Terugblik in het grijs verleden De sloepen van Middelharnis Wijzigingen Renault 1972 modellen JAC. HERMANS PRIJS-SLAG IS EEN DUIDELIJKE ZAAK WEEK IN-WEEK UIT KNORR SOEPEN WAAR GELD NOG WAARDE HEEFT ALTIJD WEER DIE VASTE LAGE PRIJ&SLAGPRIJZEN (door HAN BOOMSMA) (2) In het Kerkstraatje te Sommelsdijk vindt U ons Streekmuseum. U moet er toch beslist eens gaan kijken, er is heel wat bijeengebracht over de geschiedenis, over de landbouw, en er is een speciale kamer, betrekking hebbende op de schepen, de binnenvaart en de visserij. En daarenboven nog een prachtig model van het admiraalschip van Michiel Adriaansz. de Ruyter een pronkjuweel, waar heel veel musea jaloers op zijn en het graag tentoon zouden stellen, zoals dit nu in Sommelsdijk is geschied. Achter glas en slot staan er scheepsmodellen, de conservator heeft er één uitgenomen, omdat ik deze wilde fotograferen in verband met de serie artikelen over de visserij. Dirksland [APPELMOES KOFFIE SUIKER KLONTJES FRITESSAUS SPEKSNIJ- BONEN HALVARINE MAKREEL WORSTJES ZOEK MAAR UIT! VOOR DEZE PRIJS KUNT U WAT ZAKJE« EXTRA NEMEN JAM APPELSTROOP TOP DROP of STOPHOEST KERSEN DESSERT- SAUS Bladz. 2 „EILANDEN-NIEUWS" Dinsdag 24 augustus 1971 Het is een vissloep van laten we schatten iionderd jaar geleden. De kop van het schip is stomp, de achter steven is plat, het roer aangehangen. Later zal de voorsteven smaller worden en verdwijnt het platte achtersteven voor een deksvergroting. Men noemt dit een overhangende spiegel. Ondertussen' is me een heel belangrijk tboek ter inzage gegeven door een der leden van de familie Groen In 1894, verscheen te Haarlem, bij de uitgevers H. D. Tjeenk Willink het boek, „De grootvisserij op de Noordzee". De schrij ver w^as A. Hoogendijk een lid van de bekeride redersfamilie uit Vlaardin- gen. Ik kreeg dit boek ter inzage, om dat ik zat te zoeken, waar is nu toch eigenlijk de werf 's Lands Welvaren, dat door A. G. Ligthart in zijn boek helemaal niet werd genoemd. Welnu, de werven 's Lands Welvaren -bevonden zich toch in Vlaardingeri, en in dit boek staat de hele lijst van schepen, die daar gebouwd zijn. Te beginnen in 1728, wanneer voor A. Klaasse een buis wordt gebouwd en eindigende in 1892, wan neer ^voor J. P. de Mos (een Scheve- ningsohe naam) een logger wordt ge bouwd. In deze lange lijst van schepen staat vermeld dat in 1819 voor A. Kwak een chaloupe wordt gebouwd en de tweede chaloupe in 1828 voor J. Slis. In de crisisjaren van 18581864 werd geen enkel schip gebouw^d, in 1865 laat A. Hoogendijk een kocpvaardijhoeker bouwen en in 1866 en 1867 A. E. Maas 3 loggers, in 1871 P. L. Slis Zoon een sloep en in 1877 de zelfde Hiddelhamis- se Reder nog een sloep! Dan wordt het 1886 als de firma Slis opnieuw een schip op de werf laat bouwen namen van andere Middelhamisse reders wor den er niet in vermeld. Vermoedelijk zijn deze schepen gebouwd op de werf Peeman. In dit 'boek wordt wat verteld over de bouw van de chaloupschepen de sloepen en de loggers. Voor de on ingewijde is er geen verschü, de visser- man zal zeggen, de logger is een schip, speciaal voor de haringvisserij. Haring wordt na het vangen gekaakt en in ton nen ingezouten. Zoveel mogelijk scheeps ruimte is beschikbaar voor die tonnen. Levende vis De sloep was speciaal voor de vangst van kabeljauw en schelvis. Omdat deze vis levend op de vismarkt aangevoerd moet worden, hadden de vissloeperi van Middelharnis, Pemis en Zwartewaal een visbun. Dat was, midden in het schip een speciale ruimte, waarin getracht werd de gewonde vissen levend te hou den. Die bun stond door middel van 6 tot 1200 gaten van 1 duim in de van het schip in verbinding -met het zeewater, zodat de vis daarin kon blij ven zwemmen. Kwam men thuis, dan ging de vis levend naar de markt. Wat bijzonder interessant is, is dat de heer Hoogendijk de prijzen opgaf van 1894. Als de kabeljauw ingezouten' werd, was de marktprijs 30,per ton. In zulk een ton zaten ongeveer 35 gezouten kabeljauwen. In die prijs van 30 gulden was inbegrepen het bij leveren van de ton en het zout. Vs^anneer deze 35 kabeljauwen levend ter markt gebracht konden worden, dan brachten levende of ijskabeljauwen ge middeld per stuk op 1,50. Dat is dus 52,50, zijnde f 22,50 meer. Maar nog groter was het verschil als men leveri- de schelvis kon binnen dragen. Een ton gezouten schelvis bracht 8 gulden op. In een ton gingen 300 schelvissen. Als men deze levend, of in het ijs op de markt bracht, dan was de handels waarde 90,Pratende met onze oude vissers over de bun, de kabel jauw en de schelvis, die aangevoerd werd werd me verteld, dat eens de sloep in de haven van Middelharnis binnen kwam met nog wat kabeljauwen: in de bun. In IJmuiden was de vangst ge lost, de bemanning bracht nog wat le vende vis mee voor thuis. Men dacht dat alle kabeljauwen uit de bun gevist wa ren, de luiken gingen er op, het schip werd in de haven vastgemeard voor de winter-reparatie, en als het dan voor jaar wordt, dan ontdekt men, dat er nog 3 kabeljauwen vergeten waren uit de bun te halen. Ze zwommen nog in het Meneerse havenwater niet vergiftigd ze leefden, maar ze waren broodma- ged, met recht, vel over graat. De heer Hoogendijk vertelt ook eens iets over de romp van de sloep en logger. Gemiddeld was de diep gang van de sloep IV2 voet groter dan van de logger. De schepen waren van 2 duims eikenhout gebouwd over span ten die 9 duim dik waren. De spanten waren spantconstructie, die uit zeven delen bestonden en het zaadhout, de kielbalk was bij een logger 10 duim dik en 14 duim breed. Dat kwam, omdat de bunconstructie een zwaardere kielbalk noodzakelijk maak te. Hout, niet ideaal Hout was zeker voor de scheepsbouw geen ideaal bouwmateriaal. De questie was, men had geen andere materiaal. Maar hout krimpt, als het schip op het droge staat, door het zeilen „werkt" de huid, er trekken naden in, die ge breeuwd moeten worden, en alle hou ten schepen lekken op den duur. Ik heb eens gelezen dat in de 19de eeuv/ meer dan 150 modellen gemaakt werden' voor de Engelse admiraliteit van nieu we soorten pompen, om het water maar uit de schepen te houden. Het was heus geen teken, dat een schip onzeewaardig was, als het lekte, maar het was bar onpleizierig, omdat vooral de koffie- koker, de kèteltapper, de inbakker en de kok de taak kregen om het water uit het schip te pompen. Op pag. 74 van zijn boek vertelt dan de heer Hoogen dijk, waarom staal een veel beter mate riaal is om schepen te bouwen, want: „het bij houten schepen zo gevreesde vuur werd aldus vermeden." Ik heb getracht iets meer te weten te komen wat dat „vuur" is, in mijn oude zeilboeken wordt geschreven van een bepaald rottingsproces, als het schip niet door en door droog wordt gemaakt. Een andere lezing is, dat ogenschijnlijk heel gezond hout toch in zich een „vuurbacil" kan hebben, die langzaam uitgroeit. Wij hebben zelf het volgende meegemaakt. Er was een plank kapot in de kamer. Het was oorlogstijd, nieuw hout was niet te verkrijgen. De tim merman zegt: ik heb nog een fijn stukje bout liggen zal ik die er maar inzet ten. Maar een paar jaren later zakten we opeens door de vloer heen, de hele vloer bleek verzwamd te zijn, een ver- zwamming, aangestoken door het ogen schijnlijk gezonde stukje, dat in de vloer 'gezet wordt. U moet die modellen van die vissloe- 'pen eens goed bekijken, denken, dat op zulk een' schip van en hoogste 20 meter lengte 13 mannen moesten leven. De verhalen van onze vissers komen in deze serie. Ik wil dit artikel eindigen m-et een herinnering van de oud-schipper Kees Koster, toen hij nog geen vol matroos was. Hij voer toen op een schip als de M.D. 4, dus een platte achter steven. Het was rauw weer en de ge woonte (manier noemde men dit) was: dat als de kok het eten: gekookt had, dan werd dit naar boven gebracht op het dek. Daar werd het middagmaal ver deeld, ieder kreeg zijn portie in houten bakken. Het menu voor dien dag was, rijst. De jonge kok had het allemaal klaar gemaakt, en toen de rijst gaar was moest Kees met de rijst naar boven toe, voor de verdeling. Als dan de rijst verdeeld was, ging de schipper met de matrozen in het vooronder de wron- gele waarin ze sliepen, en waar de grote kolenkachel stond, waarop de rijst gekookt werd en waarop ook vis werd gebakken, en daar aten ze hun middagmaal. De „jongens" aten' niet in het vooronder, die aten aan dek. Naar onze opvatting een barbaarse gewoonte! Kees met zijn rijst naar boven, en net als hij boven is, roept de matroos aan het roer, bergen, er komt een zee over. Dat was het teken, tracht een lijn te pakken te krijgen, dat je niet wegge spoeld werd. Kees moest dus uit lijfs behoud de rijst loslaten, greep haastig een lijn, kon die niet houden. Hij was in oliegoed, dacht niets anders, dan dat hij over boord was gespoeld, tot het water door de spuigaten weggestroomd was. Toen' bleek hij helemaal in de hoek te liggen van het achterschip. Het eerste wat men vroeg, benen we er nog allemaal. Ja, ze waren er geluk kig nog allemaal. Maar de rijst was voor de schelvissen en kabeljauwen. Men kon Kees waarlijk geen verwijt maken, dat de rijst verloren w^as gegaan. De fout zat bij de schipper die rekening had moeten houden met het slechte weer en had moeten zeggen', opdienen in het voor-onder. Maar zo was het niet, de rijst was verd-wenen. De zeevader van Kees want ieder koffiekoker of „jongen" had een zee vader, die op hem lette, constateerde, dat Kees drijfnat was. Kees had nog droog goed in zijn olie-kledingzak. „Uut- kleede", was het advies. Kees voldeed aan dat bevel. En na ruim zestig jaren, als hij me die geschiedenis vertelt, moet hij zelf er nog om glimlachen: een haop riest zat in mijn hemd en onder broek. Het liep allemaal goed af. Ik heb heel wat vissersverhalen aangehoord en ge noteerd op de bandrecorder. Hun leven als jongen was hard, hun leven later, als bemanningsleden van Nederlandse schepen op een koopvaardij van 1940 1945 mogelijk nog harder. De levensfi- losopfie van Hein Groen, 88 jaar: lezen wij: er is geen ene vissersman, die de dood niet 4 maal in de ogen heeft ge keken Bromfiets-nieuws NEDERLAND HEEFT DE GROOTSTE BROMFIETSDICHTHEID Nederland heeft veruit de grootste bromfietsdichtheid. Begin 1971 was er een bromfiets per 6,5 Nederlanders be schikbaar. Op de tweede plaats komt Frankrijk met 1 8,5, terwijl voor Oos tenrijk een cijfer van 1 15 kan worden berekend. In België is de bromfiets niet zo populair als in Nederland en Frank rijk; iedere 24ste Belg heeft een brom mer. De bromfietsdichtheid in Italië is met 1 25 hieraan praktisch gelijk. Duitsland en Zweden komen ver ach teraan met resp.i 1 55 en 1 60, terwijl in Engeland waar voor de bromfiets dezelfde wettelijke bepalingen gelden als voor de motorfiets maar één op iedere honderd inwoners een brommer heeft. NOG WEINIG GELUIDSMETERS IN GEBRUIK De maximum geluidsstericte van een bromfiets mag op de weg niet meer zijn dan 77 dB A. Aan deze norm voldoen alle in Nederland nieuw verkochte brommers zonder meer, omdat ze bij de typekeuring niet meer mogen produce ren dan 73 decibel A. Omdat er wanneer de bromfiets in gebruik is in verschil lende onderdelen (ketting, wielophan ging) slijtage optreedt, is de gebruiks norm iets hoger gesteld dan de keu ringsnorm. Helaas komt het in de praktijk voor dat bromfietsers aan hun vervoermid del knoeien en zo de maximum, snelheid dan wel de maximum geluidsproduktie opvoeren. Om te kunnen beoordelen of het geluid inderdaad harder is dan is voorgeschreven, moet de politie dit ge luid kunnen meten. Een beoordeling op het gehoor alleen vormt voor de rech ter nu eenmaal geen wettelijk bewijs. Onlangs is nu gebleken dat de politie in ons land slechts over een zeer beperkt aantal geluidsmeetapparaten beschikt, zodat niet alle overtreders van de ter zake geldende bepalingen gemakkelijk bekeurd kunnen worden. Het Tweede Kamerlid mevrouw Ve- der-Smit (V.V.D.) heeft over deze zaak vragen gesteld aan de minister van Ver keer en Waterstaat. Uit het antwoord van minister Drees blijkt, dat de rijks- en gemeentepolitie tezamen over onge veer tien meetapparaten beschikt. Dr. Drees voegt hieraan toe, dat thans wordt nagegaan of niet een voorschrift kan worden opgesteld dat meer prak tisch bruikbaar is. VALHELMEN VOORLOPIG NIET VERPLICHT Om verwarring te voorkomen, wijst de R.A.I. erop, dat het dragen van bro-m- fietshelmen voorlopig niet verplicht zal worden. Weliswaar heeft de minister raad op vrijdag 30 juli j.l. het dragen in beginsel verplicht gesteld, doch daarbij in tegenstelling tot andersluidende berichten niet vastgesteld dat deze verplichting binnenkort zou worden in gevoerd. Letterlijk staat in de verklaring van de minister-president: „De verplichting om een helm te dragen wordt pas van kracht, als iedere bromfietsberijder zich een goedgekeurde helm heeft kunnen aanschaffen. Men wü op grond van studies, verricht door de S.W.O.V., zo snel mogelijk keuringseisen voor een lichte, goedkope en doelmatige brom fietshelm bekendmaken". De S.W.O.V. heeft echter, zo is de R.A.I. gebleken, de studie terzake nog niet afgerond. Wanneer dit wel is geschied, zullen nog keuringseisen moeten worden opgesteld. Pas dan kan met de produktie van goedgekeurde helmen worden begonnen. De feitelijke invoering van de ver plichting tot het dragen van bromfiets helmen kan, naar de mening van de R.A.I.i, dan ook op kor'te termijn niet verwacht worden. BROMFIETSEN HUREN IN DUITSLAND Nu de bromfiets met name de Mofa waarvoor geen rijbewijs is vereist in Duitsland weer aan belangstelling wint, zijn enige ondernemers op het idee ge komen ook bromfietsen te gaan verhu ren. Deze zomer is een aantal benzine- tankstations van huurbromfietsen voor zien. Bij deze tankstations kan men voor DM 8 een Mofa voor 24 uur huren. Of als men 40 km/u •vUl rijden en over het benodigde rijbewijs beschikt een Moped I voor DM 10. Het is gebleken dat veel Duitsers door het huren van een brom- I fiets voor de eerste maal als berijder met dit vervoermiddel hebben kennis gemaakt. Een aantal van hen was zo enthousiast, dat ze er met een maar een gekocht hebben. Regeling voor het zelf brengen van vuilnis. De bestaande vuilnisbelt aan de Herkingse Zeedijk zal met ingang van woensdag 1 september 1971 worden ge sloten, er mag dan op geen enkele wijze meer vuil -worden gebracht en gestort. Per gelijke datum zal de nieuwe vuil nisstortplaats langs de haven bij het Sas van Dirksland, in de Zuiderdieppolder in gebruik genomen worden. Voor diegenen' die zelf vuil storten wordt hiertoe gelegenheid geboden op elke woen'sdag- en zaterdagmorgen van 9.30 uur tot 11.30 uur. Er mag alleen huis- en tuinvuil ge stort worden, dus geen tarra, bomen, boomstronken, puin, beton e.d. In de 1972 uitvoeringen van de Re nault personenauto's zijn verschillende detailverbeteringen aangebracht. Alleen de Renault 6-1100 TL onderging enkele belangrijke wijzigingen. De Renault 6-1100 TL die in novem ber 1970 op de Nederlandse markt ver scheen en waarvoor een zeer grote be langstelling bestaat, krijgt in de 1972 uitvoering o.m. een electrisch verwarm de achteri-uit en in verband hiermee een wisselstroomdynamo. Alle Renaults worden in de fabriek behandeld volgens de Tectyl - ML - methode. De detailverbeteringen aan de Renault 4 hebben vooral betrekking op de pas sieve veiUgheid. Zo is het voorste ge deelte van het platform-ohassis ver sterkt en zijn de bevestigingspunten van de veiligheidsgordels verbeterd. Een ruimere pedaalopstelling en de mogelij'kheid om de voorstoelen over een grotere afstand te verstellen verho gen het bedienings- en zitcomfort, met name van de bestuurder. Ook de Renault 6 modellen hebben een verbeterd type glijrail voor de voor- Stoelen, waardoor ook langere bestuur ders en passagiers voldoende verstelmo- gelijkheden hebbenj In de 850 modellen wordt nu ook het stuurwiel van de 1100 gemonteerd met een beveiligd middengedeelte van schok-absorberend materiaal. De Renault 6-1100 krijgt niet alleen de electrisch verwarmde achterruit en de daarmee samenhangende wissel stroomdynamo, maar bovendien een grotere bandenmaat, waardoor de weg- liggingskarakteristiek gunstig beïnvloed wordt. In verband hiermee zijn de kroon- en pignonwiel verhouding en de reducties van de 2e- en 3e versnelling gewijzigd. De Renault 12 is vrijwel ongewijzigd; de 1972 uitvoering kreeg een andere claxon en een verbeterde vloerbedek king. Ook het uitgebreide gamma op basis van de Renault 16, dat uit 7 verschillen- grote pot van goudrelnetten normale prijs-BS- 'n bestseller 't volle pond 500 gram normale prijsJBAS- kilopak snel oplosbaar normale prijs J58- handig emmertje (inh.0,75ltr.)' met veel eigeel normale prijs J72' tuinders glorie bij ons per pot normale prijs 55 voor uw slanke lijn! kuipje BELLA zuiver plantaardig normale prijs-S8- 200 gramsblik GEISHA hele moot normale prijs-6S- blik UNOX PICK UPS inh. 120 gram normale prijs449- TOMATEN- KIPPE-6R0ENTE- GROENTE/KIPPE- ASPER6ES- OSSESTAART- OF CHAMPIGNONSOEP pot ie soort HUISHOUD aardbeien-anènas- kersen abrikozen enframb./bessen normale prijs42& grote beker (450 gr) RINSE voor stapels boterhammen ^normale prijs -75- wat betaalt u elders? I rollen RED BAND grote pot COROOS op zware siroop normale prijs 469^ flesje TEO 5 smaken normale prijs-69- de modellen bestaat, blijft vrijwel on gewijzigd in produktie. De modellen 16 L en 16 TL worden voorzien van een dagteller, terv/ijl het dashboard is ver vaardigd van schokdempend materiaal. Een gewijzigde pedaalopstelling en verbeterde ankerpunten voor do veJ'»'^ heidsgordels tonen aan, dat Renault a» deze succesvolle modellen ook tot in kleinste details aandacht, blijft bpstede'|- Op alle Renault typen zijn de zijcuê noteurs vervallen.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1971 | | pagina 2