iiAnoEn niEuws luchtbergen in Zeeland ^vanzielst Nieuwe rijdende winltei te Meiissant ,Communistisciie lïescliied- sclirijving' Dangifte Inkomsten belasting Wie is dit meisje 1 Zeeuv/se wandelingen COUPONS Vijfmaal een tweeling Z.O.Z. op het briefje voor de organist Toezegging verhoogde n.O.W en II.W.W. uitkeringen Fluor in drinltwater Veehouders maken zich ook ongerust Vrijdag 31 januari 1969 No. 3758 orgsterl Complete woninginrichting Sommelsdijk Overgordijnen en Vitrages INGEZONDEN )sychisch ge-1 iele meisjes het officiële i egin der op- i tenminste 1" 'i tgezet onder- Toling wordt ecursus. II' rpleeghulp i' hoofd perso- aag (tel. 070- llllllllB' de laatste zaterdag van oktober aep ik hier in Middelburg een sympo sion bijgewoond. Volgens het woorden boek is dat een wetenschappelijke bij eenkomst, waar verschillende sprekers e^ onderwerp behandelen met daarna ussie van vakgenoten. Het ging over i^liedbergen, in 't bijzonder over die Zeeland. het eigenlijk niet beter om te spre- over vluchtheuvels? Maar dat Is gnlijk ook nog een veel te verheven n voor de kleine hoogten, waarover ,sn paar artikelen wil schrijven. Niet t ik van die vergadering veel wijzer .Forden ben. Ik had tevoren de vele itekeningen die ik in de loop der ja- over dit onderwerp verzameld had eens nagezien, maar men kon me veel nieuws vertellen. Dat lag niet de zeer bekwame en deskundige ,,^kers, maar hieraan dat men nog steeds niet zeker weet waartoe deze vluchtbergen gediend hebben. De ge leerden zijn het niet met elkaar eens. De berg. 'Bij bergen denkt men aan duizenden meters hoge rotsgevaarten, heuvels zijn wat lager, maar deze aardhopen van hoogstens een meter of tien worden toch bergen genoemd, tenminste op Wal cheren, waar de meeste voorkoinen. Vraag het maar aan de kinderen „kleine guus" zegt men hier wat voor 'n hoogte dat daar ginds is. Ze zullen direct antwoorden: „O, dat is de berg". Kn als u nog wat dieper op het onder werp ingaat, zullen ze u ook vertellen, dat daar de kleine kindertjes uitkomen, huh kleine broert]es en zusjes die nog bij moeder thuis zijn. Zo was het ten minste een halve eeuw geleden. Moet je de tegenwoordige jeugd eens proberen wijs te maken Uit mijn jeugd herinner ik me nog goed hoe achter de ouderlijke woning een vluchtberg was die we nooit anders den dan kortweg: de berg. bg enkele bewijzen dat het woord de gebruikelijke naam is hebben in de namen van enkele hofsteden: tberg, Ossenberg, Konijnenberg, cksberg. Hazenberg, Berglust, Berg- ;t. Misschien zijn er nog wel meer, zijn enkele namen die me op 't ogenblik te binnen schieten. In de na bijheid ervan ligt zo'n vluchtheuvel of heeft er vroeger misschien een gelegen. O^ 't gehucht Zanddijk bij Veere was er een hofstede met een eigenaardige p|ort, zoals men hier zelden aantreft, dfe als opschrift had „La maison de h4ute montaige" (montaige is oud-Frans TOor montagne). De bewoners in de Buurt spraken haast altijd van „de nïpoie berg" inplaats van „de hoge berg" zoals toch het opschrift luidde. De inun- ;ie van 1944 heeft deze oude boerderij oest. Er vlak achter was een hoog land, vroeger misschien wel een ichtberg. Een paar minuten verder ;en er nog twee. Hier is het dus nogal 'gachtigl erder komen we de naam berg wel ■n in een binnenweg: de bergweg en jeen stuk land: de bergmeet (meet 't in verband met gemet, dat is on eer 40 are, een vlaktemaat waarmee boeren rekenen). Om te vluchten. e eerste lettergreep van het op- Wft zegt ons, dat deze hoogten dien- om er op te vluchten. Voorlopig iuden we ons nog aan de „ouderwetse" enst van de bergen: er op vluchten bij Opog water. De andere opvattingen be spreek ik ook nog. Om deze betekenis goed te begrijpen moeten we een duik in de historie ne men en ons verplaatsen in 't begin van onze jaartelling, de tijd der Romeinse Wereldheerschappij. Dat Zeeland er toen heel anders uitzag dan nu, zult u wel oegrijpen. De duinen waren er reeds en de duinstreek van Walcheren en Schou wen was zelfs bewoond. Toen woonden hier Romeins - Germaanse kooplieden, oie een druk handelsverkeer onderhiel- %n met het tegenoverliggende Britan- «p- Op het Domburgse strand zijn Ro- ^inse munten uit de Ie - 3e eeuw na wir. gevonden en ook scherven van Itompins aardewerk. Verder zijn daar in 1647 resten gevonden van een tempel der iodin Nehalennia. Vergelijken we enkele plaatsnamen uit Zeeland met die uit Sussex (Enge land), dan is er soms een merkwaardige overeenkomst: Buttinge - Buttingtonhill Schellach - Shelley, Kats en Kattendijke - Cattesfield, Borselen - Borsill, Haam stede - Hemsted. Achter deze duinwal was Zeeland een jpot moeras met hier en daar hoger jËgen schorren en daartussen flinke imen. Zo bestond Walcheren in de ïste eeuwen van onze jaartelling uit acht schofren met ertussen de wateren: Waal(inge), Pekelinge, Duvelee, Wijt- Vliet. Welsinge, Arne, Maput, Gapinge. Sommige namen bestaan nog. De Bevelanden telden zelfs dertien De hofstede „La idiaison de haute montaige" bij Veere (nu verdwenen) schorren en als enkele der meest be kende wateren noem ik: Zwake, Yerse, Duvenee, Schenge. De hoogste schoiren waren schaars bewoond. Bijzonder vei lig hadden de bewoners het er niet. De dijken die het land moesten beschermen waren laag en zwak, soms ontbraken ze helemaal. Bij hevige stormen en vooral bij springvloed was de kans groot dat hun landje onder water liep. Zo moeten we dus de toestand enigs zins voorstellen: hier en daar een pri mitief boerderijtje dat voortdurend be dreigd werd. Geen wonder dat de be woners naar een middel zochten om hun grootste vijand het water te weer staan. Dat middel lag voor de hand: men maakte in de nabijheid der hoeve een hoogte. Kwam het water opzetten en was het dan in huis niet veilig meer, dan vluchtte men op deze hoogte. Daar hadden mensen en vee nog enige kans voor de verdrinkingsdood bewaard te blijven. Bleek de hoogte te klein, dan gooide men er nog een schepje op. Bij sommige afgegraven bergen was duidelijk te zien dat ze niet ineens tot het hoogste punt waren gebracht, maar uit verschillende lagen bestaan. Tussen die lagen is soms een donkere rand, ontstaan uit vergane planten. Een bewijs dat tussen de ver schillende ophogingen een flinke tijd ruimte ligt. Misschien vindt u deze beschrijving van het ontstaan der vluchtbergen en de dienst die ze moesten verrichten wel wat al te simpel voorgesteld. In het vol gend artikel hoop ik wat dieper op deze zaak in te gaan. Middelburg. L. van Wallenburg. De winkelier de heer T. Keizer te Me- lissiant heeft zich een grotere auto ajin- geschaft. Zijn vorige auto bleek te klein, om het volledige assortiment kruide nierswaren aan zqn klanten te tonen. Dhr. Keizer is geen vreemde in deze branche. Ruim 7 jaar gaat hij de pad al op om zijn waren te verkopen, waarvan de laatste 3 jaar voor zich zelf. Zijn zaak is gevestigd in de voormali ge slagerij van dhr. Trommel. Hij is aangesloten bij de organisatie T.I.P., die de folders en reclame's verzorgt, waar door dhr. Keizer met zijn vakbekwaam heid en koopmanschap een stijgende omzet boekt. Rqdende winkel. In zijn rijdende winkel heeft hij nu het volledige assortiment kruideniers- waren, groenten en fruit, terwijl ook een diepvrieskast in de wagen is geplaatst. Alle producten zijn keurig overzich telijk opgesteld, zodat je denkt in een zelfbedieningswinkel te zijn. Het moet plezierig winkelen zijn voor de huis vrouwen van Melissant. Ze stappen uit de woning zo in de rijdende winkel en kunnen keus maken uit alles wat men nodig heeft. Geen gesjouw meer met volle tassen. De heer Keizer geeft hiermee een service aan zijn klanten die werkelijk af is. Wij wensen de ondernemer veel suc ces toe. OUDE TONGE Herdenkingsdienst. A.s. zaterdag avond, 1 febr. om 7.00 uur zal in de Ger. Gem. een herdenkingsdienst wor den gehouden. Voorganger is ds. P. Blok. PHILADELPHIA Een 35-jarige Ame rikaanse uit Philadelphia heeft voor de vijfde maal een tweeling gekregen. Vol gens de Presbyteriaanse universiteits kliniek in Philadelphia, waar Mario en Marie geboren zijn, is dit een uniek ge val in de medische geschiedenis. Mevr. Stanley de moeder van Mario en Marie, is met een caféhouder gehuwd. Zij heeft nu 13 kinderen. Geachte redactie, In uw blad van 10 jan. 1969 trof mijn bijzondere aandacht xiw art. Communistische geschiedschrijving. Gaarne zag ik het volgende commen taar daarop geplaatst waarvoor mijn hartelijke dank. Dikwijls ben ik het totaal oneens met uw politieke beschouwingen, wat op zichzelf niet belangrijk is. Dit ar tikel had echter mijn volle instemming, gedegen en juist gezien. Ik heb er een poosje over na zitten denken, er dwar relden veel gedachten door mij heen. Eén daarvan was dat het in 1968 twin tig jaar geleden was dat de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens werd opgesteld en plechtig door alle leden van de Verenigde Naties werd aanvaard. Officieel uitgegeven in vijf talen, Chinees, Russisch, Spaans, Engels en Frans, door alle landmen on derschreven. En nu na twintig jaar, doet het wat belachelijk aan, miljoenen sterven van honger, miljoenen worden vervolgd, gemarteld en gedood. En wij maar ba zelen over de Rechten van de Mens. Laten we de Sovjet Unie eens bekijken voor zover dat mogelijk is, je reinste aanfluiting. Kan er in een land dat de rechten van een ander volk op vrijheid met de laarzen treed wel gepraat worden over rechten van de mens? De processen tegen schrijvers en an dere oppositionelen spreken duidelij ke taal. Als men het begrip rechten van de mens wil beperken tot de ten uitvoerlegging van de vrijheid van ver eniging en vergadering en van menings uiting ds daar in de Sovjet Unie weinig sprake van. Recht op werk, recht op hulp bij ziekte en invaliditeit, recht op ouder domsvoorziening, recht op onderwijs, ik stel dat heel voorzichtig liggen in de Sovjet Unie misschien wel beter als in Nederland, het blijft de vraag of we deze landen met elkander kunnen vergelijken. Zeker is echter wel dat een werkloze in Latijns-Amerika heel anders zal oordelen over vergelijking in Rusland of Nederland. In hoeverre berusten onze rechten en onze vrijhe den op de uitbuiting van de ongetelde miljoenen in de wereld? Dit alles neemt niet weg dat er ook in Rusland tijden waren, (jammer genoeg zeer kort) dat de rechten van de mens meer geacht werden, of zou het beter zijn te stellen, minder in het ooglopend werden ge schonden? Korte tijd heeft Chroestsjov de schrijvers een vrijheid gelaten die doet terugdenken aan een tijd van ongekende liberalisatie. Waar we ook kijken in Oost en West de rechten van de mens worden door de overheden, al of niet van harte, afgedwongen of vrijwillig, verleend, toegestaan, zij kun nen, onder invloed van allerlei om standigheden, hetzij beperkt, hetzij af genomen worden. Het zou zinloos zijn hierover illusies te koesteren. Verankerd en onvervreemdbaar zijn ze pas als de mensen zelf over de rechten beschikken en beslissen en de ze niet als gunst van anderen ontvan gen. Toen Tsjecho-Slowakije het recht op zelfbestuur ging hanteren kwamen de Russische tanks in beweging. Het recht op een beter loon kon ook de gevestigde Franse orde, zij het afge dwongen, wü toestaan, niet het recht op zelfbestuur, zoals we hebben gezien, twee dramatische gebeurtenissen in het jaar van de rechten van de mens. Als men deze Universele Verklaring er op na leest komt men dikvrijls de woorden „alle" en „iedereen" tegen dat betekent dan niet alle mensen dn Nederland, maar „alle mensen". Voor ieder, die zoals art. 29 zegt ook pUchten heeft jegens de gemeenschap. Deze verklaring is niet zo maar op eens verschenen. Al jaren strijden mens'en tegen onderdrukking en on recht, dat onrecht was en is alleen maar te herkennen aan het besef van recht, die aan ieder mens toekomt. Recht op 'grond waarvan? Juristen en filosofen vechten daar al eeuwen over. Men spreekt van natuurlijke rechten, geboorterecht enz. heel ongelukkig ge formuleerd. Zou gemeenschapsrecht hier een betere naam zijn. Er worden veel verdragen gesloten, gebaseerd op de rechten van de mens, mooie lijsten van mooi vsdt papier. Dat we daar eindelijk eens iets mee moes ten gaan doen, voor onszelf en zeer ze ker voor de minste onzer broeders. Het zou wel eens op vreselijk verzet kunnen stuiten van hen die rechten uitmeten en beperken al naar gelang het hun goed dunkt. Het zou kunnen zijn dat in Oost en West de mensen zich niet daarbij blijven neerliggen. De wereld toetsen aan de Rechten van de mens, dat zal een revolutie vragen welke zijn weerga niet heeft. Een omwenteling die feitelijk al aan de gang ds, gemaakt door miljoenen mensen, een omwente ling naar democratie. Want de demo cratie waarvan in de Rechten van de mens sprake is, is er nog lang niet. Als deze door gaat schijnen zal zij onvergeeflijk zijn voor degene die haar glans heeft gezien. Geachte redaktie dit waren slechts wat mijmeringen tussen licht en don ker, over uw artikel. Een zeer vluch tige rimpeling op de oceaan der mens heid. U hartelijk dankend voor de plaatsing. Hoogachtend, G. V. Rossum Rozenlaan 11, Spijkenisse 't Moet (echt waar) gebeurd zijn. Een organist, genaamd X en laten we zeggen uit de plaats A, had grote belangstelling voor alles wat op muzikaal gebied te berde werd gebracht. Op een avond las hij een advertentie in de krant waarin een fagot te koop werd aangeboden. Onze vriend had weleens van zo'n muziekinstrument gehoord, maar het rechte wist hij er toch niet van. Hij raadpleegde de plaat selijke predikant: „zeg dominee, weet u wat een fagot is?". Dat is een muziekinstrunient", zei de predikant. De heer X was met dit antwoord niet tevreden en vroeg verder. „Wat voor soort en welke muziek geeft zo'n ding". „Dat weet ik ook niet broeder, maar ik zal het voor je nazien, je hoort er meer van". „Liefst zo vlug mogelijk", zei de organist. „Dat beloof ii je", was het antwoord van de predikant. Zondagmorgen. De dominee keek nog even zijn preek na en maakte het briefje voor de orga nist gereed. Hij schrok. O ja, da's waar ook, helemaal vergeten om voor broeder X na te zien wat nu eigenlijk een fagot ds. Wacht ,dacht de predikant, ik schrijf het even achterop het briefje. Zo gezegd, zo gedaan. Ter verduidelijking schreef hij onder de laatste psalm nog gauw Z.O.Z. (zie omme zijde). De zaak toch nog aardig gered, dacht do minee. Als gewoonlijk kreeg de or ganist het briefje door de koster bezorgd. Hij keek het vlug even nawat staat hier nu: z.o.z. Daar begreep hij niets van. Vra gen ging ook niet meer, want hij moest vlug gaan spelen, de men sen kwamen de kerk al binnen, 't Voorspel was er al bijna bij in geschoten. De hele morgen hoor de hij niets van de preek. Hij zat maar te piekeren: „wat be doeld dominee nu toch met dat Z.O.Z." De dienst liep teneinde en gelukkigdaar ging hem een licht op. Hij wist het. Dominee gaf de laatste psalm op. Het or gel zweeg. Iedereen keek naar boven. Dat is nog nooit gebeurd. Wat zou er met broeder X aan de hand zijnHet bleef stü. Een gemeentelid zette in, de rest volgde. Toen de kerk uitging speelde hij als gewoonlijk een toepasselijk vers. Dominee, kerkeraad en organist waren gelijk bij de uitgang. „De zaak nog juist op tijd gered, do minee", zei de organist. Zijn ge zicht glunderde. Wat bedoeld u, vroeg de predikant verbaasd. Ja dominee, dat ik nog juist op tijd aan uw verzoek kon voldoen. De gehele morgen heb ik in de war gezeten met die letters z.o.z. on der de laatste psalm. Op het al- i lerlaatste moment had ik het door. Wel broeder wat hebt u 'i daar dan uit opgemaakt, vroeg de predikant, nog steeds zeer verbaasd enbenieuwd: Wel dominee, u bedoelde toch „Zon- 'i der Orgel Zingen!" Nu voor het jaar 1968 de inkomens grens voor het opleggen van een aan slag I.B. is verhoogd tot f 15.000,zul len vele contribuabelen geen aangifte noch een aanslag meer ontvangen. Voor diegenen voor wie de Wet I.B. nog niet helemaal een open boek is, omdat zij er in hun dagelijks werk helemaal niet dan wel nauwelijks mee omgaan, zij medegedeeld dat het kan voorkomen dat b.v. door toepassing van het bijzondere tarief Loonbelasting meer loonbelasting is ingehouden dan aan inkomstenbelasting verschuldigd zou zijn, indien een aanslag inkomsten belasting zou worden opgelegd. Het zelfde geldt voor wijziging van de ta riefgroep wegens geboorte van een kind in de loop van het jaar, de aan wezigheid van buitengewone lasten, etc. Zij doen er goed aan om in zo'n ge val zelf een aangiftebiljet I.B. te vra gen, omdat artikel 65 lid 1 letter b van de Wet I.B. 1964 voorschrijft dat wél een aanslag wordt opgelegd onder ver rekening van de ingehouden loonbe lasting: „indien de verrekenbare voor heffingen de verschuldigde belasting zowel met meer dan 5 °/o als men ten minste f 25,te boven gaan, mits de belastingplichtige binnen het Rijk woont en bij een aangifte om vaststelling van een aanslag verzoekt." (Orgaan Bond Personeel Rijksbelastingen) Wegens verhoogde prijsontwikkelin gen heeft minister Rooi vink van soci ale zaken en volksgezondheid dinsdag bij de behandeling van de begroting van zijn departement in de Tweede Kamer toegezegd, dat uiterlijk 1 april a,s, en wellicht nog eerder AOW- en AWW-uitkeringen met drie procent zullen worden verhoogd. Het is bo vendien niet onwaarschijnlijk dat tegen het einde van het jaar omstreeks no vember, een tweede verhoging zal vol gen. Het is al weer enkele weken geleden dat we de laatste kinder-foto plaatsten. Het kleine meisje bleek Silvia Kievit te zijn. Süvia is 3 jaar en woont Wa terweg 87 te Middelhamis. Mevrouw Kievit uit Nieuwe Tonge, Silvia's oma was zo vriendelijk ons de naam bekend te maken, Silvia is haar enige klein dochter. Ook de andere oma, mevrouw Langbroek xiit Middelharnis schreef een aardige reactie; zij vond het wat leuk om de kleine Süvia plotseling in de krant te zien. Ze werd gefotografeerd in de Pr. Bemhardlaan terwijl ze bij oma op visite was. Hartelijk dank voor de ontvangen reacties en graag zullen we weer de naam van het meisje op de nieuwe foto van u horen! In het blad „Melk", 14 daags voor lichtingsblad voor de melkhouderij, van 25 jan. j.l. lazen wij, dat de vee houders zich ook ongerust maken over de toevoeging van fluor in drinkwater voor hun vee. Zij achten het van groot belang, dat er meer gegevens over ko men. Het blad schrijft: „Het is niet mijn bedoeling het voor of tegen te bespreken van het mengen van fluor in het drinkwater, dat door verschillende waterleidingmaatschap pijen gedaan wordt of zal worden. Niet temin is het virel interessant om de vraag te stellen of de overheid nu wel geroepen is ons allen een dergelijk agressief element in het drinkwater te verschaffen. Of het voor het gebit van de kinderen gewenst is fluor in het drinkwater te mengen, daarover zijn de deskundigen niet eenstemmig in hun oordeel. Wij boeren hebben er wel recht op dat dit vraagstuk is opgelost voordat men verder gaat met deze ex perimenten. Onder onze leden zullen er velen zijn die letterlijk wonen on der de rook van grote industrieën en daarvan de gevolgen ondervinden. De schoorstenen van de industrieën ver ontreinigen de lucht namelijk niet al leen met roet, maar ook met fluorver- bindingen. Het is bekend dat dit scha delijk is voor de gezondheid van het vee. Vooral op het gebit en het ge beente van de dieren heeft het een verkeerde uitwerking waardoor de le vensduur sterk verkort wordt. Men kan zich dan ook afvragen wat de uitwer king is van drinkwater waaraan fluor is toegevoegd op ons vee tijdens het winterseizoen. Nu het vee in de mees te stallen iiit drinkbakjes drinkt, is het bijna regel dat die stallen op het wa terleidingnet zijn aangesloten. Ook in de moderne varkensstallen wordt bij na uitsluitend leidingwater gebruikt. Om die reden lijkt het mij een dwin gende eis dat onze organisaties het on derzoek op dit terrein op gang bren gen. Wie in dit geval de kat de bel aanbindt is niet belangrijk, wel dét het gebeurt. Zou blijken dat toevoeging van fluor aan het drinkwater minder goed is voor ons vee, dan zullen we een stap terug moeten doen en het water voor ons vee ergens anders moeten halen. Dat vraagt echter weer extra voorzie ningen en dus kosten. Bovendien zal het niet zo eenvoudig zijn om aan goed drinkwater te komen. Water uit vaarten en sloten is vaak niet zuiver genoeg en bij vorst loopt de kwaliteit nog meer terug. Men zou dan weer van welwater gebruik moeten maken, als het tenminste niet te zout is of te veel ijzer bevat. Voorts is het dan nodig een pompinstallatie aan te schaffen en het water onder druk te brengen via een hooggelegen water reservoir of een windketel. Deze op somming van voorzieningen maakt u wel duidelijk dat het niet eenvoudig zal zijn om weer terug te schakelen. Dit alles overdenkend brengt ons tot de slotsom dat het voor de west-neder- landse boeren van groot belang is dat er meer gegevens komen over de in vloed die fluor in het drinkwater op ons vee heeft. Zou die invloed nadelig zijn, dan is dat voor ons veehouders van dubbele betekenis." MIDDELHARNIS Enquête over Bijbellezen Onder leden van Geref. kerk In „Centraal Weekblad" lazen wij een kort verslagje geschreven door ds. P. Schravendeel, pastor loei der Geref. kerk te Middelhamis, over het op de laatste vergadering van gemeenteleden gehouden onderzoek over het Bijbel lezen in huis. In groepen werden vra gen besproken over het christelijk le ven van nu, een 'groep van deze vra gen concentreerde zich op het gebruik en de werking van de Bijbel in onze huizen. De vragengroep luidde als volgt: Hoe speelt de Bijbel in onze huizen een rol? a. In de lezing aan tafel? b. In een dagelijks lezen? c. In persoonlijk lezen? d. Geeft het gelezene aanleiding tot vragen of nabespreking? e. Gebruikt u ook hulpmiddelen (ka lender dagboek leesrooster, enz. en wat zijn uw ervaringen daarmee? b. Gebruikt u ook andere vertalingen? g. Leest u van Genesis tot Openba ringen, of geeft u aan een andere me thode de voorkeur? h. Wat voor vragen stellen de kinderen en wat voor antwoorden geeft u? i. Wat zijn de voornaamste christelij ke waarden, die u aan uw kinderen wilt meegeven? Een paar van deze vragen geven wel aanleiding tot een nadere toelichting. Maar omdat de deelnemers die ook niet hadden, geef ik eerst een resumé van de gegeven antwoorden. Het bleek dat de Bybel vooral in de lezing aan tafel functioneerde. Persoonlijke lezing was zeldzaam, het persoonlijk gebruik van een dagboek kwam wel voor. Het hou den van een dagsluiting bleek geen ge woonte. Ook andere vertalingen bleken niet in trek. Als hulpmiddelen werden vooral ka lender en dagboek genoemd, (hoewel niet ieder ze als hulpmiddelen bevredi gend vond). Uiteraard functioneert naast de Bijbel in vele gezirmen de kinder bijbel. De gebruikte hulpmiddelen be palen in veel gevallen ook de lees methode: men leest de door kalender of dagboek aangegeven gedeelten. An deren lezen de Bijbel niet aan één stuk door, maar wel een bijbelboek als geheel. Navraag of -bespreking komt soms voor, hangt ook sterk samen met de samenstelling van het gezin. De daar bij gestelde vragen bleken niet uni form. Tot zover deze samenvatting van ds. Schravendeel. OUDE TONGE Cursus. De Gezamenlijke Afdeling N.V..V zal een cursus houden over het onderwerp: „Wet op de Arbeidsonge schiktheid", de cursus wordt ingeleid door de heer Madlener, medewerker Sociale Verzekering van het N.V.V. Op maandag 17 februari 's avonds om half acht in de C.C.H. Brak Julianastraat te Oude Tonge. Stille omgang. Op zaterdag zal, ge organiseerd door het massagraf comi té te Oude Tonge, een stille omgang plaats hebben, de stoet gaat vanaf de Ned. Herv. Kerk des nam. 3.30 uur door de Voorstraat, Oostdijk, naar het massagraf op de Zuiddijk waar bloe men in de kelken zullen worden ge plaatst.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1969 | | pagina 9