KütdeAAaeèfe Mijmering op de autobaan ik Departement schrijft dat uit economische overwegingen voor DESIREE Zeeuwse wandelingen ff BUUSSE KEUVELAAR MIDDELHARNIS L)e elegante verlovinpmu<r MiDDELHARNIS X X X - X XXXXXXXXXXX X X X X X OOK VOOR X X GRAMMOFOON- X GRAMMOFOON PLATEN J. ZANDSTRA SOMMELSDIJE Uw Modekuis Bladz. 2 JEILANDKN-NIEUWS- Vrijdag 24 september 1971, Werkvoorzieningschap„Binnenliof moet samenwerking zoeken De Werkvoorzieningschap .Binnenhof' te Mïddelharnis die ISVa jaar zelfstandig is geweest, zal een gedwongen verhou ding moeten aanknopen met een of meer Soc. werkplaatsen in de regio. Zo kan althans het verzoek van de zijde van het Departement van Sociale Zaken worden geïnterpreteerd. De heenwijzing naar een z.g. „schaalvergroting" heeft van de zijde van genoemd Departement al enkele jaren geklonken en aanvanke lijk kon die nog wel worden genegeerd terwijl hardnekkig werd geprobeerd het eigen-bestaansrecht aan te tonen. De roep werd evenwel krachtiger totdat het een eis is geworden die vóór 1 janu ari a.s. gehonoreerd zal moeten zijn; op die datum zal een samengsian met een partner zijn beslag moeten hebben ge- kregenj Het bestuur van de Werkvoorz.- schap, gepresideerd door weth. M. K. van Eek te Middelhamis is zich van de onontkoombaarheid van de ge stelde eis terdege bewust. Men kent immers de afhankelijkheid van het departement i.v.m. de subsidiërings- regeling waarmee een Sociale werk plaats valt of staat. Bij een weigering tot medewerking aan de gestelde eis zou het niet onwaarschijnlijk zijn dat het met de broodnodige subsidië ring wat minder vlot ging lopen. Ken subsidie van 75% is al een normale zaak geworden maar het is tal van jaren tot QO^/o opgetrokken geweest. Wanneer de subsidie uit zou blijven zouden de gemeenten die een Ge meenschappelijke regeling aangingen samen het verlies van 229.000, over 1970 moeten dekken. Er zit der halve weinig anders op dan het De partement op haar wenken te be dienen Op pad. Dientengevolge heeft het dagelijks Het nieuwe gebouw van „Binnen hof" voor het tewerkstellen van li chamelijk gehandicapten. Daarnaast heeft „Binnenhof" nog het oude gebouw en de tuin „Buitenhof", ter wijl nog een aantal mensen op z.g. buitenobjecten zijn geplaatst. Bestuur van de Werkvoorz. schap dezer dagen de gedwongen gang gemaakt naar de Werkplaats te Oud-Beijerland, Spij- kenisse en de Centrale Werkplaats te Zierikzee. De heren hebben als inbreng in het partnerschap een Werkvoorzie ningschap te bieden dat volgens dhr. van Eek op weg was „self-supporting" te worden, een gemiddelde uuropbrengst van 1,82 (was in 1969 nog 1,09) heeft en beschikt over een -nagelnleuw ge bouw door de ingebruikname waarvan er een scheiding kon worden gemaakt tussen de geestelijk- en lichamelijk-ge- handicapten. Economische basis. Het doet de heren niet weinig leed dat aan de verlangde samenwerking een louter economische redenering ten grondslag ligt. De onderhandelingen zullen weliswaar ook in de sfeer terecht komen maar de heren nemen zich stel lig voor pal te staan voor de reeds be reikte sociale- en gezondheidszorg voor de bijna tweehonderd tewerkgestelden. Die zullen ze door alles proberen te waarborgen en er is geen enkele reden om aan te nemen dat ze daarin niet zouden slagen. Wel zal het contact tus sen w^erknemers en directeur waarop wederzijds prijs wordt gesteld wat moeilijker worden omdat de beide werk- voorzieningsohappen onder één Bestuur en één Directie zullen ressorteren. Dhr.i van Eek durft geen voorkeur uit te spreken voor een a.s. partner. Geo grafisch en structureel gezien komt het Werkvoorzieningschap „Schouwen-Dui- veland" te Zierikzee het eerst in aan merking. Daar telt men plm. 120 tewerk gestelden en dezer dagen heeft de eerste bespreking met het bestuur van deze werkplaats plaats gehad. Dhr. van Eek maakt er geen geheim van dat hij pr geen enthousiasme voor op kan brengen, hij ziet aan de samen- werkingshorizont nog geen grote voor delen spiegelen. s Het gebouw van de mogelijke partner te Zierikzee. Beste meisjes en jongens! In deze krant is weer al het laatste raadsel van de maand aan de beurt, want de volgende vrijdag zitten we in de maand oktober. Ik heb het laatste raadsel maar niet te moeilijk gemaakt; dan is het spoedig opgelost, en kunnen de oplossingen worden opgestuurd. Het is dus inzenden! Hier is het laatste raadsel van deze maand dan: SEPTEMBERRAADSEL 4 1. X 2, 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. X I. Letter. 2. Vrucht, 3. Graansoort. 4. Gereedschap van een metselaar. 5. Naam voor het land Kanaan. 6. Oude naam voor september. 7. Bevinden zich in speeltuinen. 8.i Door schade en v/ordt men wijs. 9. Tegenstelling van „wit". 10. Oude naam voor hektogram. II. Letter. Op de kruisjeslijnen, van boven naar beneden, en, van- links naar rechts, ko men dezelfde woorden te staan. Dit raadsel werd door niemand ingezonden. CORRESPONDENTIE Janneke van G. Lewedorp. Je schreef dat je vroeg was met je brief, maar ik heb deze betrekkelijk laat ontvangen. Misschien vergeten te posten? Ik merk dat de baby's goed groeien, wat erg ge lukkig is. Als ze gezond zijn groeien ze bij de dag, maar als je er mee moet tob ben, dan valt het niet mee. Je zal het wel een mooi werkje vinden om ze in bad te doen. Nee, Teun had geen tijd meer om mee te doen. Kees V. Oostdijk. Ja, ook in septem ber blijft er nog heel wat werk te doen.. Wanneer is het eigenlijk eens zonder werk? Gelukkig dat je nog geen onvol doendes gehaald hebt. Probeer er maar geen te krijgen ook; dan heb je zeker kans om over te gaan. Gefeliciteerd met Marleentje. Piet K. Zeist. Krijg je steeds meer huiswerk? Dat is meestal de inleiding tot een afscheidsbrief, maar tot nu toe nog niet. Nu kun je ook meer doen dan in de zomer, want de avonden worden al lang. Hoe is het op 11 september af gelopen? Heb je het diploma kunnen bemachtigen? En dan naar een volgend diploma, denk ik. l Rietje J. Eendenpoelweg, Kruiningen. Over de ontbrekende nummers in het raadsel heb ik al een vorig kinderhoek je geschreven. Gaat het echt goed met een handnaaimachientje? Waarom ook niet! Er zijn nog moeders, die altijd nog met zo'n machine naaien, maar de doch ters moeten een elektrische hebben. Ik zie uit naar het schrijven van je nichtje, dat van de winter weer mee zou gaan doen. Mieneke H. Nieuwdorp. Toen je schreef was je niet al te best. Heeft de ziekte nog lang geduurd? Je hebt dan nergens trek in, en het is een wonder dat de brief er nog kwam. Is de volle dige uitslag van de test al bekend? Heeft de kennis goed op jullie gepast, toen vader en moeder weg waren? Je bent misschien een beetje langer op ge bleven. Alie K. Zeist.1 Ook al veel huiswerk? Ik zou je een beetje beklagen als ik er tijd voor had. De rest van de brief is aan de tandarts gewijd. Het valt niet mee om daar zo vaak te moeten komen. Is nu alles weer voor een poosje achter de rug? Konden die drie kiezen niet meer gevuld worden? Je zal wel napijn gehad hebben. Greet de J. Ouddorp. Het is wel fijn, dat jullie van tijd tot tijd een soort examen krijgen. Dan gaat het bij stukjes en beetjes, en sta je niet ineens voor de volle kluif. Ik denk dat je het wel klaar zal spelen. Ondertussen zal je ook wel les van de nieuwe aardrijkskundeleraar gehad hebben. Daar hoor ik nog wel van. Henk van R. Melissant. Je hebt twee volle bladzijden geschreven! Ja, het is een heel werk. Ik begrijp dat het in het begin vreemd was op school, maar alles ben je spoedig gewend. Als je nog nooit frans gehad hebt, valt het heus niet mee. Je weet dus de kortste weg naar school te nemen. Dat moet wel, anders ben je zo lang onderweg. Met de beesten heb je vaak wat te stellen, hè? Els H., Nieuwdorp. Gelukkig dat het naar je zin gaat op de huishoudschool. Zwijg er van, zouden de ouders zeggen, als de kinderen met tegenzin 's mor gens de deur uit gaan. Ja, het is leuker dan op de lagere school; het is niet al tijd maar schriftelijk en mondeling werk, maar er is ook eens een keer ko ken, en wat niet al! Janny de J. Ouddorp. Ik heb al meer gezegd: als het bezorgen van de prijs wat lang duurt, bel dan even op naar het kjmtoor. Daar is zoveel te doen, als ze soms geen erg meer in de prijzen hebben. Door middel van dia's leer je de geschiedenis en aardrijkskunde des te beter. Je hebt al gesnapt, dat het geen echte dia's over de Romeinen kunnen zijn. Kinderen van jouw leeftijd kun je niet van alles meer wijsmaken. Hanny K. Dirksland. Fijn, hè, zo'n vrije woensdagmiddag! En als het dan nog prachtig weer is, dan is het des te mooier. In een volière is er altijd leven en beweging. De vogels zitten er niet zo opgesloten als in een kooi. Zijn er al kwartels bijgekomen? Dat zijn vogels, die maar over de grond lopen, geloof ik. Wilma Ie C. Sommelsd\jk. Heb je drie keer in de week duits? Maar ik merk dat het geen droog leren uit een boekje is, zoals vroeger. Nu spreek je echt, en dan door middel van koptelefoons. Zo moet je de taal wel onder de knie ,ik be doel: in je mond, krijgen.. Van jullie is het naar Roosendaal niet zulk een lange reis. Ik heb gehoord, dat daar zulke gro te winkels zijn. Dat hebben jullie wel ondervonden. Maja W. Nieuwdorp. Üit je brief merk ik dat het op school best zal gaan. Als ik lees, dat je sommige vakken „lekker" vindt, dan heb ik aUe moed voor je. Om op school te komen heb je 17 km voor de boeg. Dat vind ik aardig wat. En dan terug weer zo'n eind! Natuurlijk is het voor je lichaam wel goed, maar in de winter zal dat toch moeilijk gaan. Lenie de J. Ouddorp. Is er nog geen andere meester? Er klagen meer scho len over gebrek aan meesters en juf frouwen. Leren de kinderen niet meer voor dat vak? Mag jij al op de machine naaien op school? Dat zal je geweldig vinden, denk ik. Hoe gaat het met de bijlessen? Kun je die goed volgen? Als je verweg naar het zuid-oosten moet kun je de autobaan niet missen., Zo heb ik er op mijn reis naar Karin- thië, de bondsstaat vnj zouden zeggen provincie in het oosten van Oosten rijk, weer enkele honderden kilometers Duitse autobaan op zitten. Op mijn plekje naast de chauffeur in de autobus is er heel wat te beleven. Sommigen zeggen dat de autobaan saai is, maar dat is niet altijd het geval. Als je je ogen goed gebruikt is er ge noeg te zien. Omgeving. Neem maar de afwisseling van het landschap. Bossen met grote varens en lijsterbessen met trossen oranje-rode bessen. Dichte beplanting, zo donker dat je er niet doorheen kunt kijken. Geen bos maar boerenland waar men druk bezig was met de oogst (het was half augustus). Een dorp in een liefelijk dal links, een oud stadje aan de rechterkant. Maar je rijdt er noodt dwars doorheen, je ziet geen enkele stad in het centrum met kerken en winkels en slenterende mensen. Alleen maar de namen op grote blauwe borden: Keulen, Frankfort, Ba sel, München, enz. Met het aantal km's dat je verslinden moet om er te komen. Er te komen? Je komt er nooit, ze liggen een eind van de autobaan weg. Als je ze werkelijk wilt bezoeiken, moet je van de grote baan af, een heel eind soms. Steden, dorpen, ze lokken, maar je be reikt ze niet. Bruggen zijn er genoeg hoog boven de autobaan. Daarover gaat het verkeer naar de plaatsen aan de kant. Soms per spoor. Altijd rijdt er wel een auto over heen of een vrachtwagen.. Of staan er een paar mensen te kijken naar het ge raas over de autobaan, de grote wegen met vier of zes rijstroken. Veiligheid. Daar staat een hert op een vierkant bord getekend met een aantal km's er onder. Pas op, er kan op de aangegeven afstand wel eens zo'n dier de weg over steken. Overdag gebeurt dat zelden, ik heb het nog nooit meegemaakt. Maar 's nachts voelen ze zich aangetrokken door het Ucht van de auto's met de dood als gevolg en reebout voor de baanrijder, als hij tenminste de botsing overleeft. De politie is een vaste berijder van de autobaan. Aanrijdingen komen er altijd voor, hoe breed de ■weg ook is. Ver- keerszondaars zijn er altijd geweest en zullen er ook blijven. Steeds meer ko men er, het aantal auto's neemt gestaag toe. Overal staan er borden wat mag en niet mag. Bij een rode auto (links) en een zwarte (rechts) mag je niet inhalen. Als er een vrachtauto, autobus of cara van onder getekend is, mogen d^e ve hikels niet voorbijrijden. Houdt iedereen er zich aan? Weineen. Wat een kwelling als je een langzame vrachtwagen voor je hebt en je mag er met je bus niet voorbij vanwege dat bord. Terwijl het wat de weg betreft toch best zou kunnen. Je- kunt het pra- beren, maar als er politie in de buini; is ben je zuur. Zo zag ik een caravan in overtreding, die door de politie gesnapt was. Het kost 50 Mark boete, dadelijk te betalen. Ja, met de boetes zijn ze niet mals: verkeersborden staan er om nage leefd te wordenj Met de bus mag je niet harder dan 80 km rijden. Maar als er weinig verkeer is en de bus trekt lekker wijst de teller wel eens een hoger cijfer aan! Owee, als er een politieauto achter je aan rijdt en de overtreding gecontroleerd heeft. Hij snelt je voorbij en verzoekt je een eind je verder aan de kant te gaan staan. Het boekje komt voor de dag, voor iedere km te veel zoveel Mark boete. Ik heb het een paar jaar geleden bij mijn chauffeur meegemaakt. Rust. Op verschillende plaatsen zijn hnks en rechts van de weg parkeergelegenhe- den. Een poosje te voren wijst een bord Kommie Ie C. Sonmielsdyk. Mooi zo, dat je voor bijles beste cijfers hebt! Het was leuk van de kinderen om aan mees ter zulke mooie kanaries te geven. Heeft hij missdhien een volière? Anders zou den jullie ook niet weten wat welkom is. Je moeder zal die student wel goed kennen, maar het is wellicht al een hele tijd geleden dat hij er naast woon de. Hanna de J. Ouddorp. Het was een hele toer om al de oplossingen te typen en dan de brief nog. Natuurlijk moes ten er wel foutjes in zitten, want je had pas één typeles ontvangen. Als je een eindje verder bent, zal het wel beter en gemakkelijker gaan. Heb je al iets be dacht voor de spreekbeurt, of mogen jullie zelf niet kiezen? Coby van R. Melissant. Over de vrije woensdagmiddag hebben al meerdere kinderen geschreven. Voor jullie was dat een nieuwtje, maar voor andere meisjes en jongens, die dat al gewend zijn, is het nieuwtje er weer al af. Zo gaat dat. Als ik het goed begrepen heb, ben jij dan een soort magazijnbediende op school, bijgestaan door je vriendin netje. Allemaal. Er blijven nog enkele brie ven liggen tot volgende week. Ik hoop die dan een antwoord te ge ven. De hartelijke groeten van OOM KO. Kaai^ NATUURLIJK BU MHIDELHARNIS „Parkplatz" de plaats aan. Een afbui ging van de weg tussen bomen en struikgewas met banken en tafels. Je kunt er een ogenblik rusten, een hapje eten, een slokje drinken. Er wordt veel gebruik van gemaakt, aUe rustplaatsen onderweg waren druk bezocht. „Bitte sauber halten" is een goede raad met vuilnisbakken erbij. Om ze ook te ge bruiken natuurlijk! Bij sommige staan de bekende letter W.C.: een eenvoudig hokje dat veel klanten trekt. Wil je wat eten of drinken in een res taurant: gelegenheden genoeg op af standen van enkele tientallen kilome ters. Al een eind tevoren staat er op een bord: „Raststatte" met de naam en het aantal km's dat we nog moeten rijden. Een over elkaar gekruiste vork en més betekent dat je er ook kunt eten, een afbeelding van een ledikant dat er ook slaapgelegenheid is, een afgebeelde ben zinepomp begrijpt iedereen. Deze Raststatten zijn altijd vol, -welk uur van de dag je er ook komt, ze zijn dag en nacht open. Voor de toiletten moet je altijd 10 of 20 pfennig in een gleuf duwen, anders gaat de verlossen de deur niet open. Voor papier, zeep, handdoek idem. Ik geef er altijd de voorkeur aan even van de autobaan weg te rijden en in een dorp of stadje wat te gebruikerL Daar is het rustiger en meestal ook goedkoper. Een typisch bord met tekening van een spiegel en drie spitsen is: „Erst blieken darm blinken". Het betekent: eerst in je spiegel kijken bij het inhalen om te zien of er geen andere inhaler achter je komt („blieken"), dan als hel veUlg is je richtingaanwijzer uitsteken („blinken"). Overal langs de weg zijn er vlucht stroken: als er wat aan de wagen man keert kun je hem daar neerzetten zon der het verkeer te hinderen. Af en toe zie je er wel eens een staan met de mo torkap open of een kerel er languit on der liggen. Soms met de wegenwacht ert>ij. Mensen, Ik heb eens gelezen dat er ongeveer 300 millioen auto's op de wereld rijden. Op de autobaan zie je er honderden, duizenden: achter elkaar, tussen elkaar, langs elkaar. Afgesloten razend rollen de blikken kooitjes met hier en daar een vrachtwagen of autobus er tussen door. In die glazen kooien zitten mensen: grote en kleine, mannen en vrouwen. Met 100 km snelheid razen ze voorbij o! je ziet ze aan de andere kant van de vangrail jakkerend aankomen. Je zou er wel meer van willen weten, van die duizenden medereizigers. Waar om ze hier rijden, waar ze heen gaan, waar ze met elkaar over praten, wat ze denken en mompelen. Die man alleen met achterin opgesta pelde dozen en pakken zal wel een han delsreiziger zijn, een vertegenwoordiger op zakenreis. Dat jonge paar, de man aan het stuur, de vrouw naast hem, zo dicht als de veiligheid het toelaat tegen hem aange leund, is vast een jong echtpaar op huwelijksreis. Of misschien nog niet ge trouwd, een verliefd stel samen op va kantie. Een auto vül geladen met vrouw en kinderen gaat kamperen, het aanhang- wagentje met de op te zetten t^nt er achteraanj De kinderen lachen in Mt blij vooruitzicht en zwaaien ons door de achterruit toe: ze gaan lekker met va kantie, razen ons voorbij, zijn er vlug ger dan wij in de autobus van slecnis 80 km per uur. Je ziet er gezellige mensen, vervee» voor zich uitstarende rijders, o""^^'?!;' gezakt omdat het zo lang duurt. druW praters en vrolijke lachers. Van aU^ wat, een halve wereld op de autobaan Alle met een doel, een reisideaal, sow ook een trieste ervaring, een gebroKe been, hoofdpijn, wagenziek. Allemaal mensen zoals wij, motonsa voortbewogen, voortgedreven achter o- glazen vensters in het blikken ko"'*'j De meeste auto's met D en het nor met de letters en getallen. Er tussa door een Belg, een Fransman, een Zweed, een Zwitser. Een Hollands num mei<bord trekt wat meer aandacht, zijn niet de enige Nederlanders op autobaan. Het chauvinisme komt ev naar boven! En steeds verder: jagen, jakkeren, ru den naar het einddoel dat bereikt ffl" worden. Zo gauw mogelijk liefst. Middellburg. L. van WallenbufS'

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1971 | | pagina 6