„De nieuwe moraal"
op Scholendag ontleed door Dr. Goedhart
R.T.M. bus reed in de Boezem te Dirkslani
bruidsfoto's
IJ
De waarde van de
Scholenbond
Plaatselijk nieuws
Ze staat dichter bij liet
Evangelie als wordt gedacht,
maar
God gaat minder meetellen,
dus
'k Geen persoonlijke ongelukken
Zomeropruiming 19691
begint op 17 juli
streven tot stichting Chr.
Voortgezet Onderwüs op
H.B.S.-niveau.
I Ook voor
FOTOGRAFIE
J. ZANDSTRA
SOMMELSDIJK
Boekbespreking
DE
iVI
Nu n
MAN
LLS REC
lECHTE
IBAKKI
B. WES
DEWJ
De K
Geef
allerb
Flakk
|»»DE
Bladz. 2
,j:iLANDEN-NIEUWS"
Dinsdag 3 december
3 decern
Een „overzicht van wat er allemaal
aan de hand is", vatte dr. H, Goedhart,
Ned. Herv. predikant te Rotterdam sa
men onder de titel „de nieuwe moraal",
over welk onderwerp hij j.l. vrijdag
morgen sprak op de jaarlijkse Scholen
dag te Middelharnls. In een briljant be
toog belichtte hij de principiële ver
schillen tussen de nieuwe en oude mo
raal om tenslotte tot de conclusie te ko
men dat beiden zowel him negatieve als
positieve kanten hebben. Overigens
achtte inleider „de" nieuwe moraal niet
te bestaan omdat zich ook daarin, als
bij de vernieuwingstheologie, het ver
schijnsel „zoveel hoofden, zoveel zinnen"
voordoet. Het uitgangspunt van de
nieuwe moraal is de liefde en de mense-
Iflke persoonlijke verantwoordelijkheid
maar, zo citeerde spr. G. Th. Rothuizen,
„de liefde is wel het voornaamste maar
niet het uitsluitende gebod voor een
Christenmens". Daartegenover stelde hij
dat de oude moraal-erkenning van een
boven ons staand (Gods) gebod, zich
evenmin op alle facetten van de open
gelegde maatschappij laat toepassen.
Als criterium stelde dr. Goedhart óf
wij geloven dat God aan de mens Zijn
regels voorschrijft óf dat we onze eigen
regels opstellen waarbij het Evangelie
eventueel ook nog wel iets mag zeggen.
Voor iemand die Gods Woord en Wet
erkent is het onmogelijk van de mens
uit te gaan maar spr. meende toch wel
waarderende woorden aan de nieuwe
moraal te kunnen wijden, al is het „in
onze kringen" wel wat verdacht goede
woorden te zeggen van iets dat nieuw is.
Spr. wees erop dat de nieuwe moraal is
opgekomen uit de omstandigheden
waaronder het menselijk geslacht thans
leeft. De nieuwe moraal spreekt dan
ook aan omdat het over onze omstan
digheden spreekt vanuit een mentaliteit
waaraan we ons niet meer kunnen ont
worstelen. In de totaal veranderde om
standigheden komen we met de „oude"
methode niet meer klaar wat ons tot een
opnieuw bepalen van ons gedrag noopt"
stelde dr. Goedhart. Achtereenvolgens
behandelde hij een drietal belangrijke
wijzigingen in ons maatschappelijk en
geestelijk bestel.
De hele wereld open.
De maatschappij waarin we leven is
een open maatschappij. Terwijl de men
sen vroeger in een afgesloten gemeen
schap leefden krijgen ze nu d.m.v. dag
bladen, radio en televisie ineens met de
hele wereld te maken. Dat heeft ertoe
geleid dat we in enkele generaties tijd
„wereldburgers" zijn geworden. De
maatschappij is zo opengerukt dat we
zo stelde dr. Goedhart van aller
lei dingen het betrekkelijke zijn gaan
inzien. Onze ouders en grootouders heb
ben geleefd in de gedachte dat hun cul
tuurpatroon toonaangevend zou zijn.
Wat we buiten onze grenzen zagen
vonden we „gek" maar hoe langer hoe
meer zijn we eraan gewend geraakt dat
er ook op een andere manier een cul
tuur kan worden opgebouwd.
Een belangrijke oorzaak van de ver
nieuwing is ook de z.g. secularisatie.
Aan de hand van een voorbeeld verdui
delijkte dr. Goedhart, dat, terwijl vroe
ger op elk levensterrein de hand van
God werd erkend, men nu steeds min
der de Hand des Heeren gaat veronder
stellen. Wanneer vroeger iemand long
ontsteking had werd een dominee ge
roepen omdat de patiënt een crisis
kreeg door te maken, tegenwoordig zijn
er betere geneesmiddelen en de domi
nee „komt aan een longontsteking niet
meer te pas". Vroeger werd in diverse
natuurverschijnselen meer de Hand des
Heeren gezien als tegetiwoordig nu men
er gemakkelijk een verklaring voor
vindt.
Als derde verandering in de Maat
schappij noemde dr. Goedhart de fun
damentele democratie die zich in het
Volksleven verwerkelijkt. Spr. noemde
het gelukkig dat de verhouding onders
kinderen, onderwijzers-leerlingen,
werkgever-werknemer tegenwoordig
„anders" is dan vroeger. We spreken
meer van mondige mensen die mede
zeggenschap willen hebben en die mede
verantwoordelijkheid willen dragen. De
conclusie kan zijn dat al die ingetreden
veranderingen een nieuwe moraal ten
gevolge moet hebben. „Wij zitten niet
in een ivoren toren, wij veranderen mee
en we ervaren dat de regels uit de 17e
en 18e eeuw niet in het atoomtijdperk
van toepassing zijn".
Liefde als drijfveer.
„De nieuwe moraal gaat uit van de
liefde als drijfveer van het menselijk
handelen en de verantwoordelijkheid
die we zelf dragen" verklaarde dr.
Goedhart nader.
Op het terrein van het sexuele leven
heeft de nieuwe moraal de grootste be
kendheid gekregen maar ook op andere
terreinen wil ze proberen een weg te
wijzen voor de mens van heden. Als
werknemer had men vroeger zijn
soms patriarchaal boven hem staande
chef blindelings te gehoorzamen ter
wijl de verhouding thans veel kame-
raadschappelijker is geworden. Zijn in
breng kan waardevol zijn maar juist
van christelijke zijde worden daartegen
bezwaren gehoord. Het was voor dr.
Goedhart de vraag hoe we als chris
tenen opvoeden, óf voeden we ze op
naar een nieuwe maatschappelijke orde
óf doen we alsof er niets aan de hand
is?
Dr. Goedhart vervolgde: „Het hele
gezicht op de arbeid verandert door de
toename van de vrije tijd tengevolge
van de 5 daagse werkweek. In Amerika
overweegt men reeds serieus om voor
een categorie werknemers een arbeids-
vrij staatsinkomen in te stellen wan
neer hun werk door machines wordt
overgenomen. Spr. begreep dat velen
met een Calvinistisch-puriteinse ar-
beidsbeoordehng zich afvragen of dat
allemaal zomaar kan.
Meer creativiteit.
Van de mens wordt in de toekomst
veel meer creativiteit gevraagd. Arbeid
verdrijft n.l. ook de verveling en bij ge
brek aan arbeid zal de mens moeten le
ren creatief bezig te zijn. Een ontwik
keling die hoe langer hoe meer ethische
eisen aan de mens stelt.
Ook binnen de politiek constateerde
spr. een ontwikkeling naar verantwoor
delijkheid. De jongeren maken zich lie
ver niet warm voor een bepaalde groep,
zij zien het meer in het licht van het
grotere geheel. Niet enkel de hele we
reld maar ook de hele wereldkerk gaat
voor ons open en het blijkt dat God zijn
kinderen ook in andere kerken dan en
kel de onze heeft. Spr. wist deze ethos
gestimuleerd door de oecumene.
Vooral ook op het terrein van het sexu
ele leven zijn veel veranderingen inge
treden. Ds. Goedhart behandelde ach
tereenvolgens drie verschillende aspec
ten.
T.a.v. de beschouwing van het ge
slachtsverkeer is een herwaardering in
getreden die diep ingrijpende gevolgen
heeft. Nu in het sexuele leven aller
lei motieven een rol spelen gaan we er
rationeler over denken.
De nieuwe technische middelen ter
voorkoniing van zwangerschap hebben
een teruggang veroorzaakt van het ge
boortecijfer in Nederland. Daaruit blijkt
dat men ook op het terrein van het
sexuele leven een" nieuwe moraal op
bouwt. De mens wil ook hierin zelf een
beslissing nemen. Daarbij kwam spr.
ook tot behandeling van het voorechte
lijk geslachtsverkeer, het grote pro
bleem van de huidige generatie. Dr.
Goedhart meende dat hierin niet enkel
kan worden gezegd „dat het niet mag"
maar dat dit probleem moet worden be
naderd vanuit de liefde voor elkaar van
de beide partners. Spr. vindt de kritiek
op „abstracte" geboden wel terecht om
dat ze aan de mens van tegenwoordig
niet meer verkoopbaar zijn. Omdat de
oude moraal met stiekumigheden en ge-
niepigheden gepaard ging geloofde spr.
ook dat er wel wat van waar is dat de
nieuwe moraal eerlijker is. Echter
waarschuwde hij ertegen de liefde tot
een consumptieartikel te maken.
Volkomen Bijbels.
Dr. Goedhart wees erop dat de eis
der liefde volkomen Bijbels is waar
van hij dacht dat dat vroeger wel eens
teveel was vergeten. Spr. vond daarom
dat de nieuwe moraal dichter bij het
Evangelie staat als wij wel eens denken!
Hij wees er daarbij op dat Paulus ver
klaarde dat de vervulling van de Wet
de liefde is.
Ook de verantwoordelijkheid kwam
in de oude moraal weinig aan bod. Een
vroeger gegeven verbod werd niet nader
gemotiveerd. Een vader verklaarde zich
niet nader dan „ik wil niet dat het ge
beurt" en als hij het daarmee niet redde
zei hij dat God het niet zou willen.
Desondanks wist spr. dat, waar de or
thodoxie leefde bij de Schrift, men te
gen een dergelijke gang van zaken heeft
gewaarschuwd, waardoor sommigen het
er dan ook beter hebben afgebracht.
„Het zou kunnen zijn zo stelde dr.
Goedhart dat de nieuwe moraal een
teken aan de wand is. De mens van
vandaag onderwerpt zich niet graag
aan gezag maar dat betekent ook dat
het gezag van God minder voor ons
telt. Alles wordt overspoeld door een
golf van vrijzinnig denken en spr. ver
wacht dat de liefde waartoe de nieuwe
moraal opwekt weer een nieuwe wet
wordt.
Onmogelijk zwaar.
In betrachting van de nieuwe moraal
zag dr. Goedhart een onmogelijk zwa
re opgave. Immers, de oude moraal stel
de haar wetten waardoor de eigen ver
antwoordelijkheid van de mens veel
minder was dan waartoe de nieuwe mo
raal oproept, een verantwoordelijkheid
zo groot dat ze door de mens niet te
dragen is. De nieuwe moraal overschat
dan ook de menselijke mogelijkheden.
Men houdt er dan geen rekening mee
dat de mens een zondig mens is.
Wel noemde spr. de verantwoorde
lijkheid en de liefde waardevolle be
grippen maar de mens kan de geboden
Gods waarvan de oude moraal getuigt
zeker niet missen.
Conclusie.
Met G. Th. Rothuizen besloot spr. wat
betreft de verhouding liefde of Wet als
norm van ons handelen. Hij citeerde:
Met de liefde is het meeste maar niet
alles gediend.
Boven haar is er niets, maar wel
onder en naast haar.
Zij is de eerste maar niet de enige
norm, het hoogste, maar niet het
enige criterium, het voornaamste
maar niet het uitsluitende gebod
voor een christenmens.
Bespreking.
Zoals kon worden verwacht volgde op
de inleiding een serieuze bespreking.
De heer Jongsma, oud schoolhoofd,
diende zich als eerste vraagsteller aan.
Hij raadde de aanwezigen aan kennis
te nemen van een drietal brochures van
drs. A. Noordergraaf, ds. W. L. Tukker
en dr. Goedhart. Primair stelde hij dat
er liefde moet worden betracht. „De
kerk moet de geroepenen ertoe stimu
leren op hun beurt het zout der aarde
en het licht der wereld te worden", zo
citeerde dhr. Jongsma.
„Tal van gemeenten hebben veel te
weinig oog voor wat in de moderne
wereld geestelijk te koop is, om niet te
zeggen dat zij er uit angst de ogen voor
sluiten. Wie zelf niet brandt van liefde
en ijver kan moeilijk een vonk doen
overspringen op een ander".
Vervolgens stelde hij de vraag of het
geen aanbeveling verdient als onderwij
zers en leden van schoolbesturen de ge
zinnen bezoeken teneinde een persoon
lijk contact te hebben.
Het schoolhoofd, dhr. van Vliet atten
deerde op hef geschrevene in Openba
ringen waar de vrouw op haar vlucht
voor een draak in de woestijn terecht
komt. Is dit een cultuur-pessimisme en/
of wanneer doet dit hoofdstuk intrede
in ons leven of kunnen we dit hoofd
stuk ook laten schieten?" stelde hij de
■vraag.
Xe weinig kennis.
Dhr. Klein te Ouddorp achtte de ken
nis van de Waarheid en de Belijdenis
onder ons ontstellend gering. De onkun
de onder ons in kerk, school en gezin
neemt ontstellend toe maar dhr. Klein
wees erop dat we al zou er kennis zijn
nog niet enkel kunnen zeggen: „er staat
geschreven" maar dat we kunnen zeg
gen „wat" er geschreven staat. Een en
ander betrok hij op het Schriftwoord
dat zegt: „Mijn volk wordt uitgeroeid
omdat het geen kennis heeft. „We moe
ten zo stelde dhr. Klein vanuit de
ware liefde met onze kinderen kunnen
spreken, we moeten ze het echter niet
enkel voorhouden maar ook voorleven".
Ds. P. Blok stelde de vraag hoe de
nieuwe moraal zich opstelt ten opzichte
van het ambtelijk gezag en het Schrift
gezag.
Dhr. Koppelaar, beschouwend dat de
nieuwe moraal uitgaat van de liefde en
de persoonlijke verantwoordelijkheid,
stelde de vraag hoe die gepropageerde
naastenliefde moest worden gezien om
dat de Schrift zegt dat de mens van
nature geneigd is God en zijn naaste te
haten.
Voor ds. Verkade was het de vraag in
hoeverre er bij voorechtelijk geslachts
verkeer sprake is van liefde of van lust.
„Zijn liefde en verantwoordelijkheid
niet juist de sterkste vertegenwoordi
gers van het gezag van God?" vroeg
dhr. V. d. Tol. Attenderend op de plan
nen om te komen tot stichting van een
reformatorisch dagblad vroeg hij hier
over de mening van dr. Goedhart. Zelf
dacht dhr. v. d. Tol dat door dat strikt
vasthouden aan de oude moraal de
communicatie met de nieuwe moraal
niet eens kon doordringen.
Beantwoording.
De vraag van dhr. Jongsma werd door
dr. Goedhart bevestigend beantwoord al
wist hij maar al te goed dat men niet
gauw tot andere gedachten te brengen
is. Er mogen van dergelijke bezoeken
dan ook weinig resultaten worden ver
wacht, het kan wel verduidelijkend
werken, men mag al blij zijn als men
ten opzichte van mensen uit een ander
leefklimaat een sfeer van vertrouwen
bereikt.
De vraag van dhr', van Vliet inter
preteerde dr. Goedhart als een vraag of
er wereldmijding moet zijn bij de kin
deren Gods.
„Het zit niet in allerlei dingen aan de
buitenkant maar het komt natuurlijk
voor dat we niet kunnen „meedoen"
stelde spr. Hij achtte wereldmijding en
kloosterideaal dicht bij elkaar te liggen.
Zoals hij dat ook van het getuigen van
Christus en de wereldgelijkvormigheid
dacht. Je loopt dan op het scherp van
een mes.
Het is zaak ook in de nieuwe moraal
Gods wil te doen.
T.o.v. de vraag van dhr. Klein vond
dr. Goedhart dat de onkunde niet zo
veel groter is als vroeger. Wel doen de
jonge mensen het anders en practischer.
Hij maande voorzichtig te zijn met het
roepen van „er staat geschreven".
God heeft ons een vrijheid gelaten.
Alles staat nu eenmaal niet geschreven
en in die gevallen staan we voor een
eigen beslissing. De Bijbel geeft geen
gevallen leer.
Ter beantwoording van de vraag van
ds. Blok wees dr. Goedhart erop dat met
de nieuwe moraal in zijn inleiding „de
nieuwe aanpak" wordt bedoeld. Hij
vond het maar goed dat men niet meer
zoals vroeger voor de dominee
buigt als een knipmes. Men kijkt niet
meer torenhoog tegen de intellectuelen
op, men erkent de ambtsdrager naar
wat hij waard is, men eert hem terwille
van zijn ambt.
De houding van de nieuwe moraal
t.o.v. het schriftgezag noemde spr. uiter
mate slecht. „Met de Bijbel kun je niet
meer toe om die wettisch te hanteren"
achtte hij. „We zitten allemaal met het
begin van de Bijbel".
De vraag van dhr. Koppelaar wilde
dr. Goedhart nog „pittiger" stellen door
te wijzen op het Godsgebod, God en de
naaste lief te hebben. Dat is juist de eis
waaraan we niet kunnen voldoen als we
geen nieuwe mensen worden. Dat be
tekent niet dat de plicht niet als voor
beeld gesteld moet worden. De eis daar
toe blijft, niet uit de nieuwe moraal
maar vanuit het Evangelie.
M.b.t. de vraag van ds. Verkade
dacht dr. Goedhart dat er, ook wanneer
men zijn lust uitleeft, toch ook sprake
van liefde kan zijn. Hij zou derhalve
van iemand die een misstap begaat niet
de zekerheid hebben dat die niet van
zijn meisje houdt.
Op de vraag van dhr. v. d. Tol ant
woordde spr. dat de mens regels nodig
heeft omdat hij anders te zwaar belast
zou worden.
De oprichting van een chr.dagblad
vond hij een verschrikkelijke opgave,
hij dacht dan ook dat het nooit zou
lukken. Overigens geloofde dr. Goed
hart niet dat men het door het zelf te
doen het beter kan dan de huidige
■^'i
Een plm. 25 meter lange remweg was
j.l. vrijdagmorgen nog niet voldoende
om de R.TM. hus, „blauwe reiger", tij
dig te stoppen! Mist en een glibberig
wegdek waren daar debet aan in welke
omstandigheden de chauffeur, de 22-ja-
rige C. v. Kempen uit Rotterdam te
snel moet hebben gereden. De bus ram
de, komend uit de richting Melissant,
het schrikhek aan het eind van de
Staakweg bij Dirksland en dook de
haaks op de Staakweg lopende Boezem
in. Enkel de chauffeur kreeg een nat-
pak. De plm. 20 passagiers, voorname
lijk schooljeugd, kwamen met de schrik
vrij; zij konden de bus die nog met de
achterwielen op de weg stond door de
achteruitgang verlaten. De chauffeur
was ter plaatse niet onbekend, hij had
het traject al meerdere malen gereden.
De fa. van Rumpt uit Stad aan 't
Haringvliet had er een zwaar karwei
aan de logge bus weer op het droge
te zetten. Vooral moest erop gelet wor
den dat het motorblok niet zou worden
beschadigd. Daarom werd de achterzij
de van de bus opgehesen en werden on
der de chassis balken, ongeveer in het
midden van de bus, balken aangebracht
om het gevaarte te kunnen dompen.
Vanaf 's morgens half elf tot 's avonds
half vijf is men met het karwei bezig
geweest. Toch heeft het onderstel van
de kolos bij het bergingswerk jt
schade opgelopen, door de botsing uJ
de voorzijde van de bus beschadigi]
De politie van Dirksland, geassisteej
door manschappen uit Middelhan
was de hele dag in touw om het i
keer om het obstakel te leiden.
Een geluk bij een ongeluk was i
de bus precies rechtdoor gegaan i
Wanneer de chauffeur had geprobeeij
de bocht nog te nemen dan had I.
gevaar bestaan dat de bus wanneer li
buiten de weg zou zijn geraakt was jj
kanteld. De gevolgen zouden dan waai|
schijnlijk ernstiger zijn geweest.
De penningmeester van de Scholen
bond, dhr. J. H. Koppelaar, heeft in
het huishoudelijk gedeelte van de
vergadering van de j.l. vrijdag gehou
den Scholendag, waarbij hij ook de sec
retaris, dhr. Gravendeel te Nieuwe
Tonge verving, omdat die door ziekte
verhinderd was, de waarde van de
Scholenbond nader uiteengezet.
IJhr. Koppelaar concludeerde dat het
nog terdege zin heeft de Scholenbond
te handhaven al zou het feit dat er in
het afgelopen vergaderjaar slechts twee
bestuursvergaderingen werden gehou
den, misschien anders doen veronder
stellen. Het op de Scholendag jaarlijks
te hernieuwen onderling contact werd
van waarde geacht terwijl het bestuur
besprekingen heeft gevoerd om te ko
men tot realisering van Chr. Voortge
zet Onderwijs op H.B.S. niveau. Daar
toe is opgericht de „Stichting voor
Voortgezet onderwijs op Goeree-Over-
flakkee en aangrenzende gebiedsdelen."
Gedacht wordt om in combinatie met
Schouwen Duiveland (voornamelijk
waarschijnlijk Duiveland) en de Hoek
se Waard tot realisering van het doel
van de Stichting te komen.
Dhr. Koppelaar wekte de aanwezige
schoolbesturen op om ter bestrijding
van de financiële lasten die de opge
richte Stichting te dragen heeft, de
mogelijkheid te bezien om per leerling
10 cent te subsidieren. Vooral in een
verder stadium zullen financiële offers
nodig zijn waarom het een zaak van
goed beleid is nu reeds voor een be
gin bedrag te zorgen. Bij de Coöp.
Raiffeisenbank te Middelhamis is daar
toe een rekening geopend.
„Goed onderwijs is onschatbaar", Chr.
Onderwijs is een onschatbaar goed,"
hield de heer Koppelaar de aanwezi
gen voor. Allen gingen accoord met ver
hoging van de contributie van f 2,50
naar f 3,00.
dagbladpers. Graag zou hij willen dat
er een zodanige pers kwam dat de do
minee niet langer vanaf de kansel com
mentaar op het gebrachte nieuws moet
leveren.
Modernere middelen.
Dhr. Dalema vond het gewenst aan
de jeugd modernere middelen in han
den te geven, hij veronderstelde dat b.v.
de nieuwe vertaling en de nieuwe
psalmberijming hen meer zal aanspre
ken. Tevens werd gevraagd waarom de
kerk geen uitspraak heeft gedaan over
de continu-arbeid.
„De kerk vindt dat erg moeilijk en
wil de beslissing aan de gewetens zelf
overlaten" antwoordde dr. Goedhart.
Persoonlijk achtte hij de continu-arbeid
verwoestend voor het kerkelijk leven
van de gezinnen. Spr. herkende het ove
rigens als een moeilijk probleem. Wan
neer iemand er halverwege zijn leven
mee te maken krijgt zal hij het m?t
God moeten uitzoeken. Iemand die nog
een beroep gaat kiezen moet op de on
aanvaardbaarheid van continu-arbeid
gewezen worden.
Met dhr. Daleman was dr. Goedhart
het eens dat de jeugd moderne midde
len als de Nieuwe Vertaling in handen
moet worden gegeven. In de Oude ver
taling weerklinkt nog dat plechtstati
ge, het wordt pas duidelijk als God je
ervan verlost. „De hang naar traditie is
MIDDELHARNIS
Gevonden en verloren voorwerpen.
GEVONDEN: Witte kinderportemon
nee; groene wollen sjaal; wieldop van
personenauto; lipssleutel; 2 bankbiljet
ten van 10,kist mandarijnen; 1
bankbiljet van lOiportemonnee in
houd 0,50; gouden ring met 2 witte
steentjes; sluithaak van laadbak; 1
bankbiljet van 10,rood portemon-
neetje met inhoud; rood geblokte tas
met witte laarzen en schort; bruin leren
handtas; bankbiljet van 5,groene
damesfiets; bruine handschoen; bank
biljet van f 10,paar bruine nappa
handschoenen; blauwe want; doublé
dameshorloge met zwart nylon bandje;
bromfiets merk „Berini" M 21.
VERLOREN: Bruine herenportemon
nee met knipsluiting; groene regen
broek; rolfilm „Agfa"; crème-blauwe
herenfiets; bruin leren portefeuille; zil
veren armband met naamplaatje; brui
ne portemonnee; rood-groene porte
monnee; rood geruite tas met witte
laarzen en groene schort; tabakszak; 1
bankbiljet van 10,donkerrode wol
len das; blauwe nylon wanten; blauwe
damesfiets merk „Bato"; blauwe nylon
want; bruine damestas; groene wollen
handschoen; zwarte damesportemonnee,
inhoud 45,bruin leren herenpor
temonnee; rode damesportemonnee.
Inlichtingen omtrent vorenstaande
voorwerpen op het Groepsbureau der
Rijkspolitie te Middelharnls, Hoflaan 52
tel. (01870) 2444, dagelijks van 9.00 tot
18.00 uur.
DIRKSLAND
Verkiezing kerkvoogdij. Tot kerk
voogd in de Ned. Herv. Gemeente is ge
kozen de heer H. van Rossum en tot
notabelen de heren S. C. Kramer, J.
van der Wekke Pz., H. Bestman Lz.,
W. Breen en P. Wolfert Hz.
♦♦♦♦-»♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦»♦♦♦♦
onze zondige mensen ingeboren, we wil
len de vergankelijkheid niet aan" ver
klaarde dr. Goedhart.
We komen er allemaal aan toe, nu of
wat later.
„Iemand die wat langzaani loopt moet
verdragen dat de' ander wat harder
gaat, we zijn tenslotte broeders in
Christus. Je mag er anders over denken
maar er mag niet over gevochten wor
den, binnen bepaalde perken dient men
elkaar de vrijheid te laten.
Op een desbetreffende vraag van dhr.
V. d. Tol maande dr. Goedhart er voor
zichtig mee te zijn liefde en verant
woordelijkheid als eerste en laatste fac
toren te stellen. Iemand kan n.l. uit
liefde iets doen lijnrecht tegen de Wet
van God in. Spr. bedoelde daarmee te
zeggen dat men zich met een beroep op
de liefde niet van de regels kan afma
ken.
De zomeropruiming zal in 1969
vangen op 17 juli, zo heeft de HooHJ
bedrijfschap Detailhandel woensdaj
morgen in zijn openbare vergaderiia
in het SER-gebouw in Den Haag vas]
gesteld. De voorzitter van het hoofdte|
drijfschap de heer W. H. Neefjes, di
de mee, dat de meerderheid van
leden van het hoofdbedrijfschap er
voor was om de aanvangsdatum vanè|
zomeropruiming te vervroegen,
de Raad voor het Grootwinkelbedrij
had verzocht. Namens deze raad M
dr. H. Veringa overigens ter vergi
het verzoek in.
„Moeder Ditta" en „Het leven 9
verder", door A. de Moor-Ringm
Uitgeverij T. Wever, Franeker.
Deze twee boeken hebben wij bij
eerste druk al besproken en aanbevo
len, nu echter van „Moeder Ditta"
zesde druk en van „En het leven g
verder", de vierde druk is uitgekooti
willen wij er gaarne nog eens de aai
dacht op vestigen.
Moeder Ditta is een wijze vrouw, i
haar kinderen een uitstekende opw
ding in de vreze des Heeren weet
geven. Wij maken er kennis met Eeiis
de oudste, Arnold en Loes, de twee 4i
altijd met elkaar botsen, Luik, Jan
Ditta, kinderen verschillend van aan
leg en karakter, zoals dat in ieder
zin voorkomt. De omgang tussen
opgroeiende broers en zusters wort
levendig beschreven, de psycholoa-
sche en paedagogische waarde van 4
goede leiding van moeder Ditta kon]
er in openbaar. Deze wijze vrouw W
ook de gebreken die zij zelf bij de of
voeding heeft, die zij in haar dagboe!
niet verzwijgt. Deze boeiende familif'
roman is nu ook in een Noorse, Zwi''
serse en Zuid-Afrikaanse editie vff|
schenen.
II. Als moeder Ditta gestorven i>J
gaat het leven verder. Hoe dat
wordt ons in het tweede deel beschre|
ven, dat als een direct vervolg op ,M(
der Ditta" kan worden beschouwd,
komen de getrouwde kinderen voor Ml
voetlicht, met al hun problemen dies|
in hun huwelijk hebben. Bij alie o*
standigheden die zich voordoen, H
moeilijk soms, blijkt er echter een i»]
nerlijke verbondenheid aan elkaar
zijn.
Hoe dat komt? Omdat er in hun ff
zin echte liefde is gekweekt en, do(
het geloof dat hen bindt.
Al zijn deze boeken op elkaar voj
gend, toch kunnen ze als twee a]
romans worden beschouwd, die afc*'!
derlijk kunnen worden gekocht en g^l
lezen.
De oplaag van „Moeder Ditta" is 'il
de zesde druk tot 30.000 exemplaren m
stegen, iets wat in de roman-litteratuH
wel al iets zeer bijzonder kan wordfj
beschouwd. Een dergelijk succes
ook „En het leven gaat verder" W
deel, waarvan nu de viere druk is vS'
schenen. In dit boek speelt de jongs';
dochter Ditta, de grootste rol. Zij ''l
lang ongehuwd gebleven en moest noS'
al eens bemiddelend optreden in so*
mige huwelijksconflicten van de broe";!
en zussen. Later kwam ze zelf tot oo'l
tot een gelukkig huwelijk.
Wij bevelen deze beide boeken, wa*|
uit men het gereformeerde gezinslevf'j
leert kennen, gaarne aan. Voor een 8'
schenk voor de a.s. feestdagen zijn
uitstekend geschikt. Prijs gebonden
fraaie plasticband per deel f 7,50.
gram Speci
Boterlette
Spoorbanl
Speculaas
Speculaas
klein in
i Alles van Ie
Uw wiaim
Kade 1 -
vindt dit all
rteerd bij
indpad 118 -
HET BESTt
zal worden
polder op
moeten de
verwijderd.
Voor één 01
Li(
Bi
Brieven
i Middelhar:
aai
n
[■Wij hebben
M
[Voor het b
[zen adres
M
PI
Ie
ei
|U vindt de
DIRKSLAI
[STRAATD
pEL. (0187
PIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIU