gesloten Het linkse gevaar Zusters ifit Oirkslands'^ziekenhyis hi drie jongens uit de Boezem SONY Meditatie BERGMEUBELS ÜSLANGniJKf J. KEUYELaaR Sommelsdijk Vrijdag 20 december 1968 No. 3748 CHR. STREEEBLAD OP GEKEIFORMEEEDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EBLANDEN Verachifat tweemad f er week: dinsdag- en vii^dapiioond p. J4. VUeenen Steeds het nieuwste op het gebied van CONFECTIE en TEXTIEL IN DIT NUMMER: Wüt U keus uit 5, of 10, of 15, of 20, of meer dan naar: Y*5NINGINRlCHTm3' Op maandag 30 decem ber en donderdag 3 januari zijn onze zaken i.v.m. inventarisatie/ B.T.W. Modehuis Buijsse Campfens Confectie Fabert Confectie N.V. Modeiiuis Van Wezel Modeliuis Kramer Verscliijningsdatums „Eiianden-nieuws'^ recorders? SERNARD heeft ze Dit nummer bestaat uit 4 bladen (14 pagina's) pBINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 0 - MIDDELHABNIS [iedactte en advertenties: Kantoor Langefweg 13, Sommelsdjjk (01870) 26 20, na 8 uur 'B avonda TeL 2029 Giro 167BS0 ABONNEMENTSPRIJS 3,25 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 16 cent per mm. Bi] contract q>edaal tarief. 5 - (slot) joewel we van plan waren deze se- artikelen korter te maken, komt er j zoveel stof naar voren, dat dit arti- jer ook nog bij moet. We willen al- [terst nog eens terugkomen op de lestie van de ontspanning, door poll- 3 meestal de détente genoemd. Wan- et prof. Kooymans hierop aandringt vele anderen met hem, dan kunnen daarvan zeggen, dat het streven ijr ontspanning d.w.z. het wegnemen jn de spanning tussen bepaalde mo- (dheden, altijd een loffelijke zaak is. wanneer duidelijk blijkt, dat de partij niets daarvoor voelt en ilegendeel de spanning steeds opvoert, is zulk een politiek niet reëel. Wij n tiet eens met wat de liberale sena- rVan Riel onlangs schreef: „De in- mationale toestand is ernstiger dan de Ksten denken". Men kan daarom niet ilstaan met ontspanningspolitiek zon- tmeer. Wij moeten beslist niet den- in, dat de Russen momenteel daaraan bewerking verlenen. Zij zullen er, zo tent Mr. van Riel, niet tegenop zien ilitaire acties te ondernemen, de be lting van West-Berlijn, een aanval op lord-Noorwegen, op het eiland Born- ilm (Deens) in de Oostzee, op Roeme- ëen Joego-Slavië, wanneer zij daar in meer voordeel dan nadeel verwach- (I, Ook daarmee zijn we het eens. pacifisten en andere linkse superop- nisten zijn voortdurend bezig het rode jaar te bagatelliseren. Zij leven blijk- lar in een droomwereld, die radicaal jsctiilt van de werkelijke. Zelfs toen ZANDPAD SS MIDDBLBARNIS !t nationaal-socialisme en het commu- sme nog niet bestonden, waren oorlo- n een „normale zaak. Deze wereld J in het boze en wie op de vrede- ivendheid van de mens bouwt en op die van communisten, die de snoods gewelddadige revolutie in hun ijndel geschreven hebben, die komt sirogen uit. Toen wijlen Koos Vorrink, voorzitter van de toenmalige S.D. P, onder Hitler in het concentratie- ip Sachsenhausen vertoefde, heeft tegenover zijn medegevangenen armalen verzucht, dat de domste po- liette daad, die hij in zijn leven had itgetiaald, was de actie voor „het ge- lolten geweertje" (eenzijdige ontwape- Het is onbegrijpelijk, dat overigens »appe lieden in linkse kringen zo on- 'zel en „weltfremd" kunnen zijn te irtrouwen, dat een totale ontwapening !n de vrije wereld met aan de andere mt een tot de tanden gewapende rode ïeldmacht de vrede beter waarborgt «1 militair gelijkwaardige groepen. et is ellendig, dat het zo moet, maar it komt doordat we, om met prof. iiizinga te spreken, leven „in een be ten wereld". Om nogmaals mr. van iel te citeren: „Het woord ontspan- «ig klinkt mij als argument tegen op- lering van de Nederlandse bewape- •ig na Tsjecho-Slowakije voorlopig als a kwalijke grap in de oren. Rusland ïsterkt zich militair snel; het wenst *n ontwapening. Wie zijn vijand te :el vertrouwen geeft, wordt een risico 'or zijn eigen land en gezin". Men schuift de Russen te veel in de taenen zegt prof. Kooyman. Hij kent ijkbaar noch de aard van het com- ifflisme noch het imperialistische ele- fflt, dat in die ideologie schuilt. Dat zij »it van militaire middelen gebruik anaakt hebben om hun ideeën uit te *n behalve dan in hun onmiddel- ike omgeving (Oost-Europa) is alleen roorzaakt door de machtspositie van ■Verenigde Staten. Als deze wegvalt Bt naar de mens gesproken West- en oid-Europa open voor de communis- niilitaire opmars. Volgens prof. Kooyman omringt de "iet-Unie zich met een buffer van Wietstaten. Maaf, zegt hij, datzelfde «teren ook China en de V.S. Het is el onnozel om Rood-China hierbij te want dit deed met de overweldi- van Tibet precies hetzelfde. En zijn de satellietstaten van de V.S.? Kchouwt hij soms Nederland, Enge- etc. als zodanig? We vermoeden zo, 't de Tsjecho-Slowaken en de andere ^steuropese volken wel gaarne zo'n *rt satelliet zouden willen zijn. Waar- 1" heeft Moskou na 1945 geen gebruik ■Waakt van de mogelijkheden om in ■ankrijk en Italië met zulk een Bot percentage communisten de acht over te nemen? Heel eenvoudig Mat de V.S. toen een atoombom had- •f 6n de S.U. nog niet, dus niet om- fle laatste zo vredelievend was. aarom steunt Moskou de Zuidameri- aise revolutionaire beweging niet, zo at de professor voort. Is hij soms de «urtenissen van 1962 vergeten, toen "foesjtsjow raketten had laten opstel- "OP Cuba om de V.S. te bedreigen? DE KONING TEGEMOET „Hoe lang draagt gg leed om Saul Ga heen, Ik zal u zenden tot Isaï, de Bethlehemiet; want 'k hem Mij een koning on der zün zonen uitgezien". (1 Samuel 16 1) Er schuilt een koning in Bethlehem. Wie het is weet niemand. Het volk heeft er geen enkel vermoeden van en de inwoners van Bethlehem ook niet. Zelfs het huis van Isaï is onbekend met de schat, die het in zich bevat. En toch gaat er een koning schuil in Efra- ta's velden. Heeft Israël dan geen koning? Jaze ker! Saul is koning van Israël. Door Samuel zelf gezalfd. Alle ogen hadden vol bewondering naar hem gekeken toen hij tot koning werd gekozen; een man uit één stuk, krachtig, dapper, groot. Maar Saul is ongehoorzaam ge worden; hij heeft zich het koningschap onwaardig gemaakt; hij is eigen wegen gegaan en hij gaat niet in de weg des Heeren. Er is wel een koning in Israël, maar dat is een verworpen koning. Wie zou daar niet onder gebukt gaan? Als er één was, die daar onder zuchtte, was dat Samuel wel, de ziener. Want Saul was nu al de tweede ambtsdrager, met wie het zover kwam. Toen Samuël nog maar een jongen was, heeft hij Eli, de priester van Silo, het oordeel moeten aanzeggen. Nu, oud geworden, is het Saul, de gezalfde koning, die verwor pen wordt óm zijn ongehoorzaamheid. Onder dat alles zucht Samuël. Het is een zucht vanwege het volk, dat een herder heeft, die geen herder is. Hij gaat gebukt onder de straf, die Saul over zijn eigen leven haalde, Samuels zuchten is een zucht om de ongehoor zaamheid, de eigenzinnigheid, de nuk ken van de koning, die gold als de ge zalfde des Heeren. In Samuël zucht de Kerk des Heeren. Ze draagt leed om de zonden. Ze ziet de gebrokenheid van de schepping; ze wordt dag aan dag geconfronteerd met ongerechtigheid en eigenzinnigheid, leed tekort, schuld. Ze gaat gebukt onder herders, die geen herders zijn. Ze ziet een wereld die verscheurd is door haat en nijd; ze voelt een hart dat in op stand pomt tegen zoveel dat niet goed is. Er zijn wel koningen, presidenten, leiders; maar de eer van de grote Ko ning ontbreekt. Hoor! Een vraag! „Hoe lang draagt gij leed om Saul". Het is eenadventsvraag! Hoe lang zult ge leed dragen? Die vraag gaat vier weken lang gesteld worden. Ja, die vraag blijft de Heere stellen aan de Adventskerk op aarde. De Heere vraagt u, hoe lang u leed draagt om de koningen der wereld en de koningen van uw hart. Een vraag die u prikkelt die roept om een antwoord. Een vraag die u onrustig wil maken, zodat u geen rust hebt voor u het antwoord weet Hoe lang draagt ge leed om het gemis van een Koning? Is er dan een antwoord? Jazeker! Want er schuilt een koning in Bethle hem. Niemand weet ervan. De mensen in Bethlehem niet, en vader Isaï niet. Maar God neemt uit vrije verkiezing een jongen achter de kudde vandaan en zet hem een kroon op: David, de man naar Gods hart. „Ga heen, Samuël, want Ik heb Mij een koning onder de zonen van Isaï uitgezien". Dat de Kerk des Heeren in de Advents tijd Samuël volge! Dan komt ze in Bethlehem terecht. Daar ziet ze een Da vid in grotere glorie nog, dan de zoon van Isaï. Want de eerste David is er om de Tweede. Wie zich buigt over het leven van de man naar Gods hart, ein digt in de Christus, in Davids Grote Zoon. Want het is slechts een kleine stap van het Bethlehem van David naar het Bethlehem van Christus. Beide malen is niet Jeruzalem de plaats der verkiezing, maar het kleine stadje, dat slechts wei nigen kennen. Beide malen is de komst van de Koning onverwachts, terwijl niemand iets vermoedde. Beide malen staan we voor het wonder van Gods souvereine liefde, die zélf een Koning geeft aan hen die leed dragen om de koning der eigengerechtigheid. Zeg eens, hoe lang draagt ge leed? Hoe die koningen ook maar heten, on der wie ge gebukt gaat. Hier is een opdracht (jazeker: een opdracht) om heen te gaan tot Isaï, de Bethlehemiet. Het is het geloof, waartoe de Heere Zijn Kerk oproept om het oog te richten naar de kribbe en naar de stal. Het is het geloof, waartoe de Heere de ogen wil openen voor het wonder, dat er in de velden van Efrata, waar niemand tiniEKSIRAM J iets vermoedde, een Koning is. Waar dan, zegt u? Zoek het niet te hoog! Hij loopt achter de kudde! Nie mand had een koning in Bethlehem ver moed; noch minder had men hem ge zocht in de jongste zoon van Isaï, die niet eens thuis is, die niet eens meetelt. Toch schuilt de koning juist daar, juist in Bethlehem, juist in die herdersjongen. In de volheid der tijden is er weer die Koning. Nu nog minder dan Isaï's jongste zoon: in een donkere nacht, in een vochtige stal, in een houten krib; geen plaats in de herberg. Hij had geen gedaante, noch heerlijkheid. Wat een Koning! Wat een bange lijdensweg maakt Hij straks door: Hij is bij de overtreders geteld geweestIs dat, is dat mijn Koning? Ja, dat is uw Koning. Als u Samuël wilt volgen. Zeg eens: hoe lang draagt ge leed? Ga heen naar Bethlehem! Dat is toch niet te gering? In Bethlehem ligt uw schande: een kind in de kribbe: Dit is een Godsgericht. Van 't kwaad dat wij bedreven, van 't vuil van heel mijn leven, wordt dit arm Kind beticht. Straks wordt die schande nog groter. Straks gaat Hij die bange lijdensweg naar Golgotha. Om op te staan en tot de volle heerlijkheid van het Koning schap te komen. Draagt ge leed om de vorst der duis ternis? Volg dan Samuël! Ga heen, naar Bethlehem! Breek met die eerste vorst, om het hoofd te buigen bij die tweede Vorst in stille verwondering. Want waarlijk, die Koning is van Is raels God gegeven. Maranatha, lezer. Jezus komt. Lopik. H. Veldhuizen. De mageren onder ons gelieven zich ten spoedigste rond te zetten om straks, wanneer we Zeeuwen worden, de benaming „ronde Zeeuw" (al is die dan ook anders bedoeld) met ere te kunnen dra gen. De Anti-revolutionair, dhr. van Bermekom heeft in de Zeeuw se Prov. Staten de revolutionaire gedachte geopperd Flakkee bij Z;ee- land te voegen i.v.m, gemeenschap pelijke belangen. De Flakkeese be- stuurderen kennend zal het aan hen niet liggen m.b.t. het plan Grevelingenbekken, ook zonder bij Zeeland te worden ingelijfd, met de Zeeuwse vrienden plannen te maken en te realiseren. Ook zonder die inlijving heeft Flakkee getoond te kunnen worstelen en te ontko men. Meerdere raakpimten achten we nauwelijks aanwezig. Flakkee heeft geen zeehavens, het is „slechts" groen gebied. De bevolking is niet op Middelburg maar op Rotterdam georiënteerd. Het Prov. bestuur van Zeeland mag dan Schouwen tot probleemgebied hebben ver klaard, een status die het Prov. bestuur van Z. HoU. niet aan Flak kee verleend, maar wat dan nog? Dat ook ons Prov. bestuur van wan ten weet bleek met het rampscha de-herstel dat op Flakkee nogal wat sneller plaatsvond dan op Schouwen. Enfin, dhr. van Benne- kom heeft een balletje opgegooid en er zal in „onze" Staten best worden teruggekaatst. Na de gem. herindeling leek de be stuurlijke rust weergekeerd maar dat is slechts sdhijn. Nu het met 4 gemeenten blijkt te gaan gaan er stemmen op dat er op Flakkee beter één gemeente gevormd had kunnen worden. In de 4 gemeente raden komen anders heel verschei dene opvattingen voor. ie Sommelsdijk kreeg te horen over onwelriekende en onwelluidende keukenmeiden. „Ome Henk Klein" uit de Amsterdamse Jordaan voer de een onwelriekende keukenmeid ten tonele om ze snel weer af te voeren. Hij sprak over Zuid-Afrika, ■waar te uwer geruststelling ook die keukenmeid thuishoort. Zijn con clusie over de apairtheidspolitiek: „De neger is zelf apart. Onwellui dende c.q. gillende keukenmeiden zijn de „klap"stukken die voor ve len straks de jaarwisseling inhoud moeten geven. Ze worden al een week lang afgestoken, luistert u maar „Waarom geen klaar-overs in Som melsdijk" vraagt een onzer lezers zich af. Dat idee is voor Flakkee niet helemaal nieuw, in Stellen- dam zijn ze jaren geleden al ge- installeerd en kort daarop al weer vriendelijk bedankt. Het had niet langer zin om de enige passant, de bakkerskar, steeds w^eer tot stop pen te moeten bewegen. Misschien kan Sommelsdijk de gele jassen overnemen want op bedoelde krui sing zouden klaar-overs inderdaad goed werk kunnen doen. ic De zusters uit het ziekenhuis staan niet enkel hun „mannetje" aan het ziekbed. Dat bewezen ze zaterdag avond toen ze 3 jongens uit de boezem visten. Heel knap gedaan, vandaar de aandacht die we aan dit gebeuren besteden. ie Snel gaan we besluiten omdat we niet met de vinger willen worden nagewezen. En dat moet, volgens dhr. van Hoorn, hoofd van de chr. mavo, hen ten deel vallen die door (te) hard te werken oversparmen raken. En dan de professorale bewering, dat de S.U. haar verdragen zo scrupuleus naleeft. Kan men zo iets verwachten van een staat, die uitgaat van het be ginsel: het doel heiligt de middelen? Hoe dikwijls hebben de Sovjets al niet de afspraken van Potsdam inzake Ber lijn geschonden? We stoppen hiermee met onze kritiek op prof. Kooymans. Het is droevig dat men zulke theorieën hoort uit de mond van een professor van de V.U., de vroe ger zo befaamde calvinistische univer siteit en nu één van de opleidingsscho len voor de diverse linkse stromingen, waar een man als prof Van Riessen een uitzondering is geworden. De studenten worden daar totaal vergiftigd met aller lei linkse denkbeelden. In de Tweede Kamer is in november een uitvoerig debat gehouden naar aan leiding van de Nota inzake het N.A.V.O. en Defensiebeleid. We hebben die dis cussie eens helemaal nagelezen in de Handelingen van de Staten-Generaal. De pacifist Van der Spek van de P.S.P. stelde in een motie voor het lidmaat schap van het Noordatlantische Verdrag op te zeggen, maar de Kamer was zo wijs, deze met 121 tegen 5 stemmen te verwerpen. Verschillende Kamerleden voerden ook de conferentie van Jalta aan (1945), waar de naoorlogse invloeds sferen zouden zijn verdeeld tussen Oost en West en dat zo de voor het Westen zo nadelige situatie zou zijn ontstaan. Minister Luns zei echter in zijn beant woording, dat destijds de S.U. systema tisch weigerde mee te werken aan een oplossing van het Duitse vraagstuk, on danks het feit dat zowel in Jialta als in Potsdam besloten was, dat Duitsland een onverdeelde eenheidsstaat zou blij ven met Berlin als hoofdstad. Hij con stateerde dat deze overeerikomst door de S.U. is geschonden. Het Kamerlid Berkhouwer van de V.V.D. gaf enkele treffende citaten omtrent de Russische zienswijzen; de „Prawda", officieel or gaan van de Russische communistische partij, schreef onlangs: „Geen enkel communistisch land heeft het recht om I.v.m. de komende feestdagen heeft de directie de volgende verschijningsda tums voor „Eilanden-nieuws" vastge steld. In de week waarin de Kerst valt, de week van maandag 23 tot zaterdag 27 is het om technische redenen on mogelijk een nummer te doen verschij nen. Daarom zal het oudejaarsnummer óp de daarop volgende maandag, de 30ste december uitkomen. In die week hopen we dan ook op vrijdag 3 januari het eerste nummer in het nieuwe jaar te laten verschijnen. BOUWMATERIALEN Dirksland Vertegenwoordiger wen-Duiveland J. p.a. Ooststraat 25, (01114) 769. Telefoon 333 voor Schou- M. Folmer, Nieuwerkerk zijn soevereiniteit tegenover de Sovjet unie te verdedigen". En in een ander nummer: „De nationale soevereiniteit is een burgerlijke fetisch (voorwerp van aanbidding)". Een voortreffelijke redevoering werd toen ook gehouden door het G.P.V. Ka merlid Jongeling en de S.G.P. fractie leider Ir. van Dis. Met beide waren we het hartgrondig eens. Dat was an dere taal dan die van de linkse heren. Het bleek, dat ons parlement in over grote meerderheid prijs stelt op hand having van onze onafhankelijkheid en daarvoor de nodige offers wil brengen. Op dit j^ebied kreeg links gelukkig geen voet aan de grond. Na gedane arbeid kon er zaterdaga vond in het ziekenhuis te Dirksland toch weer ontspannen gelachen worden. Dat had er niet naar gestaan toen 3 Dirkslandse jongens van 14 jaar in het koude water van de Boezem plonsden! Henk Brinkman, Jan Wagner en Leo Vroegindeweij werden door behulpzame verpleegstershanden op het droge ge bracht en de jongens zijn daar maar wat dankbaar voor. Een van de ver pleegsters stond toevallig voor het raam toen ze vanuit de donkerte hulpgeroep hoorde. Ze snelde naar beneden met wat collega's achter zich aan en al gauw hadden ze de spartelende jongens in het oog. Het was echter niet mogelijk het wak dicht te naderen waarom de verpleegsters een ketting vormden en de jongens de lange steel van een rage bol toestakenHoe het allemaal ge gaan is hebben de „drenkelingen" zelf aan het papier toevertrouwd. Jan Wagner schrijft dat hij op de schaatsen achter de fiets van Henk Brinkman hing. „Het ijs kraakte en golfde behoorlijk en op een gegeven moment begaf het ijs het. Het eerste wat ik deed was om hulp roepen. Op dat hulpgeroep kwam een „leger met" Monohil 100% éénkiemig zusters aaiüopen. Leo kreeg het voor elkaar uit het wak te klimmen". Verder vertelt Jan dat de zusters een ketting hadden gevormd en dat eerst Henk en daarna hij op het droge werden getrok ken. „In het ziekenhuis zo schrijft hij verder werden we warm ontvangen in een bad waar we op temperatuur kwamen. Hoewel er meer mensen in de buurt waren hebben de zusters het red dingswerk moeten doen, daarvoor wil ik alle zusters hartelijk danken..." Ook Henk Brinkman schrijft een har telijk dankwoord aan de zusters. Henk schreef hoe vlak voor het ziekenhuis het ijs het plotseling had begeven. Jan en ik kwamen in het water terecht en toen Leo ons wilde helpen ging die er ook doorheen! Een van de zusters had het zien gebeuren en zij kwam met enkele andere zusters te hulp. Ik deed mijn wanten uit en pakte het ijs tussen mijn handen waarna ik met mijn borst kas op het ijs kon blijven liggen. Dan verhaalt Henk hoe ze met behulp van de ragebol werden gered. „Toen zijn we naar het ziekenhuis gegaan waar we door de zusters werden gewassen. Onze ouders hebben ons toen droge kleren gebracht. Leo Vroegindeweij had het aanvankelijk nog op het ijs kunnen houden maar uit zijn verhaal blijkt dat ook hij in het wak terecht kwam. „Plotseling zo schrijft hij zakten Jan en Henk door het ijs. Het wiel van de fiets was nog boven water en ik wilde het grijpen om de jongens ermee op de kant te trekken maar toen ik te dicht bij kwam zakte Enkele van de zusters met de ge- reddenv v.Ln.r. Henk Brinkman, Jan Wagner en Leo Vroegindeweg m Officieel dealer ik ook weg. Ik kon weer op de kant klimmen en hielp de zusters met het redden van Henk en Leo. In het zieken huis zijn we daarna in bad geweest. We zijn er goed afgekomen, alleen ik ben nog een beetje verkouden. We zijn de zusters erg dankbaar en daarom hebben we ze maandag getracteerd". De zusters hebben dat wel verdiend. Hun dagtaak zat er net op toen ze de druipende jongens te verzorgen kregen. Zeker voor het redden verdienen ze alle lof omdat verdrinkingsgevaar wel dege lijk aanwezig was. Zo zien we, ook bui ten het ziekenhuis weet een zuster van aanpakken.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1968 | | pagina 1