Hoelang zal Goeree-Overflakkee
nog reserve staan....?"
Vicon rljfienile maatschi
Burg. Smith vraagt zich af:
Raiffeisenbank te Den Bommel wordt verbouwi
Raad Goedereede
99
DE versnellingsbak!
Bladz. 2
„BILANDEN-NIEUWS"
Dinsdag 5 oktober
1971,
Burgemeester H. J. Smith heeft j.l.
donderdagavond toen hy de raad van
Goedereede presideerde de vraag her
haald die hij ook aan het college van
Gedeputeerde Staten heeft gesteld:
„Hoelang zal Goeree-Overflakltee nog
reserve staanAanleiding tot die
vraag is de inhoud van het ontwerp-
streekplan Zuid-Holland-Zuid waarin
voor Goeree-Overflakkee een conserve
rend beleid wordt geadviseerd waar
door het eUand als reservegebied be
schikbaar blijft. „In de oorlog was het
eiland een voedsel-reserve, na de oor
log een larbeidsreserve en nu zullen we
als ruimtereserve worden aangewezen",
zo luidde de grief van burgemeester
Smith; ons wordt een afgeleide ontwik
keling (beter een niet-ontwikkeling)
toegedacht die afhankel^k wordt ge
steld van wat er elders gebeurt. Goeree-
Overflakkee heeft zelf wel zoveel po
tentie dat aan dit prachtige eiland eeu
eigen functie en doelstelling kan en
moet worden gegeven. „Het is triest te
moeten constateren dat hierover in het
ontwerp-Streekplan anders wordt ge
dacht verklaarde de burgemeester
spijtig.
Mindere verwachting.
Over de recreatieve fimctie die men
Goeree-Overflakkee gaarne gegeven
ziet zei tourg. Smith: „Qua recreatie zal
er veel afhangen van de verbindingen
die er naar ons eiland zijn. Er liggen
tweemaal twee rijstroken en daarmee
is het bekeken, wanneer de automobi
listen te lang op deze wegen zitten dan
zoeken ze het liever in een ander ge
bied. Spr. wist dat de evt. derde ver
binding (ongeveer in het midden van het
eiland) van de kaart is geveegd en deze
gegevens en de „schijnbaar wat aarze
lende economie" leiden ertoe dat het
geraamde bezoekersaantal voor het
Grevelingenmeer al beperkter wordt ge
schat.
Bij dat alles maande de voorz. de raad
zich desondanks niet af te zetten tegen
het Provinciaal bestuur dat tenslotte
ook haar richtlijnen van de Centrale
Overheid krijgt. De Centrale Overheid
ziet een hoefij'zer-achtige ontwikkeling
vanaf Vlissdngen naar de Waterweg en
wil de daartussen liggende groene ruim
te zoveel mogelijk beschutten. „Dat is
de filosofie van de Centrale Overheid
die verwacht dat de Provinciale Over
heid zich daaraan houdt, de Provinciale
Overheid verwacht op haar beurt dan
weer dat de gem.i overheden zich daar
aan houden", wees de voorz. aan. „We
moeten ons als gemeenten bewust zijn
dat Nederland qua oppervlakte een
klein land is waarin de problemen zicli
opstapelen waarom de spelregels strin
genter worden. „Wel hopen we een be
paalde vrijheid van leefruimte te be
houden", argumenteerde burg. Smith.
Discussie.
Burgemeester Smith lanceerde deze
cri de coeur n.a.v. de discussie in de
raad over de inhoud van het ontwerp
Streekplan. In de toelichting schreven
B. en W. te vrezen dat met de huidige
opzet van genoemd ontwerpplan een
structurele en economische temporise
ring van de ontwikkeling van het eiland
te vrezen zou zijn waarom zij de raad
adviseerden daartegen duidelijk stel
ling te nemen:
Mevrouw Grinwis-Blok hielp daai
wat graag aan mee na zich allereerst
afkeurend te hebben uitgelaten over de
manier waarop de Streekplancommissie
(N.B. door G.S. in het leven geroepen) is
behandeld, hun inbreng wordt in het
ontwerp Streekplan tot nul geredu
ceerd", verontwaardigde zich mevr.
Grinwis. Zij vroeg zich af in hoeverre
de gemeentebesturen nog een inbreng in
de ontwikkeling wordt toegedacht als
er gezegd wordt dat de gemeenten zich
dienen te onthouden van activiteiten die
de woningbouw kunnen versnellen.
„Onze fractie (P.^r.d.A.) zou een jaar
lijkse toename van het woningbezit met
4°/o redelijk vinden", gaf mevr. Grinwis
te kennen, „dat geeft slechts een beetje
soulaas voor de druk van buiten; mag
een streek als de onze zo over het hoofd
worden gezien waar het haar wensen
betreftverbaasde zich mevr.
Grinwis.
Dhr J. C. Komtebedde (V.V.D.) kon
zich in grote' lijnen wel achter het
Streekplan scharen vooral waar het de
verwachte bevolkingstoename (in 1980:
40.000 en in het jaar 2000: 50.000) be
treft. „We kunnen niet tegelijkertijd op
een bevolkingsgroei en' op een uitbouw
van de recreatie mikken", verklaarde
zich dhr. Komtebedde.
Door dhr. G. Tanis werd vervolgens
aandacht gevraagd voor die agrariërs
die naar de recreatieve sector willen
overstappen waarop dhr. Kr. Grin'wis
prompt verzocht het land zoveel moge
lijk ongeschonden te laten en het hek
niet van voor de dam te halen.
Weth.i Visser tenslotte gaf te kennen
evenmin te wachten op een invasie van
de overkant, hij vond het veel gezonder
op een geleidelijke uitbouw aan te stu
ren zodat Goedereede een goede ree
kan blijven voor mensen die de rust
zoeken.
Met B. en W. nam de raad met uit
zondering van dhr. Kr. Grinwis stel
ling tegen de inhoud van het ontwerp
Streekplan Zuid-Holland-Zuid wat aan
G.S. ter kennis zal worden gebracht.
Roadtest
■m
Automobielf abrieken hebben voor het
ontwerpen en bouwen van de eerste se
rie van een nieuw model veel tyd nodig.
De ene fabriek wat langer, de ander wat
korter. Er zijn gevallen bekend, dat een
fabriek omdat de concurrent een
nieuw model uitbracht binnen luttele
maanden een geheel nieuw model auto'
productierijp ten tonele voerde. Het
model dat uitkwam was sierlijk, ruim,
had goede rijeigenschappen en sloeg
dus onmiddellijk by het publiek .aan,
maar Peugeot doet het anders.
Nadat een nieuw model de tekentafels
verlaten heeft en voordat het in de
showroom staat gaan er enkele jaren
overheen. Men gaat -niet over één nacht
ijs. Wanneer er tussentijds details uit
lekken over het op stapel staande nieu
we model in de vorm van schetsmatige
tekeningen of nauwkeuriger details,
duurt het nog heel lang voordat de
autopers zich kan gaan uiten. Nu is de
304 niet zo'n moeilijk project geworden.
De 204, Peugeot's eerste schrede op het
terrein van de voorwielaandrijving, is
een goede leerschool geweest. Tussen
de 404, die al weer 9 jaar gebouwd
wordt en de 204 lag een vrij groot gat,
vooral toen de 504 de lijn naar boven
afrondde. In de modernere Peugeot con
cepties dienen we te denken aan de 204
en de 504. Daartussen moest iets ge
creëerd worden om in de sector van de
middenklasse-automobielen een attrac
tieve aanbieding te brengen. En dat is
de 304 zeker. Geruchten over een' 104 ne
men vastere vormen aan en dan kan
het zeker anderhalf a twee jaar duren,
voordat ook in deze fel bestreden klasse
de bekende leeuw van Sohaux op de
neus van een Peugeot prijkt. De 304,
waarover deze test gaat, biedt z'n be
zitter een aantal plezierige hoedanig
heden. Comfort en uitstekende weglig
ging, goede motorische prestaties en een
prettige besturing zijn zo enkele bege
renswaardige facetterij
DE WEGLIGGING.
De 304 is van huis uit een onderstuur-
de automobiel. Dat is in feite iedere
voorwieiaangedreven auto. Er zijn veel
mogelijkheden om dit karakter, dat en
kele negatieve punten kent, te beteuge
len. Het toegepaste concept van motor
dwars voorin en voorwielaandrijving
impliceert dat het gewicht voor een be
langrijk gedeelte op de voorwielen rust.
Aan de tand gevoeld op zeer gevari
eerde wegdekken, kwamen we tot de
conclusie dat zelfs ingewalste grlntbe-
strating de 304, gereden met vol gas in
de derde versnelling, niet vermocht uit
te breken. Loslaten van het gaspedaal
gaf onmiddellijk een licht overstuurka
rakter, zodat men niet meer zeker zijn
de van zichzelf bij een te verwachten
verkeerde beoordeling van de situatie,
het gaspedaal het beste los kan laten.
De besturing werkt licht en precies. Al
rijdend merkt men geep reacties in het
stuur van de voorwielaandrijving. Ook
op de sUpbaan kwam het stuurkarakter
duidelijk naar voren. De 304 is onge
voelig voor zij-wind. De voorwielophan
ging is die van het bekende Mi'. Pherson
systeem, terwijl achter de wielen gela
gerd zijn aaii armen, die scharnierend
bevestigd zitten aan een dwarsbalk.
Lage telescopische schokbrekers met een
hooigliggende schroefveer verzorgen ve
ring en demping. Een torsiestabilisator,
zowel voor als achter, gaat overhellen
van de carrosserie in bochten tegen.
Bandengeruis van de standaard gemon
teerde radiaalbanden en' resonnantie
waren hoegenaamd niet waarneembaar.
Alle wegoneffenheden worden door
het veersysteem keurig verwerkt. Of dit
nu korte opeenvolgende bewegingen of
lange reacties van de veerpoten zijn, de
304 verliest geen moment het contact
met de weg. De lange wielbasis van
bijna 2.60 m,i helpt hier natuurlijk ook
aan mee.
DE REMMEN.
Bij Peugeot heeft men lang vastge--
houden aan trommelremmen. Zowel bij
de 204 als bij de 504 heeft men voor het
eerst gebruik gemaakt van sohijfrem-
men op de voorwielen. Zo ook bij de
304. Het systeem werkt bekrachtigd en
is uitstekend te doseren. De pedaaldruk
blijft laag ook na herhaald' krachtig
remmen, mocht zich dan een lichte fa-
ding voordoen, dan nog staat de auto
in korte tijd stil.
In de remleiding naar de achterwie
len is een remkraohtbegrenzer aange
bracht, die blokkeren van de achter-
remmen bij plotseling voluit remmen
tegengaat.
DE MOTOR.
De Peugeot 204 kreeg een nieuwe mo
tor. Voor het eerst werd gebruik ge
maakt van een bovenliggende nokkenas.
Bij de 304 werd de cyünderinhoud ver
groot tot 1288 cc, waarbij een vermogen
ontwikkeld wordt van 65 Din-pk.
Dit is voor de huidige maatstaven zeer
behoorlijk. De motor ligt onder een
hoek van 20 graden naar vorengekan-
teld. Dit omdat versnellingsbak en dif
ferentieel met de motor één drijfagre-
gaat vormen en niet teveel hoogte in
beslag mogen nemen. Het cilinderblok
en de kop zijn uit aluminium vervaar
digd, terwijl de cilindervoeringen van
gietijzer zijn' en uitneembaar. Dit is een
voordeel wanneer er eens een beschadi
ging van zuiger of cilinder"wand mocht
voorkomen. Men kan dan een cilinder
vervangen.i Alle Peugeots hebteen een
automatisch in- en uitschakelende ven
tilator, die pas in werking treedt wan
neer het koelwater een bepaalde tem
peratuur bereikt heeft. Het niet in wer
king zijn van een ventilator spaart altijd
enkele pk's. Rustig kan gesteld worden
dat de motor in zijn klasse lot één der
besten behoort. Redelijk zuinig in ge
bruik, soepel en rustig. Het gebruik
schommelt om de 10 km. per liter su-
perbenzine. Dit bij stadsritten en trajec
ten op de grote weg, met snelheden om
en nabij de 120 km. Daaronder komt de
auto aanmerkelijk zuiniger tevoorschijn.
Een constante snelheid van ca. 90 km.
liet het verbruik zakken tot gemiddeld
13 a 13,5 km. per liter. De handbediende
choke is altijd nog een groot gemak. De
motor slaat onmiddellijk aan en na een
klein eindje rijden, moet deze geheel in
gedrukt worden, waarna de motor goed
overneemt. Dit natuurlijk afhankelijk
van de buitentemperatuur.
Peugeot's hebben nog altijd als stan
daarduitrusting stuurschakeling. Het
schakelpatroon, dat jarenlang af'wijkend
werkte, is nu een.H-systeem. Het scha
kelen gaat prima en de schakelafstan
den zijn kort en exact te vinden. De
synchronisering ook van de 1ste ver
snelling, werkt voortreffelijk.,
DE CARROSSERIE.
Zet men de 304 en de 204 naast el
kaar, dan blijkt de 304 Uefst 15 cm.
langer te zijn, hetgeen volledig ten goe
de komt aan de kofferruimte. Het ge
deelte waarin de passagiers zitten, is
volkomen gelijk aan de 204, terwijl het
voorste gedeelte, waarin het aandrijf-
aggregaat ondergebracht is qua lengte
gelijk is gebleven. Het voorfront is gesti
leerd a la de 504 en heeft een uitermate
forse aanblik. Ook de achterzijde heeft
een mooier aflopende lijn. De 204 deed
wat ieler aan. De koplampen hebben
een afwijkende vorm, waaraan de Peu
geot onmiddellijk te herkennen is. De,
lichtopbrengst is zeer goed, hetgeen
trouwens bij alle Franse automobielen
een goede veilige eigenschap is. De kop
lampen kunnen naar gelang de belasting
nog versteld worden, dit geschiedt door
onder de motoriiap een handle te ver
schuiven. De achterlichten zijn staand
uitgevoerd en zitten twee bij twee. De
kofferruimte kan een vrij grote hoe
veelheid koffers bevatten en is voor een
bagage van vier personen meer dan vol
doende. Het reservewiel moet onder de
bodem aan de buitenkant weggehaald
worden, mocht men onverhoopt een
lekke band krijgen. De bagage kan dan
rustig blijven liggen, hetgeen veel ge
sleep voorkomt.
De achterportieren zijn voorzien van
kindersloten, waardoor kinderen zelf
niet van binnenuit het portier kunnen
openen.
HET INTERIEUR.
De vier portieren gaan zover open,
dat het in- en uitstappen geen moeilijk
heden opleveren.. Zowel voor- als ach
terin zit men goed en de bekleding is
van een goed ventilerende kwaliteit.
Enkele korte opmerkingen over het
interieur komen neer op: voorstoelen
kunnen volledig neergeklapt worden,
waardoor er twee slaapplaatsen ont
staan. Het instrumentarium omvat
naast de snelheidsmeter met dag- en
Deze week Is een begin gemaakt met
de verbouwing van het kantoor van de
Raiffeisentoank.
De plannen hiertoe bestonden al ge
ruime tijd, maar eerst nu kon een aan
vang worden gemaakt met de realise
ring hiervan.
Het kantoor zal worden' vergroot en
uitgebreid met een aparte machine-ka
mer, zodat de geluidsihinder van ma
chines tot een minimum wordt beperkt.
De lobetruimte zal worden uitgebreid
tot 4 loketten, waarvan er twee met
een deur gesloten kunnen 'worden. Om
veiligheidsredenen wordt overgegaan tot
een kogel-vrije glazen afscherming tussen
publiek- en kantoorruimte.
Het ligt in de bedoeling om de safe
loketten in een aparte ruimte onder te
brengen en deze te verwijderen! uit de
werkkluis.
Voor degene die na sluitingstijd nog
gelden wil deponeren kan dit doen in de
te plaatsen nachtkluisinstallatie.
Architekt is de heer A. Gestel uit Mid.
delhamis. Aannemer de heer L. \v. v
d. Welle in samenwerking met verschiU
lende andere Boimmelse vakmensen.
In verband met de verbou-wing en
het hiermee gepaard gaande behelpen
zal dit jaar op deze Bank geen Raiffeis-
sen-Spaarbank werden gehouden, maar
een speciale spaaraktie bij de inigebruik-
name van het verbouwde kantoor.
OUDDORP
Opbrengst. De kollekte tijdens de
dienst, geleid door ds. J. C. Catsburg,
j.l. woensdag 29 september, ten bate van
de Geref. Bijbelstichting heeft opge
bracht de som van 1049,25 waarvan
hartelijk dank..
totaalteller, een temperatuurm.eter, een
benzinemeter, een klokje, een thermi
sche voltmeter en controlelampjes voor
oliedruk en groot lioht.r De handles
waarmee de portieren geopend worden
door de inzittenden zijn geheel wegge
werkt in de deurwanden, die weer met
een soepele bekledingslaag bedekt zijn.
VERWARMING EN VENTILATIE.
Het verwarmen van de 304 gaat ge
makkelijk en werkt doeltreffend. Drie
handles, aangebracht in het midden van
het dashboard, vervullen de functies
van overgaan van koud op w£irm water,
verdeling van de lucht naar het interi
eur, naar de voorruit of gedeeltelijk
naar beide. De derde handle is voor het
openen van de luchtklep en het in wer
king stellen van de trappenloos wer
kende ventilator. Vlak onder de voor
ruit zitten twee roosters, die uitsluitend
buitenlucht voor verfrissing van het in
terieur aanvoeren. De hoeveelheid is te
regelen door een regel-manette. Beide
roosters kan men laten kantelen, -waar
door de richting van de luchtstroom
veranderd kan worden. Er zijn achter in
de carrosserie geen uitstroomopeningen
aangebracht, waardoor de gebruikte
lucht afgevoerd wordt. Peugeot levert
wel een fabriekssdhuifdak, dat tegen
een geringe meerprijs veel frisse lucht
mogelijikheden biedt.
EINDOORDEEL.
In een proigramma, waarbij zeer re
centelijk één van Europa's meest voor
aanstaande deskundigen op automobiel-
gebied de Peugeot 304 besprak, viel on
middellijk m zijn eindconclusie één zin
snede op, die de woorden omvatte „ein
braves Auto". Het woord „brav" een
heleboel, we dachten dat het woord
„goedmoedig" misschien een juiste ver
taling was. In geen enkel opzicht een
geweldige uitspringer, maar ook geen
enkel beslist negatief punt. In aUe fa
cetten doordacht en heel fijn te berijden.
Vooral de automobilist, die niet voor
verrassingen wil komen te staan, maar
die dagelijks comfortabel, behoorlijk
snel en representatief en tegen matige
kosten wil autorijden, is met de 304
goed uit.
HERKINGEN
Kerknieuws Geref. Gemeente. He-
deriavood (5 okt.) hoopt voor de Geref.
Gemeente alhier voor te gaan ds. G.
Zijderveld van Middelburg. Aanvang 's
■avonds 7.30 uur.
MELISSANT
Kerkdienst. Woensdagavond half acht
hoopt voor de Geref. Gem.eente (Beatrix
laan) voor te gaan ds. P. Blok. (bev.
ambtsdrager).
STELLEND AM
Radiouitzending Fanfare orkest „De
Hoop". A.s. donderdag 7 oktober zal de
opname van 3 september uitgezonden
worden door de A.V.R.O., 's avonds van
19.00 - 19.i20 uur op Hilversum 2.
OUDDORP
Kerkdienst. Woansdagavond half acht
hoopt voor de Geref. Gemeente voor te
gaan ds. Venema van Zwijndrecht.
SCHERPENISSE
Benoeming. Met ingang van 1 januari
1972 is mej. G. Dubbeldam uit Dord
recht, benoemd tot onderwijzeres aan de
Ohr. Lagere Scho.ol, zulks in de vacature
van de heer J. Moolenbroek, die naar
Scheveningen vertrekt.
Met pensioen. De laatste postcomman
dant der rijkspolitie van de woonlïem
Scherpenisse, opperwachtmeester D.
Scherpenisse (geboren te St. Armaland)
heeft wegens het bereiken van de pen
sioengerechtigde leeftijd afscheid geno-
nien! van het korps.
AAGTEICERKE
Ernstig ongeval. Donderdag om
streeks de middag -werd mevr. L. 'Wil-
lemse-Balker bekneld tussen een 'VoUcs-
wagenbusje en een vrachtwagen van
veevervoer. De veewagen reed dicht
langs het busje dat aldaar geparkeerd
stond en als berging van de melliinstal-
latie 'dienst deed. Mevr. V. wUde nog
vlug wat uit het busje halen -waardoor
het ongeval gebeurde.
Zij werd in de linkerzijde getroffen'
en liep zeer ernstige in-wendige kneuzin
gen op, voor haar leven wordt ge
vreesd.
De Vicon Rijdende Maatschep is een
voor grote en kleine eenheden rendabe
le doseerwagen waarmee meel, korrels
en brokken nauwkeurig gedoseerd kun
nen worden gevoerd. In dit genieus en
toch simpele werktuig zijn alle praktijk-
eisen verwezenlijkt:
1 is door iedereen te bedienen
laat alle aandacht vrij voor het ob
serveren van de dieren; bij het te-
rugblij'ven van één of meerdere die
ren kan direkt de gift worden ver
minderd
geeft bij iedere slag -altijd precies-
een liter volume; mede dankzij de
constante aanvoer vanuit de kegel
vormige trechter zijn afwijkingen
uitgesloten
kan in hoogte en! breedte worden
aangepast aan stallen, hokken, trog
gen en silo's; afgifte is mo'gelijk op
plaats en strook
I is altijd bedrijfszeker, werkt even
snel als de duurste automaat en
vraagt geen onderhoud dankzij roest
vrije onderdelen (o.a. polyester
trechter)
„volv/me" dosering
De Vicon Rijdende Maatschep wordt
met de hand ïsediend. Door het over
halen van een handel wordt bij iedere
slag altijd een gelijke hoeveelheid (vo
lume) afgegeven, nl. één Hter. Door deze
hoeveelheid eenmaal te wegen, weet
men! precies hoeveel slagen nodig zijn
Otm per hok het gewenste ge-wicht te
verkrijgen. Moet er bijvoorbeeld 3,5 kg
gevoerd worden en één slag met de
handel geeft een ge-wicht van 0,7 kg,
dan dient de handel 5 x te worden over
gehaald.
Bij de Vicon Rijdende Maatschep
heeft men de zekerheid dat de hoeveel
heid voer bij iedere slag gelijk blijft.
Materiaal en vorm van de trechter zijn
hierbij van groot belang. Geperst, glas-
vezelgewapend polyester behoudt altijd
een zeer glad oppervlak en is onge
voelig voor condens en agressieve stof
fen.
De prijs is 555,exclusief BTW
(standaarduitvoerfing) en 598,— ex
clusief BTW voor de smalle uitvoering.