iiAnoEn niEuws
luchtbergen in Zeeland
^vanzielst
Nieuwe
rijdende winltei
te Meiissant
,Communistisciie
lïescliied-
sclirijving'
Dangifte Inkomsten
belasting
Wie is dit meisje
1
Zeeuv/se wandelingen
COUPONS
Vijfmaal
een tweeling
Z.O.Z. op
het briefje voor
de organist
Toezegging verhoogde
n.O.W en II.W.W.
uitkeringen
Fluor in drinltwater
Veehouders
maken zich ook
ongerust
Vrijdag 31 januari 1969
No. 3758
orgsterl
Complete woninginrichting
Sommelsdijk
Overgordijnen en Vitrages
INGEZONDEN
)sychisch ge-1
iele meisjes
het officiële i
egin der op- i
tenminste 1" 'i
tgezet onder-
Toling wordt
ecursus. II'
rpleeghulp i'
hoofd perso-
aag (tel. 070-
llllllllB'
de laatste zaterdag van oktober
aep ik hier in Middelburg een sympo
sion bijgewoond. Volgens het woorden
boek is dat een wetenschappelijke bij
eenkomst, waar verschillende sprekers
e^ onderwerp behandelen met daarna
ussie van vakgenoten. Het ging over
i^liedbergen, in 't bijzonder over die
Zeeland.
het eigenlijk niet beter om te spre-
over vluchtheuvels? Maar dat Is
gnlijk ook nog een veel te verheven
n voor de kleine hoogten, waarover
,sn paar artikelen wil schrijven. Niet
t ik van die vergadering veel wijzer
.Forden ben. Ik had tevoren de vele
itekeningen die ik in de loop der ja-
over dit onderwerp verzameld had
eens nagezien, maar men kon me
veel nieuws vertellen. Dat lag niet
de zeer bekwame en deskundige
,,^kers, maar hieraan dat men nog
steeds niet zeker weet waartoe deze
vluchtbergen gediend hebben. De ge
leerden zijn het niet met elkaar eens.
De berg.
'Bij bergen denkt men aan duizenden
meters hoge rotsgevaarten, heuvels zijn
wat lager, maar deze aardhopen van
hoogstens een meter of tien worden
toch bergen genoemd, tenminste op Wal
cheren, waar de meeste voorkoinen.
Vraag het maar aan de kinderen
„kleine guus" zegt men hier wat voor
'n hoogte dat daar ginds is. Ze zullen
direct antwoorden: „O, dat is de berg".
Kn als u nog wat dieper op het onder
werp ingaat, zullen ze u ook vertellen,
dat daar de kleine kindertjes uitkomen,
huh kleine broert]es en zusjes die nog
bij moeder thuis zijn. Zo was het ten
minste een halve eeuw geleden. Moet je
de tegenwoordige jeugd eens proberen
wijs te maken
Uit mijn jeugd herinner ik me nog
goed hoe achter de ouderlijke woning
een vluchtberg was die we nooit anders
den dan kortweg: de berg.
bg enkele bewijzen dat het woord
de gebruikelijke naam is hebben
in de namen van enkele hofsteden:
tberg, Ossenberg, Konijnenberg,
cksberg. Hazenberg, Berglust, Berg-
;t. Misschien zijn er nog wel meer,
zijn enkele namen die me op 't
ogenblik te binnen schieten. In de na
bijheid ervan ligt zo'n vluchtheuvel of
heeft er vroeger misschien een gelegen.
O^ 't gehucht Zanddijk bij Veere was er
een hofstede met een eigenaardige
p|ort, zoals men hier zelden aantreft,
dfe als opschrift had „La maison de
h4ute montaige" (montaige is oud-Frans
TOor montagne). De bewoners in de
Buurt spraken haast altijd van „de
nïpoie berg" inplaats van „de hoge berg"
zoals toch het opschrift luidde. De inun-
;ie van 1944 heeft deze oude boerderij
oest. Er vlak achter was een hoog
land, vroeger misschien wel een
ichtberg. Een paar minuten verder
;en er nog twee. Hier is het dus nogal
'gachtigl
erder komen we de naam berg wel
■n in een binnenweg: de bergweg en
jeen stuk land: de bergmeet (meet
't in verband met gemet, dat is on
eer 40 are, een vlaktemaat waarmee
boeren rekenen).
Om te vluchten.
e eerste lettergreep van het op-
Wft zegt ons, dat deze hoogten dien-
om er op te vluchten. Voorlopig
iuden we ons nog aan de „ouderwetse"
enst van de bergen: er op vluchten bij
Opog water. De andere opvattingen be
spreek ik ook nog.
Om deze betekenis goed te begrijpen
moeten we een duik in de historie ne
men en ons verplaatsen in 't begin van
onze jaartelling, de tijd der Romeinse
Wereldheerschappij. Dat Zeeland er toen
heel anders uitzag dan nu, zult u wel
oegrijpen. De duinen waren er reeds en
de duinstreek van Walcheren en Schou
wen was zelfs bewoond. Toen woonden
hier Romeins - Germaanse kooplieden,
oie een druk handelsverkeer onderhiel-
%n met het tegenoverliggende Britan-
«p- Op het Domburgse strand zijn Ro-
^inse munten uit de Ie - 3e eeuw na
wir. gevonden en ook scherven van
Itompins aardewerk. Verder zijn daar in
1647 resten gevonden van een tempel
der iodin Nehalennia.
Vergelijken we enkele plaatsnamen
uit Zeeland met die uit Sussex (Enge
land), dan is er soms een merkwaardige
overeenkomst: Buttinge - Buttingtonhill
Schellach - Shelley, Kats en Kattendijke
- Cattesfield, Borselen - Borsill, Haam
stede - Hemsted.
Achter deze duinwal was Zeeland een
jpot moeras met hier en daar hoger
jËgen schorren en daartussen flinke
imen. Zo bestond Walcheren in de
ïste eeuwen van onze jaartelling uit
acht schofren met ertussen de wateren:
Waal(inge), Pekelinge, Duvelee, Wijt-
Vliet. Welsinge, Arne, Maput, Gapinge.
Sommige namen bestaan nog.
De Bevelanden telden zelfs dertien
De hofstede „La idiaison de haute
montaige" bij Veere (nu verdwenen)
schorren en als enkele der meest be
kende wateren noem ik: Zwake, Yerse,
Duvenee, Schenge. De hoogste schoiren
waren schaars bewoond. Bijzonder vei
lig hadden de bewoners het er niet. De
dijken die het land moesten beschermen
waren laag en zwak, soms ontbraken ze
helemaal. Bij hevige stormen en vooral
bij springvloed was de kans groot dat
hun landje onder water liep.
Zo moeten we dus de toestand enigs
zins voorstellen: hier en daar een pri
mitief boerderijtje dat voortdurend be
dreigd werd. Geen wonder dat de be
woners naar een middel zochten om
hun grootste vijand het water te weer
staan. Dat middel lag voor de hand:
men maakte in de nabijheid der hoeve
een hoogte. Kwam het water opzetten
en was het dan in huis niet veilig meer,
dan vluchtte men op deze hoogte. Daar
hadden mensen en vee nog enige kans
voor de verdrinkingsdood bewaard te
blijven.
Bleek de hoogte te klein, dan gooide
men er nog een schepje op. Bij sommige
afgegraven bergen was duidelijk te zien
dat ze niet ineens tot het hoogste punt
waren gebracht, maar uit verschillende
lagen bestaan. Tussen die lagen is soms
een donkere rand, ontstaan uit vergane
planten. Een bewijs dat tussen de ver
schillende ophogingen een flinke tijd
ruimte ligt.
Misschien vindt u deze beschrijving
van het ontstaan der vluchtbergen en
de dienst die ze moesten verrichten wel
wat al te simpel voorgesteld. In het vol
gend artikel hoop ik wat dieper op deze
zaak in te gaan.
Middelburg. L. van Wallenburg.
De winkelier de heer T. Keizer te Me-
lissiant heeft zich een grotere auto ajin-
geschaft. Zijn vorige auto bleek te klein,
om het volledige assortiment kruide
nierswaren aan zqn klanten te tonen.
Dhr. Keizer is geen vreemde in deze
branche. Ruim 7 jaar gaat hij de pad al
op om zijn waren te verkopen, waarvan
de laatste 3 jaar voor zich zelf.
Zijn zaak is gevestigd in de voormali
ge slagerij van dhr. Trommel. Hij is
aangesloten bij de organisatie T.I.P., die
de folders en reclame's verzorgt, waar
door dhr. Keizer met zijn vakbekwaam
heid en koopmanschap een stijgende
omzet boekt.
Rqdende winkel.
In zijn rijdende winkel heeft hij nu
het volledige assortiment kruideniers-
waren, groenten en fruit, terwijl ook een
diepvrieskast in de wagen is geplaatst.
Alle producten zijn keurig overzich
telijk opgesteld, zodat je denkt in een
zelfbedieningswinkel te zijn. Het moet
plezierig winkelen zijn voor de huis
vrouwen van Melissant. Ze stappen uit
de woning zo in de rijdende winkel en
kunnen keus maken uit alles wat men
nodig heeft. Geen gesjouw meer met
volle tassen.
De heer Keizer geeft hiermee een
service aan zijn klanten die werkelijk
af is.
Wij wensen de ondernemer veel suc
ces toe.
OUDE TONGE
Herdenkingsdienst. A.s. zaterdag
avond, 1 febr. om 7.00 uur zal in de
Ger. Gem. een herdenkingsdienst wor
den gehouden. Voorganger is ds. P.
Blok.
PHILADELPHIA Een 35-jarige Ame
rikaanse uit Philadelphia heeft voor de
vijfde maal een tweeling gekregen. Vol
gens de Presbyteriaanse universiteits
kliniek in Philadelphia, waar Mario en
Marie geboren zijn, is dit een uniek ge
val in de medische geschiedenis. Mevr.
Stanley de moeder van Mario en Marie,
is met een caféhouder gehuwd. Zij heeft
nu 13 kinderen.
Geachte redactie,
In uw blad van 10 jan. 1969 trof
mijn bijzondere aandacht xiw art.
Communistische geschiedschrijving.
Gaarne zag ik het volgende commen
taar daarop geplaatst waarvoor mijn
hartelijke dank.
Dikwijls ben ik het totaal oneens
met uw politieke beschouwingen, wat
op zichzelf niet belangrijk is. Dit ar
tikel had echter mijn volle instemming,
gedegen en juist gezien. Ik heb er een
poosje over na zitten denken, er dwar
relden veel gedachten door mij heen.
Eén daarvan was dat het in 1968 twin
tig jaar geleden was dat de Universele
Verklaring van de Rechten van de
Mens werd opgesteld en plechtig door
alle leden van de Verenigde Naties
werd aanvaard. Officieel uitgegeven in
vijf talen, Chinees, Russisch, Spaans,
Engels en Frans, door alle landmen on
derschreven.
En nu na twintig jaar, doet het wat
belachelijk aan, miljoenen sterven van
honger, miljoenen worden vervolgd,
gemarteld en gedood. En wij maar ba
zelen over de Rechten van de Mens.
Laten we de Sovjet Unie eens bekijken
voor zover dat mogelijk is, je reinste
aanfluiting.
Kan er in een land dat de rechten
van een ander volk op vrijheid met de
laarzen treed wel gepraat worden over
rechten van de mens?
De processen tegen schrijvers en an
dere oppositionelen spreken duidelij
ke taal. Als men het begrip rechten
van de mens wil beperken tot de ten
uitvoerlegging van de vrijheid van ver
eniging en vergadering en van menings
uiting ds daar in de Sovjet Unie weinig
sprake van.
Recht op werk, recht op hulp bij
ziekte en invaliditeit, recht op ouder
domsvoorziening, recht op onderwijs,
ik stel dat heel voorzichtig liggen in de
Sovjet Unie misschien wel beter als
in Nederland, het blijft de vraag of
we deze landen met elkander kunnen
vergelijken. Zeker is echter wel dat
een werkloze in Latijns-Amerika heel
anders zal oordelen over vergelijking
in Rusland of Nederland. In hoeverre
berusten onze rechten en onze vrijhe
den op de uitbuiting van de ongetelde
miljoenen in de wereld? Dit alles neemt
niet weg dat er ook in Rusland tijden
waren, (jammer genoeg zeer kort) dat
de rechten van de mens meer geacht
werden, of zou het beter zijn te stellen,
minder in het ooglopend werden ge
schonden? Korte tijd heeft Chroestsjov
de schrijvers een vrijheid gelaten die
doet terugdenken aan een tijd van
ongekende liberalisatie. Waar we ook
kijken in Oost en West de rechten van
de mens worden door de overheden,
al of niet van harte, afgedwongen of
vrijwillig, verleend, toegestaan, zij kun
nen, onder invloed van allerlei om
standigheden, hetzij beperkt, hetzij af
genomen worden. Het zou zinloos zijn
hierover illusies te koesteren.
Verankerd en onvervreemdbaar zijn
ze pas als de mensen zelf over de
rechten beschikken en beslissen en de
ze niet als gunst van anderen ontvan
gen. Toen Tsjecho-Slowakije het recht
op zelfbestuur ging hanteren kwamen
de Russische tanks in beweging. Het
recht op een beter loon kon ook de
gevestigde Franse orde, zij het afge
dwongen, wü toestaan, niet het recht op
zelfbestuur, zoals we hebben gezien,
twee dramatische gebeurtenissen in het
jaar van de rechten van de mens.
Als men deze Universele Verklaring
er op na leest komt men dikvrijls de
woorden „alle" en „iedereen" tegen
dat betekent dan niet alle mensen dn
Nederland, maar „alle mensen". Voor
ieder, die zoals art. 29 zegt ook pUchten
heeft jegens de gemeenschap.
Deze verklaring is niet zo maar op
eens verschenen. Al jaren strijden
mens'en tegen onderdrukking en on
recht, dat onrecht was en is alleen
maar te herkennen aan het besef van
recht, die aan ieder mens toekomt.
Recht op 'grond waarvan? Juristen en
filosofen vechten daar al eeuwen over.
Men spreekt van natuurlijke rechten,
geboorterecht enz. heel ongelukkig ge
formuleerd. Zou gemeenschapsrecht
hier een betere naam zijn.
Er worden veel verdragen gesloten,
gebaseerd op de rechten van de mens,
mooie lijsten van mooi vsdt papier. Dat
we daar eindelijk eens iets mee moes
ten gaan doen, voor onszelf en zeer ze
ker voor de minste onzer broeders. Het
zou wel eens op vreselijk verzet kunnen
stuiten van hen die rechten uitmeten
en beperken al naar gelang het hun
goed dunkt. Het zou kunnen zijn dat
in Oost en West de mensen zich niet
daarbij blijven neerliggen. De wereld
toetsen aan de Rechten van de mens,
dat zal een revolutie vragen welke zijn
weerga niet heeft. Een omwenteling
die feitelijk al aan de gang ds, gemaakt
door miljoenen mensen, een omwente
ling naar democratie. Want de demo
cratie waarvan in de Rechten van de
mens sprake is, is er nog lang niet.
Als deze door gaat schijnen zal zij
onvergeeflijk zijn voor degene die haar
glans heeft gezien.
Geachte redaktie dit waren slechts
wat mijmeringen tussen licht en don
ker, over uw artikel. Een zeer vluch
tige rimpeling op de oceaan der mens
heid. U hartelijk dankend voor de
plaatsing. Hoogachtend,
G. V. Rossum
Rozenlaan 11, Spijkenisse
't Moet (echt waar) gebeurd
zijn.
Een organist, genaamd X en
laten we zeggen uit de plaats
A, had grote belangstelling voor
alles wat op muzikaal gebied te
berde werd gebracht. Op een
avond las hij een advertentie in
de krant waarin een fagot te
koop werd aangeboden. Onze
vriend had weleens van zo'n
muziekinstrument gehoord, maar
het rechte wist hij er toch niet
van. Hij raadpleegde de plaat
selijke predikant: „zeg dominee,
weet u wat een fagot is?". Dat is
een muziekinstrunient", zei de
predikant. De heer X was met
dit antwoord niet tevreden en
vroeg verder. „Wat voor soort
en welke muziek geeft zo'n
ding". „Dat weet ik ook niet
broeder, maar ik zal het voor je
nazien, je hoort er meer van".
„Liefst zo vlug mogelijk", zei de
organist. „Dat beloof ii je", was
het antwoord van de predikant.
Zondagmorgen. De dominee
keek nog even zijn preek na en
maakte het briefje voor de orga
nist gereed. Hij schrok. O ja,
da's waar ook, helemaal vergeten
om voor broeder X na te zien
wat nu eigenlijk een fagot ds.
Wacht ,dacht de predikant, ik
schrijf het even achterop het
briefje. Zo gezegd, zo gedaan.
Ter verduidelijking schreef hij
onder de laatste psalm nog gauw
Z.O.Z. (zie omme zijde). De zaak
toch nog aardig gered, dacht do
minee.
Als gewoonlijk kreeg de or
ganist het briefje door de koster
bezorgd. Hij keek het vlug even
nawat staat hier nu: z.o.z.
Daar begreep hij niets van. Vra
gen ging ook niet meer, want hij
moest vlug gaan spelen, de men
sen kwamen de kerk al binnen,
't Voorspel was er al bijna bij in
geschoten. De hele morgen hoor
de hij niets van de preek. Hij
zat maar te piekeren: „wat be
doeld dominee nu toch met dat
Z.O.Z." De dienst liep teneinde en
gelukkigdaar ging hem een
licht op. Hij wist het. Dominee
gaf de laatste psalm op. Het or
gel zweeg. Iedereen keek naar
boven. Dat is nog nooit gebeurd.
Wat zou er met broeder X aan
de hand zijnHet bleef stü.
Een gemeentelid zette in, de rest
volgde. Toen de kerk uitging
speelde hij als gewoonlijk een
toepasselijk vers.
Dominee, kerkeraad en organist
waren gelijk bij de uitgang. „De
zaak nog juist op tijd gered, do
minee", zei de organist. Zijn ge
zicht glunderde. Wat bedoeld u,
vroeg de predikant verbaasd. Ja
dominee, dat ik nog juist op tijd
aan uw verzoek kon voldoen. De
gehele morgen heb ik in de war
gezeten met die letters z.o.z. on
der de laatste psalm. Op het al-
i lerlaatste moment had ik het
door. Wel broeder wat hebt u
'i daar dan uit opgemaakt, vroeg
de predikant, nog steeds zeer
verbaasd enbenieuwd: Wel
dominee, u bedoelde toch „Zon-
'i der Orgel Zingen!"
Nu voor het jaar 1968 de inkomens
grens voor het opleggen van een aan
slag I.B. is verhoogd tot f 15.000,zul
len vele contribuabelen geen aangifte
noch een aanslag meer ontvangen.
Voor diegenen voor wie de Wet I.B.
nog niet helemaal een open boek is,
omdat zij er in hun dagelijks werk
helemaal niet dan wel nauwelijks mee
omgaan, zij medegedeeld dat het kan
voorkomen dat b.v. door toepassing
van het bijzondere tarief Loonbelasting
meer loonbelasting is ingehouden dan
aan inkomstenbelasting verschuldigd
zou zijn, indien een aanslag inkomsten
belasting zou worden opgelegd. Het
zelfde geldt voor wijziging van de ta
riefgroep wegens geboorte van een
kind in de loop van het jaar, de aan
wezigheid van buitengewone lasten, etc.
Zij doen er goed aan om in zo'n ge
val zelf een aangiftebiljet I.B. te vra
gen, omdat artikel 65 lid 1 letter b van
de Wet I.B. 1964 voorschrijft dat wél
een aanslag wordt opgelegd onder ver
rekening van de ingehouden loonbe
lasting: „indien de verrekenbare voor
heffingen de verschuldigde belasting
zowel met meer dan 5 °/o als men ten
minste f 25,te boven gaan, mits de
belastingplichtige binnen het Rijk woont
en bij een aangifte om vaststelling van
een aanslag verzoekt."
(Orgaan Bond Personeel
Rijksbelastingen)
Wegens verhoogde prijsontwikkelin
gen heeft minister Rooi vink van soci
ale zaken en volksgezondheid dinsdag
bij de behandeling van de begroting
van zijn departement in de Tweede
Kamer toegezegd, dat uiterlijk 1 april
a,s, en wellicht nog eerder AOW-
en AWW-uitkeringen met drie procent
zullen worden verhoogd. Het is bo
vendien niet onwaarschijnlijk dat tegen
het einde van het jaar omstreeks no
vember, een tweede verhoging zal vol
gen.
Het is al weer enkele weken geleden
dat we de laatste kinder-foto plaatsten.
Het kleine meisje bleek Silvia Kievit
te zijn. Süvia is 3 jaar en woont Wa
terweg 87 te Middelhamis. Mevrouw
Kievit uit Nieuwe Tonge, Silvia's oma
was zo vriendelijk ons de naam bekend
te maken, Silvia is haar enige klein
dochter. Ook de andere oma, mevrouw
Langbroek xiit Middelharnis schreef
een aardige reactie; zij vond het wat
leuk om de kleine Süvia plotseling in
de krant te zien. Ze werd gefotografeerd
in de Pr. Bemhardlaan terwijl ze bij
oma op visite was. Hartelijk dank voor
de ontvangen reacties en graag zullen
we weer de naam van het meisje op de
nieuwe foto van u horen!
In het blad „Melk", 14 daags voor
lichtingsblad voor de melkhouderij,
van 25 jan. j.l. lazen wij, dat de vee
houders zich ook ongerust maken over
de toevoeging van fluor in drinkwater
voor hun vee. Zij achten het van groot
belang, dat er meer gegevens over ko
men. Het blad schrijft:
„Het is niet mijn bedoeling het voor
of tegen te bespreken van het mengen
van fluor in het drinkwater, dat door
verschillende waterleidingmaatschap
pijen gedaan wordt of zal worden. Niet
temin is het virel interessant om de
vraag te stellen of de overheid nu wel
geroepen is ons allen een dergelijk
agressief element in het drinkwater te
verschaffen. Of het voor het gebit van
de kinderen gewenst is fluor in het
drinkwater te mengen, daarover zijn
de deskundigen niet eenstemmig in hun
oordeel. Wij boeren hebben er wel
recht op dat dit vraagstuk is opgelost
voordat men verder gaat met deze ex
perimenten. Onder onze leden zullen
er velen zijn die letterlijk wonen on
der de rook van grote industrieën en
daarvan de gevolgen ondervinden. De
schoorstenen van de industrieën ver
ontreinigen de lucht namelijk niet al
leen met roet, maar ook met fluorver-
bindingen. Het is bekend dat dit scha
delijk is voor de gezondheid van het
vee. Vooral op het gebit en het ge
beente van de dieren heeft het een
verkeerde uitwerking waardoor de le
vensduur sterk verkort wordt. Men kan
zich dan ook afvragen wat de uitwer
king is van drinkwater waaraan fluor
is toegevoegd op ons vee tijdens het
winterseizoen. Nu het vee in de mees
te stallen iiit drinkbakjes drinkt, is het
bijna regel dat die stallen op het wa
terleidingnet zijn aangesloten. Ook in
de moderne varkensstallen wordt bij
na uitsluitend leidingwater gebruikt.
Om die reden lijkt het mij een dwin
gende eis dat onze organisaties het on
derzoek op dit terrein op gang bren
gen. Wie in dit geval de kat de bel
aanbindt is niet belangrijk, wel dét het
gebeurt.
Zou blijken dat toevoeging van fluor
aan het drinkwater minder goed is
voor ons vee, dan zullen we een stap
terug moeten doen en het water voor
ons vee ergens anders moeten halen.
Dat vraagt echter weer extra voorzie
ningen en dus kosten. Bovendien zal
het niet zo eenvoudig zijn om aan
goed drinkwater te komen.
Water uit vaarten en sloten is vaak
niet zuiver genoeg en bij vorst loopt
de kwaliteit nog meer terug. Men zou
dan weer van welwater gebruik moeten
maken, als het tenminste niet te zout
is of te veel ijzer bevat. Voorts is het
dan nodig een pompinstallatie aan te
schaffen en het water onder druk te
brengen via een hooggelegen water
reservoir of een windketel. Deze op
somming van voorzieningen maakt u
wel duidelijk dat het niet eenvoudig
zal zijn om weer terug te schakelen.
Dit alles overdenkend brengt ons tot
de slotsom dat het voor de west-neder-
landse boeren van groot belang is dat
er meer gegevens komen over de in
vloed die fluor in het drinkwater op
ons vee heeft. Zou die invloed nadelig
zijn, dan is dat voor ons veehouders
van dubbele betekenis."
MIDDELHARNIS
Enquête over Bijbellezen
Onder leden van Geref. kerk
In „Centraal Weekblad" lazen wij een
kort verslagje geschreven door ds. P.
Schravendeel, pastor loei der Geref.
kerk te Middelhamis, over het op de
laatste vergadering van gemeenteleden
gehouden onderzoek over het Bijbel
lezen in huis. In groepen werden vra
gen besproken over het christelijk le
ven van nu, een 'groep van deze vra
gen concentreerde zich op het gebruik
en de werking van de Bijbel in onze
huizen.
De vragengroep luidde als volgt:
Hoe speelt de Bijbel in onze huizen
een rol?
a. In de lezing aan tafel?
b. In een dagelijks lezen?
c. In persoonlijk lezen?
d. Geeft het gelezene aanleiding tot
vragen of nabespreking?
e. Gebruikt u ook hulpmiddelen (ka
lender dagboek leesrooster, enz. en
wat zijn uw ervaringen daarmee?
b. Gebruikt u ook andere vertalingen?
g. Leest u van Genesis tot Openba
ringen, of geeft u aan een andere me
thode de voorkeur?
h. Wat voor vragen stellen de kinderen
en wat voor antwoorden geeft u?
i. Wat zijn de voornaamste christelij
ke waarden, die u aan uw kinderen
wilt meegeven?
Een paar van deze vragen geven wel
aanleiding tot een nadere toelichting.
Maar omdat de deelnemers die ook niet
hadden, geef ik eerst een resumé van
de gegeven antwoorden. Het bleek dat
de Bybel vooral in de lezing aan tafel
functioneerde. Persoonlijke lezing was
zeldzaam, het persoonlijk gebruik van
een dagboek kwam wel voor. Het hou
den van een dagsluiting bleek geen ge
woonte. Ook andere vertalingen bleken
niet in trek.
Als hulpmiddelen werden vooral ka
lender en dagboek genoemd, (hoewel
niet ieder ze als hulpmiddelen bevredi
gend vond). Uiteraard functioneert naast
de Bijbel in vele gezirmen de kinder
bijbel. De gebruikte hulpmiddelen be
palen in veel gevallen ook de lees
methode: men leest de door kalender
of dagboek aangegeven gedeelten. An
deren lezen de Bijbel niet aan één
stuk door, maar wel een bijbelboek als
geheel.
Navraag of -bespreking komt soms
voor, hangt ook sterk samen met de
samenstelling van het gezin. De daar
bij gestelde vragen bleken niet uni
form.
Tot zover deze samenvatting van ds.
Schravendeel.
OUDE TONGE
Cursus. De Gezamenlijke Afdeling
N.V..V zal een cursus houden over het
onderwerp: „Wet op de Arbeidsonge
schiktheid", de cursus wordt ingeleid
door de heer Madlener, medewerker
Sociale Verzekering van het N.V.V. Op
maandag 17 februari 's avonds om half
acht in de C.C.H. Brak Julianastraat te
Oude Tonge.
Stille omgang. Op zaterdag zal, ge
organiseerd door het massagraf comi
té te Oude Tonge, een stille omgang
plaats hebben, de stoet gaat vanaf de
Ned. Herv. Kerk des nam. 3.30 uur
door de Voorstraat, Oostdijk, naar het
massagraf op de Zuiddijk waar bloe
men in de kelken zullen worden ge
plaatst.