r
Heren opgelet
Jongens
SAFARI-pakken
Meisjes Hot pants
Broekpakken
Japonnen
Hot pants Jumpers
Onze Lieve Vrouwe
met de inktpot
PORTRETTEN
Zeeuwse wandelingen
NIEUWS
Cursus parachute
springen in Zeeiand
„EILANDEN-NIEUWS"
Leuke vlotte Weekenders - Blazers - Costuums -
Truien met korte en lange mouw - Regenjassen - En
om niet te vergeten:
FANTASTISCHE COMBINATIES
(Pantalons en Colberts: Aubergine - Oud Rose-kaki
etc. etc.)
(geweldig goed voor deze mode)
Ook volop keus in JONGENSOVERHEMDEN (zeer
modern) Poplin en Vistram JACKS - Ribfluwelen
PANTALONS - SEXTRÜIEN (in vlotte kleuren) -
KORTE BROEKJES.
(ook met jasje er overheen) - JURKJES - JACKS - REGENJASJES
TUNIEKS - JUMPERS - KNIEKOUSEN
Bezoek onze unieke BOETIEK op de eerste etage vrijblijvend en uw
eigen MUZIEK!
B.V.: Dames, de TWEKA COLLECTIE is er, waarvan WIJ
ALLEEN de verkoop hebben op het GEHELE EILAND!
Dus u behoeft niet bang te zijn een tweede model tegen het
Ujf te lopen.
Alles dus enkele stuks!
Verder ruime keus in: Blazers - Re
genmantels - Midi Vesten - Blouses -
Rokken -alle maten (voor Jong en
Oud). Dus ook grotere maten.
(voordelig en de mooiste kwaliteiten)
EN GEWELDIGE TRUITJES!
■coUure'T]
X Ook voor
I FOTOGRAFIE
I J. ZANDSTRA
SOMMELSDIJfi
UIT DE KSfneen
Abonneert U op
„Ellanden-nfeuws
Bladz. 4
Dinsdag 6 april 1971
mies is al een modeshow op zichzelf
EHUIS VAN WEENEN - DIRKSLAND
Na onze bedevaarten naar de Wal-
cherse dorpen Vrouwenpolder en Sou
burg steken we de Schelde over en gaan
als pelgrims naar de oude plaats Aar
denburg, vroeger Rodanburg geheten.
In 1273 regeerde over Vlaanderen
graaf Lodewijk van Crécy. Toen had er
in het stille stadje Aardenburg een gru
welijke moord plaats: een jongeman, de
zoon van een schepen nog wel, werd
vermoord op de weg gevonden. Weldra
had men ook de dader gevonden, zo
meende noen tenminste.
Een jonggezel van het wolleweversgil-
de maakte na zijn werk aan het weef
getouw dikwijls een wandeling buiten
de stad. En nu had men hem kort na
de moord enkele keren op de plaats van
het misdrijf gevonden,, Het was natuur
lijk zijn onrustig geweten, dat hem
steeds weer naar die plek dreef, dus...
hij was de schuldige.
Hij werd gevangen genomen, voor de
vierschaar gebracht, gemarteld en ter
dood veroordeeld.
In plaats dat de rechters zijn schuld
bewezen, werd hij verplicht zijn on
schuld te bewijzen. Zoiets is erg moei
lijk, zelfs voor totaal onschuldigen. Hij
bleef dan ook steeds ontkennen iets met
de moord te hebben uitstaan. Ook te
genover de priester, die hem de laatste
avond van zijn leven in de cel opzocht
om hem de biecht af te nemen en voor
te bereiden op zijn dood.
„Als ge werkelijk onschuldig zijt, bid
dan tot Maria, zij is genadig en zal uit
komst geven", zei de priester en met
deze raadgeving verliet hij de veroor
deelde.
Maria verschgnt.
De jongeman knielt neer voor het Ma
riabeeld dat in zijn cel hangt en bidt om
redding uit zijn doodsnood, waarin hij
zich onschuldig bevindt. Tijdens zijn ge
bed wordt zijn cel in het volle licht ge
zet: Maria verschijnt hem met het kin-
deke Jezus op haar arm, vergezeld door
een menigte van engelen. Deze zijn
voorzien van schrijfgereedschap: een
pen, een inktkoker en een rol perka
ment. Ze reiken Maria de inktrol over en
het kindeke Jezus de pen, waarmee hij
enkele regels op het perkament schrijft
en tot de verbaasde gevangen jongeling
zegt: „Als de schout u morgen naar de
galg brengt, geef hem dan dit perka
ment en ge zult de barmhartigheid Gods
en de goedheid van zijn moeder Maria
ondervinden".
Verdwenen is dan het visioen en don
ker de cel. Als de volgende morgen de
priester binnenkomt om hem op zijn
laatste gang te begeleiden, vertelt hij
van zijn nachtgezicht. Aan de oudste
schepen der stad reikt hij het perka
ment over. De baljuw leest het en laat
de jongen direct vrij. Wat er geschreven
stond heeft niemand ooit geweten..
Maar iedereen in de stad was er van
overtuigd, dat dit een uitspraak Gods
was over de onschuld van de veroor
deelde.
Pelgrims komen.
Naar aanleiding van deze legende
heeft men tegen de kerk een stenen
beeld aangebracht van Maria met Jezus
en in haar hand de inktkoker. Vrome
voorbijgangers knielden neer en baden:
„Ik groet u, Maria die daar staat.
Gij zijt goed en ik ben kwaad.
Wilt gij mijn arme ziel gedenken.
Ik zal u een Ave Maria schenken".
Vanaf dat jaar 1273 werd Aardenburg
een gaarne gezochte bedevaartplaats.
Verschillende Franse en Engelse konin
gen deden hierheen hun pelgrimstocht.
We lezen van een Engelse koning die
van Holland naar Vlaanderen reisde en
„zijn eerste werk was te voldoen aan
zijn godvruchtige gelofte om te gaan
bezoeken en eren Onze Lieve Vrouwe
te Aardenburg".
,Ook Karel de Stoute bezocht deze stad
een jaar vóór hij graaf werd (1466).
Door de groten der aarde werd de
kerk in hun testament bedacht. Veroor
deelden moesten als straf een bedevaart
erheen maken, zoals b.v. in 1524 nog
gebeurde met een inwoner uit Rijssel.
In de 15e eeuw vormde de handel met
de bedevaartgangers de hoofdbron van
bestaan voor de Aardenburgers. Men
verkocht zilveren en tinnen beelden van
Maria en haar ter ere werden jaarlijks
vele honderden kaarsen geofferd. Zo le
zen we in de rekeningen van de Maria-
kerk uit 1524, dat in één jaar verkocht
waren: 258 zilveren „tekenen van der
prente van Onze Lieve Vrouwe", 1120
pond wassen beelden en 120 dozijnen lo
den tekenen. Een mooie verdienste voor
de bewoners van Aardenburg!
Achteruitgang.
De bewoners hebben zich tegenover
de bedevaartgangers ook van een min
der mooie kant laten zien om er zoveel
mogelijk aan te verdienen,; Er bestond
namelijk een oude stadskeur, dat ieder
die in de stad kwam, de wapens moest
afgeven, anders werden ze verbeurd
verklaard met nog 60 stuivers boete bo
vendien voor de overtreders.
Wat deden nu de Aardenburgers met
de vrome aanbidders? Ze beschouwden
ook hun pelgrimsstaf als een wapen en
legden hun boete op omdat ze die niet
afgegeven hadden. De baljuw deed dit
maar al te graag, want hij kreeg zijn
deel ervan. Ook wanneer de pelgrims
te laat in hun herberg kwamen werden
ze beboet.
Zo gingen de pelgrimstochten achter
uit. Tot graaf Filips de Goede ,die hier
in 1421 ter bedevaart was, aan deze af
zetterspraktijken een einde maakte.
Vermoedelijk hebben de Watergeuzen
het beeld vernield toen ze in 1572 de
stad plunderden. Ook de Mariakerk be
staat niet meer. Toen prins Maurits
nieuwe versterkingen rond de stad aan
legde, dichter bij de stad dan de vorige,
viel de kerk hier juist buiten en werd
gesloopt (ze was trouwens al erg ver
vallen).
Bijna even oud is de Bavokerk, die in
de laatste oorlog zwaar geleden heeft,
maar nu weer prachtig hersteld en die
dienst doet als bedehuis van de Ned.
Herv. gemeente.
Middelburg.
L. van Wallenburg.
De in 1944 zwaar geschonden
Bavokerk te Aardenburg.
(nu hersteld)
Parachutespringen is in de week van
26 tot en met 30 april aanstaande ook
mogelijk voor enthousiaste mensen uit
de provincie ZEELAND en NOORD-
BRABANT en wel op het eigen vlieg
veld SLOE.
Deze enerverende sport is voor jong
en oud (17 tot 80 jaar) en voor zowel
mannen als vrouwen.
De PARASPORT is uitgegroeid tot één
der veiligste sporten.
De opleiding wordt verzorgd door zeer
ervaren door de Rijksluchtvaart
dienst gebrevetteerde instructeurs
van de EERSTE NEDERLANDSE PA
RACHUTISTEN CLUB.
Deze Vereniging werd reeds in 1948
opgericht en is de oudste para-club in
ons land.
Sedert 1 maart 1971 kan worden be
schikt over een eigen nieuw vliegtuig
(als eerste paraclub in Nederland) van
het type CESSNA Reims ROCKET, ten
behoeve van de leden zijn ca. 40 para
chutes met bijbehorende reservepara
chutes ter beschikking.
Bekendheid genieten de vermaarde
demonstraties van de E.N.P.C, terwijl
leden regelmatig meedoen aan nationale
en internationale wedstrijden waaron
der de wereldkampioenschappen.
De chefinstructeur is eveneens team
trainer van het NATIONALE TEAM.
Om aan deze springweek mee te mo
gen doen dient eerst een noodzakelijke
GRONDTRAINING te worden gevolgd.
Deze geschiedt op de vliegbasis GILZE-
RIJEN en wel op vrijdag 23 april a.s.
(van 18.00 tot ca. 23.00 uur) en op zater
dag 24 april a.s. (van 09.00 tot ca. 15.30
uur)^
Indien u geïnteresseerd bent laat het
vandaag nog weten aan de secretaris
van eerdergenoemde club: Gardulflaan
33 te Voorburg. De noodzakelijke infor
maties zullen u dan per omgaande wor
den toegezonden.
Voor deze speciale cursus dient men
zich onverwijld op te geven.
Ter informatie: na de grondopleiding
bent u niet verplicht alle aaneensluiten
de dagen te komen springen u kunt
een keuze maken. Mocht deze datum
echter ongunstig voor u zijn dan is er al
tijd nog een mogelijkheid op deze op
leiding op een latere datum te volgen
op het vliegveld SEPPE.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Hilligersberg H. v. Sloo-
ten te Nijkerk; IJssehnuiden J. Vlijm
te Krimpen aan de IJssel... Rouveen J.
Koele te Nijkerk; Utrecht A. v. Brum-
melen te Hierden; Putten P. Bos te
Ameide; Papendreoht B. Meyndert te
Woudenberg; Dordrecht D., v. d. Berg te
Huizen; Neerlangbroek A. Baars te Pa-
pendrecht; Hasselt J. Schuurman te
Putten; Limteren B. Meyndert te Wou
denberg.
Aangenomen naar Pijnacker W. de
Greef te Kamperveen.
Bedankt voor Rouveen A. v. Brum-
melen te Hierden.
WUliige Langerak: Wegens vertrek
naar De Bilt nam Ds. W. Vlasblom af
scheid met een prediking over Hande
lingen 20 32.
Vlaardingen: Alhier is een fonds ge
sticht om te kunnen komen tot het be
roepen van een tweede Gereformeerde
Bondspredikant. De praeses van de
centrale kerkeraad heeft zich hier te
gen verklaard, daar er volgens hem een
heilloze partijstrijd uit geboren kan
worden. Het comité daarentegen ver
klaart, dat het overgrote deel van de
gemeente een andere prediking wil, dan
in Vlaardingen over het algemeen gege
ven wordt.
Zeist: Bevestigd door Ds. C. den Boer,
plaatselijk predikant, met 2 Cor. 2 14-
17, deed Ds. R. v. d. Hoef, gekomen van
Papendrecht, intrede met Johannes 10
14.
Everdingen: Na vier jaar de gemeen
te als bijstand in het pastoraat te heb
ben gediend, nam Ds. Verwey (vroeger
te Melissant) afscheid van deze gemeen
te met Romeinen 3 28. Ds. Verwey
heeft zich thans gevestigd te Nunspeet.
Stavenisse: Wegens vertrek naar Her-
wijnen, nam Ds. D. Heikoop afscheid
van deze gemeente met een prediking
over Matth. 28 20.
Amsterdam: Ook in Ams.terdam, met
name in West, is men aan 't proljeren
om gelden bijeen te brengen ten einde
een tweede Geref. Bondspredikant,
naast Dr.i Graafland te kunnen beroepen
Staphorst: Na de recente polio uitbar
sting te Staphorst, welke 37 slachtof
fers eiste, zijn er diverse reacties uit ker
kelijke en onkerkelijke kring. Een jour
nalist uit Groningen probeerde tever
geefs een strafvervolging tegen Ds, P.
J. Dorsman te verkrijgen omdat deze
z.i. verantwoordelijk was voor het feit,
dat er in Staphorst zo weinig kinderen
waren ingeënt. Het breed moderamen
van de synode heeft een beroep gedaan
op de bevolking zich voortaan positief
op te stellen tegenover de vaccinatie.
De Zeeuwse Provinciale Kerkverga
dering is van mening dat de Hervormde
kerk mede schuldig staat aan de bij ve
le mensen bestaande onzekerheid over
het al of niet geoorloofd zijn van vacci
natie. Ds. V. Drunen van Oostburg stelde
voor uit te spreken dat het van Gk)ds
wege geboden is ziekten te genezen en te
voorkomen. De P.K.V. ging met dea
uitspraak akkoord.
Zowel Ds„ A. Muilwljk van Opheus-
den, alsook Ds. v. Sliedrecht van Ouder
kerk aan de IJssel, "wijzen er in diverse
artikelen op, dat zelfs Calvijn er op
wezen heeft dat God het zo
heeft, dat wij de gevaren zien aankomen
en dat Hij opdat die ons niet onverhoeds
zouden overvallen, ons middelen ter be
schikking heeft gesteld. Capadoce, een
christen uit de Joden en zelf arts, acht
te de inenting tegen pokken niet onge
vaarlijk (wegens de kans hersenvliesont
steking te krijgen), maar bovendien
principieel mt de boze. Da Costa,
tijdgenoot van hem, dacht er aanvan
kelijk precies eender over, maar liet
zich tenslotte uit, dat iemand in het
loof de inenting kon laten doen en kon
weigeren. Hij achtte het dus een zeer
persoonlijke zaak
In die geest laat zich ook Ds. v. Slie
drecht uit in een artikel in het „Geref.
Weekblad". Hij legt er de nadruk
dat het niet het belangrijkste is of
het doen, maar hoe we het doen. Of we
werkelijk de voorzienige God üi de mid
delen onderkennen en in het gebruik er
van belijden en erkennen.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Amsterdam S. de tM^
te Deventer; Rotterdam G. Burger tt
Tienhoven; Franiker J. Kühlemeyerv.
Chr. Geref. predikant te Aalten.
Aangenomen naar Nieuwendijlc X
d. Haagen te Heerjansdam; Uithoorn
Meyer te Winschoten.
Bedankt voor: Maassluis en IJmuide»
I. Meyer te Winschoten; Delfzijl J.
Kühlemeyer te Aalten.
Overleden: Op 53 jarige leeftijd over
leed Ds. W. Dekker, em. pred., van
Noordwij k. Wegens ernstige zielite
moest hij in 1967 met emeritaat gaan.
De overledene heeft slechts twee gi
meentes gediend n.l. Ylst van 1956-19'
en Noordwijk-Binnen van 1959-1967.
Verleden jaar zag een concordantie oP
de nieuwe psalmberijming het licht,
welke door hem was samengesteld.
Ds. P. Toornvliet: de bekende en om
streden radio-pastor van BloemenW
is in beroep gegaan tegen zijn ontzetti»»
uit het ambt.
GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt)
Beroepen te Uithuizen R. Koolstra
Driebergen; Vlaardingen A. Geelhoea
Hasselt; Blij a en Holwerd E. Kloost»;
huis te Lemele; Ureterp J.i de Feytei
Hoogezand.
Bedankt voor Goes B. de Vos te i»
Boer; Lincoln (Canada) D. öeddens 1
Leeuwarden; Gorinchem B. v. 2uy
kom te Groningen; New. Westnuns'^
A. Hendriks te Delft; Velp P. D»" ,5
te Rozenburg; Burlington M. BranOes
Hengelo.
Hattum: Na bevestiging door^"^,!
te Velde te Hattum, met 1 Cor. 4
V. Dooren, gekomen v*
deed ds, M.
Vlaardingen intrede met Gen.. 22