r Heren opgelet Jongens SAFARI-pakken Meisjes Hot pants Broekpakken Japonnen Hot pants Jumpers Onze Lieve Vrouwe met de inktpot PORTRETTEN Zeeuwse wandelingen NIEUWS Cursus parachute springen in Zeeiand „EILANDEN-NIEUWS" Leuke vlotte Weekenders - Blazers - Costuums - Truien met korte en lange mouw - Regenjassen - En om niet te vergeten: FANTASTISCHE COMBINATIES (Pantalons en Colberts: Aubergine - Oud Rose-kaki etc. etc.) (geweldig goed voor deze mode) Ook volop keus in JONGENSOVERHEMDEN (zeer modern) Poplin en Vistram JACKS - Ribfluwelen PANTALONS - SEXTRÜIEN (in vlotte kleuren) - KORTE BROEKJES. (ook met jasje er overheen) - JURKJES - JACKS - REGENJASJES TUNIEKS - JUMPERS - KNIEKOUSEN Bezoek onze unieke BOETIEK op de eerste etage vrijblijvend en uw eigen MUZIEK! B.V.: Dames, de TWEKA COLLECTIE is er, waarvan WIJ ALLEEN de verkoop hebben op het GEHELE EILAND! Dus u behoeft niet bang te zijn een tweede model tegen het Ujf te lopen. Alles dus enkele stuks! Verder ruime keus in: Blazers - Re genmantels - Midi Vesten - Blouses - Rokken -alle maten (voor Jong en Oud). Dus ook grotere maten. (voordelig en de mooiste kwaliteiten) EN GEWELDIGE TRUITJES! ■coUure'T] X Ook voor I FOTOGRAFIE I J. ZANDSTRA SOMMELSDIJfi UIT DE KSfneen Abonneert U op „Ellanden-nfeuws Bladz. 4 Dinsdag 6 april 1971 mies is al een modeshow op zichzelf EHUIS VAN WEENEN - DIRKSLAND Na onze bedevaarten naar de Wal- cherse dorpen Vrouwenpolder en Sou burg steken we de Schelde over en gaan als pelgrims naar de oude plaats Aar denburg, vroeger Rodanburg geheten. In 1273 regeerde over Vlaanderen graaf Lodewijk van Crécy. Toen had er in het stille stadje Aardenburg een gru welijke moord plaats: een jongeman, de zoon van een schepen nog wel, werd vermoord op de weg gevonden. Weldra had men ook de dader gevonden, zo meende noen tenminste. Een jonggezel van het wolleweversgil- de maakte na zijn werk aan het weef getouw dikwijls een wandeling buiten de stad. En nu had men hem kort na de moord enkele keren op de plaats van het misdrijf gevonden,, Het was natuur lijk zijn onrustig geweten, dat hem steeds weer naar die plek dreef, dus... hij was de schuldige. Hij werd gevangen genomen, voor de vierschaar gebracht, gemarteld en ter dood veroordeeld. In plaats dat de rechters zijn schuld bewezen, werd hij verplicht zijn on schuld te bewijzen. Zoiets is erg moei lijk, zelfs voor totaal onschuldigen. Hij bleef dan ook steeds ontkennen iets met de moord te hebben uitstaan. Ook te genover de priester, die hem de laatste avond van zijn leven in de cel opzocht om hem de biecht af te nemen en voor te bereiden op zijn dood. „Als ge werkelijk onschuldig zijt, bid dan tot Maria, zij is genadig en zal uit komst geven", zei de priester en met deze raadgeving verliet hij de veroor deelde. Maria verschgnt. De jongeman knielt neer voor het Ma riabeeld dat in zijn cel hangt en bidt om redding uit zijn doodsnood, waarin hij zich onschuldig bevindt. Tijdens zijn ge bed wordt zijn cel in het volle licht ge zet: Maria verschijnt hem met het kin- deke Jezus op haar arm, vergezeld door een menigte van engelen. Deze zijn voorzien van schrijfgereedschap: een pen, een inktkoker en een rol perka ment. Ze reiken Maria de inktrol over en het kindeke Jezus de pen, waarmee hij enkele regels op het perkament schrijft en tot de verbaasde gevangen jongeling zegt: „Als de schout u morgen naar de galg brengt, geef hem dan dit perka ment en ge zult de barmhartigheid Gods en de goedheid van zijn moeder Maria ondervinden". Verdwenen is dan het visioen en don ker de cel. Als de volgende morgen de priester binnenkomt om hem op zijn laatste gang te begeleiden, vertelt hij van zijn nachtgezicht. Aan de oudste schepen der stad reikt hij het perka ment over. De baljuw leest het en laat de jongen direct vrij. Wat er geschreven stond heeft niemand ooit geweten.. Maar iedereen in de stad was er van overtuigd, dat dit een uitspraak Gods was over de onschuld van de veroor deelde. Pelgrims komen. Naar aanleiding van deze legende heeft men tegen de kerk een stenen beeld aangebracht van Maria met Jezus en in haar hand de inktkoker. Vrome voorbijgangers knielden neer en baden: „Ik groet u, Maria die daar staat. Gij zijt goed en ik ben kwaad. Wilt gij mijn arme ziel gedenken. Ik zal u een Ave Maria schenken". Vanaf dat jaar 1273 werd Aardenburg een gaarne gezochte bedevaartplaats. Verschillende Franse en Engelse konin gen deden hierheen hun pelgrimstocht. We lezen van een Engelse koning die van Holland naar Vlaanderen reisde en „zijn eerste werk was te voldoen aan zijn godvruchtige gelofte om te gaan bezoeken en eren Onze Lieve Vrouwe te Aardenburg". ,Ook Karel de Stoute bezocht deze stad een jaar vóór hij graaf werd (1466). Door de groten der aarde werd de kerk in hun testament bedacht. Veroor deelden moesten als straf een bedevaart erheen maken, zoals b.v. in 1524 nog gebeurde met een inwoner uit Rijssel. In de 15e eeuw vormde de handel met de bedevaartgangers de hoofdbron van bestaan voor de Aardenburgers. Men verkocht zilveren en tinnen beelden van Maria en haar ter ere werden jaarlijks vele honderden kaarsen geofferd. Zo le zen we in de rekeningen van de Maria- kerk uit 1524, dat in één jaar verkocht waren: 258 zilveren „tekenen van der prente van Onze Lieve Vrouwe", 1120 pond wassen beelden en 120 dozijnen lo den tekenen. Een mooie verdienste voor de bewoners van Aardenburg! Achteruitgang. De bewoners hebben zich tegenover de bedevaartgangers ook van een min der mooie kant laten zien om er zoveel mogelijk aan te verdienen,; Er bestond namelijk een oude stadskeur, dat ieder die in de stad kwam, de wapens moest afgeven, anders werden ze verbeurd verklaard met nog 60 stuivers boete bo vendien voor de overtreders. Wat deden nu de Aardenburgers met de vrome aanbidders? Ze beschouwden ook hun pelgrimsstaf als een wapen en legden hun boete op omdat ze die niet afgegeven hadden. De baljuw deed dit maar al te graag, want hij kreeg zijn deel ervan. Ook wanneer de pelgrims te laat in hun herberg kwamen werden ze beboet. Zo gingen de pelgrimstochten achter uit. Tot graaf Filips de Goede ,die hier in 1421 ter bedevaart was, aan deze af zetterspraktijken een einde maakte. Vermoedelijk hebben de Watergeuzen het beeld vernield toen ze in 1572 de stad plunderden. Ook de Mariakerk be staat niet meer. Toen prins Maurits nieuwe versterkingen rond de stad aan legde, dichter bij de stad dan de vorige, viel de kerk hier juist buiten en werd gesloopt (ze was trouwens al erg ver vallen). Bijna even oud is de Bavokerk, die in de laatste oorlog zwaar geleden heeft, maar nu weer prachtig hersteld en die dienst doet als bedehuis van de Ned. Herv. gemeente. Middelburg. L. van Wallenburg. De in 1944 zwaar geschonden Bavokerk te Aardenburg. (nu hersteld) Parachutespringen is in de week van 26 tot en met 30 april aanstaande ook mogelijk voor enthousiaste mensen uit de provincie ZEELAND en NOORD- BRABANT en wel op het eigen vlieg veld SLOE. Deze enerverende sport is voor jong en oud (17 tot 80 jaar) en voor zowel mannen als vrouwen. De PARASPORT is uitgegroeid tot één der veiligste sporten. De opleiding wordt verzorgd door zeer ervaren door de Rijksluchtvaart dienst gebrevetteerde instructeurs van de EERSTE NEDERLANDSE PA RACHUTISTEN CLUB. Deze Vereniging werd reeds in 1948 opgericht en is de oudste para-club in ons land. Sedert 1 maart 1971 kan worden be schikt over een eigen nieuw vliegtuig (als eerste paraclub in Nederland) van het type CESSNA Reims ROCKET, ten behoeve van de leden zijn ca. 40 para chutes met bijbehorende reservepara chutes ter beschikking. Bekendheid genieten de vermaarde demonstraties van de E.N.P.C, terwijl leden regelmatig meedoen aan nationale en internationale wedstrijden waaron der de wereldkampioenschappen. De chefinstructeur is eveneens team trainer van het NATIONALE TEAM. Om aan deze springweek mee te mo gen doen dient eerst een noodzakelijke GRONDTRAINING te worden gevolgd. Deze geschiedt op de vliegbasis GILZE- RIJEN en wel op vrijdag 23 april a.s. (van 18.00 tot ca. 23.00 uur) en op zater dag 24 april a.s. (van 09.00 tot ca. 15.30 uur)^ Indien u geïnteresseerd bent laat het vandaag nog weten aan de secretaris van eerdergenoemde club: Gardulflaan 33 te Voorburg. De noodzakelijke infor maties zullen u dan per omgaande wor den toegezonden. Voor deze speciale cursus dient men zich onverwijld op te geven. Ter informatie: na de grondopleiding bent u niet verplicht alle aaneensluiten de dagen te komen springen u kunt een keuze maken. Mocht deze datum echter ongunstig voor u zijn dan is er al tijd nog een mogelijkheid op deze op leiding op een latere datum te volgen op het vliegveld SEPPE. NED. HERV. KERK Beroepen te Hilligersberg H. v. Sloo- ten te Nijkerk; IJssehnuiden J. Vlijm te Krimpen aan de IJssel... Rouveen J. Koele te Nijkerk; Utrecht A. v. Brum- melen te Hierden; Putten P. Bos te Ameide; Papendreoht B. Meyndert te Woudenberg; Dordrecht D., v. d. Berg te Huizen; Neerlangbroek A. Baars te Pa- pendrecht; Hasselt J. Schuurman te Putten; Limteren B. Meyndert te Wou denberg. Aangenomen naar Pijnacker W. de Greef te Kamperveen. Bedankt voor Rouveen A. v. Brum- melen te Hierden. WUliige Langerak: Wegens vertrek naar De Bilt nam Ds. W. Vlasblom af scheid met een prediking over Hande lingen 20 32. Vlaardingen: Alhier is een fonds ge sticht om te kunnen komen tot het be roepen van een tweede Gereformeerde Bondspredikant. De praeses van de centrale kerkeraad heeft zich hier te gen verklaard, daar er volgens hem een heilloze partijstrijd uit geboren kan worden. Het comité daarentegen ver klaart, dat het overgrote deel van de gemeente een andere prediking wil, dan in Vlaardingen over het algemeen gege ven wordt. Zeist: Bevestigd door Ds. C. den Boer, plaatselijk predikant, met 2 Cor. 2 14- 17, deed Ds. R. v. d. Hoef, gekomen van Papendrecht, intrede met Johannes 10 14. Everdingen: Na vier jaar de gemeen te als bijstand in het pastoraat te heb ben gediend, nam Ds. Verwey (vroeger te Melissant) afscheid van deze gemeen te met Romeinen 3 28. Ds. Verwey heeft zich thans gevestigd te Nunspeet. Stavenisse: Wegens vertrek naar Her- wijnen, nam Ds. D. Heikoop afscheid van deze gemeente met een prediking over Matth. 28 20. Amsterdam: Ook in Ams.terdam, met name in West, is men aan 't proljeren om gelden bijeen te brengen ten einde een tweede Geref. Bondspredikant, naast Dr.i Graafland te kunnen beroepen Staphorst: Na de recente polio uitbar sting te Staphorst, welke 37 slachtof fers eiste, zijn er diverse reacties uit ker kelijke en onkerkelijke kring. Een jour nalist uit Groningen probeerde tever geefs een strafvervolging tegen Ds, P. J. Dorsman te verkrijgen omdat deze z.i. verantwoordelijk was voor het feit, dat er in Staphorst zo weinig kinderen waren ingeënt. Het breed moderamen van de synode heeft een beroep gedaan op de bevolking zich voortaan positief op te stellen tegenover de vaccinatie. De Zeeuwse Provinciale Kerkverga dering is van mening dat de Hervormde kerk mede schuldig staat aan de bij ve le mensen bestaande onzekerheid over het al of niet geoorloofd zijn van vacci natie. Ds. V. Drunen van Oostburg stelde voor uit te spreken dat het van Gk)ds wege geboden is ziekten te genezen en te voorkomen. De P.K.V. ging met dea uitspraak akkoord. Zowel Ds„ A. Muilwljk van Opheus- den, alsook Ds. v. Sliedrecht van Ouder kerk aan de IJssel, "wijzen er in diverse artikelen op, dat zelfs Calvijn er op wezen heeft dat God het zo heeft, dat wij de gevaren zien aankomen en dat Hij opdat die ons niet onverhoeds zouden overvallen, ons middelen ter be schikking heeft gesteld. Capadoce, een christen uit de Joden en zelf arts, acht te de inenting tegen pokken niet onge vaarlijk (wegens de kans hersenvliesont steking te krijgen), maar bovendien principieel mt de boze. Da Costa, tijdgenoot van hem, dacht er aanvan kelijk precies eender over, maar liet zich tenslotte uit, dat iemand in het loof de inenting kon laten doen en kon weigeren. Hij achtte het dus een zeer persoonlijke zaak In die geest laat zich ook Ds. v. Slie drecht uit in een artikel in het „Geref. Weekblad". Hij legt er de nadruk dat het niet het belangrijkste is of het doen, maar hoe we het doen. Of we werkelijk de voorzienige God üi de mid delen onderkennen en in het gebruik er van belijden en erkennen. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Amsterdam S. de tM^ te Deventer; Rotterdam G. Burger tt Tienhoven; Franiker J. Kühlemeyerv. Chr. Geref. predikant te Aalten. Aangenomen naar Nieuwendijlc X d. Haagen te Heerjansdam; Uithoorn Meyer te Winschoten. Bedankt voor: Maassluis en IJmuide» I. Meyer te Winschoten; Delfzijl J. Kühlemeyer te Aalten. Overleden: Op 53 jarige leeftijd over leed Ds. W. Dekker, em. pred., van Noordwij k. Wegens ernstige zielite moest hij in 1967 met emeritaat gaan. De overledene heeft slechts twee gi meentes gediend n.l. Ylst van 1956-19' en Noordwijk-Binnen van 1959-1967. Verleden jaar zag een concordantie oP de nieuwe psalmberijming het licht, welke door hem was samengesteld. Ds. P. Toornvliet: de bekende en om streden radio-pastor van BloemenW is in beroep gegaan tegen zijn ontzetti»» uit het ambt. GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt) Beroepen te Uithuizen R. Koolstra Driebergen; Vlaardingen A. Geelhoea Hasselt; Blij a en Holwerd E. Kloost»; huis te Lemele; Ureterp J.i de Feytei Hoogezand. Bedankt voor Goes B. de Vos te i» Boer; Lincoln (Canada) D. öeddens 1 Leeuwarden; Gorinchem B. v. 2uy kom te Groningen; New. Westnuns'^ A. Hendriks te Delft; Velp P. D»" ,5 te Rozenburg; Burlington M. BranOes Hengelo. Hattum: Na bevestiging door^"^,! te Velde te Hattum, met 1 Cor. 4 V. Dooren, gekomen v* deed ds, M. Vlaardingen intrede met Gen.. 22

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1971 | | pagina 8