Ouderavond
Groen van Prinstererschool
te Middelbarnis
(\het zicht van de Lange Jan
I Bouwgrond te koop f
Autorijles
Metselaar
IttSTS-ers mef een openoo^
i^oor hun tToekomsf
heWoef n.^.
j bruidsfoto's I
TOTBLE OPRUIMING
I Ouddorp aan zee
A. BOOGERMAN
t Ook voor i
ineuws uit Zeoland
iliiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiinmniiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin
BOUWKUNDIG TEKENAAR
en - of LEERLING TEKENAAR
Autorijschool „Melissant'' X
kampbeheerder
OPROEPING
ALGEMENE
LEDENVERGADERING
Rubberfabriek Heivoet N.V. is een
snelgroeiende onderneming die deel
uitmaakt van het Zwitserse Datwyler
concern. Wij maken een zeer
verscheiden reeks rubber- en
kunststofartikeleavoor de meest
uiteenlopende industriële toepassingen.
Van deze veelgevraagde kwaliteits-
produkten wordt de helft geëxporteerd.
Wij voeren een modern personeels
beleid, ledere medewerker krijgt volop
gelegenheid om zijn capaciteiten waar
te maken. Waardoor goede promotie
kansen zullen ontstaan. Onze
voortdurende groei schept ruimte voor
drie interessante posities.
CONSTRUCTEUR
KUNSTSTOF-MATRIJZEN
Zijn taak: het ontwerpen en
construeren van hoogwaardige en vaak
zeer ingewikkelde matrijzenconstructies
voor de kunststofproduktie.
Micro-constructies maken een groot
deel uit van de werkzaamheden.
Deze zelfstandige en verantwoordelijke
positie veronderstelt een grondige
kennis van ons machinepark. Een
interne opleiding voorziet hierin. Als een
van onze meest gewaardeerde
specialisten wacht deze man een
uitstekende toekomst.
Opleiding: M.T.S.-Werktuigbouw,
plus ervaring in fijn-mechanische
werkplaatstechniek en gevoel voor
constructietekenen. Leeftijd: 23-30 jaar.
PROJECTLEIDER
VOOR HET
BEDRIJFSBUREAU
Deze functionaris krijgt als
voornaamste taken het analyseren van
produktieprocessen en werkmethoden
voor de fabricage van onze produkten.
Moriaanseweg 76 - Hellevoetsiuis
Telefoon 01883-2066.
Daarnaast wordt hij belast met de
technische methodeontwikkeling. Om
het eerste deel van zijn taak zo zuiver
mogelijk te kunnen verrichten, krijgt hij
een opleiding tot arbeidsanalist.
De bedoeling is dat hij mettertijd zoveel
technisch gezag kweekt dat hij
afdelingschefs kan vervangen of zelf
afdelingschef kan worden.
Leeftijd: 21-27 jaar.
Opleiding: M.T.S.-Werktuigbouw.
Enige ervaring strekt tot aanbeveling.
CALCULATOR
VOOR HET
BEDRIJFSBUREAU
Een zeer toekomstrijke baan voor een
jongeman van 17-23 jaar met
MULO-B opleiding en een technische
knobbel. Na opleiding binnen het
bedrijf gaat hij zich bezighouden met
de werk- en ordervoorbereiding.
Hij gaat bijv. vaststellen hoe lang er
over een bepaald werk mag worden
gedaan. Later wordt hij ook
ingeschakeld bij het onderzoek van
werkmethoden, enz. enzDus geen
pietluttig rekenwerk, maar werk dat
voor onze produktie van groot belang is.
Hij zal dit merken in onze waardering.
Gegadigden voor deze functies
kunnen rekenen op een uitnemend
salaris en goede bijkomende voor
zieningen, o.a. winstuitkering (deze
was in 1 970 6.6 en 6.4 vakantie
toeslag. Voor gehuwden bovendien
ruime hulp bij het zoeken naar een
woning.
Hebt u interesse? Onze heer
J. v. Wissen van de afdeling
Personeelszaken verwacht gaarne uw
sollicitatiebrief. Ook uw telefoontje
is welkom.
FOTOGRAFIE
J. ZANDSTRA
SOMMELSDIJK
Vrijdag 5 februari 1971.
„EILANDEN-NIEUWS"
SkAz. 3
jjet was juist gezien van het Be-
uur om de ledenvergadering die vrij-
ivond j-1. is gehouden, te comhine-
Hiet de ouderavond. Voor beide be
id een grote belangstelling.
pat het eerste deel weinig tijd in be
nam, kwam, omdat de jaarstuk-
ai van te voren aan de leden wa-
toegezondenj Ook de Bestuursver-
ijjing verliep vlot. De Heren B. de
orte en H. R. de Krey werden herko-
Aan bet Bestuur werd in de vaca
te van de heer J. G. E. Groen, die
mr veenendaal verhuisde, de heer D.
Beversluis toegevoegd.
Nadat de huishoudelijke zaken binnen
daarvoor vastgestelde tijd afgedaan
^en, stroomde de aula van de Chr.
IA.V.0. vol en kon de Voorzitter, de
jer P. Peeman de Ouderavond openen.
Juffrouw van Groningen had de zaal
iniiddeliyk in haar greep, toen ze met
lar Ie klassertjes op het podium ver-
iheen, die op een alleraardigste wijze
jliele stukjes ten gehore brachten.
Herziening basisonderwijs.
Daarna was het woord aan dhr. A. G.
rouw uit Dordrecht, die de ouders op
aanstaande grote veranderingen van
jt basisonderwijs wilde voorbereiden.
ïi wou met zijn referaat de ouders ook
}g aan het denken zetten. Staatssecre-
iris Grosheide had hij het voorontwerp
jor de nieuwe wet een discussiestuk
)ngeboden, om daarmee aan besturen,
iderwijzers en ouders de gelegenheid
it inspraak te geven. Vooral van de
jde van de zijde van de ouders bleek
lervoor weinig belangstelling te be-
aan.
Spreker vond het een grote fout, dat
11 pas met de herziening van het ba-
onderwijs wordt begonnen, nu de
et op het Voorgezet Onderwijs al in
erking is. 't Was logischer geweest als
en met de basis begonnen was.
Het blijkt dan ook moeilijk te zijn om
n juiste aansluiting met het vervolg-
dermjs te vinden, temeer daar elke
erling naar eigen aanleg dient opge
ld te worden. Pessimisten zeggen, dat
invoering van de wet nog zeker 8
ar op zich zal laten wachten, terwijl
timisten toch zeker nog op 4 jaar re-
Hoewel spreker niet zag, hoe het nu
ecies. moest, was hij ervan overtuigd
t de schoolwet van Ds. de Visser
dringend verandering behoefde.
Deze wet is nu meer dan 50 jaar oud.
deze snel veranderende tijd moet er
n wet komen, die aan de situatie is
ngepasti In 1920 ging men ervan uit,
"t lager onderwijs eindonderwijs was;
moet ieder kind nog minstens twee
ar naar school.
We zijn in een stadium gekomen, dat
eProt. Chr. onderwijs gewoon vinden.
at is gevaarlijk. Dat betekent: de weg
rug! Hij riep zijn toehoorders op om
hun hoede te zijn, want het vooront-
erp bevat artikelen, die een bedrei-
g van het Chr. onderwijs inhouden.
betreurde dit te moeten zeggen, te-
eer daar het is samengesteld door een
aatssecretaris van wie anders mocht
orden verwacht. Bij het Voortgezet
derwijs is voor het godsdienstonder-
"s slechts een zeer gering aantal uren
'tgetrokken. Dit gevaar bedreigt ook
1 basisonderwijs.
Hij wees op de enorme kosten, die de
voering van de nieuwe wet met zich
u meebrengen. Nu reeds is het oimro-
L om de hoogst noodzakelijke voor
gingen te treffen. Hij vroeg zich af,
oe dat moest bij een verlaging van de
rlingenschaal van 37/38 naar 25.
Tenslotte ging hij nog wat in op en-
ele artikelen van de wet.
Niet meer snoepen op school!
heer Edewaard gaf daarna zijn
aroverzicht. Hij sprak over de voort-
wende toename van het aantal leer
lingen; over de toestemming tot het aan
stellen van een negende leerkracht; over
de ernstige ziekte van Juffrouw Lang
broek; over de aanschaf van een nieu
we biologiemethode; over de nieuwe
leermiddelen voor handenarbeid en
zang; over de hoofdprijs in de vorm van
het kleinste boekje ter wereld en enkele
oude handschriften, die klas 3 en 6
hadden gewonnen bij een landelijke
wedstrijd in schoonschrijven; over de
aanstaande uitbreiding van de school
met twee lokalen.
Verder riep hij op een indringende
wqze de ouders op het met de groei van
de welvaart gepaard gaande snoepmis-
bruik, dat schadelijk is voor gebit en
gezondheid en waarvan de resten aller-
wege rond de school aangetroffen wor
den, tegen te gaan. Omdat vriendelijke
verzoeken om het monster van de
snoeplust te temmen, niet tot het ge
wenste resultaat hadden geleid, moest
wel tot maatregelen ter bestrijding van
dit euvel worden overgegaan. Verder
deed hij een beroep op de ouders om het
zakgeld van hun dinderen tot een mi
nimum te beperken. Hq noemde in dit
verband enkele sterke staaltjes.
De rhytmische instrumenten kwamen
pas goed van pas bij het koortje van de
heer van Hemmen. Vooral het „klokken-
lied" sloeg in!
De onveranderlijke onderwijswet.
Tenslotte sprak Ds. Blok van Dirks-
land. Hij vond het spreken van een
slotwoord altijd een waagstuk, omdat er
een gepaste overgang van het program
ma naar het slotwoord diende te zijn.
Het onderwerp van deze avond over
de aanstaande nieuwe onderwijswet
had hem op het thema van zijn slot
woord gebracht: een onveranderlijke
onderwijswet! Dat is de wet, waaraan
onze CHRISTELIJKE scholen hun be
staansrecht te danken hebben. In dit
verband wees hij op zondag 38 van de
Heidelbergse Catechismus, waar Kerk
en school in één adem worden genoemd.
Het schoolleven dient nauw verbonden
te zijn mét en dient een plaats te heb
ben in de Gemeente Gods.
Die plaats kreeg de Groen van Prin
stererschool ruim 40 jaar geleden. On
ze voorouders hebben voor het Chr. on
derwijs heel wat over gehad, omdat het
eeuwig welzijn, van hun kinderen hun
zwaarder woog dan hun maatschappe
lijke vorming. De school begon met vier
lokalen. Nu telt ze er acht. Hij vroeg
zich af of dit aantal van 1971 het ge
volg was van dezelfde innerlijke be
wogenheid met het zieleheil van de
kinderen als het aantal van toen.
Hij riep de ouders op tot gebed voor
het Hoofd en zijn onderwijzers en wees
op de ontzaglijk gewichtige taak, die op
hun schouders rustte, ook in het zich
voorbereiden op de belangrijkste les: de
bijbelles.
Wat kan het Woord van God beslag
leggen op de harten van kinderen, zelfs
van de grootste belhamelsj Wat er
daarom veranderen mag, Gods woord
niet!
Er staat vandaag heel wat op het
spel, daarbij ook ons Christelijk onder
wijs. Reken erop, dat bijna alles, wat
vandaag verandert, voorkomt uit de ko
ker van hen, die onze scholen niet be
geren; het zijn geesten, die niet uit God
zijn. In het verleden zijn er offers ge
bracht; 's maandags werden de centjes
voor de school uitgeteld; er werd eten
voor uit de mond gespaard.
En dat is nog niet zo lang geleden.
Zullen er binnen afzienbare tijd op
nieuw offers van ons worden gevraagd?
God heeft ons het Christelijk onder
wijs gegeven; we hebben het pand dat
God ons toevertrouwde te verdedigen.
Het zieleheil van Uw kind is het waard
aldus besloot Ds. Blok zijn met grote
aandacht aangehoorde slotwoord.
Kwaadaardige indringers
in de kamers.
we in een
- veranderen-
wereld leven is
1 nieuws, als
dat beweren;
'zien en tasten
*e dag. Ons
'«jk leven is
de intrede
<le technische
schaving hele-
'ïl veranderd
het is niet
7 aan de bui-
*ant, maar in-
moeten we
heleboel
?taischp prikkels^
et niet
verwerken, dat
mooi meer is. Wij moeten echt
■^en aan de wereld waarin we leven
telkens weer met nieuwe dingen
™mt. Ook onze kinderen staan
«aan bloot. Het zou zin hebben om
|T«en te komen hoe kinderen in hun
enste reageren op hetgeen ze zien
horen. Oudere mensen hebben van
geen weet gehad van technisch
«loed, geïllustreerde bladen, licht-
James, radio en televisie.
bij dat laatste te blijven: vele
fers
«chtii
Weren de t.v. uit hun huizen,
6r, naar hun zeggen, zoveel on-
En ri '^Wngen worden vertoond.
tten waar zijn, als we
"tfon°? ^^'-S^sn geschreven wordt over
■j "Me stukken. Maar deze ouders,
V''Sstvallig hun kinderen van het
'd ri fwillen afhouden, weten heel
'flat alles niet waterdicht is; dat er
aoorsijpeit. Onverwacht komen de
thuis met verhalen over het-
ezien hebben bij de buren of
„Bze
friendj
es en vriendinnetjes thuis.i
Ze zijn opgewonden en weten niet goed
hoe ze alles onder woorden moeten
brengen. Zij weten ook, dat er dan en
dan weer zoiets te zien zal zijn; de uren
van de uitzendingen zijn bekend, en als
ze enigszins de gelegenheid hebben, zul
len ze proberen weer van de partij te
zijn. Het is zelfs zó, dat er ouders tot de
aanschaf van een t.v. zijn overgegaan
om zelf de baas te zijn en te blijven van
de knoppen van het toestel, daar zij
vrezen, dat ze het bij de buren of bij
wie dan ook niet zo nauw nemen met
het gehalte van de uitzendingen. Zo is
op het ogenblik de toestand in vele ge
zinnen.
Nu kunnen wij principieel tegen een
t.v. zijn en dat is best, maar dan dienen
we ook te zorgen dat we principieel
blijven ten opzichte van onszelf en
van onze kinderen; dat we dan ook niet
bij bizondere gelegenheden gaan kijken
bij buren of kennissen. In dezen moe
ten we standvastig zijn.
Een t.v. is verderfelijk voor het kind,
wordt er dan gezegd, maar waar pre
cies dat verderfelijke in zit, weet men
moeilijk onder woorden te iDrengen, en
dan is de slotsom: bij ons nooit een t.v.
Dat is heel verstandig, maar wij dienen
toch voorzichtig te zijn met het woord
je „nooit". Er kunnen ook ouders zijn,
die het gaan kijken bij de buren door
hun kinderen niet zo ernstig opnemen.
Het zijn maar grapjes voor kinderen,
wordt er dan gezegd; de kinderen zul
len er niet slechter van worden, en het
zal geen nadelige gevolgen hebben. Dat
is heel optimistisch gedacht.i En toch,
over dat laatste, over die nadelige ge
volgen, las ik iets heel interessants in
„Weleda Berichten". Het is een artikel
van Dr. G. von Arnim, en het gaat
over „Het kind heeft echte zielekrach
ten nodig", met als ondertitel „Zo wei
nig mogelijk technische prikkels". In dit
|l!IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIllllilllllll!ll!IIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII^
g slechts 45 km van centrum Rotterdam. M
5
s Voor het bouwen van een bungalow of landhuis. M
Prijs nader overeen te komen. M
I Inl. Tel., (010) 12 93 27 of (01858) 34 62 1
ARCHITEKTENBUREAU KOOLE
heeft plaats voor
Soil. Architektenbureau A. Koole - Middelharnis
Doetinchemsestraat 3 - Tel. (01870) 23 77
HOUTHANDEL
J Wij maken deze week extra werk van RESTAN- J
TEN w.o. Asbest Golfplaten, Carbolineums en
4 Polyester Golfplaten (Grote golf).
MIDDELHARNIS
J Neem nu J
4 bij een vakkundig instrukteur.
Bij aanvang 1 GRATIS LES.
5 10 lessen voor f 125,J
4 Vraagt vrijblijvend inlichtingen bij:
X Molendqk 28 - Melissant - Tel. (01877) 1798
DE V.V.V. - OUDDORP
roept sollicitanten op voor de functie van
(bij voorkeur echtpaar) op haar terrein voor het
zomerseizoen met de mogelijkheid benoeming
voor het hele jaar.
Enige administratieve kennis strekt tot aanbeve
ling. Salaris nader overeen te komen. Woning
beschikbaarj
Inlichtingen op het V.V.V.-kantoor. Boompjes 23
te Ouddorp, Tel. (01878) 789.
tot het bijwonen van de
van de Coöp. Raiffeisenbank Nieuwe Tonge op
vrijdag 26 februari 1971 in Café - Restaurant Os-
seweijer te Nieuwe Tonge. Aanvang 19.30 uur.
De agenda ligt voor de leden ter inzage tot na
afloop van de vergadering ten kantore van de
bank.
Het Bestuur.
GEVRAAGD:
LANGEWEG 7
SOMMELSDIJK
Telefoon (01870) 2160
artikel gaat het dus niet over het „zon
dige" van de t.v., maar over de nadelige
invloed op de kinderen.
Nog niet zo lang geleden heeft er een
experimenteel onderzoek plaats gehad
in Wenen. De schrijfster Lore Watzka
heeft in „Kleinkind und Fernsehen" de
vraag gesteld of het televisiekijken als
een onpersoonlijk technisch kommuni-
katiemiddel voor het begrijpen van een
prenteboekverhaal door het kleine kind
hetzelfde teweeg kan brengen wat men
bij een persoonlijke kommunikatie ge
wend is te verwachten". Dat is een
mondvol en het spreekt de meesten
misschien niet direkt aan. Gemakkelij
ker gezegd: begrijpt een kind een ver
haal, uitgezonden door de televisie, be
ter dan een verhaal dat eenvoudig door
iemand wordt verteld.
Het onderzoek werd zeer serieus ge
daan: er waren zes groepen kinderen,
waarvan de ene groep het verhaal zag
op de televisie; de tweede groep hoorde
door een geluidsband sprekende stem
men en begeleidende geluiden, maar zag
de beelden als foto's. De derde groep
hoorde sprekende stemmen en geluiden
per geluidsband zonder beelden te zien.
De vierde groep hoorde alleen de stem
men via de geluidsband, en de vijfde
groep luisterde naar een persoonlijk
verteld verhaal met behulp van een
prenteboek. Tenslotte hoorde de zesde
groep alleen het persoonlijk vertelde
verhaal zonder prenteboek.
En wat was nu de uitslag? Wij laten
Lore Watzka aan het woord:
„Wanneer we de bovenbeschreven re
sultaten samenvatten, kunnen we zeg
gen dat het onderzoek naar het effekt
van het verhaal, zowel op grond van de
reproduktie (navertellen), alsook op
grond van de identifikatie (herkennen
van personen) van de kinderen, uitwees,
dat dit bij hen, die het verhaal door het
persoonlijk vertellen hadden gehoord,
belangrijk groter was dan bij de kinde
ren die de geschiedenis via de t.v. had
den opgenomerti Daarbij zag men, dat
het feit van de persoonlijke overdracht
van buitengewoon groot belang was,
omdat tegen mijn vermoeden in
ook de niet door beelden ondersteunde
vertelling wezenlijk betere resultaten
toonde, zelfs het persoonlijke verhaal,
zonder plaatjes leverde een grotere re
produktie en een grotere identifikatie
op dan de t.v. vertoning".
Tot zo ver het resultaat van het on
derzoek in Wenen.
Wij kunnen daaruit belangrijke kon-
klusies maken: hoe groot is het nut van
een verhaal, dat door een moeder of
vader aan een kind wordt verteld! Hoe
diep moeten de indrukken dan wel niet
zijn, als dit verhaal een geschiedenis uit
de Bijbel is! Dan zijn we immers met
het Woord van God bezig, dat de Heere
Zelf heeft laten beschrijven tot ons nut.
Wij zien dan ook heel duidelijk, dat
we, afgezien nog van al het „wereldse"
dat de t.v. brengt, het zónder t.v. kun
nen doen, met veel beter resultaat; dat
onze kinderen niets te kort komen als
ze van de buren met t.v. wegblijven, en
vul zelf verder maar aan
Nu ik het over televisie heb, kan ik
niet nalaten wat Dr. Vogel schrijft in
„De kleine Dokter":
„En dan dat t.v.-toestel! Sinds het
moment dat u het in uw huis hebt toe
gelaten, staat het daar als een indrin
ger, als iets kwaadaardigs in uw kamer,
om u de tijd en de rust te ontroven en
om al die rampzalige gebeurtenissen in
de wereld aan uw oog te laten voorbij
trekken. Wat zijn degenen die zich niet
aan zo'n toestel verslaafd hebben, er
goed aan toe! Maar ook uw kamer is
stil en rustig, als u het wereldse gedoe
van de t.v. geen toegang tot u ver-
schaft"j ZWERVER
THOLEN
Vogelvanger aangehouden. De rijks
politie heeft zaterdagmiddag achter een
boomgaard H. S. uit Bergen op Zoom
aangehouden, toen deze bezig was clan
destien vogels te vangen. Daartoe had
hij enkele grote netten en 4 kooitjes met
lokvogels bij zich. Toen hij werd aan
gehouden had hij nog niets gevangen.