Ouderavond Groen van Prinstererschool te Middelbarnis (\het zicht van de Lange Jan I Bouwgrond te koop f Autorijles Metselaar IttSTS-ers mef een openoo^ i^oor hun tToekomsf heWoef n.^. j bruidsfoto's I TOTBLE OPRUIMING I Ouddorp aan zee A. BOOGERMAN t Ook voor i ineuws uit Zeoland iliiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiinmniiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin BOUWKUNDIG TEKENAAR en - of LEERLING TEKENAAR Autorijschool „Melissant'' X kampbeheerder OPROEPING ALGEMENE LEDENVERGADERING Rubberfabriek Heivoet N.V. is een snelgroeiende onderneming die deel uitmaakt van het Zwitserse Datwyler concern. Wij maken een zeer verscheiden reeks rubber- en kunststofartikeleavoor de meest uiteenlopende industriële toepassingen. Van deze veelgevraagde kwaliteits- produkten wordt de helft geëxporteerd. Wij voeren een modern personeels beleid, ledere medewerker krijgt volop gelegenheid om zijn capaciteiten waar te maken. Waardoor goede promotie kansen zullen ontstaan. Onze voortdurende groei schept ruimte voor drie interessante posities. CONSTRUCTEUR KUNSTSTOF-MATRIJZEN Zijn taak: het ontwerpen en construeren van hoogwaardige en vaak zeer ingewikkelde matrijzenconstructies voor de kunststofproduktie. Micro-constructies maken een groot deel uit van de werkzaamheden. Deze zelfstandige en verantwoordelijke positie veronderstelt een grondige kennis van ons machinepark. Een interne opleiding voorziet hierin. Als een van onze meest gewaardeerde specialisten wacht deze man een uitstekende toekomst. Opleiding: M.T.S.-Werktuigbouw, plus ervaring in fijn-mechanische werkplaatstechniek en gevoel voor constructietekenen. Leeftijd: 23-30 jaar. PROJECTLEIDER VOOR HET BEDRIJFSBUREAU Deze functionaris krijgt als voornaamste taken het analyseren van produktieprocessen en werkmethoden voor de fabricage van onze produkten. Moriaanseweg 76 - Hellevoetsiuis Telefoon 01883-2066. Daarnaast wordt hij belast met de technische methodeontwikkeling. Om het eerste deel van zijn taak zo zuiver mogelijk te kunnen verrichten, krijgt hij een opleiding tot arbeidsanalist. De bedoeling is dat hij mettertijd zoveel technisch gezag kweekt dat hij afdelingschefs kan vervangen of zelf afdelingschef kan worden. Leeftijd: 21-27 jaar. Opleiding: M.T.S.-Werktuigbouw. Enige ervaring strekt tot aanbeveling. CALCULATOR VOOR HET BEDRIJFSBUREAU Een zeer toekomstrijke baan voor een jongeman van 17-23 jaar met MULO-B opleiding en een technische knobbel. Na opleiding binnen het bedrijf gaat hij zich bezighouden met de werk- en ordervoorbereiding. Hij gaat bijv. vaststellen hoe lang er over een bepaald werk mag worden gedaan. Later wordt hij ook ingeschakeld bij het onderzoek van werkmethoden, enz. enzDus geen pietluttig rekenwerk, maar werk dat voor onze produktie van groot belang is. Hij zal dit merken in onze waardering. Gegadigden voor deze functies kunnen rekenen op een uitnemend salaris en goede bijkomende voor zieningen, o.a. winstuitkering (deze was in 1 970 6.6 en 6.4 vakantie toeslag. Voor gehuwden bovendien ruime hulp bij het zoeken naar een woning. Hebt u interesse? Onze heer J. v. Wissen van de afdeling Personeelszaken verwacht gaarne uw sollicitatiebrief. Ook uw telefoontje is welkom. FOTOGRAFIE J. ZANDSTRA SOMMELSDIJK Vrijdag 5 februari 1971. „EILANDEN-NIEUWS" SkAz. 3 jjet was juist gezien van het Be- uur om de ledenvergadering die vrij- ivond j-1. is gehouden, te comhine- Hiet de ouderavond. Voor beide be id een grote belangstelling. pat het eerste deel weinig tijd in be nam, kwam, omdat de jaarstuk- ai van te voren aan de leden wa- toegezondenj Ook de Bestuursver- ijjing verliep vlot. De Heren B. de orte en H. R. de Krey werden herko- Aan bet Bestuur werd in de vaca te van de heer J. G. E. Groen, die mr veenendaal verhuisde, de heer D. Beversluis toegevoegd. Nadat de huishoudelijke zaken binnen daarvoor vastgestelde tijd afgedaan ^en, stroomde de aula van de Chr. IA.V.0. vol en kon de Voorzitter, de jer P. Peeman de Ouderavond openen. Juffrouw van Groningen had de zaal iniiddeliyk in haar greep, toen ze met lar Ie klassertjes op het podium ver- iheen, die op een alleraardigste wijze jliele stukjes ten gehore brachten. Herziening basisonderwijs. Daarna was het woord aan dhr. A. G. rouw uit Dordrecht, die de ouders op aanstaande grote veranderingen van jt basisonderwijs wilde voorbereiden. ïi wou met zijn referaat de ouders ook }g aan het denken zetten. Staatssecre- iris Grosheide had hij het voorontwerp jor de nieuwe wet een discussiestuk )ngeboden, om daarmee aan besturen, iderwijzers en ouders de gelegenheid it inspraak te geven. Vooral van de jde van de zijde van de ouders bleek lervoor weinig belangstelling te be- aan. Spreker vond het een grote fout, dat 11 pas met de herziening van het ba- onderwijs wordt begonnen, nu de et op het Voorgezet Onderwijs al in erking is. 't Was logischer geweest als en met de basis begonnen was. Het blijkt dan ook moeilijk te zijn om n juiste aansluiting met het vervolg- dermjs te vinden, temeer daar elke erling naar eigen aanleg dient opge ld te worden. Pessimisten zeggen, dat invoering van de wet nog zeker 8 ar op zich zal laten wachten, terwijl timisten toch zeker nog op 4 jaar re- Hoewel spreker niet zag, hoe het nu ecies. moest, was hij ervan overtuigd t de schoolwet van Ds. de Visser dringend verandering behoefde. Deze wet is nu meer dan 50 jaar oud. deze snel veranderende tijd moet er n wet komen, die aan de situatie is ngepasti In 1920 ging men ervan uit, "t lager onderwijs eindonderwijs was; moet ieder kind nog minstens twee ar naar school. We zijn in een stadium gekomen, dat eProt. Chr. onderwijs gewoon vinden. at is gevaarlijk. Dat betekent: de weg rug! Hij riep zijn toehoorders op om hun hoede te zijn, want het vooront- erp bevat artikelen, die een bedrei- g van het Chr. onderwijs inhouden. betreurde dit te moeten zeggen, te- eer daar het is samengesteld door een aatssecretaris van wie anders mocht orden verwacht. Bij het Voortgezet derwijs is voor het godsdienstonder- "s slechts een zeer gering aantal uren 'tgetrokken. Dit gevaar bedreigt ook 1 basisonderwijs. Hij wees op de enorme kosten, die de voering van de nieuwe wet met zich u meebrengen. Nu reeds is het oimro- L om de hoogst noodzakelijke voor gingen te treffen. Hij vroeg zich af, oe dat moest bij een verlaging van de rlingenschaal van 37/38 naar 25. Tenslotte ging hij nog wat in op en- ele artikelen van de wet. Niet meer snoepen op school! heer Edewaard gaf daarna zijn aroverzicht. Hij sprak over de voort- wende toename van het aantal leer lingen; over de toestemming tot het aan stellen van een negende leerkracht; over de ernstige ziekte van Juffrouw Lang broek; over de aanschaf van een nieu we biologiemethode; over de nieuwe leermiddelen voor handenarbeid en zang; over de hoofdprijs in de vorm van het kleinste boekje ter wereld en enkele oude handschriften, die klas 3 en 6 hadden gewonnen bij een landelijke wedstrijd in schoonschrijven; over de aanstaande uitbreiding van de school met twee lokalen. Verder riep hij op een indringende wqze de ouders op het met de groei van de welvaart gepaard gaande snoepmis- bruik, dat schadelijk is voor gebit en gezondheid en waarvan de resten aller- wege rond de school aangetroffen wor den, tegen te gaan. Omdat vriendelijke verzoeken om het monster van de snoeplust te temmen, niet tot het ge wenste resultaat hadden geleid, moest wel tot maatregelen ter bestrijding van dit euvel worden overgegaan. Verder deed hij een beroep op de ouders om het zakgeld van hun dinderen tot een mi nimum te beperken. Hq noemde in dit verband enkele sterke staaltjes. De rhytmische instrumenten kwamen pas goed van pas bij het koortje van de heer van Hemmen. Vooral het „klokken- lied" sloeg in! De onveranderlijke onderwijswet. Tenslotte sprak Ds. Blok van Dirks- land. Hij vond het spreken van een slotwoord altijd een waagstuk, omdat er een gepaste overgang van het program ma naar het slotwoord diende te zijn. Het onderwerp van deze avond over de aanstaande nieuwe onderwijswet had hem op het thema van zijn slot woord gebracht: een onveranderlijke onderwijswet! Dat is de wet, waaraan onze CHRISTELIJKE scholen hun be staansrecht te danken hebben. In dit verband wees hij op zondag 38 van de Heidelbergse Catechismus, waar Kerk en school in één adem worden genoemd. Het schoolleven dient nauw verbonden te zijn mét en dient een plaats te heb ben in de Gemeente Gods. Die plaats kreeg de Groen van Prin stererschool ruim 40 jaar geleden. On ze voorouders hebben voor het Chr. on derwijs heel wat over gehad, omdat het eeuwig welzijn, van hun kinderen hun zwaarder woog dan hun maatschappe lijke vorming. De school begon met vier lokalen. Nu telt ze er acht. Hij vroeg zich af of dit aantal van 1971 het ge volg was van dezelfde innerlijke be wogenheid met het zieleheil van de kinderen als het aantal van toen. Hij riep de ouders op tot gebed voor het Hoofd en zijn onderwijzers en wees op de ontzaglijk gewichtige taak, die op hun schouders rustte, ook in het zich voorbereiden op de belangrijkste les: de bijbelles. Wat kan het Woord van God beslag leggen op de harten van kinderen, zelfs van de grootste belhamelsj Wat er daarom veranderen mag, Gods woord niet! Er staat vandaag heel wat op het spel, daarbij ook ons Christelijk onder wijs. Reken erop, dat bijna alles, wat vandaag verandert, voorkomt uit de ko ker van hen, die onze scholen niet be geren; het zijn geesten, die niet uit God zijn. In het verleden zijn er offers ge bracht; 's maandags werden de centjes voor de school uitgeteld; er werd eten voor uit de mond gespaard. En dat is nog niet zo lang geleden. Zullen er binnen afzienbare tijd op nieuw offers van ons worden gevraagd? God heeft ons het Christelijk onder wijs gegeven; we hebben het pand dat God ons toevertrouwde te verdedigen. Het zieleheil van Uw kind is het waard aldus besloot Ds. Blok zijn met grote aandacht aangehoorde slotwoord. Kwaadaardige indringers in de kamers. we in een - veranderen- wereld leven is 1 nieuws, als dat beweren; 'zien en tasten *e dag. Ons '«jk leven is de intrede <le technische schaving hele- 'ïl veranderd het is niet 7 aan de bui- *ant, maar in- moeten we heleboel ?taischp prikkels^ et niet verwerken, dat mooi meer is. Wij moeten echt ■^en aan de wereld waarin we leven telkens weer met nieuwe dingen ™mt. Ook onze kinderen staan «aan bloot. Het zou zin hebben om |T«en te komen hoe kinderen in hun enste reageren op hetgeen ze zien horen. Oudere mensen hebben van geen weet gehad van technisch «loed, geïllustreerde bladen, licht- James, radio en televisie. bij dat laatste te blijven: vele fers «chtii Weren de t.v. uit hun huizen, 6r, naar hun zeggen, zoveel on- En ri '^Wngen worden vertoond. tten waar zijn, als we "tfon°? ^^'-S^sn geschreven wordt over ■j "Me stukken. Maar deze ouders, V''Sstvallig hun kinderen van het 'd ri fwillen afhouden, weten heel 'flat alles niet waterdicht is; dat er aoorsijpeit. Onverwacht komen de thuis met verhalen over het- ezien hebben bij de buren of „Bze friendj es en vriendinnetjes thuis.i Ze zijn opgewonden en weten niet goed hoe ze alles onder woorden moeten brengen. Zij weten ook, dat er dan en dan weer zoiets te zien zal zijn; de uren van de uitzendingen zijn bekend, en als ze enigszins de gelegenheid hebben, zul len ze proberen weer van de partij te zijn. Het is zelfs zó, dat er ouders tot de aanschaf van een t.v. zijn overgegaan om zelf de baas te zijn en te blijven van de knoppen van het toestel, daar zij vrezen, dat ze het bij de buren of bij wie dan ook niet zo nauw nemen met het gehalte van de uitzendingen. Zo is op het ogenblik de toestand in vele ge zinnen. Nu kunnen wij principieel tegen een t.v. zijn en dat is best, maar dan dienen we ook te zorgen dat we principieel blijven ten opzichte van onszelf en van onze kinderen; dat we dan ook niet bij bizondere gelegenheden gaan kijken bij buren of kennissen. In dezen moe ten we standvastig zijn. Een t.v. is verderfelijk voor het kind, wordt er dan gezegd, maar waar pre cies dat verderfelijke in zit, weet men moeilijk onder woorden te iDrengen, en dan is de slotsom: bij ons nooit een t.v. Dat is heel verstandig, maar wij dienen toch voorzichtig te zijn met het woord je „nooit". Er kunnen ook ouders zijn, die het gaan kijken bij de buren door hun kinderen niet zo ernstig opnemen. Het zijn maar grapjes voor kinderen, wordt er dan gezegd; de kinderen zul len er niet slechter van worden, en het zal geen nadelige gevolgen hebben. Dat is heel optimistisch gedacht.i En toch, over dat laatste, over die nadelige ge volgen, las ik iets heel interessants in „Weleda Berichten". Het is een artikel van Dr. G. von Arnim, en het gaat over „Het kind heeft echte zielekrach ten nodig", met als ondertitel „Zo wei nig mogelijk technische prikkels". In dit |l!IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIllllilllllll!ll!IIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII^ g slechts 45 km van centrum Rotterdam. M 5 s Voor het bouwen van een bungalow of landhuis. M Prijs nader overeen te komen. M I Inl. Tel., (010) 12 93 27 of (01858) 34 62 1 ARCHITEKTENBUREAU KOOLE heeft plaats voor Soil. Architektenbureau A. Koole - Middelharnis Doetinchemsestraat 3 - Tel. (01870) 23 77 HOUTHANDEL J Wij maken deze week extra werk van RESTAN- J TEN w.o. Asbest Golfplaten, Carbolineums en 4 Polyester Golfplaten (Grote golf). MIDDELHARNIS J Neem nu J 4 bij een vakkundig instrukteur. Bij aanvang 1 GRATIS LES. 5 10 lessen voor f 125,J 4 Vraagt vrijblijvend inlichtingen bij: X Molendqk 28 - Melissant - Tel. (01877) 1798 DE V.V.V. - OUDDORP roept sollicitanten op voor de functie van (bij voorkeur echtpaar) op haar terrein voor het zomerseizoen met de mogelijkheid benoeming voor het hele jaar. Enige administratieve kennis strekt tot aanbeve ling. Salaris nader overeen te komen. Woning beschikbaarj Inlichtingen op het V.V.V.-kantoor. Boompjes 23 te Ouddorp, Tel. (01878) 789. tot het bijwonen van de van de Coöp. Raiffeisenbank Nieuwe Tonge op vrijdag 26 februari 1971 in Café - Restaurant Os- seweijer te Nieuwe Tonge. Aanvang 19.30 uur. De agenda ligt voor de leden ter inzage tot na afloop van de vergadering ten kantore van de bank. Het Bestuur. GEVRAAGD: LANGEWEG 7 SOMMELSDIJK Telefoon (01870) 2160 artikel gaat het dus niet over het „zon dige" van de t.v., maar over de nadelige invloed op de kinderen. Nog niet zo lang geleden heeft er een experimenteel onderzoek plaats gehad in Wenen. De schrijfster Lore Watzka heeft in „Kleinkind und Fernsehen" de vraag gesteld of het televisiekijken als een onpersoonlijk technisch kommuni- katiemiddel voor het begrijpen van een prenteboekverhaal door het kleine kind hetzelfde teweeg kan brengen wat men bij een persoonlijke kommunikatie ge wend is te verwachten". Dat is een mondvol en het spreekt de meesten misschien niet direkt aan. Gemakkelij ker gezegd: begrijpt een kind een ver haal, uitgezonden door de televisie, be ter dan een verhaal dat eenvoudig door iemand wordt verteld. Het onderzoek werd zeer serieus ge daan: er waren zes groepen kinderen, waarvan de ene groep het verhaal zag op de televisie; de tweede groep hoorde door een geluidsband sprekende stem men en begeleidende geluiden, maar zag de beelden als foto's. De derde groep hoorde sprekende stemmen en geluiden per geluidsband zonder beelden te zien. De vierde groep hoorde alleen de stem men via de geluidsband, en de vijfde groep luisterde naar een persoonlijk verteld verhaal met behulp van een prenteboek. Tenslotte hoorde de zesde groep alleen het persoonlijk vertelde verhaal zonder prenteboek. En wat was nu de uitslag? Wij laten Lore Watzka aan het woord: „Wanneer we de bovenbeschreven re sultaten samenvatten, kunnen we zeg gen dat het onderzoek naar het effekt van het verhaal, zowel op grond van de reproduktie (navertellen), alsook op grond van de identifikatie (herkennen van personen) van de kinderen, uitwees, dat dit bij hen, die het verhaal door het persoonlijk vertellen hadden gehoord, belangrijk groter was dan bij de kinde ren die de geschiedenis via de t.v. had den opgenomerti Daarbij zag men, dat het feit van de persoonlijke overdracht van buitengewoon groot belang was, omdat tegen mijn vermoeden in ook de niet door beelden ondersteunde vertelling wezenlijk betere resultaten toonde, zelfs het persoonlijke verhaal, zonder plaatjes leverde een grotere re produktie en een grotere identifikatie op dan de t.v. vertoning". Tot zo ver het resultaat van het on derzoek in Wenen. Wij kunnen daaruit belangrijke kon- klusies maken: hoe groot is het nut van een verhaal, dat door een moeder of vader aan een kind wordt verteld! Hoe diep moeten de indrukken dan wel niet zijn, als dit verhaal een geschiedenis uit de Bijbel is! Dan zijn we immers met het Woord van God bezig, dat de Heere Zelf heeft laten beschrijven tot ons nut. Wij zien dan ook heel duidelijk, dat we, afgezien nog van al het „wereldse" dat de t.v. brengt, het zónder t.v. kun nen doen, met veel beter resultaat; dat onze kinderen niets te kort komen als ze van de buren met t.v. wegblijven, en vul zelf verder maar aan Nu ik het over televisie heb, kan ik niet nalaten wat Dr. Vogel schrijft in „De kleine Dokter": „En dan dat t.v.-toestel! Sinds het moment dat u het in uw huis hebt toe gelaten, staat het daar als een indrin ger, als iets kwaadaardigs in uw kamer, om u de tijd en de rust te ontroven en om al die rampzalige gebeurtenissen in de wereld aan uw oog te laten voorbij trekken. Wat zijn degenen die zich niet aan zo'n toestel verslaafd hebben, er goed aan toe! Maar ook uw kamer is stil en rustig, als u het wereldse gedoe van de t.v. geen toegang tot u ver- schaft"j ZWERVER THOLEN Vogelvanger aangehouden. De rijks politie heeft zaterdagmiddag achter een boomgaard H. S. uit Bergen op Zoom aangehouden, toen deze bezig was clan destien vogels te vangen. Daartoe had hij enkele grote netten en 4 kooitjes met lokvogels bij zich. Toen hij werd aan gehouden had hij nog niets gevangen.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1971 | | pagina 7