Garnalenpelautomaat
Mevrouw Veger organiseerde
ochtendvierdaagse
Ontzettend auto ongeluk
eist zes mensenlevens
GO 22: Grootste kotter
van Nederlandse Visserijvloot
De heer E. Bruinsma
benoemd tot hoofd van
de bïjz. lagere school
te Ouddorp
43e jaargang
Dinsdag 27 juli 1971
No. 4006
CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
ie Vier kinderen onder de siaciitoffers;
twee vrouwen zwaar gewond
ie Enicele families van en op Fiakkee
treffen groot verlies
Wensdroom van vele generaties verwezenlijkt
Per i6 aug. met
doorgangspasje over
Haringvlietdam
Ooltgensplaat
IVBarecliayssees
mogen geen lang
haar hebben
POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Bedactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk
TeL (01870) 26 29 Na 5.30 uur (01870) 33 92 Giro 167930
ABONNEMENTSPRIJS 4,— PER KWARTAAL,
ADVERTENTIEPRIJS 17 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
OOST SOUBURG - OOLTGENSPLAAT
WERKENDAM. Vrijdagmiddag tussen
twaalf en halfeen had op rijksweg 58
ter hoogte van de afslag naar Oost
Souburg (Zeel.), een frontale botsing
plaats tussen twee auto's, waarbij zes
mensen om het leven kwamen, waar
onder vier kinderen en twee personen
zeer ernstig werden' gewond. Enkele
families op Flakkee-Oost Souburg en
Werkendam zijn bij dit ongeval betrok
ken en werden zwaar getroffen.
De ravage was ontzettend, het heeft
uren geduurd voordat alles was wegge
ruimd en de families op de hoogte kon
den worden gebracht. Politie, ambulan
ce en brandweer hebben bovenmense
lijke taak verricht. Zowel de slachtof
fers als de gewonden werden' allen naar
het ziekenhuis „Bethesda" te Vlissingen
overgebracht.
De ene auto reed richting Souburg
de woonplaats van de bestuurder, de
heer Klaas van de Velde, de andere
auto kwam uit Vlissingen en werd be
stuurd door de heer Cornelis Vermeer
uit Heer bij Maastricht.
De slachtoffers uit eerst genoemde
auto zijn Klaas van de Velde (39 jaar),
zijn zoontje David Cornelis (7 jaar) en
zijn neefje Leendert David van Hassent
(12 jaar) uit Werkendam. De moeder van
Leendert, Pieternella van Hassent-van
de Velde (45 jaar) en zuster van de
heer Van de Velde werd zwaar gewond
naar het ziekenhuis te Vlissingen over
gebracht. Zij heeft een knie, enkel,
pols en enkele ribben' gebroken bene
vens een bekkenfraktuur. Haar toestand
is ernstig maar niet hopeloos.
De slachtoffers uit de andere auto
zijn Cornelis Vermeer (32 jaar), zijn
dochtertje Chantal (3 jaar) en zijn zoon
tje Rodrique (1 jaar). Mevrouw Ver
meer-Aarts (32 jaar) liep ook zeer ern
stige verwondingen op en werd even
eens naar „Bethesda" vervoerd. Haar
toestand is zorgelijk. De twee jongens
David en Leendert werden uit de auto
geslingerd, zij kwamen resp. in een
sloot ert aan de kant van de weg terecht.
Alle anderen moesten uit de wrakken
worden bevrijd.
DorpsgfenotsTï
De heer Van de Velde laat een vrouw
en dochtertje van bijna 4 jaar achter.
Het gezin heeft tot 1 februari 1970 te
Ooltgensplaat gewoond. De ouders van
de heer Van de Velde en zijn verdere
familie wonen ook allen in de Plaat.
Hetzelfde geldt ook voor zijn zuster,
mevrouw Van Hassent-van de Velde.
Haar man, de heer A. van Hassent is
ook een Platenaar. Zij wonen al gerui
me tijd (met zijn ouders) te Werken
dam, waar de heer Van Hassent zich
als landbouwer vestigde in de Bies-
bosch. Het echtpaar heeft hun enige
zoon moeten missen. Het bericht van
dit ontzettende ongeluk is in Ooltgens
plaat, Sommelsdijk en Werkendam met
grote verslagenheid ontvangen en het
medeleven met de zwaar getroffen fa
milies is zeer groot.
De heer Van de Velde was te Oolt
gensplaat zeer gezien, hij had een inne
mend karakter. Bij Aannemersbedrijf
v.h. Mosselman en Korteweg was hij
bedrijfsohef tot 1 februari vorig jaar,
daarna was hij chef op de Timmerfa
briek „De Toekomst" van de heer D.
Coppoolse te Grijpskerke. Voor zijn ver
trek was de heer Van de Velde voor
zitter van de Oudercommissie van de
Kleuterschool „André Marie", bestuurs-
lid-instructeur van de E.H.B.O. en be-
Na langdurig speur- en ontwikke
lingswerk is N.V. Machinefabriek B S
te Hengelo er in geslaagd een automaat
voor het stuk voor stuk pellen van gar
nalen te ontwikkelen, die per pel-unit
een produktiecapaciteit heeft van 3600
garnalen per uur bij een netto vlees-
opbrengst van meer dan 30 pet. De ma
chine werd door het Instituut voor Vis
serij produkten TNO te IJmuiden op het
vlecsrenidement beproefd. Daarbij bleek
tevens dat de houdbaarheid van de ma
chinaal gepelde garnaal aanzienlijk gro
ter is dan die van de handgepelde. De
automaat werd zowel in Nederlandse
havens als in havens van de Duitse
Bondsrepubliek langdurig en met suk-
ses beproefd.
Elke garnaal apart.
,De automaat komt tegemoet aan ae
ösen, die tegenwoordig gesteld worden
Wn aanzien van de hygiëne, terwijl te
vens wordt voorzien in een vervanging
van de tijdrovende steeds kleiner wor
dende handkapaciteit. Bovendien ligt de
TOstpnjs van het peilen aanzienlijk la
ser clan bij het handpellen.
De automaat is in principe voorzien
van 20 richt- en pel-units, maar kan
«nankelijk van de gewenste kapaciteit
"^et een groter of een kleiner aantal
uuvoering vervangt de automaat 20 er-
roits worden uitgerust. In de bestaande
uitvoer
mg vervangt de automaat 20 er
varen handpellers.
Elke unit bestaat in hoofdzaak uit een
btunaien-aanvoermeohanisme, een richt
en Keermechanisme en een pelunit, die
ie vanaf een centrale as met curve-
«ijven worden gekommandeerd. De
earnalen bevinden zich aan de voorzijde
'^'^^niachine in een net, dat centraal
«■Donden is met een op en neer be-
7«'=end piato, dat bij elke opgaande
wegmg een aantal garnalen aanvoert.
Het
eigenlijke aanvoermechanisme is
«en roterende unit, waaraan een borstel
aantal meenemers voor de gar
nalen
borstel
zijn gemonteerdj De roterende
aant 1 '-'^J omwenteling een
omal garnalen vanaf het piato op een
«33?"^ ^'^'"onteerde cilindervormige
Plaat V cilindervormige
teivt "'^yf'^gen de meenemers, die ieder
ren '^^- ^e machine voe-
doo'r ™'^J^ '^e overtollige garnalen
,,,„_/6n speciale inrichting in het net
Rarn 1 *^™ggevoerd. De te bewerken
je in srnveert op een transportband
kon t Machine, via een speciaal ge-
"nsiruoerde valgoot.
de !f valgoot draagt er zorg voor dat
het't,. ^^*^J<^ in lengterichting op
AcL. "'P^'^^andje komt te liggen.
nu e! r°^^^"^ passeert de garnaal
riehtin r^^^- en een dwarskeer in-
Worrlt ?i' lengtefceerinrichting
hetjj garnaal met de ronding van
iwJ-i ■^°ren gericht, terwijl in de
ni" l,„ ^^""'^^""g het produkt zoda-
lijke V, gesitueerd, dat de uiteinde-
nampw.'^erkingspositie wordt verkregen
chaam T '■"'^s van het ).i-
°J». m deze stand arriveert de gar
naal bij het eigenlijke pelmechanisme.
Hier wordt de garnaal vanaf een trans-
sportbandje in een zogenaamd pelhuis
geschoven, waarna het lichaam wordt
gestrekt en tegelijkertijd de kop door
een neerkomend mesje wordt afgesne
den. Vervolgens snijdt een tweede mesje
de söhaal van de garnaal open en stoot
een pen het garnalenlichaam gedeelte
lijk uit de schaal. Een zogenaamd
staarttrekmechanisme beweegt zich nu
in de richting van de garnaal en schuift
een steunplaat onder de gestrekte staajt
Een naald beweegt nu naar beneden en
fixeert de garnaal in zijn positie, waar
na een zogenaamde staartwals, die deel
uitmaakt van het staarttrekmechanisme
over de staart rolt, waardoor de garnaal
los in de schaal komt te liggen. Het
staarttrekmechanisme beweegt zich nu
in zijn geheel terug, waardoor de staart
wals de gelegenheid krijgt de staart-
schaaldelen mee te nemen. Na deze be
werking beweegt de fixeernaald weer
omhoog, terwijl tegelijkertijd de uit
stoot pen verder naar voren komt en de
garnaal uit de resterende schaaldelen
drukt, zonder dat beschadiging van het
garnalenvlees optreedt. De gepelde gar
naal wordt vervolgens, via een kunst-
stofvalgoot, afgevoerd naar een tran
sportbandje, dat zich aan de linkerzijde
van de machine bevindt. De schaalde
len worden naar de rechterzijde van de
machine afgevoerd in een bak of desge-
zijn achtergebleven in het pelhuis of op
de steunplaat worden verwijderd door
respectievelijk een roterende eenheid en
een horizontaal bewegende strip.
Waarborg voor hygiëne.
De automaat, waarvan de konstruktie
van de richt- en pel-units zodanig is ge
kozen dat deze snel kunnen worden
verwisseld, kan na elke werkperiode op
eenvoudige wijze met heet water, even
tueel voorzien van een desinfektiemid-
del, worden schoongespoten.
Elk maohineonderdeel, dat in aanra
king komt met bet produkt is vervaar
digd uit roestvrij staal of hoogwaardige
kunststof. De machine werkt geheel
automatisch. Het toezichthoudend per
soneel is slechts belast met de aanvoer
van de te pellen garnalen en de afvoer
van het garnalenvlees en het afval,
waarbij zonder verdere automatisermg
van de aan- en afvoer door middel van
transportbanden één persoon zeker 6
machines kan bedienen.
Op de machine zijn 7 octrooien aan
gevraagd.! Er zijn in 14 landen aanvra
gen ingediend. Enkele octrooien werden
reeds verleend.
De afmetingen bedragen 4,5 x 1,8 x
1,3 meter; de aandrijving geschiedt door
een elektromotor van 5 pk, terwijl aan
sluiting kan geschieden op 220 of 220/
380 Volt bij een netfrequentie van 50 of
60 Hz. De machine kan worden inge
richt voor de verwerking van diverse
gamalensoorten.
Overgenomen uit
Handelsbelangen.
stuurslid van de Stichting „'t Centrum".
Hij maakte zich vele vrienden.
Toedracht
De heer Van de Velde maakte vrij
dagmorgen met zijn zoontje, zuster en
neefje een autotochtje naar het Veerse
Meer. Bij terugkomst had er een fronta
le botsing plaats op een gedeelte van
de rijksweg, waar een vierbaansweg
overgaat in een tweebaansweg. De auto
uit Maastricht moet een klapband heb
ben gekregen. Bij het vaststellen van
de identiteit van de slachtoffers stuitte
de politie op bijzonder veel moeilijkhe
den. De gemeente-secretarie van Oost-
flakkee werd nog ingeschakeld. Me
vrouw Van de Velde die thuis was
gebleven' maakte zich erg ongerust,
daar haar man en familie niet op de af
gesproken tijd terug was. Zij waarschuw
de de politie, waarna de gehele zaak
spoedig tot een oplossing was gebracht.
De familie kon toen worden gewaar
schuwd. De politie van Vlissingen ver
zocht aan de hervormde predikant van
Ooltgensplaat, ds. A. W. van der Plas
de moeilijke taak te vervullen om in
zijn gemeente de familie op de hoogte
te stellen. Daar de familie Van de Vel
de nacir Zegveld was was het niet een
voudig deze te bereiken. „Het is het
kwalijkste ongeval, dat ik in mijn loop
baan bij de politie heb meegemaakt", al
dus zei commissaris J. van Marion te
gen een verslaggever van de P.Z.C.
De eerste man die op de plaats des
onheils was, was een wegenwachter
van de ANWB, direct volgde politie,
brandweer,, ambulancedienst (met vier
ambulancewagens) en doktoren uit Vlis
singen e.o. Over de geboden hulp zijn
de nabestaanden hoogst dankbaar. De
heer Van de Velde en zijn zoontje wer
den zaterdag naar Ooltgensplaat ver
voerd en in het Veren, gebouw „'t Cen
trum" opgebaard. Gisteravond (maan
dag) kon men de familie in dit gebouw
condoleren', waarvan een zeer druk ge
bruik werd gemaakt. Onder een nog
grotere belangstelling had hedenmiddag
de begrafenis plaats. Het zoontje van de
familie Van Hassent wordt woensdag
te Werkendam teraardebesteld.
ZIERIKZEE
Nico V. d. Hooven concerteert
donderdag in de Gasthuiskerk
In de serie Orgelconcerten te Zierik-
zee is op donderdagavond 29 juli de or
ganist Nico V. d. Hooven te beluisteren.
Hij stelde voor deze avond een pracht
programma sanaen, waarin de bekende 8
kleine Prael. en Fugen, een trio over
„Allein Gott in der Höhe" en als slot
het Prael. en Fuga in e moll.
NicoV. d. Hooven is thans hoofdle
raar orgel aan het Utrechts Conserva
torium, hij geeft belangrijke concerten
in binnen- en buitenland en verzorgde
verschillende radio- t.v.- en grammo-
foonplatenopnamen. Ook als orgelim
provisator heeft hij een uitstekende re
putatie.
Dit concert kan in het bijzonder de
Bach liefhebbers worden aanbevolen.
GOES
Inbraak. Bij de fotohandel Van der
Linde in de Papagaaistraat is deze week
een inbraak gepleegd. Er werd voor
2000,aan foto-apparatuur gestolen. De
grote spiégelruiten van de etalages wa
ren vernield.
RTM bussen en pendelaars mits
in het bezit van een doorgangspasje
mogen vanaf 16 augustus a.s. gebruik
maken van de HaringvUetdam. Alle an
dere verkeer en ieder die de controleurs
geen geldig pasje kan tonen zullen geen
toegang hebben. De pasjes moeten wor
den aangevraagd bij de burgemeester
in de plaats van inwoning die de aan
vragen, in samenspraak met de politie,
op hun urgentie beoordeelt en een ad
vies geeft aan Rijkswaterstaat.
Langzaam en toeristisch verkeer mo
gen geen gebruik maken van de nieuwe
nog provisorische route. Het ver
keersaanbod zal beperkt gehouden wor
den omdat het nog de bebouwde kom
van Hellevoetsluis zal moeten passe
ren.
In Hellevoetsluis spreekt men in dit
opzicht van een „noodtoestand" die zelfs
nog niet zal zijn opgelost als in oktober
een op de dam aansluiting gevende weg
gereed zal zijn.
Geen pasjesregen
Het lijkt er onderhalve niet op dat er
een pasjesregen zal neerdalen; wel krij
gen naast pendelaars ook school- en zie-
kenbezoekers gelegenheid. Op zondag
zal de weg echter gesloten zijn, conform
de situatie zoals die op de veerdienst
Middélharnis-Hellevoetsluis -was. De
vroegre openstelling van de dam is een
compenserende maatregel voor het uit
de vaart gaan van de Haringvliet" op
14 augustus a.s.
In de vakature, die vorige maand is
ontstaan door het vertrek van de heer
J. J. van Wijk naar Dordrecht, is tot
hoofd van de bijzondere lagere school te
Ouddorp benoemd de heer E. Bruinsma,
.onderwijzer aan die school.
De heer Bruinsma, die 35 jaar oud is,
begon zijn loopbaan als onderwijzer aan
de bijzondere lagere school te Melissant,
waaraan eveneens zijn echtgenote, mevr
A. Bruinsma-Keijzer, Stellendamse van
geboorte, als onderwijzeres werkzaam
was.
Na zijn huwelijk in 1963 vertrok de
heer Bruinsma als onderwijzer naar
Ouderkerk aan de IJssel.
In 1969 werd hij in die functie aan
de bijzondere lagere school te Ouddorp
benoemd.
Het echtpaar Bruinsma heeft geen
kinderen.
De bijzondere lagere school telt mo
menteel 13 leerkrachten.
OUD VOSSEMEER
Geslaagd. £)e heer H. van As slaag
de te Rotterdam voor slagersgezel.
Arend van Es te Sommelsdijk is eer
ste geworden bij de ochtend-vierdaagse,
die werd georganiseerd door mevrouw
Veger van Café Oostdijk te Sommels
dijk. Ze heeft ongeveer twintig mannen
aangezet tot deze sportieve prestatie,
maarzelf bleef ze thuis, zogenaamd
om voor de koffie te zorgen. Later bleek
dat ze dat gerust had kunnen laten,
want de heren kwamen beslist niet uit
gedroogd terug.
ledere morgen om ongeveer half ze
ven werden de heren nagewnifd door
anderen, die de moed niet op konden
brengen om 35 km. te gaan fietsen en
om ongeveer half tien kwam het ge
zelschap zo fit als een hoentje terug.i
Sommigen moesten dan aan de dag
taak beginnen en de anderen konden
gaan genieten van de bouwvakvakantie.
Zonder uitzondering verklaren de he
ren, dat het een prettig begin was van
een nieuwe dag. De spieren, die anders
niet gebruikt werden zijn los gekomen
en het zal beslist de laatste vierdaagse
Wiets Veger met de winnaar, de
heer Van Es met de mannen uit
hét peleton.
niet zijn geweest. Verwacht kan zelfs
worden, dat veel meer deelnemers aan
de start zullen verschijnen bij een nieu
we rit. Arend van Es was steeds de
eerste en hij kwam altijd weer met le
nige benen terug.
Dat werd beloond door mevrouw Ve
ger, die een bloemstukje voor de win
naar gereed had staan. Zij verwachtte
dat Arend bet zou zijn en bij de ingang
van het café kon men vrijdagmorgen
lezen, dat Arend de winnaar van de
sterrit geworden was.
De verhalen waren niet van de lucht,
toen de heren een verversing werden
aangeboden. Tijdens het verslag van de
vierdaagse bleek, dat ondanks de ver
schillende roetes, steeds hetzelfde café
was bezocht. Nee, het is beslist de laat
ste ronde niet! Onder elkaar hebben ze
het enorm leuk gehad en geen buiten
landse reis kan hiertegen op.
Kerkdienst. Donderdag 29 juli des
nam. 7.15 uur zal voor de Oud Geref.
Gemeente voorgaan ds. J. van Prooijen
te Stavenisse. Zie verder de adverten
tie in dit nummer.
Oud-inwoner overleden. Donderdag
22 juli is op de leeftijd van 84 jaar
te Baarn, Hyacinthstraat 15, na een kor
te ziekte overleden Elizabeth de Vos,
weduwe van Jacob van den Berg. Van
daag had de begrafenis te Baarn plaats.
Vrijdagmorgen had vanuit de Delta-
haven te Stellendam de proefvaart
plaats van de GO 22, met haar afmetin
gen van 32,90 x 7.50 x 4.50 mtr., mo
menteel de grootste kotter van de Ne
derlandse visserijvloot. Het casco van
deze kotter is gebouwd bij scheepswerf
Boele - Bolnes.
Het schip werd voor rekening van de
firma P. Maaskant en Zonen' te Brui-
nisse gebouwd en verder geheel uitge
rust doorgeleverd aan de opdracht
geefster, de firma, de Gebr. W. en J.
Lokker te Goedereede.
In het schip werd door de firma
Maaskant een Deutz Diesel motor ge-
plaats van 900 p.k. 500 toeren, type
S.B.V. 8 m. 536. met Kuipers Keerkop
peling 3 1.
De hulpmotor is een DAF van 92 p.k.
Gevist wordt met een zestrommelige
Maaskant lier, M. 190 E.P. 6, geplaatst
voor in in het nettenruim bedienbaar
van de brug af, (electrisch pneumatisch
volgens Sempress systeem) electromo
tor 145 p.k.
Naast de bekende Seffle. automoti-
sche stuurinrichting die eigenlijk op
geen enkel schip meer ontbreekt, is de
kotter om het motorvermogen op te voe
ren uitgerust met een' Hodi straalbuis
van 2500 mm diameter, dezelfde diame
ter als de vier blad bronzen van Voor
den schroef.
De ankerlier is een eigen fabrikaat
van de firma Maaskant, (electrisch aan
gedreven).
Op de brug het bekende instrumen
tarium: de Radar van Radio Holland, de
Decca van INA, het echolood van Ra-
Becker (zender).
Aan de verdere afwerking namen en
kele firma's deel, o.a. fa. Westhoeve te
Ouddorp die de electriciteitsvoorziening
aanlegde.
Beroeps- en dienstplichtige mare
chaussees moeten als enigen in de Ne
derlandse krijgsmacht kort haar blijven
Iragen.i Dit blijkt uit een order die
brigade-generaal N. Meijer, comman
dant van de Koninklijke Marechaussee,
aan de bataljonscommandanten heeft
toegestuurd.
Zoals bekend is onlangs de haar
dracht van militairen vrijgegeven. Uit
zonderingen op de ministeriële beschik
king gelden alleen voor militairen wier
lang haar strijdig is met eisen van be
drijfsveiligheid en hygiëne. Ook mili
tairen met speciale functies, onder an
dere van representatieve aard, mogen
geen lang haar dragen. De taali van de
marechaussee is onder meer bescher
ming van het Koninklijk Huis en pas
poortencontrole aan de grenzen.
Gepast uiterlijk.
Naar het oordeel van generaal Meijer
ligt het werk van de marechaussee, an
ders dan bij de andere onderdelen,
veelvuldig in het contact met het pu
bliek, waaronder ook vreemdelingen.
Daarom moeten aan dit personeel spe
ciale eisen worden gesteld, „waarbij het
uiterlijk voorkomen een grote rol
speelt".