KütdeAAaeèfe
Mijmering op de
autobaan
ik Departement schrijft dat uit economische overwegingen voor
DESIREE
Zeeuwse wandelingen
ff
BUUSSE
KEUVELAAR
MIDDELHARNIS
L)e elegante verlovinpmu<r
MiDDELHARNIS
X
X
X
- X
XXXXXXXXXXX
X
X
X
X
X OOK VOOR X
X GRAMMOFOON- X
GRAMMOFOON
PLATEN
J. ZANDSTRA
SOMMELSDIJE
Uw Modekuis
Bladz. 2
JEILANDKN-NIEUWS-
Vrijdag 24 september
1971,
Werkvoorzieningschap„Binnenliof
moet samenwerking zoeken
De Werkvoorzieningschap .Binnenhof' te
Mïddelharnis die ISVa jaar zelfstandig
is geweest, zal een gedwongen verhou
ding moeten aanknopen met een of meer
Soc. werkplaatsen in de regio. Zo kan
althans het verzoek van de zijde van
het Departement van Sociale Zaken
worden geïnterpreteerd. De heenwijzing
naar een z.g. „schaalvergroting" heeft
van de zijde van genoemd Departement
al enkele jaren geklonken en aanvanke
lijk kon die nog wel worden genegeerd
terwijl hardnekkig werd geprobeerd het
eigen-bestaansrecht aan te tonen. De
roep werd evenwel krachtiger totdat
het een eis is geworden die vóór 1 janu
ari a.s. gehonoreerd zal moeten zijn; op
die datum zal een samengsian met een
partner zijn beslag moeten hebben ge-
kregenj
Het bestuur van de Werkvoorz.-
schap, gepresideerd door weth. M. K.
van Eek te Middelhamis is zich van
de onontkoombaarheid van de ge
stelde eis terdege bewust. Men kent
immers de afhankelijkheid van het
departement i.v.m. de subsidiërings-
regeling waarmee een Sociale werk
plaats valt of staat. Bij een weigering
tot medewerking aan de gestelde eis
zou het niet onwaarschijnlijk zijn
dat het met de broodnodige subsidië
ring wat minder vlot ging lopen. Ken
subsidie van 75% is al een normale
zaak geworden maar het is tal van
jaren tot QO^/o opgetrokken geweest.
Wanneer de subsidie uit zou blijven
zouden de gemeenten die een Ge
meenschappelijke regeling aangingen
samen het verlies van 229.000,
over 1970 moeten dekken. Er zit der
halve weinig anders op dan het De
partement op haar wenken te be
dienen
Op pad.
Dientengevolge heeft het dagelijks
Het nieuwe gebouw van „Binnen
hof" voor het tewerkstellen van li
chamelijk gehandicapten. Daarnaast
heeft „Binnenhof" nog het oude
gebouw en de tuin „Buitenhof", ter
wijl nog een aantal mensen op z.g.
buitenobjecten zijn geplaatst.
Bestuur van de Werkvoorz. schap dezer
dagen de gedwongen gang gemaakt naar
de Werkplaats te Oud-Beijerland, Spij-
kenisse en de Centrale Werkplaats te
Zierikzee. De heren hebben als inbreng
in het partnerschap een Werkvoorzie
ningschap te bieden dat volgens dhr.
van Eek op weg was „self-supporting"
te worden, een gemiddelde uuropbrengst
van 1,82 (was in 1969 nog 1,09) heeft
en beschikt over een -nagelnleuw ge
bouw door de ingebruikname waarvan
er een scheiding kon worden gemaakt
tussen de geestelijk- en lichamelijk-ge-
handicapten.
Economische basis.
Het doet de heren niet weinig leed
dat aan de verlangde samenwerking een
louter economische redenering ten
grondslag ligt. De onderhandelingen
zullen weliswaar ook in de sfeer terecht
komen maar de heren nemen zich stel
lig voor pal te staan voor de reeds be
reikte sociale- en gezondheidszorg voor
de bijna tweehonderd tewerkgestelden.
Die zullen ze door alles proberen te
waarborgen en er is geen enkele reden
om aan te nemen dat ze daarin niet
zouden slagen. Wel zal het contact tus
sen w^erknemers en directeur waarop
wederzijds prijs wordt gesteld wat
moeilijker worden omdat de beide werk-
voorzieningsohappen onder één Bestuur
en één Directie zullen ressorteren.
Dhr.i van Eek durft geen voorkeur uit
te spreken voor een a.s. partner. Geo
grafisch en structureel gezien komt het
Werkvoorzieningschap „Schouwen-Dui-
veland" te Zierikzee het eerst in aan
merking. Daar telt men plm. 120 tewerk
gestelden en dezer dagen heeft de eerste
bespreking met het bestuur van deze
werkplaats plaats gehad.
Dhr. van Eek maakt er geen geheim
van dat hij pr geen enthousiasme voor
op kan brengen, hij ziet aan de samen-
werkingshorizont nog geen grote voor
delen spiegelen.
s
Het gebouw van de mogelijke partner te Zierikzee.
Beste meisjes en jongens!
In deze krant is weer al het laatste
raadsel van de maand aan de beurt,
want de volgende vrijdag zitten we in
de maand oktober.
Ik heb het laatste raadsel maar niet
te moeilijk gemaakt; dan is het spoedig
opgelost, en kunnen de oplossingen
worden opgestuurd.
Het is dus inzenden!
Hier is het laatste raadsel van deze
maand dan:
SEPTEMBERRAADSEL 4
1.
X
2,
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
X
I. Letter. 2. Vrucht, 3. Graansoort. 4.
Gereedschap van een metselaar. 5. Naam
voor het land Kanaan. 6. Oude naam
voor september. 7. Bevinden zich in
speeltuinen. 8.i Door schade en
v/ordt men wijs. 9. Tegenstelling van
„wit". 10. Oude naam voor hektogram.
II. Letter.
Op de kruisjeslijnen, van boven naar
beneden, en, van- links naar rechts, ko
men dezelfde woorden te staan. Dit
raadsel werd door niemand ingezonden.
CORRESPONDENTIE
Janneke van G. Lewedorp. Je schreef
dat je vroeg was met je brief, maar ik
heb deze betrekkelijk laat ontvangen.
Misschien vergeten te posten? Ik merk
dat de baby's goed groeien, wat erg ge
lukkig is. Als ze gezond zijn groeien ze
bij de dag, maar als je er mee moet tob
ben, dan valt het niet mee. Je zal het
wel een mooi werkje vinden om ze in
bad te doen. Nee, Teun had geen tijd
meer om mee te doen.
Kees V. Oostdijk. Ja, ook in septem
ber blijft er nog heel wat werk te doen..
Wanneer is het eigenlijk eens zonder
werk? Gelukkig dat je nog geen onvol
doendes gehaald hebt. Probeer er maar
geen te krijgen ook; dan heb je zeker
kans om over te gaan. Gefeliciteerd met
Marleentje.
Piet K. Zeist. Krijg je steeds meer
huiswerk? Dat is meestal de inleiding
tot een afscheidsbrief, maar tot nu toe
nog niet. Nu kun je ook meer doen dan
in de zomer, want de avonden worden
al lang. Hoe is het op 11 september af
gelopen? Heb je het diploma kunnen
bemachtigen? En dan naar een volgend
diploma, denk ik. l
Rietje J. Eendenpoelweg, Kruiningen.
Over de ontbrekende nummers in het
raadsel heb ik al een vorig kinderhoek
je geschreven. Gaat het echt goed met
een handnaaimachientje? Waarom ook
niet! Er zijn nog moeders, die altijd nog
met zo'n machine naaien, maar de doch
ters moeten een elektrische hebben. Ik
zie uit naar het schrijven van je nichtje,
dat van de winter weer mee zou gaan
doen.
Mieneke H. Nieuwdorp. Toen je
schreef was je niet al te best. Heeft de
ziekte nog lang geduurd? Je hebt dan
nergens trek in, en het is een wonder
dat de brief er nog kwam. Is de volle
dige uitslag van de test al bekend?
Heeft de kennis goed op jullie gepast,
toen vader en moeder weg waren? Je
bent misschien een beetje langer op ge
bleven.
Alie K. Zeist.1 Ook al veel huiswerk?
Ik zou je een beetje beklagen als ik er
tijd voor had. De rest van de brief is
aan de tandarts gewijd. Het valt niet
mee om daar zo vaak te moeten komen.
Is nu alles weer voor een poosje achter
de rug? Konden die drie kiezen niet
meer gevuld worden? Je zal wel napijn
gehad hebben.
Greet de J. Ouddorp. Het is wel fijn,
dat jullie van tijd tot tijd een soort
examen krijgen. Dan gaat het bij stukjes
en beetjes, en sta je niet ineens voor de
volle kluif. Ik denk dat je het wel klaar
zal spelen. Ondertussen zal je ook wel
les van de nieuwe aardrijkskundeleraar
gehad hebben. Daar hoor ik nog wel
van.
Henk van R. Melissant. Je hebt twee
volle bladzijden geschreven! Ja, het is
een heel werk. Ik begrijp dat het in het
begin vreemd was op school, maar alles
ben je spoedig gewend. Als je nog nooit
frans gehad hebt, valt het heus niet
mee. Je weet dus de kortste weg naar
school te nemen. Dat moet wel, anders
ben je zo lang onderweg. Met de beesten
heb je vaak wat te stellen, hè?
Els H., Nieuwdorp. Gelukkig dat het
naar je zin gaat op de huishoudschool.
Zwijg er van, zouden de ouders zeggen,
als de kinderen met tegenzin 's mor
gens de deur uit gaan. Ja, het is leuker
dan op de lagere school; het is niet al
tijd maar schriftelijk en mondeling
werk, maar er is ook eens een keer ko
ken, en wat niet al!
Janny de J. Ouddorp. Ik heb al meer
gezegd: als het bezorgen van de prijs
wat lang duurt, bel dan even op naar
het kjmtoor. Daar is zoveel te doen, als
ze soms geen erg meer in de prijzen
hebben. Door middel van dia's leer je
de geschiedenis en aardrijkskunde des
te beter. Je hebt al gesnapt, dat het geen
echte dia's over de Romeinen kunnen
zijn. Kinderen van jouw leeftijd kun je
niet van alles meer wijsmaken.
Hanny K. Dirksland. Fijn, hè, zo'n
vrije woensdagmiddag! En als het dan
nog prachtig weer is, dan is het des te
mooier. In een volière is er altijd leven
en beweging. De vogels zitten er niet
zo opgesloten als in een kooi. Zijn er al
kwartels bijgekomen? Dat zijn vogels,
die maar over de grond lopen, geloof ik.
Wilma Ie C. Sommelsd\jk. Heb je drie
keer in de week duits? Maar ik merk
dat het geen droog leren uit een boekje
is, zoals vroeger. Nu spreek je echt, en
dan door middel van koptelefoons. Zo
moet je de taal wel onder de knie ,ik be
doel: in je mond, krijgen.. Van jullie is
het naar Roosendaal niet zulk een lange
reis. Ik heb gehoord, dat daar zulke gro
te winkels zijn. Dat hebben jullie wel
ondervonden.
Maja W. Nieuwdorp. Üit je brief merk
ik dat het op school best zal gaan. Als
ik lees, dat je sommige vakken „lekker"
vindt, dan heb ik aUe moed voor je. Om
op school te komen heb je 17 km voor
de boeg. Dat vind ik aardig wat. En dan
terug weer zo'n eind! Natuurlijk is het
voor je lichaam wel goed, maar in de
winter zal dat toch moeilijk gaan.
Lenie de J. Ouddorp. Is er nog geen
andere meester? Er klagen meer scho
len over gebrek aan meesters en juf
frouwen. Leren de kinderen niet meer
voor dat vak? Mag jij al op de machine
naaien op school? Dat zal je geweldig
vinden, denk ik. Hoe gaat het met de
bijlessen? Kun je die goed volgen?
Als je verweg naar het zuid-oosten
moet kun je de autobaan niet missen.,
Zo heb ik er op mijn reis naar Karin-
thië, de bondsstaat vnj zouden zeggen
provincie in het oosten van Oosten
rijk, weer enkele honderden kilometers
Duitse autobaan op zitten.
Op mijn plekje naast de chauffeur in
de autobus is er heel wat te beleven.
Sommigen zeggen dat de autobaan
saai is, maar dat is niet altijd het geval.
Als je je ogen goed gebruikt is er ge
noeg te zien.
Omgeving.
Neem maar de afwisseling van het
landschap. Bossen met grote varens en
lijsterbessen met trossen oranje-rode
bessen. Dichte beplanting, zo donker dat
je er niet doorheen kunt kijken. Geen
bos maar boerenland waar men druk
bezig was met de oogst (het was half
augustus). Een dorp in een liefelijk dal
links, een oud stadje aan de rechterkant.
Maar je rijdt er noodt dwars doorheen,
je ziet geen enkele stad in het centrum
met kerken en winkels en slenterende
mensen. Alleen maar de namen op grote
blauwe borden: Keulen, Frankfort, Ba
sel, München, enz. Met het aantal km's
dat je verslinden moet om er te komen.
Er te komen? Je komt er nooit, ze liggen
een eind van de autobaan weg. Als je
ze werkelijk wilt bezoeiken, moet je van
de grote baan af, een heel eind soms.
Steden, dorpen, ze lokken, maar je be
reikt ze niet.
Bruggen zijn er genoeg hoog boven
de autobaan. Daarover gaat het verkeer
naar de plaatsen aan de kant. Soms per
spoor. Altijd rijdt er wel een auto over
heen of een vrachtwagen.. Of staan er
een paar mensen te kijken naar het ge
raas over de autobaan, de grote wegen
met vier of zes rijstroken.
Veiligheid.
Daar staat een hert op een vierkant
bord getekend met een aantal km's er
onder. Pas op, er kan op de aangegeven
afstand wel eens zo'n dier de weg over
steken. Overdag gebeurt dat zelden, ik
heb het nog nooit meegemaakt. Maar 's
nachts voelen ze zich aangetrokken door
het Ucht van de auto's met de dood als
gevolg en reebout voor de baanrijder,
als hij tenminste de botsing overleeft.
De politie is een vaste berijder van de
autobaan. Aanrijdingen komen er altijd
voor, hoe breed de ■weg ook is. Ver-
keerszondaars zijn er altijd geweest en
zullen er ook blijven. Steeds meer ko
men er, het aantal auto's neemt gestaag
toe. Overal staan er borden wat mag en
niet mag. Bij een rode auto (links) en
een zwarte (rechts) mag je niet inhalen.
Als er een vrachtauto, autobus of cara
van onder getekend is, mogen d^e ve
hikels niet voorbijrijden.
Houdt iedereen er zich aan? Weineen.
Wat een kwelling als je een langzame
vrachtwagen voor je hebt en je mag er
met je bus niet voorbij vanwege dat
bord. Terwijl het wat de weg betreft
toch best zou kunnen. Je- kunt het pra-
beren, maar als er politie in de buini; is
ben je zuur. Zo zag ik een caravan in
overtreding, die door de politie gesnapt
was. Het kost 50 Mark boete, dadelijk te
betalen. Ja, met de boetes zijn ze niet
mals: verkeersborden staan er om nage
leefd te wordenj
Met de bus mag je niet harder dan 80
km rijden. Maar als er weinig verkeer
is en de bus trekt lekker wijst de teller
wel eens een hoger cijfer aan! Owee, als
er een politieauto achter je aan rijdt en
de overtreding gecontroleerd heeft. Hij
snelt je voorbij en verzoekt je een eind
je verder aan de kant te gaan staan. Het
boekje komt voor de dag, voor iedere
km te veel zoveel Mark boete. Ik heb
het een paar jaar geleden bij mijn
chauffeur meegemaakt.
Rust.
Op verschillende plaatsen zijn hnks
en rechts van de weg parkeergelegenhe-
den. Een poosje te voren wijst een bord
Kommie Ie C. Sonmielsdyk. Mooi zo,
dat je voor bijles beste cijfers hebt! Het
was leuk van de kinderen om aan mees
ter zulke mooie kanaries te geven. Heeft
hij missdhien een volière? Anders zou
den jullie ook niet weten wat welkom
is. Je moeder zal die student wel goed
kennen, maar het is wellicht al een
hele tijd geleden dat hij er naast woon
de.
Hanna de J. Ouddorp. Het was een
hele toer om al de oplossingen te typen
en dan de brief nog. Natuurlijk moes
ten er wel foutjes in zitten, want je had
pas één typeles ontvangen. Als je een
eindje verder bent, zal het wel beter en
gemakkelijker gaan. Heb je al iets be
dacht voor de spreekbeurt, of mogen
jullie zelf niet kiezen?
Coby van R. Melissant. Over de vrije
woensdagmiddag hebben al meerdere
kinderen geschreven. Voor jullie was
dat een nieuwtje, maar voor andere
meisjes en jongens, die dat al gewend
zijn, is het nieuwtje er weer al af. Zo
gaat dat. Als ik het goed begrepen heb,
ben jij dan een soort magazijnbediende
op school, bijgestaan door je vriendin
netje.
Allemaal. Er blijven nog enkele brie
ven liggen tot volgende week.
Ik hoop die dan een antwoord te ge
ven. De hartelijke groeten van
OOM KO.
Kaai^
NATUURLIJK BU
MHIDELHARNIS
„Parkplatz" de plaats aan. Een afbui
ging van de weg tussen bomen en
struikgewas met banken en tafels. Je
kunt er een ogenblik rusten, een hapje
eten, een slokje drinken. Er wordt veel
gebruik van gemaakt, aUe rustplaatsen
onderweg waren druk bezocht. „Bitte
sauber halten" is een goede raad met
vuilnisbakken erbij. Om ze ook te ge
bruiken natuurlijk! Bij sommige staan
de bekende letter W.C.: een eenvoudig
hokje dat veel klanten trekt.
Wil je wat eten of drinken in een res
taurant: gelegenheden genoeg op af
standen van enkele tientallen kilome
ters. Al een eind tevoren staat er op een
bord: „Raststatte" met de naam en het
aantal km's dat we nog moeten rijden.
Een over elkaar gekruiste vork en més
betekent dat je er ook kunt eten, een
afbeelding van een ledikant dat er ook
slaapgelegenheid is, een afgebeelde ben
zinepomp begrijpt iedereen.
Deze Raststatten zijn altijd vol, -welk
uur van de dag je er ook komt, ze zijn
dag en nacht open. Voor de toiletten
moet je altijd 10 of 20 pfennig in een
gleuf duwen, anders gaat de verlossen
de deur niet open. Voor papier, zeep,
handdoek idem. Ik geef er altijd de
voorkeur aan even van de autobaan
weg te rijden en in een dorp of stadje
wat te gebruikerL Daar is het rustiger en
meestal ook goedkoper.
Een typisch bord met tekening van
een spiegel en drie spitsen is: „Erst
blieken darm blinken". Het betekent:
eerst in je spiegel kijken bij het inhalen
om te zien of er geen andere inhaler
achter je komt („blieken"), dan als hel
veUlg is je richtingaanwijzer uitsteken
(„blinken").
Overal langs de weg zijn er vlucht
stroken: als er wat aan de wagen man
keert kun je hem daar neerzetten zon
der het verkeer te hinderen. Af en toe
zie je er wel eens een staan met de mo
torkap open of een kerel er languit on
der liggen. Soms met de wegenwacht
ert>ij.
Mensen,
Ik heb eens gelezen dat er ongeveer
300 millioen auto's op de wereld rijden.
Op de autobaan zie je er honderden,
duizenden: achter elkaar, tussen elkaar,
langs elkaar. Afgesloten razend rollen
de blikken kooitjes met hier en daar
een vrachtwagen of autobus er tussen
door.
In die glazen kooien zitten mensen:
grote en kleine, mannen en vrouwen.
Met 100 km snelheid razen ze voorbij o!
je ziet ze aan de andere kant van de
vangrail jakkerend aankomen.
Je zou er wel meer van willen weten,
van die duizenden medereizigers. Waar
om ze hier rijden, waar ze heen gaan,
waar ze met elkaar over praten, wat ze
denken en mompelen.
Die man alleen met achterin opgesta
pelde dozen en pakken zal wel een han
delsreiziger zijn, een vertegenwoordiger
op zakenreis.
Dat jonge paar, de man aan het stuur,
de vrouw naast hem, zo dicht als de
veiligheid het toelaat tegen hem aange
leund, is vast een jong echtpaar op
huwelijksreis. Of misschien nog niet ge
trouwd, een verliefd stel samen op va
kantie.
Een auto vül geladen met vrouw en
kinderen gaat kamperen, het aanhang-
wagentje met de op te zetten t^nt er
achteraanj De kinderen lachen in Mt
blij vooruitzicht en zwaaien ons door de
achterruit toe: ze gaan lekker met va
kantie, razen ons voorbij, zijn er vlug
ger dan wij in de autobus van slecnis
80 km per uur.
Je ziet er gezellige mensen, vervee»
voor zich uitstarende rijders, o""^^'?!;'
gezakt omdat het zo lang duurt. druW
praters en vrolijke lachers. Van aU^
wat, een halve wereld op de autobaan
Alle met een doel, een reisideaal, sow
ook een trieste ervaring, een gebroKe
been, hoofdpijn, wagenziek.
Allemaal mensen zoals wij, motonsa
voortbewogen, voortgedreven achter o-
glazen vensters in het blikken ko"'*'j
De meeste auto's met D en het nor
met de letters en getallen. Er tussa
door een Belg, een Fransman, een
Zweed, een Zwitser. Een Hollands num
mei<bord trekt wat meer aandacht,
zijn niet de enige Nederlanders op
autobaan. Het chauvinisme komt ev
naar boven!
En steeds verder: jagen, jakkeren, ru
den naar het einddoel dat bereikt ffl"
worden.
Zo gauw mogelijk liefst.
Middellburg. L. van WallenbufS'