EIIAIIDEII niEUWS Bezorgdheid over het Prot. Chr. onderwijs in Nederland Overdenking Sluiting liaven Dirlcsland lieeft consequenties voor waterlozing //mm^ Y:t 'M, mmtmm tJïl mémüi PRU&SIA6 IKEi Plaatselijk oïeyws Opleiding voor iileuterleidsters PRUSSIAG WBPMtmha mscs^eoMM, mAmè OACHERWMNS immiöHvmw sim Dammen BREMGT: 1M.ICRiHüpgO lATéRBUK PILTERZAKJfê j^jj Vrijaag ló leoruari x»iu inu. oou^ Vrijdag 13 februari 1970 No. 3862 beginu! iet (weti: 3as Ihet m Rede van ds. C A. SCorevaar te Rotterdam uit de Heilige Schrift Havesi werd eens druk door kleine haven's^aart bezocht. wBBffêM. /v/oor 2 personen^ MOOR heel poY\d 4pieces Mgk CLüWMSfW per plesje W%r de edf\\e öe\rtmieg^Éf^ per pies %#V [rol rose M 9 ^STUKS ]H onze ooNSUMeNTtN- -m?CTieL AFPBtlNS! HEREN 51619- SÜN6ieïS MASSA VEracoop De agenda van de A.K-V. Grenzeloze verwarring Niet meedoen ijDeze keer zou ik nog een en ander edelen uit de „Agenda voor de Al- e Kerk Vergadering", die onlangs Inen is. Om misverstanden te nen wil' ik er nogmaals de na- Sruk op leggen, dat lang niet alle in ïg agenda genoemde punten ook op »e eigenlijke A.K.V. aan de orde ko eien De agenda is bedoeld als werkstuk de plaatselijke gemeenteavonden, jt februari gehouden worden. Op ,eze Paatselijke bijeenkomsten zal dus en keuze worden gemaakt uit de scala an onderwerpen, die in de Agenda wer en genoemd. De Agenda geeft een droevig beeld ■an de verschillende en soms zelfs to- aal tegenstrijdige meningen, die in de lervormde Kerk leven. Men kan naast Ikaar zien geponeerd, dat Artikel 10 ■an de Kerkorde (over het belijden der ■.erk) herzien moet worden, en dat Ar- ikel 10 niet herzien moet worden. Jaast elkaar dat de Hervormde Kerk laar reformatorisch karakter dient te landhaven en dat de Hervormde Kerk laar reformatorisch karakter dient prijs e geven. Hier wordt gepleit voor open avond- naalsvieringen, daar wordt de belijde- lis noodzakelijk geacht voor de toe- langtot het Heilig Avondmaal. Hier vin- ien we de opmerking dat de prediking ran het Woord de voornaamste taak ran de kerk isdaar wordt erop aange- Irongen, de prediking af te schaffen of e vervangen door vrije discussies. En- lovoorts, enzovoorts. Kortom, wie een indi^uk wil hebben N'an de vele en velerlei opvattingen, die n de vaderlandse kerk leven, die moet ieze Agenda maar eens doorbladeren. Il H Ifïï-'^ vraag komt op, hoe het mogelijk is. Il |lll||iat deze veelheid van meningen en op- l"^'"'Vattingen naast en tegenover elkaar ^KEN Eunnen bestaan in één en dezelfde kerk. En des te klemmender wordt dan de ;raag, hoe de synode heeft kunnen in- "itemmen met het houden van deze \.K.V. Men heeft toch wel kunnen ver- ■noeden, dat het aan de orde stellen van )lles en nog wat, de verwarring alleen nog maar groter zou maken. Of maar dat is een verschrikkelijke gedachte Was dat misschien juist de opzet? Ziet men in deze verwarring misschien al leen nog maar deze uitweg, dat men een soort grootste gemene deler gaat zoeken, waarin men elkaar nog vinden kan? Natuurlijk liefst in samenwerking met andere kerken, want bij de verschil lende leidinggevende figuren in de kerk leeft toch wel heel sterk de gedachte, dat we zo spoedig mogelijk toe moeten naar één Evangelische Kerk in Neder land Over de taak en de opdracht van deze kerk zal men het wel eens kunnen wor den. De kerk is in de ogen van de Her vormde voormannen, maar net zo goed in de ogen van vele Gereformeerde leidslleden, een soort sociale instelling geworden, die de hongerigen brood moet geven en de verdrukten recht moet doen. Bij zulk een horizontale visie is uiteraard geen plaats meer voor het verticale. Dat wil zeggen, dat men er gaarne een reduktie van de belijdenis voor over zal hebben. Geen wonder dat we dan ook in, de Agenda de wenselijk heid uitgesproken vinden dat de Dordtse leerregels moeten worden herzien, èn zondag 42 van de Heidelbergse Cate chismus (die handelt over het eigen dom) èn de derde belijdenisvraag, waar de Nederlandse Hervormde Kerk met name wordt genoemd. In het „Hervormd Weekblad" van 5 febr. j.l. vond ik een voorstukje van ds. S. KooLstra, die het spijtig blijft vinden „dat de Ger. Bond in de Ned. Herv. Kerk destijds het advies heeft gegeven om niet mee te doen aan de voorberei ding van de A.K.V." Hij motiveert dit aldus: „Juist als men bevreesd is voor pressuregroepen in de Kerk moet men zich niet isoleren, maar op het appèl verschijnen, vooral als de Waarheids- vraag in het geding zou zijn". Dat is een schoonklinkend motief. Op het eerste gezicht zou men inderdaad zeggen: Laat de Ger. Bond meedoen, dan hebben we die inbreng tenminste, en dan is er misschien nog iets te red denIVÏaar als men van te voren weet dat de grondslagen der Kerk op zo gro ve wijze tei' discussie zullen worden gesteld, kan men dan eigenlijk nog wel meedoen? Ik geloof dat we maar op één wijze kunnen meedoen. Met het gebed te bid den uit Zondag 48 van de Heidelbergse Catechismus: „Verstoor alle boze raad- sJagen, die tegen Uw heilig Woord be dacht wordenWant dat de A.K.V. een boze raadslag is, staat voor mJj vast. Ik hoop dat ik ongelijk krijg. Waarnemer. ZieKs jjj vervolg op het verslag van de te Utrecht gehouden- vergadering van Be- uuren en Onderwijzers, die zich ernstig bezorgd maken over het functie-ver lies ro're de Bijbel, zoals dat bij het Chr. Onderwijs te signaleren valt, lat.en wij hier de gehouden rede van ds. Korevaar volgen. Ds. Korevaar begon zijn rede met te SVOl öeiCvertellen, dat hij in een kinderbijbel 1 7 iaa^sens een afbeelding had gezien van de lien. profeet Nathan, die in toorn zijn vin ger naar David uitsteekt en zegt: „Gij I vert''^* man!" l ri 71 koningen tegen Israël uittrek- 1 jken, blijft David in Jeruzalem. De mach- feda, telelttjgg strijder in de naam des Heeren blijft thuis. Is het dan een wonder dat hij valt in de zonde tegen het zesde en zevende gebod? Hij,' de gezalfde des Heeren is er oorzaak van dat de naam m Tl^^" gelasterd wordt. |Jf|j;JJ Liever zag spr. het schilderij van Rembrandt, die dezelfde geschiedenis heeft uitgebeeld, maar dan op een vol komen menselijk manier. Nathan schuchter, als schaamde hij zich, tilt ^even zijn hand op, als zet hij het ope ratiemes in het zieke vlees en stamelt: .,Gij zijt die man!" 0 En als we nu letten op ons Chr. on derwijs, laten we ons dan eerst afvra gen, of we staan aan de kant van Da vid, of aan de kant van Nathan. Is het laatste het geval, laten we dan onze vinger opheffen op de manier zoals Rem- I©n6 het voorstelt. De schoolstrijd is gestreden. We heb ben ons aan een gezapige rust over gegeven. De strijders blijven van het front weg. Komt het voorrecht, dat het Chr. onderwijs in ons land geniet bo ven alle andere landen ter wereld, wel tot uiting op onze school? Welk een verachtering in de genade, ook bij het Chr. onderwijs. De werkers van het eerste uur had den een ideaal en mochten dit vaak ten koste Van diepe armoe verwezenlijken. riif van e^'^''' '^°'iclen daarbij kracht in het onver- I J sneden Woord van God. Mensen stelden bun bestaan in de waagschaal door te Kiezen voor de Chr. school, 't Blijft met David na zijn zonde nog m \p lOOf'"?^'' j^^'^ ë°2d gaan. Er wordt fa/ s™ kind geboren. Dat was nistratlti*-een zegen des Heeren. De Scholen zijn, vergeleken bij vroe ger, paleizen. Aan leermiddelen hebben o vakanilwe alles, wat we wensen. Maar terwijl tegemos'*^ denken; „Het gaat goed", komt daar ■prnncdin'°^^^"^ °P gerichte vinger. ergu- -vpat nu gedaan? In een gevoel van ar.tP'irVa''"°^^^l°°sheid het hoofd in de schoot o iHpfT'^^"' «^s tijd van de antichrist zich an Ut5iu= steeds sterker doet gevoelen? Onze Chr. school opheffen, omdat geen Chr. school oeter is dan een slechte? j De prediking van David is tot beke- 1^ .;,-^r"'"^S- ^od geeft hem nieuwe kansen. ICl^ 1*^, ^6 mogen verder, we moeten vér der, met de Bijbel. En laten Efraïm en uda elkaar dan niet benauwen over de 'vraag: Welke Bijbel? Verder, met de Bijbel als het Woord van God. HET GEBED VAN JABEZ II. „Jabez nu was heerlijker dan al zijn broeders. Want Jabez riep de God Israels aan." Letten wij nu op de aanspraak van Jabez' gebed: Hij riep de God Israels aan. Zijn bidden was dus aanroepen. Het steeg op tot de God Israels. Zijt gij reeds een bidder? Want van nature kunnen we wel handen vouwen en ogen sluiten en woorden spreken maar het levende gebed ontbreekt. Het levende gebed. Want het levende gebed is de aandacht der ziel. Daarom zal het nodig zijn dat de levensadem van God de Heilige Geest waaie over de akker van onze ziel. Dan waakt de nood op om tot God te roepen vanwege zonde en schuld. „Roep Mij aan in de dag der benauwdheid. Ik zal er u uithelpen en gij zult Mij eren." Het aanroepen wijst op sterke drang der ziel in het gebed. Werd het reeds nood in uw binnenste? O, waardig te worden afgewezen en dan een open troon te vinden! Dan te ver nemen, dat bij de Heere zijn milde han den en vriendelijke ogen van eeuwig heid af. In die nood kan de Heere zich wonderlijk openbaren aan de ziel, Zijn Christus bekend maken! Wij kunnen thans niet in de brede stilstaan bij de wegen die leiden tot Christus, maar spoeden ons voort tot de zin van het aanroepen, zoals het hier voorkomt bij Jabez. Immers hier is het een aanroe pen van een bondeling, die ingeleid is in het heiligdom, dat Hij aan Zijn vrin den, naar Zijn vreêverbond betoont. Het is toch een gebed, waarin Jabez komt tot die God, die Zich zijner had ont fermd en had doen smaken, naar de be deling van het genadeverbond van Zijn tijd, de Vaderlijke goedertierenheid Gods, Jabez, om het te zeggen in Nieuw Testamentische sprake, Jabez was het eigendom des Heeren geworden. Hij mocht naderen, ook in het gebed, tot een gekende God. Uit de verdienste van Jezus was hem toegevloeid vrede en za ligheid. Anders kunnen we niet zo dicht naderen tot de troon zonder verschrikt terug te deinzen; anders hebben we niet die macht en dat begeren in het gebed. Maar als de Geest in ons bidt met on uitsprekelijke verzuchtingen tot God en de Vader van onze Heere Jezus Chris, tus, wetende en ervarende, dat Hij als Voorbidder en Voorspraak intreedt bij de Vader, dan kan er pas van een Ver bondsgod worden gesproken. Ik roep U aan, 'k blijf op U v/achten. Gij zijt mijn God. Het gebed des Verbonds doet ons na deren tot de Vader der lichten en de God der vertroostingen met de Vader- naam, in het hart en op de lippen en legt onze smekingen neer aan de voet van de Verbondsark; in Jezus Naam. O, zeg niet dat is te groot! Als het dat niet kan zijn, dan hebt ge geen Verbondsgod ge beden! In de nood kan een machtig ge bed opwaken in de ziel, door de Geest, Wie de Naam des Heeren zal aanroepen. zal zalig worden, gelooft gij dat? Kent gij met Simson de fontein des Aanroe- ■pers die bij Lechi is tot op deze dag? Hier vinden wij een teer en veelom vattend Verbondsgebed. Kent gij zulk een gebedsleven? Vasthouden, als zien de de Onzienlijke, met Mozes! Welk een toegang! „Degene die gelooft zal geen ding onmogelijk zijn". Doch nogmaals: om zulk een leven des gebeds te ken nen, is nodig de verzoende betrekking met God. Merkwaardig, en onze aandacht ten volle waardig is dan ook de vermelding dat hij „de God Israels" aanriep. Im mers, dat wijst ons op het Verbond, dat de Heere gemaakt had met Abraham, Izaak en Jacob. De God Israels is Je hova, die trouwe houdt en eeuwig leeft. In dat Verbond is alles wel verordineerd en daarin heeft Hij gezegd: „opent uwe mond en Ik zal hem ver'vullen'.. Israël is opgenomen in Zijn zalige verbonds gemeenschap. De God Israels, dat wil dus zeggen, dat God en Israël niet te scheiden zijn. In die naam, Israël wordt ons tevens de Kerk getekend als door de worsteling met God heen: overwin naar door de nederlaag. „Gij hebt u vorstelijk gedragen met God en met de mensen en hebt overmocht". Israël is een volk dat God overwon omdat het door God overwonnen is in Hem, die de overwinning Israels is. Welk een ver schil te roepen buiten of op grond van het Verbond. Te naderen tot God, die Zijn hart openstelde in de Welbeminde. Volgende keer hopen we stil te staan bij de inhoud van het gebed van Jabez, waar hij bad om een rijke zegen. Wijlen ds. I. Kievit. Uit: ,,In Christus rechtvaardig". Ernstige waarschuwing Spr. waarschuwde ernstig tegen schriftkritiek, die een Herv. Kerk al zoveel schade heeft toegebracht en nu ook de Ger. Kerk ernstig bedreigt en waarmee ook de Ger. gezindte van an dere kerken te maken zal krijgen. Daardoor raakt alles op losse schroe ven, ook op onze Chr. school. Leerlingen komen in een geestelijke crisis door directe aanvallen, of door de gewekte indruk, dat ze uit „een ach tergebleven gebied" komen. Ze krijgen te maken met problemen uit boeken, van de radio en T.V. Treedt ze tege moet met de gehele Bijbel. Laat de school met den Bijbel een school met de Bijbel blijven. Maar daarmee zijn we niet klaar. Van ambtsdragers wordt verwacht, dat ze een verborgen omgang met de Heere hebben. Dit mag ook worden verwacht van hen, die voor de klas staan. Zet de kinderen geen „oud brood" voor. De bijbelvertelling moet overko men naar zijn inhoud en de vorm, waar in we hem gieten, moet onze volle aan dacht hebben. De voorbereiding en de aanbieding moet steeds weer een uiter ste inspanning vergen. En spreek dan niet over: „Geen tijd". Die tijd behoort er te zijn. Na het berouw kreeg David nieuwe kansen. De God van David biedt ook ons Chr. onderwijs die kansen nog. Wij mogen verder, we moeten verder. Wijs er de kinderen op, dat zij, die de Heere vroeg zoeken Hem ook vinden zullen, 't Is nog niet zo lang geleden, dat een sollicitant aan spr., die ook Bestuurslid van een school is, vroeg, of hij de kinderen op de noodzakelijkheid van bekering mocht wijzen, omdat dit op de Chr. school, waar hij werkte, niet was toegestaan. Hoe nu verder? Moet deze bijeen komst alleen een appèl zijn, of ver wacht U een zakelijk antwoord, vroeg spr. Sommigen zagen het stichten van een eigen organisatie als de enige weg. Spr. kon als Herv. predikant deze me ning niet delen. Ga met uw bezwaren en kritiek naar de bestaande plaats, kom met acceptabele candidaten voor bestuursorganen, ga samen op de wal len staan. Izak groef een put, de vijaid kwam; Izak groef een nieuwe put, de vijand kwam opnieuw. Izak -^roef net zolang, tot de dag kwam, waarop de put Rehoboth kon worden gegraven. Opbou-iüende kritiek noodzakelijk Evenals vorige spreker wees ds. Ko revaar op het belang van goede con tacten tussen Bestuur en personeel. Er moet gepraat worden, er moet hulp aan elkaar geboren worden, er moet opbou wende kritiek geleverd kunnen worden. Besturen laten zich vaak pas zien, als er narigheid is. Ga verder, aldus spr. in 't licht van de wederkomst van Hem, Wiens dag meer en meer nadert. De tekenen dienaan- Nog meer dan voor de scheepvaart zal de afsluiting van de haven van Dirks- land voor de toaterlozing consecmenties hebben. De haven zal na de afsluiting, waarmee per 1 maart wordt begonnen, weliswaar in verbinding staan raet het Zuiderdiep maar daarmee zal het lo- zingspunt van Dirkslands Sas naar Goe- ree-Havenhoofd worden verlegd, een meer afstand van vijf kilometer. De mo gelijkheid om bij de laagste water stand te lozen wordt daardoor geringer en dat kan voor de lozing grote conse quenties hebben. Een daarvan kan zijn dat in een natte periode de polders on voldoende kunnen worden bemalen. Door een achttal polders met een ge zamenlijke oppervlakte van 3000 ha grond wordt op de haven uitgewaterd. Alle polders doen dat met behulp van een gemaal, de haven zelf wordt na tuurlijk" geloosd. Van die polders is „De Dirkslandse Polder" het laagst ge legen en deze polder zal wanneer ze zich aandienen de gevolgen het eerst ervaren. Wanneer zo werd ons voor gerekend in een natte periode in- tensie;; in het Zuiderdiep wordt geloosd dan zal de natuurlijke waterlozing bij Goeree Havenhoofd tekort schieten wanneer een Noordwesterstorm het peil van het buitenwater in de zeearm ver hoogt. Stellendam en Goedereede even wel hebben gemalen en boezems die op een hoger peil dan die van Dirksland zijn berekend en wanneer de elemen ten samenspannen zoals bovengenoemd dan zullen de Dirkslande poldersloten en watergangen overvol staan omdat dan bij Sas niet op het Zuiderdiep kan worden geloosd. Het grondwaterpeil zal dan niet kunnen worden beheerst en zal in die periode te hoog zijn wat fu nest zal zijn voor de ten velde staande gewassen. Het Bestuur van de „Gemene uitwa- tering Dirksland", het Waterschap dat de haven beheert heeft met het oog op deze mogelijkheid bij Gedeputeerde Sta ten gepleit voor een nieuwe bemaling bij de schutsluis zodat in een natte pe riode het water tenminste in het Zui derdiep kan worden gebracht. Er werd een plan opgesteld maar G.S. zijn het Waterschap tot dusver niet terwille ge weest. Wel zijn de funderingen van de lozing bij Goeree Havenhoofd dermate stevig gemaakt dat daarop een gemaal gebouwd kan worden wanneer de ont watering van de polders rond Dirks land inderdaad in moeilijkheden komt. Daarmee hebben G.S. de verantwoorde lijkheid voor een goede lozingsmogelijk- heid op zich genomen maar in Dirks land wordt gevreesd dat men eerst heel wat hinder zal hebben moeten ondervinden eer G.S. tot de bouw van een gemaal overgaat. Het Waterschap is niet voornemens zelf een gemaal te bouwen, zij acht dat niet juist omdat gaande worden steeds duidelijker merk baar. Wijs uw kind erop, dat het niets baat, als uw een wereld vol tienen haalt en het lijdt schade aan zijn ziel. De medemenselijkheid verslaat z'n duizenden, ook bij het Chr. onderwijs. Die deugd, los van Jezus Christus, zoals Hij zich openbaarde, rechtvaardigt het bestaan van een Chr. school niet. Hoe verder? Beschaamd en toch vast beraden. En als we het biddend mogen doen met de woorden van de psalmist: „Heer, ai, maak mij Uwe wegen, door Uw Woord en Geest bekend", dan mag de Chr. onderwijzer er zeker van zijn, dat, als hij moe v/ordt, zijn hand wordt vastgehouden door de Hand van God, aldus besloot ds. Korevaar zijn rede. De voorz., ds. Jac. Vermaas, gaf de gelegenheid tot het stellen van vragen, waarvan door velen gebruik gemaakt werd. Hierbij kwam duidelijk tot uit drukking dat deze bijeenkomst slechts een getuigenis wilde zijn en dat er geen plannen bestonden een of andere orga nisatie te stichten. In zijn slotwoord wees de voorz. erop, dat de werkers bij het Chr. onderwijs getuigen dienen te zijn op de plaats waar God ze gesteld heeft. Hoewel er nog geen definitieve besluiten warefi genomen, wilde het comité binnenkort een dergelijke vergadering voor be sturen en Leraren van het VOORTGE ZET onderwijs houden. Ook wordt er gedacht aan regionale bezinningssamen- komsten. de indijking niet op haar gezag plaats vindt. De indijking vindt evenmin plaats in het kader van de Deltawet maar op grond van de Indijkingswet. De scheepvaart Ook voor de scheepvaart zal de haven haar functie verliezen. Velen ligt de tijd dat de haven druk bezocht werd nog vers in het geheugen. Meermalen is het voorgekomen dat er zo'n veertig vaar tuigen ,,kop voor" aan de kade lagen. Het bestuur van de Gemene uitwatering had al vroeg gezorgd voor goede laad- en losplaatsen en niet enkel in dit op zicht was de haven van Dirksland een unicum op Flakkee. De goede bemaling van de polders de polders rond Dirksland waren daar eerst mee was er de oorzaak van dat Dirksland haar landbouwproducten eerder kon leveren dan andere gebieden op Flakkee waar door Dirksland bekend was om haar vroege handel. Naarmate het vervoer per as in ge bruik kwam. taande de belangstelling voor de haven en weer heeft het be stuur van de Gemene Uitwatering die ontwikkeling tijdig onderkend en met het nemen van maatregelen ondervan gen. Ze gaf tegen een lage canon grond in erfpacht uit in de Spuikolk waarvan vele grotere bedrijven gebruik maak ten. Nog is in de Spuikolk de handel in landbouwprodukten geconcentreerd. De Dirkslandse landbouw verloor haar voorsprong op overig Flakkee toen ook daar gemalen werden gebouwd en voor ontwatering werd gezorgd. Spoedig zal ook het laatste schip uit de haven moe ten verdwijnen. De gemeente die de zorg voor het onderhoud van de haven binnen de kom van de gemeente had zal daardoor wat inkomsten aan havengeld derven. Wellicht kan daarvoor een com pensatie worden geclaind welke onze zegsman graag zag aangewend t.^b.v. een recreatieve voorziening aan Haring vliet of aan het Grevelingenbekken. De gemeente die voor de afvoer van het rioolwater van de haven gebruikt maakt zal overgaan tot de bouw van ri- oolwrater-zuiveringsinstallatie. Een kijkje op de haven rond de eeuwwisseling. Langs de haven bevonden zich een aantal pakhuizen, van waaruit goederen in de wachtende schepen werden geladen. De molen op de achtergrond stond op de plaats waar nu de Boezemweg op de Havendijk aansluit. Uitslagen damvereniging „Denk en Zet" te Sommelsdijk - Middelharnis van maandag 9 februari. Afdeling lï: H. Noordijk I Koese 2—0 A. v. Gulik A. Krijgsman O2 W.i V. Dongen G. Knöps 11 Afdeling III: I. Mackloet J. Verbiest 0—2 A. Vroegindeweij L. v. d. Stad afgebr. M. Breeman H. Verolme 2O F. Vis G. V. Strien 2-0 C. Holster J.i v. Binsbergen O2 Het tweede tiental van D. en Z. speel de voor de Zeeuwse Competitie tegen het eerste 10-tal van Zierikzee en ver loor met 15-5. Het eerste 10-tal van D. en Z. speelde tegen Goes II en verloor met 11-9. LANGSTEAAT Mei. S. Kopepnaal, werkzaam als kleuterleidster aan de Chr. Kleuter school te Veen (N.Br.) slaagde te 's- Hertogenbosch voor de Akte B. (hoofd leidster). OOSTFLAKKEE Inschrijving naam politieke groepe ring. Voor de op 3 juni a.s. te houden stemming voor leden van de Gemeente raad, waarvan de kandidaatstelling op 21 april plaats vindt, moet een verzoek tot inschrijving van de naam van de politieke groepering, schriftelijk wor den aangevraagd op het Centraal Stem bureau, p.a,, Gemeente-secretarie, Voorstraat 31 te Ooltgensplaat, na 24 februari doch vóór 10 maart a.s. STELLENDAM De leden van de Nederlandse vereni ging van Huisvrouwen afd. Stellendam brachten zaterdagavond j.l. met hun echtgenoten een bezoek aan de concert zaal „De Doelen" te Rotterdam, v/aar 'het wereldberoemde Don Kozakken- koor een concert gaf. Roode Kruis film. A.s., maandag 16 febr. zal er weer de jaarlijkse Roode Kruis Film gehouden worden in het „Haegse Huus". 's Middags zal er om. 4 uur een film voor de kinderen wor den vertoond, getiteld Klopjacht in Holland", terwijl 's avonds om 8 uur voor de ouderen vertoond wordt „Imi tation of Live". Toegangsprijs voor kin deren 0,50, ouderen 1,50. De afdeling Stellendam - Goedereede Ouddorp van de „Vereniging voor openbaar onderwijs", houdt haar jaar lijkse feestavond op dinsdag 17 febr. a.s. in het Haegse Huus. De Vereniging V.O.O. uit Ooltgensplaat brengt die avond het blijspel „Gieren op het nest"., Aanvang 7.30 uur. Een mooi beroep voor meisjes is dat van kleuterleidster. Het geeft voldoe ning, het geeft een ruime mate van zelfstandigheid en schept een basis voor de toekomst. In 1970'wordt er al weer een tekort aan kleuterleidsters ver wacht. Veel verenigingen voor kleuter onderwijs worden er gesticht en veel nieuwe scholen worden er gebouwd. Wil je graag kleuterleidster worden? De mogelijkheid tot studie bestaat in de onmiddellijke omgeving. Aanmelding kan geschieden aan de Kweekschool voor Kleuterleidsters „De Christelijke Vormschool", Plein Emaus 2 te Vlaar- dingen. Zie voor uitgebreide bijzonder heden de advertentie in dit nummer.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1970 | | pagina 9