„De nieuwe moraal" op Scholendag ontleed door Dr. Goedhart R.T.M. bus reed in de Boezem te Dirkslani bruidsfoto's IJ De waarde van de Scholenbond Plaatselijk nieuws Ze staat dichter bij liet Evangelie als wordt gedacht, maar God gaat minder meetellen, dus 'k Geen persoonlijke ongelukken Zomeropruiming 19691 begint op 17 juli streven tot stichting Chr. Voortgezet Onderwüs op H.B.S.-niveau. I Ook voor FOTOGRAFIE J. ZANDSTRA SOMMELSDIJK Boekbespreking DE iVI Nu n MAN LLS REC lECHTE IBAKKI B. WES DEWJ De K Geef allerb Flakk |»»DE Bladz. 2 ,j:iLANDEN-NIEUWS" Dinsdag 3 december 3 decern Een „overzicht van wat er allemaal aan de hand is", vatte dr. H, Goedhart, Ned. Herv. predikant te Rotterdam sa men onder de titel „de nieuwe moraal", over welk onderwerp hij j.l. vrijdag morgen sprak op de jaarlijkse Scholen dag te Middelharnls. In een briljant be toog belichtte hij de principiële ver schillen tussen de nieuwe en oude mo raal om tenslotte tot de conclusie te ko men dat beiden zowel him negatieve als positieve kanten hebben. Overigens achtte inleider „de" nieuwe moraal niet te bestaan omdat zich ook daarin, als bij de vernieuwingstheologie, het ver schijnsel „zoveel hoofden, zoveel zinnen" voordoet. Het uitgangspunt van de nieuwe moraal is de liefde en de mense- Iflke persoonlijke verantwoordelijkheid maar, zo citeerde spr. G. Th. Rothuizen, „de liefde is wel het voornaamste maar niet het uitsluitende gebod voor een Christenmens". Daartegenover stelde hij dat de oude moraal-erkenning van een boven ons staand (Gods) gebod, zich evenmin op alle facetten van de open gelegde maatschappij laat toepassen. Als criterium stelde dr. Goedhart óf wij geloven dat God aan de mens Zijn regels voorschrijft óf dat we onze eigen regels opstellen waarbij het Evangelie eventueel ook nog wel iets mag zeggen. Voor iemand die Gods Woord en Wet erkent is het onmogelijk van de mens uit te gaan maar spr. meende toch wel waarderende woorden aan de nieuwe moraal te kunnen wijden, al is het „in onze kringen" wel wat verdacht goede woorden te zeggen van iets dat nieuw is. Spr. wees erop dat de nieuwe moraal is opgekomen uit de omstandigheden waaronder het menselijk geslacht thans leeft. De nieuwe moraal spreekt dan ook aan omdat het over onze omstan digheden spreekt vanuit een mentaliteit waaraan we ons niet meer kunnen ont worstelen. In de totaal veranderde om standigheden komen we met de „oude" methode niet meer klaar wat ons tot een opnieuw bepalen van ons gedrag noopt" stelde dr. Goedhart. Achtereenvolgens behandelde hij een drietal belangrijke wijzigingen in ons maatschappelijk en geestelijk bestel. De hele wereld open. De maatschappij waarin we leven is een open maatschappij. Terwijl de men sen vroeger in een afgesloten gemeen schap leefden krijgen ze nu d.m.v. dag bladen, radio en televisie ineens met de hele wereld te maken. Dat heeft ertoe geleid dat we in enkele generaties tijd „wereldburgers" zijn geworden. De maatschappij is zo opengerukt dat we zo stelde dr. Goedhart van aller lei dingen het betrekkelijke zijn gaan inzien. Onze ouders en grootouders heb ben geleefd in de gedachte dat hun cul tuurpatroon toonaangevend zou zijn. Wat we buiten onze grenzen zagen vonden we „gek" maar hoe langer hoe meer zijn we eraan gewend geraakt dat er ook op een andere manier een cul tuur kan worden opgebouwd. Een belangrijke oorzaak van de ver nieuwing is ook de z.g. secularisatie. Aan de hand van een voorbeeld verdui delijkte dr. Goedhart, dat, terwijl vroe ger op elk levensterrein de hand van God werd erkend, men nu steeds min der de Hand des Heeren gaat veronder stellen. Wanneer vroeger iemand long ontsteking had werd een dominee ge roepen omdat de patiënt een crisis kreeg door te maken, tegenwoordig zijn er betere geneesmiddelen en de domi nee „komt aan een longontsteking niet meer te pas". Vroeger werd in diverse natuurverschijnselen meer de Hand des Heeren gezien als tegetiwoordig nu men er gemakkelijk een verklaring voor vindt. Als derde verandering in de Maat schappij noemde dr. Goedhart de fun damentele democratie die zich in het Volksleven verwerkelijkt. Spr. noemde het gelukkig dat de verhouding onders kinderen, onderwijzers-leerlingen, werkgever-werknemer tegenwoordig „anders" is dan vroeger. We spreken meer van mondige mensen die mede zeggenschap willen hebben en die mede verantwoordelijkheid willen dragen. De conclusie kan zijn dat al die ingetreden veranderingen een nieuwe moraal ten gevolge moet hebben. „Wij zitten niet in een ivoren toren, wij veranderen mee en we ervaren dat de regels uit de 17e en 18e eeuw niet in het atoomtijdperk van toepassing zijn". Liefde als drijfveer. „De nieuwe moraal gaat uit van de liefde als drijfveer van het menselijk handelen en de verantwoordelijkheid die we zelf dragen" verklaarde dr. Goedhart nader. Op het terrein van het sexuele leven heeft de nieuwe moraal de grootste be kendheid gekregen maar ook op andere terreinen wil ze proberen een weg te wijzen voor de mens van heden. Als werknemer had men vroeger zijn soms patriarchaal boven hem staande chef blindelings te gehoorzamen ter wijl de verhouding thans veel kame- raadschappelijker is geworden. Zijn in breng kan waardevol zijn maar juist van christelijke zijde worden daartegen bezwaren gehoord. Het was voor dr. Goedhart de vraag hoe we als chris tenen opvoeden, óf voeden we ze op naar een nieuwe maatschappelijke orde óf doen we alsof er niets aan de hand is? Dr. Goedhart vervolgde: „Het hele gezicht op de arbeid verandert door de toename van de vrije tijd tengevolge van de 5 daagse werkweek. In Amerika overweegt men reeds serieus om voor een categorie werknemers een arbeids- vrij staatsinkomen in te stellen wan neer hun werk door machines wordt overgenomen. Spr. begreep dat velen met een Calvinistisch-puriteinse ar- beidsbeoordehng zich afvragen of dat allemaal zomaar kan. Meer creativiteit. Van de mens wordt in de toekomst veel meer creativiteit gevraagd. Arbeid verdrijft n.l. ook de verveling en bij ge brek aan arbeid zal de mens moeten le ren creatief bezig te zijn. Een ontwik keling die hoe langer hoe meer ethische eisen aan de mens stelt. Ook binnen de politiek constateerde spr. een ontwikkeling naar verantwoor delijkheid. De jongeren maken zich lie ver niet warm voor een bepaalde groep, zij zien het meer in het licht van het grotere geheel. Niet enkel de hele we reld maar ook de hele wereldkerk gaat voor ons open en het blijkt dat God zijn kinderen ook in andere kerken dan en kel de onze heeft. Spr. wist deze ethos gestimuleerd door de oecumene. Vooral ook op het terrein van het sexu ele leven zijn veel veranderingen inge treden. Ds. Goedhart behandelde ach tereenvolgens drie verschillende aspec ten. T.a.v. de beschouwing van het ge slachtsverkeer is een herwaardering in getreden die diep ingrijpende gevolgen heeft. Nu in het sexuele leven aller lei motieven een rol spelen gaan we er rationeler over denken. De nieuwe technische middelen ter voorkoniing van zwangerschap hebben een teruggang veroorzaakt van het ge boortecijfer in Nederland. Daaruit blijkt dat men ook op het terrein van het sexuele leven een" nieuwe moraal op bouwt. De mens wil ook hierin zelf een beslissing nemen. Daarbij kwam spr. ook tot behandeling van het voorechte lijk geslachtsverkeer, het grote pro bleem van de huidige generatie. Dr. Goedhart meende dat hierin niet enkel kan worden gezegd „dat het niet mag" maar dat dit probleem moet worden be naderd vanuit de liefde voor elkaar van de beide partners. Spr. vindt de kritiek op „abstracte" geboden wel terecht om dat ze aan de mens van tegenwoordig niet meer verkoopbaar zijn. Omdat de oude moraal met stiekumigheden en ge- niepigheden gepaard ging geloofde spr. ook dat er wel wat van waar is dat de nieuwe moraal eerlijker is. Echter waarschuwde hij ertegen de liefde tot een consumptieartikel te maken. Volkomen Bijbels. Dr. Goedhart wees erop dat de eis der liefde volkomen Bijbels is waar van hij dacht dat dat vroeger wel eens teveel was vergeten. Spr. vond daarom dat de nieuwe moraal dichter bij het Evangelie staat als wij wel eens denken! Hij wees er daarbij op dat Paulus ver klaarde dat de vervulling van de Wet de liefde is. Ook de verantwoordelijkheid kwam in de oude moraal weinig aan bod. Een vroeger gegeven verbod werd niet nader gemotiveerd. Een vader verklaarde zich niet nader dan „ik wil niet dat het ge beurt" en als hij het daarmee niet redde zei hij dat God het niet zou willen. Desondanks wist spr. dat, waar de or thodoxie leefde bij de Schrift, men te gen een dergelijke gang van zaken heeft gewaarschuwd, waardoor sommigen het er dan ook beter hebben afgebracht. „Het zou kunnen zijn zo stelde dr. Goedhart dat de nieuwe moraal een teken aan de wand is. De mens van vandaag onderwerpt zich niet graag aan gezag maar dat betekent ook dat het gezag van God minder voor ons telt. Alles wordt overspoeld door een golf van vrijzinnig denken en spr. ver wacht dat de liefde waartoe de nieuwe moraal opwekt weer een nieuwe wet wordt. Onmogelijk zwaar. In betrachting van de nieuwe moraal zag dr. Goedhart een onmogelijk zwa re opgave. Immers, de oude moraal stel de haar wetten waardoor de eigen ver antwoordelijkheid van de mens veel minder was dan waartoe de nieuwe mo raal oproept, een verantwoordelijkheid zo groot dat ze door de mens niet te dragen is. De nieuwe moraal overschat dan ook de menselijke mogelijkheden. Men houdt er dan geen rekening mee dat de mens een zondig mens is. Wel noemde spr. de verantwoorde lijkheid en de liefde waardevolle be grippen maar de mens kan de geboden Gods waarvan de oude moraal getuigt zeker niet missen. Conclusie. Met G. Th. Rothuizen besloot spr. wat betreft de verhouding liefde of Wet als norm van ons handelen. Hij citeerde: Met de liefde is het meeste maar niet alles gediend. Boven haar is er niets, maar wel onder en naast haar. Zij is de eerste maar niet de enige norm, het hoogste, maar niet het enige criterium, het voornaamste maar niet het uitsluitende gebod voor een christenmens. Bespreking. Zoals kon worden verwacht volgde op de inleiding een serieuze bespreking. De heer Jongsma, oud schoolhoofd, diende zich als eerste vraagsteller aan. Hij raadde de aanwezigen aan kennis te nemen van een drietal brochures van drs. A. Noordergraaf, ds. W. L. Tukker en dr. Goedhart. Primair stelde hij dat er liefde moet worden betracht. „De kerk moet de geroepenen ertoe stimu leren op hun beurt het zout der aarde en het licht der wereld te worden", zo citeerde dhr. Jongsma. „Tal van gemeenten hebben veel te weinig oog voor wat in de moderne wereld geestelijk te koop is, om niet te zeggen dat zij er uit angst de ogen voor sluiten. Wie zelf niet brandt van liefde en ijver kan moeilijk een vonk doen overspringen op een ander". Vervolgens stelde hij de vraag of het geen aanbeveling verdient als onderwij zers en leden van schoolbesturen de ge zinnen bezoeken teneinde een persoon lijk contact te hebben. Het schoolhoofd, dhr. van Vliet atten deerde op hef geschrevene in Openba ringen waar de vrouw op haar vlucht voor een draak in de woestijn terecht komt. Is dit een cultuur-pessimisme en/ of wanneer doet dit hoofdstuk intrede in ons leven of kunnen we dit hoofd stuk ook laten schieten?" stelde hij de ■vraag. Xe weinig kennis. Dhr. Klein te Ouddorp achtte de ken nis van de Waarheid en de Belijdenis onder ons ontstellend gering. De onkun de onder ons in kerk, school en gezin neemt ontstellend toe maar dhr. Klein wees erop dat we al zou er kennis zijn nog niet enkel kunnen zeggen: „er staat geschreven" maar dat we kunnen zeg gen „wat" er geschreven staat. Een en ander betrok hij op het Schriftwoord dat zegt: „Mijn volk wordt uitgeroeid omdat het geen kennis heeft. „We moe ten zo stelde dhr. Klein vanuit de ware liefde met onze kinderen kunnen spreken, we moeten ze het echter niet enkel voorhouden maar ook voorleven". Ds. P. Blok stelde de vraag hoe de nieuwe moraal zich opstelt ten opzichte van het ambtelijk gezag en het Schrift gezag. Dhr. Koppelaar, beschouwend dat de nieuwe moraal uitgaat van de liefde en de persoonlijke verantwoordelijkheid, stelde de vraag hoe die gepropageerde naastenliefde moest worden gezien om dat de Schrift zegt dat de mens van nature geneigd is God en zijn naaste te haten. Voor ds. Verkade was het de vraag in hoeverre er bij voorechtelijk geslachts verkeer sprake is van liefde of van lust. „Zijn liefde en verantwoordelijkheid niet juist de sterkste vertegenwoordi gers van het gezag van God?" vroeg dhr. V. d. Tol. Attenderend op de plan nen om te komen tot stichting van een reformatorisch dagblad vroeg hij hier over de mening van dr. Goedhart. Zelf dacht dhr. v. d. Tol dat door dat strikt vasthouden aan de oude moraal de communicatie met de nieuwe moraal niet eens kon doordringen. Beantwoording. De vraag van dhr. Jongsma werd door dr. Goedhart bevestigend beantwoord al wist hij maar al te goed dat men niet gauw tot andere gedachten te brengen is. Er mogen van dergelijke bezoeken dan ook weinig resultaten worden ver wacht, het kan wel verduidelijkend werken, men mag al blij zijn als men ten opzichte van mensen uit een ander leefklimaat een sfeer van vertrouwen bereikt. De vraag van dhr', van Vliet inter preteerde dr. Goedhart als een vraag of er wereldmijding moet zijn bij de kin deren Gods. „Het zit niet in allerlei dingen aan de buitenkant maar het komt natuurlijk voor dat we niet kunnen „meedoen" stelde spr. Hij achtte wereldmijding en kloosterideaal dicht bij elkaar te liggen. Zoals hij dat ook van het getuigen van Christus en de wereldgelijkvormigheid dacht. Je loopt dan op het scherp van een mes. Het is zaak ook in de nieuwe moraal Gods wil te doen. T.o.v. de vraag van dhr. Klein vond dr. Goedhart dat de onkunde niet zo veel groter is als vroeger. Wel doen de jonge mensen het anders en practischer. Hij maande voorzichtig te zijn met het roepen van „er staat geschreven". God heeft ons een vrijheid gelaten. Alles staat nu eenmaal niet geschreven en in die gevallen staan we voor een eigen beslissing. De Bijbel geeft geen gevallen leer. Ter beantwoording van de vraag van ds. Blok wees dr. Goedhart erop dat met de nieuwe moraal in zijn inleiding „de nieuwe aanpak" wordt bedoeld. Hij vond het maar goed dat men niet meer zoals vroeger voor de dominee buigt als een knipmes. Men kijkt niet meer torenhoog tegen de intellectuelen op, men erkent de ambtsdrager naar wat hij waard is, men eert hem terwille van zijn ambt. De houding van de nieuwe moraal t.o.v. het schriftgezag noemde spr. uiter mate slecht. „Met de Bijbel kun je niet meer toe om die wettisch te hanteren" achtte hij. „We zitten allemaal met het begin van de Bijbel". De vraag van dhr. Koppelaar wilde dr. Goedhart nog „pittiger" stellen door te wijzen op het Godsgebod, God en de naaste lief te hebben. Dat is juist de eis waaraan we niet kunnen voldoen als we geen nieuwe mensen worden. Dat be tekent niet dat de plicht niet als voor beeld gesteld moet worden. De eis daar toe blijft, niet uit de nieuwe moraal maar vanuit het Evangelie. M.b.t. de vraag van ds. Verkade dacht dr. Goedhart dat er, ook wanneer men zijn lust uitleeft, toch ook sprake van liefde kan zijn. Hij zou derhalve van iemand die een misstap begaat niet de zekerheid hebben dat die niet van zijn meisje houdt. Op de vraag van dhr. v. d. Tol ant woordde spr. dat de mens regels nodig heeft omdat hij anders te zwaar belast zou worden. De oprichting van een chr.dagblad vond hij een verschrikkelijke opgave, hij dacht dan ook dat het nooit zou lukken. Overigens geloofde dr. Goed hart niet dat men het door het zelf te doen het beter kan dan de huidige ■^'i Een plm. 25 meter lange remweg was j.l. vrijdagmorgen nog niet voldoende om de R.TM. hus, „blauwe reiger", tij dig te stoppen! Mist en een glibberig wegdek waren daar debet aan in welke omstandigheden de chauffeur, de 22-ja- rige C. v. Kempen uit Rotterdam te snel moet hebben gereden. De bus ram de, komend uit de richting Melissant, het schrikhek aan het eind van de Staakweg bij Dirksland en dook de haaks op de Staakweg lopende Boezem in. Enkel de chauffeur kreeg een nat- pak. De plm. 20 passagiers, voorname lijk schooljeugd, kwamen met de schrik vrij; zij konden de bus die nog met de achterwielen op de weg stond door de achteruitgang verlaten. De chauffeur was ter plaatse niet onbekend, hij had het traject al meerdere malen gereden. De fa. van Rumpt uit Stad aan 't Haringvliet had er een zwaar karwei aan de logge bus weer op het droge te zetten. Vooral moest erop gelet wor den dat het motorblok niet zou worden beschadigd. Daarom werd de achterzij de van de bus opgehesen en werden on der de chassis balken, ongeveer in het midden van de bus, balken aangebracht om het gevaarte te kunnen dompen. Vanaf 's morgens half elf tot 's avonds half vijf is men met het karwei bezig geweest. Toch heeft het onderstel van de kolos bij het bergingswerk jt schade opgelopen, door de botsing uJ de voorzijde van de bus beschadigi] De politie van Dirksland, geassisteej door manschappen uit Middelhan was de hele dag in touw om het i keer om het obstakel te leiden. Een geluk bij een ongeluk was i de bus precies rechtdoor gegaan i Wanneer de chauffeur had geprobeeij de bocht nog te nemen dan had I. gevaar bestaan dat de bus wanneer li buiten de weg zou zijn geraakt was jj kanteld. De gevolgen zouden dan waai| schijnlijk ernstiger zijn geweest. De penningmeester van de Scholen bond, dhr. J. H. Koppelaar, heeft in het huishoudelijk gedeelte van de vergadering van de j.l. vrijdag gehou den Scholendag, waarbij hij ook de sec retaris, dhr. Gravendeel te Nieuwe Tonge verving, omdat die door ziekte verhinderd was, de waarde van de Scholenbond nader uiteengezet. IJhr. Koppelaar concludeerde dat het nog terdege zin heeft de Scholenbond te handhaven al zou het feit dat er in het afgelopen vergaderjaar slechts twee bestuursvergaderingen werden gehou den, misschien anders doen veronder stellen. Het op de Scholendag jaarlijks te hernieuwen onderling contact werd van waarde geacht terwijl het bestuur besprekingen heeft gevoerd om te ko men tot realisering van Chr. Voortge zet Onderwijs op H.B.S. niveau. Daar toe is opgericht de „Stichting voor Voortgezet onderwijs op Goeree-Over- flakkee en aangrenzende gebiedsdelen." Gedacht wordt om in combinatie met Schouwen Duiveland (voornamelijk waarschijnlijk Duiveland) en de Hoek se Waard tot realisering van het doel van de Stichting te komen. Dhr. Koppelaar wekte de aanwezige schoolbesturen op om ter bestrijding van de financiële lasten die de opge richte Stichting te dragen heeft, de mogelijkheid te bezien om per leerling 10 cent te subsidieren. Vooral in een verder stadium zullen financiële offers nodig zijn waarom het een zaak van goed beleid is nu reeds voor een be gin bedrag te zorgen. Bij de Coöp. Raiffeisenbank te Middelhamis is daar toe een rekening geopend. „Goed onderwijs is onschatbaar", Chr. Onderwijs is een onschatbaar goed," hield de heer Koppelaar de aanwezi gen voor. Allen gingen accoord met ver hoging van de contributie van f 2,50 naar f 3,00. dagbladpers. Graag zou hij willen dat er een zodanige pers kwam dat de do minee niet langer vanaf de kansel com mentaar op het gebrachte nieuws moet leveren. Modernere middelen. Dhr. Dalema vond het gewenst aan de jeugd modernere middelen in han den te geven, hij veronderstelde dat b.v. de nieuwe vertaling en de nieuwe psalmberijming hen meer zal aanspre ken. Tevens werd gevraagd waarom de kerk geen uitspraak heeft gedaan over de continu-arbeid. „De kerk vindt dat erg moeilijk en wil de beslissing aan de gewetens zelf overlaten" antwoordde dr. Goedhart. Persoonlijk achtte hij de continu-arbeid verwoestend voor het kerkelijk leven van de gezinnen. Spr. herkende het ove rigens als een moeilijk probleem. Wan neer iemand er halverwege zijn leven mee te maken krijgt zal hij het m?t God moeten uitzoeken. Iemand die nog een beroep gaat kiezen moet op de on aanvaardbaarheid van continu-arbeid gewezen worden. Met dhr. Daleman was dr. Goedhart het eens dat de jeugd moderne midde len als de Nieuwe Vertaling in handen moet worden gegeven. In de Oude ver taling weerklinkt nog dat plechtstati ge, het wordt pas duidelijk als God je ervan verlost. „De hang naar traditie is MIDDELHARNIS Gevonden en verloren voorwerpen. GEVONDEN: Witte kinderportemon nee; groene wollen sjaal; wieldop van personenauto; lipssleutel; 2 bankbiljet ten van 10,kist mandarijnen; 1 bankbiljet van lOiportemonnee in houd 0,50; gouden ring met 2 witte steentjes; sluithaak van laadbak; 1 bankbiljet van 10,rood portemon- neetje met inhoud; rood geblokte tas met witte laarzen en schort; bruin leren handtas; bankbiljet van 5,groene damesfiets; bruine handschoen; bank biljet van f 10,paar bruine nappa handschoenen; blauwe want; doublé dameshorloge met zwart nylon bandje; bromfiets merk „Berini" M 21. VERLOREN: Bruine herenportemon nee met knipsluiting; groene regen broek; rolfilm „Agfa"; crème-blauwe herenfiets; bruin leren portefeuille; zil veren armband met naamplaatje; brui ne portemonnee; rood-groene porte monnee; rood geruite tas met witte laarzen en groene schort; tabakszak; 1 bankbiljet van 10,donkerrode wol len das; blauwe nylon wanten; blauwe damesfiets merk „Bato"; blauwe nylon want; bruine damestas; groene wollen handschoen; zwarte damesportemonnee, inhoud 45,bruin leren herenpor temonnee; rode damesportemonnee. Inlichtingen omtrent vorenstaande voorwerpen op het Groepsbureau der Rijkspolitie te Middelharnls, Hoflaan 52 tel. (01870) 2444, dagelijks van 9.00 tot 18.00 uur. DIRKSLAND Verkiezing kerkvoogdij. Tot kerk voogd in de Ned. Herv. Gemeente is ge kozen de heer H. van Rossum en tot notabelen de heren S. C. Kramer, J. van der Wekke Pz., H. Bestman Lz., W. Breen en P. Wolfert Hz. ♦♦♦♦-»♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦»♦♦♦♦ onze zondige mensen ingeboren, we wil len de vergankelijkheid niet aan" ver klaarde dr. Goedhart. We komen er allemaal aan toe, nu of wat later. „Iemand die wat langzaani loopt moet verdragen dat de' ander wat harder gaat, we zijn tenslotte broeders in Christus. Je mag er anders over denken maar er mag niet over gevochten wor den, binnen bepaalde perken dient men elkaar de vrijheid te laten. Op een desbetreffende vraag van dhr. V. d. Tol maande dr. Goedhart er voor zichtig mee te zijn liefde en verant woordelijkheid als eerste en laatste fac toren te stellen. Iemand kan n.l. uit liefde iets doen lijnrecht tegen de Wet van God in. Spr. bedoelde daarmee te zeggen dat men zich met een beroep op de liefde niet van de regels kan afma ken. De zomeropruiming zal in 1969 vangen op 17 juli, zo heeft de HooHJ bedrijfschap Detailhandel woensdaj morgen in zijn openbare vergaderiia in het SER-gebouw in Den Haag vas] gesteld. De voorzitter van het hoofdte| drijfschap de heer W. H. Neefjes, di de mee, dat de meerderheid van leden van het hoofdbedrijfschap er voor was om de aanvangsdatum vanè| zomeropruiming te vervroegen, de Raad voor het Grootwinkelbedrij had verzocht. Namens deze raad M dr. H. Veringa overigens ter vergi het verzoek in. „Moeder Ditta" en „Het leven 9 verder", door A. de Moor-Ringm Uitgeverij T. Wever, Franeker. Deze twee boeken hebben wij bij eerste druk al besproken en aanbevo len, nu echter van „Moeder Ditta" zesde druk en van „En het leven g verder", de vierde druk is uitgekooti willen wij er gaarne nog eens de aai dacht op vestigen. Moeder Ditta is een wijze vrouw, i haar kinderen een uitstekende opw ding in de vreze des Heeren weet geven. Wij maken er kennis met Eeiis de oudste, Arnold en Loes, de twee 4i altijd met elkaar botsen, Luik, Jan Ditta, kinderen verschillend van aan leg en karakter, zoals dat in ieder zin voorkomt. De omgang tussen opgroeiende broers en zusters wort levendig beschreven, de psycholoa- sche en paedagogische waarde van 4 goede leiding van moeder Ditta kon] er in openbaar. Deze wijze vrouw W ook de gebreken die zij zelf bij de of voeding heeft, die zij in haar dagboe! niet verzwijgt. Deze boeiende familif' roman is nu ook in een Noorse, Zwi'' serse en Zuid-Afrikaanse editie vff| schenen. II. Als moeder Ditta gestorven i>J gaat het leven verder. Hoe dat wordt ons in het tweede deel beschre| ven, dat als een direct vervolg op ,M( der Ditta" kan worden beschouwd, komen de getrouwde kinderen voor Ml voetlicht, met al hun problemen dies| in hun huwelijk hebben. Bij alie o* standigheden die zich voordoen, H moeilijk soms, blijkt er echter een i»] nerlijke verbondenheid aan elkaar zijn. Hoe dat komt? Omdat er in hun ff zin echte liefde is gekweekt en, do( het geloof dat hen bindt. Al zijn deze boeken op elkaar voj gend, toch kunnen ze als twee a] romans worden beschouwd, die afc*'! derlijk kunnen worden gekocht en g^l lezen. De oplaag van „Moeder Ditta" is 'il de zesde druk tot 30.000 exemplaren m stegen, iets wat in de roman-litteratuH wel al iets zeer bijzonder kan wordfj beschouwd. Een dergelijk succes ook „En het leven gaat verder" W deel, waarvan nu de viere druk is vS' schenen. In dit boek speelt de jongs'; dochter Ditta, de grootste rol. Zij ''l lang ongehuwd gebleven en moest noS' al eens bemiddelend optreden in so* mige huwelijksconflicten van de broe";! en zussen. Later kwam ze zelf tot oo'l tot een gelukkig huwelijk. Wij bevelen deze beide boeken, wa*| uit men het gereformeerde gezinslevf'j leert kennen, gaarne aan. Voor een 8' schenk voor de a.s. feestdagen zijn uitstekend geschikt. Prijs gebonden fraaie plasticband per deel f 7,50. gram Speci Boterlette Spoorbanl Speculaas Speculaas klein in i Alles van Ie Uw wiaim Kade 1 - vindt dit all rteerd bij indpad 118 - HET BESTt zal worden polder op moeten de verwijderd. Voor één 01 Li( Bi Brieven i Middelhar: aai n [■Wij hebben M [Voor het b [zen adres M PI Ie ei |U vindt de DIRKSLAI [STRAATD pEL. (0187 PIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIU

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1968 | | pagina 2