171Het Sloe word! Ingeiiaiiiii
I bryidsfoto's f
HJSSLI
Zeeuwse wandelingen^
Exclusieve gevelversiering
in Oude Tonge
PBUS-SLAS
■ütae'
Rundveestapel
OOK VOOR
Autobedrijf A. J. VAN EÜMPT
MOLENDIJK 85
STAD AAN 'T HARINGVLIET
TEL. 01871 - 553
Jo ZANDSTRA
i BCOr^ATSU I
vorkheftrucks t
p. NELissE
Flakkees Streskdameshoor
I Ook voor t
FOTOGRAFI®
I SOMMELSDIJK
m@t zeer lage inves
tering per koe
APPELMOES
LEVERPASTEI
Til^dIgInweekënd"
OF VAKANTIE
jSINAAS^
SMEERKAAS
MARGARINE
BASTOGNE
KOEKEN
KOFRE-
MELK
KOEK
SUPER
KOFFIE
BASTERD-g^ó
SUIKER
VERGELIJKT U MAAR
PIMS CAKE
SLA-SAUS
HANDCREME
TOILET-
VERFRISSER
JAC HERMANS
Bladz. a
„EILANDEN-NIEUWS'
rattMMTfiMwSM'Wrs «uaaar:»«
Donderdag 29 april 197]
Juist 100 jaar geleden (1871) werd
Sloedam aangelegd en het volgend jaar
reed de trein naar Middelburg en Vlis-
singen. Toen reed de trein al tot Goes,
waar een uitbundig feest werd gevierd.
Verder niet, men' zat nog met het vaar
water het Sloe.
Anderhalve eeuw^ geleden vv^aren we
op het gebied van spoorwegen erg ach
terlijk. In 1825 had Engeland zijn eer
ste spoortrein gekregen, weldra gevolgd
door andere landen. Maar bij ons duur
de het tot 1839, toen konden we het
kleine stukje Amsterdam-Haarlem per
trein afleggen. En na dat jaar ging de
aanleg van nieuwe lijnen allesbehalve
met sneltreinvaart. Het „eilandenrijk"
Zeeland m.et zijn brede wateren kwam
helemaal achteraan.
Toen dacht m.en er nog niet over om
Staatsspoorwegen aan te leggen, men
liet alles over aan het particulier ini
tiatief.
Plannen voor Zeeland
In Middelburg woonde een: onderne
mend man, de aannemer Dirk Dronkers.
In 1845 schreef hij een boekje, waarin
hij „het doelmatige tot het daarstellen
van een spoorweg" uiteenzette.
Het volgend jaar kreeg hij een con
cessie (vergunning) voor de spoorlijn
van Vlissinigen naar Venlo, de Zeeuws-
Limburgse lijn, zoals ze meestal ge
noemd v/erd. Deze moest aansluiten op
het spoorwegnet van Duitsland. Dat was
nogal lastig, want de Pruisische spoor
wegen hadden alleen smalspoor en de
Nederlandse regering had als voorwaar
de breed spoor -gesteld. Van de plan
nen van Dirk Dronkers is niets geko
men, 3 jaar na het indienert werd de
concessie ingetrokken.
De slechte financiële toestand sprak
ook een woordje mee. Wel zou het een
particuliere onderneming worden, maar
met steun van het Rijk. En als men in
Den Haag aan de schatkist rammelde
om subsidie, was men niet thuis!
Bovendien waren er velen, die niet
erg voor spoortreinen voelden. Was het
niet veel beter om de waterwegen uit
te breiden en' te verbeteren?
Ook waren er nog andere bezwaren.
U hebt er misschien wel eens van ge
hoord: de vonken uit de locO'motief zou-
dy brand veroorzaken, de paarden zou
den op hol gaan door het lawaai, de
koeien in de weilanden langs de lijn
zouden schrikken en rninder melk ge
ven, er moest zoveel vruchtbaar land
onteigend worden'. Ook de godsdienstige
bezwaren telden terdege mee: je mocht
je immers niet moedwillig in gevaar
begeven? En dat deed je als je het
waagde in zo'n nieuwerwetse trein te
stappen!
Na die tijd zijn er nog verschillende
pogingen aangewend tot particuliere
aanleg van een spoorweg, maar ze zijn
alle mislukt.
Er is zelfs nog een plan geweest om
de lijn aan te leggen van Zevenbergen
naar Stavenisse. Wie van dit eindsta
tion verder naar het westen van Zee
land wilde, w^as dan weer op de boot
aangewezen.
De eerste spoorweg in Zeeland
In 1860 werd de knoop doorgehakt. De
Staten-Generaal hesloten tot aanleg van
„ijzeren' wegen", die Staatsspoorwegen
zouden zijn. Er werd ruim 100 miljoen
voor uitgetrokken en Zeeland zou ook
zijn deel krijgen.
We hadden dit te danken aan de mi
nister van Binnenlandse Zaken, baron
van Heemstra, die vroeger Commissa
ris des Konings in Zeeland was geweest.
Natuurlijk met de hulp van zijn collega
van Financiën, minister van Hall.
Men kon dus aan het werk. In 1863
was men Idaar met het traject Roosen-
daal-Bergen op Zoom, aan de grens van
Zeeland.
Maar nu kwamen de moeilijkheden
pas. Daar stond men voor het Kree
krak, dat afgedamd moest worden.
Bij het vredesverdrag van 1839 tussen
Nederland en België hadden we België
een open en vrije verbinding tussen de
Schelde en de Rijn gegarandered. Die
werd op natuurlijke wijze gevormd door
de verbinding van Kreekrak (en Sloe)
met de Oosterschelde. Door de afdam-
ming van het Kreekrak hebben we ge
zorgd voor een kunstmatige vaarweg,
het kanaal door Zuid-Beveland, dat in
1838 voltooid werd. Eind juni 1867 kwam
de spoorwegdam in het Kreekrak ge
reed en het volgend jaar (1 juü 1868)
kon het traject Bergen op Zoom naar
Goes worden geopend.
De eerste dienstregeling was nog van
bescheiden' omvang. Er reden 4 treinen
per dag in beide richtingen. Maar men
kon er in ieder geval zingen:
„Gij stoomtram, zijt gegroet!
Gegroet, metalen reus, wiens
brandend ademzweven
Genoeg is om aard
Elk half gestorven Rijk te wekken
tot herleven',
Dat gij aanroert in uw vaart!"
De Sloedam
Om verder naar Walcheren te kunnen
rijden moest het Sloe worden afge
damd. Dat is 100 jaar geleden in 1871
gebeurd. Deze dam was niet nodig ge
weest als Napoleon zijn zin had ge
kregen. In 1810 moest de waterbouw
kundige Andrles Sehraver een plan op
maken om het Sloe in te polderen. De
kosten werden begroot op 2V2 miljoen
gulden. Er is niets van gekomen, ook
daardoor dat Napoleon een paar jaar
later hier niets meer te zeggen had.
Op 13 oktober 1870 had de inschrij
ving van de afdamming van het Sloe
plaats. De laagste inschrijver was de
heer Sigimond uit Werkendam voor
1.002.500,aan wie het werk werd ge
gund. De hoogste inschrijving was
1.470.000,— en' de begroting 1.364.000,-.
De af te dammen geul was 335 m breed.
Ondanks de strenge winter schoot het
werk goed op. Op 7 maart 1871 werd
het eerste kraagstuk aan de kant van
Walcheren gezonken. Aan de Zuidbeve-
landse kant zat men nog met onteige-
ningsmoeUij kheden.
Bij het leggen van deze zinkstuldten
heeft men nog wel eens tegenslag ge
had. Een maand later bijvoorbeeld dreef
er een gereedliggend zinkstuk 3000 m
noordwaarts, het was niet goed vastge
maakt. Geli;ikkig kon het teruggebracht
worden.
Een andere keer was zo'n stuk te laat
van sten'en ballast voorzien en kwam 15
m te ver aan de grond. Ook is er eens
Beste meisjes en jongens!
Het spreekt vanzelf, dat ik de inge
zonden raadsels van de nichtjes en neef
jes van a tot z moet nazien, om te kij
ken of ze zich niet hebberi vergist. Als
het een raadsel is met cijfers, dan is
die kans groot.
Nu heb ik zo'n soort raadsel. Ik heb
het nagezien, en ik heb geen fout ge
vonden. Ook moest ik het niet gemakke
lijker maken, wat ook vaak voorkomt.
De inzendster dus alle lof! Die inzend-
ster is Joke Voortman uit Oitddorp. Zij
levert voor jullie
APRIL-RAADSEL 5
Het geheel bestaat uit 63 letters- en
is te vinden in de 2de brief van Paulus
aan Korinthe.
De antwoorden op de vragen zijn te
vinden in de onberijmde Psalmen.
1 De 23 - 10 - 52 des Heerenis vol
maakt, bekerende de 55 - 14 - 29 -
40.
2 Heere, maak mij Uw wegen! 44 - 6 -
42 - 28 - 50 - 15.
3 Israël hope op den Heere, want bij
den Heere is 20 - 9 - 61 - 63 - 24 -
8 - 4 - 49 - 34 - 35 - 39 - 32 - 12 -
47 - 58 - 5.
4 De mens is der 41 - 7 - 13 - 57 - 60 -
29 - 62 - 15 gelijk.
5 59 - 24 - 30 - 17 - 5 - 49 - 51 en
barnAartig is de Heere,
40 - 18 - 3 - 26 - m - 53 - 10 - 7 -
58 - 20 en groot van goedertieren-
iheid.
6 40-21-31-11-27 den Heere, 1 -
2-16-54 Hij is goed.
7 Heere, Gij zijt rechtvaardig, en elk
een Uwer 36 - 9 - 19 - 22 - 43 -
57 - 45 - 16 is recht.
8 Ik zal 25 - 56 - 60 - 17 - 33 en
Babel vermelden onder degenen die
Mij kennen.
9 V - 6 - 48 - 52 - 25 - 21 - 37 - 38
op den Heere en doe het goede.
10 62 - 46 zeide: O Heere, wees mij ge
nadig.
Vriendelijk bedankt. Joke!
Nu zijn er 5 raadsels in deze maand
geplaatst en' er is nu gelegenheid om
in te zenden.
CORRESPONDENTIE
Coby van R. Melissant. Ja, het is een
heleboel dat je gekregen hebt. Het zal
alles wel naar je zin zijn geweest. Jam
mer dat je rapport wat achteruit was
gegaan. Voor schrijven moet je weer
proberen hetzelfde te krijgen als in het
vorige rapport. Dat kun je best; ver
stand is er niet voor nodig, alleen een
beetje goede wil en wat geduld.
Greetje van L. NiewWe Tonge. Wat
wat Piëta een flinke baby bij de ge
boorte! Als ze zulk een gewicht hebben
en ze vallen niet veel af, dan zijn ze
spoedig groot. Maar toch houden deze
baby's je handen vast; daarom moest jij
je moeder maar flink helpen', of je het
leuk vindt of niet. Je rapport is goed,
hoor!
Kommie Ie C. Sommelsdijk. Jullie
'hebben dus met plezier voor „Het zon
nehuis" gewerkt, en heel wat opgehaald,
vind ik. Twee diploma's vind ig al
welletjes, vooral als je helemaal naar
O.T. moet om het verder te brengen.
Ja, het is een groots werk bij de Punt.
Alleen op zaterdag kunnen jullie er
heen, en dan werken ze niet aan de
caissons. Oma zit zodoende niet alleen,
nu ze zo'n lief diertje heeft.
Henk van R. Melissant. De buren zul
len jou wel een gewaardeerde kracht
vinden. Jij verzet op deze manier heel
wat werk. Is de Ibouwerij nu klaar?
En is het logeren' nog doorgegaan met
je neef in Elden? Ik ben er nooit ge
weest, maar ik weet wel waar het ligt.
Ik denk dat je een mooi gezicht op de
Rijn hebt en ook op de hooggelegen stad
Arnhem.
AUe K. Zeist. Dat album kwam dus
goed van pas. Het is niet mooi om het
album niet terug te geven. Er zijn altijd
kinderen die slordig zijn met geleende
spiillen; ook grote mensen zijn daaraan
nogal eens schuldig. Nu .zullen' jullie
echt verhuisd zijn. Denlc je er aan om
het nieuwe adres niet te vergeten op
je brief te zetten?
Eric G. Krabbendijfce. Is het vorige
week een beetje feest geweest op school
met de brouwerij van de meester? Ik
weet het niet zeker, maar ik meen dat
'hij vroeger ook meegedaan heeft met
de raadsels. Ga je nu niet overstappen
op een andere „oom'', nu er een nieuwe
krant is?
Diny G. Borssele. Je weet, dat je nog
best mee mocht blijven doen, maar ik
SOMMELkSDIJIÜ.
een zinkstuk gebroken. Toch kwam op
14 juni de kruin van de da-m bij eb
boven water en kon men even over de
nieuwe dam lopen. Een maand later
(12 juli) was de dam klaar, 2 meter bo
ven N.A.P. Een meter te hoog, maar
hij zakte nog een halve meter, dus toch
nog ruim voldoende.
Nu moesten de steenglooiingen nog
worden' aangele'gd, men gebruikte daar
voor veel berg-kalksteen uit grotten in
Henegouwen.
Op 21 december 1871 werd het werk
afgeleverd, gezien de bescheiden hulp
middelen van toen een .grote prestatie.
Het werk was 7 maanden vóór de
vastgesteide tijd Waar. Als premie ont
ving de aannemer voor iedere maand,
die hij vroeger was, 10.000,
De Sloedam was er. Er is ook nog
twijfel geweest of het een brug over het
Sloe of een dam er door zou worden,
de dam heeft het gewonnen'.
Achteraf bekeken gelukkig. Want het
vaarwater verloor steeds meer in be
tekenis en nu is het zowel ten zuiden
als ten noorden van de dam ingepolderd.
In verband met ons verdrag met Bel
gië moesten we nu voor een nieuwe
vaarweg zorgen. Het is geworden het
kanaal door Walcheren tussen Vlissin-
gen en Veere, dat in 1873 voltooid werd.
Middelburg. L. van Wallenburg.
4 Landbouw-, Mechanisatie- en 4
J Garagebedryt j
X TeL (01875) 1216 X
X Nieu'we Tonge X
HERKINGEN
Vrije week. De winkeliers hier ter
plaatse hebben gezamenlijk besloten om.
a.s. zomer een week vakantie te hou
den, o.a. bakkers, kruideniers enz., al
leen' de me'lkhandelaren doen hier niet
aan mee. De data zullen t.z.t. door mid
del van raambiljetten worden bekend
gemaakt.
OOLTGENSPLAAT
Op drietal plaatsen ruiten ingegooid
Tot nogtoe onbekenden hebben zon
dagavond 10 uur op een drietal plaat
sen in het dorp enkele ruiten ingegooid.
Van de woning van de heer J. v. Maas-
tridit aan het Weespad sneuvelden vier
raampjes, twee van de voorkamer-raam,
één van de bovenraam en eert raampje
van de deur van de gang. Van een ga
rage van de 'heer Andr. de Vos aan het
Weespad werd één raam vernield, ter
wijl ook een raam werd stukgegooid van
de benedenzaal van Hotel „Hobbel" (F.
D. Poll). De dader(s) hebben vanuit een
auto geopereerd en het is mogelijk dat
met een zgn. kattepult is geschoten. De
stenen die zijn gebruikt waren gladde
keien en van een behoorlijke grootte. Ze
werden bij de diverse gedupeerden in
de gebouwen aangetroffen. De politie
heeft de zaak in onderzoek.
In Oude-Tonge zijn een tweetal exclu
sieve gevelversieringen te bewonderen,
een op de Molendijk en een op de hoek
Voorstraat - Oostdijk. Daar werd de
nieuwe zijgevel van café Esser voorzien
van de lijnen van een zeilschip. Het
idee is van dhr. Goudkamp, directeur
Gemeentewerken en de opzichter dhr.
J. D. Wijnhoff. Het enige materiaal dat
nodig was is wat zwarte voegspecie
waarmiee de voegen worden gevuld. Het
frappante effect is dat ook de stenen
gekleurd lijken te zijn maar dat is be
slist niet het geval, enkel de voegen
zijn zwart. Wie een nieuw^e woning
bouwt of een nieuwe gevel aanbrengt
kan op een allergoedkoopste manier een
fraaie versiering aanbrengen, alleen
moet er tevoren een ontwerp gemaakt
worden; dat is dan ook de grootste
kunst!
-----o-----
DEN BOMMEL
Verkiezing ambtsdragers. In de Ger.
Kerk zijn verkozen tot ouderling C.
Floorijp; tot diaken: Wm. Bakelaar en
J. Post.
Dames, aarzel niet langer, laat ook
uw stem klinken, want het IJelooft een
succes te worden. Repetitieavond don-
derdagavond om 8.10 uur. Repetitiege-
bouw „Animo" centraal gelegen te Dirks
land. Laat zien dat grote streekkoren
niet alleen door mannen tot stand kun- j
nen komen. Contact-adressen':
Mevr. V. Huizen-van Dam, Langeweg
12, Stellendam.
Mevr. Soldaat, Irenelaan 16, Melis-
sant.
Mevr. Vijfhuizen-Schans, Julianalaan
5, Dirksland, tel. 1971.
X
kan je geen ongelijk geven om er nu
zachtjesaan mee te stoppen. Ef is een
tijd van komen en' van gaan. Dat gaan
heb jij lang uitgesteld, en dat vind ik
prettig. Het ga je verder goed, Diny?
Je mag schrijven .als je wUt, -hoor!
Witma Ie C. Sommelsdijk. In een dag
boek behoeven geen grote opstellen elke
dag te staan. Soms moet er maar één
zin in. Later is het heel leuk om te le
zen. Je rapport is best, maar je hebt
er ook geen gras over laten groeien,
merk ik: als jullie gingen thuiswachten,
gingen de schooltassen mee! Dat is het
werk!
Piet K. Zeist. Fijn, dat buurman zo
goed geholpen heeft. Hier kwam het
goed uit wat we in een vorig raadsel
moesten oplossen: Beter is een gebuur
die nabij is, dan een broeder die verre
is. Heb je de tuin al in orde kunnen
brengen? Het was er mooi droog weer
voor.
Henk G. Krabbendijke. Het waren
geen goede berichten in je brief: je hor
loge verloren en je oom ziek geworden.
Is het horloge nog niet terecht? En hoe
is het met je oom? Is de muur opge
knapt met het witten?
Joost V. Oostdijk. Die bijeenkomst zal
wel nuttig geweest zijn. Er worden din
gen besproken, die anders niet aan bod
komen'. Om op het land te werken was
het mooi droog weer; toch is er de laat
ste tijd weinig regen gevallen en die
hebben we ook nodig. Als je dit leest,
is de schoolreis al voorbij. Ik 'ben er wel
benieuwd naar.
Ineke G. Borssele. Ik dank je wel voor
je „laatste" briefje.i Het moest er van
komen, hè? Natuurlijk bestaat er geen
leeftijd, maar zonder erg ben je geen
kind meer, nietwaar? Ik vind het fijn,
dat je het altijd met plezier hebt gedaan,
en ik hoop dat je wens vervuld mag
worden. Het allerbeste, hoor Ineke!
Janneke V. Ouddorp. Jammer dat de
namen van die vogels er niet bij staan.
I Ken je die misschien toch wel? Vond de
juffrouw het broekpakje mooi? Dan
zal je er wel een mooi cijfer voor krij
gen. Ik heb geen verstand van tomaten
enten, maar jij zal het wel goed kunnen,
want je doet het graag. En Marjo zal er
ook wel handigheid in hebben. Ja Mar
jo heeft ook meegedaan.
Corrie G. Krabbendijke. Een kaptein-
I mobylette is een mooi brommertje. Rijd
maar voorzichtig; het gaat vlugger en
gemakkelijker als met een trapfiets,
moet je maar denken. Ik merk wel dat
jullie veel plezier en gemak 'hebben van
de auto. Uit je schrijven blijkt wel, dat
het bij L. goed gaat. Dat is veel waard.i
Kees V. Oostdijk. Je vader zal jullie
wel goed gebruikt hebben in de vakan
tie, want alles kan zo tegelijk komen op
het land, dat je niet goed weet waar je
eerst aan moet beginnen. Zijn jullie nog
al op kunnen schieten? Uitgeregend zijn
juUie in geen geval. Vind je solderen
een mooi werk? Hét kan slordig en net
jes gebeuren, zoals met alles, nietwaar?
Corrie G. Borssele. Zijn de foto's mooi
uitgevallen? Jammer dat er geen foto
naar de krant is gestuurd. Dat zou wel
leuk geweest zijn. Zijn jullie in de va
kantie nog naar oma geweest? Geluk
kig dat de dokter tevreden over haar
was. Was je nichtje blij met het ringet
je? Is er een verbod om op snoep te
trakteren? Maar veel worstjes is ook
niet zo best.
Jan G. Krabbendyke. Welk vak heb
je nu eigenlijk gekozen? Het woord
monteur ken ik, maar het woord dat er
aan vooraf ging snap ik niet. Dat leg je
nog wel eens uit, hè? Leer jij blinde
lings typen? Maar Jan, ik heb mijn let
ters op de toetsen zo hard nodig! Ik heb
het ook nooit geleerd.:
Joke V. Ouddorp. Hier sta je voor de
tweede keer deze week. Het schriftelijk
examen is achter de rug, maar dan weet
je nog niks. Alleen weet je wel hoe je
zo'n beetje gewerkt hebt. Nu half juni
maar afwachten. Waarom kon dat niet
in MiddeUiamis? Ik hoop er het beste
van.
Rinus G. Krabbendijke. Had oom
Jan dertig lammeren? Er zullen er nu
wel meer lopen, want het is weer al een
poosje geleden. Het zijn lieve diertjes,
die heel hard groeien, als ze gezond zijn.
Zwijg maar van vullen van tanden. Er
wordt wel gezegd, dat het pijnloos gaat,
maar het is meestal wel anders.
Allemaal. Nog één keer zeg ik het
inzenden! Ik ga dus zitten wachten op
jullie werk. Het spreekt vanzelf, dat
julUe me geen weken laat wachten,. Als
dat zou gebeuren, is het te laat ook; dan
zijn de prijzen al uitgezocht.
De hartelijke groeten en tot volgende
week, hoopt jullie OOM KO.
4> St
N.V. Mengvoeder U.T.-Delfia heeft in
samenwerking met G. Hordijk Houtin
dustrie „Delft" N.V. te Delft een doel
matige en tegelijk opvallend goedkope
experimentele rundveestapel ontworpen,
welke de naam Multikennel draagt.
Wand- en dakbekleding zijn van alu
minium golfplaten; voor het houtwerk is
vuren gekozen.
Afgezien van de inrichting van de
melkstal en de mestschuif, vraagt de
Multikennel een meer dan SOVo lagere
investering dan de gebruikelijke lig-
boxenstallen.
Op de Werktuigendagen te Liempde
op 12 en 13 mei a.s. zal de Multikennel
in verschillende uitvoeringen worden
getoond door UTD-Stalservice.
Bestaande ervaring „ingebouwd"
In Amerika en Engeland is reeds aan
getoond, dat de huisvesting voor melk
vee zeer eenvoudig, dus goedkoop kan
zijn. Met de vele niet-geisoleerde lig-
iboxenstaUen in Nederland is dezelfde
ervaring opgedaan. Proeven met koeien'-
hutten in Nederland toonden aan, dat
de melkproduktie daarin niet minder
gunstig is dan die in de gewone lig-
boxenstallen. Al deze ervaringen zijn in
de Multikennel ingebouwd.
De Multikennel beantwoordt aan de
richtlijnen van het Consulentschap voor
Boerderijbouw te Wagehingen.
Diverse uitvoeringen mogelijk
De Multikennel bestaat uit een een
heid van 40 tot 60 ligboxen met buiten
een loop-eetgang en een voorgang. De
ze beide gangen' zijn gescheiden door
een eenvoudig en goedkoop voerhek.
Het is mogelijk de eenheden te ver
groten of twee of meer eenheden te
combineren.
Men kan de voergang en de loop-eet
gang geheel of gedeeltelijk overdekken.
De koeien staan dan droog tijdens het
eten, terwijl ook de verzorger bij het
voeren droog blijft.
Sluit men boven'dien de kopwanden
af, dan staat een stal volgens het prin
cipe van de U'gboxenstal.
Levering als bouwpakket
De Multikennel voor rundvee is een
gestandaardiseerd type stal, waarvan de
elementen geprefabriceerd worden,
waardoor een snelle en voordelige op
bouw mogelijk is. Bovendien kan hij als
LITERBLIK
LITERBLIK
.GOUDBAND-
normale prijs Ijg^
normale prijs
100GRAMSBLIK
„UNOX"
normals prijs l^\
BLIKJE
IN OLIJFOLIE
normale prijs [gg-[
a^BEKERS
i&„HAIFEX"
[normale prijsla;
HET BEKENDE
PINTJE„KARPERTON"
normale prijs tj^
2KUIR)ES
KLEEBUB
normale prijs [rggT
24 GROTE PAREIN
normale prijs Iwfl'
GROOT BLIK
normale prijs 1
GROTE MALSE
normale prijs legd
PONDSPAK
normale prijs
PONDSPAK
normale prijs
GROTE FLES
ZWARTE KIP
3 GROTE
ROLLEN
normale prijs
„DE BEUKELAER"
CAKE KOEKJE MET
CHOCOLADE
normale prijs [tóS]
FLES (0,5 LTR)
ROMIGE
normale prijs [pg^
TUBE „CADUM"
beschermt en
verzacht
normale prijs jaSj
BUS„LAVATO"
normale prijs |i9^
bouwpalcket worden geleverd.
Desgewenst kunnen de overkappiM
en de kopgevels worden bijgeleverd. W'
lichtingen' worden gaarne verstrekt oP
Liempde en door de UTD-bedrijfsadvi-
seiu- of N.V. Mengvoeder U.T.-Delfia w
Maarssen.