EiiAriDEn niEUWs ZEISS Overdenking Protestants Flakkee voert actie voor weeshuis in Turicana DE VRIJBUITER fotocopiëen i g Bijzondere postzegels Suriname (Kenya) TELEURGESTELD... 2e blad Vrijdag 22 januari 1971 No. 3955 ING I •k ir OVEh UW ZIG-ZAG NAAIMACHINE 7 RUIL ZE IN voorde' imoidernè PFAPF zig-zagiichtgewicht Wij ruilen allé merken in,jf ool< vreemde I W. RIKKEN N.V. J. KEUVELAAR uit de Heilige Schrift ni.sfmtMW*^QiÊam^^s^i*mi, Aft Autobedrijf A. J. VAN RÜMPT MOLENDIJK 85 STAD AAN 'T HAKINGVLIET TEL. 01871 - 553 P. MELISSE 1 Ook voor Klaar terwtjl wacht FOTOGRAFIE I J. ZANDSTRA SOMMELSDIJK Een abonnement op Eilanden- nieuws kost U sitchts 0,29 cent of één sigaar! per week. 50,— 35,- -37,50 I 00,- I ING I De spanningen in de Ger. Kerken. Dr. Arntzen mt het ambt. Onderlinge verdeeldheid. Het begint erop te lijken dat de span ningen in de Gereformeerde Kerken hier en daar tot conflicten zullen leiden. De Synode van Sneek, die met nogal alge mene en gematigde uitspraken heeft gepoogd, de partijen wat tot elkaar te brengen, heeft bij vele verontrusten de indruk gemaakt, de kool en de geit te willen sparen,! Het is op zichzelf een loffelijk streven, de geschillen niet op te blazen en meer te zoeken naar dat gene wat verbindt dan naar wat schei ding teweegbrengt, maar men kan ook niet ten koste van alles proberen de zaak bij elkaar te houden. In het Centraal Weekblad" heeft Ds. j. Overduin van Veenendaal onlangs een vijftal artikelen geschreven waarin hij een nabeschouwing gaf over de sy node van Sneek. Ds. Overduin is een man met wijsheid en ervaring en hij spreekt met overtuiging en gezag. Hij heeft ook in bedoelde artikelen zijn best gedaan om begrip te wekken, niet alleen voor de verontrusten, maar ook voor de moeilijke positie van de synode. Maar uit een volgend artikel (van 8 jan. j.l.) blijkt wel, dat zijn bezadigde woor den hem niet door alle gereformeerden in dank zijn afgenomen. Met name de verontrusten zijn niet overtuigd. En dit keer gaat hij de verontrusten nogal fel te lijf. Vooral de methode waarop bij voorbeeld Prof. Kuitert door zijn te genstanders is aangevallen, keurt hij sterk af. Dat is vaak in strijd met de christelijke levensstijl en zelfs met het elementair burgerlijk fatsoen. Hij is wel zo eerlijk om te erkennen dat niet alle verontrusten het zo bont gemaakt heb ben, maar er zijn er toch onder hen, die Kuitert bestreden hebben op een min derwaardige wijze. Dat laatste zal natuurlijk ieder wel denkend mens afkeuren.i Ook in de hitte van het gevecht moet men niet strijden met vleselijke, maar met geestelijke wapens. Maar met anonieme brieven of met lelijke brieven van zijn tegenstan ders is Kuitert toch niet bij voorbaat in het gelijk gesteld? Ds. Overduin geeft dat ook wel toe, maar hij maakt toch sterk de indruk alsof hij Kuitert in be scherming neemt tegen lafhartige aan vallen. Het is inderdaad erg, wanneer een hoogleraar wordt aangetast in zijn eer en goede naam. Maar het is toch altijd nog erger, wanneer de Koning van de Kerk beledigd wordt doordat men Zijn Woord verdraait of niet serieus neemtDat had Overduin er wel duidelijk bij mogen zeggen. En dat had ook de synode van Sneek wel mogen zeggen. Nu ze dat niet ge daan heeft, wordt het gevaar van split singen en afscheidingen met de dag gro ter. Inmiddels meldden de dagbladen be gin deze week dat Dr. M. J. Arntzen, predikant te 's Gravendeel, zijn ambt heeft neergelegd. Ds. Arntzen, theoloog van formaat en meer dan 25 jaar pre dikant in de Gereformeerde Kerken, heeft zondag na de dienst aan zijn ge meente bekend gemaakt, om des gewe tens wil niet langer het ambt in die ker ken te kunnen bekleden. Of hij van plan is, zich bij een ander kerkgenoot schap aan te sluiten, vermeldde het be richt niet. Maar hij zou weleens het eerste schaap kunnen zijn, dat over de dam komt Nu is afgezien van de strikt per soonlijke overwegingen van Ds.. Arnt zen, die we hebben te respecteren in dividuele uittreding uit een kerk een wij zinloze stap. Maar wanneer andere bezwaarde predikanten dit voorbeeld zouden volgen, dan konden de Gere formeerde Kerken weleens een flinke veer moeten laten. De grote vraag is: Wat doet het kerkvolk? We hebben de indruk dat er onder de gemeenteleden 'Xïg veel meer verontrusten zijn dan on der de predikanten. Maar daar staat te genover dat kerkmensen, met name de ouderen, en zeker Gereformeerden, nog al gehecht zijn aan de kerk, waartoe ton ouders en hun grootouders behoor den, Wat uiteindelijk de doorslag zal seven, het beginsel of de traditie, dat zal de tijd leren. En daarbij zal uiter aard plaatselijk veel afhangen van de houding van de predikant. ■k -k Te betreuren is het feit dat ook de verontrusten onderling niet eensgezind zijn. Men is het wel eens over het ver val van de kerk, die niet meer leeft naar Schrift en Belijdenis, maar men heeft verschil van mening over de vraag of men nog iets kan bereiken en zo ja, hoe. Daar is bijvoorbeeld het „Gerefor meerd Confessioneel Beraad" rondom Ds. L. H. Kwast van Leeuwarden. Daar zijn andere verontrusten verenigd in „Waarheid en Eenheid", die willen blij ven proberen de kerkelijke weg te be wandelen. Daar zijn ook anderen, die daar geen heil meer in zien (o.a. Dr. Ph. J.I Huijser te Werkendarn) en die meer voelen voor een soort Gereformeerde Bond in de Gereformeerde Kerken. Het zou te wensen zijn, dat alle ver ontrusten zich aaneen schaarden om sa men het goede voor de Gereformeerde Kerken te zoeken. De situatie in de Ge reformeerde Kerken is zó ernstig men leze slechts het interview van „De Rot terdammer" met Prof. Kuitert dat men zich geen onderlinge verdeeldheid meer kan veroorloven. WAARNEMER. NAAIMACHINEHUIS Korte Meestraat 17 BERGEN OP ZOOM TeL (01640) 3 58 78 BON: Voor gratis folders zenden aan Pfaff antwoordnvtmmer 102, Bergen op Zoom. Naam; Adres: Plaats: PRIJSINDEXCIJFERS VAN DE GEZINSCONSUMPTIE VOOR WERKNEMERSGEZINNEN DECEMBER 1970 Het prijsindexcijfer van de gezinscon sumptie, zoals het Centraal Bureau voor de Statistiek dat maandelijks samenstelt op basis 1964 100, bleef nagenoeg ge lijk: 135,1 in december tegen 135,0 in november. Voor brood, vlees en vlees waren, meubelen, vloerbedekking, schoeisel en treintarieven werd een stij ging geregistreerd.i Daartegenover stond een daling voor aardappelen, groenten, eieren en kleding. Het gemiddeld indexcijfer voor het jaar 1970 kwam te staan op 132,4 tegen 126,8 voor 1969. Dit komt neer op een stijging van 4,4''/o. BRIULENGLAZEN by de speciaalzaafc ZANDPAD 32 - BUDDELHASNIS GOD IS HOOG, EN TOCH „Want alzo zegt de Hoge en Ver hevene, Die in de eeuwigheid woont, en Wiens Naam heilig is: Ik woon in de hoogte en in het heilige, en bij dien van een ver brijzelden en nederigen geest is". Jesaja 57, 15a. II God is zo hoog, Hij gaat al het ge schapene zo oneindig te boven, dat Hem de eer gezongen wordt, in de zalige Kerstnacht, door engelenmond en -stem; „Ere zij God in de hoogste hemelen!" En toch, Salomo wist er al van,: zelfs de hemel der hemelen zou Hem niet kun nen bevatten. De oud-engelse hoogstbekwame god geleerde, wijlen dr. Thomas Goodwin, behandelt deze tekst in onmiddellijk verband met een parallelle plaats uit Jesaja, n.l. 66, 1 en 2. Daar lezen we n.l.: „Alzo zegt de HEERE: De hemel is Mijn troon, en de aarde is de voetbank Mijner voeten; waar zou dat huis zijn, dat gijlieden Mij zoudt bouwen, en waar is de plaats Mij ner rust? Want Mijne hand heeft al de ze dingen gemaakt en al deze dingen zijn geweest, spreekt de HEERE; maar op dezen zal Ik zien, op den arme en verslagene van geest, en die voor Mijn Woord beeft". De wijsgerige erkenning, dat God al les „transcendeert", laat de mens inner lijk koud en onbewogen. Het is een soort verstandelijke bespiegeling. Maar als de Geest het levende Gods-Woord inbrengt in het herboren en verneder de zondaarshart, wordt deze wetenschap dat de HEERE „de Hoge en Verheve ne" is zaak van aanbidding. Dan gaan ze hem als zodanig belijden in en door het geloof. God is hoog, Hij is ver heven. De verheven God is de Souve- reine. Die aan geen enkel schepsel, ooi-c niet aan de mens verantwoording ver schuldigd is van Zijn daden.i Hij gaat verheven zijn gang en weg, in de ge schiedenis van Zijn schepping, en in zonderheid in Zijn heilshistorie. O, wat is God hoog, verheven, hoe woont Hij in de eeuwigheid en hoe hei- (Herdenliing Openingsvlucht Nederland - Suriname - Ned. Antillen) Ter herdenking van het feit dat vijf entwintig jaar geleden een permanente lijndienst tussen Nederland (Amster dam), Suriname (Paramaribo) en de Ne derlandse Antillen (Willemstad) werd geopend, zal de postadministratie van Suriname van 14 februari 1971 t.e.m. 13 februari 1972 een serie van drie bijzon dere postzegels zonder toeslag uitgeven. De ontwerper is de heer N. C. Loning uit Paramaribo. Waarden, voorstellingen en kleuren: 15 c; reiger; geel blauw/zwart, blauw, zwart. 20c; flamingo; blauw, geel, steenrood, z.wart. 25 c; papegaai; groen/grijs, steenrood, paars/blauw, geel, zwart. Bijzondere tekst: „14 februari 1946", „Ie speciale vlucht" en „Nederland-Su- riname-Ned. Antillen". De prijs per se- sie is in Nederlandse munt 1,20. :;t«i*pgC(A J j: ¥£ÖC«t. DAMVERENIGING E.N.E.O. MELISSANT Afdeling 1: J. Doorn A. v. d. Vliet 2—0 T. V. Brussel Joh. Visbeen 11 B. Blokland W. Visbeen 2—0 T. V., d. Spaan J. Non 1—1 Afdeling 2: J. V. Oudenaren - C. v. Waasbergen 1-1 W. V. Waasbergen - C. Mijnders Afgebr. K. V. d. Spaan C. v. d. Bosch 2—0 B. Grootenboer J. v.i d. Vliet 11 M. Overweel A. Nagtegaal 11 Afdeling 3: Math. Wiegel H. v. Heukelen 1—1 D. V. Heukelen J. Heuzeveldt 2O H. Huizer St. Keijzer 2—0 C. Tieleman R. Klink 0—2 T. Doornheim R. Goedegebuur O2 BRUINISSE G.O. 22. Dezer dagen arriveert te Stellendam (om te worden gezand straald) het casco van de nieuwe vis- kotter G.O. 22, de grootste in aanbouw zijnde Noordzeekotter met als afmetin gen: 33 X 7V2 m X 4.07 m hol. Het casco werd voor rekening van de firma P. Maaskant en Zonen te Bruinisse ge bouwd op de scheepswerf Boele te Bol nes. Eigenaars zijn de gebroeders W. en J.l Lokker te Goedereede. In Bruinisse zal in dit schip, dat hier ook verder ge heel zal worden bedrijfsklaar gemaakt, een 900 p.k. Deutz Dieselmotor worden gebouwd van 500 toeren, op de schroef 160 toeren. De diameter van de schroef is 2V2 meter. Door middel van een Hodi straalbuis kan de stuwkracht worden opgevoerd tot 1100 p.k. LANDBOUW MECHANISATIEBEDRIJF TEL. (01875) 216 NIEUWE-TONGE lig is Zijn Naam, Van dat laatste zong de nederige dienstmaagd des Heeren: Maria, in haar Kerstzang. Juist oolv daarom, omdat die heilige God haar aardse en zondige vat kwam vervullen, en wel op een speciale wijze, zodat zij de moeder van de Zaligmaker mocht worden. Maar éénzelfde zaak weder vaart elke zondaar in „vindenstijd", „in het uur der minne", als ook zij vervuld worden met de Heiligen Geest, uit God geboren worden, en Christus in hun hart een gestalte aanneemt, en zij door dien H. Geest geleid en vernieuwd worden, tot de laatste ademtocht toe. Genade maakt geen grote mensen. Die stelregel werd er van der jeugd af bij mij ingehamerd, in de ontmoeting met het levende volk van God. Zij wisten het uit het Woord, ja, uit de persoonlijke ondervinding van het begenadigde hart, „Ik woon zegt die Hoge en Verheve ne bij dien van een verbrijzelden .en nederigen geest is" Wanneer de mens hoogmoedig is, hoogmoedig leeft en hoogmoedig zondigt moet hij er maar niet op rekenen, dat de HEERE in en bij hem woont. Onmoge lijk! Aan het „komen" en „wonen" van God bij en in den zondaar, gaat steeds een werk en periode van voorbereiding vooraf. De adventsprediker, de heraut van Koning Jezus, Johannes de Dopei heeft een voorbereidende taak. De wel gaat steeds aan het Evangelie vooraf. Door de wet is immers de kennis dei zonde? Anders is en komt er geen plaats voor de Gezegende des Vaders; al roem1 men nog zo vleselijk in Hem. Niet slechts een zachte aanrading, vermaning, aanraking is nodig, maar hel zo stinlïend hoogmoedige zondaarshart moet verbrijzeld en totaal vernederd worden voor en onder den Heere! Ver nedert u onder de krachtige Hand Gods! Hij wederstaat de hovaardigen, maar geeft den nedrigen genade. Het eigen- „ik" geheel in scherven, totaal verplet terd door Gods Majesteit, in een weg van ontdekking, dankzij de Geest van oordeel en uitbranding! En de ware „ne derigheid" wordt uiteindelijk alleen ge leerd in de school van Christus: „Leert van MIJ, dat Ik ootmoedig ben en ne derig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen". Het is de grote vraag: zijn wij verbrijzeld, zijn wij nederig ge worden? En dan is Gods belofte aan en in ons vervuld, om Christus' wil: „Ik woon... bij u!", bij u, arme, zondige, ver lorene in uzelf. Ja, daar woont God, naar Zijn belofte. Achterberg (U.) Ds.i J. V. d. Haar. Op initiatief van de Stichting Jeugd- werls Goeree Overflaldtee is eind vorig jaar te Middelharnis een aktie ontke tend ten bate van de zending in Kenya. Aanleiding daartoe was een lezing die door de zendingspredikant ds. W. J. Bouw te Middelharnis gehouden werd. Wat ds. Bouw toen over Turkana ver telde heeft veler hart beroerd, vandaar dat er spontaan een aktie op touw kwam teneinde iets van de daar heersende nood te lenigen. Op giro 265968 van de Amro-Bank te Middelharnis is momen teel met veler hulp zesduizend gulden binnengekomen, eind maart wordt de aktie afgesloten en er moet een wonder gebeuren wil het doel veertigduizend gulden voor een weeshuis dan be reikt zijn. Wonderen gebeurden echter nog steeds! De Turkana stam. „Het is onze roeping die mensen te helpen", is er gezegd toen ds. Bouw zijn trieste relaas beëindigd had en spoedig werd er een werkcommissie gevormd. De collecte op die zendingsavond be droeg ruim tweehonderd gulden, ge volgd door een gift van duizend gulden en ook op de Toogavond mocht worden gecollecteerd; de opbrengst bedroeg duizend gulden die bij het saldo konden worden gevoed. Thans is dat al gestegen tot zesduizend gulden en veler mede werking is ingeroepen dit saldo dras tisch te laten stijgen, dat vraagt de werkcommissie, dat vraagt de zending en dat vragen die tientallen verschopte weeskindertjes uit de Turkana stam. „Wanneer de regens uitblijven en er hongersnood komt worden de Turkana's in z.g. „hongerkampen" opgenomen en het zijn vooral de kinderen die in die kampen een troosteloos bestaan lijden. Velen zijn daar zonder ouders, tal van kinderen blijven als weesjes achter na moord- en plunderpartijen.i In januari van vorig jaar heeft de Geref. Bond in de Herv. Kerk aldaar een eerste zen- dingspost gesticht en is met de verkon diging van het Evangelie een aanvang genomen, ook werd er een schooltje ge opend en werd het medische werk ter hand genomen. Vooral kwamen de zen dingsmensen onder de indruk van de ellende waarin de meeste weeskinderen verkeren. Soms moeten ze het dagen lang zonder voedsel stellen, vandaar dat besloten werd zo spoedig mogelijk tot de bouw van een weeshuis te komen. Daar zijn echter financiële middelen voor nodig; de bouw van een weeshuis in een dergelijk geïsoleerd gebied is een zeer kostbare zaak. Het is het zendings echtpaar V. d. Plas uit Katwijk dat zicli voor deze pioniersarbeid gaat inzetten. Voorlopig is er veertigduizend gulden nodig! Medewerking. Van de zijde van het werkcomité zijn al een groot aantal noodkreten om hulp uitgegaan aan mannen- en vrouwen verenigingen, aan jeugdverenigingen en zondagscholen, aan predikanten, kortom aan velen op wier medewerking mag l_^RVOLGVERHAAL HOTSE HIDDES door Sibe van Aangium M "Gelukkig wel", antwoordde Jacob J'ytzes. „Mijn vrouw en ik blijven de trouw. Maar van die kapelaan "lasten we niets hebben. Zo'n ketter- Bger! Onze arme Wietske is de dupe ^n hem geworden. En onze trouvi?e ^stoor Cornelius Everhardi zwerft wel licht og in het buitenland rond. Heb je 'el eens iets van hem gehoord?" »lK zal je dadelijk alles vertellen", zei rioh ik brand van nieuwsgie- aneid. Leven Jacobs ouders nog?" .^i^^^lukkig wel", zei Jacob Wytzes. varw verschillende Anjumers ge- bm genomen. Van jouw ouders heb- nwe nooit weer iets gehoord". '*n Jochem?" ^...Jochem!" Onbeschrijfelijke minach- .Hn M Jacob Wytzes. J bleek een verrader. Ik heb hem Wipn"™'^'' ^y is de oorzaak, dat jij*e gevangen werd genomen. Enfin, "ebt hem ook leren kennen". „Helaas ja". „Nu, toen ik zijn ware aard kende, heb ik hem weggejaagd. Wij Anjumers zijn over 't algemeen trouw aan de Kerk. Maar van die ketterjager moes ten wij niets hebben. En van verraders nog minder. De kapelaan moest wel overgeplaatst worden en hij heeft Jo chem werk bezorgd buiten Anjum". „Nu moeten de mannen eerst eten", viel Aaltje haar man in de rede. „Tast toe, Hotse, 't is je gegund. En ook je vriend". Hotse en Wieger lieten zich geen tweemaal nodigen. Het brood met worst en spek, besproeid met echt Haarlems bier, smaakte uitnemend. „En nu moet jij vertellen", drong Jacob Wytzes aan, nadat de mannen verzadigd waren, „'k Ben benieuwd te horen, wat je ondervonden hebt", „Even wachten", zei Aaltje. „Ik moet het ook horen". Ze ruimde vlug de tafel af., Dan zette ze nog een kaars op tafel en nam plaats naast haar man. Nu vertelde Hotse alles. „En zijn je vriend en jij nu van plan jouw ouders te bevrijden?" vroeg Jacob Wytzes. Hotse knikte, „Ja", zei hij. „Dat is ons plan. Morgen ga ik eerst een paar ken nissen opzoeken en tegen de avond ver trekken we. Kunnen we hier slapen? Of is Aaltje misschien bang voor ket ters?" Aaltje gUmlachte. „Ik hoop goed rooms te blijven", zei ze. „En ik keur lang niet alles goed, wat je gedaan hebt en doet, Hotse, Maar dat moet ieder zelf verantwoorden. Ik heb gelukkig leren inzien, dat er bij de ketters ook vrome mensen zijn. En natuurlijk kun je hier slapen. In de opkamer staat het bed klaar". „Nou, dan gaan we maar", zei Jacob Wytzes. „'t Is al dicht bij tweeën. We zijn echte nachtbrakers". De volgende morgen bezocht Hotse verschillende kennissen. Hij had zich niet vermomd.; Wie zou in de gebaarde man de baardeloze jongeman van drie eneen half jaar geleden herkennen? Maar toch herkende menigeen hem. Toen hij 's middags thuis kwam, zei hij tegen Jacob Wytzes: „Ze herkennen me toch gauwer dan ik vermoed had. Ik denk niet, dat de Anjumers me verra den zullen. Maar 't is wel gevaarlijk", „Wees maar voorzichtig", zei Jacob Wytzes. „De een of ander moet zich maar laten ontvallen, dat hij jou gezien heeft en je wordt gevangen". „Nou vanavond vertrekken we al. We moeten 't er nu maar op wagen. Wat zeg jij, Wieger?" „Welja", antwoordde Rooie Wieger, „ze hebben ons zo direct niet". „Dan blijven jullie vanmiddag hier", zei Jacob Wytzes. Ze brachten een gezellige middag door. „Nu moet ik nog even weg", zei Hot se tegen een uur of vijf, „Is het huis van mijn vader er nog?" „Ja, natuurlijk", antwoordde Jacob Wytzes. „Het staat er nog precies zoals je vader en moeder het verlaten hebben. Ik kon het verkopen, maar dat wilde ik niet. Ik hoop, dat je ouders er nog eens in komen.) Hier is de sleutel. Of wil ik meegaan?" „Liever niet", zei Hotse, Hij nam de sleutel van Jacob Wytzes aan. Dan ging hij naar zijn ouderUjk huis. Door de goede zorgen van Jacob en Aaltje zag het huis, hoewel ontruimd, er helder en fris uit. Hotse opende met de meegebrachte sleutel de deur en trad binnen. Een weemoedig gevoel overviel hem. Hij nam op een stoel bij de tafel plaats. Daar zat Heit gewoonlijk. Dat was Mems stoel. Haar spinnewiel stond nog bij de haard. Door de kleine in lood gevatte ruitjes staarde Hotse naar bui ten. Daar was moeders bleekje met de goudsbloemen, Hotse stutte het hoofd in de hand. Waar zouden Heit en Mem nu wezen? Om hem moesten ze vluch- ten.i Wat een naamloze ellende had hij over zijn ouders gebracht. Maar nu met Gods hulp zou hij hen bevrijden. En voor zijn ogen verrees een liefe lijk visioen. Eens zouden Heit en Mem weer in hun huisje wonen. En samen zouden ze ter kerk gaan. Cornelius Everhardi preekt. De klokken luiden... Hotse zuchtte. Langzaam stond hij op. Schuin vielen de zonnestralen door de kleine ruitjes. De roerende zorg van Ja cob en Aaltje trof Hotse diep. Wat zou het heerlijk zijn, als alle roomsen en aanhangers der nije leer elkaar zo lief hadden. Liefkozend gingen Hotses ogen over Mems spinnewiel. Wanneer zou Mem het weer gebruiken? Langzaam ging Hotse de kamer uit. Bij de deur keerde hij zich nog eenmaal om en wierp een lange bUk achter zich, alsof hij alles in zich wilde opnemen. Dan ging hij naar de stal, 't Was er donker. Maar geen spinnen ontdekte Hotse: Jacob Wytzes had ook daar zorg voor gedragen, Hotse doorliep de kleine ruimte.i Plotseling schrok hij op. Hij hoorde voetstappen. Zocht men hem? Hoor nu waren de voetstappen In de gang. „Ben je daar, Hotse?" O, gelukkig, 't was Jacob Wj^zes. „Hier", riep Hotse, „in de stal. Ik schrok al". „Je bleef zolang", verontschuldigde Jacob Wytzes zich. „En daar pas kwam Rients me waarschuwen, dat het in 't dorp bekend was, dat jje hier bent. Een paar schijnen je vanmorgen herkend te hebben". „Ja, 't wordt tijd", antwoordde Hotse verstrooid. Dan scheurde hij zich met geweld los uit zijn gepeins. ,,Ik ben klaar om te vertrekken, 't Is nu ook bijna donker". Samen gingen ze naar buiten. Jacob Wytzes sloot de deur. Hotse wierp nog een weemoedige blik op het oude huis. worden gerekend. Maar veertigduizend gulden is een hand vol geld. De diaco nieën is om financiële hulp gevraagd en in februari zal er in de Herv. kerken een koUekte gehouden worden inplaats van de koUekte voor het werelddiaco- naat. We zouden onze lezers willen vra gen ook een duit in het nog matig ge vulde zakje te doen. Je kunt immers zielsveel met die stakkerdjes te doen hebben maar daar worden ze weinig wijzer van. Doe wat via giro 265968 van de AMRO bank te Middelharnis, BRUINISSE Landbouwbedrijf in andere handen. Vorige w^eek werd te Bruinisse het landbouwbedrijf van mevr. wed. A. Hanse-Doeleman bij inschrijving ver kocht. Voor dit bedrijf, dat enkele ge slachten lang eigendom van de fam. Hanse is geweest, maar waarvan de nog jonge laatste eigenaar in de zomer van 1970 overleed, waren drie inschrijvings biljetten ingeleverd. Hoogste inschrijver was dhr. D. Kik Kz. te Bruinisse, zijn opvolger was Jan de Wit uit Dirksland, dezelfde die het bedrijf van dhr. B. de Ronde te Sirjansland heeft gekocht. De derde Inschrijver was dhr. de Winter uit Oosterland, die enkele jaren geleden het bedrijf van de fam. Bartel-de Jonge in eigendom verkreeg en die vorig jaar hoogste inschrijver was voor het 30 H.A, grote bedrijf van de Proefboerderij De Scheldemonden, Opmerkelijk is wel dat er vorig jaar nog 14 liefhebbers waren voor dit 30 H.A. grote bedrijf, terwijl er nu slechts 3 inschrijvers uit de bus kwamen, een tendens dat de ,,landhon- ger" aan het kenteren is. Het nu ver kochte bedrijf is 12 H.A, groot. Het ver schil tussen de inschrijving van dhr. Kik en van dhr. de Wit was niet groot, maar de inschrijvingsprijs wordt niet publiek gegeven. „Eerst nog een stevige avondboter ham", zei Aaltje. „We moesten nu maar weggaan", meende Hotse. „We willen jullie niet in ongelegenheid brengen",, „Kom, gekheid", antwoordde Jacob Wytzes. „Zo'n vaart zal dat niet lopen. De Anjumers zullen jullie niet verraden en eer er bericht naar Dokkum is en weer terug, kunnen jullie allang weg zijn. Trouwens ik denk niet, dat de pas toor de inkwisitie zal waarschuwen. Nu de kapelaan weg is, leven we hier heel wat rustiger. Tast maar flink toe", „We hebben anders 't eten nog niet zo lang op", zei Hotse, „Och kom, zulke jonge kerels kunnen altijd eten". Het brood met koud schapevlees smaakte de mannen best. „En nu nog een bord karnemelkse pap", zei Aaltje. „Dat vult de maag". „Nu kan ik werkelijk niet meer", zei Hotse. Rooie Wieger at nog enige tijd door, maar eindelijk verklaarde ook hij zich verzadigd. „Ik heb jullie een boterham klaar ge sneden", zei Aaltje. „Dan hebben jullie onderweg iets. Waar gaan juUie nu eerst heen?" „Ik wil het u graag vertellen", ant woordde Hotse „maar het is niet ver standig. Want als ze u ondervragen, kunt ge naar waarheid zeggen, dat ge van niets weet. Alleen ik hoop, dat we mijn ouders mogen vinden..

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1971 | | pagina 5