 304, waarover deze test gaat, biedt z'n be zitter een aantal plezierige hoedanig heden. Comfort en uitstekende weglig ging, goede motorische prestaties en een prettige besturing zijn zo enkele bege renswaardige facetterij DE WEGLIGGING. De 304 is van huis uit een onderstuur- de automobiel. Dat is in feite iedere voorwieiaangedreven auto. Er zijn veel mogelijkheden om dit karakter, dat en kele negatieve punten kent, te beteuge len. Het toegepaste concept van motor dwars voorin en voorwielaandrijving impliceert dat het gewicht voor een be langrijk gedeelte op de voorwielen rust. Aan de tand gevoeld op zeer gevari eerde wegdekken, kwamen we tot de conclusie dat zelfs ingewalste grlntbe- strating de 304, gereden met vol gas in de derde versnelling, niet vermocht uit te breken. Loslaten van het gaspedaal gaf onmiddellijk een licht overstuurka rakter, zodat men niet meer zeker zijn de van zichzelf bij een te verwachten verkeerde beoordeling van de situatie, het gaspedaal het beste los kan laten. De besturing werkt licht en precies. Al rijdend merkt men geep reacties in het stuur van de voorwielaandrijving. Ook op de sUpbaan kwam het stuurkarakter duidelijk naar voren. De 304 is onge voelig voor zij-wind. De voorwielophan ging is die van het bekende Mi'. Pherson systeem, terwijl achter de wielen gela gerd zijn aaii armen, die scharnierend bevestigd zitten aan een dwarsbalk. Lage telescopische schokbrekers met een hooigliggende schroefveer verzorgen ve ring en demping. Een torsiestabilisator, zowel voor als achter, gaat overhellen van de carrosserie in bochten tegen. Bandengeruis van de standaard gemon teerde radiaalbanden en' resonnantie waren hoegenaamd niet waarneembaar. Alle wegoneffenheden worden door het veersysteem keurig verwerkt. Of dit nu korte opeenvolgende bewegingen of lange reacties van de veerpoten zijn, de 304 verliest geen moment het contact met de weg. De lange wielbasis van bijna 2.60 m,i helpt hier natuurlijk ook aan mee. DE REMMEN. Bij Peugeot heeft men lang vastge-- houden aan trommelremmen. Zowel bij de 204 als bij de 504 heeft men voor het eerst gebruik gemaakt van sohijfrem- men op de voorwielen. Zo ook bij de 304. Het systeem werkt bekrachtigd en is uitstekend te doseren. De pedaaldruk blijft laag ook na herhaald' krachtig remmen, mocht zich dan een lichte fa- ding voordoen, dan nog staat de auto in korte tijd stil. In de remleiding naar de achterwie len is een remkraohtbegrenzer aange bracht, die blokkeren van de achter- remmen bij plotseling voluit remmen tegengaat. DE MOTOR. De Peugeot 204 kreeg een nieuwe mo tor. Voor het eerst werd gebruik ge maakt van een bovenliggende nokkenas. Bij de 304 werd de cyünderinhoud ver groot tot 1288 cc, waarbij een vermogen ontwikkeld wordt van 65 Din-pk. Dit is voor de huidige maatstaven zeer behoorlijk. De motor ligt onder een hoek van 20 graden naar vorengekan- teld. Dit omdat versnellingsbak en dif ferentieel met de motor één drijfagre- gaat vormen en niet teveel hoogte in beslag mogen nemen. Het cilinderblok en de kop zijn uit aluminium vervaar digd, terwijl de cilindervoeringen van gietijzer zijn' en uitneembaar. Dit is een voordeel wanneer er eens een beschadi ging van zuiger of cilinder"wand mocht voorkomen. Men kan dan een cilinder vervangen.i Alle Peugeots hebteen een automatisch in- en uitschakelende ven tilator, die pas in werking treedt wan neer het koelwater een bepaalde tem peratuur bereikt heeft. Het niet in wer king zijn van een ventilator spaart altijd enkele pk's. Rustig kan gesteld worden dat de motor in zijn klasse lot één der besten behoort. Redelijk zuinig in ge bruik, soepel en rustig. Het gebruik schommelt om de 10 km. per liter su- perbenzine. Dit bij stadsritten en trajec ten op de grote weg, met snelheden om en nabij de 120 km. Daaronder komt de auto aanmerkelijk zuiniger tevoorschijn. Een constante snelheid van ca. 90 km. liet het verbruik zakken tot gemiddeld 13 a 13,5 km. per liter. De handbediende choke is altijd nog een groot gemak. De motor slaat onmiddellijk aan en na een klein eindje rijden, moet deze geheel in gedrukt worden, waarna de motor goed overneemt. Dit natuurlijk afhankelijk van de buitentemperatuur. Peugeot's hebben nog altijd als stan daarduitrusting stuurschakeling. Het schakelpatroon, dat jarenlang af'wijkend werkte, is nu een.H-systeem. Het scha kelen gaat prima en de schakelafstan den zijn kort en exact te vinden. De synchronisering ook van de 1ste ver snelling, werkt voortreffelijk., DE CARROSSERIE. Zet men de 304 en de 204 naast el kaar, dan blijkt de 304 Uefst 15 cm. langer te zijn, hetgeen volledig ten goe de komt aan de kofferruimte. Het ge deelte waarin de passagiers zitten, is volkomen gelijk aan de 204, terwijl het voorste gedeelte, waarin het aandrijf- aggregaat ondergebracht is qua lengte gelijk is gebleven. Het voorfront is gesti leerd a la de 504 en heeft een uitermate forse aanblik. Ook de achterzijde heeft een mooier aflopende lijn. De 204 deed wat ieler aan. De koplampen hebben een afwijkende vorm, waaraan de Peu geot onmiddellijk te herkennen is. De, lichtopbrengst is zeer goed, hetgeen trouwens bij alle Franse automobielen een goede veilige eigenschap is. De kop lampen kunnen naar gelang de belasting nog versteld worden, dit geschiedt door onder de motoriiap een handle te ver schuiven. De achterlichten zijn staand uitgevoerd en zitten twee bij twee. De kofferruimte kan een vrij grote hoe veelheid koffers bevatten en is voor een bagage van vier personen meer dan vol doende. Het reservewiel moet onder de bodem aan de buitenkant weggehaald worden, mocht men onverhoopt een lekke band krijgen. De bagage kan dan rustig blijven liggen, hetgeen veel ge sleep voorkomt. De achterportieren zijn voorzien van kindersloten, waardoor kinderen zelf niet van binnenuit het portier kunnen openen. HET INTERIEUR. De vier portieren gaan zover open, dat het in- en uitstappen geen moeilijk heden opleveren.. Zowel voor- als ach terin zit men goed en de bekleding is van een goed ventilerende kwaliteit. Enkele korte opmerkingen over het interieur komen neer op: voorstoelen kunnen volledig neergeklapt worden, waardoor er twee slaapplaatsen ont staan. Het instrumentarium omvat naast de snelheidsmeter met dag- en Deze week Is een begin gemaakt met de verbouwing van het kantoor van de Raiffeisentoank. De plannen hiertoe bestonden al ge ruime tijd, maar eerst nu kon een aan vang worden gemaakt met de realise ring hiervan. Het kantoor zal worden' vergroot en uitgebreid met een aparte machine-ka mer, zodat de geluidsihinder van ma chines tot een minimum wordt beperkt. De lobetruimte zal worden uitgebreid tot 4 loketten, waarvan er twee met een deur gesloten kunnen 'worden. Om veiligheidsredenen wordt overgegaan tot een kogel-vrije glazen afscherming tussen publiek- en kantoorruimte. Het ligt in de bedoeling om de safe loketten in een aparte ruimte onder te brengen en deze te verwijderen! uit de werkkluis. Voor degene die na sluitingstijd nog gelden wil deponeren kan dit doen in de te plaatsen nachtkluisinstallatie. Architekt is de heer A. Gestel uit Mid. delhamis. Aannemer de heer L. \v. v d. Welle in samenwerking met verschiU lende andere Boimmelse vakmensen. In verband met de verbou-wing en het hiermee gepaard gaande behelpen zal dit jaar op deze Bank geen Raiffeis- sen-Spaarbank werden gehouden, maar een speciale spaaraktie bij de inigebruik- name van het verbouwde kantoor. OUDDORP Opbrengst. De kollekte tijdens de dienst, geleid door ds. J. C. Catsburg, j.l. woensdag 29 september, ten bate van de Geref. Bijbelstichting heeft opge bracht de som van 1049,25 waarvan hartelijk dank.. totaalteller, een temperatuurm.eter, een benzinemeter, een klokje, een thermi sche voltmeter en controlelampjes voor oliedruk en groot lioht.r De handles waarmee de portieren geopend worden door de inzittenden zijn geheel wegge werkt in de deurwanden, die weer met een soepele bekledingslaag bedekt zijn. VERWARMING EN VENTILATIE. Het verwarmen van de 304 gaat ge makkelijk en werkt doeltreffend. Drie handles, aangebracht in het midden van het dashboard, vervullen de functies van overgaan van koud op w£irm water, verdeling van de lucht naar het interi eur, naar de voorruit of gedeeltelijk naar beide. De derde handle is voor het openen van de luchtklep en het in wer king stellen van de trappenloos wer kende ventilator. Vlak onder de voor ruit zitten twee roosters, die uitsluitend buitenlucht voor verfrissing van het in terieur aanvoeren. De hoeveelheid is te regelen door een regel-manette. Beide roosters kan men laten kantelen, -waar door de richting van de luchtstroom veranderd kan worden. Er zijn achter in de carrosserie geen uitstroomopeningen aangebracht, waardoor de gebruikte lucht afgevoerd wordt. Peugeot levert wel een fabriekssdhuifdak, dat tegen een geringe meerprijs veel frisse lucht mogelijikheden biedt. EINDOORDEEL. In een proigramma, waarbij zeer re centelijk één van Europa's meest voor aanstaande deskundigen op automobiel- gebied de Peugeot 304 besprak, viel on middellijk m zijn eindconclusie één zin snede op, die de woorden omvatte „ein braves Auto". Het woord „brav" een heleboel, we dachten dat het woord „goedmoedig" misschien een juiste ver taling was. In geen enkel opzicht een geweldige uitspringer, maar ook geen enkel beslist negatief punt. In aUe fa cetten doordacht en heel fijn te berijden. Vooral de automobilist, die niet voor verrassingen wil komen te staan, maar die dagelijks comfortabel, behoorlijk snel en representatief en tegen matige kosten wil autorijden, is met de 304 goed uit. HERKINGEN Kerknieuws Geref. Gemeente. He- deriavood (5 okt.) hoopt voor de Geref. Gemeente alhier voor te gaan ds. G. Zijderveld van Middelburg. Aanvang 's ■avonds 7.30 uur. MELISSANT Kerkdienst. Woensdagavond half acht hoopt voor de Geref. Gem.eente (Beatrix laan) voor te gaan ds. P. Blok. (bev. ambtsdrager). STELLEND AM Radiouitzending Fanfare orkest „De Hoop". A.s. donderdag 7 oktober zal de opname van 3 september uitgezonden worden door de A.V.R.O., 's avonds van 19.00 - 19.i20 uur op Hilversum 2. OUDDORP Kerkdienst. Woansdagavond half acht hoopt voor de Geref. Gemeente voor te gaan ds. Venema van Zwijndrecht. SCHERPENISSE Benoeming. Met ingang van 1 januari 1972 is mej. G. Dubbeldam uit Dord recht, benoemd tot onderwijzeres aan de Ohr. Lagere Scho.ol, zulks in de vacature van de heer J. Moolenbroek, die naar Scheveningen vertrekt. Met pensioen. De laatste postcomman dant der rijkspolitie van de woonlïem Scherpenisse, opperwachtmeester D. Scherpenisse (geboren te St. Armaland) heeft wegens het bereiken van de pen sioengerechtigde leeftijd afscheid geno- nien! van het korps. AAGTEICERKE Ernstig ongeval. Donderdag om streeks de middag -werd mevr. L. 'Wil- lemse-Balker bekneld tussen een 'VoUcs- wagenbusje en een vrachtwagen van veevervoer. De veewagen reed dicht langs het busje dat aldaar geparkeerd stond en als berging van de melliinstal- latie 'dienst deed. Mevr. V. wUde nog vlug wat uit het busje halen -waardoor het ongeval gebeurde. Zij werd in de linkerzijde getroffen' en liep zeer ernstige in-wendige kneuzin gen op, voor haar leven wordt ge vreesd. De Vicon Rijdende Maatschep is een voor grote en kleine eenheden rendabe le doseerwagen waarmee meel, korrels en brokken nauwkeurig gedoseerd kun nen worden gevoerd. In dit genieus en toch simpele werktuig zijn alle praktijk- eisen verwezenlijkt: 1 is door iedereen te bedienen laat alle aandacht vrij voor het ob serveren van de dieren; bij het te- rugblij'ven van één of meerdere die ren kan direkt de gift worden ver minderd geeft bij iedere slag -altijd precies- een liter volume; mede dankzij de constante aanvoer vanuit de kegel vormige trechter zijn afwijkingen uitgesloten kan in hoogte en! breedte worden aangepast aan stallen, hokken, trog gen en silo's; afgifte is mo'gelijk op plaats en strook I is altijd bedrijfszeker, werkt even snel als de duurste automaat en vraagt geen onderhoud dankzij roest vrije onderdelen (o.a. polyester trechter) „volv/me" dosering De Vicon Rijdende Maatschep wordt met de hand ïsediend. Door het over halen van een handel wordt bij iedere slag altijd een gelijke hoeveelheid (vo lume) afgegeven, nl. één Hter. Door deze hoeveelheid eenmaal te wegen, weet men! precies hoeveel slagen nodig zijn Otm per hok het gewenste ge-wicht te verkrijgen. Moet er bijvoorbeeld 3,5 kg gevoerd worden en één slag met de handel geeft een ge-wicht van 0,7 kg, dan dient de handel 5 x te worden over gehaald. Bij de Vicon Rijdende Maatschep heeft men de zekerheid dat de hoeveel heid voer bij iedere slag gelijk blijft. Materiaal en vorm van de trechter zijn hierbij van groot belang. Geperst, glas- vezelgewapend polyester behoudt altijd een zeer glad oppervlak en is onge voelig voor condens en agressieve stof fen. De prijs is 555,exclusief BTW (standaarduitvoerfing) en 598,— ex clusief BTW voor de smalle uitvoering.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1971 | | pagina 2